Päästömittaus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2730
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

No jos tuo autovero poistuu, niin sitten vaan riisselit paaliin ja ostamaan uusi (bensa)merssu tilalle :idea:
http://yle.fi/uutiset/3-9409670?origin=rss" onclick="window.open(this.href);return false;
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6248
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

220cdi kirjoitti:
S202 kirjoitti:Kyllä ne kunnossa ollessaan niihin arvoihin pääsee, nimimerkillä -02 sisu kuorma-auto, mittarissa vähän päälle miljoona ja viime katsastuksessa savuarvo 0,28
Etenkin, jos K-arvot olisivat edes jotenkin linjassa, eikä kuten nyt näyttää olevan 211-sarjassa huomattavaa vaihtelua mallien välillä. 04 270CDI pitäs olla sama auto kuin 03 320CDI, mutta K-arvot ei ole sielläpäinkään. Pytty vähemmän, mutta k-arvo voi olla 2.5 kertaa isompi :shock:

- Vehon listan mukaiset 1.6, 1.8 ja 3.2
- W211 270CDI -04 tarrassa lukeva K-arvo 1,5
- S211 320CDI -03 tarrassa lukeva K-arvo 0,6
- W211 200CDI -07 tarrassa lukeva K-arvo 3,2
Ja väyrysen kopassa 270CDI 0.9...???? WTF :cry:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja repal »

Ja ML -03 270CDI 0,8.

Kuvaako tuo valmistajan antama K-arvo nyt sitten paikallaan poljettavaa moottoria, kuten testi katsastuksessa tehdään, vai jotain yleistä keskiarvoa savutusarvolle autoa normaalisti käytettäessä? Jos paikallaan poljettavaa päästöä, niin korillahan ei ole tällöin mitään merkitystä. No joka tapauksessa aika kirjavia nuo lätkäistyt arvot näyttävät olevan.

Viimeksi pääsin arvoon 1,8, (pari vuotta sitten jopa 0,64) joten tarvii varmaan polkea savuja ennen katsastusta oikein huolella, jotta sais taas yhden lisävuoden autolle elinaikaa.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6248
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle? :) Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan. :) Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6248
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

DBFI kirjoitti:
MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle? :) Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan. :) Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?
Ei oo, kummallakaan puolella???? Joku turvallisuusvaroitus vaan on molemmilla puolilla. Väykystä löytyy kyllä. Juu pitäishän niillä tietokanta olla, mutta jos ne tosiaan oikeasti vaihtelee noin rutosti mitä tuossa edellä on kerrottu niin... tarttis katsoa löytyykö siitä vakuutuksenmukaisuustodistuksesta.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tyyppitarran eli valmistajan kilven puute on hylky peruste. Veho voi tilata uuden aidon.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja racer123 »

-09 S204 200CDI ja K-arvo 0,01 :) Kyllä ehjän CDI:n pitää mennä noista rajoista läpi ...
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

racer123 kirjoitti:-09 S204 200CDI ja K-arvo 0,01 :) Kyllä ehjän CDI:n pitää mennä noista rajoista läpi ...
Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.
2007 R 320cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle? :) Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan. :) Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?
markoala kirjoitti:Tyyppitarran eli valmistajan kilven puute on hylky peruste. Veho voi tilata uuden aidon.
Jep
Nojailee mihin nojailee mutta hylky tulee jos ei löydy
jos sattu olemaan sitä keltaista nestettä tarkastavan henkilön korvien väli täynnä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Huttiainen kirjoitti: Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.
Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja TLP »

racer123 kirjoitti:
Huttiainen kirjoitti: Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.
Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Mulla on 688tkm ajetussa tuikutetussa vm06 facelift E 280 CDI:ssä 0.03 tuo arvo.
Löytyykin tuolta ekalta sivulta se lappu.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Motti M »

racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.

Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.

Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.

Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Motti M kirjoitti:
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Puuttumatta itse muutokseen ihmettelen miksi kritisoit Trafin logiikkaa? Nehän referoi yksikäsitteiseen numeroon. Eikö tuossa pitäisi ihmetellä miksi se valmistaja on printannut numeroita arpomalla? Tai sitten pitäisi johdonmukaisesti syyttää sipilää kaikesta.
Rahikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 12.04.2010 19:13
Paikkakunta: Kaavi

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Mistä stetsonista mun väykkyyn keksitään arvo? Tarrassa ei ole lukemaa ensinkään.
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Motti M »

DBFI kirjoitti:
Motti M kirjoitti:
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Puuttumatta itse muutokseen ihmettelen miksi kritisoit Trafin logiikkaa? Nehän referoi yksikäsitteiseen numeroon. Eikö tuossa pitäisi ihmetellä miksi se valmistaja on printannut numeroita arpomalla? Tai sitten pitäisi johdonmukaisesti syyttää sipilää kaikesta.
Totta tuokin. Tosin en tiedä, onko tuon numeron logiikka tai määrityksessä muuttunut vuosien varrella, ts onko numerot vuodelta 1993 ja 2013 vertailukelpoisia. Lieneekö esim. Euro-normien olosuhde vakioissa tms. tapahtunut jotain muutoksia?
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Rahikainen kirjoitti:Mistä stetsonista mun väykkyyn keksitään arvo? Tarrassa ei ole lukemaa ensinkään.
Varmaan alkaa katsastusasemilla olemaan vakiofraasi: sittenhän se saa olla vaikka miten iso.
Avatar
DeNoNamed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 14.12.2014 20:55

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja DeNoNamed »

Omassa 211 -08 220CDI koneella ovenpielessä lukee 3,2 ja viimeksi katsastuksessa mitattu 0,8.
Tässä ei sitten vissiin ole dpffää.
Autot: W211 -08 E220CDI, W210 -01 E200CDI, Golf IV -00 Alh, M-B Pajero pitkä -90
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1037
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Oma s203 (203.207) 200cdi manuaali käyttöönotto 17.11.2004 k arvo tuossa tarrassa 0.9. Jotakin 0.3 ollut katastus reilulla ohjelmalla ja 540tkm ajettuna.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja luokyio »

-03 211 220 CDI täällä, viime leimalla 1,51 savut, ovien pielistä ei löytynyt mitään tarroja (paitsi molemmilla puolilla joku turvallisuustarra joka ei liity tähän). Voiko ne olla jossain muualla, konehuoneestakaan en bongannut?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Motti M kirjoitti:
racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.

Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.
Kiinnostaisi tietää mitä pitää huoltaa, että vanhassa 500 tkm ajetussa autossa olisi kokoajan uuden auton päästöt?

kun ei ole sitä hiukkassuodatinta ollut, niin kyllä siellä putki, katit ja pöntöt kerää tuota mustaa, näkeehän sen vaikka putkenpäästä. hiukkasloukullisessa ei paljon mustaa ole ulostulossa, kun töhnät on jäänyt suodattimeen.

kaikenmaailman EGRrät tukkii paljonajetussa imupuolen ja siihen ei pelkkä suodattimen vaihto auta.

Omassa 320CDI 2001 E väyrysessä 300 tkm ajettu. "huollettu" seuraavaa:

- ilmansuodatin
- imusarja sisältä putsattu (egr töhnästä)
- ensimmäinen katti tyhjennetty
- takapönttö uusittu
- imusarjanläpät irrotettu ja tukittu, ku heiluivat jo miten sattuu
- suuttimet katsottu ja ovat hyvissä korjausarvoissa eikä ohivuoto vikoja

Kuulostaa kohtuuttomalta että tällä pitäisi päästä 1,0 arvoon, kun nyt näillä toimilla pääsi 1.5

Mitä tälle voisi vielä tehdä:

- pakoputki ja kaikki pöntöt + katit, tyhjentää tai polttaa tyhjäksi jotenkin tai uusia.
- Uusia kaikki suuttimet?, onhan ne jo vanhoja (hinta kusee pahasti, eli ei kannata kun vanhatkin toimii ja ajoon ei vaikuta)
- onhan se egr paskonut ties minne asti tuota kaikkea moskaa, joten siitä varmaan johtuu tuo kova arvo eniten, ei kuitenkaan viitsi koko moottoria avata.

Vähätuhkaista öljyä olen käyttänyt myös väyrysessä, jos se jotain vaikuttaa vaikkei sitä tarvitakkaan. Tankkiin voisi laittaa jotain aeri ainetta tai lisäainetta ja ennen mittausta päästellä putket punaisiksi.
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Erikoinen on tuo trafin vastauski, kun laki on tullut 2002? voimaan, joten miten se vanhempiin voi takautuvasti vaikuttaa? :

Trafin tarkastaja Mikko Nurmi perustelee Tekniikan Maailmalle lähettämässään sähköpostissa ohjepäivitystä lainsäädännöllä: ”Kyseinen ohje päivitettiin vihdoin vastaamaan lainsäädäntöä eli katsastusdirektiiviä sekä asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002), jossa siis todetaan: ”Jollei dieselkäyttöisen ajoneuvon valmistaja tai maahantuoja ole tyyppihyväksynnässä ilmoittanut savutuksen raja-arvoa ajoneuvossa käytetylle moottorille, absorptiokertoimen raja-arvona käytetään…”” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021245#P8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):

tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
2007 R 320cdi
Käyttö auto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 21.04.2016 13:43

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Käyttö auto »

203 c 220cdi 05 ovipielessä lukee 0.5 on hiukkasloukku,kantakortissa lukee tehtaalla tehdystä diesel fuel optimoinnista,viime katsastuksessa savut 0.0
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja markoala »

En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):

tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:


Löytyykö netistä?

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo helpottaa kummasti ilman dpf olevia autoja jos noin tulkitaan.

Yllä oleva on vanhentunut ohje...Ei auta asiassa

W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Huttiainen kirjoitti:
Motti M kirjoitti:
racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.

Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.
Kiinnostaisi tietää mitä pitää huoltaa, että vanhassa 500 tkm ajetussa autossa olisi kokoajan uuden auton päästöt?

kun ei ole sitä hiukkassuodatinta ollut, niin kyllä siellä putki, katit ja pöntöt kerää tuota mustaa, näkeehän sen vaikka putkenpäästä. hiukkasloukullisessa ei paljon mustaa ole ulostulossa, kun töhnät on jäänyt suodattimeen.

kaikenmaailman EGRrät tukkii paljonajetussa imupuolen ja siihen ei pelkkä suodattimen vaihto auta.

Omassa 320CDI 2001 E väyrysessä 300 tkm ajettu. "huollettu" seuraavaa:

- ilmansuodatin
- imusarja sisältä putsattu (egr töhnästä)
- ensimmäinen katti tyhjennetty
- takapönttö uusittu
- imusarjanläpät irrotettu ja tukittu, ku heiluivat jo miten sattuu
- suuttimet katsottu ja ovat hyvissä korjausarvoissa eikä ohivuoto vikoja

Kuulostaa kohtuuttomalta että tällä pitäisi päästä 1,0 arvoon, kun nyt näillä toimilla pääsi 1.5

Mitä tälle voisi vielä tehdä:

- pakoputki ja kaikki pöntöt + katit, tyhjentää tai polttaa tyhjäksi jotenkin tai uusia.
- Uusia kaikki suuttimet?, onhan ne jo vanhoja (hinta kusee pahasti, eli ei kannata kun vanhatkin toimii ja ajoon ei vaikuta)
- onhan se egr paskonut ties minne asti tuota kaikkea moskaa, joten siitä varmaan johtuu tuo kova arvo eniten, ei kuitenkaan viitsi koko moottoria avata.

Vähätuhkaista öljyä olen käyttänyt myös väyrysessä, jos se jotain vaikuttaa vaikkei sitä tarvitakkaan. Tankkiin voisi laittaa jotain aeri ainetta tai lisäainetta ja ennen mittausta päästellä putket punaisiksi.
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Erikoinen on tuo trafin vastauski, kun laki on tullut 2002? voimaan, joten miten se vanhempiin voi takautuvasti vaikuttaa? :

Trafin tarkastaja Mikko Nurmi perustelee Tekniikan Maailmalle lähettämässään sähköpostissa ohjepäivitystä lainsäädännöllä: ”Kyseinen ohje päivitettiin vihdoin vastaamaan lainsäädäntöä eli katsastusdirektiiviä sekä asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002), jossa siis todetaan: ”Jollei dieselkäyttöisen ajoneuvon valmistaja tai maahantuoja ole tyyppihyväksynnässä ilmoittanut savutuksen raja-arvoa ajoneuvossa käytetylle moottorille, absorptiokertoimen raja-arvona käytetään…”” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021245#P8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):

tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
Tuossa päästään asian ytimeen kun auto on tarpeeksi kulunut,
eikä mene läpi kaikki asiaan vaikutavat uusikis tai voihan niitä päästöjä koitta vaikka ohjelmalla fixsat,
vaikka sitten koko
moottori tarvitaessa uusikisi kuilvia osia nekin ovat vaikka joku 0,5 ylitys ei käytöön vaikauta mitään
kuten ei vaikka vasta narisemaan alkanut hiukan väljät narina puslta saati rikkinäinen rekisteri kilven valo
rikki mikä rikki korjaa/uusi sama juttu moottorin/suutimien suhteen
jos ei mene sille annettuihin arvoihin on se rikki,

eli ei näitä kaiken mailman takin kätäjä soineja, takaisin vetäjä sipilöitä, rahatapois auton käytäjältä brenereitä
kiinnosta pätkään vertaa miten paljon uusista tulkinosta tulee kustanuksia niitä äänestäneille saatika muille
auton käytäjille jos vanha auto ei mene läpi järkevillä kustanuksilla
korjaa tai romuta osta uusi "kaiken tämän perimäinen tarkoitus" auto/jos asut paikassa missä ei ilman autoa pärjää
muuta paikkan missä pärjää(jonkun kytkyn kautta joku politiiko omistaa osan siitä)
jos ei ole varaa siihen ota tolkutomasti velkaa
(sitten velkaa kun on paljon ei tule mieleenkään arvostella politikkoja että ei vaan korot nouse)



("jostain" se trafi saa noita tulkinta ohjeita ja vastus ei ole EU
mitä niin monesti näihin tyrkytettään
ohjeita "kreikalisetikin ja monet muut jäsen maat"
sieltä saa vaan yllätys ylätys noudatava vain niitä mitä haluavat
eli kun paska valuu byyselisstä soinit sipilät brenrit ym
valitsee siitä omiin tarkoituksiinsa parhaiten sopivan osan ja
sitten vaan kädet pystyyn että ei voi mitään kun EU)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1303
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Trafilta on myös annettu sellaisia epävirallisia kommentteja, että vanhimpien autojen kohdalla saattaa tämä asia vielä muuttua.
Ja jos ohjeistuksen kappalejaon sarkaimen siirtää pykälällä tai kahdella, niin rajaksi muuttuuisikin Euro-4 tai 2006.
Trafikin voisi siis todeta, että kirjoitusvirhe, eihän me noin tyhmiä päätöksiä tehtäisi...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Järvinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 12.07.2016 10:09

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Järvinen »

Viime päästömittauksessa k arvo 1,09 ja tyyppikilvessä lukee 0,9. Onkohan kuinka vaikea taikoa tuo 0,19 pois jotta pääsis läpi?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2461
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Trafilta on myös annettu sellaisia epävirallisia kommentteja, että vanhimpien autojen kohdalla saattaa tämä asia vielä muuttua.
Ja jos ohjeistuksen kappalejaon sarkaimen siirtää pykälällä tai kahdella, niin rajaksi muuttuuisikin Euro-4 tai 2006.
Trafikin voisi siis todeta, että kirjoitusvirhe, eihän me noin tyhmiä päätöksiä tehtäisi...
Onkohan tuossa ihan oikeestikkin tapahtunut virhe, koska luulisi tuon liittyvän tuohon yläpuolella olevaan "mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty" kohtaan:
paastot.jpg
Tuo lisäys oli laitettu tosiaan 30.11 päivättyyn dokumenttiin ja alkuperäisessä 8.11 päivätyssä sitä ei ole.

Tuossa samassa kohdassa on se kohta "tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä". löytyykö sieltä sitten myös K-arvo, sitä en tiedä.

Ja edelleen tuo laki johon trafilta vedottiin (eli: Kyseinen ohje päivitettiin vihdoin vastaamaan lainsäädäntöä eli katsastusdirektiiviä sekä asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002))
Lienee vuodelta 2002, joten ei se voi koskea vanhempia autoja, vai voiko lakia oikeasti muuttaa takautuvasti?

Mullahan (nykyään se on faijalla) on tuo E270CDI -02, joka on kanssa remontoitu hienoksi ruosteettomaksi kakkos autoksi ja nyt se pitäisi katsastaa. Nyt sitten tulit älläinen mutka matkaan. (0.9 tyyppikelivessä, viimeksi 1.3 katsastuksessa) ajettuhan tällä on 550 tkm, suuttimissa on vähän sanomista kylläkin.

ML löytyy myös vielä ja siinä sallittu K-arvo 0.5, katsastuksessa 0.02 (luonnollisesti hiukkaspöntöllä).

Pyysin myös Tekniikanmaailmaa tutkimaan tätä asiaa, kun ei yksityinen saanut trafilta vastausta ja he lupasivat sen tehdä ja myös tekivät, tosin kovin lyhyt oli tutkielma asiasta. https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi ... ylkayksia/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiedoksi vielä että ollaan Huttusen (Huttiasen) kanssa tätä asiaa mietitty, itsellä on aikaa eläkkeellä näitä jauhaa, mutten ole viimeaikoina ollut oikein kirjoittelu kunnossa :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
SammyE46
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.12.2012 09:12

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja SammyE46 »

Sieltä se ovipilarista löyty tuo kilpi, 0.8 näyttää olevan valmistajan antama arvo. Harmi kun ei ole päästölappua edellisistä kerroista kun konttorilla eivät merkitse lappuun mitään siihen kohtaan.

No, pian se totuus lyö naamalle kun leiman aika koittaa.... :shock:
W210 200CDI -02
S203 200CDI -06
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja TLP »

SammyE46 kirjoitti:Sieltä se ovipilarista löyty tuo kilpi, 0.8 näyttää olevan valmistajan antama arvo. Harmi kun ei ole päästölappua edellisistä kerroista kun konttorilla eivät merkitse lappuun mitään siihen kohtaan.

No, pian se totuus lyö naamalle kun leiman aika koittaa.... :shock:
Kyllä trafin palvelusta pitäisi löytyä viimeisin mittattu tieto.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Päästömittaus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistä kohtaa Trafin palvelusta löytyy viimeksi mitattu pakokaasupäästöarvo ? En muista koskaan nähneeni omien autojen tiedoissa.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin