W163 takapenkin irroitus
W163 takapenkin irroitus
Tarkoitus olisi katsastaa peli pakettiautoksi ja kun tuolla takaistuinten kippaamisella ei saa tasaista lattiaa aikaiseksi, niin ajattelin että koko penkin poisto olisi fiksuinta.
Tuossa tuli katseltua ja ihmeteltyä, niin äkkiseltään ei löytynyt edes paikkoja mistä penkin saisi runkoineen irti, niin onko tuo edes suunniteltu irti lähteväksi?
Kyseessä -04 ikäinen laitos.
Tuossa tuli katseltua ja ihmeteltyä, niin äkkiseltään ei löytynyt edes paikkoja mistä penkin saisi runkoineen irti, niin onko tuo edes suunniteltu irti lähteväksi?
Kyseessä -04 ikäinen laitos.
Re: W163 takapenkin irroitus
Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
oulaistenliikenne.fi
Re: W163 takapenkin irroitus
Tuosta katsot mallia: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=127669" onclick="window.open(this.href);return false;.
Itse tein vastaavan operaation viime kesänä/alkusyksystä. Ja penkit täytyy tosiaan nykyään poistaa kokonaan. Päälle asennettu vaneri motonetin verhoilukankaalla verhoiltuna kelpasi ainakin meidän konttorissa kiinnityspisteiden tuhoamiseksi/vaikeasti takaisin kiinnitettäviksi. Huomaa, että täytyy käydä myös starin päässä koodaamassa takaturvavyöt pois käytöstä, jottei jää mittaristoon valoja.
Penkit oli kiinni lattiassa sellaisilla urostorx -pulteilla (osittain piilossa lattialla olevien peitemuovien alla), kuten edellä mainitusta topicista käy ilmi + pari taisi olla normaaleja muttereita. Kolmella kakkoskakkosella ei saanut vielä täysin tasaista lattiaa ja neljäs olisi ollut liikaa, joten en tasaiseksi asti lattiaa hifistellyt. Penkit ovat yllättävän painavat varsinkin vasemmanpuoleinen, jossa on reuna- ja keski-istuin.
Sekä käyttömaksut että vakuutukset putosivat minulla reippaasti. Tosin nyt ei ole kuin 2 istuinta, eikä saa ajaa kuin 100 km/h, mutta meikäläiselle kumpikaan ei ole ongelma.
Ohessa keskentekoinen kuvatus omasta versiosta. Jätin eturaunan auki, niin sai hinausköyden, työkaluja, jne. vielä vanerin alle (tilaahan ei ole koskaan liikaa..)
Itse tein vastaavan operaation viime kesänä/alkusyksystä. Ja penkit täytyy tosiaan nykyään poistaa kokonaan. Päälle asennettu vaneri motonetin verhoilukankaalla verhoiltuna kelpasi ainakin meidän konttorissa kiinnityspisteiden tuhoamiseksi/vaikeasti takaisin kiinnitettäviksi. Huomaa, että täytyy käydä myös starin päässä koodaamassa takaturvavyöt pois käytöstä, jottei jää mittaristoon valoja.
Penkit oli kiinni lattiassa sellaisilla urostorx -pulteilla (osittain piilossa lattialla olevien peitemuovien alla), kuten edellä mainitusta topicista käy ilmi + pari taisi olla normaaleja muttereita. Kolmella kakkoskakkosella ei saanut vielä täysin tasaista lattiaa ja neljäs olisi ollut liikaa, joten en tasaiseksi asti lattiaa hifistellyt. Penkit ovat yllättävän painavat varsinkin vasemmanpuoleinen, jossa on reuna- ja keski-istuin.
Sekä käyttömaksut että vakuutukset putosivat minulla reippaasti. Tosin nyt ei ole kuin 2 istuinta, eikä saa ajaa kuin 100 km/h, mutta meikäläiselle kumpikaan ei ole ongelma.
Ohessa keskentekoinen kuvatus omasta versiosta. Jätin eturaunan auki, niin sai hinausköyden, työkaluja, jne. vielä vanerin alle (tilaahan ei ole koskaan liikaa..)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Re: W163 takapenkin irroitus
Nähtävästi tuossakin eroa, kun meikäläiselle riitti pelkkä patenttivanne poppareilla kierämään selkänojan yli, niin sai pakettiautoksi.dealer kirjoitti:Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
Re: W163 takapenkin irroitus
Pitänee siis jatkaa purkailuja. Ei vaan raaskinut alkaa niitä muoveja vääntelemään turhan takia irti jos olisivat hajonneet ja mitään kiinnityspisteitä ei edes olisi löytynyt niiden alta.repal kirjoitti:Tuosta katsot mallia: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=127669" onclick="window.open(this.href);return false;.
Itse tein vastaavan operaation viime kesänä/alkusyksystä. Ja penkit täytyy tosiaan nykyään poistaa kokonaan. Päälle asennettu vaneri motonetin verhoilukankaalla verhoiltuna kelpasi ainakin meidän konttorissa kiinnityspisteiden tuhoamiseksi/vaikeasti takaisin kiinnitettäviksi. Huomaa, että täytyy käydä myös starin päässä koodaamassa takaturvavyöt pois käytöstä, jottei jää mittaristoon valoja.
Penkit oli kiinni lattiassa sellaisilla urostorx -pulteilla (osittain piilossa lattialla olevien peitemuovien alla), kuten edellä mainitusta topicista käy ilmi + pari taisi olla normaaleja muttereita. Kolmella kakkoskakkosella ei saanut vielä täysin tasaista lattiaa ja neljäs olisi ollut liikaa, joten en tasaiseksi asti lattiaa hifistellyt. Penkit ovat yllättävän painavat varsinkin vasemmanpuoleinen, jossa on reuna- ja keski-istuin.
Sekä käyttömaksut että vakuutukset putosivat minulla reippaasti. Tosin nyt ei ole kuin 2 istuinta, eikä saa ajaa kuin 100 km/h, mutta meikäläiselle kumpikaan ei ole ongelma.
Ohessa keskentekoinen kuvatus omasta versiosta. Jätin eturaunan auki, niin sai hinausköyden, työkaluja, jne. vielä vanerin alle (tilaahan ei ole koskaan liikaa..)
Re: W163 takapenkin irroitus
Ja ihan nyt tänä talvena muutoskatsastit ? Katsastuksessa on tehty virhe, uusi ohje kertoo selvästi että pitää poistaa myös selkänoja.Macc kirjoitti:Nähtävästi tuossakin eroa, kun meikäläiselle riitti pelkkä patenttivanne poppareilla kierämään selkänojan yli, niin sai pakettiautoksi.dealer kirjoitti:Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
oulaistenliikenne.fi
Re: W163 takapenkin irroitus
Jeps. Onkos tuosta jossain jotain prosyyriäkin nähtävillä?dealer kirjoitti:Ja ihan nyt tänä talvena muutoskatsastit ? Katsastuksessa on tehty virhe, uusi ohje kertoo selvästi että pitää poistaa myös selkänoja.Macc kirjoitti:Nähtävästi tuossakin eroa, kun meikäläiselle riitti pelkkä patenttivanne poppareilla kierämään selkänojan yli, niin sai pakettiautoksi.dealer kirjoitti:Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
Re: W163 takapenkin irroitus
Vaikka tuosta:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467030 ... tilaan.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467030 ... tilaan.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
5. Istuinten ja niiden kiinnityspisteiden poistaminen
Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi edellyttää pääsääntöisesti
istuinpaikkalukumäärään vähentämistä. Käytöstä poistettavien istuinten
kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä. Kiinnityspisteet
voidaan katsoa poistetuksi, mikäli ne on poistettu kokonaan tai peitetty
peitelevyllä, joka on kiinnitetty hitsaamalla tai katkopulteilla.
Kiinnityspisteiden peitto-/poistovaatimus koskee myös istuimen selkänojan
kiinnityspisteitä.
Mitään istuimen osaa ei saa käyttää osana syntyvää lattiarakennetta,
istuimet tulee kokonaisuudessaan poistaa kokonaan autosta.
Kokonaisuuteen kuuluu sekä istuinosaa että selkänoja.
Kun henkilöautona alun perin olleen auton takaistuimen istumapaikkoja
vähennetään, tulee alkuperäisen takaistuimen tilalle tarkoitettu istuin
rakentaa uudelleen vastaamaan oikeata istumapaikkamäärää tai
asennettava erilliset istuimet.
Jos istuinpaikkoja vähennetään sellaisesta autosta, jossa on takana
yhdistelmäistuin, on itse istuin kaikkine kiinnityspisteineen poistettava.
Istuinta ei katsota poistetuksi, jos istuimen päälle on tehty jokin rakenne
siten, että se estää istuimen käyttämisen. Pakettiauton takaosaan sallitulle
yhdelle tai useammalle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uudet erilliset
kiinnityspisteet. Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat
kiinnityspisteensä, voidaan niitä hyödyntää istuimen kiinnittämisessä.
Pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei tarvitse poistaa kun
istumapaikkoja vähennetään. Tämä koskee ainoastaan sellaista tilannetta,
jossa istuimia jää kahteen riviin. Jos istuimia on vain yhdessä rivissä, tulee
myös pikakiinnitteisten istuinten kiinnityspisteet poistaa.
Pakettiautomuutoksessa jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen
siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyttäen on mahdollista.
oulaistenliikenne.fi
Re: W163 takapenkin irroitus
Mikähän tuon päivityksen idea on ollut.dealer kirjoitti:Vaikka tuosta:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467030 ... tilaan.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
5. Istuinten ja niiden kiinnityspisteiden poistaminen
Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi edellyttää pääsääntöisesti
istuinpaikkalukumäärään vähentämistä. Käytöstä poistettavien istuinten
kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä. Kiinnityspisteet
voidaan katsoa poistetuksi, mikäli ne on poistettu kokonaan tai peitetty
peitelevyllä, joka on kiinnitetty hitsaamalla tai katkopulteilla.
Kiinnityspisteiden peitto-/poistovaatimus koskee myös istuimen selkänojan
kiinnityspisteitä.
Mitään istuimen osaa ei saa käyttää osana syntyvää lattiarakennetta,
istuimet tulee kokonaisuudessaan poistaa kokonaan autosta.
Kokonaisuuteen kuuluu sekä istuinosaa että selkänoja.
Kun henkilöautona alun perin olleen auton takaistuimen istumapaikkoja
vähennetään, tulee alkuperäisen takaistuimen tilalle tarkoitettu istuin
rakentaa uudelleen vastaamaan oikeata istumapaikkamäärää tai
asennettava erilliset istuimet.
Jos istuinpaikkoja vähennetään sellaisesta autosta, jossa on takana
yhdistelmäistuin, on itse istuin kaikkine kiinnityspisteineen poistettava.
Istuinta ei katsota poistetuksi, jos istuimen päälle on tehty jokin rakenne
siten, että se estää istuimen käyttämisen. Pakettiauton takaosaan sallitulle
yhdelle tai useammalle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uudet erilliset
kiinnityspisteet. Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat
kiinnityspisteensä, voidaan niitä hyödyntää istuimen kiinnittämisessä.
Pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei tarvitse poistaa kun
istumapaikkoja vähennetään. Tämä koskee ainoastaan sellaista tilannetta,
jossa istuimia jää kahteen riviin. Jos istuimia on vain yhdessä rivissä, tulee
myös pikakiinnitteisten istuinten kiinnityspisteet poistaa.
Pakettiautomuutoksessa jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen
siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyttäen on mahdollista.
Tuohan aikalailla sama kuin joskus 10v sitten ja sen jälkeen muutettiin siihen että pelkkä ala-asentoon lukitus riitti ja nyt taas tuo sama vanha käytäntö.
Re: W163 takapenkin irroitus
Mites tuo SRS-valo, vaikuttaako se katsastukseen eli saako palaa, vai onko samantien hylsy?repal kirjoitti:Tuosta katsot mallia: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=127669" onclick="window.open(this.href);return false;.
Itse tein vastaavan operaation viime kesänä/alkusyksystä. Ja penkit täytyy tosiaan nykyään poistaa kokonaan. Päälle asennettu vaneri motonetin verhoilukankaalla verhoiltuna kelpasi ainakin meidän konttorissa kiinnityspisteiden tuhoamiseksi/vaikeasti takaisin kiinnitettäviksi. Huomaa, että täytyy käydä myös starin päässä koodaamassa takaturvavyöt pois käytöstä, jottei jää mittaristoon valoja.
Penkit oli kiinni lattiassa sellaisilla urostorx -pulteilla (osittain piilossa lattialla olevien peitemuovien alla), kuten edellä mainitusta topicista käy ilmi + pari taisi olla normaaleja muttereita. Kolmella kakkoskakkosella ei saanut vielä täysin tasaista lattiaa ja neljäs olisi ollut liikaa, joten en tasaiseksi asti lattiaa hifistellyt. Penkit ovat yllättävän painavat varsinkin vasemmanpuoleinen, jossa on reuna- ja keski-istuin.
Sekä käyttömaksut että vakuutukset putosivat minulla reippaasti. Tosin nyt ei ole kuin 2 istuinta, eikä saa ajaa kuin 100 km/h, mutta meikäläiselle kumpikaan ei ole ongelma.
Ohessa keskentekoinen kuvatus omasta versiosta. Jätin eturaunan auki, niin sai hinausköyden, työkaluja, jne. vielä vanerin alle (tilaahan ei ole koskaan liikaa..)
Meinaan että pitääkö ajaa eka konttorille ilman penkkejä niin, että näkevät kiinnityspaikkojen poistetun ja samalla SRS-valo loimottaa ja hylsy tulee.
Sitten ajaa taas paikalle tuo levyrakennelma paikallaan ja hyväksyttää sen ja edelleen SRS valo loimottaen ja sitten ajelee taas paikkaan Z-missä valo koodataan pois ja siitä taas katsurille näyttämään ettei valo pala?
Re: W163 takapenkin irroitus
Minun käsittääkseni SRS-valo ei saa palaa katsastuksessa, joten käy koodauttamassa takaturvavyöt ensin pois. Ennen pois koodausta/koodauksen aikana tulee ottaa turvavöille (2 kpl) menevät punaiset sähköliittimet auki. Kuskinpuoleinen oli selkeästi nähtävillä, mutta pelkääjän puoli oli vähän piilossa; löytyy kyllä kuitenkin helposti johtoja seuraamalla.
Itse tein poiskoodauksen jo ainakin pari kuukautta ennen penkkien irrotusta, kun auto oli pois liikennekäytöstä melkein koko kesän. Loppukesästä tein rauhakseen penkkien irroituksen ja levytyksen SLK:lla kurvaillessa. Levytyksen etureunaan olisi pitänyt laittaa joku pikku lista, jottei tavarat pääse levyn ja etupenkkien väliin putoamaan helposti. Aika tasainen lattia penkkien alla on, mutta kyllä levytys siitä paremman näköisen/käytettävämmän mielestäni tekee + sain pikku tavarat sen alle.
Itse tein poiskoodauksen jo ainakin pari kuukautta ennen penkkien irrotusta, kun auto oli pois liikennekäytöstä melkein koko kesän. Loppukesästä tein rauhakseen penkkien irroituksen ja levytyksen SLK:lla kurvaillessa. Levytyksen etureunaan olisi pitänyt laittaa joku pikku lista, jottei tavarat pääse levyn ja etupenkkien väliin putoamaan helposti. Aika tasainen lattia penkkien alla on, mutta kyllä levytys siitä paremman näköisen/käytettävämmän mielestäni tekee + sain pikku tavarat sen alle.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Re: W163 takapenkin irroitus
Jatketaan tähän kyselyä, kuka Etelä-Pohjanmaan alueella sais koodailtua nämä takapenkit pois käytöstä? pakuksi muutto suunnitelmissa myös.