W163 takapenkin irroitus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja Macc »

Tarkoitus olisi katsastaa peli pakettiautoksi ja kun tuolla takaistuinten kippaamisella ei saa tasaista lattiaa aikaiseksi, niin ajattelin että koko penkin poisto olisi fiksuinta.
Tuossa tuli katseltua ja ihmeteltyä, niin äkkiseltään ei löytynyt edes paikkoja mistä penkin saisi runkoineen irti, niin onko tuo edes suunniteltu irti lähteväksi?
Kyseessä -04 ikäinen laitos.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
oulaistenliikenne.fi
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja repal »

Tuosta katsot mallia: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=127669" onclick="window.open(this.href);return false;.

Itse tein vastaavan operaation viime kesänä/alkusyksystä. Ja penkit täytyy tosiaan nykyään poistaa kokonaan. Päälle asennettu vaneri motonetin verhoilukankaalla verhoiltuna kelpasi ainakin meidän konttorissa kiinnityspisteiden tuhoamiseksi/vaikeasti takaisin kiinnitettäviksi. Huomaa, että täytyy käydä myös starin päässä koodaamassa takaturvavyöt pois käytöstä, jottei jää mittaristoon valoja.

Penkit oli kiinni lattiassa sellaisilla urostorx -pulteilla (osittain piilossa lattialla olevien peitemuovien alla), kuten edellä mainitusta topicista käy ilmi + pari taisi olla normaaleja muttereita. Kolmella kakkoskakkosella ei saanut vielä täysin tasaista lattiaa ja neljäs olisi ollut liikaa, joten en tasaiseksi asti lattiaa hifistellyt. Penkit ovat yllättävän painavat varsinkin vasemmanpuoleinen, jossa on reuna- ja keski-istuin.

Sekä käyttömaksut että vakuutukset putosivat minulla reippaasti. Tosin nyt ei ole kuin 2 istuinta, eikä saa ajaa kuin 100 km/h, mutta meikäläiselle kumpikaan ei ole ongelma.

Ohessa keskentekoinen kuvatus omasta versiosta. Jätin eturaunan auki, niin sai hinausköyden, työkaluja, jne. vielä vanerin alle (tilaahan ei ole koskaan liikaa..)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja Macc »

dealer kirjoitti:Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
Nähtävästi tuossakin eroa, kun meikäläiselle riitti pelkkä patenttivanne poppareilla kierämään selkänojan yli, niin sai pakettiautoksi.
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja Macc »

repal kirjoitti:Tuosta katsot mallia: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=127669" onclick="window.open(this.href);return false;.

Itse tein vastaavan operaation viime kesänä/alkusyksystä. Ja penkit täytyy tosiaan nykyään poistaa kokonaan. Päälle asennettu vaneri motonetin verhoilukankaalla verhoiltuna kelpasi ainakin meidän konttorissa kiinnityspisteiden tuhoamiseksi/vaikeasti takaisin kiinnitettäviksi. Huomaa, että täytyy käydä myös starin päässä koodaamassa takaturvavyöt pois käytöstä, jottei jää mittaristoon valoja.

Penkit oli kiinni lattiassa sellaisilla urostorx -pulteilla (osittain piilossa lattialla olevien peitemuovien alla), kuten edellä mainitusta topicista käy ilmi + pari taisi olla normaaleja muttereita. Kolmella kakkoskakkosella ei saanut vielä täysin tasaista lattiaa ja neljäs olisi ollut liikaa, joten en tasaiseksi asti lattiaa hifistellyt. Penkit ovat yllättävän painavat varsinkin vasemmanpuoleinen, jossa on reuna- ja keski-istuin.

Sekä käyttömaksut että vakuutukset putosivat minulla reippaasti. Tosin nyt ei ole kuin 2 istuinta, eikä saa ajaa kuin 100 km/h, mutta meikäläiselle kumpikaan ei ole ongelma.

Ohessa keskentekoinen kuvatus omasta versiosta. Jätin eturaunan auki, niin sai hinausköyden, työkaluja, jne. vielä vanerin alle (tilaahan ei ole koskaan liikaa..)
Pitänee siis jatkaa purkailuja. Ei vaan raaskinut alkaa niitä muoveja vääntelemään turhan takia irti jos olisivat hajonneet ja mitään kiinnityspisteitä ei edes olisi löytynyt niiden alta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Macc kirjoitti:
dealer kirjoitti:Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
Nähtävästi tuossakin eroa, kun meikäläiselle riitti pelkkä patenttivanne poppareilla kierämään selkänojan yli, niin sai pakettiautoksi.
Ja ihan nyt tänä talvena muutoskatsastit ? Katsastuksessa on tehty virhe, uusi ohje kertoo selvästi että pitää poistaa myös selkänoja.
oulaistenliikenne.fi
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja Macc »

dealer kirjoitti:
Macc kirjoitti:
dealer kirjoitti:Nimenomaan pitääkin poistaa sekä istuinosa että selkänoja, ja vielä "tuhota" kaikki kiinnityspisteet.
Sitten kelpaa muutoskatsastuksessa pakettiautoksi.
Nähtävästi tuossakin eroa, kun meikäläiselle riitti pelkkä patenttivanne poppareilla kierämään selkänojan yli, niin sai pakettiautoksi.
Ja ihan nyt tänä talvena muutoskatsastit ? Katsastuksessa on tehty virhe, uusi ohje kertoo selvästi että pitää poistaa myös selkänoja.
Jeps. Onkos tuosta jossain jotain prosyyriäkin nähtävillä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaikka tuosta:

https://www.trafi.fi/filebank/a/1467030 ... tilaan.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
5. Istuinten ja niiden kiinnityspisteiden poistaminen
Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi edellyttää pääsääntöisesti
istuinpaikkalukumäärään vähentämistä. Käytöstä poistettavien istuinten
kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä. Kiinnityspisteet
voidaan katsoa poistetuksi, mikäli ne on poistettu kokonaan tai peitetty
peitelevyllä, joka on kiinnitetty hitsaamalla tai katkopulteilla.
Kiinnityspisteiden peitto-/poistovaatimus koskee myös istuimen selkänojan
kiinnityspisteitä.
Mitään istuimen osaa ei saa käyttää osana syntyvää lattiarakennetta,
istuimet tulee kokonaisuudessaan poistaa kokonaan autosta.
Kokonaisuuteen kuuluu sekä istuinosaa että selkänoja.
Kun henkilöautona alun perin olleen auton takaistuimen istumapaikkoja
vähennetään, tulee alkuperäisen takaistuimen tilalle tarkoitettu istuin
rakentaa uudelleen vastaamaan oikeata istumapaikkamäärää tai
asennettava erilliset istuimet.
Jos istuinpaikkoja vähennetään sellaisesta autosta, jossa on takana
yhdistelmäistuin, on itse istuin kaikkine kiinnityspisteineen poistettava.
Istuinta ei katsota poistetuksi, jos istuimen päälle on tehty jokin rakenne
siten, että se estää istuimen käyttämisen. Pakettiauton takaosaan sallitulle
yhdelle tai useammalle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uudet erilliset
kiinnityspisteet. Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat
kiinnityspisteensä, voidaan niitä hyödyntää istuimen kiinnittämisessä.
Pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei tarvitse poistaa kun
istumapaikkoja vähennetään. Tämä koskee ainoastaan sellaista tilannetta,
jossa istuimia jää kahteen riviin. Jos istuimia on vain yhdessä rivissä, tulee
myös pikakiinnitteisten istuinten kiinnityspisteet poistaa.
Pakettiautomuutoksessa jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen
siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyttäen on mahdollista.
oulaistenliikenne.fi
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja Macc »

dealer kirjoitti:Vaikka tuosta:

https://www.trafi.fi/filebank/a/1467030 ... tilaan.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
5. Istuinten ja niiden kiinnityspisteiden poistaminen
Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi edellyttää pääsääntöisesti
istuinpaikkalukumäärään vähentämistä. Käytöstä poistettavien istuinten
kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä. Kiinnityspisteet
voidaan katsoa poistetuksi, mikäli ne on poistettu kokonaan tai peitetty
peitelevyllä, joka on kiinnitetty hitsaamalla tai katkopulteilla.
Kiinnityspisteiden peitto-/poistovaatimus koskee myös istuimen selkänojan
kiinnityspisteitä.
Mitään istuimen osaa ei saa käyttää osana syntyvää lattiarakennetta,
istuimet tulee kokonaisuudessaan poistaa kokonaan autosta.
Kokonaisuuteen kuuluu sekä istuinosaa että selkänoja.
Kun henkilöautona alun perin olleen auton takaistuimen istumapaikkoja
vähennetään, tulee alkuperäisen takaistuimen tilalle tarkoitettu istuin
rakentaa uudelleen vastaamaan oikeata istumapaikkamäärää tai
asennettava erilliset istuimet.
Jos istuinpaikkoja vähennetään sellaisesta autosta, jossa on takana
yhdistelmäistuin, on itse istuin kaikkine kiinnityspisteineen poistettava.
Istuinta ei katsota poistetuksi, jos istuimen päälle on tehty jokin rakenne
siten, että se estää istuimen käyttämisen. Pakettiauton takaosaan sallitulle
yhdelle tai useammalle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uudet erilliset
kiinnityspisteet. Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat
kiinnityspisteensä, voidaan niitä hyödyntää istuimen kiinnittämisessä.
Pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei tarvitse poistaa kun
istumapaikkoja vähennetään. Tämä koskee ainoastaan sellaista tilannetta,
jossa istuimia jää kahteen riviin. Jos istuimia on vain yhdessä rivissä, tulee
myös pikakiinnitteisten istuinten kiinnityspisteet poistaa.
Pakettiautomuutoksessa jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen
siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyttäen on mahdollista.
Mikähän tuon päivityksen idea on ollut.
Tuohan aikalailla sama kuin joskus 10v sitten ja sen jälkeen muutettiin siihen että pelkkä ala-asentoon lukitus riitti ja nyt taas tuo sama vanha käytäntö.
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja Macc »

repal kirjoitti:Tuosta katsot mallia: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=127669" onclick="window.open(this.href);return false;.

Itse tein vastaavan operaation viime kesänä/alkusyksystä. Ja penkit täytyy tosiaan nykyään poistaa kokonaan. Päälle asennettu vaneri motonetin verhoilukankaalla verhoiltuna kelpasi ainakin meidän konttorissa kiinnityspisteiden tuhoamiseksi/vaikeasti takaisin kiinnitettäviksi. Huomaa, että täytyy käydä myös starin päässä koodaamassa takaturvavyöt pois käytöstä, jottei jää mittaristoon valoja.

Penkit oli kiinni lattiassa sellaisilla urostorx -pulteilla (osittain piilossa lattialla olevien peitemuovien alla), kuten edellä mainitusta topicista käy ilmi + pari taisi olla normaaleja muttereita. Kolmella kakkoskakkosella ei saanut vielä täysin tasaista lattiaa ja neljäs olisi ollut liikaa, joten en tasaiseksi asti lattiaa hifistellyt. Penkit ovat yllättävän painavat varsinkin vasemmanpuoleinen, jossa on reuna- ja keski-istuin.

Sekä käyttömaksut että vakuutukset putosivat minulla reippaasti. Tosin nyt ei ole kuin 2 istuinta, eikä saa ajaa kuin 100 km/h, mutta meikäläiselle kumpikaan ei ole ongelma.

Ohessa keskentekoinen kuvatus omasta versiosta. Jätin eturaunan auki, niin sai hinausköyden, työkaluja, jne. vielä vanerin alle (tilaahan ei ole koskaan liikaa..)
Mites tuo SRS-valo, vaikuttaako se katsastukseen eli saako palaa, vai onko samantien hylsy?
Meinaan että pitääkö ajaa eka konttorille ilman penkkejä niin, että näkevät kiinnityspaikkojen poistetun ja samalla SRS-valo loimottaa ja hylsy tulee.
Sitten ajaa taas paikalle tuo levyrakennelma paikallaan ja hyväksyttää sen ja edelleen SRS valo loimottaen ja sitten ajelee taas paikkaan Z-missä valo koodataan pois ja siitä taas katsurille näyttämään ettei valo pala?
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja repal »

Minun käsittääkseni SRS-valo ei saa palaa katsastuksessa, joten käy koodauttamassa takaturvavyöt ensin pois. Ennen pois koodausta/koodauksen aikana tulee ottaa turvavöille (2 kpl) menevät punaiset sähköliittimet auki. Kuskinpuoleinen oli selkeästi nähtävillä, mutta pelkääjän puoli oli vähän piilossa; löytyy kyllä kuitenkin helposti johtoja seuraamalla.

Itse tein poiskoodauksen jo ainakin pari kuukautta ennen penkkien irrotusta, kun auto oli pois liikennekäytöstä melkein koko kesän. Loppukesästä tein rauhakseen penkkien irroituksen ja levytyksen SLK:lla kurvaillessa. Levytyksen etureunaan olisi pitänyt laittaa joku pikku lista, jottei tavarat pääse levyn ja etupenkkien väliin putoamaan helposti. Aika tasainen lattia penkkien alla on, mutta kyllä levytys siitä paremman näköisen/käytettävämmän mielestäni tekee + sain pikku tavarat sen alle.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
jouni320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 12.02.2012 19:09

Re: W163 takapenkin irroitus

Viesti Kirjoittaja jouni320 »

Jatketaan tähän kyselyä, kuka Etelä-Pohjanmaan alueella sais koodailtua nämä takapenkit pois käytöstä? pakuksi muutto suunnitelmissa myös.
Vastaa Viestiin