W212 B-huolto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Markus-92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 11.02.2017 16:43

W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Markus-92 »

Pystyykö ajotietokoneelta jotenkin katsomaan mitä seuraavassa huollossa pitäisi tehdä? Auto w212 E220 CDI -12 ja mittarissa 76tkm. Osaisi vain vähän huollon hintaa arvailla :D
W211 E63 AMG -07

ex-W212 E220 CDI -12
ex- W211 E320 CDI -08
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Legge »

Ei pysty. Vehon perushintahan on B-huollolle ~550 e. Siihen voi sitten ynnäillä päälle mahdollisesti jarrunesteen vaihtoa ja moottorin ilmansuodatinta á ~100 euroa. Noilla kilsoilla voi harkita automaattilootan öljynvaihtoa, ellei ole tehty ja meinaa autoa pitää.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Taitaa olla tuo 75tkm vaihtoväli moottorin ilmansuodattimelle ja polttoainesuodatimelle. Eli vehon hinnoilla b huolto 543euroa, ilmansuodatin 118euroa, pa suodatin 255euroa ja jos jarrunesteet 110euroa ja jos laatikonöljyt 557euroa. Jarrunesteet taisi olla 2vuoden välin suosituksissa, katso huoltohistoriata niin tiedät tarvitseeko vaihtaa. Tuon laatikon öljynvaihtoväli on 125tkm, että vähä makuasia lähteekö niitä vielä vaihtaan, itse vaihdoin 100tkm kohdalla ja ei mitään vaikutusta eli kai entiset öljyt oli vielä ainakin jonkinlaisessa kunnossa ja kaveri vaihto 125tkm kohdalla eikä hänkään sanonut kuin että ei kyllä huomannut eroa kuin aavistuksen paremmin toimii ensimmäiset vaihdot pakkaskeleillä. Mutta ainaha se sitä parempi laatikolle on mitä useammin haluaa ja kukkaro kestää niitä vaihdella. Ja sekin kannattaa kysyä että onko se laatikonöljyn vaihto huuhtelu vai perus vaihto. Kuopiossa mersun merkkihuollossa hartikaisella viimevuoden puolella oli perusvaihto jotai 370e ja huuhtelu 500e, että sekin kannattaa kysyä mitä siihen hintaan kuuluu ja lienee viisainta ottaa se huuhtelemalla...

Ja ihan yleisesti tuosta vehon ja muidenkin mersunmerkkihuoltojen hinnoista, niin ovat kyllä tehneet roiman hintojen noston nyt 2017 vuoden alusta A ja B huollon hintoihin, viime vuoden puolella A huolto alle 200e nyt yli 300e ja b huolto ennen alle 400e nyt yli 500e, kyllä pistää todella miettimään että onko enää järkeä edes viedä merkkihuoltoon, toki mobilo säilyy ku huollattaa merkkihuollossa, mut tulee kyllä aika kalliiksi pitää mobiloa yllä nykyhinnoilla...

Että sellane toiminta tonni kannattaa varata ens huoltoon jos veholle viet jos jätät vaihteistoöljyt ensikertaan... Ainii, kannattaa tulostaa mersun sivuilta drivers club lehden digi versiosta 50e etuseteli jos merkkihuoltoon viet...
Markus-92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 11.02.2017 16:43

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Markus-92 »

Edellinen omistaja ei ole kaikkia huoltoja merkkihuollossa tehnyt eli en ajatellut minäkään veholle viedä. 100tkm olin noita laatikonöljyjä suunnitellut. Kiitos neuvoista!
W211 E63 AMG -07

ex-W212 E220 CDI -12
ex- W211 E320 CDI -08
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Automaatin öljyille sopiva vaihtoväli olisi 60000. Varsinkin seiskavaihteinen on turbiinin osalta heikko jos ajetaan öljyillä liian pitkään (= huonoilla öljyillä).
Useampia turbiiniremontteja on ollut n. 130000-170000 kilometreillä. Juu, enemmänhän se on kuin satatuhatta :D
Kaustisen Jarmo (laatikkoguru) oli sitä mieltä ettei hän tohtisi ajaa edes kuuttakymppiä jos oma autonsa olisi MB seiskavaihteinen, sen verran paljon on noihin turbiiniremonttia tehnyt ja nähnyt laatikoiden sisuksia.
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Seiskavaihteisiakin on monenlaisia, turbiinejakin erilaisia. Eikö ne ajan mittaa tehdyt parannukset näy missään? Ei tietenkään haittaa jos kaikki huoltaa minimivälillä, paitsi ennestään tyhjää kukkaroa koettelee.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Ihmettelin joskus aiemminkin tätä suomalaista 60000 km suositusta.

Eikös myös W212 huolleta 25000 kilometrin välein? Mikä ihmeen öljynvaihtoväli W212:n 7G+ -automaatissa on 60000 km? Eka auto huoltoon 25000 km kohdalla, sitten 50000 km kohdalla ja tästä kymppitonnin päästä automaatin öljynvaihto 60000 kilometrissä? Vain Suomessa näin...

Jotain W211-taksimallin peruja? Ei mene järkeeni. :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Enpä osaa sanoa onko jossain vaiheessa parannettu niin että kestää ajaa ominaisuutensa menettäneillä öljyillä, tai että öljyt kestävät pidempään hyvinä.
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tn62634 kirjoitti:Ihmettelin joskus aiemminkin tätä suomalaista 60000 km suositusta.

Eikös myös W212 huolleta 25000 kilometrin välein? Mikä ihmeen öljynvaihtoväli W212:n 7G+ -automaatissa on 60000 km? Eka auto huoltoon 25000 km kohdalla, sitten 50000 km kohdalla ja tästä kymppitonnin päästä automaatin öljynvaihto 60000 kilometrissä? Vain Suomessa näin...

Jotain W211-taksimallin peruja? Ei mene järkeeni. :)
Näitä on varmaan erilaisia mutta yhtä "huoltovihkoa" kun katsoin niin virallinen ohje oli 125 000 km/5 vuotta. Tietenkin vähemmillä kilometreillä nuo vaihdot osuu eri kohtiin jos ohjeen mukaan kerran vuodessa huoltaa.

Legge kirjoitti:Ei pysty. Vehon perushintahan on B-huollolle ~550 e. Siihen voi sitten ynnäillä päälle mahdollisesti jarrunesteen vaihtoa ja moottorin ilmansuodatinta á ~100 euroa. Noilla kilsoilla voi harkita automaattilootan öljynvaihtoa, ellei ole tehty ja meinaa autoa pitää.
Mistä tämä tieto, tai mitä tarkalleen tarkoitat? Saahan myös 212:n huoltotiedot luettua mittaristosta.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Jos auto ei pyydä huollossa laatikkoöljynvaihtoa, mutta ne vaihdetaan (ja oletetaan, että kilometrit täyttyvät aina ennen kuin vuosi), miten menee seuraava huoltotarve öljyille, jos ne vaihdetaan etukäteen?

Esim. jos automaatin öljyt vaihdettaisiin 75000 km:n kohdalla ja merkintä järjestelmiin tästä, niin pyytääkö auto taas 125000 kohdalla vai vasta 200000 kohdalla? Oletan jälkimmäistä?
Markus-92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 11.02.2017 16:43

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Markus-92 »

Legge kirjoitti:Ei pysty. Vehon perushintahan on B-huollolle ~550 e. Siihen voi sitten ynnäillä päälle mahdollisesti jarrunesteen vaihtoa ja moottorin ilmansuodatinta á ~100 euroa. Noilla kilsoilla voi harkita automaattilootan öljynvaihtoa, ellei ole tehty ja meinaa autoa pitää.
Mistä tämä tieto, tai mitä tarkalleen tarkoitat? Saahan myös 212:n huoltotiedot luettua mittaristosta.[/quote]

Niin miten ne huoltotiedot sitten saa näkyviin? Siis että mitä seuraavassa huollossa pitäisi tehdä.

Ja jos joku tietää jonkun hyvän ja halvan (=yksi liike :lol: ) Porissa johon w212 mersua voisi viedä, niin saa vinkata...
W211 E63 AMG -07

ex-W212 E220 CDI -12
ex- W211 E320 CDI -08
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Markus-92 kirjoitti: Ja jos joku tietää jonkun hyvän ja halvan (=yksi liike :lol: ) Porissa johon w212 mersua voisi viedä, niin saa vinkata...
Jos sinulla on 76000 km ajettu Mercedes niin mielestäni oikea osoite on Satakunnan Autotalo.
Markus-92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 11.02.2017 16:43

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Markus-92 »

tn62634 kirjoitti:
Markus-92 kirjoitti: Ja jos joku tietää jonkun hyvän ja halvan (=yksi liike :lol: ) Porissa johon w212 mersua voisi viedä, niin saa vinkata...
Jos sinulla on 76000 km ajettu Mercedes niin mielestäni oikea osoite on Satakunnan Autotalo.
Siellähän tuota entistäkin kyllä tuli huollettua...
W211 E63 AMG -07

ex-W212 E220 CDI -12
ex- W211 E320 CDI -08
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

tn62634 kirjoitti:Ihmettelin joskus aiemminkin tätä suomalaista 60000 km suositusta.

Eikös myös W212 huolleta 25000 kilometrin välein? Mikä ihmeen öljynvaihtoväli W212:n 7G+ -automaatissa on 60000 km? Eka auto huoltoon 25000 km kohdalla, sitten 50000 km kohdalla ja tästä kymppitonnin päästä automaatin öljynvaihto 60000 kilometrissä? Vain Suomessa näin...

Jotain W211-taksimallin peruja? Ei mene järkeeni. :)
Tätä itsekkin ihmetteln täällä foorumilla että joillain on tuo 60tkm vaihtoväli niin laki ollut vuosikymmeniä "laatikkoon ku laatikkoon" periaatteella että "näin näitä on aina tehty niin näin näitä tehdään nytkin piste"... Eniten tässä vielä huvittaa tämä kun tätä 60tkm suositellaan täällä autoihin joissa tuo huoltoväli on 25tkm, suositelkaa edes 50tkm tai 75tkm välein niin olisi edes vähän uskottavan kuuloista...

Onhan se selvää että tekniikka ja varsinkin öljyt on kehittynyt aikojen saatossa ja tuon ketjussa esiintyvän laatikon huoltoväli suositus oli että öljyjä ei tarvitse vaihtaa ikinä, mutta sitten kokemusten perusteella erinäisten kilometriväli kokeilujen jälkeen päädyttiin tuohon 125tkm vaihtoväliin.

Itselleni vaihdettii 100tkm kohdalla ja öljyt olivat vielä ihan ok kuntoisen näköiset ja laatikon toiminnassa ei kyllä vaihdon jälkeen tapahtunut yhtään mitään, eli toimii kuin junan vessa. Kaveri vaihdatti 125tkm kohdalla ja ei sielläkään huomattu laatikon toiminnassa yhtikäs mitään muutosta öljyjen vaihdon jälkeen. Eli ainakin meillä lienee vanhat öljyt olleet vielä toimivassa kunnossa... Toki näissäkin ihan maalaisjärjellä voi vähän miettiä jos ajaa pariin vuoteen matka-ajoa tuon 125tkm niin öljyt ehkä paremmassa kunnossa kuin 5vuotta pätkäajoa ajavan öljyt 125tkm jälkeen ja näitäkin jokainen voi puntaroida omalla kohdallaan vaikuttavana tekijänä mihinkä väliin niitä laatikon öljyjä vaihtaa...

Ja mainittakoon vähän asian vierestä, itselläni w204 vm2013 ja peränöljyille ei ole huoltoväliä valmistajalta annettu, eli huoltovapaa, no kai nekin öljyt sinne ovat kehittyneet jne, mutta kuitenkin ajattelin että vaihdetaan nekin 100tkm kohdalla.. Näitäkin ennen vaihdeltiin paljon tiheämpään kuin nykyaikana nykyöljyillä...

Se kyllä on totta että kyllähän se aina parempi olisi vaihdella ne öljyt laatikkoon vaikka joka huollon yhteydessä ja moottoriöljyt joka tankkauksen yhteydessä jne. Mutta kai näissä nyt jokainen aina menee suurinpiirtein valmistajan suositusten mukaan, eikä foorumikirjoittelijoiden mielipiteiden mukaan. Onhan moottoriöljytkin kehittynyt ja vaihtovälit moninkertaistuneet vuosikymmenien kuluessa, miksei myös laatikkoöljyt...
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja noroljan »

nikopetterii kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:Ihmettelin joskus aiemminkin tätä suomalaista 60000 km suositusta.

Eikös myös W212 huolleta 25000 kilometrin välein? Mikä ihmeen öljynvaihtoväli W212:n 7G+ -automaatissa on 60000 km? Eka auto huoltoon 25000 km kohdalla, sitten 50000 km kohdalla ja tästä kymppitonnin päästä automaatin öljynvaihto 60000 kilometrissä? Vain Suomessa näin...

Jotain W211-taksimallin peruja? Ei mene järkeeni. :)
Tätä itsekkin ihmetteln täällä foorumilla että joillain on tuo 60tkm vaihtoväli niin laki ollut vuosikymmeniä "laatikkoon ku laatikkoon" periaatteella että "näin näitä on aina tehty niin näin näitä tehdään nytkin piste"... Eniten tässä vielä huvittaa tämä kun tätä 60tkm suositellaan täällä autoihin joissa tuo huoltoväli on 25tkm, suositelkaa edes 50tkm tai 75tkm välein niin olisi edes vähän uskottavan kuuloista...

Onhan se selvää että tekniikka ja varsinkin öljyt on kehittynyt aikojen saatossa ja tuon ketjussa esiintyvän laatikon huoltoväli suositus oli että öljyjä ei tarvitse vaihtaa ikinä, mutta sitten kokemusten perusteella erinäisten kilometriväli kokeilujen jälkeen päädyttiin tuohon 125tkm vaihtoväliin.

Itselleni vaihdettii 100tkm kohdalla ja öljyt olivat vielä ihan ok kuntoisen näköiset ja laatikon toiminnassa ei kyllä vaihdon jälkeen tapahtunut yhtään mitään, eli toimii kuin junan vessa. Kaveri vaihdatti 125tkm kohdalla ja ei sielläkään huomattu laatikon toiminnassa yhtikäs mitään muutosta öljyjen vaihdon jälkeen. Eli ainakin meillä lienee vanhat öljyt olleet vielä toimivassa kunnossa... Toki näissäkin ihan maalaisjärjellä voi vähän miettiä jos ajaa pariin vuoteen matka-ajoa tuon 125tkm niin öljyt ehkä paremmassa kunnossa kuin 5vuotta pätkäajoa ajavan öljyt 125tkm jälkeen ja näitäkin jokainen voi puntaroida omalla kohdallaan vaikuttavana tekijänä mihinkä väliin niitä laatikon öljyjä vaihtaa...

Ja mainittakoon vähän asian vierestä, itselläni w204 vm2013 ja peränöljyille ei ole huoltoväliä valmistajalta annettu, eli huoltovapaa, no kai nekin öljyt sinne ovat kehittyneet jne, mutta kuitenkin ajattelin että vaihdetaan nekin 100tkm kohdalla.. Näitäkin ennen vaihdeltiin paljon tiheämpään kuin nykyaikana nykyöljyillä...

Se kyllä on totta että kyllähän se aina parempi olisi vaihdella ne öljyt laatikkoon vaikka joka huollon yhteydessä ja moottoriöljyt joka tankkauksen yhteydessä jne. Mutta kai näissä nyt jokainen aina menee suurinpiirtein valmistajan suositusten mukaan, eikä foorumikirjoittelijoiden mielipiteiden mukaan. Onhan moottoriöljytkin kehittynyt ja vaihtovälit moninkertaistuneet vuosikymmenien kuluessa, miksei myös laatikkoöljyt...
Ei pysty ymmärtämään tuota perustelua, että öljyt vaihdettiin 100 tai 125tkm kohdalla laatikkoon ja ei tapahtunut toiminnassa mitään eroa. Ei kait se ole tarkoituskaan, jos muutosta tapahtuu on jotain pielessä. Tuskin huomaat mitään eroa, kun moottoriöljyt vaihdetaan autoon, niin moottorin käytöksessä ja silti ne vaihdat.

Öljyjen kehityskään ei kyllä kummoista ole ollut ainakaan viimeiseen 20 vuoteen. 236.10 öljy uusittiin 236.14 öljyllä jota vieläkin tungetaan kaiketi johonkin versioihin (vai onko kaikissa uusissa jo 236.15 tai uudempi)

Mulla on öljynvaihto vielä vanhan kaavanmukaan ML:län 7g vaihteistossa, eli kerran 60tkm kohdalla. Sen jälkeen sillä ajellaan miljoona vissiin vaihtamatta, jos mennään huolto-ohjelman mukaan, eikä järjen.

Se mistä nämä pitkät huoltovälit johtuu nykyään ei ole tiedossa, mutta ei ne hyväksi voi olla. Ei tosin kiinnosta usein ensimmäistä tai toista omistajaa, mutta siellä 300-500 tkm korvilla ne huollot kiinnostaa. Ei ole halpaa korjata tuota 7g vaihteistoa meinaan. Kummanpaljon vikoja näissä uudemmissa moottoreissa on, mesen puolella on ainakin arvuuteltu pitkillä vaihtoväleillä olevan osaa esim OM642 jakoketjuasioihin, itse en tiedä, luen vain.

Ennen nämä huollot oli huoltolipukkeissa paljon selkeemmin Esim:

Jos edellisestä vaihdosta yli 50 000 km tai yli 2 vuotta
Aktiivihiilisuodattimen vaihto


Jos yli 80 000 km tai yli 4 vuotta edellisestä vaihdosta
Polttonestesuodattimen vaihto


Sytytystulppien vaihto
Jos yli 90 000 110 000 km tai yli 4 vuotta
edellisestä vaihdosta
Huomautus:
Jos seuraava vaihto odotettavissa
> 20 000 km: vaihto on suoritettava
ennen ilmoitettua alarajaa


Tuo on suoraan huoltolipukkeesta ja 15tkm vaihtovälillä olevasta autosta, joten eihän noikaan kilometrit mene mitenkään yksiin, jos pilkkua viilataan, mutta mersun huolto-ohjelma onkin ollut täysin epäluotettava aina :wink: .

Tuolla tavalla ne pysyi kohdillaan aina, siitä riippumatta huollettiinko autoa vuosien vai kilometrien mukaan. Ainiin nythän auto kertoo mitä huoltoa kaivataan, harmivaan että voi nollata ne kaikki tehdyksi kerralla, vaikkei oikeasti olekkaan.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

No siis nimenomaan tarkoitin juurikin sitä että laatikon toiminnassa ei ilmennyt muutosta öljyjenvaihtojen jälkeen, eli laatikko on toimiva ja ne öljyt joista nyt puhuttiin olivat vielä aivan toimivat, sitä juuri ajoin takaa että öljyt vielä jees kunnossa ja toimivat noilla 100tkm ja 125tkm vaihtoväleillä ja tätä niikun kerroin vain toteamuksena heille jotka vain jankkaavat tuota että 60tkm välein laatikoon öljyt kannattaa vaihtaa, niin että vähän heidän neuvojaan vastaan esitän omia kokemuksia ja mersun omia huoltosuositus välejä. Jos taasen olisin huomannut laatikon toiminnan pehmeydessä yms. parannusta öljyjen vaihdon jälkeen tuolla 100tkm ja 125km kohdalla niin mielipiteeni olisi silloin toinen ja olisin ehkä enemmän samaamieltä näiden 60tkm välein suosittelijoiden kanssa. Ja kun on kuullut näitä juttuja eri mersuilijoilta että mennyt laatikonöljynvaihto väli pitkäks ja vaihdetiin öljyt nii laatikon toiminta olisi parantunut, niin silloin voisi kuvitella että vanha öljy ollut jo aika huonossa kunnossa, jos pelkällä öljynvaihdolla toiminta parantunut... Toivottavasti nyt ymmärsit mitä tässä ajoin takaa. :)

Ja eikö noita nyky mersuja pitäisi huoltaa sen mukaan mitä sähköisessä huoltokirjassa on merkittynä ja mitä huolto-ohje vihko sanoo, eikä sen mukaan mitä auto sanoo. Kuten juuri sanoit että autolle voi kertoa olemattomia tai unohtaa kertoa tehtyjä juttuja... Niin kyllä sitä kannattaa huoltaa sen mukaan miten sitä pitää huoltaa, eikä auton kertomusten mukaan... Tämähän on mitä mainioin rahastus keino mersuhuolloille kun sähköinen huoltokirja täytetään niinkuin kuuluukin mutta jätetään autolle jotain kertomatta esim ilamnsuodattimen vaihto niin saadaan seuraavalla kerralla asiakkaalle uskoteltua että nyt auto pyytää B huollon ja ilmansuodattimen vaihdon, no jos asiakas ei ole valveutunut asiassa niin siitä vaa eurot pois tyhmältä asiakkaalta. Vaikka ilmansuodatin vaihdettiin jo edellisessä huollossa... Tämäntyylisiä rahastus juttuja ja yrityksiä on useita sattunut lähipiirissä ja itsellenikin... Tai en tiedä onko tuo tarkoituksellista rahastusta vai huonoa toteutusta mersuissa...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvin tyypillistä olettaa/väittää että huoltoliike (tai foorumilla yksittäinen kirjoittaja, tässä tapauksessa minä) kusettaa esittäessään jotain huoltotoimenpidettä tehtävän tiheämpään kuin huolto-ohjelma esittää.
Perustelutkin ovat ne tavalliset, yleensä myös ilmastoinnin huollon osalta sama juttu; "ei me nyt huolleta, on se toiminut".
Nykyäänhän moni ajaa OM651:llä moottoriöljyillä riittävän pitkään, sitten on aika vaihtaa kun kampiakselin laakerit pyörähtävät akselin mukana. Näin ei tule turhaan vaihdettua moottoriöljyjä ja on pysytelty valmistajan suosittelemassa huoltovälissä, ei kai sitten tule paha mieli liian tiheään tehdystä huollosta.
Noista OM651 hajoamisista johtuen useat käyttäjät vaihdattavat moottoriöljyt 20tkm välein josta minun kirjoituksissa mainittu 60tkm vaihtoväli laatikkoöljyille.

Hyvää asiassa on se että jokainen voi itse päättää millä vaihtovälillä mitäkin kohdetta huoltaa tai huoltaako lainkaan.
nikopetterii kirjoitti:Tämähän on mitä mainioin rahastus keino mersuhuolloille kun sähköinen huoltokirja täytetään niinkuin kuuluukin mutta jätetään autolle jotain kertomatta esim ilamnsuodattimen vaihto niin saadaan seuraavalla kerralla asiakkaalle uskoteltua että nyt auto pyytää B huollon ja ilmansuodattimen vaihdon, no jos asiakas ei ole valveutunut asiassa niin siitä vaa eurot pois tyhmältä asiakkaalta. Vaikka ilmansuodatin vaihdettiin jo edellisessä huollossa... Tämäntyylisiä rahastus juttuja ja yrityksiä on useita sattunut lähipiirissä ja itsellenikin..
Höpö höpö. Ei mitään järkeä korjaamon puolelta lähteä tuollaiseen, kyllä hyvä ja rehellinen palvelu on se joka yritykselle kannattaa eikä vakioasiakkaan huijaaminen muutaman kympin hinnasta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja noroljan »

nikopetterii kirjoitti:No siis nimenomaan tarkoitin juurikin sitä että laatikon toiminnassa ei ilmennyt muutosta öljyjenvaihtojen jälkeen, eli laatikko on toimiva ja ne öljyt joista nyt puhuttiin olivat vielä aivan toimivat, sitä juuri ajoin takaa että öljyt vielä jees kunnossa ja toimivat noilla 100tkm ja 125tkm vaihtoväleillä ja tätä niikun kerroin vain toteamuksena heille jotka vain jankkaavat tuota että 60tkm välein laatikoon öljyt kannattaa vaihtaa, niin että vähän heidän neuvojaan vastaan esitän omia kokemuksia ja mersun omia huoltosuositus välejä. Jos taasen olisin huomannut laatikon toiminnan pehmeydessä yms. parannusta öljyjen vaihdon jälkeen tuolla 100tkm ja 125km kohdalla niin mielipiteeni olisi silloin toinen ja olisin ehkä enemmän samaamieltä näiden 60tkm välein suosittelijoiden kanssa. Ja kun on kuullut näitä juttuja eri mersuilijoilta että mennyt laatikonöljynvaihto väli pitkäks ja vaihdetiin öljyt nii laatikon toiminta olisi parantunut, niin silloin voisi kuvitella että vanha öljy ollut jo aika huonossa kunnossa, jos pelkällä öljynvaihdolla toiminta parantunut... Toivottavasti nyt ymmärsit mitä tässä ajoin takaa.
Harvoin ne lootat varmaan hajoavatkaan ennen ensimmäistä öljynvaihtoa (On se sitten 60 tai 125 tkm) ja kokemusta on sen verran vähän etten voi suoraan verrata laatikkoja kunnon/kuluneisuuden kannalta jos toiseen on vaihdettu öljyt:

125 - 250 - 375 - 500 tkm ja toiseen 60 - 120 - 180 - 240 - 300 - 360 - 420 - 480 tkm

Veikkaisin vaan että paremmassa kunnossa on tuo jälkimmäinen, sitä en osaa sanoa missä vaiheessa pitkä öljynvaihto rupeaa näkymään kunnossa.

Huolto-ohjelma on vaan edelleen vähän outo (212 korissakin, riippuen lootasta ja moottorista):

Huolto 20 ainoan kerran kun autolla ajettu 50000 km (31000 mi) / 3 vuotta
Automaattivaihteisto: öljyn ja suodattimen vaihto
- Moottori 271.860 jos vaihteisto 722.6 NAG1),
- Moottori 156, 272, 273, 642 vaihteisto 722.9 (NAG2)
- Moottori 157 jos vaihteisto 722.9 (NAG2-V Sport)

Huolto 20 aina 100000 km välein (62000 mi) / 5 vuoden välein
Automaattivaihteisto: öljyn ja suodattimen vaihto
- Moottori 276, 651 jos vaihteisto 724.2

Huolto 20 Aina 125000 km välein (77500 mi) / 5 vuotta
Automaattivaihteisto: öljyn ja suodattimen vaihto
- Moottori 271, 274, 276, 278, 642, 651 jos vaihteisto 722.9 (NAG2-FE+)
- Moottori 278, 642, 651 jos vaihteisto 725.0 (NAG 3)

Tuosta voi vaan päätellä, että onkohan se NAG2-FE+ laatikon 125 tkm vaihtoväli, mietitty yhtään kestävyyden kannalta pitemmälle (Onhan se toki parempi, että vaihdetaan edes säännöllisesti, mutta muuten), kun surkeksi todettu NAG2 kerran 50 tkm kohdalla... (Eri koreissa eri välejä ensimmäiselle vaihdolle.)
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja noroljan »

nikopetterii kirjoitti:Ja eikö noita nyky mersuja pitäisi huoltaa sen mukaan mitä sähköisessä huoltokirjassa on merkittynä ja mitä huolto-ohje vihko sanoo, eikä sen mukaan mitä auto sanoo. Kuten juuri sanoit että autolle voi kertoa olemattomia tai unohtaa kertoa tehtyjä juttuja... Niin kyllä sitä kannattaa huoltaa sen mukaan miten sitä pitää huoltaa, eikä auton kertomusten mukaan... Tämähän on mitä mainioin rahastus keino mersuhuolloille kun sähköinen huoltokirja täytetään niinkuin kuuluukin mutta jätetään autolle jotain kertomatta esim ilamnsuodattimen vaihto niin saadaan seuraavalla kerralla asiakkaalle uskoteltua että nyt auto pyytää B huollon ja ilmansuodattimen vaihdon, no jos asiakas ei ole valveutunut asiassa niin siitä vaa eurot pois tyhmältä asiakkaalta. Vaikka ilmansuodatin vaihdettiin jo edellisessä huollossa... Tämäntyylisiä rahastus juttuja ja yrityksiä on useita sattunut lähipiirissä ja itsellenikin... Tai en tiedä onko tuo tarkoituksellista rahastusta vai huonoa toteutusta mersuissa...
Hyvä huoltoliike varmaan tekee noista yhdistelmän ja tutkii vanhoja tehtyjä huoltoja muualtakin kuin autosta (eikä sokeasti luota auton tietoihin).
Ainakin itse vahingossa kuittasin kaikki huollot tehdyiksi, siinä kohtaa, kun piti valita mitä on tehty (sille kaikki kohdalle kun oli oma nappi.) Toivottavasti huolloissa ei näin tee, mutta mahdollisuus tahalklisuuteen tai virheeseen on olemassa.

Sinänsä hyvä idea tuo, että luetaan tarvittavat huolto kohteet autosta, että pysyy järjestyksessä huollot (Ellei joku ole sorkkinut niitä väärin), kun niitä pitää/voi tehdä ohjeen mukaan ennen varsinaista huoltoa tai jos seuraavaan on liian pitkä aika (kilometrit ja aika, kun ei kulje käsikädessä enää monen vuoden jälkeen, kun harvassa autossa.)
Toi 212 korin huolto-ohjelma näyttää perustuvan siihen että ensimmäisenä 3 vuotena ajetaan 50 tkm ja sitten 4 vuodessa on 75 tkm mittarissa ja 5 vuodenkuluttua 100-125tkm mittarissa. Silloin pysyy huollot kilometrien ja ajan suhteen balanssissa.

Ohjeen mukaan tämä menee näin:
Yleista.jpg
Ne koodithan voi lukea autosta itsekkin ja selitykset on tuossa huoltolipukkeessa:

212 Huoltolipuke:
https://mega.nz/#!Kc0n0KyZ!5aL1SUXlRTIc ... QgLaCxjSvg" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

dealer kirjoitti:Hyvin tyypillistä olettaa/väittää että huoltoliike (tai foorumilla yksittäinen kirjoittaja, tässä tapauksessa minä) kusettaa esittäessään jotain huoltotoimenpidettä tehtävän tiheämpään kuin huolto-ohjelma esittää.
Perustelutkin ovat ne tavalliset, yleensä myös ilmastoinnin huollon osalta sama juttu; "ei me nyt huolleta, on se toiminut".
Nykyäänhän moni ajaa OM651:llä moottoriöljyillä riittävän pitkään, sitten on aika vaihtaa kun kampiakselin laakerit pyörähtävät akselin mukana. Näin ei tule turhaan vaihdettua moottoriöljyjä ja on pysytelty valmistajan suosittelemassa huoltovälissä, ei kai sitten tule paha mieli liian tiheään tehdystä huollosta.
Noista OM651 hajoamisista johtuen useat käyttäjät vaihdattavat moottoriöljyt 20tkm välein josta minun kirjoituksissa mainittu 60tkm vaihtoväli laatikkoöljyille.

Hyvää asiassa on se että jokainen voi itse päättää millä vaihtovälillä mitäkin kohdetta huoltaa tai huoltaako lainkaan.
nikopetterii kirjoitti:Tämähän on mitä mainioin rahastus keino mersuhuolloille kun sähköinen huoltokirja täytetään niinkuin kuuluukin mutta jätetään autolle jotain kertomatta esim ilamnsuodattimen vaihto niin saadaan seuraavalla kerralla asiakkaalle uskoteltua että nyt auto pyytää B huollon ja ilmansuodattimen vaihdon, no jos asiakas ei ole valveutunut asiassa niin siitä vaa eurot pois tyhmältä asiakkaalta. Vaikka ilmansuodatin vaihdettiin jo edellisessä huollossa... Tämäntyylisiä rahastus juttuja ja yrityksiä on useita sattunut lähipiirissä ja itsellenikin..
Höpö höpö. Ei mitään järkeä korjaamon puolelta lähteä tuollaiseen, kyllä hyvä ja rehellinen palvelu on se joka yritykselle kannattaa eikä vakioasiakkaan huijaaminen muutaman kympin hinnasta.
Joo siis ei ollut tarkoitus asiaa esittää niin että kusettaisit tai huolto-liike kusettaisi jos ehdottaa joitain asioita huoltamaan tihempään kuin valmistajan suositus, enemmänkin päinvastoin, halusin kysenalistaa asioita näin maalikkona että te rautaiset ammattilaiset kertoisitte hyviä perusteluita kokemuksienne perusteella!

Ja mitä tuohon tulee että mitä huollot vähän yrittää asiakkaita rahastaa, perustuu omiin kokemuksiini ja aikalailla yhtenäistä on se että isoissa mekkihuolloissa tätä on ilmennyt ja kun olen huomauttanut asiasta niin pahoitellaan että "ohoh niinpäs olikin eihän tätä tarvitsekkaan nyt vaihtaa kun sehän olikin viimeksi vaihdettu" tai "ohoh siis joo raitisilmasuodattimen hinta sisältyykin B-huollon hintaan" jne jne, niinkyllä siinä jää vain sellainen olo että yrittiköhän rahastaa vai oliko vain tahaton moka, useinmiten valitettavasti jää se olo että yritti rahastaa... Ei näitä "tahattomia mokia" ole tullut vastaan kuin marmorilla asioidessa, vaikka autoja on ollut monen merkkisiä ja niitä huollettu niin marmorilla kuin muissakin huoltopaikoissa.
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Merkittävin ero täällä Saksassa on etteivät yritä samalla tavalla myydä lisätöitä - päinvastoin on välillä vaikea saada huoltoa tekemään asioita, jos sitä ei ole vielä huolto-ohjelmassa. Kun yritin 50k vaihtaa vaihteistoöljyjä niin olivat vain testanneet ne ja kun testin mukaan öljyt olivat uudenveroisia niin eivät vaihtaneet. 75k sitten piti vaatimalla vaatia vaihtoa. 125 vaihtoivat sitten ihan omatoimisesti. Pienet kuluvat osat kuten pyyhkimien sulat vaihtavat omatoimisesti kysymättä. Auton pesu ja sisäpuhdistus + taksikyydit kuuluvat huollon perushintaan. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä aina vaihtavat pissapojan litkut talvilaatuun. Muutenkin asiakkaan rooli on kertoa mikä on vialla ei kertoa mitä vaihdetaan. Kollega oli ajanut akun aivan loppuun ja webastoa ei ollut käynnistynyt viikkoihin ja lopulta autokin käynnistyi vaivalla. Kun ajoi huoltoon eivät suostuneet suoraan vaihtamaan akkua vaan testasivat sen ensiksi. Esim. jarrunesteet testaavat joka huollossa ja jos eivät täytä speksiä niin vaihtavat automaattisesti.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Legge »

DBFI kirjoitti:Mistä tämä tieto, tai mitä tarkalleen tarkoitat? Saahan myös 212:n huoltotiedot luettua mittaristosta.
Kysyttiin, että voiko ajotietokoneesta katsoa, mitä autolle pitää tehdä seuraavassa huollossa. Ei tietääkseni edelleenkään voi. Tuskin se "B1" tai "A2" kovin monelle mitään kertoo. Mutta kiva, että noroljan postasi lappusen, josta näkee kutakuinkin huoltokohteet. Jos jollain on noihin pääsy laajemmin, niin voisi melkein laittaa pysyvästi näkyviin muillekin yleisille malleille.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ajotietokoneesta löytyy tiedot siitä mitä autolle pitää seuraavassa huollossa tehdä. Googlaamalla löytyy ohjeet miten ne tiedot saa mittaristosta luettua. Legge ilmeisesti tarkoittikin sitä että tarvitaan vielä korjaamokäsikirjaa referenssiksi mittariston antamien koodien tulkkaamiseen. Sehän on totta. Toisaalta googlaamalla nekin selitykset löytyy. Olisin muotoillut kommentin vähän toisin, huoltotiedot löytyy mittariston "piilovalikoista" mutta ei suoraan selkokielisenä.

212 korimalli ei tässä poikkea muista samanikäisistä tai uudemmista (tai vähän vanhemmistakaan) mersuista.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

tn62634 kirjoitti:Ihmettelin joskus aiemminkin tätä suomalaista 60000 km suositusta.

Eikös myös W212 huolleta 25000 kilometrin välein? Mikä ihmeen öljynvaihtoväli W212:n 7G+ -automaatissa on 60000 km? Eka auto huoltoon 25000 km kohdalla, sitten 50000 km kohdalla ja tästä kymppitonnin päästä automaatin öljynvaihto 60000 kilometrissä? Vain Suomessa näin...

Jotain W211-taksimallin peruja? Ei mene järkeeni. :)
Huoltoväli on 25000km tai 1vuosi kumpi ensin täyttyy. Jos ajaa 20000vuodessa on huolto 60000km. Mulla seisoi tallissa puolivuotta ja oli ajettu 6000km ja herjas huoltoon menoa, tuntuu typerältä tuo aikarajoitus jota ei vanhemmissa ole ollenkaan.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti:
Huoltoväli on 25000km tai 1vuosi kumpi ensin täyttyy. Jos ajaa 20000vuodessa on huolto 60000km. Mulla seisoi tallissa puolivuotta ja oli ajettu 6000km ja herjas huoltoon menoa, tuntuu typerältä tuo aikarajoitus jota ei vanhemmissa ole ollenkaan.
On se typerää huoltaa kerran vuodessa jos ajaa alle 10 000. Mutta missä malleissa ei ole ollenkaan aikarajaa? Eikö se ole joko vuosi tai kaksi jos ei puhuta ihan museomalleista?
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
Huoltoväli on 25000km tai 1vuosi kumpi ensin täyttyy. Jos ajaa 20000vuodessa on huolto 60000km. Mulla seisoi tallissa puolivuotta ja oli ajettu 6000km ja herjas huoltoon menoa, tuntuu typerältä tuo aikarajoitus jota ei vanhemmissa ole ollenkaan.
On se typerää huoltaa kerran vuodessa jos ajaa alle 10 000. Mutta missä malleissa ei ole ollenkaan aikarajaa? Eikö se ole joko vuosi tai kaksi jos ei puhuta ihan museomalleista?
En oikein tiedä milloin se vuoden huoltovaatimus tuli,mulla nyt 2006 w221 siinä ei ainakaan ole sitä vuoden vaatimusta,en kyllä tiedä herjaako 2vuoden jälkeen.Ajelen puolivuotta asuntoautotolla Sprinter 315 ja henkilöauto seisonnassa.Nuissa uudemmissa herjaa aina vuoden jälkeen.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Maude
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 28.03.2016 16:34
Paikkakunta: Kajaani

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Maude »

noroljan kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:Ja eikö noita nyky mersuja pitäisi huoltaa sen mukaan mitä sähköisessä huoltokirjassa on merkittynä ja mitä huolto-ohje vihko sanoo, eikä sen mukaan mitä auto sanoo. Kuten juuri sanoit että autolle voi kertoa olemattomia tai unohtaa kertoa tehtyjä juttuja... Niin kyllä sitä kannattaa huoltaa sen mukaan miten sitä pitää huoltaa, eikä auton kertomusten mukaan... Tämähän on mitä mainioin rahastus keino mersuhuolloille kun sähköinen huoltokirja täytetään niinkuin kuuluukin mutta jätetään autolle jotain kertomatta esim ilamnsuodattimen vaihto niin saadaan seuraavalla kerralla asiakkaalle uskoteltua että nyt auto pyytää B huollon ja ilmansuodattimen vaihdon, no jos asiakas ei ole valveutunut asiassa niin siitä vaa eurot pois tyhmältä asiakkaalta. Vaikka ilmansuodatin vaihdettiin jo edellisessä huollossa... Tämäntyylisiä rahastus juttuja ja yrityksiä on useita sattunut lähipiirissä ja itsellenikin... Tai en tiedä onko tuo tarkoituksellista rahastusta vai huonoa toteutusta mersuissa...
Hyvä huoltoliike varmaan tekee noista yhdistelmän ja tutkii vanhoja tehtyjä huoltoja muualtakin kuin autosta (eikä sokeasti luota auton tietoihin).
Ainakin itse vahingossa kuittasin kaikki huollot tehdyiksi, siinä kohtaa, kun piti valita mitä on tehty (sille kaikki kohdalle kun oli oma nappi.) Toivottavasti huolloissa ei näin tee, mutta mahdollisuus tahalklisuuteen tai virheeseen on olemassa.

Sinänsä hyvä idea tuo, että luetaan tarvittavat huolto kohteet autosta, että pysyy järjestyksessä huollot (Ellei joku ole sorkkinut niitä väärin), kun niitä pitää/voi tehdä ohjeen mukaan ennen varsinaista huoltoa tai jos seuraavaan on liian pitkä aika (kilometrit ja aika, kun ei kulje käsikädessä enää monen vuoden jälkeen, kun harvassa autossa.)
Toi 212 korin huolto-ohjelma näyttää perustuvan siihen että ensimmäisenä 3 vuotena ajetaan 50 tkm ja sitten 4 vuodessa on 75 tkm mittarissa ja 5 vuodenkuluttua 100-125tkm mittarissa. Silloin pysyy huollot kilometrien ja ajan suhteen balanssissa.

Ohjeen mukaan tämä menee näin:
Yleista.jpg
Ne koodithan voi lukea autosta itsekkin ja selitykset on tuossa huoltolipukkeessa:

212 Huoltolipuke:
https://mega.nz/#!Kc0n0KyZ!5aL1SUXlRTIc ... QgLaCxjSvg" onclick="window.open(this.href);return false;





Jostain syystä en saa linkin "huoltolipuketta" näkyviin, näkyykös muille?
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Maude kirjoitti: Jostain syystä en saa linkin "huoltolipuketta" näkyviin, näkyykös muille?
Tarkoitatko että et saa tuota Megalla jaettua pdf-tiedostoa luettua? Kyllä se omalla läppärille tipahti. Sehän on korjaamokäsikirjasta, jos lataaminen netistä ei onnistu.
Avatar
Mihkaili
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Su 12.07.2015 22:48
Paikkakunta: Joensuu

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Mihkaili »

Kokeile toista selainta jos ei toimi, näkyy täälläkin.
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11
Maude
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 28.03.2016 16:34
Paikkakunta: Kajaani

Re: W212 B-huolto

Viesti Kirjoittaja Maude »

Selaimen vaihto auttoi!! Nyt näkyy...
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
Vastaa Viestiin