W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Hekene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 11.10.2016 10:54

W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Hekene »

w212 250 vuosimalli 2010 ajettu 190tkm. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat niin vetelee aika lailla maantiellä. Renkaat 245/45/17 auton alkuperäisillä vanteilla. Vaihdatin Vianorilla viime kesänä uudet GT radial renkaat ja oli äänekkäät ja vetelee. Nyt sitten vaihdatin Vianorilla uudet Nokian Black rattaat samalla koolla. Vähän vähemmän vetelee... Mutta on levoton ajaa, koko ajan saa ohjata. Jos ajaa reunassa valkoisen viivan päällä niin menee nätisti, ei vetele. Mikä neuvoksi? Ens viikolla nelipyöräsuuntaukseen aika. Mutta onkohan alustassa jokin kumi rikki/väljä? Joka ikäänkuin antaa renkaiden suunnan kääntyä ja tästä syystä vetelee?

Muuten todella hyvä ajaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mulla kanssa on jotenkin levoton ajaa, pyörät suunnattu kaks kertaa. Takana uudet 265 ja edessä 245 renkaat. Eikä se sen parempi ollu 205 talvirenkaillakaan, oikeastaan huonompi. Auto menee suoraan jos ajaa ihan keskiviivan vieressä, mutta kun ajaa reunempaan päin niin se oikein imaisee auton oikealle. Oliskohan tuola kuitenkin joku paikka väljänä joka hankala löytää?
S124 300TE
S211 E500
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Molemmille kysymys, paljonko on rengaspaineet jos mittaatte paineen ajamattomista/kylmistä renkaista?
Hekene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 11.10.2016 10:54

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Hekene »

Vianorilla pari päivää sitten laitettu uusi sarja alle. En osaa sanoa rengaspaineesta :) Kait ne siellä tietää??
No mitä niiden pitäisi olla?

Tänään kun ajelin vähän myös kaupunki ajoa niin kyllä se hiukan oudosti vetää aina välillä ratista jos tiessä on epätasaisuuksia.. Tuntuu niin kuin eturenkaiden tuenta jotenkin muuttuisi...?? Ja tosiaan talvirenkailla ei vetele renkaat on kokoa 205/60/16.

nikopetterii kirjoitti:Molemmille kysymys, paljonko on rengaspaineet jos mittaatte paineen ajamattomista/kylmistä renkaista?
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...

Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä laitoin 2,6 mutta eipä se nyt juuri muuttunut. Täytyy kokeilla nostaa lähelle kolmea.
S124 300TE
S211 E500
saintiel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 23.01.2015 16:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja saintiel »

Ettei se nyt vain olis se ura mihin se vetelee :) Sen verran leveä rengas että pyrkii varmasti nousemaan urasta kokoajan pois. Hyvänkin auton saa pilattua vääränlaisella rengastuksella.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Totta tuokin, mutta tähän automalliin tarkoitetut vanteet ja renkaat on alla. Ja kun ei se niillä 16" ja 205 leveilläkään ollut hyvä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja jusi »

225/50-17 on paljon parempi. Ei uskoisi, miten huomattava ero on 245- ja 225-levyisen välillä. Lisäksi melu on pienempi. Omassa autossa vetely oli aikamoista 245 leveällä kumilla, vaikka 4-pyöräsuuntaus oli tehtynä ja alustan osat ehjiä katsastusmiehen, merkkihuollon ja oman kokemuksen mukaan. Edullinen Kumho 225/50-17 poisti vetelyn kokonaan ja Mersu tuntuu taas Mersulta.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Minulla s212 on tämmöiset. 245/35/19 Ja offset on 30, joka on suosituksesta poikkeava, liian pieni.
Eikä vetele. Ei tärise
Valitettavasti on monenlaista säätäjää, se normien sallittu säätövara on liian iso.

Löysät pois nivelistä. Ei kyllä pitäisi noilla kilometreillä olla vielä löysää
Ja säätö (ei tarkastus)
Auraukset minimiin, lähelle 0 päätä. Kulkukulma nollaan

Helpottaisi arvaamista, jos näkisi nykyiset arvot.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Hekene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 11.10.2016 10:54

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Hekene »

nikopetterii kirjoitti:No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...


Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...


2.6 oli ja nyt on 2.9/3. Ja eipä oikeastaan ole eroa.. Alkaa tuntumaan siltä, että tukivarsien kumit on veltostuneet ja tästä syystä antaa periksi jolloin renkaan kulma tietysti muuttuu.. Torstaina kulmien säätöön, josta en oikein usko että auttaa.. Pakko kait se on toimia noilla renkailla kun on kerta tehtaalla näin laittaneet.. :?
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Hekene kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...


Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...


2.6 oli ja nyt on 2.9/3. Ja eipä oikeastaan ole eroa.. Alkaa tuntumaan siltä, että tukivarsien kumit on veltostuneet ja tästä syystä antaa periksi jolloin renkaan kulma tietysti muuttuu.. Torstaina kulmien säätöön, josta en oikein usko että auttaa.. Pakko kait se on toimia noilla renkailla kun on kerta tehtaalla näin laittaneet.. :?
Ota raportti talteen ja laita kopio tänne. Saadaan sitten selville, mikä oli pielessä.

Itse laitan kirjallisena paperille ongelmat tiedoksi sekä työnjohdolle että toinen paperi etupenkille. Monesti jää info asentajalle puutteelliseksi, ei voi siten tietää, mikä oli ongelma.
Ja sitten laiskuus vaikuttaa siihen, jos on "normien sisällä",ei kosketa säätöihin.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Maude
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 28.03.2016 16:34
Paikkakunta: Kajaani

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Maude »

Samanlaiset vaivat minunkin autossa, ajettu n.195 tkm hiljattain vaihdettu kaikki iskarit, nelipyöräsuuntaus tehty ja just katsastettu eli alustan osiltaan pitäis olla ok mut silti on levoton ajettava. Talvirenkaat kokoa 225/50 17" ja kesä rattaat kokoa 245/45 17"


Linkistä löytyy suuntauksen raportti mitähän pitäs muuttaa ja mihin suuntaan?

https://www.dropbox.com/s/c3zvsp7vr72rz ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Vai onkohan tukivarsien puslat jo noilla kilometreillä pehmenneet sen verran että ajaessa kulmat muuttuu..?
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
rozor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 06.01.2015 00:20

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja rozor »

Onkohan jonkinlaista tyyppivikaa?

Oma auto alkoi vetelemään 200 tkm kohdilla, ja veteli aina 315 tkm saakka kunnes laitoin auton kiertoon.
Kahdella eri pajalla käytin suuntauksessa, eikä kummassakaan tullut kuntoon.
JaTaVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 13.10.2016 21:16

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja JaTaVi »

Oma kokemus ko. automallista, eniten häiritsee suuntavakavuuden puute. Auton etupäähän iskareita ja koiranluita vaihdettaessa tuli ilmi rikkinäinen tukivarren pusla. Ei vielä täysin rikki, mutta selvää väljyyttä löytyy. Pitäis varmaan vaihtaa , jos vaikka ajettavuus paranisi.

Nuo tukivarret ja puslat ovat sen verran järeää tavaraa, että ihan pienet väljyydet ei kyllä kovin helpolla löydy. Tuokin puslan väljyys ei tuntunut silloin kun auto on nipussa. Iskaritolppa irrotettuna pääsi paremmin "vääntämään"
niin silloin löytyi. Takapäässäkin on useita tukivarsia kumipuslineen, niin varmasti kilometrien karttuessa alkavat antamaan periksi.

Itsellä alustan palautus iskuun on työn alla. Seuraavaksi vaihtuu etupäähän tukivarsi ja takajouset. Saas nähdä saanko tätä w212 kulkemaan kun juna.
Maude
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 28.03.2016 16:34
Paikkakunta: Kajaani

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Maude »

JaTaVi kirjoitti:Oma kokemus ko. automallista, eniten häiritsee suuntavakavuuden puute. Auton etupäähän iskareita ja koiranluita vaihdettaessa tuli ilmi rikkinäinen tukivarren pusla. Ei vielä täysin rikki, mutta selvää väljyyttä löytyy. Pitäis varmaan vaihtaa , jos vaikka ajettavuus paranisi.

Nuo tukivarret ja puslat ovat sen verran järeää tavaraa, että ihan pienet väljyydet ei kyllä kovin helpolla löydy. Tuokin puslan väljyys ei tuntunut silloin kun auto on nipussa. Iskaritolppa irrotettuna pääsi paremmin "vääntämään"
niin silloin löytyi. Takapäässäkin on useita tukivarsia kumipuslineen, niin varmasti kilometrien karttuessa alkavat antamaan periksi.

Itsellä alustan palautus iskuun on työn alla. Seuraavaksi vaihtuu etupäähän tukivarsi ja takajouset. Saas nähdä saanko tätä w212 kulkemaan kun juna.



Kummankos tukivarren pusla oli antautunut etummaisen vai takimmaisen?

Tuossa kattelin omasta kulkineesta juurikin nuitten puslien kuntoa ja juurikin ne etummaisten alatukivarsien puslat näytösti hieman pykineiltä ja olivat kangella väännellessä suhtteellisen pehmeän oloisia toki eipä ole tietoa niiden jäykkyydestä uutena...
Samalla tuli venkslattua rattaita etuset vs. takaset (nyt uudet hankookit edessä ja vanhat misukat takana n.50%) ja sillä ajokäytös parani jonkun verran...
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
Hekene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 11.10.2016 10:54

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Hekene »

simosami kirjoitti:
Hekene kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...


Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...


2.6 oli ja nyt on 2.9/3. Ja eipä oikeastaan ole eroa.. Alkaa tuntumaan siltä, että tukivarsien kumit on veltostuneet ja tästä syystä antaa periksi jolloin renkaan kulma tietysti muuttuu.. Torstaina kulmien säätöön, josta en oikein usko että auttaa.. Pakko kait se on toimia noilla renkailla kun on kerta tehtaalla näin laittaneet.. :?
Ota raportti talteen ja laita kopio tänne. Saadaan sitten selville, mikä oli pielessä.

Itse laitan kirjallisena paperille ongelmat tiedoksi sekä työnjohdolle että toinen paperi etupenkille. Monesti jää info asentajalle puutteelliseksi, ei voi siten tietää, mikä oli ongelma.
Ja sitten laiskuus vaikuttaa siihen, jos on "normien sisällä",ei kosketa säätöihin.


Tässäpä on Vianorin raportti kulmien säädöstä. Ei kuulema tarvinnut tehdä mitään. Kaikki on asentajan mielestä kunnossa. Mitä mieltä olette? :) Ajettavuus vähän parani kun vaihdatin uuden sarjan Hakka Blackiä ja paineet melkein 3 kiloon. Mutta jos priimaa haetaan niin voisi olla vielä vakaampi. Pitänee vaihdattaa kaikki auton tukivarret joka kulmaan uudet, niin sillä voisi blokata väljyydet, joita ei kuulema ole alustassa asentajan ja katsastusmiehen mielestä. Vähän outo tilanne... Ei kait mersu ole tämmöinen uutena. Pakkohan tähän on löytyä jokin syy...Mutta kukaan ei tiedä mitään.. :( Tämänkin on ITELLÄ tehtävä.. :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
JaTaVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 13.10.2016 21:16

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja JaTaVi »

Minulla oikealla etupäässä tukivarrren, jossa on kiinteä pallonivel sisäpusla väljä. Olis kiva viedä katsastukseen löytääkö katsuri mitään vikaa. Palikat irrallaan ollessaan siellä on tosiaan selvää väljyyttä .
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Etupäätä aurausta kuitenkin säädettiin(?) ja on parempi. Olisin itse vielä puolittanut arvot.
Takapään aurausta on liikaa, varsinkin vasen on ihan pielessä. Se on varmaan syynä kiemurteluun.
Noin se menee, ei ammatti etiikka riitä enempään.

En löytänyt vertailuksi oman auton arvoja tähän lähtöön.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
JaTaVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 13.10.2016 21:16

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja JaTaVi »

Auto katsastettu, ei katsuri mitään väljää löytäny. No tukivarsi kumminkin tilattu, vaihdetaan kun keritään. Epäilen, että ajokäytös muuttuu parempaan suuntaa, koska tuntuu kuin tuo oikea puoli välillä ikään kuin "nuljahtelisi".
oikkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 04.10.2009 08:52

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja oikkari »

w212 vetely 245 renkailla taitaa johtua Suomen uraisista teistä. Virossa ajaessa ei vetele, kulkee suoraan kuin juna :D Mulla kolmas w212 ja kaikkiin oon vaihtanu kaposemmat kumit ja vetely loppuu täysin.
w115 ex
w124 ex
w210 ex
w211 ex
w212 ex
s212 ex
s212 ex
W203 ex
C107
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

simosami kirjoitti:Etupäätä aurausta kuitenkin säädettiin(?) ja on parempi. Olisin itse vielä puolittanut arvot.
Takapään aurausta on liikaa, varsinkin vasen on ihan pielessä. Se on varmaan syynä kiemurteluun.
Noin se menee, ei ammatti etiikka riitä enempään.

En löytänyt vertailuksi oman auton arvoja tähän lähtöön.
Takapäähän on ihan päin peetä, vasemmalla aurausta ihan liikaa ja oikealla liian vähän. Kumpikaan ei ole ohjearvojen sisällä, tollasilla arvoilla perä ohjaa perää ojaan päin. Ja oikealla edessä camber myös ei ohjearvojen sisällä.. Ei oo ihmekkää jos on levoton ajaa.
Hekene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 11.10.2016 10:54

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Hekene »

Hekene kirjoitti:w212 250 vuosimalli 2010 ajettu 190tkm. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat niin vetelee aika lailla maantiellä. Renkaat 245/45/17 auton alkuperäisillä vanteilla. Vaihdatin Vianorilla viime kesänä uudet GT radial renkaat ja oli äänekkäät ja vetelee. Nyt sitten vaihdatin Vianorilla uudet Nokian Black rattaat samalla koolla. Vähän vähemmän vetelee... Mutta on levoton ajaa, koko ajan saa ohjata. Jos ajaa reunassa valkoisen viivan päällä niin menee nätisti, ei vetele. Mikä neuvoksi? Ens viikolla nelipyöräsuuntaukseen aika. Mutta onkohan alustassa jokin kumi rikki/väljä? Joka ikäänkuin antaa renkaiden suunnan kääntyä ja tästä syystä vetelee?

Muuten todella hyvä ajaa.


Tähän asiaan täytyy kirjoittaa vielä, että vetely ei ole loppunut kokonaan. Vielä hieman tuntee ajossa ratin "vääntelyä" vaikka alusta kunnossa ja suuntaukset tehty/säädetty. En ole muuta syytä kuin renkaan leveys/mataluus 245/45. Tässä koossa mersua (eikä varmasti muutakaan merkkiä) ei saa kulkemaan ilman ratin "vääntelyä". Talvirenkaat 205/55 kun vaihtaa alle niin vääntely loppuu kokonaan.

Nykyautoihin laitetaan ihan liian leveät renkaat jo tehtaalla näön vuoksi, mutta ajo-ominaisuudet kärsii..
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2730
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Hekene kirjoitti:
Hekene kirjoitti:w212 250 vuosimalli 2010 ajettu 190tkm. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat niin vetelee aika lailla maantiellä. Renkaat 245/45/17 auton alkuperäisillä vanteilla. Vaihdatin Vianorilla viime kesänä uudet GT radial renkaat ja oli äänekkäät ja vetelee. Nyt sitten vaihdatin Vianorilla uudet Nokian Black rattaat samalla koolla. Vähän vähemmän vetelee... Mutta on levoton ajaa, koko ajan saa ohjata. Jos ajaa reunassa valkoisen viivan päällä niin menee nätisti, ei vetele. Mikä neuvoksi? Ens viikolla nelipyöräsuuntaukseen aika. Mutta onkohan alustassa jokin kumi rikki/väljä? Joka ikäänkuin antaa renkaiden suunnan kääntyä ja tästä syystä vetelee?

Muuten todella hyvä ajaa.


Tähän asiaan täytyy kirjoittaa vielä, että vetely ei ole loppunut kokonaan. Vielä hieman tuntee ajossa ratin "vääntelyä" vaikka alusta kunnossa ja suuntaukset tehty/säädetty. En ole muuta syytä kuin renkaan leveys/mataluus 245/45. Tässä koossa mersua (eikä varmasti muutakaan merkkiä) ei saa kulkemaan ilman ratin "vääntelyä". Talvirenkaat 205/55 kun vaihtaa alle niin vääntely loppuu kokonaan.

Nykyautoihin laitetaan ihan liian leveät renkaat jo tehtaalla näön vuoksi, mutta ajo-ominaisuudet kärsii..
Ei, vaan suomessa on liian paskat tiet, kun niitä saa jyrsiä urille nastarenkailla :thumbdown:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Itsellä w212 v2014 225*50-16 renkailla ei vetele juu =pappamallin renkaat. Cl:ssä on edessä 255*35-20 ja takana 295*30-20, ei vetele :). Alusta kuntoon ja säädätys ammattitaitoisella asentajalla esim. Autopeltikorjaamo Vesa Leskinen Nummelassa. Kaikki autot nykyään säädätän tuolla ja tulee kuntoon. Tämä tietenkin edellyttää, että väljää ei ole missään puslassa, nivelessä tai apurunkojen kiinnityksissä (pusliahan nuokin ovat).
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olipas sopivasti tämä aihe ihan ensimmäisten joukossa. Eli potilas 350 4matic ja ensin oli alkuperäiset amg-paketin 18" vanteet takavedon vakiorenkailla eli edessä 245 ja takana 265. Ajettavuus ok, ehkä hieman levoton, samanlainen kuin edellinen perus 200cdi takaveto.
Nelivetoisuus kuitenkin arvellutti joten tilasin taaksekin 245 renkaat, ajettavuudessa ei eroa. No kuinka ollakkaan eilen oli eturengas tyhjentynyt :evil: Pyörä pois, ilmat sisään ja suihkupullosta vettä päälle niin ilmaa kuplii reunasta ainakin neljästä eri kohtaa eli entinen rengas se. No ei siinä mitään, talvivanteiksi ostamani w211 mallin 17" alle joissa päällä oikeankokoiset eli 245/45 r17 michelinin ok kuntoiset kesärenkaat ja nytpä se vasta onkin huono ajaa, vetelee urissa kokoajan puolelta toiselle. Näissä vanteissa on et sen ~10 milliä pienempi eli 38. Etupäästä kuuluu pientä klotinaa. Luulis ettei tuo vähän pienempi et ajo-ominaisuuksia pilaa tuollalailla :think:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja dealer »

simosami kirjoitti:Itse laitan kirjallisena paperille ongelmat tiedoksi sekä työnjohdolle että toinen paperi etupenkille. Monesti jää info asentajalle puutteelliseksi, ei voi siten tietää, mikä oli ongelma.
Lyhyesti: :thumbup:
nikopetterii kirjoitti: Takapäähän on ihan päin peetä, vasemmalla aurausta ihan liikaa ja oikealla liian vähän. Kumpikaan ei ole ohjearvojen sisällä, tollasilla arvoilla perä ohjaa perää ojaan päin. Ja oikealla edessä camber myös ei ohjearvojen sisällä.. Ei oo ihmekkää jos on levoton ajaa.
Eipä noista kulmista voi suoraan ajettavuutta päätellä, tai syytä ongelmiin. Saattaa jopa olla että takaa on joskus aurausta säädetty tarkoituksella noin ajettavuuden parantamiseksi...
oulaistenliikenne.fi
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Totta mutta tässä tapauksessa oli lähtökohta että asiakas tuo auton "ekaa kertaa" säätöön ja sanoo että on levoton, niin kyllä se säädetään silloin mahdollisimman tarkkaan ohjearvoihin? Jos sittenkään ei tunnu hyvälle ja alusta kunnossa niin sitten kysellään tarkemmin miten käyttäytyy ja ehkä koitetaan itsekkin ajamalla ja sitten korjaillaan arvoja sen mukaan että saadaan auto menemään kunnolla... Eikai missään pitäisi säätää tai jättää säätämättä eka säädössä arvoja ohjearvojen ulkopuolelle jos asiakkaan auto tulee säätöön ohjeilla "levoton ajaa ja vetelee"...
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Mitä leveämpi rengas, sen tarkemmin pitää säädöt olla.
Jos on ajanut esim. semi-slikseillä (ratarengas), ymmärtää, miten voimakas "tahto" renkaalla voi olla kulkea suoraan.

Siksi voi väittää, että kapea rengas auttaa vetelyyn.
Vaihtoehdot on siis, alustan säädöt kuntoon tai kapeampaa rengasta.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja markoala »

Takakelkan etukumit voi olla väljät myös.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Vastaa Viestiin