Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vision
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 18.06.2016 22:46

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic

Viesti Kirjoittaja Vision »

se on UHI-liitin siellä kyynärnojassa. Siihen sitten VISEEO mb4 tai vastaava purkki kiinni,niin pelaa bt puhelut. Itellä just toi malli ja toiminut moitteetta!

Ja pellit ei näytä hyvältä..
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitosta. Pelteihin mennäkseni jännässä paikassa tuo oire, ainakin oven takareunassa lähtenyt ilmeisesti tuolta pokkauksesta missä kaksi peltiä päällekäin. Auto täytti juuri 11 vuotta, tehtaalla ei lie tähän enää mitään sanottavaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Vision kirjoitti:se on UHI-liitin siellä kyynärnojassa. Siihen sitten VISEEO mb4 tai vastaava purkki kiinni,niin pelaa bt puhelut. Itellä just toi malli ja toiminut moitteetta!

Ja pellit ei näytä hyvältä..
Miten se liitin tulee esiin, en uskaltanut sitä muovilipaketta väännellä...? (Mulla siis 2007 W219:ssä samalla SA koodilla)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - maalivi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

ärrä.jpg
Kuskin ulkopeili koputtaa oveen, kun peiliä taittaa. Kuuluisiko tuon hammasradan viimeisen hampaan olla korkeampi vaste? Korjausvinkkejä kiitos, uusi peilin runko maksaa n. 400 e ja autotallin oven levennys vielä vähän enempi...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - maalivi

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Kesällä meni apukuskin peilistä tuo ratas kun vaimo otti vähän liian tarkan ulosperuutuksen pressutallista. Original-teilestä uusi runko 298e posteineen.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - maalivi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

luokyio kirjoitti:Kesällä meni apukuskin peilistä tuo ratas kun vaimo otti vähän liian tarkan ulosperuutuksen pressutallista. Original-teilestä uusi runko 298e posteineen.
Joo, klubialella voi ollakin tuon verran, mutta on tuossa silti maksamista pienen rattaan takia... :oops: mutta milläpä lisäät ainetta tuohon?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - maalivi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Saako ton hammasosion miten ns. käsiinsä? Jos saa ni kait tuohon haitan saa lisätyksi? Näppiaskarteluahan tuo vaatii. Ilmeisesti jotain kevytvalua? Voisi kuvitella ettei kummoisia voimia kohdistu tuohon kohtaan kun on haitta ettei mene ns. yli vai onko noin?
Sit kun olis vielä kuva millainen sen pitäisi olla ni pystyisi paremmin arvioimaan et onko haitta ns askarteltavissa. Toisella puolen ehjä tosta kohtaa?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - maalivi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin se vaan oli minunkin ostettava käytetyt kattotelineet ja boksi jotta pääsi perhe viikon hiihtolomalle. Muuten olisi suksivehkeet saaneet jäädä kotiin. En ole koskaan ollut suuri kattotelineiden ystävä ehkä isän W124-aikaisista kokemuksista, kun naarmuilta ei oikein sen kiinnityksessä vältytty. Ärrässä onkin ruuvilla telineen kiinnitys.

Autolla on nyt pyöritelty n. 35 tkm. Maaliskuun alussa alkoi kuulumaan taas kolinaa takaa, ja tuumin, että joko se Bilsten ADS-iskarikin on mennyt rikki? Ei onneksi, vaan toisen puolen orkkis on nyt muuttunut pinnaltaan öljysoraksi. Olisi vaan pitänyt raatsia ostaa molemmat kerralla... Uusittu Bilstein on nyt kestänyt n. 22 tkm ongelmitta.

Autoon oli kolmisen vuotta sitten vaihdettu viisi hehkua, yksi oli ollut jumissa. No pari viikkoa sitten se yksi taisi palaa. Vaihto ei ollutkaan kovin helppoa vaikka kyseessä oli ykköshehku, eli lähes purkamatta selvittiin. Kierre lähti hyvin auki, mutta sitten kävi ahdistamaan. Töitä tehtiin noin kolme tuntia, mutta kantta ei tarvinnut irroittaa. Hehku oli aivan pikeentynyt ja näytti, että se ei olisi ollut aivan pohjassa. Ehkä sitä oli saatu aikoinaan vähän aukaistua, mutta ei ollut kierretty kokonaan takaisin kiinni.
Kun huoltomies käynnisti auton ajaakseen ulos, hehkun merkkivalo syttyi käynnissä ollessa... Tietokone kertoi vitosen olevan nyt vuorossa. Täytyy seurailla tilannetta, en ole käynnistänyt autoa sen jälkeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä se vitosen hehkukin oli rikki, hauskasti vaan sattui ilmoitus siitä. Seuraava jos posahtaa lähiaikoina, vaihdatan kaikki varmuudeksi. ADS-iskari tuli carparts-prosilta pe-to -ajanjaksolla, jota voi pitää hyvänä saavutuksena. Paketti oli käsissä tunti ennen vaihtoaikaa :-). Jousituksen ja iskunvaimennuksen osat ovat nyt siis uusittu tässä autossa reilun kolmen vuoden ja 75 000 km:n sisällä. Takaiskarit kannattanee näissäkin vaihtaa pareittain, kuten tavalliset iskarit.

25.1.2016 km 152138 oikea takapussi
27.2.2017 km 183665 vasen takapussi
13.3.2017 km 183212 oikea etupussi (jousijalka, originaali osa)
12.7.2017 km 191691 oikea takaiskari (Aerosus)
2.11.2017 km 198701 oikea takaiskari takuuseen (Bilstein)
11.6.2018 km 208235 vasen etupussi (jousijalka, Arnott)
18.4.2019 km 227842 vasen takaiskari (Bilstein).

Autossa on pitkään ollut sellainen pieni, mutta ikävä juttu, että peilimuisti ei toimi oikein. Vaikka peilien asennon (myös peruutusasennon) laittaa muistiin, se on kadonnut seuraavaan käynnistykseen mennessä. Osaako joku antaa vinkkiä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nyt harmittaa ja hävettää yhtäaikaa. Tankkasin aivan itse ajatuksissani bensaa Ärrän tankkiin, naapurin emäntä kun sattui olemaan huoltsikan pihalla mansikanmyynnissä. Tankki oli tosi tyhjä ja 24 l sinne lorottelin. Ajelin pari kilometriä, jolloin ihmettelin isolla vaihteella kaasua painaessa erikoista, terävää ääntä. Heti kohta tämän jälkeen auto kävi nyhtämään, jolloin tajusin tapahtuneen ja moottorijarrutuksella hissuttelin pysäkille ja sammutin auton. Jokohan lie korkeapainepumppu ottanut kyttyrää? Stephen's Servicen sivuilta lueskelin, että metallihiukkasta jos löytyy bensan seasta, niin pumppua ei voi enää pelastaa? Vaihdettavien osien lista kävi jo hirvittämään:
If metal shavings are found in the injection system and/or the high pressure pump is damaged, replace the following components to ensure there are no metal particles in the fuel system. Refer to Mercedes Benz for the applicable part number for the engine model affected.
• Fuel Tank
• Low Pressure fuel pump
• Fuel Filter
• High Pressure pump
• Rail (Including Pressure regulating valve and the rail pressure sensor)
• High pressure lines and the leak lines
• Injectors
The low pressure lines need to be thoroughly cleaned, at least twice or replaced.
Ei ole tarvinnut tähän tekniikkaan vielä järin tutustua...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - bensaa suoniss

Viesti Kirjoittaja markoala »

Toivottavasti pääset vähemmällä.. Joko käy?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
karvinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 07.08.2004 23:56

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - bensaa suoniss

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Eipä noista tiedä. Sukulaismies tankkasi pumppusuutin volkkariin bensaa ja ajeli kunnes meno loppui. Korjaamolla sitten päättivät koettaa onnea ja huuhtelivat järjestelmän huolella vaihtamatta mitään osia. Ja kas auto toimi ongelmitta ja kulki vielä vuosia sen jälkeenkin kunnes vaihtoi pois.
Tureq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:44

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - bensaa suoniss

Viesti Kirjoittaja Tureq »

karvinen kirjoitti:Eipä noista tiedä. Sukulaismies tankkasi pumppusuutin volkkariin bensaa ja ajeli kunnes meno loppui. Korjaamolla sitten päättivät koettaa onnea ja huuhtelivat järjestelmän huolella vaihtamatta mitään osia. Ja kas auto toimi ongelmitta ja kulki vielä vuosia sen jälkeenkin kunnes vaihtoi pois.
Pumppusuutin on huomattavasti vähemmän herkkä huonolaatuiselle polttoaineelle kuin commonraili.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - bensaa suoniss

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM611-613 voi ajaa bensalla sammuksiin eikä tule vaurioita, OM651 taas joutuu vaihtamaan "kaikki" osat. Miten lie OM642.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - bensaa suoniss

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Säikähdyksellä selvittiin. Tankki tyhjäksi, uusi suodatin, dieseliä täyteen ja loraus 2T-öljyä sekaan. Nyt on jo toista tonnia ajettu tapahtuneen jälkeen. Korjaamolla sanoivat että heille tulee joka viikko väärin tankattuja autoja ja että Mersut ovat yllättävän vahvoja, harvemmin em. tilanteissa muuta tarvitsee vaihtaa kuin suodatin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mittarilukemalla n. 236 tkm alkoi kuulumaan jollotusta/jurinaa takavasemmalta. Nostin takapään ylös ja kokeilin renkaista, en tuntenut laakereissa välystä. Tuskin se edestä sinne johtuu...

Lisäksi pidemmän aikaa mieltä kummastuttanut takaluukun sulkemisapulaitteen toiminta. Edellinen omistaja oli vaihdattanut siihen uuden moottorin. Luukku sulkeutuu normaalisti nappia painamalla, mutta viimeiset 15 cm se "heittää" luukun kiinni jumpsauttaen ja samalla kuuluu sisäänvedon ääni. Ikäänkuin turhaan, koska luukku on jo "heilahtanut" kiinni ihan lukkoon asti. Kyllä S124:ssä tämä toimi paljon hienommin. Miten muilla Ärrien omistajilla tuo toimii? Pystyykö tuota säätämään mitenkään, en usko että se noin on suunniteltu toimimaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Samaa teki. Oletan, että siellä on verhoilun sisällä ihan normaalit kaasujouset vaikkei niitä näy, ja ne ovat vaan väsyneet eikä jaksa jarruttaa tarpeeksi.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Vision
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 18.06.2016 22:46

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Vision »

tarkista myös; https://youtu.be/yClLu2JhR1Q" onclick="window.open(this.href);return false; , Kai se Ärrästäkin sama systeemi löytyy ?
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyviä vinkkejä molemmat! Kiitos.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vasen takalaakerihan se jurnuttaa, vaihtoaika 1½ vkon päästä. Samalla vaihtuu kiinnikkeen kohdalta kuoriutunut seisontajarruvaijeri. Pitkään tyhjäkäynnillä häirineen kilinän/kalinan paikallistin pakoputken keskellä olevan jousto-osan tukiverkkoon(?). Tukiverkko on ruostunut takapäästään irti ja etupäästään se on vain vähän kiinni. En tiedä, mikä funktio tuolla metallipunoksella on, joutaneeko heittää pois. Etupää näkyy olevan kartioliitoksen väliin asennettu.

Takaluukun pumppuja tsekkailin, niin vasemmanpuoleisen kaasujousen "turpamutterissa" näkyi öljytippa. Sähköisen takaluukun systeemissähän on hydrauliikkapumppu ja pitkä letku vas. puolen pumpulle. Pumpun on saanut erikseen, mutta letkua ja "kaasujousta" EPC:n mukaan ei! Ebayssa tosin näkyi olevan käytettyjä kaupan. Oikealla puolella kaasujousi on EPC:n mukaan nimetty asennontunnistimeksi.
Taidan lähteä liikkeelle tsekkaamalla öljyn määrän hydesysteemissä ja selvittämällä, miten kenkku tuollainen sylkky on vaihtaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Vasen takalaakerihan se jurnuttaa
GL tuli hankittua molemmat etupyöränlaakerit. Ja sellainen ulosvetotyökalusarja millä pitäis vaihto onnistua. Laakereita plaratessa tuli vastaan, että ainakin ML on sama laakeri etu ja takapyörässä. Varmaan R myös. GL oli taas eri numerolla etulaakeri, ilmeisesti vahvempi...

Pitääpä seurata takaluukun mekanismin "huoltoa". On sitte ohjeet kun GL tarvii :)

R mennyt toistaiseksi ilman murheita. Kop kop kop... nyt noin 250tkm mittarissa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ärrästä on nyt kuukauden sisään loppunut virta parkissa. Laturi työntää ajotietokoneen mukaan n. 14,1 normaalikäytössä. Olen ihmetellyt alhaista lepojännitettä ennen käynnistystä, 11,9 V. Kai AGM-akussa kuuluisi olla vähintään sama mitä normilyijyakussa? Tuolla 11,9:llä se kuitenkin on käyntiin jaksanut lähteä. Käynnistäessä jännite kyykkää 10 tienoille, mitä nyt ne numerot ajotietokoneessa juoksevat.

Akku kai se on uusittava. Edellinen omistaja oli hankkinut molemmat akut, ikää niillä on siis kolmisen vuotta. Onko suosituksia?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt

Viesti Kirjoittaja MiHe »

paljonko se kuluttaa virtaa levossa? Ei kolmessa vuodessa pitäis vielä ainakaan premium-akun kuolla...

Vartalaisethan on aika hyvässä maineessa (jos unohdetaan joku yksittäinen erä mikä taannoin oli sutta heti uutena)... mikäs Ah määrä tuossa on? G14 sopiva?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En ole vielä edes tutkinut akun koteloa - sen tiedän, että se on etuistuimen alla lattian sisässä. Pitää tehdä lepohävikkimittaus.

10.11.2015 on vaihdettu pikkuakku FIAMM 1,2A 15 €
7.1.2016 AGM akku 95Ah 198 €.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Osta Varta tai Exide Agm, nämä ovat ne kaksi parasta akkumerkkiä :!: :wink:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Timo L. kirjoitti:Ärrästä on nyt kuukauden sisään loppunut virta parkissa. Laturi työntää ajotietokoneen mukaan n. 14,1 normaalikäytössä. Olen ihmetellyt alhaista lepojännitettä ennen käynnistystä, 11,9 V. Kai AGM-akussa kuuluisi olla vähintään sama mitä normilyijyakussa? Tuolla 11,9:llä se kuitenkin on käyntiin jaksanut lähteä. Käynnistäessä jännite kyykkää 10 tienoille, mitä nyt ne numerot ajotietokoneessa juoksevat.

Akku kai se on uusittava. Edellinen omistaja oli hankkinut molemmat akut, ikää niillä on siis kolmisen vuotta. Onko suosituksia?
Katoaako se aina ja tasaisesti esim 3 päivän seisomisen jälkeen ei starttaa? Vai yhtäkkiä se hukkaa yön aikana virrat?

Mulla on tuo GL tehnyt 2,5 vuoden omistuksen aikana muutaman virran tyhjennyksen tyyliin muutamassa tunnissa tallissa seistessä. Ei ole vikaa löytynyt. Ei ole kylläkään oirehtinut viimeisen puolen vuoden aikana, vaihdoin molemmat akut uusiin.

Epäilin vahvasti toimilaite vikaa, mutta ei sitä ole saatu kiinni starilla yms. Mullakin kyykkää aina virrat melko alas kun starttaa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei voi sanoa että tasaisesti katoaa. Nyt meni 13 päivää edellisestä älylatauksesta. Eilen, kun virta oli vähissä ja ei käynnistynyt, tietokone näytti 9,6 V. Sen jälkeen autolla ajettiin kotiin 30 km. Tänään päivällä lepojännite taas tutut 11,9. Eilen tosin oli ollut takanäytöt käytössä auton kaupunkireissulla ja lyhyttä ajoa asioilla ollessa. Mutta eilisaamuna oli lähtenyt ihan hyvin tallista käyntiin.

Onko lepokulutus luotettavasti mitattavissa yleismittarilla konehuoneen navoista vai akku esiin? En todellakaan ole sähkömies...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt

Viesti Kirjoittaja MiHe »

virta mitataan 'sarjassa' eli mittarin 'läpi' (kenkä irti ja mittari väliin, Pitää vaan sitten odottaa että auto menee nukkumaan, se kun herää aina kun kytketään virta kii), tai sitten helpoimmin pihitimittarilla kaikki piuhat kii. . Ja Pihtimittarin tarkkuus vaan on kyseenalainen jossei kyseessä useamman satasen fluke tai vastaava, mutta kyllä niiläkin näkee meneekö siellä 100mA vai 500mA tai enemmän... lepokulutuksen pitäis WISsin mukaan W211:ssa olla alle 60mA, luultavasti ärrässä samaa luokkaa.

Ongelmalliseksi homma menee jos oire on satunnainen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Akku on sitten aika ärsyttävässä paikassa. Vaihdatin joskus siinä Pajatien akkuliikkeessä, aika pitkään tuskailivat että saivat purettua. Eivät kuitenkaan ottaneet edes lisämaksua, kun sanoivat että meni opettelun piikkiin kun eivät olleet ennen tehneet. Otin sen heidän oman merkkinsä, TABin. Taisi jäädä alle kahdensadan. Mutta toiminut on moitteitta.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - virran vähyytt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Meni hetken aikaa ennenkuin pääsi kommentoimaan kun oli näitä kirjautumis haasteita... 2016 loppukesästä kun hommasin tuon oman ärräni, vaihdoin akun kohtapuolin. Siinä oli vielä alkuperäinen AGM akku paikallaan ja verhoilu piti leikata mattopuukolla auki, kun sitä ei ole valmiiksi kokonaan valmistajan toimesta leikattu. Penkin etureunasta piti muistaakseni kiskoista ottaa jotain muoveja irti ja ruuvata penkki irti kiinnityksistä, sitten penkki ihan etu asentoon ja takaoven kautta penkin pultit auki ja mennä penkin alla olevaan akkukoteloon. Penkkiä ei tarvinnu pihalle asti nostaa mutta noin sen sai ainakin riittävästi kallistettua pois tieltä. Vaihteistoa varten oleva pikkuakku taas on sitten sielä apparin jalkatilan verhoilun alla sen saa vaihdettua kun penkki taka-asennossa ja raottaa verhoilua kynnyksen reunalta. Ärrään meni ihan Vartan normi akku tuon AGM (made in USA) tilalle ja on toiminut nyt moitteetta 3 vuotta. Akku oli käytetty, noin vuoden vanha ja pistin sen kun ei muuta siihen hätään ollu. Joskin myös se alkuperäinen 2009 vuoden AGM akku oli välillä käyttämättömänä, mutta nyt traktorissa jo toista vuotta ympärivuotisessa käytössä ja pelaa edelleen :)

Akut voi olla aika kinkkisiä välillä. Tuossa GL mersussa oli akkukotelossa 2015 vuoden MB original AGM. Se oli ihan loppu kun hain auton nyt syksyllä ja auto lähti sillä vaivoin käyntiin. Kävin akkuliikkeessä vaihdattamassa uuden Vartan AGM akun ja he testasivat vanhan sielä mittausten mukaan vanha akku oli ihan täydessä tikissä, mutta ei se sitä käytännössä ollut.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin