...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja simoks »

Itellä oli aiemmin sportcontact 5:t w126:ssa, en huomannut mitään eroa halpisrenkaisiin paitsi että nuo oli 3x kalliimmat ja 2x äänekkäämmät :cry: Kesärenkaissa pysyttelen halpismalleissa. Sama juttu talvirenkaissa,.. michelin x-ice northit ostin joskus 7 vai 800e:lla w210:n ja ekan talven ajon jälkeen renkaat seuraavana vuonna ei pitänyt mitään, en päässy kotimäkeä ylös juuri mitenkään, sitte taas laitoin 70e/kpl kitkarenkaat alle ja ne oli alla 3 talvea ja aina pärjäs.

En halua provosoida mutta en oikein tiedä miten renkaisiin pitäis suhtautua kun loogisesti ajateltuna kalliimpi ja ns. "merkkirengas" pitäis aina olla se millä pysyy tiellä ja mikä toimii, itellä päinvastoin.
W210 E320cdi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja RH »

Se on tietty niin, että loppuunkuluneen ja ihkauuden vertailu on aina vähän itsestään selvää, varsinkin äärioloissa, mutta samat havainnot tuosta samaisesta contista nyt auton alta. Erittäin asiallisen tuntuinen rengas. Toisessa autossa olevat uudet hakka green nokialaiset on myös oikein ok renkaat, varsinkin melutasoltaan, mutta mitalin toinen puoli näyttää sitten olevan kulutuskestävyys. Kevyessäkin etuvetoisessa autossa eturenkaat on kevään ajojen jäljiltä kuluneet jo ihan silminnähden. Kuluminen näyttäisi noin mutu-tuntumalta olevan jopa samaa luokkaa kuin tuplasti painavamman ja yli kolme kertaa tehokkaamman E-farkun renkaiden "alle sulaminen".
Halpisrenkaita tai ainakin puolisellaisia itselläkin välillä ollut, eikä kesäkäytössä varsin pahaa sanottavaa noista. Johtuuko se sitten siitä, ettei eteen ole tullut tilanteita, joissa olisi äärimmäistä suorituskykyä renkaalta jossain ääritilanteessa vaadittu... ainakin rengastestien perusteella oikeat erot löytyvät useinkin sieltä.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

venit kirjoitti:Minulla oli parin vuoden ajan käytössä Nokian Hakka C Van 205-65. Aikoinaan hankin maavaran lisäämiseksi. Hyvin toimikin. Takarenkaissa pintaa oli enää vajaa 2 milliä. Olin reissussa itäisessä Suomessa, ja huomasin että vettä sataa - ja räntää ja stadiin pitäisi päästä. Nokialaiset olivat liukkaat sateella ja äänekkäät. Soittelin paikallisille ja olisin halunnut ostaa Michelinin CeossClimatet mutta niitä ei 16" saa. Ja Primacyillä 3 olin ajanut jo 2 kesää. On muuten hiljaiset renkaat ja pitoa on. Näin Nokialaisten jälkeen.

Sitten joku tarjosi Continental Contact 5 renkaat, kysyin 6 mutta niitä löytyy vain isommassa koossa. Sitten Contit alle ja ajo etelään. Tuntuma oli alusta saakka se, että miksen ole aikaisemmin vaihtanut näihin renkaisiin. Melutaso laski selvästi. Kuopat töyssyt otettiin vaimeasti vastaan. Ja motarilla sitten meno oli vakaata. Tuntui kuin olisin ajanut eri autolla. Kyllä Contit on hyvät renkaat!
Missä koossa siis ostit nuo continentalit? Ja onko nuo sport contact 5 vai premium contact 5 vai eco contact 5 vai mitkä, ku noita "continental contact 5" on monenlaista?
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laitappa ylös kilometrit ja pistä tähän samaan topiikkiin mitä pääsit Conteilla.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tilasin GY:n F1 Asymmetric 3:set. Onkohan hyvät..?

Periaatteessa mulla ei ole ns. halpisrenkaita mitään vastaan, mutta niissä tuntuu olevan tosi paljon laatuvaihteluita. En voi sietää yhtään mitään värinöitä ja siksi arvostan jos rengas säilyttää muotonsa, tasapainonsa ja värinsä kovankin ajon jälkeen. Myös hiljaisuus on mulle mieluinen juttu.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja simoks »

venit kirjoitti:Halusin testata, kuinka hyvin rengasfirmat tuntevat auton määrittäessään oikeat rengaspaineet. Kysyin paljonko painetta laittoivat? 2,5 bar enemmän, joku 2,6 bar. Kuulemma "paineiden pitää olla tuollaiset, jotta rengas ei vaurioituisi", myyjä vakuutti. Kertoi vielä täyttöaineen olen typpi. Ajoin sitten tavanomaista "80" tietä, siinä en havainnut mitään erikoista kuin sen, että hiljaiset ja mukavat ovat nämä Contit. Motarille päästyäni nopeutta tuli lisää, tie oli aika hyvää. Jossakin vaiheessa nopeuden noustessa tuli tuntuma kuin auto nousisi kumipallojen päälle. Ohjaus keveni ja tuntui että sivutuulikin otti aiempaa herkemmin autoon.

Ostin regaspainemittarin, koska halusin varmistaa paineiden oikeellisuuden kuin että olisin käynyt eri huoltsikoissa mittaamassa, jolloin lukemille tulisi turhan suuri poikkeama. Ja onhan se paine mittari ihan näppärä muutenkin olla olemassa. Perille päästyäni mittasin paineet ensin edestä ja lukemat olivat 2,8-2,6 ja 2,6 -2,6. Taas lähdin työreissulle ja ja sama ilmiö motarilla, ohjaus herkkä ja olo kuin kumipalloilla. Palattuani tiesin että paineet ovat aivan liian korkeat. Valmistajan mukaan min paineet ovat 2,2 bar. Aivan kuten Veho asentaessaan uudet misukat 12/16 oli laittanut. Eli pojat ovat laittaneet rengaspaineet jopa yli 27 % valmistajan ilmoittamia arvoja enemmän.

Nyt olen lähdössä reissuun ja lasken paineet valmistajan ilmoittamalle tasolle, ja kerron myöhemmin muutoksista ja ajotuntumasta.
Jotenkin en jaksa uskoa että noin pieni paine-ero vaikuttais niin paljoa. Siis jos valmistajan ilmottama minimipaine on 2,2 - miten 2,6 voi olla liikaa? :crazy: Mulla on noissa möhkön 235/60 nakeissa 3 bar ja 126:n 215/65 samat ja ihan normaali tuntuma 120 ajessa motaria.
W210 E320cdi
Avatar
Jusu59
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 21.11.2015 16:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja Jusu59 »

MouTine kirjoitti:Tilasin GY:n F1 Asymmetric 3:set. Onkohan hyvät..?

Periaatteessa mulla ei ole ns. halpisrenkaita mitään vastaan, mutta niissä tuntuu olevan tosi paljon laatuvaihteluita. En voi sietää yhtään mitään värinöitä ja siksi arvostan jos rengas säilyttää muotonsa, tasapainonsa ja värinsä kovankin ajon jälkeen. Myös hiljaisuus on mulle mieluinen juttu.
Mulla käytössä nuo samat 245/45/17.
Eivät vetele ja ovat suht koht hiljaiset.
Suosittelen!
W205 350 E AMG -18
S212 200 CGI BE -12
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jyri1387E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 03.08.2016 11:59

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja Jyri1387E »

MouTine kirjoitti:Tilasin GY:n F1 Asymmetric 3:set. Onkohan hyvät..?

Periaatteessa mulla ei ole ns. halpisrenkaita mitään vastaan, mutta niissä tuntuu olevan tosi paljon laatuvaihteluita. En voi sietää yhtään mitään värinöitä ja siksi arvostan jos rengas säilyttää muotonsa, tasapainonsa ja värinsä kovankin ajon jälkeen. Myös hiljaisuus on mulle mieluinen juttu.
Minä laitoin tuommoiset C:n alle 18" koossa. Ei noita voi hiljaisina pitää millään, vaikka ilmoitettu ohiajomelu on alhaisempi, kuin monessa muussa renkaassa. Sisälle tuossa s205 korissa kuuluu kuitenkin ikävä jollotus - toivottavasti tämä on vain renkaan ja korimallin yhteinen sävel. :think:

Rengaspaineita tuli kokeiltua ihan laidasta laitaan, kun yritin niillä vähentää tuota jollotusta. Huonoin tuloksin, mutta testaamisen jälkeen päädyin vähän vakiopaineita korkeampaan paineeseen (e:2.8 ja t:2.9 bar kylmänä). 2.5 - 2.7 alueella auto tuntui vetelältä tai vaappuvalta etenkin kadunkulmista lähtiessä ja 3.0+ paineilla jo liian kovalta, mutta testaa itse ja hae sopiva paine omiin tottumuksiin.

Muuten olen ollut renkaaseen tyytyväinen niin sateella kuin kuivallakin.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MouTine kirjoitti:Tilasin GY:n F1 Asymmetric 3:set. Onkohan hyvät..?

Periaatteessa mulla ei ole ns. halpisrenkaita mitään vastaan, mutta niissä tuntuu olevan tosi paljon laatuvaihteluita. En voi sietää yhtään mitään värinöitä ja siksi arvostan jos rengas säilyttää muotonsa, tasapainonsa ja värinsä kovankin ajon jälkeen. Myös hiljaisuus on mulle mieluinen juttu.
No, eiköhän ne ole hintaisekseen ihan hyvät. Itsellä ollut GY F1, F1 asymetric ja asymetric 2 ja kohtuullisen pitävät ja melutasokin siedettävä ollut. Kolmosissa saattaa olla em asiat paremminkin. Ostin tossa viisatkuun asymetric 2 kun halusin eteen ja taakse mahdollisimman samanlaiset. Kolmosissa tais olla enempi eroa kantavuus ja nopeusluokkapuolella kuin kakkosissa. Ja oli niissä jotain eroa energiankulutuksenkin suhteen. Tuijottelin myös vesipitoa. Mutta kaikki kolme assymetrikkiä varmaankin kuluu yhtä nopeesti. Jaa, eihän nuita saakkaan enää kuin kakkosta ja kolmosta.

Selvästi parempi kuin joku hankookki ja hengepelastaja verrattuna kumhoon.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

venit kirjoitti:Nyt on takana noin 450 km. Suksiboksi, koira ja 2 hlöä ja perä täynnä. Ennen lähtöä laskin rengaspaineet 2,2 bar ja hieman alle. Nyt ajaminen tuntuu siltä, että renkailla on ote ja pito tiehen. Ikään kuin renkaat "liimautuvat" kiinni. Ajo-ominaisuudet paranivat vielä entisestään. On todella hiljaiset ja mukavat. Hienosti vaimentavat töyssyjä. Uskon että kyse on siitä, että rengas on itse asiassa osa autoa. Ja tärkeä sellainen. Kyllä on tuntunut siltä kuin ajaisi uudella autolla.
Mielenkiinnolla olen seuraillut juttujasi tässä ketjussa ja ajattelin heittää vähän omia ajatuksia rengas asioista, koska mielipiteistäsi saa helposti käsityksen että: ainut oikea tapa valita rengaspaine on valmistajan ohjearvot tai jopa hivenen alle niiden.

Loppujen lopuksi nuo rengas paineet ovat niin monen tekijän summa että yhtä oikeaa ohjetta ei ole olemassakaan, eikä nuo sinun ylistämäsi suht alhaiset paineet olekkaan jonkun toisenlaisen auton alla hyvät samalla rengastuksella tai samalaisen auton alla eri merkkisillä renkailla ja kuka tykkää minkälaisesta ajotuntumasta jne..

Ihan paras se on jokaisen valita se rengas paine "oman maun mukaan", mikä paine toimii parhaiden juuri niillä renkailla juuri siinä omassa autossa. Mittailla ne paineet aina kylmistä renkaista joka kerta kun sitä sopivaa painetta etsii renkailleen ja ennen kaikkea samalla mittarilla mitattuna.
Jos koleana aamuna laittaa renkaisiin 2,6bar paineen ajamattomiin renkaisiin ja lähtee painamaan niillä pitkää matkaa ja lämpötila noussut hellelukemii ja sitten tarkistaa paineet heti pitkän ajon jälkeen, niin siellä on lähemmäs 3baria ja ei varmaankaan enää ole ollut hyvä. Ja päin vastoin jos helteellä pitkän ajon jälkeen laittaa renkaisiin 2,2 bar että näin valmistaja ohjeistaa niin eipä siellä ole lähimainkaan 2baria painetta viileänä aamuna ajamattomista renkaista mitattuna ja ei varmasti ole hyvä ajaa... :)

Renkaissa on todella paljon eroja, jotkin jäykempi runkoiset ei tarvii niin paljon painetta kuin löysempi runkoiset, jopa samassa rengas mallissa samassa koossa saattaa olla kahta eri kantavuus luokkaa esim. 91 ja 94, silloin suurempi kantavuuden omaava on jäykempi ja ei tarvitse painetta niin paljon kuin pienemmän kantavuuden omaava.

Onhan se useinmiten mielyttävämmän tuntuinen, pehmeästi epätasaisuudet vaimentava ja hiljaisempi ajella jos pitää paineet siellä suht alhaisissa lukemissa, mutta uraisilla teillä tahtoo vetelyä esiintyä helpommin ja joidenkin mielestä ajotuntuma menee liian veteläksi kun taas toinen tykkää tälläisestä, varmasti ajotyylilläkin tässä iso merkitys. Papparaisten ajotyylillä hitaasti ja arvokkaasti joka paikassa se pienempi paine parempi kun taas vähän reippaammin ajeleva tykkää varmasti vähän kovemmista paineista varsinkin mutkiin ajaessa jne...

Eli kyllä nämä paine asiat on aika paljolti maku asioita ja niin rengas ja autokohtaisia, älkää kuunelko muiden mielipiteitä tai rengasmyyjän tai valmistajan ohjetta, vaan etsikää se mieleisin paine itse omien mieltymysten mukaan, kuitenkin niin että renkaat kuluvat tasaisesti.

En halua kyseenalaistaa mitään sanomaasi, uskon sinua että sinun autossa, sinun renkailla, sinun mieltymyksille tuollaiset paineet ovat ne parhaat, jos vielä kuluuvatkin tasaisesti. ;)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja RH »

Minäkin sitten osin tämän keskusteluketjun innoittamana kävin eilen aamusella tarkastamaan perheen kolmoskinnerin rengaspaineita. Siinähän on pikkukinnerissä painoa se tonni ja alla 185/65-15 "korkeaprofiilikumit". Autossa riittäisi kantavuus ja nopeusluokka 88T-renkaille, mutta tuohon nyt tuli laitetuksi 92V. Näytti aika tasaisesti siinä 2,6 bar, ainakin kesäkuuman aamun +20 asteessa. Valmistan suositus kevyellä kuormalla on 2,1/2,2 ja täydellä lastilla 2,2/2,4. Minä sitten oikaisin ensi alkuun ja pudotin kaikki tasaisesti 2,2 lukemille.
Illalla ajeltiin tuolla sitten muksujen kanssa uimarannalle parinkymmenen kilometrin päähän kestopäällysteistä ei niin hyvässä pinnassa olevaa mutkatietä. Kas, mutta :wtf: auton ajokäytöshän parani selvästi. Ei hakemista edelleenkään, ohjaustuntuma selvästi parempi, ei niin ohut kuin ennen ja tärskäyttely kuopissa väheni ihan todellisesti. Voisin jopa väittää, että rengasmetelikin laski aavistuksen. Mersujen matalaprofiilisempien tassujen kanssa aina ollut kokemus, että surutta isommat kuin suosituspaineet on parempi kokonaisuus, mutta tosiaan joskus näinkin päin. Ja onhan se pikkuautolle ihan rapsakka rengaspaine se 2,2 edelleen toki kyllä.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, To 02.08.2018 08:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Joo lähti vähä tuo sinun vastaus jo rengaspaineista ihan muihin asioihin mutta joo onnittelut hyvästä rengas valinnasta, tuonhan jo melkein osasi odottaakin kun pakun renkaat olet vaihtanut oikean kokoisiin renkaisiin. :)

Vielä sellanen jäi mietityttämään että mittaile miten renkaat kuluvat kun pidät 2,2 tai sen allekin paineita. Kerro vaikka 5000km jälkeen minkä verran ovat kuluneet ja ovatko kuluneet tasaisesti?
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja RH »

Varastan tässä vähän tätä topiccia, kun asiassa kuitenkin pysytään.

Itse eiliseen rengaspainejumppaan kuului samalla renkaiden vaihto päikseen e :arrow: t ja vs., kun näytti eturenkaat jo ottaneen kulumaa selvästi takasia enemmän. Eli pari kuukautta ja 3900 kevätkarheaa kilometriä pikkuautolla. Eturenkaissa kulumaa melkein pari milliä :shock: ja takasissakin vajaa milli. Vaihdoin siis nyt päikseen akseleilla ja pudotin niitä paineita sen 0,4. Kulumisen keston suhteen vähän hakua, kun pahimmat nastan karhennukset koko ajan teillä tasoittuu. Paljonhan nuo silti on kuluneet.

Vertailun vuoksi: 7tkm talviajoa perheen satoja kiloja painavammalla tila-autolla kitkarenkailla tammikuun alusta toukokuun puoliväliin asti, enimmäkseen paljasta tietä, ja nuo pehmeämmät kitkakumit kuluneet ed. reilun millin ja takana 0,5mm :crazy: :eh: .
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

RH kirjoitti:Varastan tässä vähän tätä topiccia, kun asiassa kuitenkin pysytään.

Itse eiliseen rengaspainejumppaan kuului samalla renkaiden vaihto päikseen e :arrow: t ja vs., kun näytti eturenkaat jo ottaneen kulumaa selvästi takasia enemmän. Eli pari kuukautta ja 3900 kevätkarheaa kilometriä pikkuautolla. Eturenkaissa kulumaa melkein pari milliä :shock: ja takasissakin vajaa milli. Vaihdoin siis nyt päikseen akseleilla ja pudotin niitä paineita sen 0,4. Kulumisen keston suhteen vähän hakua, kun pahimmat nastan karhennukset koko ajan teillä tasoittuu. Paljonhan nuo silti on kuluneet.

Vertailun vuoksi: 7tkm talviajoa perheen satoja kiloja painavammalla tila-autolla kitkarenkailla tammikuun alusta toukokuun puoliväliin asti, enimmäkseen paljasta tietä, ja nuo pehmeämmät kitkakumit kuluneet ed. reilun millin ja takana 0,5mm :crazy: :eh: .
Contitkos sulla oli?

Se kokemus mikä mulla on niin contit tosiaan ei kestä ajaa. Hyvät ne ominaisuuksiltaan on siinä ei mitään mutta kuluvat todella nopeasti. Tämä on syy miksi itte en conteja osta. Hankookit myös samaa luokkaa kilometrikestoltaan mutta on halvemmat.

GY:n Effisient Grip on myös oikeinkin hyvä ajaa mutta kaksi settiä ostin ja kaksi settiä sain takuuna. Tilalle ei enää tullu GY:tä. Uran pohjasta halkeili pitkittäis suunassa. Ja tosiaan kaksi settiä ja kahtena eri vuonna ostettuna yht 8 rengasta ja kaikissa samaa vikaa :roll: Ei enää mikään sattuma mielestäni. Jo oston jälkeen vajaat 2vko niin kumpikin setti piti painottaa uudelleen :o Ikinä ennen moista käyny. Seliteltiin et renkaat ei vaan olleet kunnolla paikoillaan. Taisi syy olla ihan joku muu?

Yhdestä halkeamasta näkyi kudos :o :o :o . Siitä vesi sisään ja ensi pakkasella pinta alkaa lähteä irti laajemmaltikin --> ei pysy tasapainossa ja pidin tätä jo oikeasti vaarallisena. Pintaahan renkaissa kuitenkin oli ihan hyvin.

Vanhemilla menin vajaat 10t kun huomasin jarrupalojen vaihdon yhteydessä ja sit tarkistin uudemmat ja samaa vikaa niissäkin. Missään huoltopihoilla tai mualla en liiku työkseni joten kemikaali öljy tms. ei ole selitys. Niissä oli selkeä valmistus vika ja ilmeisesti niin Saksan tehdaskin aiheen tulkitsi kun mitään mutinoita ei kuulunu. Siellä renkaat tutkittiin kumpikin setti. Ensin toinen ja muutaman viikon päästä toinen. Selvennetään että mulla kulkineita 3 joten siksi renkaitakin on useita settejä

Mulla kaikki renkaat 195/65/15 koossa ja tuo saattaa vaikuttaa kokemuksiin conteista ja muistakin. Mut kellä GY: Efficientit ni tarkistuksen paikka. Kuviakin on ja tämä tosiaan ei ole pahin. Yhdessä taisi keskiura olla ympäri renkaan halkeama ja kahdessa reunimmaisessakin pitkiä halkeamia. Minusta ehdottomasti riskirengas.

Kuva
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja RH »

Jari Ke kirjoitti:
RH kirjoitti:Varastan tässä vähän tätä topiccia, kun asiassa kuitenkin pysytään.

Itse eiliseen rengaspainejumppaan kuului samalla renkaiden vaihto päikseen e :arrow: t ja vs., kun näytti eturenkaat jo ottaneen kulumaa selvästi takasia enemmän. Eli pari kuukautta ja 3900 kevätkarheaa kilometriä pikkuautolla. Eturenkaissa kulumaa melkein pari milliä :shock: ja takasissakin vajaa milli. Vaihdoin siis nyt päikseen akseleilla ja pudotin niitä paineita sen 0,4. Kulumisen keston suhteen vähän hakua, kun pahimmat nastan karhennukset koko ajan teillä tasoittuu. Paljonhan nuo silti on kuluneet.

Vertailun vuoksi: 7tkm talviajoa perheen satoja kiloja painavammalla tila-autolla kitkarenkailla tammikuun alusta toukokuun puoliväliin asti, enimmäkseen paljasta tietä, ja nuo pehmeämmät kitkakumit kuluneet ed. reilun millin ja takana 0,5mm :crazy: :eh: .
Contitkos sulla oli?
No nuo on Nokian Hakka greenit. Kokoa 185/65-15 siis. Oikein miellyttävän tuntuisen kumit, hiljaisetkin erityisesti tuossa kumisevassa pikku kinnerissä, vaan kulumista näyttävät selättävän heikosti.
Toisessa autossa on nuo em. Conti5:set. Niillä nyt on niin vähän matkaa takana, että ei osaa sanoa vielä sitä eikä tätä. Vaimon edellisessä käyttiksessä eli farkkugolfissa ensiasennuscontit, jotain ecomitäliemallisarjaa (en muista enää) meni kaksi kesää niin, että laskin niillä pääsevän 50, jopa 60tkm :shock: , jos nätisti ajelisi ja vaihtaisi renkaiden paikkaa akseleilla säännöllisesti. No, kestotesti jäi siltä osin kesken, mutta nuo ei kahden kesän ajojen jälkeen olleet juuri enempää kuluneet kuin nyt nuo uudet Nokialaiset :? . Niin ja siis 195/65-15.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, Ke 01.08.2018 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja RH »

venit kirjoitti: Mielestäni renkaiden ei tarvitse kestää vuosia.
Vaan mieluusti sentään enemmän kuin yhden kesän :D .
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

RH kirjoitti:
venit kirjoitti: Mielestäni renkaiden ei tarvitse kestää vuosia.
Vaan mieluusti sentään enemmän kuin yhden kesän :D .
Vähän suhteellista, riippuen kuinka paljon tulee kilsoja. Isä ajeli vielä työelämässä ollessaan renkaat talvessa ja keväällä nastat pois ja kevään aikana ne loppuun ja uudet kesä renkaat sitten alle ja ne oli syksyllä jo loppuun ajetut.. :D Nyt eläkeellä jo kauan olleena alle 10tkm vuodessa ajavana talvirenkaat näkyi olevan valmistettu lähemmäs kymmenen vuotta sitten jotkut nokian hakkapelitta 4 tjsp ja kaikki nastat tallessa ja pintaa 6mm ja vielä kuulemma pitää todella hyvin. Meinas vähän alkaa hymyilyttämään. :D

Nykypäivänä ei oikeen ole ehkä järkeä edes tilata renkaita netistä, ssiihen on montakin hyvää syytä. Nykyään kivijalka rengasliikkeet myyvät jo renkaita ihan järkihintaan, poislukien nämä isoimmat ja suurimmat ketjut. Renkaiden valmistus päiväyksen voi helpommin tarkistaa kivijalkaliikeestä kuin nettikaupoista. Takuu yms asiat hoituvat aika vaivattomasti ja nopeasti kivijalkaliikkeen kanssa verrattuna nettikauppoihin. Jos vaikka rengas sarja tulisikin muutaman kympin halvemmaksi nettikaupasta niin mielummin.maksaa sen vähän enemmän paikalliselle yrittäjälle kuin ulkomaille. Netistä tilatut renkaat on lähes jokaisen käytävä jossakin rengasliikkeessä asennuttamassa ja sehän maksaa kaikkinensa 50-100e per rengas sarja. (vanteille laitto, tasapainotus ja auton alle vaihto)

Eli mielestäni tuo netistä renkaiden tilaaminen oli joskus vuosia sitten vielä edullista mutta ei kyllä tänäpäivänä juurikaan jos ollenkaan. Olen nyt viimeisen parin vuoden aikana ostanut neljä rengas sarjaa ja jokaisen kohdalla tehnyt vertailut mitä ne tulee maksamaan netin kautta ja mitä suoraan paikalliselta yrittäjältä niin ei ole tarvinnut miettiä vaan ostaa paikallisilta yrittäjiltä. Viimeisimpänä esimerkkinä ostin reilu viikko sitten Fulda sportscontrol 2 renkaat koossa 225/40r18 2kpl ja 245/35r18 2kpl ja nettikauppojen hinta haitari oli 460-520euroa ja tuohon päälle asennustyön hinta jossakin rengasliikeessä, no laitoin kahdeksaan paikalliseen rengasliikeeseen tarjouspyynnön kyseisitä renkaista ja sieltä tarjoukset olivat 530-610euroa rengastöineen, niin eipä tarvinnut miettiä taaskaan tilatakko netistä vai ostaa paikalliselta. :)
Toki joskus tästä aiheesta jo olikin puhetta aiemmin jossakin ketjussa täällä foorumilla ja silloin joku sanoi että hyöty alkaa näkyä nykyään netistä tilaamiseen vasta suuremmissa rengas kokoluokissa ja näin voi olla, ei ole kokemusta kuin 16-18tuumaisista renkaista viime vuosilta.

Mielenkiinnolla odotan mihinkä hintaan nokian hakkapeliitta 9 rengasta syksyllä alkaa saamaan, kun tuli lupauduttua ostamaan sellaiset paikalliselta yrittäjältä jolta ostin nuo viimeisimmät kesärenkaat, piti niin hyvän myyntipuheen että nyt ku teet varauksen/tilauksen hakkapeliitta 9 renkaista saat ne todella hyvään hintaan, että tänään viimeinen päivä tehdä tilaus tähän hintaan, no hädissäni menin lupautumaan, vaikka tilanne oli kuin jostakin kummeli sketsistä! :D No katsotaan kuinka minun käy, teinkö hyvät kaupat. Renkaat ovat 225/45r17 nokian hakkapeliitta 9 rengastöineen ja siihen hintaan sain jättää talvivanteeni sinne säilytykseen. "vain tänään 825e"
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja RH »

nikopetterii kirjoitti:
RH kirjoitti:
venit kirjoitti: Mielestäni renkaiden ei tarvitse kestää vuosia.
Vaan mieluusti sentään enemmän kuin yhden kesän :D .
Vähän suhteellista, riippuen kuinka paljon tulee kilsoja.
Totta toki. Mutta kuten tuosta edelta voi räknätä, niin tuolla suoritteella pikkuauton alla normirengas olisi käytännössä vetopyörissä loppuunajettu kesän aikana noin 10tkm matkalla. Ei ihan kohtuullista kuitenkaan minusta. Seuraamme tilanteen kehittymistä.
Samaan suoritteeseen olen päässyt vain melkein tuplasti painavamman ja 3,5 kertaa voimakkaamman farkkuväyrysen kanssa 265/35-18 takarenkailla. Ne oli korealaistuotantoa, ja jo allelaittaessa oli tiedossa, että ovat sekä pehmeähköt että samalla hiljaiset, eli kuluvat varmaan aika vikkelästi. Sinä paavossa tuli aina välillä renkaiden kitkaa koeteltua vähän turhaankin, se kun nyt vaan oli niin mukava tunne vähän reippaammin singahtaa risteyksistä matkanopeuteen... :wink:
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja MouTine »

nikopetterii kirjoitti:Nykypäivänä ei oikeen ole ehkä järkeä edes tilata renkaita netistäe
Tästä olen voimallisesti erimieltä. Pitää vaan löytää oikeat paikat ja kontaktit. SklepOpon, CamSkill ja jne... Ei mitään Rengasonlineja ym jotka periaatteessa on kotimaisia ylihinnoiteltuja puulaakeja. Rengastöiden osalta oot kyllä oikeassa että ne nostavat kokonaishintaa, mutta tässäkin pätee sama sääntö kuin edelliseen eli mielellään tuttu paikka jossa asennuttaa. Valitettavasti tuo suosi suomalaista suosi paikallista on kulunut ajatusmalli nykyisessä globaalissa mailmassa, valitettavasti.

Monasti hymyilyttää kun näillä MB foorumeilla ei liene yhtäkään teknistä ongelmaa koskevaa topickia jossa aihe kääntyessään varaosien saatavuuksiin aletaan heti tuputtaa näitä muutamaa kotimaista netti / kivijalkakauppaa. Ei siinä mitään pahaa ole mutta kun katsoo hintoja ja vertaa esim Baldiin tai QP24:jään niin peli aika selvä omalta osaltani.

Jottei mua nyt ihan ammuttaisi alas, niin palaampa takaisin itse aiheeseen. Mutsilla on '03 Kangoo 25tkm ajettu ja alkuperäisillä kesä- ja talvirenkailla. Riittänee hyvin viikottaisiin Lidli reissuihin. Ai saatana, taas onnistuin sotkemaan ulkomaista propagandaa viestin loppuun. :mrgreen:
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

MouTine kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:Nykypäivänä ei oikeen ole ehkä järkeä edes tilata renkaita netistäe
Tästä olen voimallisesti erimieltä. Pitää vaan löytää oikeat paikat ja kontaktit. SklepOpon, CamSkill ja jne... Ei mitään Rengasonlineja ym jotka periaatteessa on kotimaisia ylihinnoiteltuja puulaakeja. Rengastöiden osalta oot kyllä oikeassa että ne nostavat kokonaishintaa, mutta tässäkin pätee sama sääntö kuin edelliseen eli mielellään tuttu paikka jossa asennuttaa. Valitettavasti tuo suosi suomalaista suosi paikallista on kulunut ajatusmalli nykyisessä globaalissa mailmassa, valitettavasti.

Monasti hymyilyttää kun näillä MB foorumeilla ei liene yhtäkään teknistä ongelmaa koskevaa topickia jossa aihe kääntyessään varaosien saatavuuksiin aletaan heti tuputtaa näitä muutamaa kotimaista netti / kivijalkakauppaa. Ei siinä mitään pahaa ole mutta kun katsoo hintoja ja vertaa esim Baldiin tai QP24:jään niin peli aika selvä omalta osaltani.

Jottei mua nyt ihan ammuttaisi alas, niin palaampa takaisin itse aiheeseen. Mutsilla on '03 Kangoo 25tkm ajettu ja alkuperäisillä kesä- ja talvirenkailla. Riittänee hyvin viikottaisiin Lidli reissuihin. Ai saatana, taas onnistuin sotkemaan ulkomaista propagandaa viestin loppuun. :mrgreen:
Joo kyllä varmasti on vieläkin nettikauppojen nimiin vannojia jopa enemmän kuin kivijalkakauppojen nimiin, mutta itse olen jonkun aikaa jo ollut kivijalkakauppojen suosia aiemmin kirjoittamien syiden vuoksi ja tosiaan hinta erot ovat kaventunut olemattomiin. Luulempa että sinäkään et ole edes pyytänyt esim kuluneen vuoden aikana tarjouksia kivijalkaliikkeiltä jostakin rengas sarjasta jota olet suunnitellut tilaavasi nettikaupasta... ;) Se että pitää olla tuttu paikka jossa asennuttaa niin kuinka monella on se niin tuttu paikka että saa tuon työn ilmaiseksi? Ei monellakaan, itselläni on hyvä kaveri rengasliikkeessä töissä ja on tuttu paikka mutta en minä sieltä sitä työtä ilmaiseksi saa... Suurin osa meistä on perus kuluttajia jotka ostaa perus kokoisia renkaita ja suurin osa meistä joutuu ostamaan ihan oikeilla hinnoilla palvelut rengastöille ja meille suurimmalle osalle viestejäni yleensä kirjoittelen, varmasti on poikkeuksia kuten jo aiemmin kirjoitin... Jokainenhan saa ja voi ostaa renkaansa mistä vain ja asennuttaa ne missä vain, kerroin vain omista näkemyksistä mitä mieltä olen nykypäivänä rengaskaupasta. :)

Heitäppä joku esimerkki jostakin perus renkaasta mitä se tulisi maksamaan toimitettuna netin kautta(ei mitään poisto tuote tarjousta esim vanhentuneen valmistusajan takia), niin kysyn rengasliikkeistä mitä se maksaa heiltä ostettuna ja katsotaan mitä säästäisi? :) Niin missä koossa sanoit tilanneesi noi goodyearin F1 3 renkaat ja mitä ne tulee maksamaan kotiin tuotuna? Pistä screenshotti tähä?
Viimeksi muokannut nikopetterii, Ti 13.06.2017 11:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Renkaat vaihdettu: Continental Contact 5

Viesti Kirjoittaja epk »

Samaa mieltä, monet perus koot on muutaman kympin sisään samoissa mitä tulisi tilattuna mutta silti riittävän suuri osa kuitenkin sitä ryöstöhinnoiteltua ettei ihan täysin voi lopettaa ulkomailta tilaamista.

Esimerkkinä koko 225-50-17, conti, nokia jne merkkirenkailla asennettuna hinta on käytännössä sama.
Vastaa Viestiin