Tasonsäätö, huoltovapaa?
Tasonsäätö, huoltovapaa?
Onko tasonsäätö huoltovapaa? Vai onko syytä vaihtaa nesteet ajoittain? Tietenkin paineakut ja iskarit vaihdetaan rikki mennessä mutta jotain muuta? Molemmissa kärryissä on, w124 ja w116.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: Tasonsäätö, huoltovapaa?
Suosittelen vaihtamaan nesteet ja puhdistamaan korkin alla olevan verkkosuodattimen. Nesteen pitäisi olla kirkasta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tasonsäätö, huoltovapaa?
Ja kannattaa tsekata myös pumpun ja säiliön välisen imuletkun kunto. Omassani aikanaan se oli rikki ja öljyä valunut pihalle. Öljy vaan oli ollut niin likaista, että säiliön alaosan seinämät olivat värjäytyneet mustiksi, niin ulospäin näytti siltä, että siellä olisi ollut tummaa nestettä siihen tasoon asti, vaikka ei ollutkaan.
Mutta kyllä samaa mieltä Timon kanssa, että varmasti se pumppu tykkää siitä, että pumpattavana on puhdasta öljyä, jota saa imeä läpi sihdistä, joka ei ole edes osittain tukossa. Neste on käsittääkseni ZH-M. Ainakin W124:ssä.
Mutta kyllä samaa mieltä Timon kanssa, että varmasti se pumppu tykkää siitä, että pumpattavana on puhdasta öljyä, jota saa imeä läpi sihdistä, joka ei ole edes osittain tukossa. Neste on käsittääkseni ZH-M. Ainakin W124:ssä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Tasonsäätö, huoltovapaa?
Näinpä sitä itsekkin ajattelin. Onko tuo vaihto millainen operaatio,pumppua ei liene saisi pästää käymään tyhjänä?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: Tasonsäätö, huoltovapaa?
Ehkä vähän tyhmä mun vastata, kun en tarkemmin tunne systeemiä, mutta olikos siinä vain yksi paluulinja? Jos on, niin sitten kai vaan vanha öljy imaistaan pois säiliöstä, puhdistetaan säiliö ja kaadetaan uudet tilalle. Paluuletku irti niin, että paluuöljy päätyy johonkin keräysastiaan ja moottori käyntiin. Säiliöön sitten uutta nestettä tilalle sen mukaan, kun pinta laskee ja kone sammuksiin siinä vaiheessa, kun paluuletkusta alkaa tulla puhdasta öljyä.
ASD-hydrauliikkahan käsittääkseni toimii samalla nesteellä ja samalla pumpulla. Siinä paluulinjoja on kaksi. ASD-systeemin hydrauliikkaöljyn vaihdon ja systeemin huuhtelun tein itse tolleen:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ydrauli%2A
ASD-hydrauliikkahan käsittääkseni toimii samalla nesteellä ja samalla pumpulla. Siinä paluulinjoja on kaksi. ASD-systeemin hydrauliikkaöljyn vaihdon ja systeemin huuhtelun tein itse tolleen:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ydrauli%2A
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Tasonsäätö, huoltovapaa?
Itse tein juuri noin kun Nozki kuvasi, ja kaveri heijasi vielä perää ylös alas. Ideana on se että nesteet liikkuu tasonsäädön venttiilistössä (siis se mötikkä taka-akselilla mikä vivun välityksellä aistii perän asentoa), kuin myös iskareissa.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tasonsäätö, huoltovapaa?
Muistan lukeneeni joistain ohjeista, että perään tulisi lastata reilu 100 kg masssa, jotta venttiili kääntyy täyttöasentoon.
Re: Tasonsäätö, huoltovapaa?
Hyvät neuvot! Kiitos, eiköhän näillä nesteet vaihdu.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975