X-sarja

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

X:n alusta:
Kuva
-harvinaista nähdä varapyörä autossa nykyisin. :roll:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... -x-klasse/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

NissanNavaraChassis (1).JPG
NissanNavaraChassis (2).JPG
Tuossa Ratsunin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mitenköhän noiden takana olevien kierrejousien käytännöllisyyden kanssa mahtaa olla? Lehtijousillahan saadaan pakettiauton jousituksesta progressiivinen eli jousitus toimii sopivan jämäkästi/pehmeästi sekä kuormaamattomana että kuormattuna. Kierrejousilla taitaa olla vaikeaa saavuttaa tätä ominaisuutta (vai miksi kuorma-autoissa sitten rautajousina käytetään lehtiä?). :|
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Taitaa niillä kierrejousilla olla haettu jonkinlaista henkilöautomaisuutta. Eikä tommosilla avolavoilla yleensä ajeta yhtä raskaita kuormia kuin vaikka pakuilla.

Edit. Sekotin Navaran Pathfinderiin.
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Lehtijousitettu jäykkä akseli on tosiaan helppo tapa saada kantavuutta, ja halvalla.
Kierrejouset sinällään ei paljoa vielä auta, ja vievät tilaakin. Lavassa ei voi olla jousitornejakaan kuten matkustamossa.
Mutta kun siihen ympätään IRS niin kaikki on kunnossa. Paitsi hinta...
Pitänee siis tutustua lähemmin tuohon autoon, jommalla kummalla merkillä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Japanialaistyylisesti runko täynnä reikiä eli 10v ja saa ruveta hitsaamaan. No ehkä ne on sinkitty jo nykyään niin voi vähän kauemmin mennä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Onko se sitten peltikorjaajien unelma jos on japanilainen alusta ja mersun kori :lol:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mikäköhän tulee olemaan X:n tehtaan tyyppikoodi; GLA on X 156, GL/GLS-sarja X 166 ja GLC-sarja X253 :?: :eh:
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Saksank. Wikipediassa tekniset tiedot kattavasti (kuvassa prototyyppiimalli):
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_X-Klasse" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mersux.png
s. 61:
https://issuu.com/ammattilehti.fi/docs/ ... hti-3-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

X-sarja tulee myyntiin 12. syyskuuta ja toimitukset alkavat marraskuussa:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... m=facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

X-sarja on näköjään tehtaan tyyppikoodiltaan 470:
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... ureihe_470" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Nissanin pakettiautodieselit eivät ole viime vuosina saaneet järin hyvää mainetta, X-sarjan nelisylinteriset moottorit, jotka tunnetaan X-sarjassa valmistekoodilla OM 699 ovat kuitenkin käsittääkseni itse asiassa Renaultin Cléonin tehtaalla valmistamia 2.3 dCi (M9T)-moottoreita, jotka tunnetaan Nissaneissa YS23-koodilla. :roll:
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Laaksonen kirjoitti:Nissanin pakettiautodieselit eivät ole viime vuosina saaneet järin hyvää mainetta, X-sarjan nelisylinteriset moottorit, jotka tunnetaan X-sarjassa valmistekoodilla OM 699 ovat kuitenkin käsittääkseni itse asiassa Renaultin Cléonin tehtaalla valmistamia 2.3 dCi (M9T)-moottoreita, jotka tunnetaan Nissaneissa YS23-koodilla. :roll:
Voisiko joku vääntää rautalangasta tyhmälle, että mitä Mersua tässä koko X-viritelmässä oikein mahtaa olla?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Merkit ja sisusta. Ihan kuten Citan siis.
Ja sitten se tuleva V6-versio on pikkusen enemmän Mersu, mutta perusta siinäkin Ratsunia.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Miksi tätä ei voinut tehdä GLCn alustalle?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Liian kallis ja huono kuorman kantavuus.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tämähän on lava-auto erillisrungolla ja GLC perustuu C-sarjaan eli ihan henkilöauto.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ennen kuin kukaan suunnittelee osatavan X350d:n ja repivänsä siitä pakettiautoveron vuoksi takapenkin irti, niin muistuttaisin, että oikeus henkilöautoja alempaan pakettiautoveroon ei riipu pelkästään istuinpaikoista vaan myös pakettiauton tehopainosuhteesta:
autoverolaki 8§ kirjoitti: *auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa
*autossa ei ole muita istuimia tai istuinten kiinnitykseen tarkoitettuja laitteita (pl. pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet) kuin kuljettajan istuin ja tämän vieressä olevat istuimet
*kokonaismassan ja omamassan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05, tai kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... akettiauto" onclick="window.open(this.href);return false; :ugeek:
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Joku oli jo ennakoinut.
Tänään tuli vastaan tuon näköinen Ratsuni, mutta keulamerkkinä oli iso Mersun tähti :lol:

Kuva
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ja tässä sisarukset MB sekä Renaut, kuvattu IAA'ssa viikolla.
Hyvin on kyllä sisustuksessa saatu eriytettyä merkeilleen autot.
MB_X250 (1).JPG
MB_X250 (2).JPG
P1280753.JPG
RenaultAlaskan (1).JPG
RenaultAlaskan (2).JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki, Ma 23.10.2017 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tuleekohan Alaskan Suomeen vasta ensi vuonna :?: :?
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tämä auto olisi mielenkiintoinen, jos se olisi kokonaan Mersun suunnitelema mutta tämä onkin vain pelkkä Nissan tekele. :sick: :sick:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kurkistus konehuoneeseen:
22815153_1325905384203311_7991933611265370379_n.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Suomen hinnasto ladattavissa:
http://www.mercedes-benz.fi/content/med ... 005_v1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Tähti keulalla maksaa siis reilun viitisen tonnia, ja osan varusteista kun vertaa Ratsuniin...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Tähti keulalla maksaa siis reilun viitisen tonnia, ja osan varusteista kun vertaa Ratsuniin...
Tietysti nyky Trump aikana saman asian toistaminen tekee siitä totuuden, mutta jos siis eri sisusta, merkittävästi parempi äänieristys, leveämpi ja pidempi lava, leveämpi raideväli perus-Navaraan verrattuna, käytännössä kaikki ulkopuolen metalliosat, eri maalit ja ruosteensuojaus - jättää täysin huomioimatta niin varmaan sitten maksaa vain merkistä. 350d mallissa, kun vielä voimansiirto tulee Mersulta niin ilmeisesti samat akselit ja alustan pohjalevy on sitten se ratkaiseva asia joka tekee mistä tahansa autosta Nissanin.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

350d toimitukset aikaisintaan 12/2018.
Tämä on oikeastaan ainoa oikea Mersu näistä toistaiseksi.
Jatkossa luultavasti Mersu aloittaa kaikkien X-glasse mallien valmistuksen omalla tehtaallaan ja omilla moottoreillaan.
Ei luultavasti ole järkeä pitää mallistossa 220/250 malleja jotka pohjautuvat liikaa Nissanin pohjalle vaan näihinkin asennetaan Mersun omat moottorit jatkuvalla nelivedolla.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

X:lle ☆☆☆☆☆-tulos EuroNCAPissa:
https://www.euroncap.com/en/results/mer ... lass/28954" onclick="window.open(this.href);return false;
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: X-sarja

Viesti Kirjoittaja D-MB »

D-MB kirjoitti:
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Tähti keulalla maksaa siis reilun viitisen tonnia, ja osan varusteista kun vertaa Ratsuniin...
Tietysti nyky Trump aikana saman asian toistaminen tekee siitä totuuden, mutta jos siis eri sisusta, merkittävästi parempi äänieristys, leveämpi ja pidempi lava, leveämpi raideväli perus-Navaraan verrattuna, käytännössä kaikki ulkopuolen metalliosat, eri maalit ja ruosteensuojaus - jättää täysin huomioimatta niin varmaan sitten maksaa vain merkistä. 350d mallissa, kun vielä voimansiirto tulee Mersulta niin ilmeisesti samat akselit ja alustan pohjalevy on sitten se ratkaiseva asia joka tekee mistä tahansa autosta Nissanin.
Olin väärässä. Koska raideleveys on kasvanut niin akselitkin tulevat Mersulta.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Vastaa Viestiin