Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su 17.05.2015 10:18
Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Olen tähän asti välttänyt nelivetomersun ostoa ja suosinut aina takavetoista, koska en koe nelivedolle mitään tarvetta. Nyt kuitenkin olisi yksi mielenkiintoinen auto edessä, mutta se on neliveto (W204 4Matic C350 CDI)
Syyt miksi olen karsastanut nelivetoa tähän mennessä:
- lisää rikkoutuvia ja kuluvia osia alustassa
- auton painon lisääntyminen ja kulutuksen kasvaminen
- ohjaustuntuman huonontuminen
Ja kun miettii näitä leutoja talvia ja sitä, että takavetoisen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, niin olen nähnyt nelivedon täysin turhana ylimääräisenä "haittana". Taitaa neliveto olla alustaltaankin hieman korkeampi, kuin takavetoinen?
Mitä olette itse mieltä?
Niin ja formulatkin on takavetoja
Syyt miksi olen karsastanut nelivetoa tähän mennessä:
- lisää rikkoutuvia ja kuluvia osia alustassa
- auton painon lisääntyminen ja kulutuksen kasvaminen
- ohjaustuntuman huonontuminen
Ja kun miettii näitä leutoja talvia ja sitä, että takavetoisen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, niin olen nähnyt nelivedon täysin turhana ylimääräisenä "haittana". Taitaa neliveto olla alustaltaankin hieman korkeampi, kuin takavetoinen?
Mitä olette itse mieltä?
Niin ja formulatkin on takavetoja
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Molempi parempi, mutta käyttöautoissa nelikko käytännön syistä. Kylätietä ei välttis ole aurattu silloin kun pitää lähteä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Älä osta. Sen jälkeen suppenee kelpuutettavien automallien joukko huomattavasti.
Meillä taloudessa 3 nelikkoa. Ilman nelivetoa talvella työmatka 1,5 km pidempi kuin lyhin reitti (tai oikeastaan kotimatka, töihin päin alamäki). Ja peilijäälle kiilloitettuja valoristeyksiä yli 15 kpl, joten ainoa vaihtoehto jolla mielenterveys ei järky, on automaatti ja neliveto. Lisäksi tontilla korkeuseroja 12 m alimmasta ylimpään kohtaan, joten peräkärry ei liiku edes kesäkelissä vajaavetoisella ruopimatta ja alapihalta yläpihalle on kierrettävä kylän kautta tuo 1,5 km lenkki.
Mutta, jos olosuhteet helpommat eikä ole vielä itseään nelivetoon totuttanut, niin toki pärjää ilmankin.
Meillä taloudessa 3 nelikkoa. Ilman nelivetoa talvella työmatka 1,5 km pidempi kuin lyhin reitti (tai oikeastaan kotimatka, töihin päin alamäki). Ja peilijäälle kiilloitettuja valoristeyksiä yli 15 kpl, joten ainoa vaihtoehto jolla mielenterveys ei järky, on automaatti ja neliveto. Lisäksi tontilla korkeuseroja 12 m alimmasta ylimpään kohtaan, joten peräkärry ei liiku edes kesäkelissä vajaavetoisella ruopimatta ja alapihalta yläpihalle on kierrettävä kylän kautta tuo 1,5 km lenkki.
Mutta, jos olosuhteet helpommat eikä ole vielä itseään nelivetoon totuttanut, niin toki pärjää ilmankin.
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Itselläni ykkösautot aina nelivetoja (kakkosauto ei nyt ole, mutta sillä voi yleensä valita koska sitä tarvitsee käyttää), koska muuten ei välttämättä pääse talvella kotiin/töihin kun pitäisi. Rikkoutuvia ja kuluvia osia on periaatteessa enemmän, ja vaihtelee vähän nelivedon toteutustavan mukaankin, mutta jos tuossa on samanlainen jakolaatikko kuin 211-koppaisessa, niin jakolaatikon öljyistä huolehtimalla ei suuria murheita pitäisi olla. Paino lisääntyy ja kulutus kasvaa, se on totta. Muutamasta desistä satasella puhutaan. Ohjaustuntumassa en ole havainnut häiritsevää huonoutta, tosin takavetoisista ei juurikaan ole kokemusta.Nuuskamuikkunen kirjoitti:Olen tähän asti välttänyt nelivetomersun ostoa ja suosinut aina takavetoista, koska en koe nelivedolle mitään tarvetta. Nyt kuitenkin olisi yksi mielenkiintoinen auto edessä, mutta se on neliveto (W204 4Matic C350 CDI)
Syyt miksi olen karsastanut nelivetoa tähän mennessä:
- lisää rikkoutuvia ja kuluvia osia alustassa
- auton painon lisääntyminen ja kulutuksen kasvaminen
- ohjaustuntuman huonontuminen
Ja kun miettii näitä leutoja talvia ja sitä, että takavetoisen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, niin olen nähnyt nelivedon täysin turhana ylimääräisenä "haittana". Taitaa neliveto olla alustaltaankin hieman korkeampi, kuin takavetoinen?
Mitä olette itse mieltä?
Niin ja formulatkin on takavetoja
e: traktorikin on neliveto, ja molemmat ruohonleikkurit
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Nelivedolla jää kiinni sellaisiin paikkoihin mihin vajaavetoisella ei ole mitään asiaa.
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Tämä on täysin totta. Sitten kun neliveto on kiinni, tarvitaan yleensä vähintään traktori ennen kuin matka jatkuu.Klarion kirjoitti:Nelivedolla jää kiinni sellaisiin paikkoihin mihin vajaavetoisella ei ole mitään asiaa.
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Onhan se hieno peli ajaa kun ei sudi koskaan, mutta viime talvenakaan ei olisi ollut juuri mitään tarvetta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Äkkinäiselle saattaa olla petollista kun liukkaallakin kiihtyy, mut sit se pysähtyminen yllättää, sit meno onkin kuin vajaa vetoisella.
En vaihtais pois, ei sinällään tarvetta mut eipä tarvi miettiä kun tuuppaa jonnekkin kaverin rinnetontille tai jotain...
En vaihtais pois, ei sinällään tarvetta mut eipä tarvi miettiä kun tuuppaa jonnekkin kaverin rinnetontille tai jotain...
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Viimeistä postausta lukuunottamatta kaikilla ilmoittautuneilla nelivedon omistajilla on jokin tarve siihen. Itsellä ei tarvetta, enkä ostaisi ja yksi syy lisää jo mainittuihin on korkeammat verot ja vakuutukset.
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
...jos ei Pertti K :n olosuhteita niin silloin varmasti pärjäät takavetoisella
...mutta tilaaja maksaa aina eli kättä pystyyn jos siltä tuntuu
auto varmaan kuitenkin hyvä
...mutta tilaaja maksaa aina eli kättä pystyyn jos siltä tuntuu
auto varmaan kuitenkin hyvä
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Jos auto sopivan hintainen ja toimiva niin miksi ei neliveto? Kulutus on kuitenkin maltillinen noin uudessa autossa ja saattaa olla kuitenkin esim. helpompi/parempi myytävä joskus sitten verraten takapotkuun?
Vaikea on olla ilman nelikkoa tulevaisuudessa
Itselleni olen perustellut turvallisuudella useamman asd-perä s124n jälkeen. Lähinnä kun emäntä ajelee pääsääntöisesti lapsien kanssa tuolla ykkösautolla. Vaimostani ei taida enää koskaan takaveto ihmistä...
Vaikea on olla ilman nelikkoa tulevaisuudessa
Itselleni olen perustellut turvallisuudella useamman asd-perä s124n jälkeen. Lähinnä kun emäntä ajelee pääsääntöisesti lapsien kanssa tuolla ykkösautolla. Vaimostani ei taida enää koskaan takaveto ihmistä...
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Mites muuten katsastuksessa testaavat jarrut?
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Jarruttavat hallin pihassa.Zinovjev kirjoitti:Mites muuten katsastuksessa testaavat jarrut?
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Tuon kyllä vähän samaa sarjaa iskaritestauksen kanssa, ei oikeasti kerro mitään muuta kuin että kyllä sen 40 vauhdista saa pysähtymään. Olisi kyllä omistajanakin ihan mukava tietää miten ne jarrut oikeasti pelittää. Yhden quattro Audin testasivat rullilla, kaikki muut on jarruteltu pihassa. Ei se Audikaan rikki mennyt (ainakaan siitä syystä ).
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Muistaakseni WIS:sistä joskus osunut silmään dokkari, jossa kerrottiin että 4Maticcia saa jarruttaa rullilla jonkun tietyn aikaa, mutta eivät taida uskaltaa konttorilla sitä tehdä.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Tutun 4maticci oli joku ulkomaalainen katsastustyöntekijä rullilla jarrutellut, oil rutina käynyt vaihdelaatikosta; ei kuitenkaan ollut hajonnut.noroljan kirjoitti:Muistaakseni WIS:sistä joskus osunut silmään dokkari, jossa kerrottiin että 4Maticcia saa jarruttaa rullilla jonkun tietyn aikaa, mutta eivät taida uskaltaa konttorilla sitä tehdä.
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Hiljattain uutisoitiin, että vakuutusyhtiöitten tilaston mukaan nelivedolla joutuu 30% suuremmalla todennäköisyydellä onnettomuuteen..
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Neliveto antaa varmasti turvallisemman tunteen vaikkei se jarruttaessa mitään autakkaa. Lisäksi nelivedon varsinkin ennen sai vain suurimpien moottoreiden yhteydessä. Se kun talviliukkailla on 250hp tai yli neliveto alla niin aika paljon suurempi riski sillä on kaahata pöpelikköön mitä jollain pikkumoottorilla ja etuvedolla.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Veikkaan että on eroja keskimääräisessä ajosuoritteessakin.
Aika henkilökohtainen asia tuo nelikon tarve ja edut vastaan haitat. Tilanteet muuttuu, jopa samalle henkilölle yhdellä kertaa nelikko kokonaisuutena osuvin vaihtoehto, toisella kertaa takaveto (etuvetoisia ei lasketa). Ainakin meillä on osattu(?) arvioida suuntaan ja toiseen, ja taas takaisin, laskematta mitään pois tulevaisuuden vaihtoehdoista. Toisilla saattaa nelikko olla aina se paras vaihtoehto, toisilla takavetoinen. Parasta tässä threadissä oli nuo listat eduista ja haitoista ilman että lokeroidaan muut autoilijat samaan kategoriaan itsensä kanssa.
Aika henkilökohtainen asia tuo nelikon tarve ja edut vastaan haitat. Tilanteet muuttuu, jopa samalle henkilölle yhdellä kertaa nelikko kokonaisuutena osuvin vaihtoehto, toisella kertaa takaveto (etuvetoisia ei lasketa). Ainakin meillä on osattu(?) arvioida suuntaan ja toiseen, ja taas takaisin, laskematta mitään pois tulevaisuuden vaihtoehdoista. Toisilla saattaa nelikko olla aina se paras vaihtoehto, toisilla takavetoinen. Parasta tässä threadissä oli nuo listat eduista ja haitoista ilman että lokeroidaan muut autoilijat samaan kategoriaan itsensä kanssa.
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Mulla ei oo nelivedoista minkäänlaista kokemusta, tosin en ole ainakaan vielä koskaan sellaista tarvinnutkaan täällä vEtelä-Suomessa. Jos täytyy ajaa auraamattomilla teillä tai muutenkin vaikeammissa olosuhteissa niin neliveto ehdottomasti, mutta jos taas ajellaan pääsääntöisesti ruuhkissa ja "on kiva päästä valoista nopeasti liikkeelle" niin pelkkää rahan haaskausta, mitä sillä nelivedolla tekee kun edessä olevat Mondeot sudittaa nastat poikki jokaisissa valoissa
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Vaikuttaako muka vetotapa näihin?egyptian kirjoitti:Viimeistä postausta lukuunottamatta kaikilla ilmoittautuneilla nelivedon omistajilla on jokin tarve siihen. Itsellä ei tarvetta, enkä ostaisi ja yksi syy lisää jo mainittuihin on korkeammat verot ja vakuutukset.
Ainakin R mesen kohdalla samat päästöt ilmoitettu, taka/neliveto, niin verokin sama.
Vai tarkoitetaanko autoveroa, onko siinä vetotapa vaikuttava tekiä muuten kuin mahdollisen vertailu kohteen hinnan myötä?
Tapiolassa tasan sama vakuutusmaksu, kun just vertailin.
Samalla kun nettiautoa selailin niin tuli huomattua että todella paljon samoja autoja kuin silloin kun oman ostin. Aika monessa ei minusta silloin hinta/laatu kohdannut mutta ei ilmeisesti ole kiire myydä kun suht samalla hinnalla edelleen n.10kk sitten
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Erikoista, itsellä ei kokemusta Ärräläisistä, mutta C- ja E-sarjassa on kyllä nelikoilla päästöt isommat ja sitä myötä verot.SamuliR kirjoitti: Vaikuttaako muka vetotapa näihin?
Ainakin R mesen kohdalla samat päästöt ilmoitettu, taka/neliveto, niin verokin sama.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Autossa pitää olla kartaani ja tehoa. Jos on kaksi kartaania niin se on hyvämpi? Paitsi tietty bensamoottori. Mutta se onkin jo ot.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Kyllä. Jos tarvii nelivetoa niin hankkii sellaisen. Jos ei tarvi niin ei hanki.Nastamuumio kirjoitti:Autossa pitää olla kartaani ja tehoa. Jos on kaksi kartaania niin se on hyvämpi? Paitsi tietty bensamoottori. Mutta se onkin jo ot.
Itse ostin Geen koska aiemmin oli ollut Tahoe, Disco, BJ ja ML jotka oli kivoja, G on vielä kivempi.
Autoilu on minulle harrastus . En välitä mitä se maksaa koska täällä ollaan vaan kerran .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Helppo sanoa, vaikea todistaa.karra kirjoitti:Nastamuumio kirjoitti:En välitä mitä se maksaa koska täällä ollaan vaan kerran .
CLS 63 AMG '13
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
En ole väittänyt olevani täällä vain kerran jälleensyntyminen, sielunvaellus vai sielu paratiisiin laakista? Nelivedolla pääsee kuitenkin paremmin, vaikka noiden suuntaan-kepa- kirjoitti:Helppo sanoa, vaikea todistaa.karra kirjoitti:Nastamuumio kirjoitti:En välitä mitä se maksaa koska täällä ollaan vaan kerran .
Autoiluun laitettu raha on kuitenkin yhteiskuntaa tukevaa hyväntekeväisyyttä, jolloin toukot, sipilät yms. voi ostella Välimeren etelä-puolelta tuleville vaikka nahkatakkeja. Itselle siitä saa sitten muuta mukavaa ja otsoniaukko repeää rutisten yläpuolella, kun kaasuttaa neliveto bentsiinillä kuoppaisia ja uraisia teitä pitkin. Ajaisin dieselillä, mutta kun siitä tulee typenoksideitä ja pienhiukkasia, mitkä saavat lihapiirakan kahdellä käristeellä maistumaan oudolta.
Karran sielusta on vastuussa herra itse mutta pelastusta on tarjolla monenlaista. G olisi kyllä itsellekin mieluisa, mutta jospa ajelen sillä sitten seuraavassa elämässä tai ylipäätään 4vedolla.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Ruumis lepää sielu lepää.Nastamuumio kirjoitti:Karran sielusta on vastuussa herra itse mutta pelastusta on tarjolla monenlaista.
Jokuhan sanoi että jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Tätä itsekkin ostovaiheessa ihmettelin.egyptian kirjoitti:Erikoista, itsellä ei kokemusta Ärräläisistä, mutta C- ja E-sarjassa on kyllä nelikoilla päästöt isommat ja sitä myötä verot.SamuliR kirjoitti: Vaikuttaako muka vetotapa näihin?
Ainakin R mesen kohdalla samat päästöt ilmoitettu, taka/neliveto, niin verokin sama.
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Se joku oli Fiat-traktoreiden markkinointiosasto 1970-luvun alussa tai aiemmin kun sellainen merkki vielä oli olemassa (nykyään CNH = Fiatit, Fordsonit, Fordit, McCormikit, Natikat, Nuffieldit, Leylandit ja David Brownit kaikki samassa kasassa)karra kirjoitti:Jokuhan sanoi että jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.
Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?
Varmasti on korvaamaton sillon kuin on tarpeen. GLK tuli meille tammikuussa tänä vuonna eikä tullut kertaakaan tilannetta eteen jossa olisi ollut tarvetta. Ajot lähes täysin Tampereen seudun kaupunkimaisemissa. Jatkossakaan ei ole neliveto meillä ostoperuste.
230 C 1978