Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
lohipene
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.02.2016 19:12

Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Viesti Kirjoittaja lohipene »

Tuli hankittua c-4matic vuosi sitten päällimmäisenä vain positiivista kokemusta on se vain aika herkkua kaupunkiajossa talvella jos ei ole niin lunta niin jäätä talvella on aamusta useasti.Tosin vedän myös venettä kesäisin nostot tapahtuvat aika jyrkästä venerampeista neliveto ja automaatti hyvä yhdistelmä.Ei taida olla paluuta takavetoisiin
mikaelT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 08.07.2007 17:50
Paikkakunta: Inkoo

Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Viesti Kirjoittaja mikaelT »

lohipene kirjoitti:Tuli hankittua c-4matic vuosi sitten päällimmäisenä vain positiivista kokemusta on se vain aika herkkua kaupunkiajossa talvella jos ei ole niin lunta niin jäätä talvella on aamusta useasti.Tosin vedän myös venettä kesäisin nostot tapahtuvat aika jyrkästä venerampeista neliveto ja automaatti hyvä yhdistelmä.Ei taida olla paluuta takavetoisiin
Tähän tyyliin meilläkin. W124 ei halunnu vetää edes tyhjää heppakoppia talvella tallin pihatietä ylös jotenka hevosta lastattiin "turvallisesti" yleisellä tiellä. S124 4matic kiskoi ilman ongelmia niin kaakin kuin kopinkin. Ja kopin sai peruutettua 20...30cm lunta olevalle parkkikselle jäistä ylämäkeä, tosin kaikki pyörät sutien mutta kuitenkin. Eroa oli myös leikkimisessä. W123 ja W124 dieselit - luistossa sai rauhassa ihmetellä maailman menoa ja juoda vaikka kahvia. Mutta mutka johon normaalisti ajettiin takavedolla max 50km/h sai pokerinaaman katoamaan kun S124 matikki touhus - oikeaan suuntaan kuitenkin - satanen lasissa samassa kohtaa. Hankaloitti leikkimistä kun sehän kiihtyi talvellakin.

Tuon auton jälkeen tallia vaihdettiin helppokulkuisempaan mutta ei takavetoisiin oikein ollu paluuta. Talvella löytyy yleensä aina parkkipaikka mihin muut ei oo halunnu / uskaltanu ajaa. Ei ole mitään "mitenpäin mä tän tähän laittasin että se lähtee kans irti" tai "Yöksi luvattu 20 senttiä lunta, täytyy laittaa kello soittamaan aiemmin että kerkeää tekemään lumityöt" -ongelmia. Suurin hyöty nelivedosta ainakin meillä siis psykologinen. Ajamisesta tulee kummasti rennompaa kun tietää että normaalitilanteissa ei tule mitään kiinnijäämis-ongelmia.
mikael
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Viesti Kirjoittaja harriba »

lohipene kirjoitti:Tuli hankittua c-4matic vuosi sitten päällimmäisenä vain positiivista kokemusta on se vain aika herkkua kaupunkiajossa talvella jos ei ole niin lunta niin jäätä talvella on aamusta useasti.Tosin vedän myös venettä kesäisin nostot tapahtuvat aika jyrkästä venerampeista neliveto ja automaatti hyvä yhdistelmä.Ei taida olla paluuta takavetoisiin
Yllättävän hyvin nousi 4maticilla busteri mökkirannasta vaikka oli kärryn jarru päällä. Hiukan mietin että vähän on vaivalloista mutta sieltä vaan tuli kärryn pyörät lukossa ja akseli rantapusikkoa kyntäen.

Volvon vanhemmista Haldexeista hiukan oudot kokemukset: Yksi S60 toimi aivan yhtä hyvin kuin omistamani X-drivet ja 4matikit, mutta 3 koeajettua V70:stä oli täyttä kuraa (liukkaalta lähdettäessä ensin sutii etufillari, sitten hyytyy moottori, sitten sutii takafillari).
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Matikki ei ollu haussa kun autoa etsin mutta sellainen se sitten tuli hankittua. Syy ei ollu se että on 4-veto vaan se että auton pohja oli loistavassa kunnossa. W124:sia kun hain.

Kokemuksista se että kun vaunua vetelen niin nyt ei paljo eteneminen ja liikkeelle lähteminen huoleta. Sama minne vetää tai mihin parkkeeraa. Ei mitään puskaparkkeja harrasteta ja yleisimmin toki ollaan leirintäalueila mutta niissäkin joissain on omat juttunsa varsinkin tällaisina kesinä kun vettä satelee. Ei tarvi ryntäillä päästäkseen mäkiä ylös.

Varmaa kuitenkin lie on se että pidemmällä aikajänteellä 4-veto on kalliimpi pitää. Suojakumeja, öljynvaihtoja useampaan kohtaan jne.

Arkiajossa kesäisin olen nyt pitäny 4-vetoa poissa päältä kun sen näistä saa pois. Olen ajatellu että kun taajama-ajossa tulee paljon kääntymisiä niin säästäisikö se jakoaskia? Olen antanu itteni ymmärtää niin että käännöksessä taka-akseli kulkee lyhyemmän matkan kuin etuakseli jolloin hitaassa ajossa 4-vedon ollessa päällä luistoa tapahtuu jostain? Jakoaskista? Sellainen fiilis on että jouheammin liikkuu jyrkissä käännöksissä kun 4-veto on pois päältä. Tiiveysjutut näissä se heikko kohta ja ei taida siihen paljo vaikuttaa piti päällä tai ei mutta kitkapintoja se voi säästääkin?

Yhtä kaikki varsinaista tarvetta 4-vedolle ei ittellä ole enkä lähtökohtaisesti suosittele kenelekään W124 4-matikkia ellei harrasta autoja. Monesti tekniikkaa joutuu korjaamaan ja osia ostamaan kun näillä on menty metrejä usein aika paljon. Se näissä W124 matikeissa kuitenkin on että talvikelillä ohittaminen on paljon turvallisempaa verrattuna ASD -takavetoisiin. Luistonestoja sun muita avustimia kun ei ole.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Nuuskamuikkunen kirjoitti:
Syyt miksi olen karsastanut nelivetoa tähän mennessä:

- lisää rikkoutuvia ja kuluvia osia alustassa
- auton painon lisääntyminen ja kulutuksen kasvaminen
- ohjaustuntuman huonontuminen

Niin ja formulatkin on takavetoja :mrgreen:
En ole kuullut nelivetojen rikkoitumisia kovinkaan montaa.
Kulutus kasvaa hyvin vähän jos ollenkaan, riippuen toki merkistä ja mallista.
Miten ohjaustuntuma huonontuu, ihmettelen?

Hanki formula niin kokeillaan talvella ottaa kilpailu lumella....saat laittaa siihen vaikka metrin piikit renkaisiin

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Pohjolassa on ainaskin nelivedolla halvempi vakuutus kuin vajaavedolla. Johtunee huonommasta tehon ja painon suhteesta, kun laskureissa tehoa ja massaa kysellään.
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä nelivedosta näin yleensä?

Viesti Kirjoittaja Legge »

LopenUupunut kirjoitti:
Nuuskamuikkunen kirjoitti:
Syyt miksi olen karsastanut nelivetoa tähän mennessä:

- lisää rikkoutuvia ja kuluvia osia alustassa
- auton painon lisääntyminen ja kulutuksen kasvaminen
- ohjaustuntuman huonontuminen

Niin ja formulatkin on takavetoja :mrgreen:
En ole kuullut nelivetojen rikkoitumisia kovinkaan montaa.
Kulutus kasvaa hyvin vähän jos ollenkaan, riippuen toki merkistä ja mallista.
Miten ohjaustuntuma huonontuu, ihmettelen?

Hanki formula niin kokeillaan talvella ottaa kilpailu lumella....saat laittaa siihen vaikka metrin piikit renkaisiin

.
Ainakin W204:ssa ohjaus oli hieman jähmeämpi. Ja toki kääntösäde hieman suurenee. Käytännön elämässä ei ainakaan mulle merkitystä. Kulutuksessa ero tosiaan aika minimaalinen. Varmaan ne osat rikkoontuu jossain vaiheessa...jos sitä pelkää, ei kannata autoilla :D

Hienoja pelejä Suomen talvessa, mutta miksipä ostaisi, ellei koe tarvetta. Jos sattuu hyvä yksilö kohdalle oikeaan hintaan, niin neliveto ei ainakaan mulle olisi este. Korkeintaan bonus. Lisähintaa en viitsisi maksaa, kun olen persaukinen.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Vastaa Viestiin