124 konepellin äänieriste
124 konepellin äänieriste
kainuussa käytiin martan kans maakuntamatkalla ku presidenttipari konsanaan eli mersulla tietenkin..
paluumatkalla lensi iso kivi etulyhtyyn, iso jälki tuli mutta onneksi ei läpi asti mennyt, mutta suurempi yllätys oli kun avasin konepellin niin eristematto oli yhtäkkiä alkanut valumaan etuosastaan irti.
kannattaako tuohon nyt uusia koko eriste vai pysyykö vanha ja pölyinen vaikka sikamassalla kiinni, jos sen keulasta yrittää liimata?
entä jos repii kokonaan irti ja hankkii uuden jostain tilalle, niin kuumentaako dieselmoottori peltiä niin paljon, että maali palaa irti pellistä, jos uutta eristetä ei heti ole saatavilla?
entä onko tarvikematolla ja alkuperäisellä kuinka iso käytännön merkitys? pitää alkaa varmaan varalta kl:n sivuja tutkimaan mitä sieltä löytyy...
aina jotain.
paluumatkalla lensi iso kivi etulyhtyyn, iso jälki tuli mutta onneksi ei läpi asti mennyt, mutta suurempi yllätys oli kun avasin konepellin niin eristematto oli yhtäkkiä alkanut valumaan etuosastaan irti.
kannattaako tuohon nyt uusia koko eriste vai pysyykö vanha ja pölyinen vaikka sikamassalla kiinni, jos sen keulasta yrittää liimata?
entä jos repii kokonaan irti ja hankkii uuden jostain tilalle, niin kuumentaako dieselmoottori peltiä niin paljon, että maali palaa irti pellistä, jos uutta eristetä ei heti ole saatavilla?
entä onko tarvikematolla ja alkuperäisellä kuinka iso käytännön merkitys? pitää alkaa varmaan varalta kl:n sivuja tutkimaan mitä sieltä löytyy...
aina jotain.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: 124 konepellin äänieriste
Ei polta peltiä ilman eristettä. Eihän niitä ole esimerkiksi w123 vajaa moottorisessa ollenkaan.
Taitaa olla viisainta kysellä alkuperäistä ja se bostikilla kiinni.
Taitaa olla viisainta kysellä alkuperäistä ja se bostikilla kiinni.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: 124 konepellin äänieriste
kiitos. aletaan kattelemaan uutta siihen, jos vanhaan ei ole enää luottamista..
alkuperäinen kl:ssä satasen luokkaa. sitten joku febin tekele jotain 60e.
ja bostikilla kiinni. ok. joku ruuvin tekele sieltä samalla tippui silmille kun avasin konepellin, muttei mikään kuitenkaan irti tuntunut olevan. joskus kyllä maskin olen vaihtanut, mutten heti muista missä sellainen ruuvi olisi ollut.. pittää tutkia seuraavilla vapailla ja tilata/hakea se eriste ensin.. auto kuitenkin jokapäiväisessä ajossa koko ajan.
alkuperäinen kl:ssä satasen luokkaa. sitten joku febin tekele jotain 60e.
ja bostikilla kiinni. ok. joku ruuvin tekele sieltä samalla tippui silmille kun avasin konepellin, muttei mikään kuitenkaan irti tuntunut olevan. joskus kyllä maskin olen vaihtanut, mutten heti muista missä sellainen ruuvi olisi ollut.. pittää tutkia seuraavilla vapailla ja tilata/hakea se eriste ensin.. auto kuitenkin jokapäiväisessä ajossa koko ajan.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: 124 konepellin äänieriste
sehän oli niemelässä halvempi ku kl:ssä. huomenna tulee. wurthin sprayliimalla pysyy kuulemma kiinni mut eiköhän tuo bostik myös aja asiansa..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: 124 konepellin äänieriste
Paljonko niemelässä kustansi?
VOipi olla että spräyllä pysyy,mutta onko lienee enää vuoden jälkeen kiinni....
VOipi olla että spräyllä pysyy,mutta onko lienee enää vuoden jälkeen kiinni....
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: 124 konepellin äänieriste
KL:ltä hankittu alkuperäinen ahdetun äänieriste.
Otin aluksi vanhan äänieristepintakankaan repimällä (lähti helposti) ja loput painepesurilla joku viikko sitten. Sitä ennen suojasin moottoritilan ettei äänieristeenpalat mene moottoritilaan. Alaviistosta kun painepesurilla puhalsi menemään niin lähti kaikki irtonainen kohtuullisen nätisti pois ja lensi pitkin pihoja
Tänään sitte laitoin uuden äänieristeen paikoilleen. En leikannu kahteen osaan kuten jotku ovat tehneet vaan ns. kylmäasensin paikoilleen ja tein tukikepin jolla laitoin äänieristeen keskeltä pantteeseen siten että saa rauhassa levitellä liimaa toiseen puolikkaaseen ja kun se on liimattu ni sitten toinen puolikas. Kontaktiliima on siitä tyly ettei se salli virheasennusta. On osuttava kerralla kohdilleen ja siksi tein tuon kylmäasennuksen tukikepin kanssa.
Litra Bostikin kontaktiliimaa sekä 20cm leveä mohairtela ja maalikaukalo. Hoitui liimanlevitys nopsaan Edit: 4" tela olisi varmaan sopivampi
Kyllä vaan äänieristeellä on funktio. Noin 5t kilsaa mentiin loma-aikaan ja nyt kun eriste on paikoillaan ni ero oli selkeä joskaan ei dramaattinen.
Kuvat aiheesta:
Tämä liimamäärä riittää ja vähän jää tähteille. Liimahan ei taida säilyä minkäänaikaa joten jätekierrätykseen menee telan sekä kaukalon kanssa
Edit: TÄTÄ KUVASSA OLEVAA LIIMAA EI PIDÄ KÄYTTÄÄ!! Ei tule pysymään kiinni!!!
Juttua seuraavassa postauksessa
.
.
Tässä pesurin jäljiltä. Puhdistin tätä lisää ennen liimanlevitystä
.
.
Kylmäasennus ilman liimaa. Eriste on pantattu siten että kestää puolikkaan käsittelyn
.
.
Toinen puolikas odottaa liiman kuivumista. Lopullinen puhdistusjälki näkyy myös
.
.
Ja sitten toinen puolikas odottaa liiman kuivumista
.
.
Ja lopputulos
Otin aluksi vanhan äänieristepintakankaan repimällä (lähti helposti) ja loput painepesurilla joku viikko sitten. Sitä ennen suojasin moottoritilan ettei äänieristeenpalat mene moottoritilaan. Alaviistosta kun painepesurilla puhalsi menemään niin lähti kaikki irtonainen kohtuullisen nätisti pois ja lensi pitkin pihoja
Tänään sitte laitoin uuden äänieristeen paikoilleen. En leikannu kahteen osaan kuten jotku ovat tehneet vaan ns. kylmäasensin paikoilleen ja tein tukikepin jolla laitoin äänieristeen keskeltä pantteeseen siten että saa rauhassa levitellä liimaa toiseen puolikkaaseen ja kun se on liimattu ni sitten toinen puolikas. Kontaktiliima on siitä tyly ettei se salli virheasennusta. On osuttava kerralla kohdilleen ja siksi tein tuon kylmäasennuksen tukikepin kanssa.
Litra Bostikin kontaktiliimaa sekä 20cm leveä mohairtela ja maalikaukalo. Hoitui liimanlevitys nopsaan Edit: 4" tela olisi varmaan sopivampi
Kyllä vaan äänieristeellä on funktio. Noin 5t kilsaa mentiin loma-aikaan ja nyt kun eriste on paikoillaan ni ero oli selkeä joskaan ei dramaattinen.
Kuvat aiheesta:
Tämä liimamäärä riittää ja vähän jää tähteille. Liimahan ei taida säilyä minkäänaikaa joten jätekierrätykseen menee telan sekä kaukalon kanssa
Edit: TÄTÄ KUVASSA OLEVAA LIIMAA EI PIDÄ KÄYTTÄÄ!! Ei tule pysymään kiinni!!!
Juttua seuraavassa postauksessa
.
.
Tässä pesurin jäljiltä. Puhdistin tätä lisää ennen liimanlevitystä
.
.
Kylmäasennus ilman liimaa. Eriste on pantattu siten että kestää puolikkaan käsittelyn
.
.
Toinen puolikas odottaa liiman kuivumista. Lopullinen puhdistusjälki näkyy myös
.
.
Ja sitten toinen puolikas odottaa liiman kuivumista
.
.
Ja lopputulos
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 06.08.2017 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 124 konepellin äänieriste
Siveltävällä Bostikilla ei pysy kiinni, ellei ole liiman koostumus muuttunut vuosien varrella. Luultavasti ei ole kun näkyy edelleen lämmönkesto olevan enintään 100 astetta (7 vrk liimauksesta).
Tai en minä tiedä onko ongelma juuri lämmönkesto, mutta eriste tipahtaa ajan myötä.
Tai en minä tiedä onko ongelma juuri lämmönkesto, mutta eriste tipahtaa ajan myötä.
oulaistenliikenne.fi
Re: 124 konepellin äänieriste
Sillälailla sitä taas onnistuttiin. Nyt ainakin tietää mitä ei tule kyttää kun on kuvat ja kaikki. Päivitän kuvatekstiä siltä varalta ettei joku lue näitä vaan toimii kuten minädealer kirjoitti:Siveltävällä Bostikilla ei pysy kiinni, ellei ole liiman koostumus muuttunut vuosien varrella. Luultavasti ei ole kun näkyy edelleen lämmönkesto olevan enintään 100 astetta (7 vrk liimauksesta).
Tai en minä tiedä onko ongelma juuri lämmönkesto, mutta eriste tipahtaa ajan myötä.
Mutta:
Joku tätä liimaa suositteli käyttämään vai onko näitä siveltäviä Bostikkeja muitakin? Tarjolla kyllä olisi ollut muullakin merkillä olevia kontaktiliimoja mutta en edes kattonu mitä purkeissa lukee kun oli olovinaan selkeää mitä tulee käyttää
Noh katsotaan kauanko pysyy. Nythän se ei ehjänä irti lähde.
Edit: Tosiaan asetoonia sun muita liuottimia näytti liimassa olevan joten voi nekin hapertaa eriseen liimauspintaa heti kättelyssä? Voi siis olla että kontaktiliimat kaikki ovat sellaisia ettei niitä pitäisi käyttää?
Re: 124 konepellin äänieriste
No perkule. Miehän olen joskus nuita tosiaan bostikilla liimannut ja siksi laitoin sen tuonne ketjuun. Kyllä mulla on w123 pysynyt jo yli 10 vuotta sillä kiinni. Mutta varmastikkin parempia liimoja on olemassa.
Toivottavasti ei tipu Jarilla heti irti...
Toivottavasti ei tipu Jarilla heti irti...
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: 124 konepellin äänieriste
Samantyyppisella liimalla laitoin 7 vuotta sitten ja on pysynyt kiinni.
Sen verran kyllä tarkennan että käytin melkolailla aikaa konepellin vanhan eristejäämien putsaamiseen että ei tule huonoa tartuntaa, ei tosin kiiltäväksi sentään putsattu.
Vanhoja mattoja laitoin koneen päälle siten että puristaa sopivasti uutta huopaa konepeltiä vasten kuivuessa (ja pelti kiinni).
Sen verran kyllä tarkennan että käytin melkolailla aikaa konepellin vanhan eristejäämien putsaamiseen että ei tule huonoa tartuntaa, ei tosin kiiltäväksi sentään putsattu.
Vanhoja mattoja laitoin koneen päälle siten että puristaa sopivasti uutta huopaa konepeltiä vasten kuivuessa (ja pelti kiinni).
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: 124 konepellin äänieriste
Mähän en paljo threideja lukenu kun hommaan aloin. Suupuheena sain ohjeen ostaa Bostikkia. Sitä en tullu kysyneeksi että onko näitä muitakin Bostikin kontaktiliimoja tai mitä mallia tarkalleenottaen pitäisi olla.
No perästä kuuluu
No perästä kuuluu
Re: 124 konepellin äänieriste
En muista tarkkaan oliko juuri tuo Bostik mitä käytettiin noihin aikoinaan mutta iso purkki ja siveltävä Bostik liima ja tosiaan ei pysyneet, sitten hankittiin jotain sprayliimaa jolla alkoi pysyä.
Hyvin kuitenkin pestiin konepellit ja raavittiin vanhoja pois, että ei siitäkään olisi ollut kiinni.
Vaan tuosta on jo kymmenisen vuotta aikaa. Näemmä kuitenkin monella pysynyt, niin oletetaan että kaimallakin pysyy
Hyvin kuitenkin pestiin konepellit ja raavittiin vanhoja pois, että ei siitäkään olisi ollut kiinni.
Vaan tuosta on jo kymmenisen vuotta aikaa. Näemmä kuitenkin monella pysynyt, niin oletetaan että kaimallakin pysyy
oulaistenliikenne.fi
Re: 124 konepellin äänieriste
Hyviä kuvia yllä.
Niemelässä oli 97e eriste.
Wurthilla on kuulemma ainoa liima yleisliimaspray joka paukkupurkissa.
Jos ei bostik kestä niin tuota kai pitää kokeilla. 17e purkki alvin kanssa.
Niemelässä oli 97e eriste.
Wurthilla on kuulemma ainoa liima yleisliimaspray joka paukkupurkissa.
Jos ei bostik kestä niin tuota kai pitää kokeilla. 17e purkki alvin kanssa.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: 124 konepellin äänieriste
Hienosti oli "rojekti" dokumentoitu. Bostik:han on sellainen wanhankansan liima, jota käytettiin joka paikassa ja on siksi käsite. Valitettavasti näköjään ohjeissa tosiaan lukee: 7 vrk vanha liimasauma pitää hyvin +90-100° C saakka ja 1 vrk vanha liimasauma kovettajalla: +140° C saakka. JOS on tumma auto, suomessakin auringonpaisteessa saavutetaan tuommoinen 100 asteen lämpötila (kääntää puukkoa haavassa ). Olihan moni muukin käyttänyt samaa liima ja eriste pysynyt vuosia kiinni. Tärkein asiahan on hyvä pohjatyö/puhdistus ennen liimausta.Jari Ke kirjoitti:Mähän en paljo threideja lukenu kun hommaan aloin. Suupuheena sain ohjeen ostaa Bostikkia. Sitä en tullu kysyneeksi että onko näitä muitakin Bostikin kontaktiliimoja tai mitä mallia tarkalleenottaen pitäisi olla.
No perästä kuuluu
Käytössä nyt: MERCEDES E220 2017 ja HONDA Civic Tourer 1,8 2014
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1304
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: 124 konepellin äänieriste
Mites tuo:
https://car-rep.fi/fi/etusivu/tuotteet/ ... ory_2=4570" onclick="window.open(this.href);return false;
Lämmönkesto +120°C
https://car-rep.fi/fi/etusivu/tuotteet/ ... ory_2=4570" onclick="window.open(this.href);return false;
Lämmönkesto +120°C
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: 124 konepellin äänieriste
Kyllähän noita lämmön(kuuman)kestäviä liimoja löytyy montaa merkkiä. Esimerkiksi Loctite tuotemekillä. Yksi vähän tuntemattomampi liimamerkki kestää jopa 1100 asteeseen , MUTTA ko. liima ei sovellu kumille, eikä kuivuttuaan jousta, eli ei siksi välttämättä sovellu konepeltiin, joka taituu ja tutisee ajossa. Tuskin tuota hyvin tehtyä liimausta kannattaa nyt alkaa pois repimään, menee vaan eriste rikki.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Mites tuo:
https://car-rep.fi/fi/etusivu/tuotteet/ ... ory_2=4570" onclick="window.open(this.href);return false;
Lämmönkesto +120°C
Käytössä nyt: MERCEDES E220 2017 ja HONDA Civic Tourer 1,8 2014
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
Re: 124 konepellin äänieriste
http://www.orapinordic.net/heavy_duty_gluespray_fin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
tuota kuulemma käyttävät liikkeessä. tai ainakin tuota sattui olemaan.
oon kyllä jo miettinyt, josko hakisi pari kolme tuubia jotain sikaa ja siitä vetäisi kammalla kunnon pohjat ja peitto päälle..
tuota kuulemma käyttävät liikkeessä. tai ainakin tuota sattui olemaan.
oon kyllä jo miettinyt, josko hakisi pari kolme tuubia jotain sikaa ja siitä vetäisi kammalla kunnon pohjat ja peitto päälle..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: 124 konepellin äänieriste
Mustalla Sikalla on kestänyt jo useita vuosia kiinni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 124 konepellin äänieriste
Musta sika on hyvää, hommaan kuin hommaan .
Toinen kova mitä oikeestaan käytän vallan nykyään on wurthin power tack, siinä taitaa olla yks parhaista alkutartunnoistakin, niin on moneen paikkaan hyvää.
Toinen kova mitä oikeestaan käytän vallan nykyään on wurthin power tack, siinä taitaa olla yks parhaista alkutartunnoistakin, niin on moneen paikkaan hyvää.
Re: 124 konepellin äänieriste
Vihdoin saatiin eriste paikoilleen. Vanha lähti käsin repimällä ja tiukimmin kiinni olevat sitten lumiharjan muoviskrapalla. Puhdistus jollain kliinerillä ja kun oli kuiva power tackkia pari tuubia ja kammalla vähän levitin. Aika jäykkää tavaraa, ei levinnyt paljon. Eriste paikoilleen ja painelua että imee kiinni. Ei edes yrittänyt irti. Hallissa oli kuivumassa yön yli pelti pystyssä ja aamulla oli vielä paikoilleen kun mentiin katsomaan. Kaipa se vielä on paikoillaan.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."