-05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Aina kannattaa kokeilla toisellakin jännitteenkoettimella.

M+akku näytti 12,3V, ajon jälkeen, kevät talvella, seuraavana päivänä.
Lähti kesällä vielä hyvin käyntiin, kuten ennenkin.
Kennot vääntynyt, ettei startti heinäkuussa inahtanutkaan. Takuu akussa vain vuosi, ja akku 1,5v vanha.

Jännite antaa tietoa akun kunnosta, ja nämä uudet digivehkeet haistelee tietoa vastusmittauksella, eli mikä on jännite.

Mökkinaapuri ihmetteli taas, yhdes ketjus, miksi pitää autossa rikkinäistä akkua, joka aiheuttaa ongelmia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

etrade kirjoitti:
... ja nämä uudet digivehkeet haistelee tietoa vastusmittauksella, eli mikä on jännite.
ristus, missä noin opetetaan? Puhutaanko tässä yleismittarista vai autosta, molemmat nykyään "digivehkeitä".
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmaankin annan akun olla kun ei ole kukaan ehättänyt tuomitsemaan pilalliseksi, enkä taida ladatakaan erikseen kun ei ole kertaakaan auto ilmoitellut kuluttajien poiskytkennästä sen parinkymmenentuhannen kilometrin aikana mitä se meillä on ollut...

Vielä tästä:
1. Anna auton seisoa ajon jälkeen mielellään vuorokausi ennen mittausta.

2. Avaa konepelti ja mittaa yleismittarilla akun plus ja miinusnavasta jännite, niin että kytket yleismittarin mustan johdon miinusnapaan (-) ja punaisen johdon plusnapaan (+).
Kohdassa 2 mitätöidään kohta 1, mikäli ennen mittausta avataan keskuslukitus tai ovi tai takaluukku. Millä vaan em. toimenpiteistä herää yksi jos toinenkin boksi valmiuteen ja alkaa kuluttaa virtaa akusta.
Siis jos haluaa akun tarkistaa jännitemittauksella kannattaa valmistautua asiaan vuorokautta aiemmin, avaa takaluukun (jos akku on siellä kuten minun autossani) ja jättää sen avoimeksi, painaa käsin lukkokielekkeen kiinni ja napsauttaa keskuslukituksen lukkoon. Sitten pääsee 24 tunnin kuluttua mittaamaan jännitettä niin että auto on oikeasti seissyt kuluttamatta virtaa.

Sitten ellei ole ihan varma - kuten minä en ollut kun tein mittauksen väärin - kannattaa noudattaa seuraavaa:
Jos olet epävarma tuloksesta, käy tarkistuttamassa akku asiantuntevassa akkuliikkeessä ja kysy samalla mitä akkua he suosittelevat autoosi.
Eikä siinäkään suurta menetystä tule vaikka ostaa sen uuden akun enempiä selvittelemättä, jos edellinen akku on jo vuosia vanha.

Yllättävän paljon muuten ehdotellaan kaikenlaisten vikavalojen palamisia ja toimintahäiriöitä huonosta akusta johtuviksi, vaikka sellaiseen oikeasti törmää todella harvoin. Se on toki toinen juttu jos akkua on jouduttu latailemaan ja apuvirralla käynnistelemään pitkin aikaa, silloin pitää jo muutenkin älytä tutkia käynnistys- ja latausjärjestelmää ennenkuin katsastuksessa hylätään SRS valon palamisen vuoksi. Eikä niissäkään autoissa jotka tulevat akun vaihtoon käynnistymisvaikeuksien vuoksi yleensä ole vikavaloja palanut.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin