Aina kannattaa kokeilla toisellakin jännitteenkoettimella.
M+akku näytti 12,3V, ajon jälkeen, kevät talvella, seuraavana päivänä.
Lähti kesällä vielä hyvin käyntiin, kuten ennenkin.
Kennot vääntynyt, ettei startti heinäkuussa inahtanutkaan. Takuu akussa vain vuosi, ja akku 1,5v vanha.
Jännite antaa tietoa akun kunnosta, ja nämä uudet digivehkeet haistelee tietoa vastusmittauksella, eli mikä on jännite.
Mökkinaapuri ihmetteli taas, yhdes ketjus, miksi pitää autossa rikkinäistä akkua, joka aiheuttaa ongelmia.
-05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
ristus, missä noin opetetaan? Puhutaanko tässä yleismittarista vai autosta, molemmat nykyään "digivehkeitä".etrade kirjoitti:
... ja nämä uudet digivehkeet haistelee tietoa vastusmittauksella, eli mikä on jännite.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Varmaankin annan akun olla kun ei ole kukaan ehättänyt tuomitsemaan pilalliseksi, enkä taida ladatakaan erikseen kun ei ole kertaakaan auto ilmoitellut kuluttajien poiskytkennästä sen parinkymmenentuhannen kilometrin aikana mitä se meillä on ollut...
Vielä tästä:
Siis jos haluaa akun tarkistaa jännitemittauksella kannattaa valmistautua asiaan vuorokautta aiemmin, avaa takaluukun (jos akku on siellä kuten minun autossani) ja jättää sen avoimeksi, painaa käsin lukkokielekkeen kiinni ja napsauttaa keskuslukituksen lukkoon. Sitten pääsee 24 tunnin kuluttua mittaamaan jännitettä niin että auto on oikeasti seissyt kuluttamatta virtaa.
Sitten ellei ole ihan varma - kuten minä en ollut kun tein mittauksen väärin - kannattaa noudattaa seuraavaa:
Yllättävän paljon muuten ehdotellaan kaikenlaisten vikavalojen palamisia ja toimintahäiriöitä huonosta akusta johtuviksi, vaikka sellaiseen oikeasti törmää todella harvoin. Se on toki toinen juttu jos akkua on jouduttu latailemaan ja apuvirralla käynnistelemään pitkin aikaa, silloin pitää jo muutenkin älytä tutkia käynnistys- ja latausjärjestelmää ennenkuin katsastuksessa hylätään SRS valon palamisen vuoksi. Eikä niissäkään autoissa jotka tulevat akun vaihtoon käynnistymisvaikeuksien vuoksi yleensä ole vikavaloja palanut.
Vielä tästä:
Kohdassa 2 mitätöidään kohta 1, mikäli ennen mittausta avataan keskuslukitus tai ovi tai takaluukku. Millä vaan em. toimenpiteistä herää yksi jos toinenkin boksi valmiuteen ja alkaa kuluttaa virtaa akusta.1. Anna auton seisoa ajon jälkeen mielellään vuorokausi ennen mittausta.
2. Avaa konepelti ja mittaa yleismittarilla akun plus ja miinusnavasta jännite, niin että kytket yleismittarin mustan johdon miinusnapaan (-) ja punaisen johdon plusnapaan (+).
Siis jos haluaa akun tarkistaa jännitemittauksella kannattaa valmistautua asiaan vuorokautta aiemmin, avaa takaluukun (jos akku on siellä kuten minun autossani) ja jättää sen avoimeksi, painaa käsin lukkokielekkeen kiinni ja napsauttaa keskuslukituksen lukkoon. Sitten pääsee 24 tunnin kuluttua mittaamaan jännitettä niin että auto on oikeasti seissyt kuluttamatta virtaa.
Sitten ellei ole ihan varma - kuten minä en ollut kun tein mittauksen väärin - kannattaa noudattaa seuraavaa:
Eikä siinäkään suurta menetystä tule vaikka ostaa sen uuden akun enempiä selvittelemättä, jos edellinen akku on jo vuosia vanha.Jos olet epävarma tuloksesta, käy tarkistuttamassa akku asiantuntevassa akkuliikkeessä ja kysy samalla mitä akkua he suosittelevat autoosi.
Yllättävän paljon muuten ehdotellaan kaikenlaisten vikavalojen palamisia ja toimintahäiriöitä huonosta akusta johtuviksi, vaikka sellaiseen oikeasti törmää todella harvoin. Se on toki toinen juttu jos akkua on jouduttu latailemaan ja apuvirralla käynnistelemään pitkin aikaa, silloin pitää jo muutenkin älytä tutkia käynnistys- ja latausjärjestelmää ennenkuin katsastuksessa hylätään SRS valon palamisen vuoksi. Eikä niissäkään autoissa jotka tulevat akun vaihtoon käynnistymisvaikeuksien vuoksi yleensä ole vikavaloja palanut.
oulaistenliikenne.fi