Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
7853
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 01.02.2018 12:31

Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja 7853 »

Kaikki alkoi tarpeesta uuteen autoon. Vanha golffi oli tullut se verran kiitettävään ikään ja saanut ruostetta pintaan ettei siihen enää kannattanut investoida enempää. Koitin katsella eri myyntipalstoilta ja Vehon sivuilta noin viisi vuotta vanhaa, w212 korista farkkua bensakoneella ja pienillä kilometreillä. Ajan niin vähän ettei minulla ole järkeä pitää dieselautoa. Aloitin etsinnän tammikuussa 2017 ja silloin myynnissä oli 5 versiota koko Suomessa ja kaikissa liikaa kilometrejä ja/tai väärä vaihdelaatikko. Hain siis 7-lovista laatikkoa (g-tronic PLUS laatikkoa). Toukokuulle kun tultiin niin tilanne oli yhä sama. Etsimääni autoa ei kotimaasta tuntunut löytyvän millään ja kesä puski päälle. Etsin aikani netistä sopivaa autontuojaa Saksasta. Edellinen auto oli tuotu minulle Saksasta, mutta samaa kaveria en halunnut käyttää. Heppu silloin oli ihan ok muuten, mutta teki lopulta ostopäätöksen aika pitkälle minulta kummemmin varmistelematta. Onneksi ei käynyt heikommin ja ihan hyvän auton hän minulle toi vuonna 2007. Nyt halusin enemmän olla mukana, koska minulle alkoi muodostua aika tarkka käsitys mitä tarkalleen hain ja nyt olisi paljon isompi raha kyseessä. Ja elämäni ensimmäinen mersu ja monella tavalla ison haaveen toteutuminen. Päädyin Piispasen Anteroon eli Tampereella sijaitsevaan PA-tuontiin. Lähinnä kahdesta syystä. Pitkänkään kaivelun jälkeen en löytänyt netistä negatiivisia kommentteja kaverista tai hänen firmansa toiminnasta ja muutaman puhelinkeskustelun jälkeen hän vaikutti ihan tolkulliselta ja asiaansa omistautuneelta. Lisäksi hän auliisti kertoi lisätietoja mallista ja kaivoi vastauksia kysymyksiini, joita sähköpostilla esitin. Uskalsin siis edetä hankkeessani kun kumppani oli löytynyt.

Seuraavaksi sovittiin toukokuun alussa puhelimessa että aloitetaan etsintä ja listasin hänelle sähköpostilla vielä merkin, mallin ja erityisen toivottavat ominaisuudet ja lisävarusteet. Osa lisävarusteista oli ns. jos-ei-löydy-niin-ei-kauppaa ja osa oli jees-jos-löytyy. Aika pian häneltä tuli viestiä että hän oli löytänyt netistä muutamia haarukkaani sopivia malleja Saksasta ja samaan aikaan kaivelin itse samoja saitteja etsien myös itse sopivia ehdokkaita. Päätin ettei ensimmäiseen mahdolliseen tartuta ja annetaan äijän tehdä vähän töitäkin palkkionsa eteen, mutta toisaalta aika pian hahmottui kuva että Saksastakaan ei ihan helposti löydy sitä mitä etsin tai kovin yleinen se auto ei sielläkään ole. Kysehän on raskaasta ja isosta farmarista, jossa tulisi olemaan vain 1,8 litrainen ahdettu bensakone ja automaattivaihteisto – eli aika janoinen kokonaisuus ainakin kaupunkiajossa. Lisäksi tajusin että hyvät ja edulliset menevät Saksassa todella nopeasti. Yhdestä aivan herkusta versiosta laitoin Piispaselle viestiä, mutta jo parin tunnin päästä auto oli kadonnut netistä. Varsin alkuvaiheessa toimeksiantoa Piispasen apumies Saksassa kävi yhtä autoa katsomassa, mutta ei sitä kelpuuttanut, vaikka ilmoituksessa ja kuvissa kaikki vaikutti hyvältä. Kaikkia huoltopapereita ei ollut löytynyt eikä niihin selityksiä, joten auto jäi sinne. Minun omaa luottamustani autonhakijaan tämä väliepisodi vain lisäsi.

Seuraavaksi toukokuun lopulla oli tilanne että netissä on neljä tai viisi ilmoitusta, jonka osalta pohdimme että mitä Piispasen mies Saksassa lähtee katsomaan. Piispasen oma tukikohta on Berliinissä ja itse koin että kovin helposti he eivät olleet halukkaita lähtemään vaikka Baijerin suuntaan autoa vaan katsomaan. Eli mieluummin ehdottivat lähempänä olevia versioita jos mahdollista – no, tämä lienee ymmärrettävää. Nyt kuitenkin otti pieni hyvä tuuri osaa tähän touhuun. Piispanen ehdotti yhden auton tarkempaa tutkimista. Auto vaikutti ilmoituksen perusteella hyvältä, mutta siitä puuttuivat jotkut toiveissa olevat asiat. Itse olin nihkeä etenemään auton suhteen ja esittelin Piispaselle muita netistä löytämiäni versioita. Piispanen kävi läpi minun ehdotukset ja listasi kommenttinsa jokaisen kohdalta. Yhdessä oli taustalla huonomaineinen liike, osassa puuttuvia ominaisuuksia ja osassa heikko historia. Tämän jälkeen sovittiin että Piispanen soittaa ja kaivaa lisää tietoa siitä versiosta jota ehdotti minulle ja tässä vaiheessa paljastui että autossa olikin aika pitkälle kaikki mitä toivoin. Autokauppa Saksassa oli jostain syystä tehnyt liian ylimalkaisen ilmoituksen ja paljon pikkutietoa oli jäänyt pois ilmoituksesta. Lisäksi Piispanen selvitti omia reittejään Suomessa korinumeron perusteella varmoja tietoja autosta. Sovittiin että Saksan päässä oleva kaveri lähtee autoa katsomaan ja koeajamaan ja jos kaikki ok, niin tekee kaupat. Mukana oli minun allekirjoittama paperi, jonka avulla kauppa tehdään suoraan minun nimissä ja oston jälkeen auto on virallisesti minun. Kaikki oli ok, mutta kaupanteon yhteydessä hän viesti kysymyksen tarjolla olevista talvirenkaista. Eli tarjolla oli alkuperäisillä mersun vanteilla paikalliset talvirenkaat ja hinta oli 400 eur. Ajattelin että ne eivät ehkä selviä Suomessa, mutta toisaalta saan ainakin siistit orkkis-vanteet ja Etelä-Suomessa talvet on lähinnä vesisadetta. Eli näistä tehtiin kauppa myös. Jälkeenpäin tajusin että myynti-ilmoituksen kuvissa autossa oli juuri nämä renkaat alla eli ne saattoivat kuulua autoon joka tapauksessa, mutta jostain syystä autokauppa näki tässä hyvän paikan laskuttaa ja minä en tähän oikein voinut mitään. Ja kyyninen kun olen, niin pohdin hetken myös että olisiko Piispanen keksinyt itse tämän hinnan vaikka renkaat kuuluivat autoon. Mutta sain renkaista autokaupan kuitin leimoilla eli totesin että tuskin minua tässä hakumies linssiin viilasi.

Nyt auto oli sitten hankittu ja Piispanen piti minut varsin hyvin tietoisena missä auto kulkee ja milloin se olisi haettavissa Tampereen suunnalta. Käteisen nostaminen tätä varten olikin oma soppansa, mutta sen hoidin kun näin se oli jo alussa sovittu. Pankeissa en ole enää moneen vuoteen käteisasioilla käynyt ja nyt sain taas kokea miltä oikea jonottaminen tuntuu. Auton haku meni aika jouhevasti. Piispanen oli minua vastassa ja talonsa pihalla ryhdyimme käymään autoa läpi. Läpi käytiin pinnat ulkoa ja sisältä ja konehuone ja renkaat takaluukussa. Lisäksi keskusteltiin pääpiirteet hallintalaitteista ja ajamiseen vaikuttavista toiminnallisuuksista. Siinä aurinkoisessa kesäillassa auto näytti pahuksen hyvältä. Talossa hän kävi kaikki paperit läpi, kertoi mitä mikäkin paperi sisälsi ja lopussa oli maksun aika. Käteinen pöytään ja homma oli valmis. Auto oli nyt minun ja ajelin kotiin.

Noin kuukausi tämän jälkeen erään sateisen yön jälkeen koitin startata auton ja kaikki mahdolliset varoitusvalot menivät päälle. Auto käynnistyi kivasti ja normaalisti, mutta tuuletin huusi täysillä ja kaikki varoitusvalot paloivat. Varasin ajan Vehosta ja asiaa ryhdyttiin tutkimaan. Vika poistui aina kun auto lämpesi hiukan. Monien mutkien ja turhien huoltokäyntien jälkeen syy selvisi. Eräs piirilevy oli ylikuumentunut ja se sekoitti auton. Onneksi autossa oli voimassa Junge sterne takuu ja lopulta kaikki kulut menivät sen piikkiin. Kun Veho etsi autosta kyseistä sähkövikaa joutuivat he tarkistamaan lukemattoman määrän eri kaapeleiden liittimiä ja purkamaan autoa moneen kertaan. Yhden purkamisen yhteydessä paljastui auton pohjasta kartanlukijan kohdalta noin puolen metrin mittainen ruhje ja eturenkaan takana oleva nostotuki oli repeytynyt sijoiltaan. Joku minua ennen oli nähtävästi ajanut auton alas korkealta katukiveykseltä u-käännöksen yhteydessä, jolloin jokin kova esine oli raapinut pohjaa ja rutannut suojalevyn alla olevaa pohjapeltiä. Tämä piti korjauttaa Vehon korikorjaamolla, jotta koritakuu säilyy ja hankkia uusi suojalevy. Itse olin huomannut jo aiemmin tämän nostotuen siirtymisen, koska tuki oli toiseen puoleen verrattuna luonnottomassa paikassa. Tämän pystyi huomaamaan heti kun meni auton viereen kyykkyyn – en vain itse vielä silloin tajunnut mitä muuta se voisi tarkoittaa. Tämä korjaus Veholla tuli sitten minun maksettavakseni. Tämän jälkeen auto on toiminut moitteetta. Myöhemmin asennutin autoon Vehossa vielä lohkolämmittimen sisähaaroituksella ja lisäakkulaturilla ja vaihdatutin varmuuden vuoksi uudet jäähdytysnesteet ettei tulevan talven pakkanen tee tepposia.

Autonhankinta opetti minulle taas monta asiaa. Mikäli etsii ihan tavallista autoa olisi sen voinut ehkä hakea itsekin jos on aikaa. Jos taas etsit jotain hiukan massasta poikkeavaa, niin apumiehen käytöstä on suuri apu. Erityisen tärkeää on selvittää itselleen mahdollisimman alussa että mitä oikein etsii. Oman mielen ailahtelevuudesta ei ole kuin haittaa kun suunnilleen sopivia ehdokasautoja alkaa ilmaantua. Lisäksi on erityisen tärkeää löytää osaava ja luotettava hakumies ja hyvä luoda toimiva keskusteluyhteys ja molemminpuolinen luottamus hakumiehen kanssa. Silloin voi paljon helpommin esittää myös eriäviä mielipiteitä. Lisäksi hakumiestä ei tule päästää helpolla. Sinä maksat palvelusta ja siksi voit myös esittää näkemyksiä ja vaatimuksia. Kannattaa itse seurata netistä samaan aikaan mitä on tarjolla ja esittää hakumiehelle myös omia löytöjä. Niistäkin voi löytää jotain hyvää ja ainakin haastat hakumiehen keräämään tietoja miksi sinun ehdotuksesi eivät kelvanneet. Kun hakumies tajuaa että sinä olet hereillä ei hänellekään nouse niin helposti ajatusta hoitaa homma vaan helpolla ohi ja ostaa vaan joku. Kuitenkin pitää ymmärtää että vaikka hakumies olisi kuinka hyvä ja sinä kuinka hyvin perillä kaikesta, niin sattumalle jää aina tietty rooli. Edes Saksan markkinassa ei ole koko ajan kaikkea tarjolla, ihan mitä tahansa ei voi vaatia ja autot sisältävät aina jotain mitä ei päältä näe. Omalla aktiivisuudella sattuman roolia voi kuitenkin rajata.

Mitä sitten ajattelin itse Piispasen toiminnasta? Se oli hyvää, mutta oli meillä onnea, mutta myös hiukan epäonnea matkassa. Hän oli oikeastaan aina tavoitettavissa, hän tuntee autot kiitettävän hyvin, jaksoi kuunnella toiveitani ja etsiä minulle useita autoversioita ja osoitti toiminnallaan että meillä on oikeasti yhteinen tavoite. Eli lähtökohtaisesti teki sen mitä alussa minulle lupasi. Lisäksi auto saapui Saksasta varsin nopeasti kun kaupat oli tehty. Piispasen mies Saksassa olisi voinut mennä kyykkyyn ja huomata sen nyrjähtäneen nostotuen heti kartanlukijan oven alla ja tajuta että mikäli tuo pala on sijoiltaan, niin sen takana olevan pohjalevyn alla piilossa ja näkymättömissä voi olla pohjavaurio. En tosin tiedä olisiko se estänyt minua ostamasta juuri tuota autoa, joka muuten oli tiptop ja paperit kunnossa. Ja kuten Piispanen itse sanoi – kun kaikki oli pelleissä, konehuoneessa, auton sisällä ja papereissa kunnossa, niin emme lähteneet auton pohjaa erityisesti epäilemään. Ehkä olisin itsekin vedonnut samaan jos olisin ollut hänen housuissaan. Sen sähkövian osalta sain Piispaselta muutaman hyvän vinkin mihin olla Saksassa yhteydessä liittyen takuuseen ja hän lupasi auttaa minua jos keskustelu takuusta Vehon kanssa ei etene. Siltä osin kiitokset vielä hänelle. Mikäli nyt hankkisin taas auton Saksasta, niin varsin todennäköisesti soittaisin hänelle uudestaan. Toisaalta hän saisi minusta taas asiakkaan joka kyselee ja soittelee paljon, etsii myös itse vaihtoehtoja ja ei päästä häntä helpolla.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Auto lienee hankittu merkkiliikkeestä, koska siinä on Junge Sterne. Siinä tapauksessa olisin itse ollut välittömästi yhteydessä myyjäliikkeeseen ja ruvennut keskustelemaan, kuka sen pohjaruhjeen korjauksen maksaa. Omassa autossani oli (toki paljon pienempi) vika, jonka huomasin vasta kotimaassa. Laitoin mailin myyjäliikkeeseen, ja sieltä tuli melko lailla heti vastaus, että korjauta Veholla ja pyydä laittamaan lasku tänne.

Jos tähtäimessä on alunperinkin Junge Sterne -auto, ei välimies tuo hirveästi lisäarvoa. Sitten jos myyjällä ja auton takuilla ei ole niin väliä, eikä itse pysty kiertelemään ja autoja tutkimaan, voi välimiehestä olla isokin apu.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kuka tällä tyylillä ostettaessa on Saksassa auton ostaja? Ilmeisesti henkilö, jonka nimiin auto Suomessa tulee?
7853
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 01.02.2018 12:31

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja 7853 »

Joo, pirssi hankittiin autokaupasta ja suoraan minun nimellä. Tein sitä varten hakumiehelle valtakirjan. On totta että olisin voinut ottaa yhteyttä myyneeseen liikkeeseen ja ehkä olisi pitänyt. Kaupasta oli kulunut kuitenkin jo useita kuukausia kun naarmu löytyi ja ajattelin että autokauppa Saksassa automaattisesti syyttäisi minua haarmun aikaansaamisesta eikä varmaankaan suostuisi mihinkään yhteistyöhön. Mutta joo, olet oikeassa, ehkä olisi pitänyt edes kokeilla. Toisaalta Veho laskutti minulta pohjan korjaamisesta vain 300 euroa ja siitäkin summasta suurin osa tuli uudesta pohjalevystä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mikähän voi olla selitys sille että auto piti maksaa käteisellä suomalaiselle välittäjälle? Haiskahtaa aika voimakkaasti.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mielenkiintoinen ja kiinnostava tarina, huolettomia kilometrejä :wave: Millä moottorilla auto muuten on?

Tuo käteismaksu kyllä on omituinen, meneeköhän kaikki tilisiirrot ja korttimaksut suoraan ulosottoon?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Junge sterne, jonka alustaa ei ole tarkastettu ja varsinkin kun noin helposti oli vaurio havaittavissa... :o
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Olen ostanut itse Junge Sternet siten, että olen laittanut etukäteen rahat liikkeen tilille. Sillä tyylillä tosin ei pääse näkemään mitä ostaa. Tosin omalla kohdalla ei niissä ole tarvinnut pettyä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

DBFI kirjoitti:Mikähän voi olla selitys sille että auto piti maksaa käteisellä suomalaiselle välittäjälle? Haiskahtaa aika voimakkaasti.
Kenties pitää käteisestä sitä käyttämälllä kun ei ole vika maksupääteesä, kortissa, pankin yhteydessä jne
tai vaikkpa vero... suunitelusta :)
Mökkillä
'
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

FinlandMerceds kirjoitti:... suunitelusta :)
Hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. :)
tahtoomersun kirjoitti:Junge sterne, jonka alustaa ei ole tarkastettu ja varsinkin kun noin helposti oli vaurio havaittavissa... :o
Haiskahtaa tuokin mutta kai tämä oikeasti Junge Sterne oli kun kerran Veholla korjaukset tehtiin. Eikö tuohon alustaremonttiinkin ole tarvittu jotain apumaksajaa kun ei tuon enempää asiakkaalle maksanut?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

DBFI kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:... suunitelusta :)
Hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. :)
tahtoomersun kirjoitti:Junge sterne, jonka alustaa ei ole tarkastettu ja varsinkin kun noin helposti oli vaurio havaittavissa... :o
Haiskahtaa tuokin mutta kai tämä oikeasti Junge Sterne oli kun kerran Veholla korjaukset tehtiin. Eikö tuohon alustaremonttiinkin ole tarvittu jotain apumaksajaa kun ei tuon enempää asiakkaalle maksanut?
Saattanut myös kolhiintua noudossa/kuljetuksessa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ei nyt kaikki ole mennyt ketjun aloittajan kirjoittamana, sillä tuskin välittäjä olisi ostanut autoa Saksassa kirjoittajan nimiin, ellei olisi saanut siitä maksua, kuin vasta Suomessa...
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sportsman kirjoitti:Ei nyt kaikki ole mennyt ketjun aloittajan kirjoittamana, sillä tuskin välittäjä olisi ostanut autoa Saksassa kirjoittajan nimiin, ellei olisi saanut siitä maksua, kuin vasta Suomessa...
Niin, taitaa olla autovälityksessä normaalia etukäteismaksu mutta ei kai siinä mitään outoa ole jos maksu suoritetaan kuten yleensä autokaupassa, samalla kun ostos luovutetaan ostajalle?
Suksipoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

DBFI kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Ei nyt kaikki ole mennyt ketjun aloittajan kirjoittamana, sillä tuskin välittäjä olisi ostanut autoa Saksassa kirjoittajan nimiin, ellei olisi saanut siitä maksua, kuin vasta Suomessa...
Niin, taitaa olla autovälityksessä normaalia etukäteismaksu mutta ei kai siinä mitään outoa ole jos maksu suoritetaan kuten yleensä autokaupassa, samalla kun ostos luovutetaan ostajalle?
En tiedä mikä on ollut pointti, mutta itseltäkin monesti kysytty tuonko tietynlaisen auton Saksasta, ja joka kerta vastannut, että en koska jos autosta paljastuukin sellaista tai muuten vaan ei miellytä ja kaupat ei onnistukkaan, jää ns. luu käteen ja itseä miellyttämätön auto pihaan. Sen takia tuon vain autoja mistä itse tiedän jotain ja tykkään, kaikki on toki tähän mennessä mennyt eteenpäin joten voin olettaa, että niistä tykkää muutkin.

Itse olen jokaikinen kerta Saksasta auton ostanut puhtaalla käteisellä, silloin asiat etenevät realiajassa, eikä tarvitse odotella pankkien viivettä mikä voi olla pahimmassa tapauksessa jopa 3 päivää..

Jos itse suostuisin tähän asiakkaalle toimitukseen, pyytäisin myöskin budjetin verran käteistä matkalle mukaan asiakkaalta, jolloin hän on "oikeasti" autoa ostamassa, tosin soittelisin tarkoin koeajolla ollessa, autoa ympäri pyöriessä / tutkiessa miltä näyttää ja tuntuu, eli pyytäisin ns. luvan, että auto kelpaa.. Mutta siis pääpointtina se, että en asiakkaalle tilauksesta autoa toisi n.1000-2000€ palkkiolla, omalla rahalla ostettuna jos lopulta onkin riski, että autosta ei tuukkaan ennakkotilaajan kanssa kauppoja.

Yhteenvetona: Aika vaikea homma löytää todella tarkalle asiakkaalle tiukkoihin kriteereihin sopiva auto Saksasta, siis varsinkin jos auto on +5v >200tkm. Tosiaan Junge Sterne autot on ihan eri sarjassa ja ne taas voi käsittääkseni ostaa ns. sian säkissä, eikä niihin kyllä kannata mitään välittäjää käyttää, jos ei halua heittää rahaa kaivoon..
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG

------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Junge-Sterne auton voi ostaa näkemättä vain jos myyjä vakuuttaa auton olevan kolaroimaton ja maalipinnaltaan siistin. J-S auto voi olla myös kolaroitu, mutta korjattu asianmukaisesti tai autossa voi olla kiveniskemiä yms.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Suksipoika kirjoitti:
En tiedä mikä on ollut pointti, mutta itseltäkin monesti kysytty tuonko tietynlaisen auton Saksasta, ja joka kerta vastannut, että en koska jos autosta paljastuukin sellaista tai muuten vaan ei miellytä ja kaupat ei onnistukkaan, jää ns. luu käteen ja itseä miellyttämätön auto pihaan. Sen takia tuon vain autoja mistä itse tiedän jotain ja tykkään, kaikki on toki tähän mennessä mennyt eteenpäin joten voin olettaa, että niistä tykkää muutkin.

Itse olen jokaikinen kerta Saksasta auton ostanut puhtaalla käteisellä, silloin asiat etenevät realiajassa, eikä tarvitse odotella pankkien viivettä mikä voi olla pahimmassa tapauksessa jopa 3 päivää..

Jos itse suostuisin tähän asiakkaalle toimitukseen, pyytäisin myöskin budjetin verran käteistä matkalle mukaan asiakkaalta, jolloin hän on "oikeasti" autoa ostamassa, tosin soittelisin tarkoin koeajolla ollessa, autoa ympäri pyöriessä / tutkiessa miltä näyttää ja tuntuu, eli pyytäisin ns. luvan, että auto kelpaa.. Mutta siis pääpointtina se, että en asiakkaalle tilauksesta autoa toisi n.1000-2000€ palkkiolla, omalla rahalla ostettuna jos lopulta onkin riski, että autosta ei tuukkaan ennakkotilaajan kanssa kauppoja.

Yhteenvetona: Aika vaikea homma löytää todella tarkalle asiakkaalle tiukkoihin kriteereihin sopiva auto Saksasta, siis varsinkin jos auto on +5v >200tkm. Tosiaan Junge Sterne autot on ihan eri sarjassa ja ne taas voi käsittääkseni ostaa ns. sian säkissä, eikä niihin kyllä kannata mitään välittäjää käyttää, jos ei halua heittää rahaa kaivoon..
Menee ohi topikin mutta OP ei maininnut mitään välityspalkkion suuruudesta(?). Onhan niitä autoliikkeitä jotka tuo käytettyjä ilman että asiakas on tiedossa. Jos et itse halua niin tehdä niin se on ihan OK mutta ei pidä olettaa että kaikki muutkin toimivat samalla periaatteella. OP ei ehkä ollut ihan keskiverto persaukinen mersufoorumilainen, välittäjällä saattoi olla varma kaupasta ilman etumaksuakin.

Jos nyt pitäisi tässä kahden välittäjän väliltä valita (kolmas jonka tunnistin ei ottanut kantaa ainakaan vielä) niin taitaisinpa suosia OP:n valintaa (vihjeeksi markkinointiin vastaisuudessa).
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja sportsman »

En jaksa silti jaksa uskoa, että joku ostaa toisen nimiin auton omalla rahallaan? Sillä ketjunaloittaja kirjoitti näin:


"Sovittiin että Saksan päässä oleva kaveri lähtee autoa katsomaan ja koeajamaan ja jos kaikki ok, niin tekee kaupat. Mukana oli minun allekirjoittama paperi, jonka avulla kauppa tehdään suoraan minun nimissä ja oston jälkeen auto on virallisesti minun.

Nyt auto oli sitten hankittu ja Piispanen piti minut varsin hyvin tietoisena missä auto kulkee ja milloin se olisi haettavissa Tampereen suunnalta. Käteisen nostaminen tätä varten olikin oma soppansa, mutta sen hoidin kun näin se oli jo alussa sovittu. Pankeissa en ole enää moneen vuoteen käteisasioilla käynyt ja nyt sain taas kokea miltä oikea jonottaminen tuntuu. Auton haku meni aika jouhevasti. Piispanen oli minua vastassa ja talonsa pihalla ryhdyimme käymään autoa läpi. Läpi käytiin pinnat ulkoa ja sisältä ja konehuone ja renkaat takaluukussa. Lisäksi keskusteltiin pääpiirteet hallintalaitteista ja ajamiseen vaikuttavista toiminnallisuuksista. Siinä aurinkoisessa kesäillassa auto näytti pahuksen hyvältä. Talossa hän kävi kaikki paperit läpi, kertoi mitä mikäkin paperi sisälsi ja lopussa oli maksun aika. Käteinen pöytään ja homma oli valmis. Auto oli nyt minun ja ajelin kotiin.

Miten olisi toimittu jos tämä ketjun aloittaja ei olisikaan maksanut autoa Tampereella vaikka kauppakirjan mukaan ketjunaloittaja oli jo auton omistaja...

Välityspalkkioista en tiedä kun en välitä autoja, mutta käsittääkseni Saksassa asuva välittäjä ottaa sen 350-800 euroa päivän työstä, kun ostaa auton ja siihen sitten vielä kuljetus Suomeen päälle. Jos tulee rekalla, niin 800-1200 euroa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oma kokemukseni mersuntuonnista Saksasta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

sportsman kirjoitti:En jaksa silti jaksa uskoa, että joku ostaa toisen nimiin auton omalla rahallaan?
Totta, unohdin että tässä tapauksessa kertomuksen mukaan auto tuli heti lopullisen omistajan nimiin.
Vastaa Viestiin