Katoavatko dieselin hiljalleen jo

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: La 10.02.2018 21:18
Dieseltekniikka on joutunut tolkuttomien päästöongelmineen jo niin vikaherkäksi että mikä puoltaa enää dieseliä. Hiukkasloukut, pakokaasujen takaisinkierrätys ja muut pakolliset päästöjä vähentävät kikkailut ja vikaherkät korkeapaineiset jopa useammat ahtimet tarpeen. Suomen pakkasissa vielä ongelmat korostuvat ja Euroopan isoissa kaupungeissa ne tuhansia ihmisiä vuosittain tappavien pienhiukkaspäästöjen takia alkavat olla jopa kiellettyjä. Päästöhuijauksia, joita lisääkin paljastunut vielä. Iso dieselmoottori ei edes kuluta niin erityisen vähän. Kaverin W211 E320 CDI yhdistetty kulutus lähemmäs 10 litraa satasella, tosin ajosta valtaosa ei-maantieajoa. Samalla suorituskyvyllä eli kiihtyvyydellä varustettu ahdettu riittävän kokoinen 2-2,5 litrainen bensamersu vie sen ehkä 1,3 kertaa enempi bensaa jos sitäkään. Eikä ole dieselveroa. Alle 25.000km vuotuisilla ajoilla en näkisi vikaherkkää uusinta dieseltekniikkaa enää järkeväksi. Plug in hybridiin ehkä suurilla 50-100km suuntaansa ajomääriä kun pääsisi lähes pelkällä sähköllä. Ennen kuin keksitään kova vero sen sähkön käyttöön jolla autoja saa ladata, eihän ne polttoaineverot voi laskea tulee se bensasta tai sähköstä, samaa verotuloahan sen on valtiolle oltava lopulta eihän se bensakaan maksaisi oikein mitään ilman veroja. Mutta ne plug in hybriditekniikkaan maksaa sen verran että eivät kannata taloudellisesti auton arvon alenemisen myötä kun siinä maksaa auton arvon häviämisestä äkkiä 20.000€ vuodessa isoilla ajomääriä niin e se paljon lohduta että saa ajaa halvasti sähköllä.
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: La 10.02.2018 21:52
Euro6 päästönormit ne vasta lisäävätkin dieseleihin uutta tekniikkaa. Euro6-päästönormi tekee henkilöautodieselien pakokaasujen puhdistusjärjestelmän monimutkaiseksi, mikä lisää vikamahdollisuuksia. On pakokaasujen takaisinkierrätystä, NOx-loukkua tai urearuiskutusta ja -katalysaattoria tai edellä mainittujen yhdistelmiä, jotta päästöjen pahikset, typen oksidit, saadaan kuriin. Jopa useita katalysaattoreita. Hiukkasloukut eivät kestä etenkään pakkasilla lyhyttä kaupunkiajoa, tukkeutuvat. Webasto joutuu pakkasilla ajossakin toistuvaan lyhytaikaiseen käyttöön käyttöön ja nokeentui ja hajoaa, kun ei lämpö muuten riitä ajossa. Toinen huolen aihe tulevat jossakin vaiheessa olemaan ruiskutussuuttimet, ne vaativat jossakin vaiheessa korjausta tai uusimista. Nykyisten dieselien suuttimille asetetaan paljon suuremmat vaatimukset kuin vanhoissa etukammio-Mersuissa, jotka kulkivat samoilla suutinkärjillä jopa miljoona kilometriä. Sitten vielä ruiskutuspumput. Kaiken huipuksi usein näiden vikaantuvien kohteiden korjaaminen on dieseleissä usein todella kallista. Lisäksi joutuu miettimään erikseen kesä ja talvi -laatuisen polttoaineen käyttöä ja vähällä ajolla voi tulla alkutalven pakkasilla yllätyksiä. Polttoainetta menee vähemmän, mutta rahaa palaa senkin edestä. Se mitä yritän sanoa on se, ettei nykyajan viriviridieseleissä ole järkeä etenkin nykyisillä euro6 päästömääräyksillä.

Kyllä noin 60 hv on maksimiteho mitä 2-litraisesta dieselistä voidaan ottaa ulos luotettavuuden kärsimättä ja siten ettei hiukkassuodatinta ja egr:ää käytetä. Niin se tulee halvaksi ja kestää ja kestää kuten Mersu ennenvanhaan. Toki hurjimmat huijaavat poistavat de dpf:t ja egr:t ja jää vain suuttimien turbojen ja korkeapainepumppujen viat ja vuodot. Jos dpf:ää ei laittomasti poisteta niin välillä saa piipahtaa joissain malleissa urealisäainetta taas huollossa tankkaamassa.

Euro6:

Päästöjen rajoittamiseksi uusien dieselien laturi lataa akkua vain moottorijarrutuksessa.
Tasaisessa ajossa auto kuluttaa pakkaskelillä akun tyhjäksi, eikä suostu enää käynnistymään.
Lisälämmitintä ei voi käyttää, koska se ei käynnisty lähes tyhjällä akulla tai kuluttaa pakkasella ennestäänkin vajaata akkua niin, ettei moottori käynnisty.

Noista Euro6 vaatimuksista tulee mieleen SCR- järjestelmä. Ainakin tammikuun pakkasissa väli-suomen alueellakin monessa autossa oli ureasäiliöt jäässä. Tämähän tarkoittaa, että moottorin vikavalo palaa eli järjestelmä ilmoittaa, että pakokaasujen puhdistus ei toimi kuten pitäisi. Ja pahimmillaan muutaman käynnistyksen jälkeen moottorinohjausjärjestelmä tekee päätelmän, että tehot rajoitetaan ja/tai sitten järjestelmä siirtyy vikatilaan, joka tarkoittaa pakollista vierailua (merkki)korjaamolla.

AdBLUE jäätyy jo noin -10 pakkasasteessa, joten kai tankissa on lämmitys oltava.Eli liikkelle päästyä alkaa sulamaan.Nuo urea-autothan eivät pitkään suostu kulkemaan jos järjestelmä ei auton mielestä toimi.
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1666
Liittynyt: Su 06.09.2009 12:49
Paikkakunta: Pälkäne
ViestiLähetetty: La 10.02.2018 22:01
:)

Joskus ajateltiin, että Boschin K-Jetronic on ihmeellistä vikaantuvaa tekniikkaa.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 14.09.2011 20:34
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: La 10.02.2018 22:13
Niin paitsi että Nox:it löytyy jo bensa moottoreistakin, suutin ja muut luetellut pa-järjestelmä ongelmat myös koska moni valmistaja siirtyny suorasuihku mosiin bensoissakin. Ja mitä hybrideihin tulee niin eipä nekään ongelmattomia ole, tai ainakin mitä Volvoista on kokemusta.
Eipä ne maailman tuhoovat dieselit ihan heti oo häviämässä, vaikka niiden myynti on laskenu
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S211 280 CDI -06
W124 200 -87

Entisiä:
W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 388
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10
ViestiLähetetty: La 10.02.2018 22:16
Noxia löytyy jo ainakin bensavehkeistä ihan tuolta 2005 eteenpäin. Ainakin 350 cls sellanen oli kun vaihtelin yks päivä. Tonnin anturi :sick:

Eikä oo ne hybriditkää ollu ongelmattomia. Lähinnä suomen haastavat keliolosuhteet aiheuttanu eniten ongelmia. Latausluukun mekanismi hajoaa ja vettä pääsee latauspistokkeen kautta akustoon. Tavallaan pikkuongelmia mut kuitenki.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: La 10.02.2018 22:24
Niin, jotenkin tuntuu vain kun joku rysäyttää Suomen pakkasissa dieselin rouskuttamaan niin kohta sieltä jotain hajoaa kun bensamoottori alka käymään niin pehmeän sivistyneesti etenkin esilämmitettynä webastolla tai muuten. Akku on itsellä aina laturin perässä ongelmien välttämiseksi talvisin.
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 10.02.2018 22:43
Onhan vuodatusta.
Dieselit käynnisteään lämmittämättä, mutta bensat pitää lämmittää webastolla...

Laita korkki kiinni.

Dieselit ne tuo ruuan sinunkin ruokapöytään, ellet ole jokin omavaraistaloudessa elävä erakko.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 999
Liittynyt: To 14.09.2006 18:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 00:36
Kyllä katos dieseli ainakin mun tallista ja lopullisesti. Oli 320 CDI. Ei siinä mitään olihan siinä hyviä puolia paljon. Mutta se sauhu ja jatkuvat viat. Eipä sitä juuri viittiny kaasua pohjaan painaa "julkisella paikalla". Aurinkohan siinä pimeni :) Mulla oli 2000 -vuoden malli, jossa ei ollu noita viimesimpiä hiukkas-juttuja. Ne olis ollu vielä kalliimmat korjailla. Ja eikä se hintakaan välttämättä, mutta se vaiva. Ite moottorihan on liki ikuinen, mutta sen ympärillä on konehuoneellinen rikkuvia härpäkkeitä.

Tilalle Plug-in hybrid. Tehoa on aivan valtavasti enempi ja kulutus on n. 3 litraa satasella vähempi. Bensa ja diesel ei hinnaltaan paljon eroa toisistaan nykysin. Lisäksi verot on vuodessa n. 600 Eur vähempi. Rikkuvia härpäkkeitä on tässä varmaan ainakin saman verran. :) Toistaiseksi on kuiteski toiminu. Otin 3 v. liisarin omalle firmalle, joten jälleenmyyntiarvo ei suuremmin kiinnosta.

Nyt ainakin on vuoden tällä ajelleena fiilis, että sama uusiksi parin vuoden päästä.
Työkalu: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 40 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1666
Liittynyt: Su 06.09.2009 12:49
Paikkakunta: Pälkäne
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 01:15
Meinaatko että 2000-mallista 320 CDI:tä 17 vuotta uudempi Euro6-diesel olisi savuttanut ja kuluttanut vastaavasti? :) No ehket toivottavasti, mutta suht. pienellä kulutuksella ja savuttamatta uusi diesel myös menee. Omassa maantiepainotteisessa ajossa en mielestäni saisi etua hybridistäkään.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4042
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 11:30
Veikkaan ettei dieseleiden kehityksessä ole kaikkia korttia vielä käytetty. Mersun uudet nelos ja kutosdieselit (om654 ja om656) ovat ominaisuuksilta aika erilaisia mitä vanhemmat. Vääntömomenttia suhteessa vähemmän ja kierroksia ottavat paljon enemmän. Ja se diesel tuottaa kuitenkin paljon vähemmän hiilidioksidipäästöjä eli kuluttaa vähemmän. Ja kun ei noi värkit ole kalliita valmistaa, niitten kehittäminen vaan on vaatinut paljon rahaa ja se maksatetaan nyt kuluttajilla.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 11:50
etrade kirjoitti:Onhan vuodatusta.
Dieselit käynnisteään lämmittämättä, mutta bensat pitää lämmittää webastolla...

Laita korkki kiinni.

Dieselit ne tuo ruuan sinunkin ruokapöytään, ellet ole jokin omavaraistaloudessa elävä erakko.


Kyllä se esilämmitettykin diesel pitää melkoisen karkeaa rytinää käynnistäessään esim. -20 asteen pakkasella sen. Eri asia jos sen käynnistää lämpimässä tallissa. Ja start-stop kaupungissa nytkäyttää koko autoa usein. Etenkin kaverin vanha pumppusuutin TDI-Golf aikoinaan jyskytti kuin traktori kun ei sitä päässyt kadun varressa esilämmittämään. Ihme jos kesti edes 200tkm. Ja oli aikansa modernia tekniikkaa v. 2006 muutaman vuoden vanhana. Mahtoi tulla kalliit kilometrit sillä dieselillä kun ei lämmitysmahdollisuutta ollut mutta niin vain piti saada TDI kun ne olivat ne uudet turbodieselit niin ylivoimaisia autoja muka.

Mersun dieselongelmat alkoivat kun tuli CDI-koneet. Sen jälkeen alkoivat suutinviat, Commonrail-viat, turboviat, polttoainevuodot, moottoriohjauksen sähköviat, anturiviat, ahtopaineiden paineensäätöjen viat, ilmamassamittariviat, pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohjausviat, turbojen hukkaporttiviat, alipaineletkujen viat, imusarjojen tukkeutumisesta johtuvat viat, imuläppäviat, akkuviat, katalysaattoriviat, välijäähdyttimien putkien tukkeamiset ja vuodot. BlueEfficiency 220 CDI ja 250 CDI -moottoreiden ruiskusuuttimissa on tyyppivika. Älyttömintä tilanteessa on se, että kun suutin pamahtaa, autoon vaihdetaan vain se rikki mennyt ja loput kolme jätetään odottamaan ja yllättämään autoilija sitten sopivassa tilanteessa. Kaupallisen alan lehdissä uutisoitu BE nelosdieselien suutinongelma maksoi Daimlerille noin puoli miljardia euroa.

Kuitenkin, siis nuo on jo sitä moottoria missä tekniikkaan liittyvät laitteet tulee aiemmin tiensä päähän kuin vanhan esikammiokoneen, jossa sinänsä ei mitään tekniikkaa ylipäätään olekkaan. CDI koneissa kun on kuitenkin useampia antureita, korkeapainepumppu, sen paineenrajoitusventtiili, railpaineen anturi, ahtopaineanturi, ilmamassamittari, nokka-akselin asentoanturi, polttoaineen lämpötila-anturi ja ties mitä kaikkea muuta. Eli tekniikasta johtuen vikakohteiden määrä kasvaa aika paljon vanhempiin koneisiin verrattuna.

Ei Vm. 2000 lähtien Mercedeksen eikä Pösön eikä Volvon eikä Bemarinkaan dieselit ole kestäneet enää yli 250tkm-300tkm ilman jatkuvia kalliita vikoja joita harva osaa itse korjata. Sen sijaan W123, W124, W201 ja vielä W202 kunhan ei ollut CDI ja myös W210 220d kestivät ilman suurempia vikoja sen 700-800tkm lähinnä öljyt ja ilmansuodatin ja polttoainesuodatin vaihtamalla joskus. Myös tuon ajan Bensamersuilla ajetaan ilman suurempia huolia se 700tkm ja enemmänkin ja niin ajetaan edelleenkin paitsi muutamalla maanantaikappaleella, pari epäonnistunutta bensamoottorintekelettä on Mersulta tullut kyllä niitäkin, M271/M272/M273 mutta ei oikein muita
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 12:06
jukka-tre kirjoitti:Kyllä katos dieseli ainakin mun tallista ja lopullisesti. Oli 320 CDI. Ei siinä mitään olihan siinä hyviä puolia paljon. Mutta se sauhu ja jatkuvat viat. Eipä sitä juuri viittiny kaasua pohjaan painaa "julkisella paikalla". Aurinkohan siinä pimeni :) Mulla oli 2000 -vuoden malli, jossa ei ollu noita viimesimpiä hiukkas-juttuja. Ne olis ollu vielä kalliimmat korjailla. Ja eikä se hintakaan välttämättä, mutta se vaiva. Ite moottorihan on liki ikuinen, mutta sen ympärillä on konehuoneellinen rikkuvia härpäkkeitä.

Tilalle Plug-in hybrid. Tehoa on aivan valtavasti enempi ja kulutus on n. 3 litraa satasella vähempi. Bensa ja diesel ei hinnaltaan paljon eroa toisistaan nykysin. Lisäksi verot on vuodessa n. 600 Eur vähempi. Rikkuvia härpäkkeitä on tässä varmaan ainakin saman verran. :) Toistaiseksi on kuiteski toiminu. Otin 3 v. liisarin omalle firmalle, joten jälleenmyyntiarvo ei suuremmin kiinnosta.

Nyt ainakin on vuoden tällä ajelleena fiilis, että sama uusiksi parin vuoden päästä.


Kyllä se vuokra-autokin tulee kalliiksi, ei se autoa kuukausimaksua vastaan vuokraava liisingfirma tappiolla sitä autoa vuokraa vaan perii kulut vuokralaiselta ja ottaa voitot viel päälle. Toki firman tapauksessa saattaa joskus kannattaakin. Osamaksulla maksaa autoa kuitenkin itselleen eikä vuokranantajalle. Erästäkin kaveria harmitti kolmen vuoden vuokrasopimuksen jälkeen palauttaa avaimet ja auto omistajalle eli liisingfirmalle kun oli maksanut siitä vuokraa yli 1.200€/kk eli 3v. aikana 42.300€. Eikä tieteen siis jäänyt mitään, mutta sai käyttää autoa eikä kantanut riskiä sen arvonalenemisesta. Liisingfirmat myyvät nuo autot sitten voitolla. Onhan nyt yksityisliisinkin olemassa. Firma tietysti ei maksa veroja auton vuokran osalta, eli jos firman veroprosentti on esim. 30% niin maksaa vain 70% tuosta liisingmaksusta käytännössä. Mutta ei saa toisaalta verottomia kilometrikorvauksia sitten kun ei käytä omaa autoa. Moni myös haluaa itse omistaa autonsa ja ainakin jos tykkää sitä vähän rassata tai pitää kauemmin.
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 12:31
S202 kirjoitti:Veikkaan ettei dieseleiden kehityksessä ole kaikkia korttia vielä käytetty. Mersun uudet nelos ja kutosdieselit (om654 ja om656) ovat ominaisuuksilta aika erilaisia mitä vanhemmat. Vääntömomenttia suhteessa vähemmän ja kierroksia ottavat paljon enemmän. Ja se diesel tuottaa kuitenkin paljon vähemmän hiilidioksidipäästöjä eli kuluttaa vähemmän. Ja kun ei noi värkit ole kalliita valmistaa, niitten kehittäminen vaan on vaatinut paljon rahaa ja se maksatetaan nyt kuluttajilla.


Sitä olen ihmetellyt että miten se autojen kulutuksen vähentäminen muka estää ilmastonmuutosta, sehän vain hidastaa sitä kun ne öljyt poltetaan hitaammin kun kulutus on vähäisempää. Tietysti sitten se ilmastonmuutos estyy jos ne loput öljyt tai iso osa siitä jätetään pumppaamatta sieltä maan sisästä poltettavaksi. Mutta kuka siihen uskoo että arabit suostuvat jättämään osan siitä öljystä sinne maan sisään myymättä muka, en minä ainakaan. Lopputuloshan on lopulta sam kun se öljy on hyödynnetty ja poltettu autoissa, mutta se vain palaa hitaammin jos autot kuluttavat sitä hitaammin. Sama se kai onko ne hiilidioksidit öljyn poltosta ilmakehässä nyt kaikki 25v. kuluttua vai 35v. kuluttua, sieltä ne hiljalleen poltetaan kaikki kuitenkin. Ja lisää keksitään öljylähteitä, liuskekiviöljyä yms. Ja höpötetään nykyhetken kulutuksesta autoiss vika lopputulos on ihan sama. Jos halutaan oikeasti estää se hiilidioksidin päätyminen ilmakehään niin sen öljyn käyttö pitää kieltää kokonaan heti. Mutta ei se onnistu, maailmantalous romahtaisi, öljyn hinta on eräs suurimpia maailmantalouteen vaikuttavia tekijöitä tälläkin hetkellä. Venäjällä tulisi sisällissota kun heiltä loppuisi rahat kun eivät saisi öljytuloja ilmastonmuutosta samalla pahentaneet. Arabimaissa alkaisi kapinat ja vallankumous jne. Ei ole vaihtoehtoa kuin poltella ne öljyt pois ja siinä ei autojen kulutus muuta kuin vähän hidasta asiaa. Samaten maakaasun poltto lisää ilmastonmuutosta, sekin pitäisi jättää maansisään jos ilmastonmuutosta pelätään. Samaten hiilen poltto pitäisi lopettaa ja antaa kiinalaisten paleltua asuntoihinsa ja he vähät välittävät jostain hiilidioksidipäästöistä. Mutta on se hyvä kun länsimaissa koetetaan vähentää autojen kulutusta niin ei öljyä enää tarvita kohta muka.

Sitä paitsi eikö siitä ilmastonmuutoksesta aiheutuvat kustannukset saisi maksaa ne öljymaat jotka sen ovat pääosin aiheuttaneetkin. Nyt Norja on käärinyt tyytyväisenä rahat öljystä ja pumpannut sen meren alta tuhoamaan luontoa ja aiheuttamaan ilmastonmuutosta ja myyneet sen hyvään hintaan poltettavaksi laittaen rahat rahastoihin. Ja nyt hurskastelevat jollain sähköautoilla, esittäen etteivät itse aiheuta ilmastonmuutosta ja samalla jatkavat öljyn pumppaamosta ja myyntiä hyvään hintaan ulkomaille. Jos olisivat niin kovasti ilmastonmuutosta vastaan niin jättäisivät ne öljyt sinne merenpohjan alle niin ei ilmastonmuutos etenisi ainakaan heidän aiheuttamilla toimilla. Mutta pääasia että saavat itse öljytuloja ja antavat öljyn palaa ja itsellä on varaa ajella sähköautoilla ja maailma pelastuu.

Öljymaat saisivat vastata aiheuttamastaan ilmastonmuutoksesta ja palauttaa öljytuloista saamansa rahat kansainvälisille ilmastojärjestöille, arabimaat ja venäjä mukaan lukien.
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2034
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 17:24
Simo M. A. kirjoitti:Ei Vm. 2000 lähtien Mercedeksen eikä Pösön eikä Volvon eikä Bemarinkaan dieselit ole kestäneet enää yli 250tkm-300tkm ilman jatkuvia kalliita vikoja joita harva osaa itse korjata.
Myös tuon ajan Bensamersuilla ajetaan ilman suurempia huolia se 700tkm ja enemmänkin

Tuossa juuri ajelin 300-450tkm välin OM651:llä. Suuttimet vaihdettu 300 tkm kohdalla eikä siinä sitä ennen tai sen jälkeen mitään mitään "jatkuvia kalliita vikoja joita ei osaa itse korjata" löytynyt (Starin käytön lasken nykyään harrastajan perustaidoksi siinä missä momenttiavaimenkin). Samaan aikaan ainoa 2000-luvun bensamersu jonka tuttavapiiristä tällä hetkellä löytyy (neloskoneinen W203) kerää vielä ensimmäistä sataatuhattaan täyteen ja on ronkeli kun piru - korjattu käyntivaikeuksien takia useaan otteeseen. No pieni otos niin siihen mahtuu tietysti hyvää ja huonoa tuuria.

Mikäs sitten kannattaa ottaa tilalle kun ajoa kertyy 2x120 km /päivä = n.40 tkm/vuosi? En saanut ainakaan tämänhetkisillä kustannuksilla bensaa, sähköä tai bensa/sähköhybridiäkään kannattavaksi joten ostin dieselin joka on vielä pihimpi ja pieniveroisempi kun edellinen. Sitä louhin tuosta pihasta näillä pakkasilla joka aamu käyntiin. Onneksi on niin hyvä äänieristys ettei tuo rohina haittaa kun ehkä naapureita eikä hekään ole ainakaan vielä ympäristölautakuntaan valittaneet
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12927
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 17:53
Simo kirjoitti:Dieseltekniikka on joutunut tolkuttomien päästöongelmineen jo niin vikaherkäksi että mikä puoltaa enää dieseliä. Hiukkasloukut, pakokaasujen takaisinkierrätys ja muut pakolliset päästöjä vähentävät kikkailut ja vikaherkät korkeapaineiset jopa useammat ahtimet tarpeen. Suomen pakkasissa vielä ongelmat korostuvat ja Euroopan isoissa kaupungeissa ne tuhansia ihmisiä vuosittain tappavien pienhiukkaspäästöjen takia alkavat olla jopa kiellettyjä. Päästöhuijauksia, joita lisääkin paljastunut vielä. Iso dieselmoottori ei edes kuluta niin erityisen vähän. Kaverin W211 E320 CDI yhdistetty kulutus lähemmäs 10 litraa satasella, tosin ajosta valtaosa ei-maantieajoa. Samalla suorituskyvyllä eli kiihtyvyydellä varustettu ahdettu riittävän kokoinen 2-2,5 litrainen bensamersu vie sen ehkä 1,3 kertaa enempi bensaa jos sitäkään. Eikä ole dieselveroa. Alle 25.000km vuotuisilla ajoilla en näkisi vikaherkkää uusinta dieseltekniikkaa enää järkeväksi.

Ainakaan mersujen osalta en tuomitsisi kumpaakaan, bensaa tai dieseliä, vikaherkemmäksi.

Suorituskyvylleen W211 E320CDI kiihtyy 0-100km/h 6,7 sekunnissa johon ei pysty vielä 350 bensakonekaan ja se taas kuluttaa huomattavasti enemmän. Ne eivät tosin ole uusinta diesel- tai bensatekniikkaa.
Dieselkuutosen 540 Nm / 1600-2400 tuo erinomaisen käytännön suorituskyvyn.

Niillä joilla on vara ostaa sitä uusinta dieseltekniikkaa tuskin on ajatuksissa päällimmäisenä dieselveron muutama satanen vuodessa vaan käyttövoima ja moottorin koko valitaan muilla perusteilla.
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 999
Liittynyt: To 14.09.2006 18:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 19:55
Simo M. A. kirjoitti:
Kyllä se esilämmitettykin diesel pitää melkoisen karkeaa rytinää käynnistäessään esim. -20 asteen pakkasella sen. Eri asia jos sen käynnistää lämpimässä tallissa. Ja start-stop kaupungissa nytkäyttää koko autoa usein. Etenkin kaverin vanha pumppusuutin TDI-Golf aikoinaan jyskytti kuin traktori kun ei sitä päässyt kadun varressa esilämmittämään. Ihme jos kesti edes 200tkm. Ja oli aikansa modernia tekniikkaa v. 2006 muutaman vuoden vanhana. Mahtoi tulla kalliit kilometrit sillä dieselillä kun ei lämmitysmahdollisuutta ollut mutta niin vain piti saada TDI kun ne olivat ne uudet turbodieselit niin ylivoimaisia autoja muka.

Mersun dieselongelmat alkoivat kun tuli CDI-koneet. Sen jälkeen alkoivat suutinviat, Commonrail-viat, turboviat, polttoainevuodot, moottoriohjauksen sähköviat, anturiviat, ahtopaineiden paineensäätöjen viat, ilmamassamittariviat, pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohjausviat, turbojen hukkaporttiviat, alipaineletkujen viat, imusarjojen tukkeutumisesta johtuvat viat, imuläppäviat, akkuviat, katalysaattoriviat, välijäähdyttimien putkien tukkeamiset ja vuodot. BlueEfficiency 220 CDI ja 250 CDI -moottoreiden ruiskusuuttimissa on tyyppivika. Älyttömintä tilanteessa on se, että kun suutin pamahtaa, autoon vaihdetaan vain se rikki mennyt ja loput kolme jätetään odottamaan ja yllättämään autoilija sitten sopivassa tilanteessa. Kaupallisen alan lehdissä uutisoitu BE nelosdieselien suutinongelma maksoi Daimlerille noin puoli miljardia euroa.

Kuitenkin, siis nuo on jo sitä moottoria missä tekniikkaan liittyvät laitteet tulee aiemmin tiensä päähän kuin vanhan esikammiokoneen, jossa sinänsä ei mitään tekniikkaa ylipäätään olekkaan. CDI koneissa kun on kuitenkin useampia antureita, korkeapainepumppu, sen paineenrajoitusventtiili, railpaineen anturi, ahtopaineanturi, ilmamassamittari, nokka-akselin asentoanturi, polttoaineen lämpötila-anturi ja ties mitä kaikkea muuta. Eli tekniikasta johtuen vikakohteiden määrä kasvaa aika paljon vanhempiin koneisiin verrattuna.

Ei Vm. 2000 lähtien Mercedeksen eikä Pösön eikä Volvon eikä Bemarinkaan dieselit ole kestäneet enää yli 250tkm-300tkm ilman jatkuvia kalliita vikoja joita harva osaa itse korjata. Sen sijaan W123, W124, W201 ja vielä W202 kunhan ei ollut CDI ja myös W210 220d kestivät ilman suurempia vikoja sen 700-800tkm lähinnä öljyt ja ilmansuodatin ja polttoainesuodatin vaihtamalla joskus. Myös tuon ajan Bensamersuilla ajetaan ilman suurempia huolia se 700tkm ja enemmänkin ja niin ajetaan edelleenkin paitsi muutamalla maanantaikappaleella, pari epäonnistunutta bensamoottorintekelettä on Mersulta tullut kyllä niitäkin, M271/M272/M273 mutta ei oikein muita



Tosta vikalistasta mulla oli CDI:ssä:
- polttoainevuodot
- moottoriohjauksen sähköviat
- anturiviat nokka-akselin asentoanturi
- ilmamassamittariviat
- pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohjausviat
- alipaineletkujen viat
- imusarjojen tukkeutumisesta johtuvat viat
- imuläppäviat
- akkuviat
- välijäähdyttimien putkien tukkeamiset
- ruiskusuuttimien tiivisteviat

Lisäksi vaihdettiin "kopallinen" muuta kamaa, esimerkiksi rest -sähköpumppu, webaston kaikki osat suunnille 2 kertaa, laturin osia, jne, jne, niitä kaikki muistakkaan.

Jotkut viat oli pari-kolme kertaakin. Suuttimien tiivisteitä vaihdettiin vissiin 12 kpl. Mikään noista ei ollut sinänsä kallis. Mutta ei vaan jaksa tota korjaamorumbaa. Ja sitte koskaan ei kone ollut viimesen päälle tikissä. Aina se savutti vähintäänkin, jos ei muuta vikaa ollut.

Toki koneen kunniaksi on ehdottomasti sanottava, että mentiinhän sillä 550 000 km ja ei se tielle jättänyt kun kerran (nokka-akselin asentoanturi). Vikatilassa ajeltiin toki pitkiäkin matkoja.

Että näiltä pohjilta aattelin kokeilla jotakin muuta vaihteeksi.
Viimeksi muokannut jukka-tre päivämäärä Su 11.02.2018 20:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Työkalu: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 40 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 999
Liittynyt: To 14.09.2006 18:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 19:59
Simo M. A. kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Kyllä katos dieseli ainakin mun tallista ja lopullisesti. Oli 320 CDI. Ei siinä mitään olihan siinä hyviä puolia paljon. Mutta se sauhu ja jatkuvat viat. Eipä sitä juuri viittiny kaasua pohjaan painaa "julkisella paikalla". Aurinkohan siinä pimeni :) Mulla oli 2000 -vuoden malli, jossa ei ollu noita viimesimpiä hiukkas-juttuja. Ne olis ollu vielä kalliimmat korjailla. Ja eikä se hintakaan välttämättä, mutta se vaiva. Ite moottorihan on liki ikuinen, mutta sen ympärillä on konehuoneellinen rikkuvia härpäkkeitä.

Tilalle Plug-in hybrid. Tehoa on aivan valtavasti enempi ja kulutus on n. 3 litraa satasella vähempi. Bensa ja diesel ei hinnaltaan paljon eroa toisistaan nykysin. Lisäksi verot on vuodessa n. 600 Eur vähempi. Rikkuvia härpäkkeitä on tässä varmaan ainakin saman verran. :) Toistaiseksi on kuiteski toiminu. Otin 3 v. liisarin omalle firmalle, joten jälleenmyyntiarvo ei suuremmin kiinnosta.

Nyt ainakin on vuoden tällä ajelleena fiilis, että sama uusiksi parin vuoden päästä.


Kyllä se vuokra-autokin tulee kalliiksi, ei se autoa kuukausimaksua vastaan vuokraava liisingfirma tappiolla sitä autoa vuokraa vaan perii kulut vuokralaiselta ja ottaa voitot viel päälle. Toki firman tapauksessa saattaa joskus kannattaakin. Osamaksulla maksaa autoa kuitenkin itselleen eikä vuokranantajalle. Erästäkin kaveria harmitti kolmen vuoden vuokrasopimuksen jälkeen palauttaa avaimet ja auto omistajalle eli liisingfirmalle kun oli maksanut siitä vuokraa yli 1.200€/kk eli 3v. aikana 42.300€. Eikä tieteen siis jäänyt mitään, mutta sai käyttää autoa eikä kantanut riskiä sen arvonalenemisesta. Liisingfirmat myyvät nuo autot sitten voitolla. Onhan nyt yksityisliisinkin olemassa. Firma tietysti ei maksa veroja auton vuokran osalta, eli jos firman veroprosentti on esim. 30% niin maksaa vain 70% tuosta liisingmaksusta käytännössä. Mutta ei saa toisaalta verottomia kilometrikorvauksia sitten kun ei käytä omaa autoa. Moni myös haluaa itse omistaa autonsa ja ainakin jos tykkää sitä vähän rassata tai pitää kauemmin.


Juu tämä ei ole tarkoitettu halvimmaksi vaihtoehdoksi. Pääpointti on huolettomuus. Ja se on kyllä toiminu. Firma maksaa kaikki kulut ja minä ajelen. Jos hajoo, niin uusi auto tilalle. Jälleenmyyntiarvosta ei huolta. Toki ite ne kulut lopulta maksan, kun oma firma. Ei ole ilmaisia lounaita :)

Mutta verot on aikalailla minimoitu. Autovero, käyttömaksu ja polttoainevero: Ne kaikki on hyvin pienet tässä vaihtoehdossa. Paljon pienemmät, kuin vastaavantehoisessa diesel tai bensa -vaihtoehdossa oli sitten oma tai liisattu.
Työkalu: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 40 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -

Mersumies
Mersumies
Viestit: 908
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 20:40
Simo M. A. kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt että miten se autojen kulutuksen vähentäminen muka estää ilmastonmuutosta, sehän vain hidastaa sitä kun ne öljyt poltetaan hitaammin kun kulutus on vähäisempää. Tietysti sitten se ilmastonmuutos estyy jos ne loput öljyt tai iso osa siitä jätetään pumppaamatta sieltä maan sisästä poltettavaksi. Mutta kuka siihen uskoo että arabit suostuvat jättämään osan siitä öljystä sinne maan sisään myymättä muka, en minä ainakaan. Lopputuloshan on lopulta sam kun se öljy on hyödynnetty ja poltettu autoissa, mutta se vain palaa hitaammin jos autot kuluttavat sitä hitaammin. Sama se kai onko ne hiilidioksidit öljyn poltosta ilmakehässä nyt kaikki 25v. kuluttua vai 35v. kuluttua, sieltä ne hiljalleen poltetaan kaikki kuitenkin.

Hmm, tässä on sellainen logiikka jota taidan ruveta hyödyntämään, jos joku kysyy V8:n ajamisen kannattavuudesta ympäristönäkökulmilla. Kun tuhlataan öljy pois niin pakotetaan teollisuus keksimään parempia vaihtoehtoja.

V8 on ekoteko!
W251 R 280 CDI
V220 S 500 L
S124 E 280
entisiä mersuja: W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2034
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 21:01
Simo M. A. kirjoitti:Sitä olen ihmetellyt että miten se autojen kulutuksen vähentäminen muka estää ilmastonmuutosta, sehän vain hidastaa sitä kun ne öljyt poltetaan hitaammin kun kulutus on vähäisempää. Tietysti sitten se ilmastonmuutos estyy jos ne loput öljyt tai iso osa siitä jätetään pumppaamatta sieltä maan sisästä poltettavaksi.

Tämä uusi diesel osaa pitkittää maailmanloppua ja kuluttaa vähemmän kuulemma siksi kun se on älykkäämpi kun entinen. Ainakin laiskempi se on kun osaa huilata alamäessä. Ja juo dieselin lisäksi kusta :shock: :sick:
En tiedä onko nuo nyt sitten viisauden merkkejä.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1960
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Su 11.02.2018 21:15
Öljyä ei kannattaisi käyttää kuin voiteluaineeksi. Senkin osalta lopulta se muuttuu hajoamisen kautta co2 päästöksi.

Co2 kuormaa ei lisää esim ruokatähteistä tehty etanoli tai metsässä lahoavasta puusta lahoamisen sijaan ennen kyseistä prosessia poltettu lämpö->höyry->sähkö. Että etanoli ja sähköautoja jos haluaa ajatella luontoa. Se sama co2 vaan kiertää ja kiertää. Aurinkovoimaa tulee kilowatti neliömetrille maapallolle kokoajan sille puolelle jonne aurinko paistaa. Sillä pärjätään jo ihan kivasti energiantuotossa.

Toisaalta voitaisiin tehdä hemmetisti etanolia niin se co2 pysyisi pois ilmakehästä :D Ei vaan poltettaisi sitä (eikä juotaisi) :D

Dieselin pakokaasuja haistaessa idioottikin tajuaa että se on epäterveellisempää ihmiselle kuin bensamoottorin käryt. Tämän huomaa tehostuneesti kun on flunssakausi. Tiedän itse että flunssa tulossa kun dieselin käry alkaa tuntumaan oksettavalta... Nenä jotenkin herkistyy siinä yhdessä vaiheessa flunssaa.

Kaikki ymmärtää että öljyt pumpataan kaikki niin kauan kun siitä joku maksaa enempi kuin pumppaaminen ja jalostus maksaa. Verohan taas on eriasia.

Dieseliä voi tehdä kasvipohjaisena - ajeleehan sitä dieselmoottorilla rypsi ja auringonkukkaöljylläkin, sama periaate kuin etanolissa tai metanolissa.

Kaikki nämä on aurinkoenergiaa - osa siitä vaan on saatanan vanhaa aurinkoenergiaa joka nyt pumpataan maan pinnalle. Voidaanhan se kasvihuonekaasu pumpata takas maan alle mutta se varmaan epäonnistuisi... Pitäis varmaan tehä se samalla aikaa ja samaan paikkaan kun öljy otetaan sieltä ulos.

Mulla on ollu yksi dieselauto ja ei ehkä toista tule. No hassuttelusuperturbo voisi olla se joka vois mennäkin jos leimasetä ei estä eli politikot kuse muroihin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 03:20
dealer kirjoitti:
Simo kirjoitti:Dieseltekniikka on joutunut tolkuttomien päästöongelmineen jo niin vikaherkäksi että mikä puoltaa enää dieseliä. Hiukkasloukut, pakokaasujen takaisinkierrätys ja muut pakolliset päästöjä vähentävät kikkailut ja vikaherkät korkeapaineiset jopa useammat ahtimet tarpeen. Suomen pakkasissa vielä ongelmat korostuvat ja Euroopan isoissa kaupungeissa ne tuhansia ihmisiä vuosittain tappavien pienhiukkaspäästöjen takia alkavat olla jopa kiellettyjä. Päästöhuijauksia, joita lisääkin paljastunut vielä. Iso dieselmoottori ei edes kuluta niin erityisen vähän. Kaverin W211 E320 CDI yhdistetty kulutus lähemmäs 10 litraa satasella, tosin ajosta valtaosa ei-maantieajoa. Samalla suorituskyvyllä eli kiihtyvyydellä varustettu ahdettu riittävän kokoinen 2-2,5 litrainen bensamersu vie sen ehkä 1,3 kertaa enempi bensaa jos sitäkään. Eikä ole dieselveroa. Alle 25.000km vuotuisilla ajoilla en näkisi vikaherkkää uusinta dieseltekniikkaa enää järkeväksi.

Ainakaan mersujen osalta en tuomitsisi kumpaakaan, bensaa tai dieseliä, vikaherkemmäksi.

Suorituskyvylleen W211 E320CDI kiihtyy 0-100km/h 6,7 sekunnissa johon ei pysty vielä 350 bensakonekaan ja se taas kuluttaa huomattavasti enemmän. Ne eivät tosin ole uusinta diesel- tai bensatekniikkaa.
Dieselkuutosen 540 Nm / 1600-2400 tuo erinomaisen käytännön suorituskyvyn.

Niillä joilla on vara ostaa sitä uusinta dieseltekniikkaa tuskin on ajatuksissa päällimmäisenä dieselveron muutama satanen vuodessa vaan käyttövoima ja moottorin koko valitaan muilla perusteilla.


Häh. Vm 2004 W211 E320CDI 0-100 km/h 7.4 sec. tuonhan jätätti jo 2.3 bensamersuni SLK 230K automaatti 7.3 sekunnillaan, puhumattakaan käytännön suorituskyvystä kun sitä pystyi kierrättämään punarajalle 6.200 rpm ja kaverilla ryytyi se diseseli jo siinä 3.900-4000 rpm pahasti. Vaihteita vain piti osata käyttää bensakoneella. Diesel vääntää joo alhaalta mutta kun ei se kierrä niin jos bensalla pitelee kierrokset siellä 4.500 - 6.000 tuntumassa niin tuntui reagoivan terävämmin se oppiva automaatti (molemmat automaatteja) Toki SLK oli pienempi ja ketterämpi. Mutta siis 3.2 litraisen diselin jätti se 2.3 bensamersu. Ahdettuja molemmat. Mutta siinä näki että litran pienempi bensakone pesi dieselin, toki siis pienempi ja kevyempi oli autokin.

http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... 0_cdi.html

201 hp (ECE) of power, 5-speed automatic powertrain for Europe . Specifications listing with fuel economy, top speed, performance factory data and ProfessCars™ estimation: this Mercedes-Benz would accelerate 0-60 mph in 6.9 sec, 0-100 km/h in 7.4 sec, 0-200 km/h in 38.4 sec and quarter mile time is 15.4 sec. Ja kulutus oli melkein sama sekalaisessa ajossa, siihen kympin pintaan, tosin kaverilla ehkä vähemmän maantieajoa. Maantiellä tuo vanha SLK meni 8-8,5 litralla satasella. Kyllä tuosta w211 farkusta sillä ohi heitti silti helposti kun polki kickdownia kun joskus vähän kisailtiin.

Ahdettu 3,2 SLK taas vääntää sen 450Nm ja tehoa se 354hv ja kiihtyy sen 5.2s 0-100km/h ja jättää tuon kaverin dieselin kuin tikun paskaan jos suoraan sanotaan. Ja saman kokoinen kone mutta ahdettu bensa siis taas. Eikä häviä juuri väännössäkään, mutta kun taas ne hevosvoimat sitä autoa kuljettavat, ei vääntö. Ei se vääntö auta jos se kone ei kierrä kuin 3.900 rpm kun bensa kiertää sen 6.200rpm. Toki tehoero 201hv vs. 354hv vaikuttaa myös. Mutta siis saman kokoinen 6-pyttyinen kone.

Mutta kyllä se uusi bensakone Mersulta eli M256 on jo jotain uskomatonta ja sen myötä viimeistään voidaan dieselit pikkuhiljaa kokonaan unohtaa: 408hv ja 500Nm 6-pyttyisestä 3-litraisesta bensakoneesta eikä ole mikään AMG vaan "peruskone".
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 04:10
AK47 kirjoitti:Öljyä ei kannattaisi käyttää kuin voiteluaineeksi. Senkin osalta lopulta se muuttuu hajoamisen kautta co2 päästöksi.

Co2 kuormaa ei lisää esim ruokatähteistä tehty etanoli tai metsässä lahoavasta puusta lahoamisen sijaan ennen kyseistä prosessia poltettu lämpö->höyry->sähkö. Että etanoli ja sähköautoja jos haluaa ajatella luontoa. Se sama co2 vaan kiertää ja kiertää. Aurinkovoimaa tulee kilowatti neliömetrille maapallolle kokoajan sille puolelle jonne aurinko paistaa. Sillä pärjätään jo ihan kivasti energiantuotossa.

Toisaalta voitaisiin tehdä hemmetisti etanolia niin se co2 pysyisi pois ilmakehästä :D Ei vaan poltettaisi sitä (eikä juotaisi) :D

Dieselin pakokaasuja haistaessa idioottikin tajuaa että se on epäterveellisempää ihmiselle kuin bensamoottorin käryt. Tämän huomaa tehostuneesti kun on flunssakausi. Tiedän itse että flunssa tulossa kun dieselin käry alkaa tuntumaan oksettavalta... Nenä jotenkin herkistyy siinä yhdessä vaiheessa flunssaa.

Kaikki ymmärtää että öljyt pumpataan kaikki niin kauan kun siitä joku maksaa enempi kuin pumppaaminen ja jalostus maksaa. Verohan taas on eriasia.

Dieseliä voi tehdä kasvipohjaisena - ajeleehan sitä dieselmoottorilla rypsi ja auringonkukkaöljylläkin, sama periaate kuin etanolissa tai metanolissa.

Kaikki nämä on aurinkoenergiaa - osa siitä vaan on saatanan vanhaa aurinkoenergiaa joka nyt pumpataan maan pinnalle. Voidaanhan se kasvihuonekaasu pumpata takas maan alle mutta se varmaan epäonnistuisi... Pitäis varmaan tehä se samalla aikaa ja samaan paikkaan kun öljy otetaan sieltä ulos.

Mulla on ollu yksi dieselauto ja ei ehkä toista tule. No hassuttelusuperturbo voisi olla se joka vois mennäkin jos leimasetä ei estä eli politikot kuse muroihin.


Kaikki se fossiilinen polttoaine ja sen hiili on joskus ollut maan päällä tosiaan ja on siis vanhasta aurinkoenergiasta peräisin. Nyt vain itketään kun ilmasto muuttuu kun se hiili palaa takaisin taas maan päälle. Kyllähän ne kasvit sen taas aikanaan yhteyttävät pois ilmakehästä, meneehän siihen aikaa toki. Nyt vain itketään kun ihmisiä ei olekaan 200.000 ja vaan 7.000.000.000 ja se muka ei ole ongelma tämä mieletön väestönräjähdys ja kun ihmiset ovat menneet tekemään ne kaupunkinsa nyt rannikoille niin harmittaahan se kun merenpinta nousee. Luonto siitä vähät välittää tietysti, mutta itketään että ihmiset eivät pärjää. Ei se maapallo ja sen ilmasto tiedä eikä välitäkään ilmastonmuutoksesta. Ainahan se on muuttunut. 30.000 vuotta sitten oli jääkausi ja puolet Euroopasta 2 kilometrisen jääkerroksen peitossa ja luonnossa oli suoranainen paratiisi silloin luonnon kannalta Euroopassa, Euroopassakin eläimiä eleli tuhatkertaisesti ihmiseen nähden, luonnon moninaisuus oli mahtavaa, kaikenlaista luolaleijonaa ja villasarvikuonoa, sapelihammstiikeriä ja mammuttia eli ja alkuhärkiä ja saiga-antilooppeja ja vaikka mitä jne. Jos nykyihminen olisi kehittynyt 30.000v. sitten tähän tilaan jo ja jääkausi alkaisi nyt vasta loppua niin mikähän itku siitä vasta tulisikaan kun ilmasto muuttuisi niin ettei tosikaan ja se valtava mannerjäätikkö alkaisikin sulaa vasta nyt. Miksi ilmaston pitäisi nyt jäädä tähän tilaan kuin se nyt on. Nythän on maailmanhistoriassa edelleen poikkeuksellisen kylmä kausi historiallisesti, jääkausien välikausihan meillä on menossa edelleen. Maapallolla on ollut joskus 10 astetta lämpimämpää kuin nykyisin. Eihän jääkausikaan ole kaikkialta vielä lakannut. Kyllä se väestöräjähdys ja siitä seuraavat kansainvaellukset nyt vaivaavat nykypäättäjiä eikä mikään maapallon tuhoutuminen.

Eem-interglasiaali oli viime jääkautta edeltänyt lämmin kausi noin 131 000–114 000 vuotta sitten. Kausi oli laajalti nykyistä lämpimämpi ja kosteampi. Jäätiköt ja tundrat olivat nykyistä suppeampia. Jaloja lehtipuita kasvoi Oulun korkeudella. Etelä-Englannissa oli subtropiikin eläimistöä. Merenpinta oli nykyistä korkeammalla. Etelä-Suomi oli suurelta osin veden peitossa. Suomessa vuoden keskilämpötila oli jopa 4 astetta nykyistä korkeampi. Maan siirtyminen tähän nykyiseen kylmään jääkausitilaan liittyi Panamankannaksen lopulliseen nousuun merestä. Tällöin Atlantti eristyi Tyynestämerestä ja muuttui suolaisemmaksi. Samalla koko maapallon kiertänyt lämmin merivirta katkesi lopullisesti. Kun merien vedet eivät enää kiertäneet jatkuvasti lämpimillä seuduilla vaan viileiden ja lämpimien alueiden välillä, Maa viileni huomattavasti. Nyt Maan radanmuutokset ja akselikallistuman vaihtelut saattoivat aiheuttaa jääkausia häiritsemällä termohaliinikiertoa. Hyvin lämmintä oli vielä 2,91–3,08 miljoonaa vuotta sitten. Tätä ennen ei näitä aika-ajoin ilmeneviä jääkausia ollut. Vasta noin 870 000 vuotta sitten alkoivat nämä nykyiset n. 100 000 vuoden välein toistuvat suuret jääkaudet. Näiden uskotaan jatkuvan vielä kymmeniä miljoonia vuosia. Ja nyt itketään kun viimeisin jääkausi lähenee loppuaan Grönlannissa.

Eoseeni oli geologinen ajanjakso 56–33,9 miljoonaa vuotta sitten. Eoseenin alussa oli hyvin lämmintä. Se alkoi noin 100 000 vuoden lämpöhuipulla joka on ollut nopeimpia maailmanlaajuisia ilmaston lämpenemisiä. Lämpöhuippu nosti lämpötiloja korkeilla leveysasteilla jopa 7 °C. arhaisimmalla eoseenilla saattoi meren pintalämpötila olla 10–15 °C nykyistä korkeampi. Varhaisella eoseenilla 55–50 miljoonaa vuotta sitten tropiikki ulottui 10–15 leveysastetta nykyistä pohjoisemmaksi Keski-Ranskaan. Erääseen aikaan eoseenilla subtrooppinen vyöhyke ulottui jopa Pohjois-Ranskaan ja Yhdysvaltain ja Kanadan rajalle. Vielä sen pohjoispuolella oli siirtymävyöhyke, joka ulottui Keski-Kanadaan ja eteläisimpään Ruotsiin ja Oslon seuduille. Täällä kasvoi joitain subtrooppisia lajeja. Lämpimän vyöhyke ulottui Huippuvuorten pohjoispuolelle, Siperiassa 60. leveysasteelle , Alaskan pohjoisosiin ja Baffininsaarten pohjoisosiin sekä pohjoiseen Keski-Grönlantiin. Ja nyt itketään että maapallo tuhoutuu jos lämpötila nousee 2 astetta vaikka luonnossa on ollut tropiikki Ranskassakin aikoinaan ihan luonnostaan ja Oslossa kasvanut subtrooppisia kasveja.
Talvella:

Volvo V40 T2 automaatti vm. 2016

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4042
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 14:13
Kusetustahan tuo ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on. Tai politiikkaa, tieteen kanssa hyvin vähän tekemistä. Maapallon lämpötila on yks yhteen auringon aktiivisuuden kanssa, mutta nyt on sellainen veruke että ei kuulemma tiedetä miten auringon aktiivisuus vaikuttaa maapallon lämpötilaan. No mä voin kertoa, samalla lailla kuin uunin lämpötilasäätimen kääntäminen 150->200 asteeseen nostaa todellakin uunin lämpötilaa niin auringon pieni tehon vaihtelu säätelee maapallon lämpötilaa. Lisäksi on paljon muutakin joka vaikuttaa mutta huomattavan monimutkaisesti. Sillä co2 teorialla voi pyyhkiä persettä. Mutta me ihmiset nyt ollaan tälläinen lauma idiootteja jotka uskoo milloin mihinkin.

Mutta ei noi dieselit nyt ihan noin huonoja ole, ei se nyt ole mielekästä verrata kun autoilla on reilu painoero. Sitä paitsi tuollainen 3,2 kompura kuluttaa sataselle sen 12 litraa ja 320cdi ohjelmoitunakin jää sinne 8 paikkeille.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 06.01.2013 21:04
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 15:19
Kyllähän ilmasto muuttuu ja on muuttunut aina ennen ihmisiäkin.
AWG -kusetus ja myös CO2 -"vaikutus ilmastonlämpenemiseen" (vai onko termi jo muutettu ilmastonmuutokseen) on vaan energiayhtiöiden suuri pissatus jolle tullaan vielä joku päivä toivottavasti nauramaan ja ihmettelemään kuinka typeriä lampaita suurin osa ihmisistä olikaan.
:crazy:
Saastuttaminen onkin sitten asia erikseen.
Kuten myös järkevät tavat tuottaa energiaa, kuten aurinko sellaissa maissa joissa se aurinko oikeesti myös paistaakin eli olis järkevää. Mutta suomessa haaveillaan tuuli- ja aurinkovoimin tuotetusta energiasta aikana jolloin sähkön käyttö kasvaa valtavasti. Kestämätön yhtälö.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4042
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 15:46
Jep. Muutenkin suurin osa ihmisistä ei tiedä mitä hiilidioksidi on, se on aine ilmakehässä jota ilman maapallon elämä katoaa. Ja mitä tarkoittaa hiilidioksidipitoisuuden kasvu, se tarkoittaa sitä että kasvillisuus lisääntyy ja maapallo vihertyy. Joka taas vähentää hiilidioksidia. Loputon kiertokulku jonka energialähde on auringonvalo. Lisäksi valtamerissä on sitoutuneena valtava määrä co2 jota sitoutuu tai vapautuu lämpötilan mukaan.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12927
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 17:15
Simo kirjoitti:Häh. Vm 2004 W211 E320CDI 0-100 km/h 7.4 sec. tuonhan jätätti jo 2.3 bensamersuni SLK 230K automaatti 7.3 sekunnillaan, puhumattakaan käytännön suorituskyvystä kun sitä pystyi kierrättämään punarajalle 6.200 rpm ja kaverilla ryytyi se diseseli jo siinä 3.900-4000 rpm pahasti. Vaihteita vain piti osata käyttää bensakoneella. Diesel vääntää joo alhaalta mutta kun ei se kierrä niin jos bensalla pitelee kierrokset siellä 4.500 - 6.000 tuntumassa niin tuntui reagoivan terävämmin se oppiva automaatti (molemmat automaatteja) Toki SLK oli pienempi ja ketterämpi. Mutta siis 3.2 litraisen diselin jätti se 2.3 bensamersu. Ahdettuja molemmat. Mutta siinä näki että litran pienempi bensakone pesi dieselin, toki siis pienempi ja kevyempi oli autokin.

http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... 0_cdi.html

201 hp (ECE) of power, 5-speed automatic powertrain for Europe . Specifications listing with fuel economy, top speed, performance factory data and ProfessCars™ estimation: this Mercedes-Benz would accelerate 0-60 mph in 6.9 sec, 0-100 km/h in 7.4 sec, 0-200 km/h in 38.4 sec and quarter mile time is 15.4 sec. Ja kulutus oli melkein sama sekalaisessa ajossa, siihen kympin pintaan, tosin kaverilla ehkä vähemmän maantieajoa. Maantiellä tuo vanha SLK meni 8-8,5 litralla satasella. Kyllä tuosta w211 farkusta sillä ohi heitti silti helposti kun polki kickdownia kun joskus vähän kisailtiin.

Ahdettu 3,2 SLK taas vääntää sen 450Nm ja tehoa se 354hv ja kiihtyy sen 5.2s 0-100km/h ja jättää tuon kaverin dieselin kuin tikun paskaan jos suoraan sanotaan. Ja saman kokoinen kone mutta ahdettu bensa siis taas. Eikä häviä juuri väännössäkään, mutta kun taas ne hevosvoimat sitä autoa kuljettavat, ei vääntö. Ei se vääntö auta jos se kone ei kierrä kuin 3.900 rpm kun bensa kiertää sen 6.200rpm. Toki tehoero 201hv vs. 354hv vaikuttaa myös. Mutta siis saman kokoinen 6-pyttyinen kone.

Häh häh, minäpä kirjoitinkin veekuutosesta koska sinun kertomat kymmenen litran kulutuslukemat eivät ainakaan -04 suorasta kuutosesta ole. SLK:ta nyt on ihan turha vertailla E-sarjaan, ne on sellaisia pärekoreja joihin ei mahdu minun kokoinen äijä edes suorana istumaan. Hieno varmasti omassa sarjassaan, ei siinä mitään. Hävettäisi jos nollasta sataan ehtisi sillä korilla kymmenesosasekunnin nopeammin kuin diesel-perheautolla.
Vääntö on juuri sitä käytännön suorituskykyä. Aika harvoin liikenteessä on 0-100km/h ykkösprioriteettina.
Ahdettu sitä ja ahdettu tätä - mitä itse olen ajanut niin esimerkiksi C32AMG tai E420CDI ovat ihan mahtavia autoja sellaisenaan, saati sitten kun moottorista on otettu viitisensataa hevosvoimaa.
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Ma 28.09.2009 00:03
Paikkakunta: Toijala
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 17:30
Oishan se hieno ajella aina 5000rpm kierroksilla bensa-autolla taajamassakin, alkaa dieselit meinaan jäämään kuin tikku paskaan sielä körötellessään 2000rpm maksimiväännöillään :D vitsi vitsi.. Ainakin omien kokemusten mukaan diesel on aina luotettavampi kun ajetaan esim 50tkm vuoteen. Tosin näistä nykyautoista ei ole kokemusta ainoastaan -99 vuoden 200cdi:stä jos nyt puhutaan ns. "digikauden" dieselvehkeistä.

Asiasta moottorisahaan ainakin r170 SLK on aivan hirveä huopatossu ajaa.. tosin se olikin vaan 200:nen ja manuaali.
W140 S350TD -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3802
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 18:01
Nää simomaurianteron jutut on ihan viihdyttävää luettavaa, ja kun jengi jaksaa vähän kutitella vastaan niin pysyy trollihenki hyvin hereillä 8)
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01
W210 270CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 999
Liittynyt: To 14.09.2006 18:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 23:58
C -malli bensa-hybridi C350e

Teho: 280 hp
Vääntö: 600 Nm
0-100: 5,9 sek
Kulutus omassa ajossa vuoden ajalta / 35 000 km: 4,8 l/100 km

Väittäisin, että noita lukemia ei voita mikään pelkkä diesel tai bensa. Jos siis huomioidaan kokonaisuutena kulutus ja suorituskyky. Löytyy vähemmän kuluttavia ja löytyy tehokkaampia. Mutta samassa paketissa molempia ei löydy. Lisäpointtina verojen pienuus vrt. varsinkin diesel.
Työkalu: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 40 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 12.02.2018 23:59
Olisko ollut 2009, kun jouduin ajamaan automaattilaatikolla varustetulla mersun vetäjällä. Monta Prismaa yöaikaan jouluna.
Kierrokset mersus kokoajan jotain 1000rpm, tai hieman enemmän. Järkyttävä ajaa kun ei saanut vauhtia kehällä lumikinoksiin.

Joulupukkina tuli 710€ päivästä, kun lähti vanhalla museolla ajamaan.
Seuraava

Paluu Muuta Mersuasiaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi