harkinnassa E 500 W 211

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
AKI1703
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 13.10.2014 20:45

harkinnassa E 500 W 211

Viesti Kirjoittaja AKI1703 »

Olen harkinnut otsikon mukaisen auton hankintaa. Ajatuksena on ollut alkupään vuosimallit eli 2002 -. Lueskelin tältä forumilta kommentteja autosta ja jotain löytyi mutta olisiko jollain lisätietoja ja kokemuksia ko. autosta nyt kun sillä alkaa olemaan ikääkin enemmän.
Moottorissa on käsittääkseni se tasapainoakselin ja nokkaketjun rattaan ongelma. Oliko niin, että se oli vain M272 moottorissa? Milloin se M273 moottori tuli autoon?
Millaisia kokemuksia teillä on sähköisistä jarruista? Milloin ne poistuivat mallistosta?
AirMatic taitaa olla autoissa vakiona? Mitä siinä tulisi autoa harkitessa huomioida?
Kaikki muukin tieto kiinnostaisi kovasti.
Pertti K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 13.07.2017 13:18

Re: harkinnassa E 500 W 211

Viesti Kirjoittaja Pertti K »

Osta paras yksilö mitä löydät, se on pidemmän päälle myös halvin.
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: harkinnassa E 500 W 211

Viesti Kirjoittaja harriba »

Pre-faceliftissä on vielä 306 hv M113, joka on tietääkseni varsin kestävän moottorin maineessa. Faceliftissä teho nousi muistaakseni 386 hevosvoimaan jolloin moottorikin vaihtui.

Sähköjarrut toimivat minulla erittäin hyvin. Sivistyneimmät ja tehokkaimmat jarrut ainakin minun autoissani. Ohjainyksikölle tulee jossain vaiheessa ns. mailit täyteen (se laskee jarrupolkimen painalluksia). Olikohan faceliftissä taas tavisjarrut, ymmärtääkseni lähinnä PR-syistä.

Airmatic on toimiessaan mukava ja vanhemmiten huoltoa vaativa. Tuon ikäisissä luulisin että osia on jo vaihdeltu. Mitään magiaa siinä ei ole, huolloista löytyy juutubevideoita joka lähtöön. Itse huoltaen ei mikään mahdoton rahareikä. Starilla voi ajella airmatic diagnostiikkaa josta selvinnee ainakin olennaiset viat. Puutteellinen huoltohistoria tai tiedossa olevat viat ("tää tippuu pakkasella joskus tonttiin mutta kyllä se siitä nousee!") eivät ole hyvä merkki. Näitä autoja ei ole varaa olla huoltamatta.

Mun vm. 2004 E500:ssa oli vielä 4matic ja pitkä katto (farkku). Loppuvaikutelma oli hiukan ristiriitainen: Hieno auto, mutta kulkupuoli oli pitkillä välityksillä ja 5G-lootalla pieni pettymys. Vehje on tehty autobaanoille eikä kehäkolmosille. Kulutus oli mun ajossa keskimäärin 12l/100km luokkaa, mikä ei ole paha. Tuon Mersun seuraaja 525ix Bemu vei käytännössä saman puolet pienemmällä koneella :/

Jos V8 mersua haluat niin käy koeajamassa myös ehjä W220. Nyt kun ässällä on tullut puoli vuotta kurvailtua niin onhan se ihan eri vehje kuin eemeli.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: harkinnassa E 500 W 211

Viesti Kirjoittaja RH »

harriba kirjoitti:Pre-faceliftissä on vielä 306 hv M113, joka on tietääkseni varsin kestävän moottorin maineessa. Faceliftissä teho nousi muistaakseni 386 hevosvoimaan jolloin moottorikin vaihtui.

Sähköjarrut toimivat minulla erittäin hyvin. Sivistyneimmät ja tehokkaimmat jarrut ainakin minun autoissani. Ohjainyksikölle tulee jossain vaiheessa ns. mailit täyteen (se laskee jarrupolkimen painalluksia). Olikohan faceliftissä taas tavisjarrut, ymmärtääkseni lähinnä PR-syistä.

Airmatic on toimiessaan mukava ja vanhemmiten huoltoa vaativa. Tuon ikäisissä luulisin että osia on jo vaihdeltu. Mitään magiaa siinä ei ole, huolloista löytyy juutubevideoita joka lähtöön. Itse huoltaen ei mikään mahdoton rahareikä. Starilla voi ajella airmatic diagnostiikkaa josta selvinnee ainakin olennaiset viat. Puutteellinen huoltohistoria tai tiedossa olevat viat ("tää tippuu pakkasella joskus tonttiin mutta kyllä se siitä nousee!") eivät ole hyvä merkki. Näitä autoja ei ole varaa olla huoltamatta.

Mun vm. 2004 E500:ssa oli vielä 4matic ja pitkä katto (farkku). Loppuvaikutelma oli hiukan ristiriitainen: Hieno auto, mutta kulkupuoli oli pitkillä välityksillä ja 5G-lootalla pieni pettymys. Vehje on tehty autobaanoille eikä kehäkolmosille. Kulutus oli mun ajossa keskimäärin 12l/100km luokkaa, mikä ei ole paha. Tuon Mersun seuraaja 525ix Bemu vei käytännössä saman puolet pienemmällä koneella :/
Komppailen ja kommentoin myös.
Juuri myös tuommoisesta pitkäkattoisesta 4maticista eronneena jäi erityisesti mieleen ne jarrut. Ihan pahuksen miellyttävät. Painava lulla pysähtyi liukkaalla ikääntyvin kitkarenkain käytännössä paremmin kuin nykyinen uusi pikkukippo uusin nastarenkain... :shock:
M113 ei 306hv tehoillaan pärjää likellekään seuraajansa lukuja, mutta luotettavuus ja kestävyys on käsittääkseni myös eri aurinkokunnasta, jos mitä näitä lueskellessa on oikein mieleen tarttunut.
Minä sain menolientä menemään vähän enemmänkin, mutta ajot oli aika pientä ja kärrykin aina silloin tällöin koukussa kiinni. Toisaalta maantiellä nätisti ajellen jopa kympin pintaa ja neliveto taitaa olla jonkinkin matkaa kaksivetoista janoisempi.
Kulkupuolesta eri mieltä harriban kanssa. Viisi vaihdetta ainakin omassa ajosuoritteessa riitti mainiosti. Mukavan letkeä peli, jolla esimerkiksi meikäläiset ohitustilanteet kävi periaatteessa vähän sillleen "prätkämaisesti" tai sitten mulla oli hyväkulkuinen yksilö. Kierroksistahan tuokin tykkää, mikä ei ole ollenkaan miinus. Ihan ahdistamatta punaviivalle ja sitten isompaa ja meno jatkuu, jos joskus on tarve reserviä oikeasti käyttää.
Mikvei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 15.02.2016 12:10

Re: harkinnassa E 500 W 211

Viesti Kirjoittaja Mikvei »

Olen nyt reilun kymppitonnin ja melkein vuoden ajellut M113 moottorilla, tosin -05 W219:n uumenissa. Edelleen mielestäni paras moottori mitä on eteen tullut.
Hiljainen ja vääntävä kone. Kulutusmittarin mukaan keskikulutus 13,5L/100km reilussa viidessä tonnissa kilsassa. Pääkaupunkiseudulla pyörimistä, pari hassua pidempää reissua. Maantiellä pääsee alle kympinkin.

Airmaticissa varaudu samaan kuin minä tein että takapään pussit voi olla jo vaihtokunnossa, se alumiinisen lisäilmasäiliön nippa hapertuu ajan mittaan. Bilsteinit löytyi saksasta Ebay:n kautta 1200€/pari. Uutta kompuraa saa jo kolmeen sataan jos se väsähtää.

SBC jarruissa ei ole ollut ongelmia (vielä), kaupungissa paljon liikennevaloissa aikaa viettävänä tykkään niiden ryömintäjarrusta.
Vastaa Viestiin