Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Kaveri kertoi käyneensä tekemässä kauppaa uudesta Eemelistä. Koska kilometrejä tulee useampi kymmenen tuhat vuoteen, diisseli on edelleen kaikkien viimeaikaisten julkitulojen jälkeenkin se ainoa vaihtoehto. Nykyisessä ajopelissä on kilsoja jo sen verran, että nyt pitäisi vaihtaa tai sitten "ajaa se tappiin". Uuden E:n varustetaso on ilmeisesti ihan perustarjonnaltaan jo sitä luokkaa, että ihan muutamilla lisäoptioilla käypänen perus-CDI olisi ostettavissa. Ainoa ihmetyksen aihe oli, että autoon ei enää kuulemma ollut saatavissa polttoainelämmitintä, saati mitään muutakaan ulkoista moottorinlämmitintä. Sisälämmittimen kuulemma saisi asennetuksi, jotta olisi vähän mukavampi lähteä pakkasissa pihalta, mutta moottorin esilämmitys ei kuulemma euro6-autoissa olisi enää mahdollista... Jäin sitten ihmettelemään minäkin, että oikeastiko
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Kyllä koodi 228 STANDHEIZUNG / AUXILLARY HEATER (omaa sukua Webasto) löytyy ainakin W213 lisävarusteista edelleen joten joku muu syy kun Euro 6 täytyy olla takana?
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Ok. Pitääkin vinkata kaverille, että olikohan nyt ymmärtänyt asian ihan oikein, ja että kysäseepä vielä kertaalleen.
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Laitetaan vielä todiste:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jysi, Ke 07.08.2019 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Kuva ei näy.jysi kirjoitti:Laitetaan vielä todiste:
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Kiitos! Jospa nyt näkyisi.
Sen verran huolimattomasti tuli luettua alkuperäinen viesti että täydennetään vastausta: polttoainelämmittimen saa, mutta se lämmittää sisätiloja.
Sen verran huolimattomasti tuli luettua alkuperäinen viesti että täydennetään vastausta: polttoainelämmittimen saa, mutta se lämmittää sisätiloja.
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Eli oikeassapa oli tosiaan. Moottorin esilämmitys ei siis ole mahdollista. Olisko tuossa kuitenkin sama mahdollisuus kuin omassa volkkarissani, jossa weba lämmitti myöskin pelkkää sisätilaa, mutta jollain koodauksella se saatiin kuitenkin toimimaan myös "perinteisesti".
E: Jossain siis lienee ihan oikeasti tutkittu ja laskeskeltu, että esim. 20min esilämmitys polttoainelämmittimellä -20 asteen pakkasessa saastuttaa enemmän kuin jääkylmän euro6 CDI-kikkareen polkeminen käyntiin niiltä sijoiltaan -ainakin teoriassa .
E: Jossain siis lienee ihan oikeasti tutkittu ja laskeskeltu, että esim. 20min esilämmitys polttoainelämmittimellä -20 asteen pakkasessa saastuttaa enemmän kuin jääkylmän euro6 CDI-kikkareen polkeminen käyntiin niiltä sijoiltaan -ainakin teoriassa .
- KaneliKansalainen
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 17.03.2018 11:20
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Eikö kukaan ole koittanut DIY tyyliin asentaa uuteen dieseliin lisälämmitintä?
Kyllä nyt tuon luulisi olevan vielä mahdollista, jos oikein tahtoo.
Kyllä nyt tuon luulisi olevan vielä mahdollista, jos oikein tahtoo.
S124 300TDT -89
S124 300TDT -89 Projekti
VW Golf mkII 1.6TD -88
vanahat:
300CE sportline -92
E320T -95
S124 300TDT -89 Projekti
VW Golf mkII 1.6TD -88
vanahat:
300CE sportline -92
E320T -95
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
RH kirjoitti:...
E: Jossain siis lienee ihan oikeasti tutkittu ja laskeskeltu, että esim. 20min esilämmitys polttoainelämmittimellä -20 asteen pakkasessa saastuttaa enemmän kuin jääkylmän euro6 CDI-kikkareen polkeminen käyntiin niiltä sijoiltaan -ainakin teoriassa .
Juu, sen takia varmaan USA:ssa saivat sen remote starterin osaksi Mercedes Me:tä.
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
DBFI kirjoitti:RH kirjoitti:...
E: Jossain siis lienee ihan oikeasti tutkittu ja laskeskeltu, että esim. 20min esilämmitys polttoainelämmittimellä -20 asteen pakkasessa saastuttaa enemmän kuin jääkylmän euro6 CDI-kikkareen polkeminen käyntiin niiltä sijoiltaan -ainakin teoriassa .
Juu, sen takia varmaan USA:ssa saivat sen remote starterin osaksi Mercedes Me:tä.
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uude ... ebook:e277" onclick="window.open(this.href);return false;
Uudet päästönormit johtavat erikoiseen tilanteeseen. Useimmissa Euro 6 -normin autoissa moottorin esilämmitys ei onnistu millään konstilla, vaikka pakkasta olisi 35 astetta.
Autojen päästönormien kehitys osoittaa, kuinka marginaalinen automarkkina arktinen Suomi on suurten autonvalmistajien näkökulmasta. Uusimmat ja tiukimmat eli Euro 6 -normin täyttävät dieselmoottorit ovat muuten hienoja laitteita, mutta suomalaisen käyttäjän kannalta niissä on yksi todella iso puute.
Auton moottorin esilämmitys ei ole enää mahdollista sen enempää sähköisillä kuin polttoainetoimisilla lisälämmittimillä. Tämä koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja Volkswagen-konsernin uusimpia Euro 6 -autojen moottoreita, mahdollisesti loppujakin Euro 6 - autoja.
Sisätiloja lämmittävän polttoainetoimisenkin lämmittimen autoon voi kyllä tehtaalta tilata, mutta ei enää moottoria lämmittävää. Vehon mukaan jälkiasennetavia lisälämmittimiä voi joihinkin volyymimalleihin laittaa, mutta valmistaja ei enää vastaa niiden mahdollisesti aiheuttamista ongelmista. Se siirtää vastuun täysin lisälämmittimien valmistajille. Ostajalle asetelma on sietämätön, jos jälkiasennuslämmittimellä varustettuun autoon tulee ongelmia.
Ongelma liittyy Euro 6 -autojen moottorinohjaukseen ja useisiin anturitietoihin, joita moottorinohjaus käyttää. Jos lämpötila-anturit saavat ristiriitaisia lämpötilatietoja moottorin eri osista, ne voivat ensin sytyttää häiriövalon ja jos häiriöt toistuvat, auto menee vikatilaan. Silloin sillä ei voi käytännössä kuin nilkuttaa lähimpään merkkihuoltoon muutaman kymmenen kilometrin tuntivauhdilla.
Kehitys on suomalaisen autoilijan kannalta täysin nurinkurista. Vuosikymmeniä autoilijoille on jankutettu, kuinka moottorin esilämmittämällä voi pienentää polttoaineen kulutusta ja vähentää käynnistyksen jälkeisiä kylmäpäästöjä. Lisäksi kuluttajia on peloteltu toinen toistaan hurjemmilla tiedoilla siitä, kuinka esilämmittämättömän moottorin väkisin käynnistäminen kovalla pakkasella kuluttaa autojen moottoria satojen kilometrien ajon verran. Joko kaikki nämä pelottelut ovat olleet silkkaa kuluttajien harhaanjohtamista, tai sitten uuden päästönormin autot vievät Suomen oloissa todellakin ojasta allikkoon.
Esimerkiksi autolehtien testeissä autojen päästöt kylmäkäynnistyksen jälkeen ovat moninkertaisia normaalilämpöisen moottorin päästöihin verrattuna. Kylmäkulutus on helposti kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Polttoainetoimistenkin lämmittimien omat päästöt lämmityksen aikana taas ovat VTT:n tutkimuksissa osoittautuneet hyvin kohtuullisiksi, kertoo VTT:n moottoritekniikan asiantuntija Juhani Laurikko.
Nykyiset dieselmoottorit kyllä yleensä käynnistyvät pakkasillakin, mutta pitävät raassa kylmäkäynnistyksessä karmeaa ääntä. Moottorin lämpeneminen käynnistyksen jälkeen riippuu valmistajasta. Useat dieselmoottorit ovat olleet todella hitaita lämpenemään pakkaskäynnistyksen jälkeen ilman lisälämmittimen käyttöä.
Raa'asta äänestä käynnistyksen jälkeen voinee päätellä jotain kylmäkäynnistyksen vaikutuksesta moottorin elinikään. Bensamoottoreissa ongelma on pienempi, mutta aikaisemmin bensamoottoreidenkin esilämmitystä on suositeltu pakkaskeleillä.
Uudet päästönormit johtavat erikoiseen tilanteeseen. Useimmissa Euro 6 -normin autoissa moottorin esilämmitys ei onnistu millään konstilla, vaikka pakkasta olisi 35 astetta.
Autojen päästönormien kehitys osoittaa, kuinka marginaalinen automarkkina arktinen Suomi on suurten autonvalmistajien näkökulmasta. Uusimmat ja tiukimmat eli Euro 6 -normin täyttävät dieselmoottorit ovat muuten hienoja laitteita, mutta suomalaisen käyttäjän kannalta niissä on yksi todella iso puute.
Auton moottorin esilämmitys ei ole enää mahdollista sen enempää sähköisillä kuin polttoainetoimisilla lisälämmittimillä. Tämä koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja Volkswagen-konsernin uusimpia Euro 6 -autojen moottoreita, mahdollisesti loppujakin Euro 6 - autoja.
Sisätiloja lämmittävän polttoainetoimisenkin lämmittimen autoon voi kyllä tehtaalta tilata, mutta ei enää moottoria lämmittävää. Vehon mukaan jälkiasennetavia lisälämmittimiä voi joihinkin volyymimalleihin laittaa, mutta valmistaja ei enää vastaa niiden mahdollisesti aiheuttamista ongelmista. Se siirtää vastuun täysin lisälämmittimien valmistajille. Ostajalle asetelma on sietämätön, jos jälkiasennuslämmittimellä varustettuun autoon tulee ongelmia.
Ongelma liittyy Euro 6 -autojen moottorinohjaukseen ja useisiin anturitietoihin, joita moottorinohjaus käyttää. Jos lämpötila-anturit saavat ristiriitaisia lämpötilatietoja moottorin eri osista, ne voivat ensin sytyttää häiriövalon ja jos häiriöt toistuvat, auto menee vikatilaan. Silloin sillä ei voi käytännössä kuin nilkuttaa lähimpään merkkihuoltoon muutaman kymmenen kilometrin tuntivauhdilla.
Kehitys on suomalaisen autoilijan kannalta täysin nurinkurista. Vuosikymmeniä autoilijoille on jankutettu, kuinka moottorin esilämmittämällä voi pienentää polttoaineen kulutusta ja vähentää käynnistyksen jälkeisiä kylmäpäästöjä. Lisäksi kuluttajia on peloteltu toinen toistaan hurjemmilla tiedoilla siitä, kuinka esilämmittämättömän moottorin väkisin käynnistäminen kovalla pakkasella kuluttaa autojen moottoria satojen kilometrien ajon verran. Joko kaikki nämä pelottelut ovat olleet silkkaa kuluttajien harhaanjohtamista, tai sitten uuden päästönormin autot vievät Suomen oloissa todellakin ojasta allikkoon.
Esimerkiksi autolehtien testeissä autojen päästöt kylmäkäynnistyksen jälkeen ovat moninkertaisia normaalilämpöisen moottorin päästöihin verrattuna. Kylmäkulutus on helposti kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Polttoainetoimistenkin lämmittimien omat päästöt lämmityksen aikana taas ovat VTT:n tutkimuksissa osoittautuneet hyvin kohtuullisiksi, kertoo VTT:n moottoritekniikan asiantuntija Juhani Laurikko.
Nykyiset dieselmoottorit kyllä yleensä käynnistyvät pakkasillakin, mutta pitävät raassa kylmäkäynnistyksessä karmeaa ääntä. Moottorin lämpeneminen käynnistyksen jälkeen riippuu valmistajasta. Useat dieselmoottorit ovat olleet todella hitaita lämpenemään pakkaskäynnistyksen jälkeen ilman lisälämmittimen käyttöä.
Raa'asta äänestä käynnistyksen jälkeen voinee päätellä jotain kylmäkäynnistyksen vaikutuksesta moottorin elinikään. Bensamoottoreissa ongelma on pienempi, mutta aikaisemmin bensamoottoreidenkin esilämmitystä on suositeltu pakkaskeleillä.
Tiedät paikan, kokeile
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Jatkoa samaan uutiseen:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/onge ... a/EFtkS6bS" onclick="window.open(this.href);return false;
"Sähköisten moottorin esilämmittimien markkinajohtaja Defa lupaa, että sähköllä toimiva moottorinlämmitin löytyy kaikkiin uusiinkin autoihin.
Talouselämä ja Kauppalehti kertoivat eilen uusimpien Euro 6 - normin autojen moottorin esilämmityksen ongelmista. Useisiin malleihin ei voi enää tilata tehtaalta polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka etenkin dieselautoissa ovat olleet hyvin yleisiä.
Syy on uudella mittaustavalla (WLTP + RDE, todellisen ajon päästöt) kiristyneen Euro 6 päästönormin autojen moottorinohjauksesta, joka voi viedä auton vikatilaan, jos moottorinohjaus saa ristiriitaisia lämpötilatietoja eri antureilta. Ja erillinen tehokas moottorilämmitin voi siis aiheuttaa näitä ristiriitaisia lämpötilatietoja.
Ongelma koskee myös osaa sähkölämmittimistä, etenkin niin sanottuja letkulämmittimiä, jotka ovat tehokkaita ja lämmittävät polttoainelämmittimien tapaan moottorin jäähdytysveden kautta. Kaikkia autoja ja lämmittimiä ongelma ei kuitenkaan koske ja sähköisten moottorilämmittimien markkinajohtaja Defa lupaa sähkölämmittimen kaikkiin, myös Euro 6 -autoihin.
"Tiedämme että joissain autoissa letkulämmitin voi aiheuttaa haasteita moottorinohjauksen kanssa ja siksi näissä malleissa tarjoamme säteilylämmitintä, joka lämmittää auton öljypohjan kautta öljyn ja joka käynnistyksen jälkeen lämmittää nopeasti koko moottorin", sanoo Defa Oy:n markkinointi- ja avainasiakaspäällikkö Sauli Naski.
Monilla autoiljoilla on tosin kokemus, että säteilylämmittimet, joiden lempinimi on "paistinpannu" ovat hyvin tehottomia muihin esilämmittimiin verrattuna ja vaativat esimerkiksi monikertaisia lämmitysaikoja, jotta lämmityksestä olisi iloa. Nimitys "paistinpannu" tulee siitä, että säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa moottorin ulkopuolelta, ikäänkuin öljypohjaan olisi kytketty alle paistinpannu.
Naskin mukaan käsitys huonosta tehosta on väärä.
"On valitettavaa, että monella on virheellinen käsitys säteilylämmittimien hyödystä. Lämmittimet lämmittävät eri kohtaa moottorissa ja sen takia esimerkiksi jäähdytinnnesteen lämpötilasta kertova moottorinlämpömittari ei reagoi säteilylämmittimen käyttöön. Kuitenkin käytännössä, kun autolla lähdetään ajamaan lämpeää moottori molemmilla esilämmitystavoilla yhtä lämpimäksi 20 minuutin ajon aikana", Naski vakuuttaa.
Letku- ja säteilylämmittimen tehoa on tutkittu VTT:n mittauksissa pari vuotta sitten.
"Testaamme aina lämmittimiemme soveltuvuuden uusiin moottorimalleihin omassa kylmäkontissamme ja näin varmistumme että lämmitin toimii kaikissa Suomen olosuhteissa kuten se on suunniteltu", Naski sanoo."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/onge ... a/EFtkS6bS" onclick="window.open(this.href);return false;
"Sähköisten moottorin esilämmittimien markkinajohtaja Defa lupaa, että sähköllä toimiva moottorinlämmitin löytyy kaikkiin uusiinkin autoihin.
Talouselämä ja Kauppalehti kertoivat eilen uusimpien Euro 6 - normin autojen moottorin esilämmityksen ongelmista. Useisiin malleihin ei voi enää tilata tehtaalta polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka etenkin dieselautoissa ovat olleet hyvin yleisiä.
Syy on uudella mittaustavalla (WLTP + RDE, todellisen ajon päästöt) kiristyneen Euro 6 päästönormin autojen moottorinohjauksesta, joka voi viedä auton vikatilaan, jos moottorinohjaus saa ristiriitaisia lämpötilatietoja eri antureilta. Ja erillinen tehokas moottorilämmitin voi siis aiheuttaa näitä ristiriitaisia lämpötilatietoja.
Ongelma koskee myös osaa sähkölämmittimistä, etenkin niin sanottuja letkulämmittimiä, jotka ovat tehokkaita ja lämmittävät polttoainelämmittimien tapaan moottorin jäähdytysveden kautta. Kaikkia autoja ja lämmittimiä ongelma ei kuitenkaan koske ja sähköisten moottorilämmittimien markkinajohtaja Defa lupaa sähkölämmittimen kaikkiin, myös Euro 6 -autoihin.
"Tiedämme että joissain autoissa letkulämmitin voi aiheuttaa haasteita moottorinohjauksen kanssa ja siksi näissä malleissa tarjoamme säteilylämmitintä, joka lämmittää auton öljypohjan kautta öljyn ja joka käynnistyksen jälkeen lämmittää nopeasti koko moottorin", sanoo Defa Oy:n markkinointi- ja avainasiakaspäällikkö Sauli Naski.
Monilla autoiljoilla on tosin kokemus, että säteilylämmittimet, joiden lempinimi on "paistinpannu" ovat hyvin tehottomia muihin esilämmittimiin verrattuna ja vaativat esimerkiksi monikertaisia lämmitysaikoja, jotta lämmityksestä olisi iloa. Nimitys "paistinpannu" tulee siitä, että säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa moottorin ulkopuolelta, ikäänkuin öljypohjaan olisi kytketty alle paistinpannu.
Naskin mukaan käsitys huonosta tehosta on väärä.
"On valitettavaa, että monella on virheellinen käsitys säteilylämmittimien hyödystä. Lämmittimet lämmittävät eri kohtaa moottorissa ja sen takia esimerkiksi jäähdytinnnesteen lämpötilasta kertova moottorinlämpömittari ei reagoi säteilylämmittimen käyttöön. Kuitenkin käytännössä, kun autolla lähdetään ajamaan lämpeää moottori molemmilla esilämmitystavoilla yhtä lämpimäksi 20 minuutin ajon aikana", Naski vakuuttaa.
Letku- ja säteilylämmittimen tehoa on tutkittu VTT:n mittauksissa pari vuotta sitten.
"Testaamme aina lämmittimiemme soveltuvuuden uusiin moottorimalleihin omassa kylmäkontissamme ja näin varmistumme että lämmitin toimii kaikissa Suomen olosuhteissa kuten se on suunniteltu", Naski sanoo."
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Nykyautoista saa näppylöitä. Onneksi ole niin PA, ettei kapitalistien ja porvareiden ongelmat aiheuta henkilökohtaista tuskaa autoilussa. Muita auto murheita sitten riittääkin.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
tt-termohan ei tee tota antureiden ongelma tulvaa käynnistettäessä koska neste kiertää jokapaikassa.
polttoaine lämmittimien päästöt varmaan lasketaan kokonaisuudessaan koko auton päästöihin ja ne pitäsisi vaan saada mahdollisimman alas.
Niin..eihän tässä ole enää mitään järkeä...nyt esimerkiksi autoja käytetään kylmänä pitempään ja varmasti tulee päästöjä enemmän kun yhden lämmittimen päästöt samassa ajassa.
entäs raskas kalusto+..niissä kyllä se varmasti sallitaan koska monet nukkuu taukonsa ja yönsä ohjaamoissa...on näissäkin päästö vaatimukset samat kuin henkilö autoilla...ja sama euro standardi.
polttoaine lämmittimien päästöt varmaan lasketaan kokonaisuudessaan koko auton päästöihin ja ne pitäsisi vaan saada mahdollisimman alas.
Niin..eihän tässä ole enää mitään järkeä...nyt esimerkiksi autoja käytetään kylmänä pitempään ja varmasti tulee päästöjä enemmän kun yhden lämmittimen päästöt samassa ajassa.
entäs raskas kalusto+..niissä kyllä se varmasti sallitaan koska monet nukkuu taukonsa ja yönsä ohjaamoissa...on näissäkin päästö vaatimukset samat kuin henkilö autoilla...ja sama euro standardi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Hyvinhän tuo sisältä lämpiää joka tapauksessa, tuskaa aiheutuisi vain vihreille jos ajattelisivat vaikka sitä miten ympäristöpykälät käytännössä toimii.Nastamuumio kirjoitti:ettei kapitalistien ja porvareiden ongelmat aiheuta henkilökohtaista tuskaa autoilussa.
Henkiökohtaista tuskaa autoilussa tulee kyllä harvoin koettua, sattui viimeksi alkuvuodesta kun radion hakuun sattui YLE ja siellä jotakin tutkijaa tappio vapaussodassa harmitti vieläkin. Kotiin päästyä oli pakko ottaa pari mittaa konjakkia kirjastoa selatessa (Väinö Linnaa siellä ei ole mutta "Viimeistä piirtoa myöten" löytyy).
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Ihme tutkijajysi kirjoitti: Henkiökohtaista tuskaa autoilussa tulee kyllä harvoin koettua, sattui viimeksi alkuvuodesta kun radion hakuun sattui YLE ja siellä jotakin tutkijaa tappio vapaussodassa harmitti vieläkin.
Eikös se vapaussota mennyt ihan niinkuin pitikin? Venäläisethän riisuttiin aseista ja työnnettiin takaisin emolandiaansa ja Suomi säilytti tuolloin vielä kovin tuoreen itsenäisyytensä.
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Näin minäkin olen ymmärtänyt ja joku tilanteen ennen ja jälkeen omin silmin nähnyt sukulainenkin on kertonut.RH kirjoitti:Eikös se vapaussota mennyt ihan niinkuin pitikin?
Re: Metkaksi menee maailman meno päästötalkoissa
Semmone sanonta on et vituks meni ku vapaussota . Oisko se jotain punikkien sisäpiirijuttuja
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224