Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille?
Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille?
Olen nyt ajanut C220 CDI farmarimallilla (W204) noin neljä vuotta ja noin 200 000 km. Sitä ennen oli BMW 320d, jota ennen mm. Kia Magentis 2.5 V6 (bensa) ja kaksi Alfa Romeo 156 sedania (2.0 T.Spark ja 2.5 V6 eli bensalla kulkivat nekin).
Ero on selvä:
Mersulla ja Magentiksella tekee mieli painaa jarrua, kun tulee mutkaan. Alfalla ja Bemarilla tekee mieli painaa kaasua, kun tulee mutkaan.
Ymmärtääkseni kyse ei ole "huonoista" ajo-ominaisuuksista (esim. huonosta suunnittelusta, virheistä, kulumisesta tms.) vaan alustan, kaiketi erityisesti pyöräntuennan erilaisesta suunnittelusta.
Magentis oli varsinainen Amerikan-lotja; sen perä teki sopivissa heitoissa ihmeellisen nuljahduksen, joka ei myöskään ollut vika, vaan ominaisuus (autolla oli ajettukin vain reilut 50 000 km). Mersun jousitus on hyvinkin jämäkkä, mutta sillä nyt vain ei ole kiva ajaa mutkasta vähänkään vauhdikkaasti - se tuntuu työltä. Bemari ja Alfa taas menevät mutkasta niin notkeasti, että se on pelkkää nautintoa.
Olen jutellut ainakin erään E AMG -mallin (olikohan siinä jotain yli 500 hv) omistajan kanssa, ja hän sanoi, että ajonautintoa halutessaan hän ottaa perheen kakkosauton, joka oli jokin suhteellisen pienitehoinen kaksiovinen 300-sarjan [vanha] Bemari. Joku SLK:n omistaja puolestaan sanoi, että kyllä se menee notkeasti mutkista, mutta toisaalta hänellä ei ollut kokemusta Bemareista eikä Alfa Romeoista.
Mersujen mallistoa vain pintapuolisesti tuntevana minulla on se käsitys, että on olemassa:
1) varsinaisia urheilumalleja, jotka jo näyttävätkin erilaisilta (SLK, SLR, GT) ja joissa nyt luulisi olevan urheilulliset ajo-ominaisuudet
ja
2) tavallisista, esim. C- ja E-malleista tehtyjä tykkejä (siis tehtaan tekemiä), joissa on tehokas moottori, mutta ajo-ominaisuudet ovat (tai siis ovatko?) samantyyppiset kuin perusmallissa (tietysti on jäykempää jousta ja heilahduksenvaimenninta, matalampaa alustaa jne. mutta siis esim. pyöräntuennan geometria on sama - tai siis onko?)
Kysymykseni on seuraava: Millaiset ajo-ominaisuudet Mersun urheilumalleissa on?
Kuha tuli mieleen.
P.S. Jätetään luotettavuus tästä pois.
Ero on selvä:
Mersulla ja Magentiksella tekee mieli painaa jarrua, kun tulee mutkaan. Alfalla ja Bemarilla tekee mieli painaa kaasua, kun tulee mutkaan.
Ymmärtääkseni kyse ei ole "huonoista" ajo-ominaisuuksista (esim. huonosta suunnittelusta, virheistä, kulumisesta tms.) vaan alustan, kaiketi erityisesti pyöräntuennan erilaisesta suunnittelusta.
Magentis oli varsinainen Amerikan-lotja; sen perä teki sopivissa heitoissa ihmeellisen nuljahduksen, joka ei myöskään ollut vika, vaan ominaisuus (autolla oli ajettukin vain reilut 50 000 km). Mersun jousitus on hyvinkin jämäkkä, mutta sillä nyt vain ei ole kiva ajaa mutkasta vähänkään vauhdikkaasti - se tuntuu työltä. Bemari ja Alfa taas menevät mutkasta niin notkeasti, että se on pelkkää nautintoa.
Olen jutellut ainakin erään E AMG -mallin (olikohan siinä jotain yli 500 hv) omistajan kanssa, ja hän sanoi, että ajonautintoa halutessaan hän ottaa perheen kakkosauton, joka oli jokin suhteellisen pienitehoinen kaksiovinen 300-sarjan [vanha] Bemari. Joku SLK:n omistaja puolestaan sanoi, että kyllä se menee notkeasti mutkista, mutta toisaalta hänellä ei ollut kokemusta Bemareista eikä Alfa Romeoista.
Mersujen mallistoa vain pintapuolisesti tuntevana minulla on se käsitys, että on olemassa:
1) varsinaisia urheilumalleja, jotka jo näyttävätkin erilaisilta (SLK, SLR, GT) ja joissa nyt luulisi olevan urheilulliset ajo-ominaisuudet
ja
2) tavallisista, esim. C- ja E-malleista tehtyjä tykkejä (siis tehtaan tekemiä), joissa on tehokas moottori, mutta ajo-ominaisuudet ovat (tai siis ovatko?) samantyyppiset kuin perusmallissa (tietysti on jäykempää jousta ja heilahduksenvaimenninta, matalampaa alustaa jne. mutta siis esim. pyöräntuennan geometria on sama - tai siis onko?)
Kysymykseni on seuraava: Millaiset ajo-ominaisuudet Mersun urheilumalleissa on?
Kuha tuli mieleen.
P.S. Jätetään luotettavuus tästä pois.
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Mersuista sporttia ajokokemusta hakevan on syytä varmistaa, että löytyy tämmöiset SA koodit
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING (hydraulinen muuttuva tehostus, muuttuva välitys)
tai uudemmista
211 EPS Electric Power Steering, (sähköinen muuttuva tehostus, muuttuva välitys)
-Nimenomaan tuo muuttuva välitys tekee ohjauksesta kivan ympyröiden ja mutkien kiertelyssä. Mutta ei ole liian nopea suorilla osuuksilla.
Tuo 213 ohjaus on W204:ssa sport paketissa tai AMG paketissa, sekä (aina?) 320 CDI koneen kanssa.
486 SPORTS SUSPENSION, Sport alusta, joka on varsin mainio. Ei keikuta, eikä myöskään täristä paikkoja hampaista.
Tässä vielä lisäksi AMG varustepaketin sisältöä
950 AMG paketti:
Parametri ohjaus
Sport alustasarja
Sport jarrut
Sport istuimet
Vaihde kytkimet ratin takana
AMG style korisarja
Alumiiniset polkimet ja vaihdekepin nuppi
AMG kangasmatot
Nahkainen monitoimi ohjauspyörä
Itse pidin 204 todella hyvänä nimen omaan tuolla paketilla varustettuna.
------
btw.
W205:ssa sport alusta ja ohjaus (211) on jo ilmeisesti useinmiten, vaikka autossa ei olisi AMG pakettia.
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING (hydraulinen muuttuva tehostus, muuttuva välitys)
tai uudemmista
211 EPS Electric Power Steering, (sähköinen muuttuva tehostus, muuttuva välitys)
-Nimenomaan tuo muuttuva välitys tekee ohjauksesta kivan ympyröiden ja mutkien kiertelyssä. Mutta ei ole liian nopea suorilla osuuksilla.
Tuo 213 ohjaus on W204:ssa sport paketissa tai AMG paketissa, sekä (aina?) 320 CDI koneen kanssa.
486 SPORTS SUSPENSION, Sport alusta, joka on varsin mainio. Ei keikuta, eikä myöskään täristä paikkoja hampaista.
Tässä vielä lisäksi AMG varustepaketin sisältöä
950 AMG paketti:
Parametri ohjaus
Sport alustasarja
Sport jarrut
Sport istuimet
Vaihde kytkimet ratin takana
AMG style korisarja
Alumiiniset polkimet ja vaihdekepin nuppi
AMG kangasmatot
Nahkainen monitoimi ohjauspyörä
Itse pidin 204 todella hyvänä nimen omaan tuolla paketilla varustettuna.
------
btw.
W205:ssa sport alusta ja ohjaus (211) on jo ilmeisesti useinmiten, vaikka autossa ei olisi AMG pakettia.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Minusta ainakin nykyinen AMG E 63s on hauska auto ajaa.
"Kaikki Mersut on vanhemmille herroille" on soopaa. Esimerkiksi nykyinen E-sarjalainen W213 on ajajan auto ja todella mukava. Autolehtien väistökokeissa saatu ennätyskovia nopeuksia. Ei siis ole Mersulla alustaosaaminen hukassa eikä ajamisen iloakaan puutu näistä nykymalleista. Itsekin allekirjoitan parametriohjauksen paremmuuden. Omasta S212:ssa sellainen löytyy, ja autolla on kyllä ihan kiva päästellä mutkatiellä tai soralla.
"Kaikki Mersut on vanhemmille herroille" on soopaa. Esimerkiksi nykyinen E-sarjalainen W213 on ajajan auto ja todella mukava. Autolehtien väistökokeissa saatu ennätyskovia nopeuksia. Ei siis ole Mersulla alustaosaaminen hukassa eikä ajamisen iloakaan puutu näistä nykymalleista. Itsekin allekirjoitan parametriohjauksen paremmuuden. Omasta S212:ssa sellainen löytyy, ja autolla on kyllä ihan kiva päästellä mutkatiellä tai soralla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Ainakin tällaiselle vanhalle äijälle ( kuuskyt ja risat) W220:n ajo- ominaisuudet comfort- asetuksilla tuntuu mukavammalta kuin esim. perheen kauppakassina oleva kolmossarjan Bimmeri Compact Konin iskareilla ja jonkinlaisella ohjausefektillä ( viisaammat kertoivat) taka- akselilla. Todellakin Bimmeri on mutkissa kiva, mutta pitääkö sen pomppia jokaisessa kuopassa ja huojua urissa? Ainakin W220 on kuin laiva: kulkee riittävällä tarkkuudella ja nopeudella, eikä tyrät rytky kuten uudemmissa laitteissa. Ajo- ominaisuuksiin voidaan lukea myös auton kyky kuljettaa väki ehjänä perille ilman kuntosalifiilistä.
W220 S320 -99
W164 ML500 -06
W164 ML500 -06
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Taitaa e63 pitää farmarien mutka-ajojen parasta aikaa nurrella? 7.45,19. Ei ainakaan vielä bemari ollu nopeampi mutkissa.
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
On ominaisuudet.
Vaikea sanoa mitään kun pitäs verrata johonkin mistä mulla ei ole vertailupohjaa, mutta sanottakoon nyt niin että on epämukava ajaa kaupungin ryteikköisessä asfalttiviidakossa. Varsinkin kun auto on oma niin tulee säälittyä. Sileällä mutkatiellä tai muuten reissun päällä on kuin kotonaan.
En ole oikein koskaan saanut ajonautintoa jostain mutkissa kieppumisesta, vaan kovaa ajamisesta suorilla.
Vaikea sanoa mitään kun pitäs verrata johonkin mistä mulla ei ole vertailupohjaa, mutta sanottakoon nyt niin että on epämukava ajaa kaupungin ryteikköisessä asfalttiviidakossa. Varsinkin kun auto on oma niin tulee säälittyä. Sileällä mutkatiellä tai muuten reissun päällä on kuin kotonaan.
En ole oikein koskaan saanut ajonautintoa jostain mutkissa kieppumisesta, vaan kovaa ajamisesta suorilla.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
W220 S600 on ollut paras oma auto millä oon ajellu. ABC alusta on kokeiltava ennenkuin voi sanoa kuinka loistava keksintö se on.
Uusimmissahan on tiekamerat jne pomppujen ja kuoppien lukemiseen jne, semmoista kun en ole omistanut niin tiedä niistä sitten.
Kuinkas monta valmistajaa tarjoaa ABC tai sen kehittyneitä muotoja?
Mersuissa on ollut kelpo alusta w201 lähtien, silloin tuli 5-pisteripustus muistaakseni alustaan.
Koettakaas ensin huolehtia suomen tiet kuntoon.... Kun kerran maksatte autoillessa itsenne veroista kipeeksi
Uusimmissahan on tiekamerat jne pomppujen ja kuoppien lukemiseen jne, semmoista kun en ole omistanut niin tiedä niistä sitten.
Kuinkas monta valmistajaa tarjoaa ABC tai sen kehittyneitä muotoja?
Mersuissa on ollut kelpo alusta w201 lähtien, silloin tuli 5-pisteripustus muistaakseni alustaan.
Koettakaas ensin huolehtia suomen tiet kuntoon.... Kun kerran maksatte autoillessa itsenne veroista kipeeksi
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 157
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Bemarissa on vain se huono että suora motarikin tuntuu mutkatieltä .
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Motarilla on menty suoraan kaikilla mun Bemareilla.ennentauti kirjoitti:Bemarissa on vain se huono että suora motarikin tuntuu mutkatieltä .
Selvin itse havaitsemani ero toistaiseksi on tämä:
- Mersut ovat hinkattu viimeisen päälle siihen, etteivät ne ärsytä. Ergonomia on aivan viimeisen päälle mietitty.
- Bemut ovat tehty kuskeille, jotka välittävät autoista.
Ajamistami autoista tähän asti parhaat fiilikset ovat tulleet W220 S500 mersusta, melkein tasoihin pääsee E39 530d.
Juuri nyt on alla vuokrattu Audi Q3 TFSI Quattro DSG, jolla ei mielestäni ole autojen kanssa juuri muuta yhteistä kuin renkaiden lukumäärä ja se että sillä pääsee paikasta toiseen
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Kiitos mielipiteistä ja faktoista.
Jäin vielä kaipaamaan tietoa siitä pyöräntuennan geometriasta - että mikä se oleellinen ero siinä oikein on, kun mutkaominaisuudet ovat täysin erilaiset W204:ssä verrattuna mainitsemiini E90 Bemariin ja 156-Alfaan? Parametriohjaus viitannee vain muuttuvaan tehostukseen ja välitykseen, eikö niin?
S-sarjan Mersulla en ole tainnut koskaan ajaa.
Jäin vielä kaipaamaan tietoa siitä pyöräntuennan geometriasta - että mikä se oleellinen ero siinä oikein on, kun mutkaominaisuudet ovat täysin erilaiset W204:ssä verrattuna mainitsemiini E90 Bemariin ja 156-Alfaan? Parametriohjaus viitannee vain muuttuvaan tehostukseen ja välitykseen, eikö niin?
S-sarjan Mersulla en ole tainnut koskaan ajaa.
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Tekniikan Maailman vertailussa vuonna 2003 C250CDi 4matic sai hieman moitteensävyisiä kommentteja kovasta jousituksesta, bemari jäykästä ohjauksesta. Mersussa oli hitain ohjausvälitys, minkä sanottiin rauhoittavan auton käytöstä.
BMW 320D sanottiin että "suurin ongelma on edelleen käytös urissa"..."pienkin kulumaura tiessä kadottaa vakauden täysin".
Ajettavuudesta mersu sai paremmat arvosanat maantiellä ja kaupungissa, mutta arvosteluperustehan saattoi olla vanhempien herrojen mieltymyksen mukainen.
BMW 320D sanottiin että "suurin ongelma on edelleen käytös urissa"..."pienkin kulumaura tiessä kadottaa vakauden täysin".
Ajettavuudesta mersu sai paremmat arvosanat maantiellä ja kaupungissa, mutta arvosteluperustehan saattoi olla vanhempien herrojen mieltymyksen mukainen.
oulaistenliikenne.fi
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Uusimassa Tekniikan maailmassa oli testissä urheiluautot; testi oli tehty myös parissa maassa suomen ulkopuolella. Mersun edustaja oli GLC 63 S coupe... ei voittanut testiä
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Voiko olla urheiluautotestissä auto mikä ei ole urheiluautoMiHe kirjoitti:Uusimassa Tekniikan maailmassa oli testissä urheiluautot; testi oli tehty myös parissa maassa suomen ulkopuolella. Mersun edustaja oli GLC 63 S coupe... ei voittanut testiä
No kyllä tosin yhdessä vastaavassa testissä muistaakseni samassa lehdessä haukuttiin jotain urheiluautoa siitä että se on epämukava normaalissa käytössä
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Joo, mutta GLC:n taakse jäivät silti esim. Alpine A110 ja Caterham Seven
Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille
Mersu on tehty siten että sillä on mukava ajaa pikkutiellä 50 tai autobaanalla kahtasataa. Joku w212 vaan paranee kun mennään 100kmh paremmalle puolelle.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500