Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Clutch
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.06.2014 22:14

Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille?

Viesti Kirjoittaja Clutch »

Olen nyt ajanut C220 CDI farmarimallilla (W204) noin neljä vuotta ja noin 200 000 km. Sitä ennen oli BMW 320d, jota ennen mm. Kia Magentis 2.5 V6 (bensa) ja kaksi Alfa Romeo 156 sedania (2.0 T.Spark ja 2.5 V6 eli bensalla kulkivat nekin).

Ero on selvä:

Mersulla ja Magentiksella tekee mieli painaa jarrua, kun tulee mutkaan. Alfalla ja Bemarilla tekee mieli painaa kaasua, kun tulee mutkaan.

Ymmärtääkseni kyse ei ole "huonoista" ajo-ominaisuuksista (esim. huonosta suunnittelusta, virheistä, kulumisesta tms.) vaan alustan, kaiketi erityisesti pyöräntuennan erilaisesta suunnittelusta.

Magentis oli varsinainen Amerikan-lotja; sen perä teki sopivissa heitoissa ihmeellisen nuljahduksen, joka ei myöskään ollut vika, vaan ominaisuus (autolla oli ajettukin vain reilut 50 000 km). Mersun jousitus on hyvinkin jämäkkä, mutta sillä nyt vain ei ole kiva ajaa mutkasta vähänkään vauhdikkaasti - se tuntuu työltä. Bemari ja Alfa taas menevät mutkasta niin notkeasti, että se on pelkkää nautintoa.

Olen jutellut ainakin erään E AMG -mallin (olikohan siinä jotain yli 500 hv) omistajan kanssa, ja hän sanoi, että ajonautintoa halutessaan hän ottaa perheen kakkosauton, joka oli jokin suhteellisen pienitehoinen kaksiovinen 300-sarjan [vanha] Bemari. Joku SLK:n omistaja puolestaan sanoi, että kyllä se menee notkeasti mutkista, mutta toisaalta hänellä ei ollut kokemusta Bemareista eikä Alfa Romeoista.

Mersujen mallistoa vain pintapuolisesti tuntevana minulla on se käsitys, että on olemassa:

1) varsinaisia urheilumalleja, jotka jo näyttävätkin erilaisilta (SLK, SLR, GT) ja joissa nyt luulisi olevan urheilulliset ajo-ominaisuudet
ja
2) tavallisista, esim. C- ja E-malleista tehtyjä tykkejä (siis tehtaan tekemiä), joissa on tehokas moottori, mutta ajo-ominaisuudet ovat (tai siis ovatko?) samantyyppiset kuin perusmallissa (tietysti on jäykempää jousta ja heilahduksenvaimenninta, matalampaa alustaa jne. mutta siis esim. pyöräntuennan geometria on sama - tai siis onko?)

Kysymykseni on seuraava: Millaiset ajo-ominaisuudet Mersun urheilumalleissa on?

Kuha tuli mieleen.

P.S. Jätetään luotettavuus tästä pois.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja simosami »

Mersuista sporttia ajokokemusta hakevan on syytä varmistaa, että löytyy tämmöiset SA koodit

213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING (hydraulinen muuttuva tehostus, muuttuva välitys)
tai uudemmista
211 EPS Electric Power Steering, (sähköinen muuttuva tehostus, muuttuva välitys)

-Nimenomaan tuo muuttuva välitys tekee ohjauksesta kivan ympyröiden ja mutkien kiertelyssä. Mutta ei ole liian nopea suorilla osuuksilla.

Tuo 213 ohjaus on W204:ssa sport paketissa tai AMG paketissa, sekä (aina?) 320 CDI koneen kanssa.

486 SPORTS SUSPENSION, Sport alusta, joka on varsin mainio. Ei keikuta, eikä myöskään täristä paikkoja hampaista.

Tässä vielä lisäksi AMG varustepaketin sisältöä
950 AMG paketti:
Parametri ohjaus
Sport alustasarja
Sport jarrut
Sport istuimet
Vaihde kytkimet ratin takana
AMG style korisarja
Alumiiniset polkimet ja vaihdekepin nuppi
AMG kangasmatot
Nahkainen monitoimi ohjauspyörä

Itse pidin 204 todella hyvänä nimen omaan tuolla paketilla varustettuna.

------

btw.
W205:ssa sport alusta ja ohjaus (211) on jo ilmeisesti useinmiten, vaikka autossa ei olisi AMG pakettia.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja jusi »

Minusta ainakin nykyinen AMG E 63s on hauska auto ajaa.

"Kaikki Mersut on vanhemmille herroille" on soopaa. Esimerkiksi nykyinen E-sarjalainen W213 on ajajan auto ja todella mukava. Autolehtien väistökokeissa saatu ennätyskovia nopeuksia. Ei siis ole Mersulla alustaosaaminen hukassa eikä ajamisen iloakaan puutu näistä nykymalleista. Itsekin allekirjoitan parametriohjauksen paremmuuden. Omasta S212:ssa sellainen löytyy, ja autolla on kyllä ihan kiva päästellä mutkatiellä tai soralla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Ilipo57
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 10.11.2014 18:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja Ilipo57 »

Ainakin tällaiselle vanhalle äijälle ( kuuskyt ja risat) W220:n ajo- ominaisuudet comfort- asetuksilla tuntuu mukavammalta kuin esim. perheen kauppakassina oleva kolmossarjan Bimmeri Compact Konin iskareilla ja jonkinlaisella ohjausefektillä ( viisaammat kertoivat) taka- akselilla. Todellakin Bimmeri on mutkissa kiva, mutta pitääkö sen pomppia jokaisessa kuopassa ja huojua urissa? Ainakin W220 on kuin laiva: kulkee riittävällä tarkkuudella ja nopeudella, eikä tyrät rytky kuten uudemmissa laitteissa. Ajo- ominaisuuksiin voidaan lukea myös auton kyky kuljettaa väki ehjänä perille ilman kuntosalifiilistä.
W220 S320 -99
W164 ML500 -06
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Taitaa e63 pitää farmarien mutka-ajojen parasta aikaa nurrella? 7.45,19. Ei ainakaan vielä bemari ollu nopeampi mutkissa.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja MouTine »

On ominaisuudet.

Vaikea sanoa mitään kun pitäs verrata johonkin mistä mulla ei ole vertailupohjaa, mutta sanottakoon nyt niin että on epämukava ajaa kaupungin ryteikköisessä asfalttiviidakossa. Varsinkin kun auto on oma niin tulee säälittyä. Sileällä mutkatiellä tai muuten reissun päällä on kuin kotonaan.

En ole oikein koskaan saanut ajonautintoa jostain mutkissa kieppumisesta, vaan kovaa ajamisesta suorilla.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja AK47 »

W220 S600 on ollut paras oma auto millä oon ajellu. ABC alusta on kokeiltava ennenkuin voi sanoa kuinka loistava keksintö se on.

Uusimmissahan on tiekamerat jne pomppujen ja kuoppien lukemiseen jne, semmoista kun en ole omistanut niin tiedä niistä sitten.

Kuinkas monta valmistajaa tarjoaa ABC tai sen kehittyneitä muotoja?

Mersuissa on ollut kelpo alusta w201 lähtien, silloin tuli 5-pisteripustus muistaakseni alustaan.

Koettakaas ensin huolehtia suomen tiet kuntoon.... Kun kerran maksatte autoillessa itsenne veroista kipeeksi :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Bemarissa on vain se huono että suora motarikin tuntuu mutkatieltä .
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja harriba »

ennentauti kirjoitti:Bemarissa on vain se huono että suora motarikin tuntuu mutkatieltä .
Motarilla on menty suoraan kaikilla mun Bemareilla.

Selvin itse havaitsemani ero toistaiseksi on tämä:

- Mersut ovat hinkattu viimeisen päälle siihen, etteivät ne ärsytä. Ergonomia on aivan viimeisen päälle mietitty.
- Bemut ovat tehty kuskeille, jotka välittävät autoista.

Ajamistami autoista tähän asti parhaat fiilikset ovat tulleet W220 S500 mersusta, melkein tasoihin pääsee E39 530d.

Juuri nyt on alla vuokrattu Audi Q3 TFSI Quattro DSG, jolla ei mielestäni ole autojen kanssa juuri muuta yhteistä kuin renkaiden lukumäärä ja se että sillä pääsee paikasta toiseen :(
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Clutch
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.06.2014 22:14

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja Clutch »

Kiitos mielipiteistä ja faktoista.

Jäin vielä kaipaamaan tietoa siitä pyöräntuennan geometriasta - että mikä se oleellinen ero siinä oikein on, kun mutkaominaisuudet ovat täysin erilaiset W204:ssä verrattuna mainitsemiini E90 Bemariin ja 156-Alfaan? Parametriohjaus viitannee vain muuttuvaan tehostukseen ja välitykseen, eikö niin?

S-sarjan Mersulla en ole tainnut koskaan ajaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tekniikan Maailman vertailussa vuonna 2003 C250CDi 4matic sai hieman moitteensävyisiä kommentteja kovasta jousituksesta, bemari jäykästä ohjauksesta. Mersussa oli hitain ohjausvälitys, minkä sanottiin rauhoittavan auton käytöstä.
BMW 320D sanottiin että "suurin ongelma on edelleen käytös urissa"..."pienkin kulumaura tiessä kadottaa vakauden täysin".
Ajettavuudesta mersu sai paremmat arvosanat maantiellä ja kaupungissa, mutta arvosteluperustehan saattoi olla vanhempien herrojen mieltymyksen mukainen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Uusimassa Tekniikan maailmassa oli testissä urheiluautot; testi oli tehty myös parissa maassa suomen ulkopuolella. Mersun edustaja oli GLC 63 S coupe... ei voittanut testiä :D
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja laineracing »

MiHe kirjoitti:Uusimassa Tekniikan maailmassa oli testissä urheiluautot; testi oli tehty myös parissa maassa suomen ulkopuolella. Mersun edustaja oli GLC 63 S coupe... ei voittanut testiä :D
Voiko olla urheiluautotestissä auto mikä ei ole urheiluauto :D
No kyllä tosin yhdessä vastaavassa testissä muistaakseni samassa lehdessä haukuttiin jotain urheiluautoa siitä että se on epämukava normaalissa käytössä :D
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja RH »

Joo, mutta GLC:n taakse jäivät silti esim. Alpine A110 ja Caterham Seven :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Kaikkien Mersujen ajo-ominaisuudet vanhemmille herroille

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mersu on tehty siten että sillä on mukava ajaa pikkutiellä 50 tai autobaanalla kahtasataa. Joku w212 vaan paranee kun mennään 100kmh paremmalle puolelle.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin