W123 Diiselin öljynlauhdutin, vakio vai lisävaruste?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

W123 Diiselin öljynlauhdutin, vakio vai lisävaruste?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Uolevissa on moottoriöljynlauhdutin. Jokainen tuttava on ihmetellyt sitä. Kuuluuko se vakiovarusteisiin 300D:ssä vai onko tilattu erikseen. Vai olisko se vakio vain Ruotsissa (Auto on Ruotsin tuontia)?

Onko muilla?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Se on vakiona. Sitä paitsi se on öljynjäähdytin ei -lauhdutin :o
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Leka kirjoitti:Se on vakiona. Sitä paitsi se on öljynjäähdytin ei -lauhdutin :o
Sinulla näyttää olevan automaatti. Niissä se onkin vakio, mutta onko varmasti manuaaleissakin?
Onko muissa malleissa, sillä ainakaan saksantuonti 240D:ssä sitä ei ollut?
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kaikissa 300d ja 300 turbod:ssä joihin olen törmännyt niin se on ollut.. joten todennäköisesti niissä on ollut vakiona pienemmissä ei
C 220cdi 4matic w205
E 250 cdi c207
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ainakin näissä on/oli öljynjäähdytin:

1972 W115 220D
1975 W115 240D
1979 W123 240TD
1984 W123 200D
ja vielä parissa varaosa 200D/220D/240D W115:ssa.

Siitä en tiedä, onko vakio. Ainakin olen aina niin luullut. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

80 ja 88 hv 300D koneissa on öljynlauhduttimet. -82 200D koneessa ei ollut. Pystäreistä löytyy kummastakin lauhduttimet. Arvatkaapa onko joku joskus luullut 300D:tä tosi tehokkaaksi peliksi, kun löytyy öljynlauhdutin ja levyjarrut takaa?.. :lol:
w115,123,124,126,210 yms.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

saul kirjoitti:Ainakin näissä on/oli öljynjäähdytin:

1972 W115 220D
1975 W115 240D
1979 W123 240TD
1984 W123 200D
ja vielä parissa varaosa 200D/220D/240D W115:ssa.

Siitä en tiedä, onko vakio. Ainakin olen aina niin luullut. :roll:
Ohhoh!
Mitä ne mersumiehet sitten ihmettelee!! Yleinen tuntuu olevan :)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tuommoinen löytyy vakiona myös w114 250 mallista, autossa öljynjäähdytin ja automaattivaihteisto.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

jarski kirjoitti:80 ja 88 hv 300D koneissa on öljynlauhduttimet. -82 200D koneessa ei ollut. Pystäreistä löytyy kummastakin lauhduttimet. Arvatkaapa onko joku joskus luullut 300D:tä tosi tehokkaaksi peliksi, kun löytyy öljynlauhdutin ja levyjarrut takaa?.. :lol:
Kai siitä jäähdyttimestä on hyötyä, jos esim. vetää painavaa vaunua tms???
Joku heitti jo epäilyn, että ensimmäinen omistaja olis ollut hevosmies ja sen takia tilannut tuon jäähdyttimen ;)

Niin ja kai se pidentää öljyn käyttöikää....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Mutta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mutta missäs W124:n dieselmalleissa sitten kyseinen lauhdutin löytyy, olin siinä uskossa että edes 300 D:ssä ei olisi kyseistä vempainta...?
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

W124 öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Jännä ettei 124sessa ole 300D:ssä öljynlauhdutinta. Vaihteistolle tulee hassu pikku putki tekemään mutkan syylärin edessä mutta moottorille ei mitään.

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Re: W124 öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Henri Junkkala kirjoitti:Jännä ettei 124sessa ole 300D:ssä öljynlauhdutinta. Vaihteistolle tulee hassu pikku putki tekemään mutkan syylärin edessä mutta moottorille ei mitään.

H
Öö.. tekemään pikku mutkan syylärin edessä..... Eikös automaatissa se kuuluisi tehdä mutkan siellä alasäiliön sisällä. Jos tekee vain mutkan ulkopuolella niin joku on säästänyt ja vaihtanut manuaaliin kuuluvan syylärin siihen joka on toki halvempi, mutta hiukan kyseenalainen järjestely.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jone M kirjoitti:Öö.. tekemään pikku mutkan syylärin edessä..... Eikös automaatissa se kuuluisi tehdä mutkan siellä alasäiliön sisällä. Jos tekee vain mutkan ulkopuolella niin joku on säästänyt ja vaihtanut manuaaliin kuuluvan syylärin siihen joka on toki halvempi, mutta hiukan kyseenalainen järjestely.
Alasäiliö? Tarkennas nyt hiukan ilmaisua. Itselläkinkin on bensakone+automaattiyhdistelmässä automaatin öljynjäähdytin juuri tuollainen "lenkki", joka kiertää syylärin ja maskinritilän välissä.
Millainen teillä on automaatin jäähdytin?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: W124 öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Alasäiliö? Tarkennas nyt hiukan ilmaisua. Itselläkinkin on bensakone+automaattiyhdistelmässä automaatin öljynjäähdytin juuri tuollainen "lenkki", joka kiertää syylärin ja maskinritilän välissä.
Millainen teillä on automaatin jäähdytin?[/quote]

Ainakin W116 ja W123 kalustossa automaatin jäähdyttimessä on osa kennoston alaosasta varattu ihan automaattiöljyn jäähdytykseen. Jäähdyttmessä on siis liitännät automaatin öljyletkuille. M123+automaatti yhdistelmässä jäähdytin on vieläpä normaalia suurempi. Sen voi kyllä korvata normaalilla automaatti+öljynjäähdytin -mallilla.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Re: W124 öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Aku P kirjoitti:Alasäiliö? Tarkennas nyt hiukan ilmaisua. Itselläkinkin on bensakone+automaattiyhdistelmässä automaatin öljynjäähdytin juuri tuollainen "lenkki", joka kiertää syylärin ja maskinritilän välissä.
Millainen teillä on automaatin jäähdytin?
Ainakin W116 ja W123 kalustossa automaatin jäähdyttimessä on osa kennoston alaosasta varattu ihan automaattiöljyn jäähdytykseen. Jäähdyttmessä on siis liitännät automaatin öljyletkuille. M123+automaatti yhdistelmässä jäähdytin on vieläpä normaalia suurempi. Sen voi kyllä korvata normaalilla automaatti+öljynjäähdytin -mallilla.[/quote]

Juuri näin tarkoitin paitti että tarkoitan termillä "alasäiliö" juuri tätä Timo K:n "kennoston alaosaa".

Jäähdytinhän rakentuu karkeasti ottaen kolmesta osasta: 1. Yläsäiliö, jossa monasti myöskin jäähdytinjärjestelmän painekorkki sijaitsee ja josta lähtee letku moottorin yläkertaan (termostaatille). 2. Kenno jossa ovat "jäähdytysrivat" ja jossa neste kiertää. 3. Alasäiliö jonne tulee letku alempaa koneesta, ja jossa yleensä sijaitsee automaattivaihteistoöljyn jäähdytin.

em. pätee siis "pystymallin" jäähdyttimiin joissa säiliöt ovat toinen ylhäällä ja toinen alhaalla. toinen versio on ns."makaava malli jossa säiliöt ovat sivuilla. Jenkit suosivat tätä mallia.

Edit: kirijotusvireitä
Viimeksi muokannut Jone M, Pe 22.08.2003 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Aha. Pitääkin iltasella syynätä, onko syylärin alaosassa oikein automaagiöljylle oma looshinsa. Mie kun vaan luulin, että se ohut putkenmutka on yksinään vastuussa siitä, ettei lootan öljyt liikaa kuumene. :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

vielä

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Kyllä mullakin Aku 4-maticissa joku lenkura menee siellä maskin ja syylärin välissä, mutta muistelisin että se on ilmastoinnin kanssa tekemisissä tai jotain. Täytyy tarkistaa kun meen kotiin. 126: ssa taas ei ole mitään lenkuraa. Muttei kyllä kylmäkompuraakaan. Molemmissa kyllä takuuvarmasti VAIHTEISTOöljyn jäähdytys tapahtuu siellä alasäiliössä. Voihan toki olla että oljyä käytetään ensin pieni vilvoituslenkki siellä etupuolella, ennenkuin viedään jäähdyttimen sisälle.

Ja jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, tällä jäähdyttimen sisällä käytöllä on myöskin päinvastainen tarkoitus. Pakkasilla laatikon öljyt saadaan nopeammin käyttölämpöiseksi kun öljy käväisee siellä jäädytysnesteessä mutkan.

Sitten OT perjantaikysymys:

Jos kerran jäähdytinneste on JÄÄHDYTINnestettä, niin niin miten ihmeessä se voi LÄMMITTÄÄ auton sisäpuolelta.

ehe ehe, kohta kaljakaupan kautta kotiin ja lämmittämään vaikkapa saunaa...sähköllä.

Edit: asiavirhe, kiireessä tulee kämmäiltyä
Viimeksi muokannut Jone M, Pe 22.08.2003 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: vielä

Viesti Kirjoittaja juuso »

Jone M kirjoitti:Kyllä mullakin Aku 4-maticissa joku lenkura menee siellä maskin ja syylärin välissä, mutta muistelisin että se on ilmastoinnin kanssa tekemisissä tai jotain.
Tällainen käsitys myös täällä- 107 ja 126 ilmastoinnin putki kiertää monta mutkaa jäähdyttimen edessä. Muistelisin joko 107:ssa tai 126:ssa oljynjäähdyttimien olevan varsinaisen jäähdyttimen oikeassa päässä erillisenä kennona- muistankos väärin?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: vielä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

juuso kirjoitti: Tällainen käsitys myös täällä- 107 ja 126 ilmastoinnin putki kiertää monta mutkaa jäähdyttimen edessä. Muistelisin joko 107:ssa tai 126:ssa oljynjäähdyttimien olevan varsinaisen jäähdyttimen oikeassa päässä erillisenä kennona- muistankos väärin?
Top, top, ettei mene nyt vaan automaatin ja moottoriöljyn jäähdytykset jo sekaisin.:-)

W123:ssa automaatin öljyn jäähdytys on Kaima K:n kuvailemana syylärin alaosassa.

W116:ssani moottoriöljyn jäähdytys on erillinen yksikkö syylärin oikealla puolella edestäpäin katsottuna.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Tuo 126 on paremmassa muistissa kun siihen tuli syyläri vaihdettua. Eli se automaattiöljyn jäähdytys on siellä alasäiliössä, ja moottoriöljyn jäähdytin kokonaan erillinen yksikkö jäähdyttimen vieressä kuljettajanpuolella. On muuten sama jäähdytin kuin W123:ssa ainakin tuossa alkupään W126:ssa.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: vielä

Viesti Kirjoittaja juuso »

Timo L. kirjoitti: Top, top, ettei mene nyt vaan automaatin ja moottoriöljyn jäähdytykset jo sekaisin.:-)

W116:ssani moottoriöljyn jäähdytys on erillinen yksikkö syylärin oikealla puolella edestäpäin katsottuna.
Nöössipoikana kyselen juuri siksi teiltä asiantuntijoilta :wink:

Ymmärsin/ luulin, että 107:ssa/ 126:ssa olisi moottoriöyjyn jäähdytys siellä päässä olevalla erillisellä jäähdyttimellä- kuittasitko tämän käsityksen nyt oikeaksi vai vääräksi?

Eri malleissahan hommat toimivat tietty erilailla- ei tämä minun kommenttini liittynyt tietty Aku.P:n alkuperäiseen aiheeseen, mutta näillä ketjuillahan on tapana vähän elää- joskus menee enemmänkin sivuun kuin mallisarjojen verran :wink:
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: vielä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

juuso kirjoitti: Ymmärsin/ luulin, että 107:ssa/ 126:ssa olisi moottoriöyjyn jäähdytys siellä päässä olevalla erillisellä jäähdyttimellä- kuittasitko tämän käsityksen nyt oikeaksi vai vääräksi?
Juu, ihan oikeassa olit, selvensin vaan, ettei nyt sekoiteta eri jäähdyttimiä :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tämä on kyllä yksi sekavimpia ketjuja mitä on vähän aikaan nähty -- ja kun vielä Jonen näppäilyvirhe ehdittiin korjata, niin tässä muista enää ollenkaan että mitä sitä piti vastata...

Haen kohta tuon oman autoni korjaamolta, ja sittenpä tutkin oitis mikä on homman nimi.

Mitä tulee mallisarjojen elämiseen, totta on. Ostin tarvikkeena tuohon 4Maticiin etukallistuksenvakaajan kumit, hintaan ~20 euroa. Luvattiin, että kyllä sopivat. Ja paskat -- ei sinnepäinkään, eli Veho-tilaukseksi meni, eikä hintaankaan tullut lisää kuin 205 euroa. Että sikäli :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: vielä

Viesti Kirjoittaja juuso »

Timo L. kirjoitti: Juu, ihan oikeassa olit, selvensin vaan, ettei nyt sekoiteta eri jäähdyttimiä :-).
Klar- kiitos kuittauksesta. Näyttääpi sitten kuitenkin, että 107, 116 ja 126 on periaatteeltaan samanlaisia.
Unelmilla on tapana toteutua...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jone M kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:Jännä ettei 124sessa ole 300D:ssä öljynlauhdutinta. Vaihteistolle tulee hassu pikku putki tekemään mutkan syylärin edessä mutta moottorille ei mitään.

H
Öö.. tekemään pikku mutkan syylärin edessä..... Eikös automaatissa se kuuluisi tehdä mutkan siellä alasäiliön sisällä. Jos tekee vain mutkan ulkopuolella niin joku on säästänyt ja vaihtanut manuaaliin kuuluvan syylärin siihen joka on toki halvempi, mutta hiukan kyseenalainen järjestely.
Hóla!
Onko sille laatikon lauhduttimelle oma "termostaattinsa" vai liittyykö tuo kaikissa 124:ssa sittenkään laatikkoon, tuo lenkki.

Ei muuten, mutta menin äsken uteliaana eläimenä tökkäämään sormella tuota "kiehkuraa", ja hämmästyksekseni se oli noin 20 km ajon jälkeen ihan viileä, eli en uskoisi siellä lootaöljyn kiertävän. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Tarkistin asian

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Alkoi kaivertamaan asia niin että kävin pitämässä tupakin mittaisen tauon ja tsiigailin samalla konepellin alle.

Eli tosiaan vaihteisto viilenee syylärin alaosalla - putket & letkut tulevat tiiviisti koneen viertä kummaltakin puolen - ja se mysteerinen metalliputkenpätkä joka tekee kierroksen syylärin edessä on OHJAUSTEHOSTIMEN öljyn viilennin; öljy kiertää pumpulta simpukalle ja simpukasta sen putken kautta kiertäen takaisin säiliöön.

Ja edelleenkään moottoriöljy ei poistu koneen sisältä missään vaiheessa kiertoa.

Äkkiseltään luulisi että moottoriöljy siellä kovemmalla rasituksella on kuin ohjaustehostimen ATF mutta kai sen ovat herrat insinöörit tarkkaan miettineet.

Pitääkin taas äkäiseen lisätä öljyä ja hommata jossakin vaiheessa uudet letkut kun pikku hiljaa tihkuttaa säiliötä tyhjiin - juuri tammikuussa lisäsin ja nyt lakkasi eilen tehostamasta kun hörppäsi tyhjää...

On muuten jumalattoman raskas ohjaus tehostamattomana; jopa villen tehostamaton 409 80-luvun alusta tuntuu täydelläkin kuormalla tosi kevyeltä ajettavalta verrattuna 124seen. Täydessä vauhdissakin saa hartiavoimin vääntää... :-D

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Tarkistin asian

Viesti Kirjoittaja PM »

Henri Junkkala kirjoitti:Eli tosiaan vaihteisto viilenee syylärin alaosalla - putket & letkut tulevat tiiviisti koneen viertä kummaltakin puolen - ja se mysteerinen metalliputkenpätkä joka tekee kierroksen syylärin edessä on OHJAUSTEHOSTIMEN öljyn viilennin; öljy kiertää pumpulta simpukalle ja simpukasta sen putken kautta kiertäen takaisin säiliöön.
Tuo on muuten taivahan tosi. Itsekin luulin sen olevan automaattiöljyn jäähdytin ja kun eilen katteltiin tuota 300CE:n konehuonetta, tuli tuo kierukka puheeksi. Velipoika väitti kivenkovaan siinä virtaavan automaatin öljyä. Kysyin siltä että oletko nyt ihan satavarma, koska jäähdyttimen päähän tulee selvästi kaksi öljyputkea maatilta.
Siinä taas hyvä esimerkki, miksei mutu-tietoa kannata esittää yleisenä totuutena.
Ja joka ei usko...

Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tiesinkin ennestään että tuo putki on tehostimen, aikoinaan luulin sitä tomaatin jäähdyttimeksi mutta tutkimisen jälkeen tosiasiat selvisivät.

Onkon esim. M103:ssa öljynlauhdutin, 300 Turbodieselissä ainakin sellainen löytyy...
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Tässä joskus väitin pokalla, että 1984 w123 200D:ssä olisi se öljynjäähdytin. Tänään tuli todettua, että eipä olekaan... :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin