Vito 639 eberi ongelma
Vito 639 eberi ongelma
Uusi hankinta on vito 115cdi vm 2005 ja yhtenä ongelmana on tuo lisälämmitin joka ilmeisesti tehtaalla asennettu eberi? Siihen ei tule mitään eloa mittariston ajastimesta eikä myöskään kytkimestä koelaudassa, ei edes valoja syty kyseiseen nappiin? Onko laitteelle sulakkeita? Ja missä sijaitsee? Tai muuta ideaa vian löytämiseksi?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5261
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito 639 eberi ongelma
Konehuonessa sulake laatikon etu reunassa,nikke006 kirjoitti:Uusi hankinta on vito 115cdi vm 2005 ja yhtenä ongelmana on tuo lisälämmitin joka ilmeisesti tehtaalla asennettu eberi? Siihen ei tule mitään eloa mittariston ajastimesta eikä myöskään kytkimestä koelaudassa, ei edes valoja syty kyseiseen nappiin? Onko laitteelle sulakkeita? Ja missä sijaitsee? Tai muuta ideaa vian löytämiseksi?
toden näköinen vika eberin kortissa
Mökkillä
'
'
Re: Vito 639 eberi ongelma
Joo kerkesin jo lueskeleen noista kortti ongelmista myös, mutta en törmännyt vikaan jossa muilla olisi tuo nappi täysin pimeenä. Siis kortti voi aiheuttaa ilmeisesti senkin? Pystyykö itse korjaamaan jos kolvi pysyy käsissä?
Re: Vito 639 eberi ongelma
Vie jollekin starin piuhan päähän. Voi olla että vika muisti on tullut täyteen ja pitää nollata.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Vito 639 eberi ongelma
Star on ihan hyvä keino alottaa niin näkee onko lämmittimellä sähköt ja järki tallella.
Ilman sitäkin voi mitata pohjassa lämmittimen vieressä olevalta liittimeltä tuleeko käyttösähköt perille asti. Samalla kannattaa tarkistaa johdot liittimen kahta puolen, lämmittimen puolelta lämmittimeen asti. Tuossa sijoituspaikassa pienikin reikä johdon muovikuoressa + vesi + suola hapettaa kuparit ajan kanssa olemattomiin. Samalla kannattaa mitata että CAN-väylä on OK ja ohjaus käyttökytkimeltä toimii (toinen puoli kytkee suoraan maahan, toinen vastuksen kautta). Kytkentäkaavio olisi tietysti hyvä olla apuna.
Jos sähköt ja väylät on OK ja vieläkään ei tapahdu mitään (yhteyttä Starilla ei saada) siitten voi ottaa kannen auki, silikonit pois ja tarkistaa mittaamalla onko johdot kunnossa, silmällä onko johtojen juotokset levylle kunnossa/juottaa uusiksi (tyyppivika joissakin Ebereissä) tai onko jokin komponentti kärähtänyt. Siihen melkein päättyy kotikonstit.
Ilman sitäkin voi mitata pohjassa lämmittimen vieressä olevalta liittimeltä tuleeko käyttösähköt perille asti. Samalla kannattaa tarkistaa johdot liittimen kahta puolen, lämmittimen puolelta lämmittimeen asti. Tuossa sijoituspaikassa pienikin reikä johdon muovikuoressa + vesi + suola hapettaa kuparit ajan kanssa olemattomiin. Samalla kannattaa mitata että CAN-väylä on OK ja ohjaus käyttökytkimeltä toimii (toinen puoli kytkee suoraan maahan, toinen vastuksen kautta). Kytkentäkaavio olisi tietysti hyvä olla apuna.
Jos sähköt ja väylät on OK ja vieläkään ei tapahdu mitään (yhteyttä Starilla ei saada) siitten voi ottaa kannen auki, silikonit pois ja tarkistaa mittaamalla onko johdot kunnossa, silmällä onko johtojen juotokset levylle kunnossa/juottaa uusiksi (tyyppivika joissakin Ebereissä) tai onko jokin komponentti kärähtänyt. Siihen melkein päättyy kotikonstit.
Re: Vito 639 eberi ongelma
Pitää huomenna siivota talliin tilaa ja ottaa työn alle tuo. Alkaa olla murheista pienin tuo lämmitin, koska auto muistuttaa kaasukammiota sisältä. Pitänee repiä nuot suihkut irti samalla kun 3kpl hehkujakin on palanut, vaihdan tietenkin kaikki 4. Mutta mutta, tuo vika johdoissa voisi kuulostaa järkevältä, koska koetaulun namiskassakaan ei pala minkäänlaista valoa. Kiertääkö sähkö tuon napin kautta lämmittimelle?
Re: Vito 639 eberi ongelma
Ei. Sähköt tulee Eberille, Eberiltä lähtee ohjaus kahdelle ledille ja kytkmellä yhdistetään ohjauspiuhaa maihin suoraan tai vastuksen kautta.nikke006 kirjoitti:Kiertääkö sähkö tuon napin kautta lämmittimelle?
Re: Vito 639 eberi ongelma
Ok, kiitoksia
Re: Vito 639 eberi ongelma
Tänään vaihtelin nuo suuttimien tiivisteet ja hehkut autoon, (olipa tympee homma, mutta hyvät ohjeet löytyi foorumilta) siinä samalla aloin testaamaan tuota kiertovesipumppua, niin sehän oli aivan mykkä. Räpläsin kapistuksen käsiin ja aukoin sen, sieltä oli hiilet loppu. Onko kukaa vaihdellut nuita hiiliä? Tiedän kyllä ettei osa ole kallis, mutta mukavahan se on yrittää tuuskata. Tuohan on ilmeisesti yksi syy joka lukitsisi lämmittimen? Pitää huomenna mennä auton alle ja alkaa mittomaan nuo eberin sähköt. Taitaa kuiten olla viisasta jokatapauksessa käyttää auki koko laitos ja tarkastella vauriot?
Re: Vito 639 eberi ongelma
Voi sitä pannun puolta tarkistella, mutta jättäisin silikonit rauhaan jos ei kortti/tinausvikaa ole. On siinä sen verran raaputtamista.
Kannattaisi kyllä sitä ennen etsiä se Star ja tutkia onko luikitus päällä, resetoida ja kokeilla vaikka pumppu olisikin rikki. Parikymmentä sekuntia se toiimii ennen kun vesi kiehuu ja sen kyllä huomaa.
Kannattaisi kyllä sitä ennen etsiä se Star ja tutkia onko luikitus päällä, resetoida ja kokeilla vaikka pumppu olisikin rikki. Parikymmentä sekuntia se toiimii ennen kun vesi kiehuu ja sen kyllä huomaa.
Re: Vito 639 eberi ongelma
Joo ei ole tarkoitus ennen testeriä ruveta sitä sähköpuolta ropaamaan, mutta aattelin tarkistaa puhaltimen kunnon ja puhtauden ylennsäkin lämppärin sisältä, myös polttoainepumpun testaan samalla. Pystynkö hehkun mittaamaan jollain tavalla? Kunhan nämä kaikki on katsottu, niin hakeudun jonnekkin starin nokkaan
Re: Vito 639 eberi ongelma
Oli punainen ja ruskea johto syöpynyt poikki lämmittemen päästä. Uusiin kaikkien johtojen liittimet varulta, koska näytti muutkin "vääntyneiltä". Aukaisin laitteen ja sisusta näytti erittäin siistiltä ja puhtaalta. Illasta saan uudet tiivisteet niin huomenna voi kasata ja usko on kova, että toimii. Vesipumppuun vaihdoin ne hiilet ja sekin alkoi pelittään
Re: Vito 639 eberi ongelma
Eberi toimi päivän tuolla pelkällä virtojen korjauksella ja sen jälkeen alkoi antamaan vikaa tuohon puhaltimeen. Vika löytyi maadoituksen huonosta juotoksesta sähkö-osan liittimen alta. En alkanut sitä ihme kumia rapsuttamaan pois siitä piirilevyn päältä, vaan porasin kuoren läpi liittimen kohdalle 13mm reiän ja siitä pääsi nuo juotokset korjaamaan helposti. Reiän tulppasin liimamassalla ja alumiini teipillä. Nyt taas tuntuu toimivan.