Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittomana

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tuosei
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 01.08.2017 16:16

Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittomana

Viesti Kirjoittaja tuosei »

Olisikohan täällä kokemuksia Trafin (tai nykyisin Traficomin) ohjeiden soveltamisesta korinvaihtoauton rekisteröintiin ns. paperittomana ulkomailta tuotuna autona. Mersuja kun on varsin runsaasti aikanaan tuotu tänne autoverotuksen paratiisiin säännöksillä kikkailemalla ja sitä myöten moni varsin asiallinen laite on muuttunut hieman vähemmän asialliseksi, ainakin juridisesti.

Hallussani siis on c123 280 CE, joka papereiden mukaan on 280E. Auto on sisustaltaan, koriltaan ja tekniikaltaan erittäin asiallisessa kunnossa, ainut ongelma on tuo korinvaihtostatus, josta olisi mukava päästä irti. Sinänsä se ei käyttöä haittaa, mutta turha on haaveilla esimerkiksi museoinnista tai tekniikan muuttamisesta ym.

Törmäsin netissä Trafin v. 2017 annettuun ohjeeseen paperittoman auton rekisteröinnistä (https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/149 ... i_uusi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;).

Koska coupen korissa on edelleen säilössä alkuperäinen runkonumero ja lukkopellin levy (molemmat coupen orkkikset), ja nykyisten prosenttisäännöstenkin mukaan jo pelkkä kori varusteineen vastaa 58 % auton osista (https://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;), olisi käsittääkseni täysin mahdollista rekisteröidä tuo coupen kori alkuperäisen coupen runkonumerolla, vaikka osa osista (kuten esim. tekniikka ja alustan osat), katsottaisiin katsastuksessa vaihdetuksi. Sinänsä minua ei haittaisi, vaikka tekniikka papereissa olisikin muutettu, koska sitten sen voi myös vaihtaa uudelleen. Autossa on myös alkuperäinen (tai ainakin samanlainen kuin alkuperäinen eikä ainakaan sedanista peräisin oleva) MB Tex-sisusta ja kaikki muut coupessa runkonumeron mukaan olleet varusteet ym. tallessa. Koneen ja laatikon numeroita en ole tarkistanut.

Jos tallessa olisi ulkomainen rekisteriote, niin homma olisi kohtuullisen simppeli. Sitä ei kuitenkaan ole, eikä Saksan rekisteriviranomaisella (coupe on runkonumeron perusteella toimitettu alun perin Saksaan) ole enää tallessa tuon ajan asiakirjoja, vaan ne on asiakaspalvelun ilmoituksen mukaan hävitetty. Kuitenkin edellä linkattu ohje mahdollistaa myös "muun luotettavan selvityksen" esittämisen:

"Trafi voi erityisestä syystä hyväksyä myös muun luotettavan selvityksen osoituksena oikeudesta rekisteröidä ajoneuvo (hyväksyntäasetus 20 §). Asiakkaan on tällöin lähetettävä vapaamuotoinen hakemus mahdollisine liitteineen Trafin liikennekelpoisuusyksikköön, jossa asiasta tehdään maksullinen päätös. Hakemuksessa on oltava asiakkaan nimi, osoite ja puhelinnumero."

Aiemmin käsittääkseni tällaisen "täysin paperittoman" auton rekisteröinti oli käytännössä täysin mahdotonta, mutta tuo kohtuullisen tuore ohjeistus antaa nyt enemmän pelivaraa. Mieli tekisi hakea tällaista, mutta ennen sitä haluaisin kuulla, josko jolla kulla on tästä omakohtaista kokemusta.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittoma

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kiinnostaa myös kovasti.
Itellä on muuttoauto, joka on maahantuonnin yhteydessä rekisteröity ja leimattu pari vuotta vanhempana ja vanhemman runkonumerolla. Ilmeisesti näitä tehtiin näin aikanaan tullin tai AKE;n luvalla kun auto ei ollut ulkomailla täyttä 3 vuotta, mutta oli kuitenkin ollut samanlainen auto siellä aikaisemmin.
Omassa on tietysti kaikki kantakortissa mainitut varusteet. Saksalaiset paperit vaan puuttuu, niin ei voi viedä "uudelleen" verotettavaksi. Tuossahan ilmeisesti on vielä se verottoman auton 25% sääntö osien vaihdon suhteen.
Avatar
ceebbari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 18.10.2006 18:04

Re: Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittoma

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

Villi veikkaus Trafin tulkinnasta tässä asiassa. Koska auto on jo suomeen rekisteröity korinvaihtona, ei sitä enää pysty muuksi muuttamaan.
W638 112cdi A -03
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittoma

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Täällä on melko lailla vastaava tapaus, saksantuonti C123 280CE johon tehty kv 230E kanta-autoon. Oliko aloittajalla ensisijainen tarkoitus siis saada autosta ns. "numbers matching"-yksilö vai päästä eroon noista muutosprosenteista? Jos pystyt elämään sedanin runkonumeron kanssa, niin prosenteista pääsee eroon rekisteröimällä auton esim. Viroon ja tuomalla sen sitten sieltä takaisin Suomeen.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Seniorikansalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 20.05.2010 11:00

Re: Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittoma

Viesti Kirjoittaja Seniorikansalainen »

"älä sie turhaan nostele päätäsi."

Kysymys nimimerkille "Nurmituomas". Mitä haluat kertoa tai kysyä?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittoma

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

tarkoitin sitä, että jos ei ole kuin yksi ongelma, niin Suomessa kysymällä a. trafilta / b. verottajalta, voi aukaista ihan uuden ongelmavyyhdin. esim käydä ilmi, että nykyinenkin ongelmattomuus on kyseenalaista ja vaatii jonkun uudelleen verottamisen tms. tarkistuksen.
W212 E350cdi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittoma

Viesti Kirjoittaja S202 »

Itse pistin kylmän viileästi osiksi hyväkorisen korinvaihtoa farmarin. Olishan siinäkin tekemistä ollut jos hyvän olis halunnut, mutta etenkin sisustus oli todella siisti.
S124 300TE
S211 E500
tuosei
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 01.08.2017 16:16

Re: Korinvaihtoauton uudelleen rekisteröinti ns. paperittoma

Viesti Kirjoittaja tuosei »

Tarkoitus ei ole saada mitään ns. "matching numbers"-museolaitetta, vaan kilvitettyä coupen kori coupena. Tämä mahdollistaisi esim. tekniikan muuttamisen ja myös toisaalta museorekisteröinnin, jos pussihousuilu alkaisi kiinnostamaan.

Tuo riski siitä, että tämän yrittämisestä joutuisi jonkinlaisiin ongelmiin ja päätyisin omistamaan kilvettömän ja kilvittämiskelvottoman coupen on ehkä ollut suurin syy sille, miksi en ole vielä tähän ryhtynyt. Omakohtaista kokemusta ei kuitenkaan taida oikein kenelläkään olla, joten jonkun tarvinnee olla koekaniinina ainakin jossain vaiheessa.

En kyllä toisaalta tiedä, että onko Trafille sen enempää tarvetta selostaa coupen korin käyttöä korinvaihtoautossa, jos jollakin muulla tavoin pystyisi osoittamaan sen, että auto on laillisesti minun omistuksessani, mutta sille nyt ei ole mitään rekisteröintiin tarvittavia papereita olemassa. Yritin aikanaan saada tietoja myös autoon tehdystä muutoskatsastuksesta siinä toivossa, että muutoskatsastuksessa olisi jäänyt talteen esim. tullaustodistus tai ulkomainen rekisteriote korille, koska uskoisin että sellaiselle on aikanaan muutoskatsastuksessa joka tapauksessa ollut tarvetta. Tällaista ei tietenkään mistään löytynyt. Kansallisarkistosta sai kanta-auto 280E:n joitain tietoja, mutta niistä ei juuri apua ollut.

Täytynee pohtia asiaa ja harkita puhelun ottamista Trafin neuvontaan, josko siellä osaisivat vastata jotain järkevää (vaikka toki itsekin epäilen, että siellä ei ole erityisesti tähän problematiikkaan sen parempaa ymmärrystä ja kiinnostusta).
Vastaa Viestiin