Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt kun meillä on uusi hallitus ja aikaisimpiin topikkeihin liittyen moni veti herneet nenään kun puhutiiin muistakin asioista kuin autoilusta, eli politiikasta, niin voisi tähän alkaa koota asioita mitä nyt yhteisö nimeltään Oy Suomi Ab tekee yksityisautoilun, ja kenties autourheilun sekä autoharrastamisen suhteen alkaen tilanteesta Ground Zero eli kesäkuu 2019. Pidetään politiikka erossa tästä ja keskitytyään vaan autoiluun.

Meillähän on uusi liikenneministeri Sanna Marin jonka kerrotaan jatkavan asioita joita Kyllönen ja Berner laittoi alulle, no se niistä koska ei politiikkaa.

Uusi ministerskä oli eilen aamuteeveessä jota en jaksanut lomalaisena katsoa mutta luin että ulosanti oli aika surkea eikä autoverosta puhuttu sanaakaan. Lisäksi Sanna ei ollut osannut vastata mitä itse aikoo tehdä ilmastotekonaan... Iltiksen mukaan he ei olleet tavoittaneet Mariinia kysyäkseen muutamia muita mielenkiintoisia aisoita. Pelkään että mennään vielä alaspäin edellisistä eli henkilö ei ole tehtäviensä tasoilla, toivottavasti vasta "vielä" eli petraa virassaan, no aika näyttää.

Viimeisimpiä uutisia oli ilmaston odotettua nopeampi lämpenenmimen, tai siis ikiroudan sulaminen, no näitä tulee koko aika uusia teorioita, mihin sitten uskoo. Eli kuinka paljon 1900-luvun teollistuminen on kiihdyttänyt lämpenemistä, mikä on sen oikea vaikutus?

Tällä hetkellä vaikuttaa (valitettavasti vallitsevan poliittisen tilanteen takia) että yksityisautoilua kiristetään ja Suomen kansantuotteen tekemistä sekä maaseutua tuotantoineen ajetaan vinhemmin alas, se on ikävää koska minun mielestä (ei poliittinen vaan insinöörimäinen mielipide) maapallo ja ilmasto säätää ja on aina säätänyt itseään (olenko kuin Trump, en niin törkeä kumminkaan ? ).

Mutta nähtäväksi jää mihin suuntaan mennään ja millä vauhdilla. Jos kellä on faktaa uusiutuvista polttoaineista vs sähköautoista niin saa jatkaa, itse en ole ekspertti niissä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

No empä ota tuohon polittiseen hommaan enkä ilmastonmuutokseen mitään kantaa, vaikka kyllähän niihinkin jonkunlainen kanta saattaa löytyä.
Mutta eikö tässä joku aika takaperin ollut joku uutinen, oisko ollu iltasanomissa että mersun uusin tiisseli moottori saastuttaapi vähemmän kun nykyiset sähköautot.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo ja eri lähteistä riippuen milloin mikä kulkuväline on se edullisiin. Joukkoliikenteessä riippuu minkä verran on matkustajia ja minkä verran rahtia mukana jyvittämässä kuluja, eli aika vaikeaa on.

Saa nähdä milloin tämä höhellys alkaa vaikuttamaan tavallisin ihmisiin ja heidän valintoihin. Itse ajan nykyään paljon vähemmin kuin ennen, toisaalta matkustan lomillani enemmän lentäen mutta sehän ei ole paheksuttavaa, tavallaan anekauppaa... koska töissäni en enää lennä niin tajuttomasti kuin ennen, toki joku muu sen tekee nyt sijastani, eli plus miinus nolla. Mutta töihin ajan fillarilla jos on lämpimämpää kuin -2 C ja kuiva(hkoa)a. Eli koen olevani siinä mielessä ekologinen, vaikka harrastusajoni ajankin veekasilla ja Venäjän bensalla.

Autoilusta sen verran että en mielelläni maksa autoveroa, siksi olenkin ostanut käyttö-ja osan harrasteautoistani ulkomailta käytettynä, ja yrittänyt kaikin mahdollisin keinoin saada veroa alemmaksi verotushetkellä.

Ajononeuvoveroistakaan en pidä koska sitä joutuu maksamaan vaikka autolla ei aja, jos sen pitää ajovalmiina vaikka joka toinen päivä, tai edes pari päivää viikossa - tiedän että muissakin maissa on käyttömaksuja joten ne on vaan hyväksyttävä EU kansalaisena.

Kyllähän Suomen autoverotus on aika pahasti solmussa, katsoo mistä suunnasta vaan. Koska valtio tarvii sitä verokertymää tulevaisuudessa. Se miksi sitä tarvitaan on jo taas politiikkaa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onneksi pidemmillä työmatkoilla ajo julkisella ajoneuvolla on usein niin arvokasta, että verovähennyksillä maksaa kevyesti vanhemman henkilöauton käyttökulut, ainakin vanhemman puolimoottorisen bensamersun.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

on olemassa tavoite ja selitys. Nämä korreloivat tai sitten ei. sillä ei ole niin väliä.

Tavoite on kerätä rahaa ja tällä hetkellä selitys on maailman pelastus. Se on ihan hyvä selitys, osin totta, mutta hyvä syy syyllistää ja kerätä sitä rahaa.

Jos tavoite siitä, että ihmiset pyöräilisivät töihin ja loputkin ajaisi sähköautolla toteutuisi oikeasti, niin tämän hetken verotuspohja romahtaisi, tulisi massatyöttömyys yms.



väittely siitä onko lämpenemistä tai ei on ihan tähän rahan keruuseen liittymätön asia. Keruu ei sillä lopu, syyt ehkä.
W212 E350cdi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja tomant »

Monessa paikassa on todettu, että liikenteen osuus päästöistä on noin viidennes (20%). (Esim. poistamalla puolet liikenteen päästöistä, mikä lienee mahdotonta, saataisiin vain 10% vähennys kokonaispäästöihin.) Osaako joku kertoa, miten muut 4/5 (80%) päästöistä jakaantuvat ja saisiko sieltä vähennettyä kokonaispäästöjen määrää järkevillä konsteilla? Muita päästöjen lähteitä lienevät ainakin asuminen, maatalous ja teollisuus.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

karra kirjoitti:Eli kuinka paljon 1900-luvun teollistuminen on kiihdyttänyt lämpenemistä, mikä on sen oikea vaikutus?
Onko sillä jotain väliä?

Ensin voit kysyä itseltäsi, lämpeneekö ilmasto vai ei?

Jos vastasit ei, niin hyvä, voit jatkaa elämääsi ihan miten huvittaa, ja jos olit oikeassa, niin kaikki ovat tyytyväisiä

Jos vastasit kyllä, niin seuraava kysymys on onko se pahasta vai ei?

Jos vastasit ei, niin hyvä, voit jatkaa elämääsi ihan miten huvittaa, ja jos olit oikeassa, niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Jos vastasit kyllä, niin kolmas ja viimeinen kysymys on mitä asialle voi tehdä?

Jos vastasit ei mitään, niin hyvä, voit jatkaa elämääsi ihan miten huvittaa, ja jos olit oikeassa, niin c'est la vie.

Jos vastasit jotain muuta, niin sitten kannattaa varmaan tehdä se. Ei tässä vissiin oikein parempiakaan teorioita ole kuin hiilidioksiinin määrän hillitseminen, jos tänne asti päästiin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja karra »

Vastasin että ilmasto ei lämpene ihmisen toiminnan seurauksena eli voin jatkaa veekasilla ajoa. C est la vie :wave:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja sportsman »

karra kirjoitti:Vastasin että ilmasto ei lämpene ihmisen toiminnan seurauksena eli voin jatkaa veekasilla ajoa. C est la vie :wave:
saas nähdä, koska Suomessakin ruvetaan heittelemään veekasilla ajajaa kohti kananmunia ja muuta roinaa...


Jatkossa käyttömaksut nousevat, koska muuten veroa ei saa riittävästi kerättyä autoilijoilta ...
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja karra »

sportsman kirjoitti:
karra kirjoitti:Vastasin että ilmasto ei lämpene ihmisen toiminnan seurauksena eli voin jatkaa veekasilla ajoa. C est la vie :wave:
saas nähdä, koska Suomessakin ruvetaan heittelemään veekasilla ajajaa kohti kananmunia ja muuta roinaa...


Jatkossa käyttömaksut nousevat, koska muuten veroa ei saa riittävästi kerättyä autoilijoilta ...
Juu, eihän noista mersuista tavikset osaa sanoa onko siellä veekasi vai joku muu. Ja tehtaat on lähteneet downsizingiin jo aikaa sitte, juurikin näistä syistä ja siksi että tehoa saa ahtamalla. Velimies osti keväällä uuden Range Rover Velarin, siinä on 2.5 litran turbonelonen :shock:

Toivottavsti museoautoilla saa edelleen ajaa jatkossakin samoilla eduilla :wink:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3076
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja jysi »

tomant kirjoitti:Monessa paikassa on todettu, että liikenteen osuus päästöistä on noin viidennes (20%). (Esim. poistamalla puolet liikenteen päästöistä, mikä lienee mahdotonta, saataisiin vain 10% vähennys kokonaispäästöihin.) Osaako joku kertoa, miten muut 4/5 (80%) päästöistä jakaantuvat ja saisiko sieltä vähennettyä kokonaispäästöjen määrää järkevillä konsteilla? Muita päästöjen lähteitä lienevät ainakin asuminen, maatalous ja teollisuus.
tomant
Oma suosikkini vegaanisen ruokavalion valinnan sijaan on lemmikkieläimistä luopuminen, vaikutus 1% kokonaispäästöistä: https://www.talouselama.fi/uutiset/suom ... 3885cdb9ac" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä ei tietenkään ole yhdenkään puolueen agendalla, koska politiikan tekeminen ja poliittinen kommunikaatio perustuu nykyään pääasiassa tunnepohjalle, ei järkipohjalle.
On muodikkaampaa olla vegaani joka ajaa bussilla ja omistaa ison koiran kun mersuileva naudanlihaa grillaava äijä jolla on akvaariossa 3 kalaa.
pema
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: To 27.04.2006 09:16

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja pema »

jysi kirjoitti:
tomant kirjoitti:Monessa paikassa on todettu, että liikenteen osuus päästöistä on noin viidennes (20%). (Esim. poistamalla puolet liikenteen päästöistä, mikä lienee mahdotonta, saataisiin vain 10% vähennys kokonaispäästöihin.) Osaako joku kertoa, miten muut 4/5 (80%) päästöistä jakaantuvat ja saisiko sieltä vähennettyä kokonaispäästöjen määrää järkevillä konsteilla? Muita päästöjen lähteitä lienevät ainakin asuminen, maatalous ja teollisuus.
tomant
Oma suosikkini vegaanisen ruokavalion valinnan sijaan on lemmikkieläimistä luopuminen, vaikutus 1% kokonaispäästöistä: https://www.talouselama.fi/uutiset/suom ... 3885cdb9ac" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä ei tietenkään ole yhdenkään puolueen agendalla, koska politiikan tekeminen ja poliittinen kommunikaatio perustuu nykyään pääasiassa tunnepohjalle, ei järkipohjalle.
On muodikkaampaa olla vegaani joka ajaa bussilla ja omistaa ison koiran kun mersuileva naudanlihaa grillaava äijä jolla on akvaariossa 3 kalaa.
Minä syön päivittäin punaista lihaa ja heinien syömisen aloitan kun vihreitten puolue on kielletty lailla ja ajan vanhoilla autoilla jotka vievät kohtuulisesti bensaa josta prinsessa rinne saa verotuloja jotka se pistää kaikki hyväkuntoisten maanteiden kunnostukseen eikä penniäkään mene näiden työperäisten Suomen väestönkasvua kovasti lisäävien yrittäjien toimeentuloon.
Joten mielläni maksan myös ne muutamat pienet avustukset prinsessan kassaan jotta nuorempi konstaapeli vähähölmö saa uusia kameroita.
Mistähän saisi tälläisen tenniksen naamarin jotta saisi katsella omaa pärstäänsä ja tuoda niitä Iltiksen sivuille ,45-50 vuotta sitten olisin kyllä keksinyt pieniä kepposia hänelle.
Politiikkaan liittyen vielä niin aina kun näen tämän "pekan"tai"antin" naaman niin tulee mieleen että pitäiskö munkin tulla jo komerosta ulos.
Hyvää Jussia kaikille
124/500E/-92
124/320T/-95
169/170/-06
Ex:iä 190/-65
115/250/-71
123/300D/83
190D/-91/-92
124/-89/-91/-93/-94/-95
124/TD/300E/-93
C200D/-93/-94-/95/-96/-98/-02
210/200D/-99
207/209/409 pakuja
Chevy van-90
Hiaceja muutama
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

[quote="tomant"]Monessa paikassa on todettu, että liikenteen osuus päästöistä on noin viidennes (20%). (Esim. poistamalla puolet liikenteen päästöistä, mikä lienee mahdotonta, saataisiin vain 10% vähennys kokonaispäästöihin.) Osaako joku kertoa, miten muut 4/5 (80%) päästöistä jakaantuvat ja saisiko sieltä vähennettyä kokonaispäästöjen määrää järkevillä konsteilla? Muita päästöjen lähteitä lienevät ainakin asuminen, maatalous ja teollisuus.

tomant[/quote

Mitäpä jos valtio tyytyisi pienempään siivuun verotuloja ja tasattaisiin hinnanero normaali Dieseliin pumpulla??
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my ... talkoisiin" onclick="window.open(this.href);return false;

Olisko liian helppo ratkaisu ja menis perusteet ihmisten syyllistämisen?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Taas yritetään parantaa maailmaa Suomen autoilulla, mikä on pelkkää lumetta kun otetaan huomioon se fakta että meidän päästöt on jotain promillen luokkaa maailman päästöistä.

Se mitä itse teen vs muu maailma ei vaikuta juuri mitenkään niin kauan kuin Intia ja kiina on olemassa ja haluaa samat hyvinvointivaltion olot mitä meillä on.
Vaikka meistä täällä ei ajaisi kukaan metriäkään autolla niin ollaan silti samassa veneessä edelleen kun meidän osuus ei vaikuta mihinkään.

Kyse ei ole siitä että en välittäisi vaan kylmästä totuudesta ja ajan ajoni vanhalla viritetyllä dieselillä nauttien siitä niin kauan kuin dieseliä myydään hintaan johon pystyn sitä ostamaan.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja Matti R »

MJPfin kirjoitti:Taas yritetään parantaa maailmaa Suomen autoilulla, mikä on pelkkää lumetta kun otetaan huomioon se fakta että meidän päästöt on jotain promillen luokkaa maailman päästöistä.

Se mitä itse teen vs muu maailma ei vaikuta juuri mitenkään niin kauan kuin Intia ja kiina on olemassa ja haluaa samat hyvinvointivaltion olot mitä meillä on.
Vaikka meistä täällä ei ajaisi kukaan metriäkään autolla niin ollaan silti samassa veneessä edelleen kun meidän osuus ei vaikuta mihinkään.

Kyse ei ole siitä että en välittäisi vaan kylmästä totuudesta ja ajan ajoni vanhalla viritetyllä dieselillä nauttien siitä niin kauan kuin dieseliä myydään hintaan johon pystyn sitä ostamaan.
Belchatowin voimalaitos Puolassa tekee päästöjä lähes yhtä paljon kuin kaikki Suomen päästöt yhteensä, mukaanlukien liikenne, teollisuus yms. Intiassa ja Kiinassa päästöt kasvavat valtavasti koko ajan riippumatta siitä mitä me täällä Suomessa teemme. Suomen päästöjen vähentämisellä ei ole mitään vaikutusta ilmaston lämpenemiseen tai sen hidastamiseen.
Näitä faktoja ei vaan saa sanoa ääneen.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

tälläistä yle kirjoitti 2010 https://yle.fi/uutiset/3-6159129 mutta on kai sittemmin vaihtuneet tutkijat?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Ei ole suomen liikennepäästöillä merkitystä, mutta ei ole isommassamittakaavassa Euroopallakaan. Ainakaan jos tässä on jotain faktaa taustalla:

"Kaikkien Euroopan autojen vaihtuminen sähköautoiksi ei vähennä maailman päästöjä juuri ollenkaan":
Euroopan henkilöautokannan vaihtuminen sähköautoiksi Euroopassa vähentäisi päästöjä maailmanlaajuisesti 0,7 prosenttia, mutta koska osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla, osuus putoaa 0,4 prosenttiin.

https://autotoday.fi/autoalan-vaikuttaj ... ollenkaan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilmastolla rahastetaan kyllä esim isopäästöistenauton omistamisesta, mutta mahtaako ne sen verukkeella kerätyt "ylimääräiset"rahat mennä jotenkin ilmastonsuojeluun. Juu ei.
2007 R 320cdi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suomi ja autoilu vuodesta 2019

Viesti Kirjoittaja karra »

5.12.2018 kirjoitettiin että verorahat valuu ulkomaille: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/pol ... i-1.342422" onclick="window.open(this.href);return false; Autoveroveivauksesta tuli miljoonalasku verottajalle – kauppa hyytyi ja tuonti räjähti

Mitä uusi hallitus tekee asialle: https://yle.fi/uutiset/3-10870242" onclick="window.open(this.href);return false; Ennätykset rikkoutuvat taas: Käytettyjen autojen maahantuonti on noussut hurjiin lukuihin – katso suosikkimerkkien top 10 ja mitä tuotiin vähiten

Veikkaan ettei mitään. Ministeri mariini haluaa pienentää ihmiten liikkumisen tarvetta, eihän siinä mitään :roll:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin