R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tiiikeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 08.08.2012 07:15

R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Terve,

Olen etsiskelemässä itselleni uutta pitkäaikaista harrasteautoa ja kiinnostuksen kohteeksi on rajautunut tuo R 129 SL 500 tai SL 600 mallit, vuosimalliltaan 1995-1998, ehkä vielä toistaiseksi tuo V12 moottorin omaava 600 olisi mieluisampi.

Olen lueskellut jonkin verran ulkomaalaisia palstoja ja tietty tätä forumia ja saanut arvokasta tietoa. Kiitokset siitä!

Oikeastaan mieltäni askarruttaa enää tuo V12 moottori, onko tämä toteutettu samantapaisesti kuin esim. BMW 850i:ssä oleva V12, eli "2 kuutoskonetta laitettu nippuun" ja
sähkölaitteita (ECU:t jne...) siten laitettu tuplasti ja mahdolliset korjauskustannukset verrattuna SL 500 V8:iinkin tuplaantuvat? Kuinka luotettava tuo V12 moottori on ja onko muita "vikoja" kuin nuo normaalisti kaikkiin moottoreihin iän myötä tulevat öljyvuodot, myös kansipahveissa vissiin on ollut jotain "tyyppivikaa" noissa V12 moottoreissa, vai?

Jos joku forumilainen on luopumassa ko. tarkalla pidolla ja täydellisellä huoltohistorialla olevasta tuon vuosimallien yksilöstä, niin laita yksityisviestiä tulemaan. Kenties päästään
tekemään kauppaakin.
Viimeksi muokannut tiiikeri, Su 07.07.2019 12:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R 139 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Korimalliin on lipsahtanut kirjoitusvirhe, kyseessähän on siis R129. Omia kokemuksiani voit lukea tuolta projektiosion puolelta (linkki allekirjoituksessa).

V12:n tapauksessa kyseessä on juurikin "kaksi kutosta nippuun" -tyyppinen ratkaisu, eli ECUja, kaikkia antureita ja kaasuläppiä on kaksin kappalein. Itse en kyllä ole tietoinen mistään erityisistä tyyppivioista, lukuun ottamatta kaikkien Mersujen n. mallivuosia 93-95 vaivaavia johtosarjaongelmia. Eristeet murenevat ajan myötä ja aiheuttavat jos jonkinlaista yllätystä.

Yleisistä kansipahviongelmista en ole kuullut, vaikka toki joku projektikertomus kansirempastakin on tullut vastaan. Eihän näiden ylläpitäminen ilmaista ole, ja luulen että se näkyy siten, että maailmalta löytyy jos jonkinlaisia "yksilöitä". Kutoskoneessa (M104) kansipahvin vuodot ovat yleisiä (jopa väistämättömiä), mutta siihen käsitääkseni osaltaan vaikuttaa ainakin se, että niissä lohko on rautaa ja kansi alumiinia (erilaiset lämpölaajenemisominaisuudet), kun taas tämä M120:t ovat kokonaan alumiinisia. Anekdoottina kerrottakoon että jenkkifoorumilla yhdellä jäsenellä on yli 250000 mailia ajettu -97, johon ei tietääkseni ole tehty kansiremppaa.

Tiesitkin jo varmaan, että 600:ssa on aina hydraulinen ADS-alusta. Muihin sen on saanut lisävarusteena, jota harvemmin on rastitettu. Alusta on toimiessaan loistava, mutta toki suhteellisen monimutkainen. Itselläni ei ole sen kanssa vielä isompia ongelmia ollut, mutta olen jo valmiiksi opiskellut sitä aika paljon, koska olen ihan varma että Suomessa ei ole pahemmin osaamista juuri tämän järjestelmän saralta.

Suomesta hyvän R129:n löytäminen on koneesta riippumatta vaikeaa. Varsinkin faceliftin. Euroopassa puolestaan hinnat ovat olleet jo hyvän aikaa nousussa. Jos olisin etsimässä hyvää, harkitsisin rapakon takaa tuomista. Siellä markkinoilla on paljon hirvittäviä romuja, mutta myös helmiä, ja markkina-arvo on edelleen todella pohjamudissa - tosin merkkejä noususta alkaa sielläkin näkyä.

Itse en ikinä vaihtaisi omaani 500:een, mutta hiljattain sellaistakin ajaneena täytyy sanoa että on se kasikin aika mahtava peli. Todelliset erot suorituskyvyssä havaitsee vasta autobaananopeuksissa... Nämä ovat kunnossa ollessaan hienoja autoja millä tahansa padalla. Kannattaa koeajaa kaikkia, jos mahdollista, ja tehdä sitten päätöksensä, mutta kunto ja muut vaatimukset edellä. Erinomainen 500 (tai 300/320) on aika paljon fiksumpi veto kuin epäilyttävässä kunnossa oleva 600.
tiiikeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 08.08.2012 07:15

Re: R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Kiitos, olikin lipsahtanut kirjoitusvirhe tuohon otsikkoon...

Kiitos vastauksesta. Juu, tuo ADS-alusta ja sen monimutkaisuus on tiedossa. Itsekin olen ajatellut syventyä noihin erikoisuuksiin ajan kanssa sitten kunhan sopiva yksilö on löytynyt. Tuo johtosarjaongelma tosiaan on yksi syy, miksi olen rajannut tuon vuosimalliseulan ja sitten -99 eteenpäin ei oikein miellytä Chryslerin mukaantulon takia.

Tiedän, ettei näiden ylläpito tosiaan ole ilmaista, mutta vastine sijoitettavaan rahaan on kyllä herkullinen:).

Saksasta näyttäisi noita SL:iä löytyvän vielä melko mukavasti, myös AMG:tä ja jopa jokunen Brabus:kin. Auton löytämisellä ei sinänsä ole kiire, käytän siihen reilusti aikaa saadakseni sen hyvin pidetyn "oikean" yksilön. Eikä kyllä moottorivaihtoehtoina ole muuta kuin tuo V8 ja V12:).
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No niin, sitten vain sopivan ilmaantumista odottelemaan. Saksassa on kyllä hyvin tarjontaa, mutta kovin halpoja nämä eivät siellä enää ole. Ruotsin suuntaan kannattaa myös katsoa, sielläkin on ollut jokunen kiinnostava yksilö myynnissä. AMG-mallien huono puoli, ainakin omasta näkökulmastani, on se että ne ovat niin harvinaisia, ettei sellaisella oikein raaskisi ajaa. Miettisi liikaa siijoituksena.

Kotimaisia markkinoita kannattaa muuten seurata tiheään ja liikkua nopeasti jos hyvä ilmestyy myyntiin. Sekä kysyntää että tarjontaa on Suomessa aika vähän, ja hinnat ovat hyvien yksilöiden osalta suhteessa Saksaan alhaiset. Suurin osa kullakin ajanhetkellä myynnissä olevista yksilöistä tuntuu olevan melkoisia pommeja ("pientä laittoa"), mutta niistä pyydetään silti yleensä se 10-15kEUR. Silti kukaan ei tunnu maksavan erinomaisestakaan yksilöstä kovin paljoa tuon haarukan yli => hyvän saattaa saada suhteellisen halvalla, jos käy tuuri ja on nopea.

Näin esimerkkinä, tässä muutama viikko sitten Nettiautossa kävi muutaman päivän ajan kääntymässä facelift (98 ehkä?) 500 harvinaisella panoraamakatolla, pyynti alle 15k, ja vaikutti hyvältä yksilöltä. Yhdelle tutulle tässä juuri etsiskellään facelift-viissatkua, mutta tämä auto ehti mennä kaupaksi ennen kuin sitä ehdittiin edes katsomaan. Jos tuo kyseinen auto oli tosiaan kunnossa ja olisi ollut myynnissä Saksassa, väitän että hinta olisi alkanut 2:lla, tai ainakin hyvin lähellä olisi oltu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja karra »

Lahden näyttelyssä klubin osastolla ollut loppupään 500 panoraamakatolla on kuulemma hiljaisessa myynnissä. Tais olla viel vähän ajettu. Mutta kakkosella alkaa hinta toki...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tiiikeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 08.08.2012 07:15

Re: R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

karra kirjoitti:Lahden näyttelyssä klubin osastolla ollut loppupään 500 panoraamakatolla on kuulemma hiljaisessa myynnissä. Tais olla viel vähän ajettu. Mutta kakkosella alkaa hinta toki...
Kiitos vinkistä...laitetaan mietintään. Ensisijaisesti olen ehkä kuitenkin hakemassa tuota SL 600 mallia. Jos sellaisia tulee "hiljaiseen myyntiinkin", niin yksityisviestiä tai sähköpostia
voi mieluusti laittaa. Sähköposti on tiiikeri(ät)hotmail.com

Ruotsista olen jo Blocketista katsellutkin, oishan siellä ainakin Brabus kaupan, näkyy vaan olevan noissa melko hyvät kertoimet hinnassa verrattuna normi SL:iin;). En tiedä sitten,
ovatko vielä niin paljon parempia vehkeitä normi SL:ään verrattuna? Mobilet ym. onkin kans ihan tuttua kauraa, mut mistä osoitteesta jenkeistä noita kannattaisi katsella?

Kirjoitelkaa toki muutkin kokemuksia ja vinkkejä tuosta R129 SL 600 mallista. Haluan "sivistää" itseäni asian tiimoilta niin paljon kuin mahdollista, niin tietää sitten mahdollisimman hyvin mihin on päänsä laittamassa.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja juusmo »

tiiikeri kirjoitti: Ruotsista olen jo Blocketista katsellutkin, oishan siellä ainakin Brabus kaupan, näkyy vaan olevan noissa melko hyvät kertoimet hinnassa verrattuna normi SL:iin;). En tiedä sitten,
ovatko vielä niin paljon parempia vehkeitä normi SL:ään verrattuna? Mobilet ym. onkin kans ihan tuttua kauraa, mut mistä osoitteesta jenkeistä noita kannattaisi katsella?
Tuskin se mitenkään erityisesti "parempi" on, erikoisempi ja hieman tehokkaampi toki. Kyseessä näkyy olevan 6-litrainen malli - sekä AMG että tietääkseni myös Brabus on tehnyt näistä 7-litraisia (tai vähän päälle) malleja jolloin tehoa on sitten enemmänkin. Tällainen autohan on tilattu tehtaalta tavallisena 600:na ja lähetetty sitten jossain vaiheessa Brabusille laitettavaksi. Mielestäni on erittäin tärkeää varmistua, että paperit Brabus-historiasta ovat tallessa, ja varsinkin että kaikki siellä asennetut osat ovat tallessa ja ehjiä. Muuten käy äkkiä niin että korkea hinta ei ole perusteltu.

Kuvien perusteella ainakin mittaristo, putkisto ja vanteet ovat Brabusta. Ainakin etupuskuri näyttäisi myös erilaiselta kuin omassani, joka on samaa mallivuotta eli 97. Moottorin osalta lienee tehty ainakin softalle jotain, ja varmaan jotain pientä muutakin. Tekstin mukaan 440hv eli noin 50hv lisää vakioon verrattuna. Jostain olen lukenut, että pelkällä softalla näihin voi saada sen 30-40hv lisää.

Kannattaa varautua siihen, että autossa on jotain sellaisia Brabus-osia, joita ei saa enää mistään, tai jos saa, hinta on tähtitieteellinen. Onnea vain ECUjen tai puskurien metsästykseen... Äkkiä mennään siihen, että autolla ei uskalla ajaa. Jos SL tulee ajoon eikä keräilyyn, unohtaisin suosiolla nämä erikoismallit. Ehkä poikkeuksena SL60 AMG, joita on sentään tehty useita satoja - ei yleinen malli sekään, mutta sen verran kuitenkin, että osia on paremmin saatavilla. Lisäksi AMG-mallien kosmeettisia osia on saanut myös ei-AMG-malleihin, joten niitä löytyy huomattavasti helpommin kuin Brabusin vastaavia.

Jos jotain vähän erikoisempaa haikailee, suosittelen lämpimästi etsimään yksilön, jossa on panoraamakatto. Ainakin siis jos tulee joskus ajettua pitkää matkaa tai avokauden ulkopuolella. Mahtava varuste.
tiiikeri kirjoitti: Kirjoitelkaa toki muutkin kokemuksia ja vinkkejä tuosta R129 SL 600 mallista. Haluan "sivistää" itseäni asian tiimoilta niin paljon kuin mahdollista, niin tietää sitten mahdollisimman hyvin mihin on päänsä laittamassa.
Kovin paljon ensi käden kokemuksia ei taida täältä löytyä... 600SL/SL600 on valmistettu 92-01 -välillä se rapiat 11000 jollen väärin muista. Niistä ihan suunnattoman moni ei ole Suomeen asti päätynyt, ja vielä harvempi foorumille :) En äkkiseltään muista kuulleeni yhdestäkään toisesta facelift-mallin 600:sta (klubin epävirallisessa FB-ryhmässä tosin on yhdellä henkilöllä SL70 AMG). Mallivuodelle 96 moottorinohjaus ja sytytysjärjestelmä muuttuivat täysin, alusta päivittyi toiseen sukupolven ADS II:een, ja vaihteisto päivittyi 5-vaihteiseen sähkölootaan, joten teknisiä eroja on yllättävän paljon.
tiiikeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 08.08.2012 07:15

Re: R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Joo, se tulee kyllä aktiiviseen kesäkäyttöön, eikä säilöttäväksi talliin. Ajelen kesässä n. 10-15 tkm joka tapauksessa. Nuo pointit jota esitit Brabusista ja AMG:stä ovat kyllä relevantteja ja antavat aihetta mietintään.

Ilmeisesti -96 siis tuli Boschin Motronic moottorinohjaukseksi? Jos näin on, niin on kyllä loistava uudistus, helpottaa vianetsintää todella reilusti Jetroniciin
verrattuna. Molemmista on kyllä erittäin vahva ja pitkä kokemus ja luotettavia molemmat moottorinohjaukset omalla kohdalla ovat olleet.

Paraikaa myös oma nykyinen, Opel Monza GSE, harrasteautoni on hiljaisessa myynnissä, eli tarkoitus on myydä tuo hyvään kotiin tuon SL:n tieltä. Opeleita
olen harrastellut 25 vuotta ja se polku on nyt tiensä päässä, koska omalle kohdalle mielenkiintoisia malleja ei enää ole."Uutta verta pakkiin" onkin saatava ja
siksi harrasteautomerkki ja -malli onkin nyt vaihdossa uuteen...
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R 129 SL 500 ja 600 muutama aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja juusmo »

tiiikeri kirjoitti:Ilmeisesti -96 siis tuli Boschin Motronic moottorinohjaukseksi? Jos näin on, niin on kyllä loistava uudistus, helpottaa vianetsintää todella reilusti Jetroniciin
verrattuna. Molemmista on kyllä erittäin vahva ja pitkä kokemus ja luotettavia molemmat moottorinohjaukset omalla kohdalla ovat olleet.
Jeps, mersukielellä ME-SFI tuo Motronic. Tässä yhteydessä myös jokainen sylinteri sai oman puolansa. Diagnostiikasta muuten sen verran, että tuosta 96 alkaen löytyy OBD2-pistoke mutta vain jenkkimalleista, ja siitä saa ulos vain moottorinohjauksen datan. "Kaikenkattava" OBD2-pistoke löytyy tietääkseni kaikkien markkinoiden autoista mallivuodesta 99 alkaen. Näihin vanhempiin tarvitsee sitten Mersun testerilaitteiston (Star) päästäkseen kaikkeen "standardidataan" kiinni - tietysti moni mersuspesifisempi juttu aukeaa vain Starilla sittenkin, ohjelmoinnista puhumattakaan.
Vastaa Viestiin