207 ja 307 mallien ero

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
307D_campingvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21

207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja 307D_campingvan »

Hei kaikille Mersuasiantuntijoille.
Tuli hankittua juuri 307d (2,4L) campingmalli, automaatti laatikolla ja olen alkanut sitä kunnostamamaan tulevaa reissua varten. On ennestään Hymer 309D (3.0L) automaattilaatikolla, johon olen enemmän kuin tyytyväinen vaikka matkavauhti on vaatimaton ja ohjaamonmelu korkea. Hymeri on tiettyihin reissu-tilanteisiini liian iso/leveä/kömpelö, ja siksi hommasin tuon camping mallin, noita tilanteita varten. Itse pidän tosi paljon tuosta automaattilaatikosta kun se on niin helppo/käytännöllinen isoissa kaupungeissa ajelessa.

Tutustuakseen tuohon automalliini paremmin, niin kiinnoistais aluksi tietää 207d 2,4L ja 307d, 2,4L mallien eroavuudet? Luin jostain että ensimmäinen kirjain viittaa painoluokkaan ja oletan että myös siten kuormaus-painon ja peräkärryn veto-oikeuksiin, onko näin? Päällepäin en näe eroja ja samat moottorit noissa?
Toiseksi kiinnostais myös saada tietoa noista valsseista, kun käsittääkseni kaikissa 207-310 pakuissa on pulttijako 5x130 & erikoinen/harvinainen - (negatiivinen) ET, käykö mistään muista autoista valssit noihin? Onko kellään kokemuksia valssi-/rengaskoon muuttamisesta isompaan kokoon, suhteessa ajo-ominaisuuksiin? Ajattelin tehdä tuosta camping mallista jonkunverran enemmän offroad tyylisen ja korottaisin sitä ja isommat/korkemmat renkaat.
Kiitollinen kaikista asiaanliittyvästä tiedosta.
Hyvää kesää!
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3070
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja jysi »

Näin minäkin olen käsittänyt, 2xx ja 3xx on kantavuutta lukuunottamatta identtiset, 4xx on alustassa ja korissa enemmän eroa (yleensä paripyörät takana.) Oma 207 on tuontiauto. Siinä on ollut alunperin 185-sarjan renkaat ja myöhemmin Saksan aikana kantavuutta on kasvatettu vaihtamalla ainakin renkaat, en tiedä onko jousille tehty samalla jotakin.
Nyt on otteessa renkaat 205R14C ja omamassa 1810 / teknisesti suurin sallittu 2800 / tieliikenteessä suurin sallitu 2950 kg (+perävaunumassa 2000 kg, siinä on 53 kilowatilla tekemistä).
Pyörän kehä on selvästi kasvanut koska mittari ei pidä enää paikkaansa.
Ajo-ominaisuuksiin en halua ottaa kantaa :mrgreen:
307D_campingvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21

Re: 207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja 307D_campingvan »

Kiitos oikein paljon tiedoista ja mielenkiintoista oppia ja verrata. Minulla on on tuo 307D vm.1981, joten se hieman pienemmällä moottoritilavuudella (48kw) ja omamassa 2420 kg ja peräkärryn massa 1500 kg. Osaatko arvioida tai muistatko kuinka paljon mittari näyttää mahdollisesti väärin sinulla nyt? Paljonko on polttoainekulutus suurinpiirtein ja oliko sulla manuaali vaihteinen.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3070
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja jysi »

Mittari näyttää noin -5% eli näyttö 80 / todellinen 84
Manuaali, polttoainetta vauhdin mukaan 90-100 km/h = 12 l/100 km, rauhallisesti vähemmän
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja tomant »

jysi kirjoitti:Mittari näyttää noin -5% eli näyttö 80 / todellinen 84
Manuaali, polttoainetta vauhdin mukaan 90-100 km/h = 12 l/100 km, rauhallisesti vähemmän
Wau, mikä raketti! Minulla on isolohko 309D avolava ja omamassa 2000 kg (kantavuus 1500 kg) ja sitä saa puristaa aika paljon, jos yrittää mennä yli 90 km/h. Renkaat 205R14C. Keskikulutus 12,3 l sadalle noin 18000 km kesäajossa. Kulutus ei tunnu paljon vaihtelevan kuormalla tai tyhjänä. Vm 1987 ja noin 370000 mittarissa, mutta taitaa olla vähän tehoja kadoksissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Monesti noissa on ongelma väljässä kaasuvivustossa. Kaasu ei mene pohjaan asti jolloin luonnollisesti ne vähätkin tehot katoavat. Tuohan on ollut aikoinaan tehokkaimpia pakuja mitä on 80 luvulla ollut.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja tomant »

jari_w123 kirjoitti:Monesti noissa on ongelma väljässä kaasuvivustossa. Kaasu ei mene pohjaan asti jolloin luonnollisesti ne vähätkin tehot katoavat. Tuohan on ollut aikoinaan tehokkaimpia pakuja mitä on 80 luvulla ollut.
Kiitos, täytyy tutkia vivuston liikkeitä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
307D_campingvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21

Re: 207 ja 307 mallien ero

Viesti Kirjoittaja 307D_campingvan »

Kiitos tiedoista. Oliko tietoa sopiiko minkään muun auton valssit näihin mersun pakuihin (eri ET) kun käsittääkseni näissä on pulttijako 5x130 ja harvinaisempi negatiivine ET. Eli valssin ET kaventaa normaalia enemmän raideväliä? Eli miten on vastaavalla pulttijaolla enemmän normi valssit istuneet näihin (esim LT35 valssit), kellään kokemusta?
Vastaa Viestiin