Automaatin öljynvaihto
Automaatin öljynvaihto
Onnistuuko tuo homma kotikonstein, liittyykö siihen jotain jippoja?
Mitä öljyä (merkki / laatu) kannattaa käyttää esim. tuossa 300CE:n laatikossa?
Joskus olen kuullut jotain sen suuntaista, että suurin osa öljystä on turbiinin tms. syövereissä, eikä sen vaihtaminen olisi mitään helppoa.
Ps. Tiesittekö muuten, että Mersun uudempia automaatteja käytetään myös Jaguareissa ja Jeepeissä?
Mitä öljyä (merkki / laatu) kannattaa käyttää esim. tuossa 300CE:n laatikossa?
Joskus olen kuullut jotain sen suuntaista, että suurin osa öljystä on turbiinin tms. syövereissä, eikä sen vaihtaminen olisi mitään helppoa.
Ps. Tiesittekö muuten, että Mersun uudempia automaatteja käytetään myös Jaguareissa ja Jeepeissä?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Morjens.
Kotikonstein tuo taitaa onnistua vaan, jos saat auton ylös. Laatikosta otetaan öljypohja irti, jota kautta tuo suodatinkin vaihdetaan ja päästetään liukasteet pihalle. Suodattimen vaihto on käsittääksent tehtävä aina kun öljytkin vaihdetaan. Mersun laatikosta en sano varmaksi, mutta ainakin jenkkilootissa on pohjalla kestomagneetti, joka ottaa talteen mahdollisesti jostain irtoavat metalliroskat.
Turbiinissa on tosiaan isohko osa öljystä. Mersun turbiini on suunniteltu niin, että sen saa tyhjennettyä mutta siihen menee hiukan aikaa + uutta öljyä joudut tietysti kustantamaan sen verta enempi. (Vastaavasti joiihnkin USA-laatikoihin joutuu poraamaan tyhjennystä varten turbiiniin reiän, joka sitten taas pitää hitsata kiinni. Tämä offtopic, mutta tuossa tapauksessa ymmärtää sen että turbiinin öljyä ei vaihdeta jenkeissä yhtä usein...)
Yksi kotiasentajan muistisääntö on pitää paikat puhtaana, jos mokomaan ryhdyt itse. Automaatin ahtaat kanavistot ja venttiilit ovat herkkiä pienellekin roskalle. Itse vaihdattaisin liikkeessä, muistaakseni viimeksi meikäläiselle annettiin mokomasta maksumääräys noin 100 eurolle.
12V koneessa muuten on erilainen suodatin kuin 24V koneessa tai 4Maticissa. Muista varmistaa koneen malli ennen kuin auto hissataan vintturille. Muuten voi käydä kuten minulle, että auton todellinen olemus selviää melkein liian myöhään -- varastosta tuodaan "tavallista" filtteriä ja sitten monttöörille selviää että "aijjaa tää onki nelmatikki, täs onkin erilainen suoadtin, mutta eiköhän se tilaamalla tänne viikossa saada..."
Kotikonstein tuo taitaa onnistua vaan, jos saat auton ylös. Laatikosta otetaan öljypohja irti, jota kautta tuo suodatinkin vaihdetaan ja päästetään liukasteet pihalle. Suodattimen vaihto on käsittääksent tehtävä aina kun öljytkin vaihdetaan. Mersun laatikosta en sano varmaksi, mutta ainakin jenkkilootissa on pohjalla kestomagneetti, joka ottaa talteen mahdollisesti jostain irtoavat metalliroskat.
Turbiinissa on tosiaan isohko osa öljystä. Mersun turbiini on suunniteltu niin, että sen saa tyhjennettyä mutta siihen menee hiukan aikaa + uutta öljyä joudut tietysti kustantamaan sen verta enempi. (Vastaavasti joiihnkin USA-laatikoihin joutuu poraamaan tyhjennystä varten turbiiniin reiän, joka sitten taas pitää hitsata kiinni. Tämä offtopic, mutta tuossa tapauksessa ymmärtää sen että turbiinin öljyä ei vaihdeta jenkeissä yhtä usein...)
Yksi kotiasentajan muistisääntö on pitää paikat puhtaana, jos mokomaan ryhdyt itse. Automaatin ahtaat kanavistot ja venttiilit ovat herkkiä pienellekin roskalle. Itse vaihdattaisin liikkeessä, muistaakseni viimeksi meikäläiselle annettiin mokomasta maksumääräys noin 100 eurolle.
12V koneessa muuten on erilainen suodatin kuin 24V koneessa tai 4Maticissa. Muista varmistaa koneen malli ennen kuin auto hissataan vintturille. Muuten voi käydä kuten minulle, että auton todellinen olemus selviää melkein liian myöhään -- varastosta tuodaan "tavallista" filtteriä ja sitten monttöörille selviää että "aijjaa tää onki nelmatikki, täs onkin erilainen suoadtin, mutta eiköhän se tilaamalla tänne viikossa saada..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jotakin vastausta....
Viimeksi laitoin Mobilia ( oikea tyyppi on mainittu siinä vihkossa, joka
pitäisi roikkua siinä öljypullojen vieressä - siis siellä kaupassa ).
Varaudu vaihtamaan myös suodatin, ja mahdollisesti automaatin öljypohjan
tiivari. Tiivari voi olla huono ( vuotoja ?) tai viottua vaihdossa.
En ole rohjennut tyhjentää turbiinia ( jotkut ovat pelotelleet, että on hankala
täyttää ). Olen ajatellut että öljy siinä kuitenkin riittävästi blandaantuu tuoreemmaksi. Ei siellä turbiinissa ihan niin paljoa ole . . .
( Turbiinin tyhjennyspropun saa sitä pyörittämällä näkyville. Propussa kuusiokolo kärki.
PS: Porsche käyttää myös MB automaatteja ( ainakin joissain malleissa ).
pitäisi roikkua siinä öljypullojen vieressä - siis siellä kaupassa ).
Varaudu vaihtamaan myös suodatin, ja mahdollisesti automaatin öljypohjan
tiivari. Tiivari voi olla huono ( vuotoja ?) tai viottua vaihdossa.
En ole rohjennut tyhjentää turbiinia ( jotkut ovat pelotelleet, että on hankala
täyttää ). Olen ajatellut että öljy siinä kuitenkin riittävästi blandaantuu tuoreemmaksi. Ei siellä turbiinissa ihan niin paljoa ole . . .
( Turbiinin tyhjennyspropun saa sitä pyörittämällä näkyville. Propussa kuusiokolo kärki.
PS: Porsche käyttää myös MB automaatteja ( ainakin joissain malleissa ).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Ei tarvi tyhjätä
Turbiini suositeltiin tyhjättäväksi joka toisen öljynvaihdon yhteydessä, näin ainakin Tojon maasturin tomaatissa. Operaatio oli sinänsä helpompi, että turbiinissa oli eräänlainen tyhjennysproppu kyljessä. Siitä vain auki ja liemet pihalle ja samaa kautta letkun kanssa uutta voidetta tilalle.
Tästä huolimatta annoin hommat suosista ammattilaiselle. Mutta tuo kertoi, ettei vaihto ole pahakaan rasti - puhdasta vaan pitää olla kuin leikkaussalissa.... :shock Ja aina uudet tiivisteet matkaan. No, Mersussa on tietysti erilaiset omat kommenvenkkinsä kuin tuossa Fujin lootassa. Vai oliko se nyt Denso, jompi kumpi, jolla ei eräänlaisena ooteenä ole merkitystä .
Tästä huolimatta annoin hommat suosista ammattilaiselle. Mutta tuo kertoi, ettei vaihto ole pahakaan rasti - puhdasta vaan pitää olla kuin leikkaussalissa.... :shock Ja aina uudet tiivisteet matkaan. No, Mersussa on tietysti erilaiset omat kommenvenkkinsä kuin tuossa Fujin lootassa. Vai oliko se nyt Denso, jompi kumpi, jolla ei eräänlaisena ooteenä ole merkitystä .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Turha pelko
Terve!
Olen pari kertaa pudottanut laatikon pois ja siinä yhteydessä vaihtanut öljyt, myös turbiiniin. En minä ainakaan tuossa turbiinin täyttämisessä mitään ihmeellistä huomanut. Kyllä se kama sinne ajautuu, kun autoa käyttää paikallaan.
Eli, öljyn täyttö täytyy tehdä vaiheittain. Ensin muutama litra sisään ja auto löpöttämään hetkeksi tyhjäkäyntiä. Tässä kohdin voi tietysti katsoa tikkua. Öljyä lisäillään vähän vaille ohjearvoon ja sitten vain heitetään lenkki ja katsotaan taas.
Huhujen mukaan ylitäyttö on vahingollista, joten kannattaa lähestyä tikun ylärajaa varovasti.
Olen pari kertaa pudottanut laatikon pois ja siinä yhteydessä vaihtanut öljyt, myös turbiiniin. En minä ainakaan tuossa turbiinin täyttämisessä mitään ihmeellistä huomanut. Kyllä se kama sinne ajautuu, kun autoa käyttää paikallaan.
Eli, öljyn täyttö täytyy tehdä vaiheittain. Ensin muutama litra sisään ja auto löpöttämään hetkeksi tyhjäkäyntiä. Tässä kohdin voi tietysti katsoa tikkua. Öljyä lisäillään vähän vaille ohjearvoon ja sitten vain heitetään lenkki ja katsotaan taas.
Huhujen mukaan ylitäyttö on vahingollista, joten kannattaa lähestyä tikun ylärajaa varovasti.
Terveisin
Tero
Tero
Lisää aiheesta...
Ylitäyttö aiheuttaa öljyn vaahtoamista = ei voitele !
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: Lisää aiheesta...
Ei, eikä ole muutenkaan mukava kokoemus. Vaahtoavan automaattiöljyn tilavuus kasvaa kolminkertaiseksi "kiinteään" verrattuna, jolloin ovat hetken aikaa tiivisteet kovilla. Mersun laatikossa on tosin huohotinputki, joka menee laatikon takaosaan. Putki on siksi pitkä ja mutkikas, että normaalisti sitä kautta ei kulje kuin ilma. Jos öljyä vaan on litran verran liikaa, se on jo suhteeessa niin paljon että öljy tulee tuosta huohottimesta pihalle. Ei välttämättä vahingollista, mutta savu ja käry on karmea, kun ATF lennähtää kuuman pakarin /mahd. katin päälle.Henry V. kirjoitti:Ylitäyttö aiheuttaa öljyn vaahtoamista = ei voitele !
Kaapo: eikö Toyota tee itse laatikkonsa? Näin jostain TM:n artikkelista luin. Samaten omavaraisia olivat muut isot japsit ja MB.
No jaa, Subaruhan on osa Fujia joten siinä voi Fuji tomaatin kyljessä lukeakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jaahas, parempi jättää ammattilaisten päänvaivaksi.
Koivun alla sateessa hiekkapihalla ilman monttua ja kunnon nosturia, kuulostaako hieman riskaabelilta.
Koivun alla sateessa hiekkapihalla ilman monttua ja kunnon nosturia, kuulostaako hieman riskaabelilta.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Jotakin vastausta....
Oma pajani sanoi suoraan, että kun vaihtamaan aletaan, niin suotimen lisäksi pistetään myös uusi tiiviste.Henry V. kirjoitti: Varaudu vaihtamaan myös suodatin, ja mahdollisesti automaatin öljypohjan
tiivari. Tiivari voi olla huono ( vuotoja ?) tai viottua vaihdossa.
Ainakin MANNin 722.3-suodinkitin mukana tuli automaattisesti myös tiiviste. Öljyksi omaani laitettiin Mobilin ATF220 tms- kuitenkin D II-luokan öljy. Käyttämäni varaosaliikkeen mukaan mersu/Mobil ei edelleenkään tyrkytä ainakaan kaikkiin vanhempiin Dex III öljyjä- Jarkko S tuon varmaan tietää paremmin. Riippuu vissiin myös siitä ajaako autolla ympäri vuoden.
Toiseen kärryyn pitäisi vielä teettää sama juttu syksyn päälle.
Oli muuten kohtalaisen arvokas tuo MANNin suodin& tiiviste ainakin tuohon laatikkoon: muistaakseni lähdöt 110EUR- netto sitten tutusta paikasta jonkin verran vähemmän, mutta kuitenkin. En tiennyt alunperin kittien hintoja- niinpä tilasin tottumuksesta 3 kpl; samalla tavoin aina tulee öljynsuotimiakin otettua ylimääräisiä, ettei pääse loppumaan- sitäpaitsi jos vaihdossa sattuu vahinko, on uusi mukava olla lähellä. Hintoja ei tietty tule niin kyseltyä- tarpeeseen kun tilaa. Vähän hymyili tuttu varaosakauppias, kun menin hakemaan tavaroita- oli kuulemma terassikierros ollutkin mielessä jo jonkin aikaa.
Unelmilla on tapana toteutua...
Mielestäni kun kerran vaihtaa öljyt, niin suodatinkin samalla. 60 000 km:n välein suoritettuna ei liene kohtuuton kustannus. Muistaakseni originaalisuodatin 722.122 (?) -laatikkoon maksoi reilun 30 euroa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Juu suodatin kannattaa nakata myös uusi kun öljyt vaihtaa. Ja öljypohjan kiristyksen kanssa kannattaa olla varovainen ettei mene liian tiukalle, tiiviste halkeaa helposti, koska laatikossa on tasainen pinta ja ö-pohjassa on pyöreä kantti.
Ja usein kun on pohja vedetty liian tiukkaan, niin pultin reiät kutistuu (pelti vääntyy) ja pultin tiukkuutta on liki mahdoton arvioida ja sitten voi lipsahtaa liian tiukalle> tiiviste halkeaa. Eli varovaisuutta ja malttia hommaan.
Jees Dexron 3 on hyvä, mutta kakkonenkin kelpaa aivan mainiosti.
Toyotalla taitaa olla Jatcon lootat, ja saattoi olla joku toinenkin merkki (aisin-warner tms) tai sillai.
Turbiinissa on proppu, ainakin 722.4 ja 722.3-laatikoissa, taisipa olla jopa vanhemmissakin lootissa, ei välttämättä kaikissa. Proppu tulee esille kun pyörittää konetta (edit: vaikka ruuvarilla turbiinista itsestään vekslaamalla, ei tartte konetta starttailla ). Ilmestyy sinne turbiinikopan ritilän taakse, ja 6mm kuusiokololla pois ja öljyt pihalle.
Flosse tiesikin jo että öljyä laatikkoon muutama litra ja käyntiin, öljy lähtee kiertämään turbiinit ja muut. Kohta loput ylärajaan asti.
Tulipas pitkä tarina...
Ja usein kun on pohja vedetty liian tiukkaan, niin pultin reiät kutistuu (pelti vääntyy) ja pultin tiukkuutta on liki mahdoton arvioida ja sitten voi lipsahtaa liian tiukalle> tiiviste halkeaa. Eli varovaisuutta ja malttia hommaan.
Jees Dexron 3 on hyvä, mutta kakkonenkin kelpaa aivan mainiosti.
Toyotalla taitaa olla Jatcon lootat, ja saattoi olla joku toinenkin merkki (aisin-warner tms) tai sillai.
Turbiinissa on proppu, ainakin 722.4 ja 722.3-laatikoissa, taisipa olla jopa vanhemmissakin lootissa, ei välttämättä kaikissa. Proppu tulee esille kun pyörittää konetta (edit: vaikka ruuvarilla turbiinista itsestään vekslaamalla, ei tartte konetta starttailla ). Ilmestyy sinne turbiinikopan ritilän taakse, ja 6mm kuusiokololla pois ja öljyt pihalle.
Flosse tiesikin jo että öljyä laatikkoon muutama litra ja käyntiin, öljy lähtee kiertämään turbiinit ja muut. Kohta loput ylärajaan asti.
Tulipas pitkä tarina...
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Niin tuli vaan mieleen että onko tuo laatikon öljynvaihto niin tarpeen ainakaan uusimmissa, koska ainakin ohjekirja sanoo että öljyjä ei tarvitsisi vaihtaa (ts. sitä vain täytyy lisätä tarvittaessa). Itse toki olen sitä mieltä että vaihto on tarpeen, tai ainakin suotavaa. Taitaa olla kysymys vain siitä että veho tahtoo tästäkin operaatiosta oman osansa...
Jos se kuuluu vaihtaa niin mikä mielestänne on sopiva vaihtoväli?
Jos se kuuluu vaihtaa niin mikä mielestänne on sopiva vaihtoväli?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
suositus
suosittelen lentolan öljyhuoltoa kangasalla. suostuivat tekemään , toisin kuin rantatien öljynvaihtokeskus ....hinta oli itselläni noin 80 euroa, (300te(eli öljyä menee varmaan liki yhtä paljon)(6.3 litraa))). näissä ¨vanhemmissa¨suositellaan vaihtoväliksi 60000km.
S211 220CDI -04.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.