Käyttöautona X164 GL450

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Jos aloittais oman topicin tälle loppukesän hankinnalle. Varmasti tulee aiheita joihin kaivataan neuvoja ja kommenteja...

Eli jo pidemmän etsiskelyn ja pohdinnan jälkeen perheen 2 auton virkaa ajanut Jeep Cherokee päätettiin päivittää Mersukantaan. Kantava sjatus on ollut, että vois olla järkevämpää jos se auto jolla ajetaan vähemmän olis tiloiltaan iso ja kilsojen takia bensa kun taas se millä ajetaan enempi ja pääosin yksin vois olla pienempi diesel. GL osalta ajatus oli myös että ei se varmaan enempää voi kuluttaa kun Jeep :). Nyt on siis plänin eka vaihe suoritettu. Aika näyttää vaihtuuko R lopulta pienempään...

Eli tässä se nyt sitten on. Loppuvuodesta 2006 rekattu GL 450. Etsinnän kriteerejä oli, että offroad tekniikkapaketti pitää olla ajatellen talvisia mökkireisuja joilla menomatkan tie voi olla auraamatta. Musta mustalla sisustalla oli myös mielessä... muuten varusteiden suhteen ei ollu ihmeempiä kriteereitä. Penkinlämmittimet taakse plussaa kuten myös mahdollinen DVD laitteisto tenavia ajatellen. No ne tässä sattui mukana tulemaan. Verotusta ajatellen ja tulevia suht vähäisiä kilsoja/vuosi ajatellen en pitänyt mitään kattoa kilsojen suhteen. Enempi ajettu, pienempi vero, jos vaan muuten kunnossa. Hain auton Saksasta Frankfurthin pohjoispuolelta, mutta auto ei ole ollut rekisterissä saksassa vaan on ollut uudesta tai lähes uudesta sveitsissä. USA malli se on mutta eka huolto jo leimattu sveitsissä. Runkonumerotiedoilla löytyy myös maininta etuvalojen vaihdosta euro versioon. Liekö sitten tehty maahantuonnin yhteydessä Sveitsiin... Ajelin auton Baltian läpi Suomeen ja siitäkin voisi tarinan kirjoitella. Hieman oli sattumuksia, mutta kokonaisuutena ihan ok reissu.

Autolla on nyt hakureissu mukaanlukien ajeltu reilu 3tkm ja toistaiseksi kaikki ok. Jotain osia on jo tullu tilailtua (ja työkaluja). Vaihdella pitää nyt ainakin alkuun moniurahihnan hilppeet ja etupyörän laakerit. Ilma-alustan kompura varmaan myös kun on vähän äänekäs. Ennen sitä pitää kuitenkin tutkia vuotaako jostain. Ei laske pusseilta pidemmänkään seisonnan aikana, mutta kompura käy suht pitkään kun laittaa käyntiin. Onko kompuran tuotto huono vai tyhjeneekö säiliö (jos sellainen on?).

Tässä alla vielä varustelista. Laitan kuvia seuraavaan postaukseen.

TJ

197UOBSIDIAN BLACK
200ALEATHER
201ALEATHER - BLACK/ANTHRACITE
212BOP. INSTRUCT. AND MAINT. BOOKLET-ENGL. FOR USA/CAN
213SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
214ADAPTIVE DAMPING SYSTEM
219PROXIMITY-CONTROLLED CRUISE CONTROL
220PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
221BSIGN COOLANT/REFUELING - ENGLISH
232GARAGE DOOR OPENER WITH 284 - 390 MHZ FREQUENCY
242ELECTRICALLY ADJUSTABLE RIGHT DRIVER SEAT W MEMORY
249INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING
275MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
280LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
284BAIRBAG LABEL - ENGLISH FOR USA
293SIDEBAG IN REAR LEFT AND RIGHT
301ASHTRAY PACKAGE
345RAIN SENSOR
359TELEAID USA
389MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS) USA/CANADA COMPL.
404MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
405MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT RIGHT
414ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
430OFFROAD PACKAGE
438HEAD-UP DISPLAY CLASSIC
441VITAL SENSOR ON STEERING WHEEL
443HEATED STEERING WHEEL
461INSTRUMENT WITH MILES IND. AND ENGLISH LEGEND
470SEMI-ACTIVE ROLL STABILISATION (SEMI ARS)
481UNDERSHIELDS
489AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE
494U.S. VERSION500ELECTRIC FOLDING OUTSIDE MIRROR
519CONNECT 20 ENTRY (NTG7)
524VEHICLE PROTECTIVE COVER (FULL BODY COVER)
527COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
536SIRIUS SATELLITE RADIO COMPLETE SYSTEM
550TRAILER COUPLING
551BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
580AIR CONDITIONER
600HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
615BI-XENON HEADLICHT W.ACTVIE CURVELIGHT RIGHT-DRIVE
619CORNERING ILLUMINATION
636DELETION - WARNING TRIANGLE
666PRODUCT PROT.F.TRANSPORT VEH. W/O TIE-DOWN HOOKS
673HIGH-CAPACITY BATTERY
690EMERGENCY SPARE TIRE (MINI SPARE)
705LUNITED STATES (USA)
720ROOF RAILING
723TRUNK COVERING
731TRIM PIECES - WOOD BURRED WALNUT VENEER
763RADIO REMOTE CONTROL WITH PANIC SWITCH (315 MHZ)
7XXLNORTH AND SOUTH AMERICA
807YEAR OF MODIFICATION
810PREMIUM SOUND SYSTEM
819CD CHANGER840DARK TINTED GLASS
845THIRD SEAT ROW, ELECTRICALLY FOLDABLE
846SCUFF PLATE IN ALU-APPEARANCE WITH RUBBER STUDS
848ELEC. SIDE WINDOWS
864REAR ENTERTAINMENT (2 SCREENS)
872REAR SEAT BENCH HEATING LEFT UND RIGHT
873SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875HEATED SCREEN WASH SYSTEM
876INTERIOR LIGHT ASSEMBLY
889KEYLESS - GO
890AUTOMATIC REAR-END DOOR
989IDENTIFICATION LABEL UNDER WINDSHIELD
A05TRANSMISSION ALL-WHEEL CAPABLE
A21SHIFT BY WIRE
A22NEW CONVERTER GENERATION
A45O-SHIFT PLATE WITH VGS2
F164SERIES 164FVSEDAN ELONGATED
G904TRANSMISSION CODE VERSION 04GAAUTOMATIC TRANSMISSION
J58RIGHT BRACKETK12STEUERCODE FUER SERVICEINTERVALL 30000 KMK14CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 20000 KMLLEFT-HAND STEERING
M273V8-GASOLINE ENGINE M273M464.6 LITER DISPLACEMENT
R02ALL SEASON TYRES
R31N/AU11ADJUSTABLE REAR SPOILER W. TWO-LEAF REAR-END DOORU40CARGO NET BEHIND FRONT SEATS
U71DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 1,
USAU89OPTICAL OFFROAD PACKAGE
V41SPEED+ - LOADINDEX 110 H

Additional information from Foreign Organizations

ParameterValue31, 69AHK USA nachträglich eingebaut. Code 846 / Trittbretter in Chromoptik nachträglich eingebaut / Fremdgarage 10x 164 698 15 30 1x 164 690 01 75 (Chromoptik) 1x 164 690 02 75 (Chromoptik) 1x 164 690 06 55 1x 164 690 07 5582Scheinwerfer 164 820 35 61 Scheinwerfer 164 820 36 61 USA-Version Code 494 ausgebaut / Fremdgarage Eingebaut / Fremdgarage Scheinwerfer 164 820 31 61 Scheinwerfer 164 820 32 61
Viimeksi muokannut Maastis, Su 03.10.2021 21:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tässä muutama kuva. Drivesta ei vissiin saa linkattua niin että kuva näkyis suoraan? Img linkillä ei näkynyt, joten laitoin nyt vaan linkit kuviin...


https://drive.google.com/file/d/1-zTQuA ... p=drivesdk
Hotellin pihassa Puolan maaperällä kaupantekoa seuraavana päivänä.
https://drive.google.com/file/d/1-zUO7j ... p=drivesdk
Rengaspajalla Puolassa...

https://drive.google.com/file/d/104LLUU ... p=drivesdk
Kohti Tallinna -Helsinki lauttaa!

https://drive.google.com/file/d/10GMfab ... p=drivesdk
Sisusta etupenkit

https://drive.google.com/file/d/10HPd-2 ... p=drivesdk
Sisusta takapenkit
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

Onnittelut, nämä on mukavia autoja V8:lla ajella. Näyttäisi varustepuolikin olevan ihan kohdallaan tuossa yksilössä.
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Nyt ei ole niin väliksi vaikka talvi tuliskin :)

Kuva
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ilma-alustasta. Jo ostohetkellä huomioin, että kompura on aika äänekäs. Nyt koitin ajella starilla ne testit mitä alustan valikosta löytyi. Siinä oli vuototesti säiliön välille, kompuran "tuotolle" ja sitte oli ohjeistus pussien tarkastamiseksi mitata tasaisella alustalla paljoko putoaa vuorokaudes. No noi star testit meni läpi ihan ok ja ekan vuorokauden aikana ei muutosta korkeudessa. Toisen vuorokauden jälkeen oli etupää jonkun millin laskenu. Ohjeessa taidettiin mainita joku 20mm raja-arvo. No, seuraillaan käytöstä.

Kompuran/alustan toiminnasta. Kuinka usein tuo kompura normaalisti käy? Ja "kuluttaako" alusta ilmaa ns. Jatkuvasti? Eli pudottaako ja nostaako ohjaus pussien paineita about kokoajan tarpeen mukaan? Nyt kun kompura on äänekäs niin se käy mielestäni aika usein. Ja välillä melko pitkäänkin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Talvi lähestyy... päätin, että maalautan noi 21" AMG vanteet ennen talvirenkaiden päälle pyörittelyä. Niissä on nimittäin muutama hosi iso kolhu. Tiedä sitte mihin betoniporsaaseen on kolhittu... pulverimaalin alle tarviis myös vähän pakkelia. Nyt on koepalat menossa Motonetin kemiallisella metallilla jolle lupaavat 220 astetta lämmönkestoa (30min). Ja sitten se perus Plasticpadding. Sille taidetaan luvata 160 astetta, mutta saattaahan se yllättää. Testikappaleista näkee myös miten pulveri tarttuu. Mitä oikiasti kuuluis käyttää?

Vannerempan ajaksi pistin alle R mallin talvipyörät. Tuli niin karseen näköönen, että otetut kuvat pitäis oikiastaan poistaa... R vanteet suurella ET:llä ja muutenkin pienet GL alle niin ne katos sinne pyöräkoteloihin. Joku vois sanoa että paripyörien ulompi puuttuu :)

GL 21" on speksillä 10" leveet ja ET37.
R 18" on speksillä 8" levee ja ET67!!

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Tuli tuossa loppukesästä katsottua, että GL jarrupalat alkaa olla aika lailla vaihtokunnossa. Tilailin sitten palat eteen ja taakse. No en ole ehtinyt vielä vaihdella ja tuossa eilen pamahti sähköpostiin Autodoc jarrulevytarjous, jopa -40%. No toi on heidän mainoskikkailua, mutta sitten pisti silmään, että GL oli saatavilla Zimmerman uritetut 350mm etulevyt alle 20e kappale. No pakkohan ne oli poimia ostoskoriin kun mielestäni on jo aika etuuset levyt koko huomioiden. Taakse ruksasin sitten Febit ja ne oli noin 30e/kpl. Oon aina käyttäny ihan tavallisia jarrulevyjä, mutta ei kai noista uritetuista haittaakaan ole?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Niinpä siinä taas kävi että saa pettyä Autodoc kanssa. Silti sieltä pitää vaan erehtyä tilaamaan aina uudelleen ja uudelleen... Eli sain meilin, että 19,36 kappalehintaan tilaamani Zimmermanit on loppu. Sitte tuli ehdotusmuista noin 100e/kpl Zimmermaneista. No samaan aikaan kuitenkin apin mukaan sillä tilaamallani oli saldoa, mutta hinta oli nostettu reiluun satkuun. Nyt vaihdettu useampi meili ja eivät mahdu myöntämään virhettä hinnoittelussaan ja tyrkyttävät vaan kerta toisensa jälkeen kalliimpia levyjä. Koitin nyt ehdottaa, että pidetään se hinta siinä tilauksen 19,36/kpl, mutta mulle kelpaa ihan tavalliset Febin levyt... tuskin tämä läpi menee, mutta onpa nyt kokeiltu. Ärsyttävää kun joka kerta sieltä myös vastaa eri henkilö ja ne ei viitti lukia sitä koko kirjeenvaihtoa läpi että mistä kaikki sai alkunsa...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Vähän tullut huoltoja tehtyä. Eli moniurahihna hilppeineen vaihdettu. Heitinkin vesipumpun kiristysmomenteista oman aiheen, mutta googgelin informaatioon piti yön pimeinä tunteina turvautua.

Sitten toinen aihe mistä olen vinkkejä kysellyt aihetta liippaavissa keskusteluissa. Jakoketjun kunnon arviointi. Koitin nyt samalla ottaa molemmista sylinteriryhmistä toiset nokan asentoanturit irti. Pyöritin kampiakselin asteille 305. Hienosti möllötti pyöreään muotoon meistattu numerosarja molempien anturireikien keskellä. Eli kunnossa pitäisi olla niin ketju kuin ketjun ohjuripyöräkin...

Ilma-alustan kompura on edelleen äänekäs. Niin, eihän se siitä itsekseen tule korjaantumaan... välillä käy niin pitkään että heittää herjan mittaristoon... olen koittanut myös seurata tyhjeneekö pussit itsekseen ja satunnaisesti kuskin etupyörässä olisi havaittavissa lievää vajoamista. Mitattuna luokkaa 10-15 milliä vuorokaudessa. Ajossa kompura käynnistyy ehkä noin kerta/10 kilsaa. Onko normaalia vai vuotaisko etupussi ajossa? Kompuran ajattelin jokatapauksessa uusia, mutta pitäiskö samalla laittaa pussit etutolppiin...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Kun vaihtaa tuon ilma-alustan kompuran, niin ilmeisesti pitää starilla tehdä joku käynnistyssyklilaskurin nollaus?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noniin, tuli kompura vaihdettua. Kertaalleen (ainakin) se oli näköjään vaihdettu. Paikoillaan oli orginaali AMK, mutta 2 vuotta autoa uudempi. Iskin Mieslerin tilalle. Imuletku oli halki liitoskohdan jälkeisestä mutkasta ja ei suodattimessakaan ollut hurraamista. Suodattimes tais olla kuitenkin useamman vuoden uudempi päiväys. Otin nekin kuitenkin varuulta valmiiksi ja hyvä niin. Tarpeeseen tuli. Vanha kompura kalisi kun käsissä heilutteli. En ehtiny vilkaista sisään... niin joo, käyntiaikalaskuri sieltä löytyi. Nollasin sen sitten.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Nyt ollu pariin kertaan kunnon loskakelejä. GL ei kulje niin jämäkästi kun voisi olettaa. Heti kun vähän enempi loskaa alkaa hakea suuntaa. Etupäässä ei taida olla kaikki kohdallaan. Pitänee aloittaa varmistamalla että ei ole väljää ja sitten pyöränkulmien tarkistus/säätö. Olettais tuon menevän loskasta huolimatta kohtuu vakaasti? No kyllä tuli kesärenkaillakin huomioitua, että suoralla tiellä ei niin vakaa kun odottaisi. Mutta mutkapätkällä taas mdnee hienosti... eli ehkä ei väljää vaan ennrmminkin väätät säädöt...?

Toistaiseksi alla on R lainatut talvirenkaat jotka vähän pienet ja suurella ET:llä, mutta kapean renkaan olettais vain parantavan yilannetta.

Vaihtolistalla olis myös etupyörien laakerit jotka jurnuttivat jo ostohetkellä. Olis työkalutkin nyt hommattuna kun tulis vaan sopiva rako alkaa ruuvata...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tuli tänään touhattua talvirenkaiden vanteiden parissa. Eli ostaessa auton alla tuli 21" AMG vanteet. Hankin niille uudet misukan nastarenkaat, mutta koska sveitsinpoika oli sen verran kolhinut vanteita päädyin niiden maalaamiseen. Tänään kaveri puhalsi vanteet ja itse täytin moponetin metallikitillä kolhut. Sitten hioin kittipaikat muotoon ja muutenkin puleerasin puhallettuja pintoja vähän sileämmäksi. Hioin pääosin käsipeleissä ja Feinin multimasterilla. Aikaa tuhraantui kyllä kiitettävästi, mutta toivotaan siistiä maalausjälkeä. Aiemmin viikolla kaveri testasi kuinka tuo moponetin metallipakkeli toimik maalausuunissa. Kaveriksi laitettiin plasticpaddingiä. Moponetin keinometalli toimi paremmin. Pintaan on tarkoitus vetää vannehopea pulveri. Sitten misukat vanteelle ja auton alle. Saa lainapyörät R:n alle ja alkaa taas käydä dieselillä töissä.

https://drive.google.com/file/d/1OP-dx_ ... p=drivesdk
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Nyt on vanteet maalissa. Vielä kun kotiutuu TPMS sensorit niin pääsee kattoon riittääkö tilaa vannepainoille...

https://drive.google.com/file/d/1PegSir ... p=drivesdk
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Olis aika pikkuhiljaa ottaa ja vaihtaa humisevat etupyöränlaakerit. Tänään valmistelin hommaa tekemällä navan irroittamista varten kuvan mukaisen "ulostyöntölevyn". Eli idea on että tuo heitetään navdn laipan taakse ja pyöränpulttien reijistä painetaan pulteilla levyä vasten ja näin työntyy napa ulos. Kopsasin idean jenkkifoorumille hyvin kuvatusta rempasta.

Kuva

Sain autoon myös viimmeinkin talvirenkaat alle. Vanteet puhallettiin, kittailin kolhut ja vedettiin pulveri pintaan. Kuvassa jo sotkettu kuraisiksi...

Kuva

TJ
Viimeksi muokannut Maastis, Ti 21.01.2020 00:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja markoala »

Joko autodoc on saanut levyt toimitettua?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joko autodoc on saanut levyt toimitettua?
Zimmermanien kanssa homma meni persiilleen. Myöskään samaan hintaan ei saanut mitään... lopulta päädyin ottamaan Ferodot joihin sai hyvät prosentit. Tulikin tuos katsottua, että vaihto alkais olla tarpeen. No samalla kun laakerit...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Oli tarkoitus viime viikonloppuna vaihtaa ainakin kuskin puolelle etupyöränlaakeri. Hain hommaa varten uuden momenttiavaimen 350Nm asti kun navan pultin momentti taitaa olla 280Nm+45°. Perjantaina vähän pesinkin autoa että mukavampi ruuvata. Sitten tallissa kertaalleen plarailin vielä läpi hyvää DIY topicia jenkkisivuilta, joka tehty ML pohjalta. Samalla kattelin hommaamiani laakereita ja alkoi vaivata mieltä laakerin ulkohalkaisija ja hankkimani irroitussarjan holkkien koot... ML etulaakeri on ulkohalkaisijalta 90mm ja siihen sarjassa olis riittänyt suurin holkki. Mutta GL onkin 98mm... joten eipä kannattanut alkaa purkaa. Päivä kului sitten muuhun ja iltapäivällä kävin sorvittelemassa sopivan holkin ja laipat työkalusarjan jatkeeksi. Hommasin valmiin sarjan kun oli niin halpa, että ei kannata kauaa sorvailla, olikohan alta 40e. No sai sitte kuitenkin sorvailla ne sopivat...

Kuva
Kuva
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tänään tuli vähä puuhasteltua etupyöränlaakerin kanssa. Samalla heitin uuden ilmajousijalan.

Amerikan joen mallilla tehty "ulostyönnin" navalle:
Kuva

Hienosti toimi:
Kuva

Sitte laakeria ulos pesästä. Vähä piti lämmitellä pesää että lähti, mutta ei nyt edes varmaan sataa astetta enempää:
Kuva

Ja uutta sisään:
Kuva

Sisäkooli navasta irti. Täs sai ulosvetäjällä. Ei tarvinnu rälläköidä halki:
Kuva

Sitte vaihtuih ilmajousijalka. Vähä haastava oli saada vetarin yli, mutta kun aikansaaskarteli niin kyllä se sitte meni. Alatukivarsi ei joustanu tarpeeksi alas...
Kuva

Vielä uudet jarruosat ja sitte toinen puoli joku toinen päivä...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Jone_T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 13.11.2009 15:16
Paikkakunta: Joki

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Jone_T »

Tuon autodocin kanssa saa kyllä olla tarkkana. Viime kesänä tilasin levyt eteen sekä taakse ja molempien piti olla sopivat, mutta kas kummaa etulevyjen mitat on kyllä ok mutta, ne ei vaan istu napaan eli malli on hieman väärä. No meilin vaihtoa autodocin kanssa ja kävi selväks että palauttaminen on niin monimutkanen prosessi että levyt jäi talliin. Opetuksena tuli itselle, autodocin kanssa asioidessa pitää varmistaa moneen kertaan eri lähteistä osan sopivuus. Muutenhan tuolta tilaaminen on helppoa, edullista ja paketin saa sopu hintaan kotiovelle :).
W166 - ML 350 BlueTec -12

Ex - W205 - C 180 -19
Ex - W213 - E 200 d -19
Ex - W164 - Ml 300 CDi -11
Ex - W213 - E 200 d - 17
Ex - W212 - E 200 BlueTec - 15
Ex - W204 - C 200 CDi T -12
Ex - W203 - C 270 CDi T -02
Ex - W211 - E 320 CDi AMG STYLING -05
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo, tarkkana pitää olla, että varmistaa osien oikeellisuuden. Oon kyllä palautellutkin ja mun mielestä se on ollu aina tosi helppoa ja maksavat paluurahdin. Kun taas komponentin takuureklamaatio on vähän työläs... nyt se lisähintaan ostettava 200 päivän palautusoikeudella oleva safe order on myös hyvä. Itte tuloo ainakin osteltua vähä varuuksi osia ilman pakottavaa vaihtotarvetta niin jos onkin väärä osa niin saa viä palautettua. Ja on kyllä tullu manattua useaankin kertaan että en tuolta enää mitään ota, mutta on ne osien hinnat niin paljo houkuttelevia että kerta toisensa jälkeen tuloo vaan tilattua.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Maastis kirjoitti:Noniin, tuli kompura vaihdettua. Kertaalleen (ainakin) se oli näköjään vaihdettu. Paikoillaan oli orginaali AMK, mutta 2 vuotta autoa uudempi. Iskin Mieslerin tilalle. Imuletku oli halki liitoskohdan jälkeisestä mutkasta ja ei suodattimessakaan ollut hurraamista. Suodattimes tais olla kuitenkin useamman vuoden uudempi päiväys. Otin nekin kuitenkin varuulta valmiiksi ja hyvä niin. Tarpeeseen tuli. Vanha kompura kalisi kun käsissä heilutteli. En ehtiny vilkaista sisään... niin joo, käyntiaikalaskuri sieltä löytyi. Nollasin sen sitten.

TJ
Tuohon kompuraan saa muuten varaosia. Mersun tai Audin osana ei tietenkään mutta Land Rover/Range Rover käyttää samaa pumppua ja siihen löytyy Kaikki osat. Englannista tosin. Eli uusi mäntä, sylinteriholkkki ja kannentiiviste. Noi kun uusii niin taas pelittää. Kolina löytyy yleisemmin juuri noista palikoista.

T.

Jyrki
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Juu, löysin kans varaosasarjoja myynnissä. Aliexpress ja kiinankaupat oli niitä pullollaan. Hinta sarjalle jotain 70e luokkaa. Englannin osat varmaan samoja? Mutta sitten törmäsin kommenttiin jossa verrattiin alkuperäiseen ja sylinteristä puuttui jokin pinnoite. Epäiltiin mahtaako kestää kovinkaan pitkään... sitte ajattelin kokeilla Miesleriä. Toimii ainakin nyt hyvin, mutta pihauttelee ilmaa välillä tosi voimakkaalla äänellä takaisinpäin imulinjaan. En tiedä tekeekö alkuperäinen vastaavaa ainakaan noin kovaäänisesti...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Mielenkiintoista tarinointia!

Mullakin nuo 21" AMG vanteet on vähän karun näköiset ja miettinyt mitä niille pitäisi tehdä. Jotain linnunpaskan näköisiä läiskiä niissä on mitkä ei ainakaan kovin helpolla irronneet. Ehkä täydellisempi kunnostus olisi paikallaan kun eivät kuitenkaan ole mitkään euron kinukkivanteet.

Tuota etupään laakeria kun vaihdoin niin jouduin ottamaan työkalujen puutteesta johtuen navan irti ja käyttämään pajalla laakerin irroituksessa. Tuo etujousi ei tosiaan suosiolla menyt takaisin, Starilla ilmeisesti saisi ajettua pussit tyjiksi niin että vastus olisi edes vähän pienempi, oliko sulla star tai joku vastaava työkalu käytössä?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Mulla oli noi 21" vanteet muuten hyvin säilyneet maaliltaan, mutta niitä oli kolhittu tosi rumasti katukiviin tai betoniporsaisiin. Mutta ei yhtään harmita kuitenkaan tuo maalaushomma kun sattui aika kiva pulveri jossa reilusti hilettä. Toki nyt ei sitten ole enää sorvipinnalla... Kesäksi tekis mieli jotain hienoja 22" ja renkaaksi ajattelin 275/40-22. Laitoinkin tuonne Tuning osioon kyssäriä jos joku tunnistais kuvan "Kahn kopiot". Ne sopiis omaan silmään.

Laakeri homma meni vähän askarteluksi kun olin hommannut tuon vetoholkkisarjan ML laakerin mitoilla hoksaamatta, että GL etulaakeri on 8mm isompi halkaisijaltaan. Mutta onpa nyt laajennettu sarja tulevia remonttitarpeita ajatellen. Kyllä se prässillä varmasti kuitenkin käy nätimmin, mutta holkkeja ja laippoja tarvitaan toki silloinkin. Periaattees jos jollakulla on tarvetta niin noita työkaluja vois vaikka "vuokrata". Toimivat ainakin ML, GL ja R.

Star löytyy myös, mutta en sitten alkanut sillä pusseja tyhjennellä. Ei sillä kuitenkaan alipainetta pussiin saa... iskari siinä laittaa hanttiin ja kovalla voimalla haluaa työntyä pitkälleen. Pussin liitin oli kokoajan irrallaan ja hallitunkilla nostin iskarinjalkaa toisesta sakarasta. Sitte hallitunkin varassa raahasin vetarin yli. Uusi takaisin samalla tavalla. Alatukivarsi ei kääntynyt varmaankaan ihan alimpaan mahdolliseen asentoon kun pökkäsi pohjapanssariin. Tiedä sitte olisko ollu helpompi kun oli vetari vielä pois navasta mutta tuli se jo laiteltua takaasin paikalleen. Pitäis askarrella vielä toinen puoli ja sitte takaiskarit... R mursuun vaan piti laitella jarrut välillä. Ja siinä meni käyttöön samalla vähän GL varattuja hilppeitä joten sain laittaa uutta osatilausta myös. Otin sitte eteen koiranluut kun huomasin että sielä oli väljää.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Ihan vaan asian vierestä. Kun tuli puhetta vanteiden sorvipinnasta, niin onko kellään tietoa kuka ja missä sorvaisi etupinnat 15" vanteista? Tossa olen kysellyt läpi kaikki ne firmat jotka mainostaa aluvanteiden korjauksia ja kunnostuksia. Ei onnistu kun pitäisi olla kuulemman manuaalisorvi. Lisäksi firmat jotka mainostavat omistavansa tinmattileikkurin, jolla saa saman pinnan kuin sorvilla, yllättäen eivät omistakkaan sellaista laitetta tms. Mulla on yhdet vanteet jotka kaipaisi hieman töitä.
Tässä on hyvin aikaa muiden projektien kanssa kun oma 164 antaa odottaa tulemistaan. Toivottavasti olisi pihassa parin viikon päästä


T.

Jyrki
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kun tuli puhetta vanteiden sorvipinnasta, niin onko kellään tietoa kuka ja missä sorvaisi etupinnat 15" vanteista? Tossa olen kysellyt läpi kaikki ne firmat jotka mainostaa aluvanteiden korjauksia ja kunnostuksia. Ei onnistu kun pitäisi olla kuulemman manuaalisorvi
Eli pitäis saada sorvattua vastaavaksi kun noi jotka on tehtaan paapankin jäljiltä sorvipinnalla? Sama asia kun "diamond cut". Tarkoittaa vaan teräpalaa jolla lastutaan sorvissa. Vois ajatella, että jos pitää vanteen näkyväpuoli saada näyttävän näköiseksi, niin kyllä NC koneella onnistumisen edellytykset oleellisesti paremmat. Oleellista kuitenkin saada pidettyä leikkuunopeus vakiona, että jälki tasalaatuinen niin ulko kuin sisäkehälläkin.

Tuli tänään vaihdeltua toiseenkin etunurkkaan laakeri, ilmajousijalka ja jarrut. Sujui huomattavasti sukkelammin. Samalla vaihtui kallistuksenvakaajan linkit molemmin puolin. Pistin Moogit kun halvalla sai. Pallot piti lisätäyttää rasvalla kun oli niin onneton pisko maltettu tehtaalla laittaa. Alkuperäinen näytti ihan mustalta vetonivelrasvalta joten sitä lisäksi. Kuskin puolella oli toinen pallo vähän väljä ja nyt loppui klapina.

Sitte olis vielä takaiskarit ja jarrut... pyörien suuntaukses ajattelin koittaa nyt käydä kun ei tarvi enää niveliä irroitella.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Paljoko bensa GL omistajilla näyttää koneen lämpömittari käyttölämpöösenä? Mulla karvan päälle 80 astetta. Matalee kun dieseli, mutta onko bensalle normaali?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kuva

Poika halus käyttää vasta saamansa pienen osittain puisen autonsa maalaukses ja pikku MB tuunaukses 8). On kuulemma GL!
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Käyttöautona X164 GL450

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tuli viimeinkin käytettyä auto pyörien suuntauksessa. Hieman on tullut moitittua ajettavuutta tuohon R malliin verrattuna. Ja etenkin loskakelillä auton käytös ei ole ollut tyydyttävää. Ja löytyihän sieltä syytäkin. Takapään auraus oli pielessä reilusti ja edessäkin vähän. Nyt kulkee suoraan ja jotenkin kaiken kattavasti jämäkemmin. Takapäässä on sellainen pieni virhe vielä että apparin puolella camper menee 0,01 toleranssin yli... sille ei säätöä ole. Toinen puoli saman suuntainen mutta toleranssialueen sisällä. Kokonais camper toleranssin sisällä. Tuolla nyt ei liene käytännössä merkitystä.

Muuten autolla on tullut nyt ajettua yhteensä 10tkm. Pari asiaa siinä on mitkä kaipaas huomiota osakseen. Imusarjan runnerin läppävipu on edelleen poikki. Vivun vaihto vaatii imusarjan orroituksen. Mutta ottaen huomioon että alkuperäinen imusarja on jo tuon 250tkm ajettu niin kannattais ehkä uusia koko imusarja. Juurikin noiden läppämekanismien mahdollisen kulumisen takia. Sitten venttiilien välyksen poistajat. Apparin puolella tyhjäkäynnillä naputusta. Vähän kierroksia niin ääni loppuu. Tuli kokeeksi vaihdettua 10w60 öljyt ja teoria piti paikkaansa. Ääni hiljeni lähes kokonaan. Eli varmaankin vaihtamalla ne välyksenpoisto elementit tulis toi kuntoon.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin