Mersun 2020 mallisto?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Viime aikoina en ole uusia autoja ostellut (viimeksi 2008:), mutta nyt näyttää että mallivuodesta 2020 ollaan
povaamassa jonkinlaista vedenjakajaa ainakin EU:n alueella myytävissä autoissa, joten koskee vahvasti myös Mersua.

Taustalla on se, että vuonna 2012 linjattiin EU-tasolla vuoden 2020 tavoitteeksi keskimääräinen 95 g / km CO2-päästö. Valitettavasti tuo taso oli taas sitä "kunnianhimoa" mihin normaalilla polttomoottoritekniikalla ei näytä päästävän.
WLTP-mittaustavalla sentään akkuavusteisella ajolla (riippumatta millä sähkö tuotetaan!) sentään saadaan lukuja kaunisteltua mukavasti. Lobbauksen riemuvoitoksi voitaneen todeta täys-EV:ille myönnettävä "0 g" päästölukema (mikä ei esim. ruskohiilen Saksassa kyllä kestä kovin kriittistä tarkastelua...)

Miksi ensi vuosi siis on vedenjakaja? Koska jokainen yli 300k auton (tai myynnin?) valmistaja on velvoitettu pääsemään tuohon 95 gramman rajaan, tai muuten taas miljardisakot uhkaavat :oops: . Noista sanktioista voi sitten väitellä ovatko ne sisämarkkinan protektionismia vai oman autoteollisuuden niskalaukaus... Myynti ainakin juuri nyt sakkaa niin pahasti että aika lirissä on mersu kuten muutkin valmistajat jo valmiiksi :sick:

2020 on kuitenkin vielä ylimenovuosi, silloin on käytettävissä jotain helpotuksia, esim. täys-EV:illä saa kerättyä jotain superkredittejä, 5 eniten päästävää mallia saa vähentää laskuista, sun muuta. Sitten vielä 10k -300k ja < 10k valmistajille on aivan omat (helpoetut) sääntönsä. Tuonne <10k päätynee ainakin Maybach, pitäisin mahdollisena että jopa AMG kikkaillaan jotenkin omaksi "merkikseen" tämän päästöikeen myötä...?

Useimpaa meistä nämä muutoksen tuulet koskettavat vasta viiveellä. Käytännön vaikutuksena tullaan näkemään varmasti lisää esim. 48V akkujärjestelmiä myös dieseleitten kyljessä (kombo jota Suomen verotus ei osannut edes odottaa?)
Myöskin kaikki biopolttoaineet on tässä tarkastelussa sivutettu tylysti, vaikka niillä todelliset lukemat eroavat fossiilisista.
Vaikuttaa taas poliittisilta päätöksiltä enemmän kuin "reilulta peliltä".

Sorry pitkä alustus, en tiedä kiinnostaako raatia tämä aihe edes? Mutta ainakin niitä joilla on "ostohousut jalassa" olisi syytä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei tässä mitään ostohousuja ole jalassa mutta tietenkin tulevat mallit kiinnostaa. Mitä tarkoitit sillä että Suomen verotus ei osannut odottaa 48V akkujärjestelmää dieseleiden kyljessä?
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja jusi »

Asiallista pohdintaa. Meillä vm. 2012 S212:n vaihtosuunnitelmat ovat toistaiseksi jäissä, vaikka aiemmin ajattelin tässä iässä uudempaan.

Uusi E-sarjan dieselhybridi vaikuttaa kulutuksen suhteen mielenkiintoiselta. Toisaalta EURO6-dieselin ja sähkömoottorin yhdistelmä kuulostaa monimutkaiselta paketilta. Toivottavasti tekniikka osoittautuu luotettavaksi.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja Zac »

DBFI kirjoitti:Ei tässä mitään ostohousuja ole jalassa mutta tietenkin tulevat mallit kiinnostaa. Mitä tarkoitit sillä että Suomen verotus ei osannut odottaa 48V akkujärjestelmää dieseleiden kyljessä?
No siis sitä että eikö dieselhybridikin yhä maksa veroa käyttövoimaan eli dieseliin perustuen, eikä siinä suhteessa sähköavut tee eroa normaaliin?

Toki sitten alempi CO2-lukema välillisesti vaikuttaa veroja pienentävästi (niin hankinnassa kuin käytössäkin).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja mamajane »

Zac kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Ei tässä mitään ostohousuja ole jalassa mutta tietenkin tulevat mallit kiinnostaa. Mitä tarkoitit sillä että Suomen verotus ei osannut odottaa 48V akkujärjestelmää dieseleiden kyljessä?
No siis sitä että eikö dieselhybridikin yhä maksa veroa käyttövoimaan eli dieseliin perustuen, eikä siinä suhteessa sähköavut tee eroa normaaliin?

Toki sitten alempi CO2-lukema välillisesti vaikuttaa veroja pienentävästi (niin hankinnassa kuin käytössäkin).
Dieselautossa vero on 5,5 senttiä per päivä, dieselhybridissä 4,9 senttiä per päivä (molemmat per alkava 100 kiloa). Eli tuleehan tuossakin verottaja hieman vastaan, mutta vastaantulo hukkunee hybridin akkujen painoon. Dieselhybridin huomattavasti pienempi päästöarvo ja sen vaikutus autoveroon ja ajoneuvoveroon auttaakin sitten kuluttajaa paljon enemmän.
EQB 300 4Matic -23
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Zac kirjoitti:Tuonne <10k päätynee ainakin Maybach, pitäisin mahdollisena että jopa AMG kikkaillaan jotenkin omaksi "merkikseen" tämän päästöikeen myötä...?
Eikös tämä kehitys ole jo vähintäänkin käynnistynyt? Merkkihän on kai tänä päivänä Mercedes-AMG. Sitä en tiedä onko tämä (vasta) vain brändikikkailua vai onko viety niin pitkälle että päästään päästörajoista (höhö).
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Zac kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Ei tässä mitään ostohousuja ole jalassa mutta tietenkin tulevat mallit kiinnostaa. Mitä tarkoitit sillä että Suomen verotus ei osannut odottaa 48V akkujärjestelmää dieseleiden kyljessä?
No siis sitä että eikö dieselhybridikin yhä maksa veroa käyttövoimaan eli dieseliin perustuen, eikä siinä suhteessa sähköavut tee eroa normaaliin?

Toki sitten alempi CO2-lukema välillisesti vaikuttaa veroja pienentävästi (niin hankinnassa kuin käytössäkin).
OK, mutta eihän tuolla 48 Voltilla ole mitään asian kanssa tekemistä. Siis sama juttu jota kommentoin jo aiemmassa aiheen keskustelussa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=157" onclick="window.open(this.href);return false;

48 Volttia tai enemmän niin saisi vaikka se vuosittainen "dieselvero" myös joustaa sen mukaan paljonko ajetaan sillä dieselillä. Joko arviolta tai sitten Bernerin mallilla todenmukaisen sähkö/diesel/bensa ajolukemalla, paitsi että eihän kukaan sitä mallia halunnut. :)
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

Diesel vero ei muutenkaan ota huomioon ajettua määrää mitenkään. Ei ole mitään syytä ajaa vähemmän, tai jättää esim päiviä väliin ajossa. Oikeastaan kannattaa ajaa joka päivä ja paljon kun kerran on sen veron maksanut. ->jos verotus haluaisi ottaa huomioon, niin se kannustaisi polkupyöräilemään tai käyttämään julkisia välipäivinä. Käytännössä tarkoittaisi sitä, että verotus pitäisi olla päiväkohtainen ja käytön huomioiva, kaikki vero polttoaineeseen ja pois muuten lienee ainoa keino saavutta tämä.

Toinen järjettömyys oli pakettiautoksi rekisteröinti. Eli jos samalla autolla menisi 4-5 henkeä, niin jos rekisteröit auton niin, että sama auto vie vain 2 niin pääset halvemmalla. Tämähän on täysin ympäristönäkökohtia vasten. ->Ympäristönäkökohdista autoilla pitäisi viedä mahdollisimman paljon ihmisiä, joten takapenkkien poisto ei todellakaan pitäisi olla tuettu, vaan lähinnä rangaistu.

Lähtökohtaisesti myös se, että diesel vero on yleensä asetettu sotii jo vasten ympäristönäkökohtia. Koska sillä rangaistaan sitä, että ihmiset olisivat valinneet vähemmän kuluttavan tekniikan. Aika iso merkitys jos autot vievät esim 6 litraa kuin 10litraa. Se on maantieltä myös monta bensankuljetusrekkaa vähemmän. Puhumattakaan co päästöistä.

mutta mikään ei ihmetytä kun luopuu siitä uskosta, että millään ympäristönäkökohdilla olisi mitään tekemistä valtion toimissa. Ainakaan menneinä vuosina ja todennäköisesti myös tulevina rahan keruu on pääasia. Jos kaikki ajaisi lithium batteriautoilla, niin ne laittaisi lithiumin verolle ja keräisi ihan samat rahat kuin nytkin.
W212 E350cdi
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Plugareissakin dieselissä isompi käyttövoimavero kuin bensa blugarissa? Uutta dieseliä ei pysty ostamaan , 17 000euroa diesel olisi ollut kalliimpi kuin bensa plugari samoilla varusteilla. Kyseessä GLC Coupe.
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Mersun diesel hybridi on loistava keksintö, mutta Suomen verotus syö kannavuuden täysin ainakin omalta kohdin. Ajan itse 40 km työmatkaa ja bensahybridin keskikulutus ollut 7600 km matkalla 1,2 litraa.
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja mamajane »

Verottajan mielestä sähkön käytöstä pitää rangaista/palkita noin puolen sentin arvosta per päivä. Itse en ymmärrä miksi sähkön käytöstä pitää maksaa käyttövoimaveroa verrattuna bensiiniin. Dieselhybridi olisi itsellekin optimaalisin voimanlähde, mutta ei huvita maksaa lähes täyttä käyttövoimaveroa siitä ilosta. Päästöön perustuva veron osuus on toki pienempi kuin pelkässä dieselissä, mutta ei se paljon lämmitä kun autokin on kalliimpi hankkia.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... e-ja-maara" onclick="window.open(this.href);return false;
EQB 300 4Matic -23
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

mamajane kirjoitti:Verottajan mielestä sähkön käytöstä pitää rangaista/palkita noin puolen sentin arvosta per päivä. Itse en ymmärrä miksi sähkön käytöstä pitää maksaa käyttövoimaveroa verrattuna bensiiniin. Dieselhybridi olisi itsellekin optimaalisin voimanlähde, mutta ei huvita maksaa lähes täyttä käyttövoimaveroa siitä ilosta. Päästöön perustuva veron osuus on toki pienempi kuin pelkässä dieselissä, mutta ei se paljon lämmitä kun autokin on kalliimpi hankkia.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... e-ja-maara" onclick="window.open(this.href);return false;
Jollain sitä veroa pitää kerätä, kun se kirottu sähköauto ei tuo polttoaineveroa. Sähköveroakin liian vähän.

Plugarit on autoverossa tällähetkellä ehdottomia voittajia ja tuskin on tarvetta autoveroakaan ronkkia lähiaikoina, kun se on pieni jo näissä autoissa mitä halutaan että ostetaan. Muut tavallisen auton ostajat sitten maksaa veroa valtion kassaan, kun eivät ajattele "vihreästi". Ja valtio kiittää salaa.

Vaikeammaksi menee uusien autojen kanssa veron kerääminen ja joku tienkäyttömaksu varmaan tulossa. Toivottavasti parempi kun bernerinmalli oli, jolloin hinta olisi laskurin nukaan ollut "isolla" mersulla luokkaa 50c kilometri, 10.000km ajolla.
2007 R 320cdi
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä se vahvasti siltä vaikuttaa että lähivuosina jonkinlainen auton (käytön) verotuksen uudistus voi olla tulossa.
Ja pakkohan sitä on pelätä koska johan tuo nykyinen hallitus osoitti että puheet ovat yhtä ("ollaan niin vihreitä")
ja teot toista, eli poistettaan bio-dieseleitten (95% on parafiinisia dieseleitä) tuki kokonaan, mikä oli melkoinen
niskalaukaus esim. Nesteen myDieselin käytön lisääntymiselle.

Mutta kyllä luulen että ei pelkästään Mersu, niin koko lailla muukin EU-markkinoilla toimiva autoteollisuus on silti
kokolailla kusessa tuon 95g/km rajan (2020 voimaan) kanssa. Se miten tuo mallistosta lasketaan, ei tainnut olla
tosin ihan suoraviivaista. Hybrideillä tuota (laskennallista) lukua saadaan hilattua alas, mutta esim. sitä että
2020 polttoaineissa on nyt enempi uusiutuvia komponentteja (esim. E95 -> 15%?) kuin 2012 ei taideta huomioida?

Ylipäätään se, lasketaanko tuo matematiikalla jossa on jokaisella ko. merkin automallilla on kerroin 1 ja siitä suoraan
matemaattinen päästöjen keskiarvo? Vaiko siten että myös myyntimäärät (joihin valmistaja ei suoranaisesti edes pysty vaikuttamaan!) tulevat kertoimeksi? Yleensä tuosta olisi etua koska pienimpiä autoja menee tyypillisesti enempi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Utelias kun olen, "opiskelin" (lue: googlasin) aiheesta vähän lisää:

"Eniten autotehtaat varmaan kärvistelevät EU 2021 voimaan tulevien uusien emissiosääntöjen kanssa. Automalliston keskiarvo CO2 päästöt saavat olla vain 95g/km. Ja vuonna 2020 astuvat voimaan kiristetyt NOx -päästörajat."
-> NOx ei enää ole ongelma ainakaan uusille dieseleille (hae: "mersu puhalsi nollat")
-> Tämä 95g rima tulee "oikeasti" voimaan vasta 2021

"Euroopassa myytävien autojen keskimääräisten päästöjen pitäisi olla alle 95 g/km vuonna 2021; Suomessa vuonna 2018 uutena myytyjen autojen keskipäästöt olivat 117,4 g/km. Tavoite on autonvalmistajakohtainen. Valmistajan automalliston keskimääräisten päästöjen pitäisi siis jäädä noin 95 g/km tasolle.
Rajan ylittämisestä seuraisi autonvalmistajalle satojen miljoonien eurojen tai miljardiluokan sakkoja. "
- Miikka Kaatranen, Opinnäytetyö, TAMK

-> eli 3 vuoden vähennystavoite yht. noin 22,4 g/km ...
-> eikös tähän päästä jo sillä jos hybridien määrä tasaisesti kasvaa? Niissähän laskennallinen päästö jotain 50g/km?
-> Vastavirtaan (valitettavasti) vie se että dieselin osuus on laskussa, ja vastaavassa bensiiniautoissahan on noin 15% isommat päästöt

Mutta se MATIKKA?
"Raportin mukaan yhdestätoista autonvalmistajasta ainoastaan kolme, Toyota, Volvo ja Renault-Nissan, ovat pääsemässä tiukkaan 95 g/km CO2-päästörajaan vuoteen 2021 mennessä. Raja tarkoittaa sitä, että koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.
Jokaiselle autonvalmistajalle on laskettu oma erillinen päästötavoite, joka perustuu autonvalmistajan malliston painoon. Fiatille raja on erityisen tiukka (91,1 g/km), koska se valmistaa paljon pieniä ja kevyitä autoja. Jaguar Land Roverin valmistaessa huomattavasti vähemmän ja isompia autoja, on sen raja peräti 130 g/km.
" - Max Lange, Tuulilasi-lehti

--> olisikin kiinnostavaa tietää a) mikä on tämä raja Mersulle? ja b) missä esim. vuoden 2018 tuotanto meni vs. "tavoite"?
Raportti povaa että sakot kolahtaa useimmille, mutta sakkoja näemmä pystyy välttämään ostamalla "päästöoikeuksia"
niiltä jolla näitä (laskennallisia) aneita jää yli ... EU rules :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mersun 2020 mallisto?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Löysin kysymykseeni "matikasta" ainakin osittaisen vastauksen:

Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on kerrottu miten EU:n autovalmistajille määräämä sakkouhka ohjailee lataushybridien ja sähköautojen markkinoille tuomista.
Artikkelissa mainitaan superkrediittien olevan suurimmillaan vuonna 2020 joten useiden ko. mallien toimitukset alkavat vuoden 2020 aikana.
Määritelmään mahtuvat alle 50g/km laskennallisesti päästävät bensa-/dieselhybridit sekä täyssähköt (ja luonnollisesti myöhemmin esim. vetyautot)

Super credits

Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.

For the purpose of calculating a manufacturer’s average specific emissions, such cars will then be counted as:
2 vehicles in 2020
1.67 vehicles in 2021
1.33 vehicles in 2022.

A cap on the super-credits is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years

https://ec.europa.eu/clima/policies/tra ... es/cars_en
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin