vm. 2015 C220D suuri kulutus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jjesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.09.2017 12:03

vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja jjesse »

Morjes! Millasia kokemuksia muilla S205 tai w205 mersujen kulutuksista? Olen omistanut ennen W205 C220d manuaalilla ja sillä pääsin helposti kaupunkiajossa 5l tuntumaan. Nyt mulla on S205 eli farkkumalli täysin samalla koneella automaatilla ja kulutus pyörii 7.5l tuntumissa myös eco-modella ajettaessa. Mistä voi moinen ero johtua? En usko että ero tulee pelkästään farmarin lisäpainosta, koska eroa ei niin montaa kg ole. Voiko sillä olla eroa että vanhalla oli rullattu 80t km ja tällä uudella 190t km vai mistäköhän kiikastaa? Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia asiasta, koska tuo 7.5l on aivan eri mitä mersu lupaa eli 5.5l.
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Likainen ilmansuodatin, aurauskulmat, leveät/suuren vierintävastuksen renkaat, renkaiden tuumakoko, laahaavat jarrut?
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Omassa 6.2 viimeisen 100tkm matkallla. Tuo 7,5 tarvii kyllä tosi raskaan ajotyylin, tai sitten on jotain vikaa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
jjesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.09.2017 12:03

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja jjesse »

Olen yrittänyt eco modella ajaa mahdollisimman taloudellisesti ja samat lukemat silti, joten en usko kaasujalan vaikuttavan tähän. Renkaat ja vanteet on identtiset vanhaan mersuun verrattuna eli 18" 225 leveät eli en usko senkään vaikuttavan. Ilmansuodatin on vaihdettu talvella huollossa ja kulutus on ollut yhtä suuri ennen ja jälkeen huollon eli en usko johtuvan siitä. Olisiko jotain vinkkejä antaa miten kotikonstein pystyisi löytämään oireita jarrujen laahaamisesta, koska se on toki mahdollinen. Sanottakoon vielä että matka-ajossa motarinopeuksilla kulutuksen saa kyllä lähelle sitä 5l mutta jotenkin kaupunkiajossa tuo kulutus korostuu. Esimerkiksi tänäänkin kulutus 8.2l pihistellen.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

varmistetaan (kun ei m ainittu) että olihan ihan mitattua kulutusta eikä auton kertomaa?

jarrujen laahauksesta on merkkinä kuumat jarrulevyt ja vanteet kun tulee parkkiin, mutta toki levyn saa kuumaksi ihan reippaalla jarrutuksellakin. Pidemmällä aikavälillä palat kuluu joutuisammin. Rengasta taas voi koittaa pyöritellä käsin kun nostaa kulman ilmaan.

Ennen hitupönttöautoja se merkkisavu yleensä kertoi jos oli jotain ongelmia ahtamisessa tai muuten palamisessa, nykyään ( ja tulevaisuudessa kun auton pitää tier6 myötä lykätä ulos puhtaampaa ilmaa mitä se imee) se näkyy vain mahdollisesti tihentyneenä polttovälinä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jjesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.09.2017 12:03

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja jjesse »

MiHe kirjoitti:varmistetaan (kun ei m ainittu) että olihan ihan mitattua kulutusta eikä auton kertomaa?

jarrujen laahauksesta on merkkinä kuumat jarrulevyt ja vanteet kun tulee parkkiin, mutta toki levyn saa kuumaksi ihan reippaalla jarrutuksellakin. Pidemmällä aikavälillä palat kuluu joutuisammin. Rengasta taas voi koittaa pyöritellä käsin kun nostaa kulman ilmaan.

Ennen hitupönttöautoja se merkkisavu yleensä kertoi jos oli jotain ongelmia ahtamisessa tai muuten palamisessa, nykyään ( ja tulevaisuudessa kun auton pitää tier6 myötä lykätä ulos puhtaampaa ilmaa mitä se imee) se näkyy vain mahdollisesti tihentyneenä polttovälinä.
Ihan olen mitannut itse kulutuksen ja todennut sen tuonne ~7.5l tuntumaan. Pitääpä seuraavaksi kun autolla ajan niin tutkia olisiko kuumenemista havaittavissa. Onko vielä jotain seikkoja jotka voisi vaikuttaa asiaan?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Lisääntyykö öljy?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muuten en osaa neuvoa, mutta yleensä ottaen jarrujen laahaaminen ei suurta kulutusta aiheuta.
Tai aiheuttaa se, mutta silloin kuljettaja ajaa autolla jossa jarrut savuavat, auto pysähtyy rullatessaan nykäisten kuin painaisi jarrua ja joka kerta vähänkään pitemmän ajon jälkeen autosta noustessa huomaa voimakkaan "kuuman" hajun. Jarrut ravistavat lämmettyään, liikkeelle lähteminen kuumana vaikeutuu jne...
oulaistenliikenne.fi
Tureq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:44

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Vm 2016 mutta muuten samanlainen auto, ihan seka-ajossa tankilisista mitattuna kuuden pintaan, 17" renkaat kesää talvea. Tässä tietokone näyttää hiukan suurempaa kulutusta kuin tankillisista laskien.
Oiler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 06.08.2010 16:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: vm. 2015 C220D suuri kulutus

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Tää farkkuhan on automaatilla ja sedan oli manuaali ! Varmasti on eroa erityisesti kaupunkiajossa. Toinen asia on kaupunki- ja maantieajon suhde. Kävin just itsekin tankilla ja keskikulutus oli ennätyksellisen suuri, kun normaali maantieajo puuttui koronakaranteenin takia kokonaan. Mutta jos ajoprofiilissa ei ole muutosta, niin ne jarrut kannattaa kyllä tsekata. En usko, että pelkästään automaatti ja farkkukori selittää 2,5 l/100km eroa. Suuren osan siitä kylläkin, mutta ei kaikkea.
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Vastaa Viestiin