E85

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Tuli laitatettua tammikuussa eFlexfuel-boxi vuosimallin 2006 B170:een. Muutoskatsatus tehty ja muutostuki "nautittu" jo.
Lukenut keskustelupalstoja etanolin käytöstä ja saabistit ovatkin olleet kovin aktiivisia asian tiimoilta.
Mersuistakin jotain juttuja löysin, viimeaikoina ei näytä olleen kovin pinnalla tuo E85. Mielipiteitä on tietysti monia sen kannattavuudesta yms.

Mikä sai minut siirtymään etanoliautoilijaksi? Polttoaineen edullisempi hinta tietysti kirvoitti ensikiinnostuksen asiaan. Mukava lisämauste on tietysti vähäpäästöisempi
liikkuminen ja kotimaisen työn tukeminen varsinkin. Jotenkin tuntuu mukavalta, että kaikki eurot ei mene öljyvaltioille. Tietysti suomen valtio kärsii siinä pienempien polttoaine- ja alv- verojen muodossa,
mutta ilmastotavoittteista tulee kustannuksia joka tapauksessa.
Myös puhdas uteliaisuus ja ennakkoluulottomuus vaikutti päätökseen.

Tähän mennessä olen hyvin tyytyväinen auton ja laitteen toimintaan, ainahan se kone tai joku osa voi leipoa kiinni, mutta siihen olen henkisesti varautunut :)
Polttoaineen kulutus oli bensalla 8-9L satasella ja etanolia menee nyt 9,5-10,5 litraa, eli ihan tuon etanolille tyypillisen kulutusnousun rajoissa.
Hintaero tänään polttoaineilla E95>E85 oli 46 senttiä litralta.
Moottorin lämmityksestä talviaikaan huolehtii TT-Thermon uusin XC malliston 1000W lämmitin, vaikuttaa varsin hyvältä, on sellainen "sähköinen webasto" kuten varmasti tiedätte.
Että tämmöisiä kokemuksia täältä, eihän noilla "säästöillä" herran huonetta rakenneta, mutta tuntuu varsin hyvältä ajatella, että vanhasta autosta tuli "eko", kuitenkin vielä käyttövuosia edessä,
jollei viinasta hajoa :)
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: E85

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

B170 kirjoitti:Tuli laitatettua tammikuussa eFlexfuel-boxi vuosimallin 2006 B170:een. Muutoskatsatus tehty ja muutostuki "nautittu" jo.
Lukenut keskustelupalstoja etanolin käytöstä ja saabistit ovatkin olleet kovin aktiivisia asian tiimoilta.
Mersuistakin jotain juttuja löysin, viimeaikoina ei näytä olleen kovin pinnalla tuo E85. Mielipiteitä on tietysti monia sen kannattavuudesta yms.

Mikä sai minut siirtymään etanoliautoilijaksi? Polttoaineen edullisempi hinta tietysti kirvoitti ensikiinnostuksen asiaan. Mukava lisämauste on tietysti vähäpäästöisempi
liikkuminen ja kotimaisen työn tukeminen varsinkin. Jotenkin tuntuu mukavalta, että kaikki eurot ei mene öljyvaltioille. Tietysti suomen valtio kärsii siinä pienempien polttoaine- ja alv- verojen muodossa,
mutta ilmastotavoittteista tulee kustannuksia joka tapauksessa.
Myös puhdas uteliaisuus ja ennakkoluulottomuus vaikutti päätökseen.

Tähän mennessä olen hyvin tyytyväinen auton ja laitteen toimintaan, ainahan se kone tai joku osa voi leipoa kiinni, mutta siihen olen henkisesti varautunut :)
Polttoaineen kulutus oli bensalla 8-9L satasella ja etanolia menee nyt 9,5-10,5 litraa, eli ihan tuon etanolille tyypillisen kulutusnousun rajoissa.
Hintaero tänään polttoaineilla E95>E85 oli 46 senttiä litralta.
Moottorin lämmityksestä talviaikaan huolehtii TT-Thermon uusin XC malliston 1000W lämmitin, vaikuttaa varsin hyvältä, on sellainen "sähköinen webasto" kuten varmasti tiedätte.
Että tämmöisiä kokemuksia täältä, eihän noilla "säästöillä" herran huonetta rakenneta, mutta tuntuu varsin hyvältä ajatella, että vanhasta autosta tuli "eko", kuitenkin vielä käyttövuosia edessä,
jollei viinasta hajoa :)
Muista sitten ottaa laskelmissa huomioon thentyneen öljynvaihdon tarve ja mikä vielä tärkeämpää niin vaihtaa ne useammin















. .
Mökkillä
'
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Bensalla pitänyt vaihtovälinä 15tkm tai 12kk. Ajattelin vaihtovälin puolittaa. API SN laadun öljy 20€/5L + suodatin 8€.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Uudempien kanssa monesti ei käy tuo etanoliboksi. Suoraruisku moottoreita kun ovat
Star
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Saabistit ohjelmoi ecun, eikä käytä bokseja, ja avaa öljypohjan puhdistaakseen karstan.

Jotain boksinmyyjien juttuja.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: E85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sprinter99 kirjoitti:Saabistit ohjelmoi ecun, eikä käytä bokseja, ja avaa öljypohjan puhdistaakseen karstan.

Jotain boksinmyyjien juttuja.
No, se nyt kuulostaa järkevämmältä kuin boksit.

Itsellä oli tähän innostusta, mutta se vain siirtyi kun ylimääräistä ei ollut v8 myllyn boksittamiseen ja arvoin onko anturi vai ilman anturia ok ja motonetin tarjouksessa oleva laite ei olisi ollut takuun alainen jos asentaa itse.

Öljyn vaihtovälin suhteen kanssa mietiskelin että etu kapenee siinä.

Sit tuli korona ja 98 bensan hinta laski aina 1.30 asti :D E85 taasen ei niinkään laskenut samassa suhteessa.

Tämähän olisi päästöjen suhteen paras ratkaisu n 10-20 vuoden ajaksi ennenkuin keksitään saasteettomampi akkupolitiikka tai jotain muuta.

Vihreet lobbasi ensit tuulivoimaa ja Euroopassa ollut jo hyvän aikaa tuulimyllyjä poistossa ja myynnissä... Eihän näitä järjellä ohjata vaan politiikalla.

Mutta se mitä piti taas muistella on se, että mersua kun testerillä katselee moottorin ohjainlaitteen osalta tai wissiä niin siellähän on vaihtoehtoisena FFV eli ymmärtäisin FlexFluelVehiecle... Ei kai toi nyt mahotonta ole mersun myllyjä ajella alkoholilla jos saabejakin. Miksihän ne siellä on olemassa? Tosi vanhoissakin on.

2007 astihan taitaa saada saada muuttaa moottorinohjauksia jotenkin kuitenkin. Sen jälkeenhän autoon ei saa tehdä mitään muutoksia tai siitä tulee erittäin laiton, vaarallinen ja ties mitä.

Toinen juttu on se että miten materiaalit kestää etanoliseoksia. Letkuja ja tiivisteitä on saatavilla. Aika homma kyllä vaihdella. Sitten esim katalysaattorin ja lambdojen kestävyys ja toiminta.

Ei minulla tähän sinäänsä ole ennakkoluuloja, muuta kun että yllätyksiähän ei ole varmaan kaikkia vielä löydetty.

Kyllä mä tätä tankkaisin ihan ääsryhmän kiusaksikin, kun muuttivat bonuspisteet europohjaisesta litrapohjaiseksi... Siinä saisi edun takaisin E85 kanssa :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Eilen hinnat oli E98 1,552 ja E85 1,019.
Elokuun polttoaineveron korotus oli etanolille suotuisa.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Tuli tuossa mieleen vielä, että Ruotsissa ja varsinkin Ranskassa on E85 lyönyt itsensä hyvin läpi autoilijoiden keskuudessa. Ranskassa E85 maksaa 0,68€/L eli siellä hinta kannustaa todellakin muutoksiin. Suomen E85 keskusteluissa näkee paljon epäilyjä polttoainelinjojen, pumppujen, tiivisteiden ja suuttimien kestävyydestä ja lukijasta alkaa tuntua ettei auto kestä etanolia. Olisi varsin mielenkiintoista lukea ruotsalaisten ja ranskalaisten autojen korjaustarpeesta E85 käytön aikana. Kestääkö Volvot, Rellut ja Sitikat paremmin etanolia kuin muut? Nyt kun mersuilla ajellaan niin en toki tarkoita tätä provoksi ettei lähde ”mopo käsistä”. Mutta, kun ei ole kyseisten kielien kielitaitoa niin ei pysty.
E85 vaatii tietysti tietynlaista ennakkoluulottomuutta kuin myös vastaavasti sähköautoilu, siihenkin liittyy monia epäilyjä.
Etanolikokeilu vielä edullisempaa kuin sähkökokeilu.
Uskoisin, että Suomessakin E85 käyttö lisääntyisi, jos valtio päättäisi antaa edes pienen moraalisen kevennyksen muutoskatsastettuihin E85 autojen ajoneuvoveroon. Se ei tarvitsisi olla paljoakaan.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Bomber4 kirjoitti:Uudempien kanssa monesti ei käy tuo etanoliboksi. Suoraruisku moottoreita kun ovat
Eikä sitä lain mukaan sallitakaan kuin 2006 autoihin asti.
Olen ollut tyytyväinen etanoliautoiluun jo monta vuotta.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Jari Nysten kirjoitti:
Bomber4 kirjoitti:Uudempien kanssa monesti ei käy tuo etanoliboksi. Suoraruisku moottoreita kun ovat
Eikä sitä lain mukaan sallitakaan kuin 2006 autoihin asti.
Olen ollut tyytyväinen etanoliautoiluun jo monta vuotta.
Tuo onkin positiivisen mukavaa kuultavaa, niin paljon saa kuulla sitä epäilyä ja ennakkoluuloa. Myytit pysyy hengissä hyvin.
Siksi kiinnostaisi juuri tuo ranskalaisten ja ruotsalaisten kokemus.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: E85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

B170 kirjoitti:Tuli tuossa mieleen vielä, että Ruotsissa ja varsinkin Ranskassa on E85 lyönyt itsensä hyvin läpi autoilijoiden keskuudessa. Ranskassa E85 maksaa 0,68€/L eli siellä hinta kannustaa todellakin muutoksiin. Suomen E85 keskusteluissa näkee paljon epäilyjä polttoainelinjojen, pumppujen, tiivisteiden ja suuttimien kestävyydestä ja lukijasta alkaa tuntua ettei auto kestä etanolia. Olisi varsin mielenkiintoista lukea ruotsalaisten ja ranskalaisten autojen korjaustarpeesta E85 käytön aikana. Kestääkö Volvot, Rellut ja Sitikat paremmin etanolia kuin muut? Nyt kun mersuilla ajellaan niin en toki tarkoita tätä provoksi ettei lähde ”mopo käsistä”. Mutta, kun ei ole kyseisten kielien kielitaitoa niin ei pysty.
E85 vaatii tietysti tietynlaista ennakkoluulottomuutta kuin myös vastaavasti sähköautoilu, siihenkin liittyy monia epäilyjä.
Etanolikokeilu vielä edullisempaa kuin sähkökokeilu.
Uskoisin, että Suomessakin E85 käyttö lisääntyisi, jos valtio päättäisi antaa edes pienen moraalisen kevennyksen muutoskatsastettuihin E85 autojen ajoneuvoveroon. Se ei tarvitsisi olla paljoakaan.
Ei mulla ole ennakkoluuloja, vaan ihan täysin teknisestä näkökulmasta asiaa katselen. Kylmäolosuhteet ehkä se hankalin asia kun talvella ei pysty hyödyntämään etanolin säästöjä kulutuksen kasvuna ja se huono käynnistyvyys. Ainakaan toinen boksi ei osaa kylmäkäynnistystä juurikin mersun kanssa. Kyllä tuon muutoksen teksisin jos se maksaisi itsensä vuodessa takaisin mutta vielä ei maksa.

Juuri valtion käden ojennusta odottelen. Ihan vaikka se että kun co2 päästöt fossiilisten osalta pienenee noin 60-80% (piti tähän arvoida eri ääripäitä, ei välttämättä ole mikään tarkka arvo) niin jos saisi päästöveroa edes puolet siitä alaspäin eli jos toi v8 on 285g luokiteltu, niin ottaisivat vaikka 163g mukaan joka olisi aika lähellä puolessa välissä todellisuutta. Käytännössähän tossa M113 putoaa fossiiliset 271g -> 55g E85:llä verrattuna 98.

Kun haluaa moottorista tehoa ulos niin etanolihan voittaa siinä kyllä bensan, käy viileämpänä ja kestää enempi puristusta. Lieneeköhän tätä miten täysin hyödynnetty tehdasvalmisteisissa.

Etanolin kanssahan öljyasia on myös sellainen ettei ole erikseen etanolille kehitettyjä/valmistettuja öljyjä ihan samalla hyllyllä kuin perus bensamoottoreihin. Liekö ollenkaan? Kakstahtisiin on ainakin metanolipuolelle.

Kyllä etanoli olisi oikein hyvä kortti ajan ostamiseksi 10-20 vuodeksi ainakin. Suomen politikotkin saisi paistatella rinta kaarella kun on fossiilisten osuutta saatua laskettua ihan polittisella etanolikonversiotuella (päästöverotus). 200eurublaa ei ole merkittävä tuki.

Mitä tulee sähköautoiluun, niin totean jälleen kerran että akkujen tuotanto se vasta on ympäristölle haitallista. Niille kaivoksille ei päästetä vihreitä päättäjiä katselemaan hommia - itseasiassa ei päästetä juuri ketään. Tämä tieto on taholta joka pääsee sinne - ei siis ennakkoluuloa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Kyllä niinkin niin. Jos autolla ajaa 10tkm vuodessa ja ottaa huomioon yhden ylimääräisen öljynvaihdon itse tehtynä eli 28€.
Niin oman auton kulutuksien mukaan polttoainekuluni on n. 150€ pienemmät ja laitteiston hankinnasta jäi tuen jälkeen itselle maksettavaa 309€, huomioitu myös muutoskatsastus. Näin ollen takaisinmaksuaika pari vuotta ja vaikka olisi kolmekin niin, jos tällä hankinnalla saa autosta vähäpäästöisen ja pärjää vielä 10-20v ilman sähköauto hankintaa niin onhan tuo kolmen vuoden takaisinmaksuaika vielä aika kohtuullinen.
Lisänä se ajoneuvoveron kevennys olisi kyllä plussaa, käyttäähän muutoksen tehnyt kuitenkin eniten sitä etanolia, tuskin kukaan sitä boxia laittaisi autoon pelkän veronkevennyksen takia ja ajelisi bensalla.

Tuota kylmäkäynnistyksen huonommuuden aiheuttamaa keskustelua ihmettelen siksi, että kyllähän sitä autoa lämmitetään myös, kun ajellaan bensalla? Onhan se kaikinpuolin hyväksi niin autolle kuin autoilijoille. Olen aina käyttänyt esilämmitystä.
Jos autoa joutuu käyttämään sellaisissa olosuhteissa ettei esilämmitystä pysty käyttämään niin silloin niihin olosuhteisiin on vaan sopeuduttava ja otettava huomioon käyttövoimaa valittaessa. Pienellä bensiinin lisäyksellä talviaikaan tuokin ongelma on ratkaistavissa, jos ei esilämmitystä pysty käyttämään. Myös sähköautojen käytössä ilmenee kysymyksiä talvikäyttön suhteen, varmaan niihinkin joku ratkaisu löytyy, mutta ei silti sovellu kaikkien käyttöön ainakaan vielä.
Kyllä etanoli on hyvä vaihtoehto juuri vanhalle kalustolle ns. päivityksenä aika kohtuulliseen hintaan. Äkkiä tuon 309€ juo tai polttaa savuna ilmaan.
Auton päästöthän ei sinänsä paljoa muutu, näin olen ymmärtänyt, vaan se 80% pienemmät päästöt tulee jotenkin siitä polttoaineen raaka-aineen eli jätteen hiilijutuista, en muista tarkkaan.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Tein tässä laskelmia polttoainekustannuksista ja S-ryhmän tietokannasta hyvin löytyykin tankkauksien kirjanpito.
Nyt on etanolilla ajettu 8900km ja keskikulutus 10,2L/100km. Ajo on pääsääntöisesti ”nurkka-ajoa” pitkää matka-ajoa ei juurikaan tule. Työvuoromuutoksista johtuen työmatka-ajoa on vähemmän kuin viime vuoden puolella ja korona -kevään E95 hinnan notkahdus hieman söi ”tuottoa”, mutta 8kk aikana olisi polttoainekustannukset olleet 110€ suuremmat, jos olisi ajettu pelkästään E95 bensalla. Tähän mennessä varsin positiivisia kokemuksia. Eiliset hinnat mittarilla (E95 1,499) (E98 1,589) (DI 1,299) (E85 1,039). Mutta kukin tyylillään. Hyvää syksyä kaikille.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: E85

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

B170 kirjoitti:Tein tässä laskelmia polttoainekustannuksista ja S-ryhmän tietokannasta hyvin löytyykin tankkauksien kirjanpito.
Nyt on etanolilla ajettu 8900km ja keskikulutus 10,2L/100km. Ajo on pääsääntöisesti ”nurkka-ajoa” pitkää matka-ajoa ei juurikaan tule. Työvuoromuutoksista johtuen työmatka-ajoa on vähemmän kuin viime vuoden puolella ja korona -kevään E95 hinnan notkahdus hieman söi ”tuottoa”, mutta 8kk aikana olisi polttoainekustannukset olleet 110€ suuremmat, jos olisi ajettu pelkästään E95 bensalla. Tähän mennessä varsin positiivisia kokemuksia. Eiliset hinnat mittarilla (E95 1,499) (E98 1,589) (DI 1,299) (E85 1,039). Mutta kukin tyylillään. Hyvää syksyä kaikille.
Tuo 110€ suuremat
Polttoainen laskelma siis pelkistä polttoaineista,
ei huomiotuna kaikkia muita kustannuksia ?















. .
Mökkillä
'
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

FinlandMerceds kirjoitti:
B170 kirjoitti:Tein tässä laskelmia polttoainekustannuksista ja S-ryhmän tietokannasta hyvin löytyykin tankkauksien kirjanpito.
Nyt on etanolilla ajettu 8900km ja keskikulutus 10,2L/100km. Ajo on pääsääntöisesti ”nurkka-ajoa” pitkää matka-ajoa ei juurikaan tule. Työvuoromuutoksista johtuen työmatka-ajoa on vähemmän kuin viime vuoden puolella ja korona -kevään E95 hinnan notkahdus hieman söi ”tuottoa”, mutta 8kk aikana olisi polttoainekustannukset olleet 110€ suuremmat, jos olisi ajettu pelkästään E95 bensalla. Tähän mennessä varsin positiivisia kokemuksia. Eiliset hinnat mittarilla (E95 1,499) (E98 1,589) (DI 1,299) (E85 1,039). Mutta kukin tyylillään. Hyvää syksyä kaikille.
Tuo 110€ suuremat
Polttoainen laskelma siis pelkistä polttoaineista,
ei huomiotuna kaikkia muita kustannuksia ?


Ylimääräinen öljynvaihto (28€) ei vielä ole ollut ajankohtainen ja muita kustannuksia ei ole ilmaantunut. Muutoksen TMA on näillä ajoilla se 2v jos ajot lisääntyy ja polttoaineiden hintaero mahdollisesti kasvaa niin silloin lyhyempi. Vaikka tämä menisi +-0 niin ei haittaa, kotimainen jätteestä tehty polttoaine tuntuu ajatuksena kovin hyvältä :-)












. .
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: E85

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

B170 kirjoitti: Ylimääräinen öljynvaihto (28€) ei vielä ole ollut ajankohtainen ja muita kustannuksia ei ole ilmaantunut. Muutoksen TMA on näillä ajoilla se 2v jos ajot lisääntyy ja polttoaineiden hintaero mahdollisesti kasvaa niin silloin lyhyempi. Vaikka tämä menisi +-0 niin ei haittaa, kotimainen jätteestä tehty polttoaine tuntuu ajatuksena kovin hyvältä :-)
Tuo on kyllä hyvä keksintö että paskasta tehdään "kultaa"
vielä kun tuossa se tehdää useampaan kertaan(tai siis joku muu tekee kuin se joka tankaa)
ensin ostettaan jotain mistä tulee jätettä,
sitten maksettan jätefirmalle että ottavat jätteen(siis rakaaineen)
vastaan siis maksua vastaan
sitten ostettan se jäte takaisin auton tankiin,
ehkäpä eniten tökii että pitää maksaa siitä raakaaineen pois vimisestä,
ylensähän homma menee toisin päin jos vaikap ostaa betonia rautakaupasta niin kyllä siinä raha likku ihan eri suuntaan,

samalainen juttu on jätteen poltto siisä se "paska" mikä pois viemisestä on maksettu ostettaan takaisin lämpönä,
yllätäin sen poltamin on ok kun sen tekee isotoimia,

joku volvo kuskihan jo ajat sitten keksi tehdä maatilans paskasta ajo ainetta autonas niin sehän oli sen tason tekoa että
huomasi varmasti tehneesä kotimaisen ympäristö teon














. .
Mökkillä
'
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

FinlandMerceds kirjoitti:
B170 kirjoitti: Ylimääräinen öljynvaihto (28€) ei vielä ole ollut ajankohtainen ja muita kustannuksia ei ole ilmaantunut. Muutoksen TMA on näillä ajoilla se 2v jos ajot lisääntyy ja polttoaineiden hintaero mahdollisesti kasvaa niin silloin lyhyempi. Vaikka tämä menisi +-0 niin ei haittaa, kotimainen jätteestä tehty polttoaine tuntuu ajatuksena kovin hyvältä :-)
Tuo on kyllä hyvä keksintö että paskasta tehdään "kultaa"
vielä kun tuossa se tehdää useampaan kertaan(tai siis joku muu tekee kuin se joka tankaa)
ensin ostettaan jotain mistä tulee jätettä,
sitten maksettan jätefirmalle että ottavat jätteen(siis rakaaineen)
vastaan siis maksua vastaan
sitten ostettan se jäte takaisin auton tankiin,
ehkäpä eniten tökii että pitää maksaa siitä raakaaineen pois vimisestä,
ylensähän homma menee toisin päin jos vaikap ostaa betonia rautakaupasta niin kyllä siinä raha likku ihan eri suuntaan,

samalainen juttu on jätteen poltto siisä se "paska" mikä pois viemisestä on maksettu ostettaan takaisin lämpönä,
yllätäin sen poltamin on ok kun sen tekee isotoimia,

joku volvo kuskihan jo ajat sitten keksi tehdä maatilans paskasta ajo ainetta autonas niin sehän oli sen tason tekoa että
huomasi varmasti tehneesä kotimaisen ympäristö teon














. .

Sitä odotellessa, että jätekilpailu kovenee ja joku maksaa, että saa sen kipon käydä tyhjentämässä.
Täytyyhän se ”paska” jotenkin prosessoida ennenkuin se taloa lämmittää tai autoa liikuttaa. Suomalaiset siellä sen ”paskan” kanssa melloutuu ja siitä sitä elantoaan perheelleen hankkii. Fossiilisista polttoaineista suuri osa tietysti menee veroina valtion kassaan ja sieltä sitten ohjautuu kaikkien hyvinvointiin, mutta osa siitäkin menee öljysheikkien persijeen.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: E85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti:
B170 kirjoitti: Ylimääräinen öljynvaihto (28€) ei vielä ole ollut ajankohtainen ja muita kustannuksia ei ole ilmaantunut. Muutoksen TMA on näillä ajoilla se 2v jos ajot lisääntyy ja polttoaineiden hintaero mahdollisesti kasvaa niin silloin lyhyempi. Vaikka tämä menisi +-0 niin ei haittaa, kotimainen jätteestä tehty polttoaine tuntuu ajatuksena kovin hyvältä :-)
Tuo on kyllä hyvä keksintö että paskasta tehdään "kultaa"
vielä kun tuossa se tehdää useampaan kertaan(tai siis joku muu tekee kuin se joka tankaa)
ensin ostettaan jotain mistä tulee jätettä,
sitten maksettan jätefirmalle että ottavat jätteen(siis rakaaineen)
vastaan siis maksua vastaan
sitten ostettan se jäte takaisin auton tankiin,
ehkäpä eniten tökii että pitää maksaa siitä raakaaineen pois vimisestä,
ylensähän homma menee toisin päin jos vaikap ostaa betonia rautakaupasta niin kyllä siinä raha likku ihan eri suuntaan,

samalainen juttu on jätteen poltto siisä se "paska" mikä pois viemisestä on maksettu ostettaan takaisin lämpönä,
yllätäin sen poltamin on ok kun sen tekee isotoimia,

joku volvo kuskihan jo ajat sitten keksi tehdä maatilans paskasta ajo ainetta autonas niin sehän oli sen tason tekoa että
huomasi varmasti tehneesä kotimaisen ympäristö teon
. .
Paljon parempi bisnes se kuitenkin on kuin että annetaan rahat liehuviitoille jotka on ostaneet euroopasta ruoka ja pesuaine yms päivittäistarpeen teollisuuden ja maksetaan niille uudestaan ihan kaikesta. Mieluummin suosin suomalaista työtä ja bisnestä kuin öljyarabeja. Öljytyypit ei ole tehneet ikinä töitä. Teettävät sen öljyn etsimisen, pumppaamisen, jalostamisen ja kuskauksen muilla. Ainoa työ mitä tekevät on rahojen tuhlaaminen. Ja käsittääkseni bensassa on suomessa veroa 75%, e85 lienee vähempi veroa.

Ne jutut mikä tossa etanolissa mulla hiertää on se ettei siihen ole parempia muutos-sarjoja kuin nuo kaksi, se että ne tekniset pulmat jotka estää suomessa talvikäytön ilman bensan lisäämistä ja tietty se riski että jotain hajoaa ennenaikaisesti. Ei kyllä huvittaisi vaihdella jatkuvasti öljyjä. Se etanolille paremmin sopiva öljykin varmaan olisi jos sen vain tietäisi mikä on hyvä.

Mulla ylimääräinen öljynvaihto on n. 70eur suodattimen kanssa. Mutta kyllähän m113 5.0 taas kuluttaakin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: E85

Viesti Kirjoittaja B170 »

Se etanolille paremmin sopiva öljykin varmaan olisi jos sen vain tietäisi mikä on hyvä.
API SN luokitus siitä pitää vähintään löytyä. Viimeksi laitoin Saabistien öljyt. GM-Genuine Dexos 2.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

API ja ACEA Luokitukset

API - Luokitus (American Petroleum Institute)

Bensiinimoottoriöljyt

SN
Vuonna 2011 voimaan astunut bensiini laatuluokka. SN öljyt parantavat polttoainetaloutta, suojaavat pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmien komponentit ja turboahtimien ja ovat yhteensopivia E85 polttoaineen kanssa.

Noitahan löytyy melkein joka valmistajalta, shell, mobil, castrol ja teboil ainakin heti kun katsoin motonetin tarjontaa.
Itse käytän Mobil 0w-40.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: E85

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Itse ajoin hieman vajaat 50000km. tällä öljyllä, ei mitään ongelmaa:

https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-5w ... 0941030890" onclick="window.open(this.href);return false;
W213 T 220d 4Matic -18
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Ei öljy ole saappeja rikkonu, vaan viinan puhdistava vaikutus. Karsta tukkii öljysihdin. Öljypohja auki, kun siirrytty viinaan, niin sitten normi ajoa ja huoltoja... saapeila. He eivät käytä mitään bokseja, vaan autokohtaista ohjelmointia, ellei ole jo valmiiksi tehtaan viina-bensa auto.

Hiukkasloukkuautot sitten erikseen, mistä ei tietoa. Onko niitä edes bensoissa?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: E85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jari Nysten kirjoitti:API ja ACEA Luokitukset

API - Luokitus (American Petroleum Institute)

Bensiinimoottoriöljyt

SN
Vuonna 2011 voimaan astunut bensiini laatuluokka. SN öljyt parantavat polttoainetaloutta, suojaavat pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmien komponentit ja turboahtimien ja ovat yhteensopivia E85 polttoaineen kanssa.

Noitahan löytyy melkein joka valmistajalta, shell, mobil, castrol ja teboil ainakin heti kun katsoin motonetin tarjontaa.
Itse käytän Mobil 0w-40.
No, sithän mulla on ollut aina E85 sopivat öljyt myllyssä :D

Autokohtainen ohjelmointi olisi kyllä ihan parasta. ilman mitään bokseja. Niiden tekijöitä ei vaan oikein taida olla.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: E85

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

AK47 kirjoitti: Autokohtainen ohjelmointi olisi kyllä ihan parasta.
ilman mitään bokseja. Niiden tekijöitä ei vaan oikein taida olla.
Siis jutussa ollut
vuosimallin 2006 B170 jatkuvalle E85käytölle ?
jos niin onhan niitä
hinnat tosin on varmasti
jotain muuta kuin lisäboxseilla










. .
Mökkillä
'
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Niin. Jatkuvalle viinan käytölle vai bensa-viina. Viinalla kokoajan sai 9000 kun lähetti ecun tampere vaasa jne
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: E85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sprinter99 kirjoitti:Niin. Jatkuvalle viinan käytölle vai bensa-viina. Viinalla kokoajan sai 9000 kun lähetti ecun tampere vaasa jne
En ole kuullut että mitään mersua olisi suomessa ohjelmoitu E85 kokonaan, puhumattakaan että olisi sekä että. Siis omalla eculla.

Kuitenkin jännää että vanhemmissakin mersun ecuissa näkyy FFV mainintoja parametreissä ja dokumenteissa jonka olen tulkinnut Flex Fuel Vehicle lyhenteeksi. Että onko niitä jossain muka käytössä vai onko vain boschin optio joka ei ole mersua kiinostanut. Vai joku brasilian version optio....

Varmasti maksaa jos lähdetään johonkin yksilökohtaiseen softan vääntämiseen. Ihan tehdastasoinen generinen softa voisi olla edullisempi ja se tulisi nimenomaan volyymillä.

Tokihan siellä se korkeampi oktaaniluku tietysti on kiinostava asia. M113E50 suuttimet ei oikein meinaa riittä täyskaasulla mikä on huono asia. Mutta eipä täyskaasulla kovin pitkään voi ajaakkaan - suomessa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Niin juu, yli 5000 kierrosta niin suutin loppuu kesken, boksiin tallentuu vikatilakin kun 5000 ylittyy.
Täyskaasu kiihdytyksessä menee yli 6000 kierrosta m113 ennenkuin vaihtaa isompaa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Vastaa Viestiin