W126 välityksistä autom. vs. manu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

W126 välityksistä autom. vs. manu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Iski pienoinen uteliaisuus noista laatikoiden välityssuhteista. Monesti on tullut ilmi, että M103-koneisten vermeitten kokonaisvälityssuhde nelosella on sama - samat varvit, sama nopeus. Mutta miten lienevät nämä "sisäiset" vetoalueet, ts. ovatko automaatin vetoalueet eri vaihteillakin samat automaatin ja manuaalin kesken?
Manuaali kulkee punarajalla eri vaihteilla (ja "tolppamerkit" nopeusmittarissa) aika tarkkaan näin, lienevätkö automaatin merkinnät samanlaaset, vai onko tomaattilaatikko välitetty erilaisin portain?

I = 60 km/h
II = 100 km/h
III = 160 km/h
IV = huiput, ei neljää tolppaa nopeusmittarissa
V = menee minkä kone jaksaa kiskoa :x

Miksiköhän muistaakseni ainakin 5-pykäläisten dieselien nopeusmittareissa on merkintä myös nelosen maksimivauhdille. Vai ottavatko ne huiput vasta vitosella :shock: ?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juu, muistaakseni 250D-85:n mittarissa on nelonen johonkin 160-170 km/h tienoille asti, ja tehtaan lupaamat huiput 175 km/h saavutetaan vitosella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Muistaakseni

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Muistaakseni ainakin 300 TE:ssä oli automaatilla juuri nuo samat nopeudet 60, 100 ja 160 vaihtomerkkeinä.

Mielenkiintoista on muuten se että TDT ei kierrätä lähellekään noita vaihtomerkkejä, vaan kun kakkoselle on merkitty tässäkin 100, vaihtaa laatikko kolmoselle jo 90:ssä, samoin kolmosella 150:ssä on merkki ja jossain 140:ssä tahtoo nelonen jo livahtaa sisään, kierroksia on vaihtohetkellä 4800, manuaalisesti jos pitää vaihdetta sisällä voi surutta antaa vetää yli 5000:nen, vetoa riittää kyllä.

Kaverin TDT:ssä oli aikoinaan ennen laatikkoremonttia vaihtokohtana kanssa 4800, rempan jälkeen vaihtoi 4500 kierroksella, kaveri on vaan tyytyväinen kun ei kone rasitu turhia :?

TE veti aina melkein rajoittajalle asti ennen vaihtoa, joskus kakkosella oikein tökkäisi rajoitinta vastenkin :lol:
Viimeksi muokannut Mauri H., To 04.09.2003 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Editoin tähän hienon taulukon W124:n ja W126:n automaattien vaihtokohdista, jahka pääsen kotio. :P

Edit: Tässäpä noita vaihtokohtia on automaatilla (722.3 -> 8/88 ) eri malleihin, W107, W123, W124, W126...
Eiköhän tuo kickdownilla suoritettu ki(dutus)ihdytys aikas hyvin kerro jokaisen vaihteen maksimifaartin.

Taulukot 1 2 3

On noissa eroja, esim. W126-koppanen 300SE vaihtaa tuon mukaan nelosta pesään 146km/h:n vauhdissa, kun taas 300CE suorittaa vastaavan proseduurin vasta 161km/h:n nopeudessa.

Edit2: Jaahas, serveri ei pelitä. :x
Edit3: Ja taas toimii. :P
Viimeksi muokannut PM, To 04.09.2003 15:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Muistaakseni

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Muistaakseni ainakin 300 TE:ssä oli automaatilla juuri nuo samat nopeudet 60, 100 ja 160 vaihtomerkkeinä.



TE veti aina melkein rajoittajalle asti ennen vaihtoa, joskus kakkosella oikein tökkäisi rajoitinta vastenkin :lol:
Oikein muistettu. Meikäläisen TE vetäisee kolmosellakin vielä pitkälle kieppikellon punaista aluetta -- siinä kohdassa on sitten jo vauhtiakin vähän hemmetisti.

Mainittakoon, että se kuuluisa alasvaihtovaijeri on lähes "soivalla "kireydellä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Muistaakseni

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Muistaakseni ainakin 300 TE:ssä oli automaatilla juuri nuo samat nopeudet 60, 100 ja 160 vaihtomerkkeinä.



TE veti aina melkein rajoittajalle asti ennen vaihtoa, joskus kakkosella oikein tökkäisi rajoitinta vastenkin :lol:
Oikein muistettu. Meikäläisen TE vetäisee kolmosellakin vielä pitkälle kieppikellon punaista aluetta -- siinä kohdassa on sitten jo vauhtiakin vähän hemmetisti.

Mainittakoon, että se kuuluisa alasvaihtovaijeri on lähes "soivalla "kireydellä.
Joo, punaiselle veti aina itselläkin, olikohan se niin että 6000:ssa alkaa punainen ja yleensä vedätti aina sinne 6500 - 6600:aan. Kummaa juttua kun punaista aluettahan ei saisi kovasti käyttää ja kuitenkin laatikko on viritetty kiertämään sinne aina kaasu pohjassa...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, muistaakseni vähän 6000 jälkeen vasta tuo punainen alkaa. Likemmäs seitsemää tonnia mennään siis kierrätettäessä... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Ei samat

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Eihän se samat ole. Automaatti on tiheämmin välitetty.

http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html

Varmaan joku jo kertoikin. Kiihdyttäessä täysillä menee kakkosella n. 95km/h, eli vähän punasen rajan yli ja ykkösellä menee melkein 60:een. Tuo ykkösen vaihtoviiva on minusta kyllä väärässä paikassa. Tuossa vauhdissa kierroksia on vasta jotain vajaa 6000.

Maximi-kierrokset mittarin mukaan ottaa 6800:ssa. Kerran olen rajottajalle vetänyt. Jarkko S. oli vieläpä kyydissä. Oli liukasta ja 2-asennossa vaihdekeppi.
Huipunopeudella kierrokset on n. 6650r.

Kirjan mukaan maximikierrokset olis 6700:ssa. Yli menee kuitenkin reilusti. ...Mulla taitaa olla superkone ;)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Ei samat

Viesti Kirjoittaja PM »

Day Downhill kirjoitti:Eihän se samat ole. Automaatti on tiheämmin välitetty.

http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html

Varmaan joku jo kertoikin, mutta. Kiihdyttäessä täysillä. Menee kakkosella n. 95km/h, eli vähän punesen rajan yli ja ykkosellä menee melkein 60:een. Tuo ykkösen vaihtoviiva on minusta kyllä väärässä paikassa. Tuossa vauhdissa kierroksia on vasta jotain vajaa 6000.
Tässäpä ovat nuo välitykset:
260SE 300SE/SEL
Manu / Tomaatti

I. 3,86 / 4,25 3,86 / 3,68
II. 2,18 / 2,41 2,18 / 2,41
III. 1,38 / 1,49 1,38 / 1,44
IV. 1,00 / 1,00 1,00 / 1,00
V. 0,80 / - 0,80 / -

Ja tässä vielä nuo taulukot, mikäli joku ei huomannut niitä tuosta editistä 1 2 3
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Ei samat

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti:Eihän se samat ole. Automaatti on tiheämmin välitetty.
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html;)
Juu, alempana näyttävät vaihtoviivat olevan. Itse asiassa kaiketi samalla kohdin kuin manuaalivaihteisessa 260-koneisessa. Mikähän tuossakin on, kun 260:n ilmoitetaan kiertävän 100 rpm enemmän kuin 3-satasen. Silti manujen välitykset eli laatikot ovat samat. Kumma yhtälö :shock:

EDIT:
Mutta automaatti-260:n I:n ja III:n välitykset näyttävät olevan tiuhemmat kuin 300:ssa. Taulukon numerot ovat jälleen sekaisin.

SCHALTGETRIEBE / AUTOMATIK 260SE 300SE 300SEL
I. Gang 3,86 / 4,25 3,86 / 3,68
II. Gang 2,18 / 2,41 2,18 / 2,41
III. Gang 1,38 / 1,49 1,38 / 1,44
IV. Gang 1,00 / 1,00 1,00 / 1,00
V. Gang 0,80 / - 0,80 / -
Viimeksi muokannut Kaapo, To 04.09.2003 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Ei samat

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Juu, alempana näyttävät vaihtoviivat olevan. Itse asiassa kaiketi samalla kohdin kuin manuaalivaihteisessa 260-koneisessa. Mikähän tuossakin on, kun 260:n ilmoitetaan kiertävän 100 rpm enemmän kuin 3-satasen. Silti manujen välitykset eli laatikot ovat samat. Kumma yhtälö :shock:
Mitäs sää ny horiset? Kyllä tossa mun kiesissä ainakin on vaihtokohdat prikulleen samat, kun sullakin. Eli kolmosella kelaa tuon 160 (ja enemmänkin). :wink: :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Ei samat

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Mitäs sää ny horiset? Kyllä tossa mun kiesissä ainakin on vaihtokohdat prikulleen samat, kun sullakin. Eli kolmosella kelaa tuon 160 (ja enemmänkin). :wink: :lol:
http://www.mercedes500.de/galerie_vollgas.html

Emmää tiärä mitä mää horisen, mutta tuossa oikeassa yläkulmassa kuva näyttää ny tollai?

PS. Edit. Ei ole tullut koskaan 2.6-koneisen mittaristoa vastaan. Ja tuskin tuota palkkijakoa muistaisikaan...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Ei samat

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti: Mitäs sää ny horiset? Kyllä tossa mun kiesissä ainakin on vaihtokohdat prikulleen samat, kun sullakin. Eli kolmosella kelaa tuon 160 (ja enemmänkin). :wink: :lol:
http://www.mercedes500.de/galerie_vollgas.html

Emmää tiärä mitä mää horisen, mutta tuossa oikeassa yläkulmassa kuva näyttää ny tollai?
Mut se onkin automaatti. :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Voihan v..

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No tietysti alitajunta viestitti selkäydinjatkeeseen - mahtaako sitä tähän aikaan päivästä enää muulla ajatellakaan - että manuaalista nyt puhellaan myös silloin kun tuo mittarikuva osui satunnaisesti silmäkulmaan. Kaikkea sitä, tämä on nyt ilmiselvää viinanpuutetta :x
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin