W126 välityksistä autom. vs. manu
W126 välityksistä autom. vs. manu
Iski pienoinen uteliaisuus noista laatikoiden välityssuhteista. Monesti on tullut ilmi, että M103-koneisten vermeitten kokonaisvälityssuhde nelosella on sama - samat varvit, sama nopeus. Mutta miten lienevät nämä "sisäiset" vetoalueet, ts. ovatko automaatin vetoalueet eri vaihteillakin samat automaatin ja manuaalin kesken?
Manuaali kulkee punarajalla eri vaihteilla (ja "tolppamerkit" nopeusmittarissa) aika tarkkaan näin, lienevätkö automaatin merkinnät samanlaaset, vai onko tomaattilaatikko välitetty erilaisin portain?
I = 60 km/h
II = 100 km/h
III = 160 km/h
IV = huiput, ei neljää tolppaa nopeusmittarissa
V = menee minkä kone jaksaa kiskoa
Miksiköhän muistaakseni ainakin 5-pykäläisten dieselien nopeusmittareissa on merkintä myös nelosen maksimivauhdille. Vai ottavatko ne huiput vasta vitosella ?
Manuaali kulkee punarajalla eri vaihteilla (ja "tolppamerkit" nopeusmittarissa) aika tarkkaan näin, lienevätkö automaatin merkinnät samanlaaset, vai onko tomaattilaatikko välitetty erilaisin portain?
I = 60 km/h
II = 100 km/h
III = 160 km/h
IV = huiput, ei neljää tolppaa nopeusmittarissa
V = menee minkä kone jaksaa kiskoa
Miksiköhän muistaakseni ainakin 5-pykäläisten dieselien nopeusmittareissa on merkintä myös nelosen maksimivauhdille. Vai ottavatko ne huiput vasta vitosella ?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Juu, muistaakseni 250D-85:n mittarissa on nelonen johonkin 160-170 km/h tienoille asti, ja tehtaan lupaamat huiput 175 km/h saavutetaan vitosella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Muistaakseni
Muistaakseni ainakin 300 TE:ssä oli automaatilla juuri nuo samat nopeudet 60, 100 ja 160 vaihtomerkkeinä.
Mielenkiintoista on muuten se että TDT ei kierrätä lähellekään noita vaihtomerkkejä, vaan kun kakkoselle on merkitty tässäkin 100, vaihtaa laatikko kolmoselle jo 90:ssä, samoin kolmosella 150:ssä on merkki ja jossain 140:ssä tahtoo nelonen jo livahtaa sisään, kierroksia on vaihtohetkellä 4800, manuaalisesti jos pitää vaihdetta sisällä voi surutta antaa vetää yli 5000:nen, vetoa riittää kyllä.
Kaverin TDT:ssä oli aikoinaan ennen laatikkoremonttia vaihtokohtana kanssa 4800, rempan jälkeen vaihtoi 4500 kierroksella, kaveri on vaan tyytyväinen kun ei kone rasitu turhia
TE veti aina melkein rajoittajalle asti ennen vaihtoa, joskus kakkosella oikein tökkäisi rajoitinta vastenkin
Mielenkiintoista on muuten se että TDT ei kierrätä lähellekään noita vaihtomerkkejä, vaan kun kakkoselle on merkitty tässäkin 100, vaihtaa laatikko kolmoselle jo 90:ssä, samoin kolmosella 150:ssä on merkki ja jossain 140:ssä tahtoo nelonen jo livahtaa sisään, kierroksia on vaihtohetkellä 4800, manuaalisesti jos pitää vaihdetta sisällä voi surutta antaa vetää yli 5000:nen, vetoa riittää kyllä.
Kaverin TDT:ssä oli aikoinaan ennen laatikkoremonttia vaihtokohtana kanssa 4800, rempan jälkeen vaihtoi 4500 kierroksella, kaveri on vaan tyytyväinen kun ei kone rasitu turhia
TE veti aina melkein rajoittajalle asti ennen vaihtoa, joskus kakkosella oikein tökkäisi rajoitinta vastenkin
Viimeksi muokannut Mauri H., To 04.09.2003 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Editoin tähän hienon taulukon W124:n ja W126:n automaattien vaihtokohdista, jahka pääsen kotio.
Edit: Tässäpä noita vaihtokohtia on automaatilla (722.3 -> 8/88 ) eri malleihin, W107, W123, W124, W126...
Eiköhän tuo kickdownilla suoritettu ki(dutus)ihdytys aikas hyvin kerro jokaisen vaihteen maksimifaartin.
Taulukot 1 2 3
On noissa eroja, esim. W126-koppanen 300SE vaihtaa tuon mukaan nelosta pesään 146km/h:n vauhdissa, kun taas 300CE suorittaa vastaavan proseduurin vasta 161km/h:n nopeudessa.
Edit2: Jaahas, serveri ei pelitä.
Edit3: Ja taas toimii.
Edit: Tässäpä noita vaihtokohtia on automaatilla (722.3 -> 8/88 ) eri malleihin, W107, W123, W124, W126...
Eiköhän tuo kickdownilla suoritettu ki(dutus)ihdytys aikas hyvin kerro jokaisen vaihteen maksimifaartin.
Taulukot 1 2 3
On noissa eroja, esim. W126-koppanen 300SE vaihtaa tuon mukaan nelosta pesään 146km/h:n vauhdissa, kun taas 300CE suorittaa vastaavan proseduurin vasta 161km/h:n nopeudessa.
Edit2: Jaahas, serveri ei pelitä.
Edit3: Ja taas toimii.
Viimeksi muokannut PM, To 04.09.2003 15:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Muistaakseni
Oikein muistettu. Meikäläisen TE vetäisee kolmosellakin vielä pitkälle kieppikellon punaista aluetta -- siinä kohdassa on sitten jo vauhtiakin vähän hemmetisti.Mauri H. kirjoitti:Muistaakseni ainakin 300 TE:ssä oli automaatilla juuri nuo samat nopeudet 60, 100 ja 160 vaihtomerkkeinä.
TE veti aina melkein rajoittajalle asti ennen vaihtoa, joskus kakkosella oikein tökkäisi rajoitinta vastenkin
Mainittakoon, että se kuuluisa alasvaihtovaijeri on lähes "soivalla "kireydellä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Muistaakseni
Joo, punaiselle veti aina itselläkin, olikohan se niin että 6000:ssa alkaa punainen ja yleensä vedätti aina sinne 6500 - 6600:aan. Kummaa juttua kun punaista aluettahan ei saisi kovasti käyttää ja kuitenkin laatikko on viritetty kiertämään sinne aina kaasu pohjassa...Aku P kirjoitti:Oikein muistettu. Meikäläisen TE vetäisee kolmosellakin vielä pitkälle kieppikellon punaista aluetta -- siinä kohdassa on sitten jo vauhtiakin vähän hemmetisti.Mauri H. kirjoitti:Muistaakseni ainakin 300 TE:ssä oli automaatilla juuri nuo samat nopeudet 60, 100 ja 160 vaihtomerkkeinä.
TE veti aina melkein rajoittajalle asti ennen vaihtoa, joskus kakkosella oikein tökkäisi rajoitinta vastenkin
Mainittakoon, että se kuuluisa alasvaihtovaijeri on lähes "soivalla "kireydellä.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Ei samat
Eihän se samat ole. Automaatti on tiheämmin välitetty.
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
Varmaan joku jo kertoikin. Kiihdyttäessä täysillä menee kakkosella n. 95km/h, eli vähän punasen rajan yli ja ykkösellä menee melkein 60:een. Tuo ykkösen vaihtoviiva on minusta kyllä väärässä paikassa. Tuossa vauhdissa kierroksia on vasta jotain vajaa 6000.
Maximi-kierrokset mittarin mukaan ottaa 6800:ssa. Kerran olen rajottajalle vetänyt. Jarkko S. oli vieläpä kyydissä. Oli liukasta ja 2-asennossa vaihdekeppi.
Huipunopeudella kierrokset on n. 6650r.
Kirjan mukaan maximikierrokset olis 6700:ssa. Yli menee kuitenkin reilusti. ...Mulla taitaa olla superkone
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
Varmaan joku jo kertoikin. Kiihdyttäessä täysillä menee kakkosella n. 95km/h, eli vähän punasen rajan yli ja ykkösellä menee melkein 60:een. Tuo ykkösen vaihtoviiva on minusta kyllä väärässä paikassa. Tuossa vauhdissa kierroksia on vasta jotain vajaa 6000.
Maximi-kierrokset mittarin mukaan ottaa 6800:ssa. Kerran olen rajottajalle vetänyt. Jarkko S. oli vieläpä kyydissä. Oli liukasta ja 2-asennossa vaihdekeppi.
Huipunopeudella kierrokset on n. 6650r.
Kirjan mukaan maximikierrokset olis 6700:ssa. Yli menee kuitenkin reilusti. ...Mulla taitaa olla superkone
Re: Ei samat
Tässäpä ovat nuo välitykset:Day Downhill kirjoitti:Eihän se samat ole. Automaatti on tiheämmin välitetty.
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
Varmaan joku jo kertoikin, mutta. Kiihdyttäessä täysillä. Menee kakkosella n. 95km/h, eli vähän punesen rajan yli ja ykkosellä menee melkein 60:een. Tuo ykkösen vaihtoviiva on minusta kyllä väärässä paikassa. Tuossa vauhdissa kierroksia on vasta jotain vajaa 6000.
260SE 300SE/SEL
Manu / Tomaatti
I. 3,86 / 4,25 3,86 / 3,68
II. 2,18 / 2,41 2,18 / 2,41
III. 1,38 / 1,49 1,38 / 1,44
IV. 1,00 / 1,00 1,00 / 1,00
V. 0,80 / - 0,80 / -
Ja tässä vielä nuo taulukot, mikäli joku ei huomannut niitä tuosta editistä 1 2 3
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Ei samat
Juu, alempana näyttävät vaihtoviivat olevan. Itse asiassa kaiketi samalla kohdin kuin manuaalivaihteisessa 260-koneisessa. Mikähän tuossakin on, kun 260:n ilmoitetaan kiertävän 100 rpm enemmän kuin 3-satasen. Silti manujen välitykset eli laatikot ovat samat. Kumma yhtälöDay Downhill kirjoitti:Eihän se samat ole. Automaatti on tiheämmin välitetty.
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html;)
EDIT:
Mutta automaatti-260:n I:n ja III:n välitykset näyttävät olevan tiuhemmat kuin 300:ssa. Taulukon numerot ovat jälleen sekaisin.
SCHALTGETRIEBE / AUTOMATIK 260SE 300SE 300SEL
I. Gang 3,86 / 4,25 3,86 / 3,68
II. Gang 2,18 / 2,41 2,18 / 2,41
III. Gang 1,38 / 1,49 1,38 / 1,44
IV. Gang 1,00 / 1,00 1,00 / 1,00
V. Gang 0,80 / - 0,80 / -
Viimeksi muokannut Kaapo, To 04.09.2003 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Ei samat
Mitäs sää ny horiset? Kyllä tossa mun kiesissä ainakin on vaihtokohdat prikulleen samat, kun sullakin. Eli kolmosella kelaa tuon 160 (ja enemmänkin).Jukka N. kirjoitti:Juu, alempana näyttävät vaihtoviivat olevan. Itse asiassa kaiketi samalla kohdin kuin manuaalivaihteisessa 260-koneisessa. Mikähän tuossakin on, kun 260:n ilmoitetaan kiertävän 100 rpm enemmän kuin 3-satasen. Silti manujen välitykset eli laatikot ovat samat. Kumma yhtälö
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Ei samat
http://www.mercedes500.de/galerie_vollgas.htmlPasi M. kirjoitti: Mitäs sää ny horiset? Kyllä tossa mun kiesissä ainakin on vaihtokohdat prikulleen samat, kun sullakin. Eli kolmosella kelaa tuon 160 (ja enemmänkin).
Emmää tiärä mitä mää horisen, mutta tuossa oikeassa yläkulmassa kuva näyttää ny tollai?
PS. Edit. Ei ole tullut koskaan 2.6-koneisen mittaristoa vastaan. Ja tuskin tuota palkkijakoa muistaisikaan...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Ei samat
Mut se onkin automaatti.Jukka N. kirjoitti:http://www.mercedes500.de/galerie_vollgas.htmlPasi M. kirjoitti: Mitäs sää ny horiset? Kyllä tossa mun kiesissä ainakin on vaihtokohdat prikulleen samat, kun sullakin. Eli kolmosella kelaa tuon 160 (ja enemmänkin).
Emmää tiärä mitä mää horisen, mutta tuossa oikeassa yläkulmassa kuva näyttää ny tollai?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Voihan v..
No tietysti alitajunta viestitti selkäydinjatkeeseen - mahtaako sitä tähän aikaan päivästä enää muulla ajatellakaan - että manuaalista nyt puhellaan myös silloin kun tuo mittarikuva osui satunnaisesti silmäkulmaan. Kaikkea sitä, tämä on nyt ilmiselvää viinanpuutetta
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85