auto-, vai manulaatikko
auto-, vai manulaatikko
niinpä onko hyviä kokemuksia erillaisista laatikoista mulla on meset ollut vain manulaatikolla ja ehkä myöhemmin voisi harkita automaattilatikolla olevaa
on ollut muun merkkisiä kulkuneuvoja autom.ja on olleet miellyttäviä ajella mitä nyt polttoaineen kulutus on ollut isompi musta manu sopii nykyiseen ajeluuni paremmin ja kestääkö mersun automaattilaatikot paljon kilometrejä
on ollut muun merkkisiä kulkuneuvoja autom.ja on olleet miellyttäviä ajella mitä nyt polttoaineen kulutus on ollut isompi musta manu sopii nykyiseen ajeluuni paremmin ja kestääkö mersun automaattilaatikot paljon kilometrejä
Automaatti vai manuaali
Minulla on joka toinen Mersu ollut automaatti, ja joka toinen manuaali. Periaatteessa tykkään kepin veivaamisesta, mutta täytyy sanoa että uudet elektroniset automaatit ovat ihan ok. Vanhemmissa Mersun hydraulisissa laatikoissa minua häiritsi, että ne eivät lukinneet. Lisäksi dieselissä olisin tahtonut nauttia väännöstä enkä käyttää kierroksia. Automaatti tykkäsi joskus pistää pienemmän vaihteen päälle vaikka itse olisin halunnut käyttää isompaa.
-T
-T
...niin juu, ja jos automaatti menee rikki, se on tosi kallista lystiä. Taannosiessa W201:ssäni meni yhdeltä vaihteelta tiiviste. Tästä seurasi että vaihde (ja sitä isommat) muuttuivat vapaiksi. Tämän korjaaminen meinasi muodostua kalliimmaksi kuin uuden laatikon hankkiminen. Ja luulenpa että sähköiset laatikot ovat vielä erikoisempia korjattavia...
-T
-T
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Vai niineerola kirjoitti:...niin juu, ja jos automaatti menee rikki, se on tosi kallista lystiä. Taannosiessa W201:ssäni meni yhdeltä vaihteelta tiiviste. Tästä seurasi että vaihde (ja sitä isommat) muuttuivat vapaiksi. Tämän korjaaminen meinasi muodostua kalliimmaksi kuin uuden laatikon hankkiminen. Ja luulenpa että sähköiset laatikot ovat vielä erikoisempia korjattavia...
-T
Olen täysin erimieltä. Laatikon saa kuntoon ja teetettyä isommankin remontin melkein kytkinremontin hinnalla. Itsellä 300SE:n automaatin kunnostus/vahvistus maksoi reilu 500€. Uutta osaa meni sinne aikalailla. Pitää vaan tietää minne laatikkonsa vie.
Sähköiset ovat erikoisempia, mutta eiköhän Jarkko S. niistäkin selviä.
Puhuisin automaatin puolesta. Tämän päivän tomaatit on tosi kestäviä ja kun vaan raskii 100tkm välein vaihtaa öljyt ja putsari niin todennäköisesti laatikko kestää koko auton iän.
Tosin, väärin käytettynä varmasti saa särettyä kumman laatikon tahansa.
Tosin, väärin käytettynä varmasti saa särettyä kumman laatikon tahansa.
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Automaatti yes
No tottakai tomaatti
Yli 10v automaattiajon jälkeen en näe mitään mieltä käyttää manuaaliaskia. Normaalikäytössä ja normaalihuollolla automaatti kestää auton iän.
Väitän jopa että automaattiautoilijat antavat paremmin tietä esim. jalankulkijoille suojatiellä. Vaikka kytkimen ja vaihdekepin käyttö sujuu ihan selkäytimellä niin silti on helpompi hiljentää ja kiihdyttää tomaatin kanssa.
Yli 10v automaattiajon jälkeen en näe mitään mieltä käyttää manuaaliaskia. Normaalikäytössä ja normaalihuollolla automaatti kestää auton iän.
Väitän jopa että automaattiautoilijat antavat paremmin tietä esim. jalankulkijoille suojatiellä. Vaikka kytkimen ja vaihdekepin käyttö sujuu ihan selkäytimellä niin silti on helpompi hiljentää ja kiihdyttää tomaatin kanssa.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
Itse en ihan täysin tyytyväinen ole tohon W210:n manuaalilootaan. Tuulilasissakin hieman arvostelivat, että vaihtaminen on vähän nykivää. Etenkin siis 1. ja 2. vaihteen välillä. Lisäksi tuo ykkösvaihde on liian lyhyt. Pitää lähes heti vaihtaa kakkoselle ja jos vähänkin on alamäkea niin lähtö onnistuu paremmin kakkosella kuin ykkösellä. Kyllä tuohon tottuu ja enää se ei juurikaan häiritse.
Minun ääneni menee automaatille, vaikkei itselläni Mersun automaatista kokemuksia olekkaan. Mutta kehuja olen kuullut
Minun ääneni menee automaatille, vaikkei itselläni Mersun automaatista kokemuksia olekkaan. Mutta kehuja olen kuullut
Tuon allekirjoitan myös W126:sen loorasta.JoniAskola kirjoitti:Itse en ihan täysin tyytyväinen ole tohon W210:n manuaalilootaan. Tuulilasissakin hieman arvostelivat, että vaihtaminen on vähän nykivää. Etenkin siis 1. ja 2. vaihteen välillä. Lisäksi tuo ykkösvaihde on liian lyhyt. Pitää lähes heti vaihtaa kakkoselle ja jos vähänkin on alamäkea niin lähtö onnistuu paremmin kakkosella kuin ykkösellä. Kyllä tuohon tottuu ja enää se ei juurikaan häiritse.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Automaatti ehdottomasti. Nykyisillä laatikoilla voi vaihdella ihan itsekkin jos haluaa.. Eipä vain ole paljoa sitä ominaisuutta tullut käytettyä.
Edellinen kulkupelini oli 8½ volvo ja sen lootaan vaihdettiin ilmeisesti ensimmäisen kerran öljyt minun toimesta 350tkm:n kohdalla. Öljy oli mustaa kuin syntisen sielu, mutta laatikko toimi ihan moitteettomasti 400tkm:n asti.
Sen jälkeen hankkiuduin ko. wolesta eroon ja siirryin takaisin autojen pariin.
Edellinen kulkupelini oli 8½ volvo ja sen lootaan vaihdettiin ilmeisesti ensimmäisen kerran öljyt minun toimesta 350tkm:n kohdalla. Öljy oli mustaa kuin syntisen sielu, mutta laatikko toimi ihan moitteettomasti 400tkm:n asti.
Sen jälkeen hankkiuduin ko. wolesta eroon ja siirryin takaisin autojen pariin.
S211 320CDI -04
S203 220cdi -03
exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
S203 220cdi -03
exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
Allekirjoitatko siis takkuavan vaihtamisen, liian lyhkäisen ykkösen vaiko molemmat? Takkuaminen saattaa johtua joka törkyisistä lootaöljyistä, vaihteensiirtimen säädöstä tai puutteellisesti irrottavasta kytkimestä. Omaa kiesiä ostaessa kolmonen kytkeytyi takkuisesti. Uudet liemet laatikkoon ja johan alkoi vaihteensiirto sujua lähes puhaltamalla, ollen tietysti mersumaiseen tyyliin pitkähköliikkeinen ja tunnoton. Mutta täsmällinen silti.Pasi M. kirjoitti:Tuon allekirjoitan myös W126:sen loorasta.JoniAskola kirjoitti: Tuulilasissakin hieman arvostelivat, että vaihtaminen on vähän nykivää. Etenkin siis 1. ja 2. vaihteen välillä. Lisäksi tuo ykkösvaihde on liian lyhyt. Pitää lähes heti vaihtaa kakkoselle ja jos vähänkin on alamäkea niin lähtö onnistuu paremmin kakkosella kuin ykkösellä.
Transun Munchie-Getrag -lootassa ei taas kakkonen meinannut mennä silmään kirveelläkään, tässä syy oli taas kytkinperäinen .
Ykkönen; no lyhyt ja "lyhyt", yltää se sentään 60 km/h lukemiin, eikä ylemmäs tarvitsekaan. Vaan pienessäkin vauhdissa tai vähänkin myötäiseen lähtiessä lähden kylläkin kakkosella - ei tarvitse vielä luistattaa kytkintäkään. Toissa talvena lähdin kerran luikkaalla pieneen myötäleeseen vahingossa kolmosella, eikä huomiota kiinnittänyt kuin auton alkuun kummallisen verkkainen kiihtyvyys....
Niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen. 5-vaihteinen tomaatti kelpaisi mainiosti ja sellainen seuraavasssa pelissä tulee varmasti olemaankin. Sitä odotellessa ylivaihteinen manuloota palvelee matka-ajossa tyydyttävästi.
Talviliukkailla tykkään ajaa enempi manuaskilla, jotenkin homma on tunnokkaammin hanskassa, muuten ei ole tomaatin voittanutta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ei vaihtaminen takkua yhtään ja loorassa on uutukaiset huilet. Alkoi vaan jostain syystä painelaakeri vinkuun tuon öljynvaihdon jälkeen.Jukka N. kirjoitti:Allekirjoitatko siis takkuavan vaihtamisen, liian lyhkäisen ykkösen vaiko molemmat?
Tuskin siihen oli öljyjä vaihdettukaan vuoden -88 jälkeen, muistutti lähinnä erästä tunnettua irlantilaista kuraolutta (joka on muuten vietävän hyvää). Mutta eihän se toimintaan vaikuttanut...
[Skippaa]
Emmää mitään allekirjoita, lihavoin vaan sen, että ykkönen on liian lyhyt.
Ja sen että 1->2 -vaihto on kohtalaisen tarkka, varsinkin hieman isommilla kierroksilla. Sen sijaan maantieajossa tuo manuaali on loistava, 3-4-5 ja toisinpäin -vaihdot toimivat kuin ajatus.
Jos ykkösen välitys olisi jotain 1 ja 2-vaihteen välimaastosta, olisi vaihtaminen paljon mukavampaa. Ja kun muistetaan se voimansiirron kuminauhamaisuus...
Jotenkin vaan tuosta 1-2 vaihdosta ei saa mukavaa, ellei siihen keskity.
Tietenkin kun siihen tottuu ja on ajellut hieman pidemmän matkaa, niin alkaahan se sujumaan. Mutta joka istuu auton rattiin ensimmäistä kertaa, voi pitää sitä epämiellyttävänä.
Siis se saakutin vaihto ei toimi kauhean nopeasti, vaikka yrittäisi. Siinä joutuu jotenkin pelaamaan kaasun kanssa ja kytkintä luistattamalla.
Muut vaihteet menee heittämällä silmään ja tuntuvat mukavalta.
1-2 -vaihto on siis edelleenkin epämiellyttävä.
Varsinkin sen jälkeen kun on ajanut automaatilla.
Siis kiihdyttely kaupungissa v*tuttaa, maantiellä menee kuin unelma.
Oliko tyhjentävä vastaus?
[/Skippaa]
Tiivistelmä: Ykkösellä kierrokset tuntuvat nousevan, vaan ei nopeus. Sitten kun yrittää lykätä kakkoselle jollain 4k rundilla, tulee vaihdosta töksähtävä, jos se ei osu kohdalleen. Ja sehän ei sovi edustusautoon...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Niin
Tottahan se on, kun nyt alkaa muistella ensimmäisiä kilometrejä Daamin ratissa. Aikamoisen töksäytyksen sillä tosiaan sai aikaiseksi, hieman kengurubensamaisia edesottamuksia... mutta kaikkeen tottuu.
Vaan saahan sitä ajella vaihtamattakin Perjantaina kun kotiin körötellessä keskittymiskyky meni enämpi kovaa ja korkealta soivan grammarin kuunteluun, niin epähuomiossa en tullut koskeneeksi keppiin kolmoselle vaihdon jälkeen, kun Kangasala jäi taakse. Näinköhän sielussa siinsivät jo kunnon löylyt ja takapaksin ohrapirtelöt, kun vasta Sahalahdella huomasin, notta olisihan täällä pari pykälää tähteelläkin.
Mutta ei vähä mitään, entinen työkaveri kun sai muinoin uuden Omegan 1.3-litraisen 4-vaihteisen Asconan tilalle, niin tämäpä pörryyteli kolmosella aina Riihimäelle asti. Sitten raaskin jo huomauttaa, että olisi siellä kaksi ratasta vielä käyttämättä
Vaan saahan sitä ajella vaihtamattakin Perjantaina kun kotiin körötellessä keskittymiskyky meni enämpi kovaa ja korkealta soivan grammarin kuunteluun, niin epähuomiossa en tullut koskeneeksi keppiin kolmoselle vaihdon jälkeen, kun Kangasala jäi taakse. Näinköhän sielussa siinsivät jo kunnon löylyt ja takapaksin ohrapirtelöt, kun vasta Sahalahdella huomasin, notta olisihan täällä pari pykälää tähteelläkin.
Mutta ei vähä mitään, entinen työkaveri kun sai muinoin uuden Omegan 1.3-litraisen 4-vaihteisen Asconan tilalle, niin tämäpä pörryyteli kolmosella aina Riihimäelle asti. Sitten raaskin jo huomauttaa, että olisi siellä kaksi ratasta vielä käyttämättä
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
totta on
myös 124 bensan 5-manu on hiukka outo aloittelijalle kahden eka pykälän kohdalla. Kun mesen kytkin (ainakin itselläni) on vielä terävä, niin ekaa reissua kepittävä saa 1-2 :sta kopeloidessa aikaan todennäköisesti ainakin ikävää rynkytystä vetokalustossa.
Jos liikkeelle lähtiessä nostaa hiukan varomattomammin kytkin, hyökkää koko huussi tosi hätäsesti.
Muistelin lukeneeni C 180:n vertailua, jossa moitittiin juuri mesen manua ja vaihtojen epätäsmällisyyttä. Mm. hitaat vaihdot ja kulmikas kepin liike.
Ei ole mesen manu tarkoitettu kepityslähtöihin. Rauhallinen lähtö ja vaihdot ovat ok.
Kaveri tossa päivällä kävi E 220 CDI:llä ja kertoi automaatin olevan poikaa mesessä ja vieläpä nakusellaisessa. Valitteli vain moottorijarrutuksen ominaisuutta/olemattomuutta. En kysellyt tarkemmin, mutta ajattelin jälkeenpäin, etteikö mesen automaatissa ole ns. lukkiutuvia vaihteita, kuten Chevyssäni oli?
Jos liikkeelle lähtiessä nostaa hiukan varomattomammin kytkin, hyökkää koko huussi tosi hätäsesti.
Muistelin lukeneeni C 180:n vertailua, jossa moitittiin juuri mesen manua ja vaihtojen epätäsmällisyyttä. Mm. hitaat vaihdot ja kulmikas kepin liike.
Ei ole mesen manu tarkoitettu kepityslähtöihin. Rauhallinen lähtö ja vaihdot ovat ok.
Kaveri tossa päivällä kävi E 220 CDI:llä ja kertoi automaatin olevan poikaa mesessä ja vieläpä nakusellaisessa. Valitteli vain moottorijarrutuksen ominaisuutta/olemattomuutta. En kysellyt tarkemmin, mutta ajattelin jälkeenpäin, etteikö mesen automaatissa ole ns. lukkiutuvia vaihteita, kuten Chevyssäni oli?
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Pidin tässä aamusella henkevän palaverin hovinarrin kanssa mm. tästä ilmiöstä udellen samalla sopivaa ajankohtaa takakelkan ja tukivarsien puslien vaihtoon.Pasi M. kirjoitti: Ja sen että 1->2 -vaihto on kohtalaisen tarkka, varsinkin hieman isommilla kierroksilla. Jos ykkösen välitys olisi jotain 1 ja 2-vaihteen välimaastosta, olisi vaihtaminen paljon mukavampaa. Ja kun muistetaan se voimansiirron kuminauhamaisuus... Tiivistelmä: Sitten kun yrittää lykätä kakkoselle jollain 4k rundilla, tulee vaihdosta töksähtävä, jos se ei osu kohdalleen.
Toisenkin MB:n takakelkan laittaneena hovis totesi, että tässä on eräs, monesti liian pienelle huomiolle jäänyt syy etenkin manuaalivaihteisten vermeiden töksähtelevään 1->2 vaihto-operaatioon sekä kuminauhamaiseen tuntuun. Systeemi on melko herkkä noiden puslien osittaisellekin kuoleentumiselle ja oireet heijastuvat sitten tökkimisenä ja jopa lievänä kolahteluna vaihtaessa, joka usein sitten virheellisesti yhdistetään perän väljyyteen.
Toki itse lootassakin on tuolta osin sanomista, koska moitteita on tullut myös uusien autojen osalta. Mutta kulahtaneet puslat eivät ainakaan paranna tilannetta, joten eiköhän tässä aleta vaihtoa silmitellä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: totta on
Ei taida CDI-koneistenkaan henkilömersujen vaihteet mitenkään "lukkiutua" muuten kuin käsikäytöllä. Moottorijarrutus ainakin on D-asennossa aivan olematon. Tuossa Vitossa taitaa olla tyystin eri laatikko mitä pitkittäiskoneisissa henkilöautoissa, toimintakin on "hieman" erilaista. Esimerkiksi kaivattua moottorijarrutusta löytyy huomattavasti enemmän myös D:llä ajaessa.Vesa T kirjoitti:Kaveri tossa päivällä kävi E 220 CDI:llä ja kertoi automaatin olevan poikaa mesessä ja vieläpä nakusellaisessa. Valitteli vain moottorijarrutuksen ominaisuutta/olemattomuutta. En kysellyt tarkemmin, mutta ajattelin jälkeenpäin, etteikö mesen automaatissa ole ns. lukkiutuvia vaihteita, kuten Chevyssäni oli?
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Jaahas, no sitten ne on meikäläisenkin ihan pakko vaihtaa.Jukka N. kirjoitti:Toisenkin MB:n takakelkan laittaneena hovis totesi, että tässä on eräs, monesti liian pienelle huomiolle jäänyt syy etenkin manuaalivaihteisten vermeiden töksähtelevään 1->2 vaihto-operaatioon sekä kuminauhamaiseen tuntuun. Systeemi on melko herkkä noiden puslien osittaisellekin kuoleentumiselle ja oireet heijastuvat sitten tökkimisenä ja jopa lievänä kolahteluna vaihtaessa, joka usein sitten virheellisesti yhdistetään perän väljyyteen.
Aattelin vaan että olisko ne nyt muka ~240th:n ajolla jo vaihtorajassa...
Mutta halpa pietihän tuo on, asennuksesta voi vaan tulla mielenkiintoinen operaatio.
Eipä niitä näillä keleillä enää koivun alla vaihdeta, tuskin löytyy niin paljoa sissihenkeä.
Onneksi on jonkinsortin talli tuota operaatiota varten luvassa, alkaa meinaan kiirettä pitää jos lumi tulee taas maahan marraskuun alkupuolella.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
No saattavat ne olla. Kumi on senkaltainen ovela materiaali, että ajomäärä ei yksin tapa elastisuutta - siihen riittää pelkkä aikakin. Ja kumit kyllä osaavat hapertua / kuoleentua / littaantua omiakin aikojaan aivan auton omapainon alla. Vai uskaltaisiko rullata tosipaikan tullen k****n päälle reilut 10 vuotta taskun pohjalla kulkeneen "amirossin" uskoen sen olevan kuin tehdasuusiPasi M. kirjoitti: Jaahas, no sitten ne on meikäläisenkin ihan pakko vaihtaa.
Aattelin vaan että olisko ne nyt muka ~240th:n ajolla jo vaihtorajassa...
Juuba juu, sen verran koen omat remppatilat ja -välineet vajavaisiksi ammatillisen kokemuksen ohella, notta hovari saa tuon savotan hoitaa. Eipä sillä vielä kiirusta ole, josko menee ehkä keväälle asti. Olisi nimittäin hauska keskittää koko iskari/jousi/pusla/koiranluu/yms. alustashow yhteen pläjäykseen ja samalla tuutata alle uudet gummit. Sitten saisi kerralla ihmetellä sitä valtavaa muutosta, joka on aikaan saatu. Jos on .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85