Automaattivaihteiston käyttö
Automaattivaihteiston käyttö
Te kaiken kokeneet automaattivaihteiston käyttäjät. Mikä on oikeaa automaattivaihteiston käyttöä ja mikä ei ? Miten vaihteistoa käytetään liikennevaloissa, alamäessä ? Mitä virkaa on 2 ja 3 asennoilla? Voiko N asennossa rullata eteen- taaksepäin moottorin käydessä ? Onko automaatissa moottorijarrutusta ? (en ole pahemmin huomannut omassa käytössäni kyseistä ominaisuutta)
W124 280 TE vm-93
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Automaagilla ajosta
Terve!
Kyllä Mersun automaagissa toimii moottorijarrutus, aika voimakkaastikin. Jos ajelee alpeilla tms. niin voi heittää alamäessä kolmoselle tai kakkoselle, niin tulee vielä voimakkaampi jarrutus. Eli, tuohon tarkoitukseen ovat 2 ja 3 -asennot kepissä.
Tietysti joissain tilanteissa saattaa vauhti ja kuorma olla sellaiset, että laatikko tikkaa kahden vaihteen välillä, jolloin kepin asennolla 2 tai 3 voi pakottaa laatikon pitämään pienempää pykälää.
Noin yleisesti automaagilla ajosta sanoisin, että D:tä peliin lähdössä ja perille päästyä laitetaan P, mitä nyt joskus tarvitaan R:ää. Siinä on tarvittava ajattelun määrä automaattisesti ajaessa Ja vauhdissa ei kannata vaihtaa D:n, R:n ja P:n välillä
Kyllä Mersun automaagissa toimii moottorijarrutus, aika voimakkaastikin. Jos ajelee alpeilla tms. niin voi heittää alamäessä kolmoselle tai kakkoselle, niin tulee vielä voimakkaampi jarrutus. Eli, tuohon tarkoitukseen ovat 2 ja 3 -asennot kepissä.
Tietysti joissain tilanteissa saattaa vauhti ja kuorma olla sellaiset, että laatikko tikkaa kahden vaihteen välillä, jolloin kepin asennolla 2 tai 3 voi pakottaa laatikon pitämään pienempää pykälää.
Noin yleisesti automaagilla ajosta sanoisin, että D:tä peliin lähdössä ja perille päästyä laitetaan P, mitä nyt joskus tarvitaan R:ää. Siinä on tarvittava ajattelun määrä automaattisesti ajaessa Ja vauhdissa ei kannata vaihtaa D:n, R:n ja P:n välillä
Terveisin
Tero
Tero
Mulla itsellä on just tota "ongelmaa" että kepin ollessa D-asennossa, ja vauhtia mittarin mukaan n.40 km/h, niin vaihtaa koko ajan pienemmälle-isommalle. Onkohan tämä oikeasti joku vika vai pikemminkin ominaisuus? Voivatko laatikon väärät paineet aiheuttaa tämän ongelman? Luulen, että omassani voisi paineita hieman laskea, vaihdot ovat aika nykiviä.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kikkivaijeri
Taitaa kikkivaijeri olla hieman liian tiukalla... Löysää hieman ja katso mitä vaikuttaa. Voi olla, että vastaavasti saat hieman lisätä laatikon painetta, jottei luista, mutta aloita kuitenkin tuosta vaijerista.Tuplawee kirjoitti:Mulla itsellä on just tota "ongelmaa" että kepin ollessa D-asennossa, ja vauhtia mittarin mukaan n.40 km/h, niin vaihtaa koko ajan pienemmälle-isommalle. Onkohan tämä oikeasti joku vika vai pikemminkin ominaisuus? Voivatko laatikon väärät paineet aiheuttaa tämän ongelman? Luulen, että omassani voisi paineita hieman laskea, vaihdot ovat aika nykiviä.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Automaattivaihteiston käyttö
Liikennevaloissa: D tai muu ajovaihde silmässä, paina jarrua vaan ettei ryömi edessä olevan persiiseen. Alamäessä saapi olla myös D silmässä, jos et jollain pikkutiellä halua voimakasta moottorijarrutusta. Silloin voi nopeudesta riippuen käyttää noita 2-3 pykäliäkin.tikkanen kirjoitti:Te kaiken kokeneet automaattivaihteiston käyttäjät. Mikä on oikeaa automaattivaihteiston käyttöä ja mikä ei ? Miten vaihteistoa käytetään liikennevaloissa, alamäessä ? Mitä virkaa on 2 ja 3 asennoilla? Voiko N asennossa rullata eteen- taaksepäin moottorin käydessä ? Onko automaatissa moottorijarrutusta ? (en ole pahemmin huomannut omassa käytössäni kyseistä ominaisuutta)
Kun keppi on 2- tai 3- asennossa, laatikko ei vaihda näitä vaihteita isommalle. D:llä käyttää kaikkia vaihteita, joskin MB:n loota lähtee normaaliajossa aina kakkosella liikkeelle.
N:lla voi rullata pieniä matkoja, mutta muistaakseni suurempi vapaalla laskettelu ei ole suotavaa. Ja miksi sillä pitäisikään laskea vapaalla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Rullaamista minäkään en suosittele, mutta kannattaa opetella sinne
"Ännälle* ( N) - heitto vauhdissa. ( = selkäytimessä )
Nimittäin tämä vastaa kytkinpolkimen alaspainamista, ja tätä voidaan joskus tarvita ääritilanteessa esim. mustanjään yllättäessä. Eli heittelehtivästä autosta saadaan näin vetopois.
"Ännälle* ( N) - heitto vauhdissa. ( = selkäytimessä )
Nimittäin tämä vastaa kytkinpolkimen alaspainamista, ja tätä voidaan joskus tarvita ääritilanteessa esim. mustanjään yllättäessä. Eli heittelehtivästä autosta saadaan näin vetopois.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: Automaattivaihteiston käyttö
Tosta vielä, että Mersun tomaatti lähtee aina kakkosella liikkeelle. Oma vaihtaa kaikilta osin varsin mallikelpoisesti ja tuntuu olevan hyvin säädöissä, mutta liikkeelle lähtö tapahtuu ykkösellä. Mikä mahtaisi olla syynä?Aku P kirjoitti:Kun keppi on 2- tai 3- asennossa, laatikko ei vaihda näitä vaihteita isommalle. D:llä käyttää kaikkia vaihteita, joskin MB:n loota lähtee normaaliajossa aina kakkosella liikkeelle.
Joku sanoi joskus, että 84-vuonna tuli uudempi laatikko, joka lähtee kakkosella liikkeelle. Pitääkö paikkaansa?
Re: Automaattivaihteiston käyttö
Oma laatikkoni on valmistettu loppuvuodesta 1982, ja lähtee kakkosella. Onko sinulla kd-tanko liian "tiukalla"? Mikä on vaihteistosi tyyppi/malli?Leka kirjoitti: Joku sanoi joskus, että 84-vuonna tuli uudempi laatikko, joka lähtee kakkosella liikkeelle. Pitääkö paikkaansa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Automaattivaihteiston käyttö
Olisin melkein yhtä mieltä Timon kanssa, että alasvaihtotanko/vaijeri on liian tiukalla. Kyllähän "oikein" säädetty kakkosella lähtevä lootakin ykköselle vaihtaa, jos kaasun monottaa konehuoneen puolelle paikallaan lähtiessä. Ilmeisesti teikäläisellä on niin kireä säätö, että kaasua ei tarvitse painaa edes a) rivakasti tai b) pohjaan, jotta ykkönen menee päälle.Leka kirjoitti: Tosta vielä, että Mersun tomaatti lähtee aina kakkosella liikkeelle. Oma vaihtaa kaikilta osin varsin mallikelpoisesti ja tuntuu olevan hyvin säädöissä, mutta liikkeelle lähtö tapahtuu ykkösellä. Mikä mahtaisi olla syynä?
Joku sanoi joskus, että 84-vuonna tuli uudempi laatikko, joka lähtee kakkosella liikkeelle. Pitääkö paikkaansa?
Toisaalta...onhan Henkallakin ns. soivalla kireydellä alasvaihtovaijeri, ja kakkosella sekin auto muistaakseni lähtee liikkeelle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vaihteiston "tyyppi/malli" pitää selvittää. 82-vuoden lopussa se laatikko joka tapauksessa valmistettu.
KD:tä joskus säädettiin herkemmäksi, kun se ei normaaliajossa pelittänyt riittävän herkästi. Nyt se toimii halutulla tavalla.. niin paitsi sitten siinä liikkeelle lähdössä. Täytyypi alkaa selvittämään asiaa.
KD:tä joskus säädettiin herkemmäksi, kun se ei normaaliajossa pelittänyt riittävän herkästi. Nyt se toimii halutulla tavalla.. niin paitsi sitten siinä liikkeelle lähdössä. Täytyypi alkaa selvittämään asiaa.
Niin siis tuo laatikon ohjausvaijeri ei ole mikään Kick Down - vaijeri, ainakaan näissä uudemmissa joissa KD toimii sähköisesti ja sitä ohjaa rele.
Kick Down tarkoittaa täyskaasua (joissain mersun manuaaleissa "ylikaasu"), tai paremminkin sitä että kaasupolkimen alla oleva nappi on pohjassa.
Mielestäni siis vaijeri jolla ohjataan laatikon vaihtokohtia osakaasulla ei ole mikään kikkivaijeri.
Kick Down tarkoittaa täyskaasua (joissain mersun manuaaleissa "ylikaasu"), tai paremminkin sitä että kaasupolkimen alla oleva nappi on pohjassa.
Mielestäni siis vaijeri jolla ohjataan laatikon vaihtokohtia osakaasulla ei ole mikään kikkivaijeri.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Semiotiikkaa
Menee jo vähän tuonne semiotiikan puolelle... Jos tuo kikki/vaihtokohdan ohjausvaijeri/vipu on liian tiukalla, niin seurauksena on, jotta pientä tulee pesään aina kaasua painettaessa. Vaikkei paineltaisi kikkikatkaisijaankaan saakka.Mauri H. kirjoitti:Niin siis tuo laatikon ohjausvaijeri ei ole mikään Kick Down - vaijeri, ainakaan näissä uudemmissa joissa KD toimii sähköisesti ja sitä ohjaa rele.
Kick Down tarkoittaa täyskaasua (joissain mersun manuaaleissa "ylikaasu"), tai paremminkin sitä että kaasupolkimen alla oleva nappi on pohjassa.
Mielestäni siis vaijeri jolla ohjataan laatikon vaihtokohtia osakaasulla ei ole mikään kikkivaijeri.
Totta on sekin, että varsinainen kick-down toteutetaan solenoidilla laatikon kyljessä. Sillä napilla pedaalin alla ohjataan solenoidille virtaa.
Terveisin
Tero
Tero
No niinhän meinaa vähän mennä. Itse kyllä tarkoitan "alasvaihtotankoa", kun puhun KD-tangosta.
Vaikka kickdownhan taitaa olla täysin sähköinen laite? Pitääkö paikkansa?
Vaikka kickdownhan taitaa olla täysin sähköinen laite? Pitääkö paikkansa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Joo, ihan sähköinen on. Vanhoissa jenkeissä oli vissiin tangolla / vaijerilla toteutettu tuo kikki.Timo L. kirjoitti:No niinhän meinaa vähän mennä. Itse kyllä tarkoitan "alasvaihtotankoa", kun puhun KD-tangosta.
Vaikka kickdownhan taitaa olla täysin sähköinen laite? Pitääkö paikkansa?
Niin ja Flosselle:
Laatikonhan kuuluu vaihtaa pienelle vaihteelle osakaasulla, se että vaihtaako liian herkästi on taas käyttäjästä kiinni, esim. Henkalla on tosi herkällä, itsellä tällä hetkellä sellainen normaalihko, eli aika syvään saa survaista, sopii auton hyvään vääntöön mainiosti.
Kick Downin ideahan on se että saadaan täyskaasulla aina paras mahdollinen kiihtyvyys, huolimatta siitä miten vaihtokohdat muuten on säädetty.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Paitti E:llä
Näyttää siltä, että puhumme Maurin kanssa koko ajan hieman ohi, vaikka tarkoitamme samaa asiaa. Taitaa johtua työnantajistaMauri H. kirjoitti: Niin ja Flosselle:
Laatikonhan kuuluu vaihtaa pienelle vaihteelle osakaasulla, se että vaihtaako liian herkästi on taas käyttäjästä kiinni, esim. Henkalla on tosi herkällä, itsellä tällä hetkellä sellainen normaalihko, eli aika syvään saa survaista, sopii auton hyvään vääntöön mainiosti.
Kick Downin ideahan on se että saadaan täyskaasulla aina paras mahdollinen kiihtyvyys, huolimatta siitä miten vaihtokohdat muuten on säädetty.
Tuo viittauksesi käyttäjään, tarkoittanee käyttäjän mieltymyksiä (lue: vaihtokohtavaijerin/tangon säätöä).
Laatikon tulee tempaista pientä sisään jo osakaasulla. Näin ainakin S-asennossa. E-asennossa ilmeisesti pientä tarjotaan vasta, kun pedaali tapaa kikkinappulan. Näin ainakin tuossa omassa ässässä.
Mahtaa tuo E-asento olla turvallinen talvella. Meinaan vain, jotta jo nyt meinaa peräosasto lyödä joutavaa, kun sitä pientä rykäistään peliin vasta täyskaasulla. Vrt. turbopotku.
Noh, eihän kaasua ole pakko painaa kikkinapille saakka, eikä ole pakko käyttää E-asentoa
Terveisin
Tero
Tero
Cruise päällä ajaessa on tullut huomattua että isossa alamäessä laatikko tyrkkää pienemmälle, ettei vaan vauhti karkais.
Ei tule käytettyä kun P,R ja D asentoa. Ennen sanovat että jos on perässä asuntovaunu, niin ei sais ylivaihteella vetää. Eli se tarkoittas meikäläisen kohdalla keppi 4:lle. Mitenkä lie kestää nyky laatikot?
Ei tule käytettyä kun P,R ja D asentoa. Ennen sanovat että jos on perässä asuntovaunu, niin ei sais ylivaihteella vetää. Eli se tarkoittas meikäläisen kohdalla keppi 4:lle. Mitenkä lie kestää nyky laatikot?
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Re: Paitti E:llä
Sanotaan sellaasti, että varsinkin liukkaissa ylämäissä ja ehken vielä tempo päällä saattaa tulla mielenkiintoisia tilanteita. Jos pienemmälle heitto tarjoaa itseään kehiin turhan herkästi ja terävästi, niin äkkiä saattaa tulla perä sivulle ihmettelemään, että kuka siellä kabiinissa oikein polkee.flosse kirjoitti: Mahtaa tuo E-asento olla turvallinen talvella. Meinaan vain, jotta jo nyt meinaa peräosasto lyödä joutavaa, kun sitä pientä rykäistään peliin vasta täyskaasulla. Vrt. turbopotku.
Noh, eihän kaasua ole pakko painaa kikkinapille saakka, eikä ole pakko käyttää E-asentoa
Kun tässä nyt on tullut seurattua erittäin laajaa ja pitkäaikaista keskustelua automaattien korjausprobleemeista, säätösolmuista, luistamisista, vaihtokohdista, herkkyydestä/laiskuudesta, huoltamisesta, käytöksestä ja muusta sen sellaisesta, ja kun sitä vertaa manuaskien tiimoilta käytyyn parranpäristykseen tai oikeastaan sen vähäisyyteen, niin taidanpa pitäytyä sittenkin keppivalintaisessa
Eikös ollut ykköstason provo..... vai oliko......
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Paitti E:llä
Ehkä tuo manuaali on sitten niin onneton tapaus, ettei siitä kukaan viitsi edes keskustella.Jukka N. kirjoitti:Kun tässä nyt on tullut seurattua erittäin laajaa ja pitkäaikaista keskustelua automaattien korjausprobleemeista, säätösolmuista, luistamisista, vaihtokohdista, herkkyydestä/laiskuudesta, huoltamisesta, käytöksestä ja muusta sen sellaisesta, ja kun sitä vertaa manuaskien tiimoilta käytyyn parranpäristykseen tai oikeastaan sen vähäisyyteen, niin taidanpa pitäytyä sittenkin keppivalintaisessa
Eikös ollut ykköstason provo..... vai oliko......
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Paitti E:llä
Ei siinä laatikossa ole välttämättä vikaa, vaan käyttäjässä Käväsin tuossa paikallisella korjaajalla jolla oli työn alla e-mallin 300turboD ja 420cl. Kummastaki laatikko paskana. turboD laatikon hajotti chippi + raskas kaasu jalka + 25v omistaja. 420cl laatikon hajotti raskas kaasujalka+ 25v kuljettaja......Jukka N. kirjoitti:
Kun tässä nyt on tullut seurattua erittäin laajaa ja pitkäaikaista keskustelua automaattien korjausprobleemeista, säätösolmuista, luistamisista, vaihtokohdista, herkkyydestä/laiskuudesta, huoltamisesta, käytöksestä ja muusta sen sellaisesta, ja kun sitä vertaa manuaskien tiimoilta käytyyn parranpäristykseen tai oikeastaan sen vähäisyyteen, niin taidanpa pitäytyä sittenkin keppivalintaisessa
Eikös ollut ykköstason provo..... vai oliko......
Meinas, ettei nämä mitään WRC autoja ole ......
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Kyllä vaan
Niinhän se on, että jos oikein hartaudella asiaansa vihkiytyneelle kaverille antaa vaikka ratakiskon pätkän, niin rikkihän se sen saa. Ja jos ei saisikaan, niin alle metrin mittaisen se ainakin onnistuu hukkaamaan
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Paitti E:llä
Tottahan automaatin saa rikki, ainakin jos paineet ovat liian pienet (eli luistaa, varsinkin viritettynä) ja öljynvaihtoja laiminlyödään. Lisäksi jos vaihtaa P:n ja D:n välillä auton vielä liikkuessa niin hyvä tulee !AMG kirjoitti:Ei siinä laatikossa ole välttämättä vikaa, vaan käyttäjässä Käväsin tuossa paikallisella korjaajalla jolla oli työn alla e-mallin 300turboD ja 420cl. Kummastaki laatikko paskana. turboD laatikon hajotti chippi + raskas kaasu jalka + 25v omistaja. 420cl laatikon hajotti raskas kaasujalka+ 25v kuljettaja......Jukka N. kirjoitti:
Kun tässä nyt on tullut seurattua erittäin laajaa ja pitkäaikaista keskustelua automaattien korjausprobleemeista, säätösolmuista, luistamisista, vaihtokohdista, herkkyydestä/laiskuudesta, huoltamisesta, käytöksestä ja muusta sen sellaisesta, ja kun sitä vertaa manuaskien tiimoilta käytyyn parranpäristykseen tai oikeastaan sen vähäisyyteen, niin taidanpa pitäytyä sittenkin keppivalintaisessa
Eikös ollut ykköstason provo..... vai oliko......
Meinas, ettei nämä mitään WRC autoja ole ......
Re: Paitti E:llä
Ja selvää jälkeä tulee myös käsinhämmennettävän sisäkaluista ajan mittaan niiden kuskien toimesta, joiden kytkimenkäytön aiheuttaman rutinan seurauksena sivullinen voisi kysyä, notta "onko kesällä koottu laatikko, kun noin on hiekkaa rattaissa" tai "lieneekö pitkäkin vaihdekeppi, kun ottaa maahan kiinni"Mauri H. kirjoitti: Lisäksi jos vaihtaa P:n ja D:n välillä auton vielä liikkuessa niin hyvä tulee !
Vaan tämä viri-viri-viri turpauuno oli metka peli. Sille sai heittää isompaa silmään aivan surutta ilman kytkintä ja ilman rutinoita, pykälät livahtivat sisään kuin voideltuna. No alaspäin vaihtamista kytkimettä en arvannut edes kokeilla Samaten nuo ammoiset crossipyörät olivat hauskoja. Ensin niitattiin kaasukahva pohjaan ja sitten vaan poljettiin isompaa sisään kuin kiepit tulivat täyteen. Kylä lähti. Mutta tietty lootat olivat tuota varten suunniteltukin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Paitti E:llä
Firman asennusautona aikoinaan tuli ajettua uunoa ihan ilman turpaa, ja siinäkin tuo laatikko oli samaa sorttia. Tosin 60tkm:n jälkeen kolmonen tahtoi pudota itsekseen pois päältä....Jukka N. kirjoitti:Vaan tämä viri-viri-viri turpauuno oli metka peli. Sille sai heittää isompaa silmään aivan surutta ilman kytkintä ja ilman rutinoita, pykälät livahtivat sisään kuin voideltuna. No alaspäin vaihtamista kytkimettä en arvannut edes kokeilla Samaten nuo ammoiset crossipyörät olivat hauskoja. Ensin niitattiin kaasukahva pohjaan ja sitten vaan poljettiin isompaa sisään kuin kiepit tulivat täyteen. Kylä lähti. Mutta tietty lootat olivat tuota varten suunniteltukin.
Terveisin
Tero
Tero
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Re: Automaattivaihteiston käyttö
Mjoo no kai noihin jo vastattiinkin mutta kertaus on opintojen äiti eli:tikkanen kirjoitti:Te kaiken kokeneet automaattivaihteiston käyttäjät. Mikä on oikeaa automaattivaihteiston käyttöä ja mikä ei ? Miten vaihteistoa käytetään liikennevaloissa, alamäessä ? Mitä virkaa on 2 ja 3 asennoilla? Voiko N asennossa rullata eteen- taaksepäin moottorin käydessä ? Onko automaatissa moottorijarrutusta ? (en ole pahemmin huomannut omassa käytössäni kyseistä ominaisuutta)
- Periaatteessa liikkeelle lähdettäessä D ja perille päästyä P päälle ja seisontajaruu vielä kaveriksi varmuuden vuoksi.
- Käytännössä esim. taajama-ajossa on hyvä olla "3" jolloin vaihteisto ei turhaan tarjoile nelosta silmään.
- Moottorijarruttaa voi "3" ja jopa "2" avulla tarvittaessa.
- "2" todellinen käyttötarkoitus on ns. "Mökkitieajo" jolloin ajat vaikka lumella/jäällä/liukkaalla kuraisella kinttupolulla etkä halua laatikon vaihtavan isommalle. Tällöin auto lähtee 1sellä eikä vaihda kakkoselle muuten kuin kierrokset tapissa (joka taas jäällä tms liukkaalla johtaa rajuun luisuun eli ei kannata kokeilla). "2" sopii myös tilanteisiin joissa joudut hitaalla nopeudella vetämään painavaa peräkärryä ja kakkosvaihde on liian pitkä.
- N vaihteella voi toki rullailla mutta ei pitkälle. Automaagia ei saa edes hinata (vetävät pyörät pyörien) kuin pieniä matkoja hipi hiljaa. Tämän vuoksi jenkkihinurit nostavat aina vetävät pyörät ilmaan, siellä kun manuaalilovinen auto on eksoottinen harvinaisuus jolla ei kukaan osaa edes ajaa.
- Automaateissa yleensä EI ole moottorijarrutusta mutta Mersuissa taas on. Aika voimakaskin sellainen vielä. Mikä vielä mukavampaa niin automaattivaihteisen mersun (W124 & W126 & W201, muista en mene vannomaan) VOI TYÖNTÄÄ KÄYNTIIN!!! Loota vaan kakkoselle kun saadaan vapaalla vauhtia... Ja tämä on siis ihan tehtaan insinöörien tarkoitus eikä mikään vippaskonsti. Olin tosi otettu kun luin tästä ominaisuudesta (nimimerkillä joka sortin muita automaatteja omistanut).
Mitä vaijerin kireyteen tulee niin allekirjoittanut on tosiaan säätänyt omansa - tarkoituksella - helvetin kireälle ja nauttii tästä "sportdieselistä" täysin rinnoin. Vaihtaa pienemmälle kun vähänkin kaasua tarjoaa, antaa vedättää sangen pitkälle ennen kuin heittää isommalle (jollei erikseen kaasua nitkauttamalla käske vaihtaa isommalle) ja lähtee YKKÖSELLÄ jos edes puoleen väliin tarjoaa kaasupoljinta liikkeelle lähdettäessä.
Henkka
"Jos tahdon polkea vasemmalla jalalla ajaessani niin menen polkupyörällä"
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Kiitos tiedoista, johan helpotti kummasti kun tietää kepin asennon. Minun automaatissani on ilmeisesti vaijeri aika löysällä, koska vaihdot tapahtuvat varsin alhaisilla kierroksilla ja hiljaisessa vauhdissa. Mielestäni luistoa ei kuitenkaan ole ja vaihteistoöljyt olivat vaihdossa tosi tuoreen näköiset (siis punaiset) Tykkään lipua autolla hissukseen eikä bensaakaan pala kohtuuttomia eli vaihteiston tyyli sopii minulle. Autolla on kokeiltu,mitä vehje kulkee ja on tultu samaan tulokseen kuin tehtaan esite, eli vaihteisto toimii myös vauhdissa. Hyvä vinkki kaupunkiajoon tuo 3 käyttö. En ole ajanut ikinä talvella automaattia, joten ompahan jotain odotettavaa. Ostin kyllä nastarenkaat kitkaa lisäämään.
W124 280 TE vm-93
Re: Automaattivaihteiston käyttö
Tehtaan alkuperäiset arvot 123.130:n vaihtokohdille ovat sellaiset, että kuuluukin lähteä ykkösellä liikkeelle sekä osa-, että täyskaasulla+ KD:llä tietenkin. Sama juttu sekä vanhemmalla 722.1 laatikolla, että uudemmalla 722.4:llä. Vaihtui kesken -83:n; en ole varma oliko tyypillinen syyskuun juttu- ts. mallivuosi -84.Leka kirjoitti:Tosta vielä, että Mersun tomaatti lähtee aina kakkosella liikkeelle. Oma vaihtaa kaikilta osin varsin mallikelpoisesti ja tuntuu olevan hyvin säädöissä, mutta liikkeelle lähtö tapahtuu ykkösellä. Mikä mahtaisi olla syynä?
Joku sanoi joskus, että 84-vuonna tuli uudempi laatikko, joka lähtee kakkosella liikkeelle. Pitääkö paikkaansa?
Osakaasulla pitäisi vaihtaa kakkoselle jo kävelyvauhdissa (noin 10km/h), täyskaasulla noin 30km/h nopeudessa. Siispä kuulostaisi säädöt olevan aika lailla niinkuin tehtaalla ovat ajatelleet.
Unelmilla on tapana toteutua...
Re: Automaattivaihteiston käyttö
Tarkemmin ottaen se ykkösen vaihtokohta on n. 45 km/h. Märällä pinnalla hanat auki sutasee vielä tyhjää ykköseltä kakkoselle vaihtaessa.juuso kirjoitti:Tehtaan alkuperäiset arvot 123.130:n vaihtokohdille ovat sellaiset, että kuuluukin lähteä ykkösellä liikkeelle sekä osa-, että täyskaasulla+ KD:llä tietenkin. Sama juttu sekä vanhemmalla 722.1 laatikolla, että uudemmalla 722.4:llä. Vaihtui kesken -83:n; en ole varma oliko tyypillinen syyskuun juttu- ts. mallivuosi -84.
Osakaasulla pitäisi vaihtaa kakkoselle jo kävelyvauhdissa (noin 10km/h), täyskaasulla noin 30km/h nopeudessa. Siispä kuulostaisi säädöt olevan aika lailla niinkuin tehtaalla ovat ajatelleet.
Viimeksi muokannut Leka, To 09.10.2003 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.