W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää
EIlen tarkkailin 1:n vaihtoviivaa ja kierroksia.
Olen aina ollut sitä mieltä, että 300SE automaatti menee ykkösellä n. 70km/h. Kuitenkin 1-2 vaihtoviiva on ~47km/h kohdalla??
Kun tässä oli puhetta aiemmin manuaaliversion ykkösen lyhyydestä, ajattelin tutkailla automaatin tilannetta:
Kun vauhtia on ~47km/h ja ykkönen päällä ja vaihtomerkki saavutettu, kierroksia on koneessa vain 4500r/1....??? Muilla vaihteilla vaihtomerkinnät on juuri punaisen rajoilla, eli kohillaan. Mistähän moinen johtuu?
Ainakin W126 automaatissa ykkönen on muuten mielestäni tarpeeksi pitkä (70km/h)
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
Olen aina ollut sitä mieltä, että 300SE automaatti menee ykkösellä n. 70km/h. Kuitenkin 1-2 vaihtoviiva on ~47km/h kohdalla??
Kun tässä oli puhetta aiemmin manuaaliversion ykkösen lyhyydestä, ajattelin tutkailla automaatin tilannetta:
Kun vauhtia on ~47km/h ja ykkönen päällä ja vaihtomerkki saavutettu, kierroksia on koneessa vain 4500r/1....??? Muilla vaihteilla vaihtomerkinnät on juuri punaisen rajoilla, eli kohillaan. Mistähän moinen johtuu?
Ainakin W126 automaatissa ykkönen on muuten mielestäni tarpeeksi pitkä (70km/h)
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
Vaihdelootasta
Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Vaihdelootasta
Kokeilin kierroksia keppi ryömintäasennossa tietenkinJuha Stoor kirjoitti:Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Voisin pitää itseäni jonkinsortin experttinä M103:n jatkeena olevan automaattilootan käyttöön ja toimintaan liittyen
...Voiko muut vahvistaa ?
ja merkit ovat mielestäni maximiarvoja kyseiselle vaihteelle, eli niitten pitäisi sen valossa olla punasen rajalla....Tätä juuri hain.
Re: Vaihdelootasta
Joo, niinhän niiden pitäisi olla, muistaakseni TE:ssä oli 60 km/h ykkösellä... Mutta E:llä lähti tuo farkku myös ykkösellä jos survaisi melkein napille, tai siis lähti kakkosella, vaihtoi ykköselle ja vaihto kakkoselle tapahtui aina siinä 4000 - 4500 kierroksella paitsi nappi pohjassa jolloin veti täydet kierrokset.Day Downhill kirjoitti:Kokeilin kierroksia keppi ryömintäasennossa tietenkinJuha Stoor kirjoitti:Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Voisin pitää itseäni jonkinsortin experttinä M103:n jatkeena olevan automaattilootan käyttöön ja toimintaan liittyen
...Voiko muut vahvistaa ?
ja merkit ovat mielestäni maximiarvoja kyseiselle vaihteelle, eli niitten pitäisi sen valossa olla punasen rajalla....Tätä juuri hain.
Toisaalta TDT:ssä vaihtokohdat on merkitty 5000 kierrokselle, KD:llä kone kiertää vain 4800 ja toisaalta taas kiertää voimakkaasti tuonne 5200:aan...
Vaihtokohdat tuntuvat olavan vähän sinne päin, ottaako SE:si ykkösellä täydet kierrokset vaikka lähtisit D päällä.
Muutenkin M103:ssa vaihtokohdat ovat hauskoja koska ainakin oma kone kiersi aina melkein rajoittajaan ja joskus jopa rajoittajalle asti vaikka punaviiva alkaa paljon aiemmin. Kummaa touhua kun luulisi ettei punaviivan jälkeisiä kierroksia pitäisi käyttää ja tomaatti käyttää aina täyskaasulla...
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Vaihdelootasta
Vaitaa kakkoselle D-päällä ja S-päällä kaasu pohjassa 4500:ssa. KD:llä menee aina rajottajalle tuonne 6700-6800:aanMauri H. kirjoitti:Joo, niinhän niiden pitäisi olla, muistaakseni TE:ssä oli 60 km/h ykkösellä... Mutta E:llä lähti tuo farkku myös ykkösellä jos survaisi melkein napille, tai siis lähti kakkosella, vaihtoi ykköselle ja vaihto kakkoselle tapahtui aina siinä 4000 - 4500 kierroksella paitsi nappi pohjassa jolloin veti täydet kierrokset.Day Downhill kirjoitti:Kokeilin kierroksia keppi ryömintäasennossa tietenkinJuha Stoor kirjoitti:Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Voisin pitää itseäni jonkinsortin experttinä M103:n jatkeena olevan automaattilootan käyttöön ja toimintaan liittyen
...Voiko muut vahvistaa ?
ja merkit ovat mielestäni maximiarvoja kyseiselle vaihteelle, eli niitten pitäisi sen valossa olla punasen rajalla....Tätä juuri hain.
Toisaalta TDT:ssä vaihtokohdat on merkitty 5000 kierrokselle, KD:llä kone kiertää vain 4800 ja toisaalta taas kiertää voimakkaasti tuonne 5200:aan...
Vaihtokohdat tuntuvat olavan vähän sinne päin, ottaako SE:si ykkösellä täydet kierrokset vaikka lähtisit D päällä.
Muutenkin M103:ssa vaihtokohdat ovat hauskoja koska ainakin oma kone kiersi aina melkein rajoittajaan ja joskus jopa rajoittajalle asti vaikka punaviiva alkaa paljon aiemmin. Kummaa touhua kun luulisi ettei punaviivan jälkeisiä kierroksia pitäisi käyttää ja tomaatti käyttää aina täyskaasulla...
E-asennolla lähtee ykkösellä vain KD:llä.
Muuten kiihdytyksissä menee KD:llä aina tonne rajottajalle lähes, eli reilusti punasen yli.
Otan kohta kuvat 1:n ja 2:n kierroksista, kun vaihtoviivat tulee vastaan....niin maallikkokin tajuaa mitä ajan takaa
Re: W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää
On muuten sangen mystinen asia. Manuaskissa vaihtomerkinnät osuvat aika tarkkaan punaisen rajalle kaikilla pykälillä. Eikä tuo ykkönen 5-pykäläisessä askissa pahan lyhyt ole, ylttää sentään n. 60 km/h asti. Eri asia sitten onko noihin lukemiin mitään hyötyä vinguttaa oikeastaan missään tilanteissaDay Downhill kirjoitti: Kun tässä oli puhetta aiemmin manuaaliversion ykkösen lyhyydestä, ajattelin tutkailla automaatin tilannetta:
Kun vauhtia on ~47km/h ja ykkönen päällä ja vaihtomerkki saavutettu, kierroksia on koneessa vain 4500r/1....??? Muilla vaihteilla vaihtomerkinnät on juuri punaisen rajoilla, eli kohillaan. Mistähän moinen johtuu?
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... kkan7.html
Mutta sitten: oli joskus puhetta, että tomaatissa ykkösen, kakkosen ja kolmosen välitykset ovat manuaskin vastaavia pidemmät. Noiden vaihtomerkkien perusteella näyttäisi olevan toisten päin.
I 47(70?) /60
II 90/100
III 150/160
IV molemmilla huiput
Vai tuliko sittenkin muistivirhe? Vai lieneekö tämä jotain VDO-mystiikkaa
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää
Tuli muistivirhe. Lyhyemmät ne on aina olleet Muistan minäkin aiemmat keskustelut.Jukka N. kirjoitti:On muuten sangen mystinen asia. Manuaskissa vaihtomerkinnät osuvat aika tarkkaan punaisen rajalle kaikilla pykälillä. Eikä tuo ykkönen 5-pykäläisessä askissa pahan lyhyt ole, ylttää sentään n. 60 km/h asti. Eri asia sitten onko noihin lukemiin mitään hyötyä vinguttaa oikeastaan missään tilanteissaDay Downhill kirjoitti: Kun tässä oli puhetta aiemmin manuaaliversion ykkösen lyhyydestä, ajattelin tutkailla automaatin tilannetta:
Kun vauhtia on ~47km/h ja ykkönen päällä ja vaihtomerkki saavutettu, kierroksia on koneessa vain 4500r/1....??? Muilla vaihteilla vaihtomerkinnät on juuri punaisen rajoilla, eli kohillaan. Mistähän moinen johtuu?
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... kkan7.html
Mutta sitten: oli joskus puhetta, että tomaatissa ykkösen, kakkosen ja kolmosen välitykset ovat manuaskin vastaavia pidemmät. Noiden vaihtomerkkien perusteella näyttäisi olevan toisten päin.
I 47(70?) /60
II 90/100
III 150/160
IV molemmilla huiput
Vai tuliko sittenkin muistivirhe? Vai lieneekö tämä jotain VDO-mystiikkaa
ykkönen on kyllä pidempi. Teoriassa 70km/h vauhdilla kierroksia olis 6700, eli juuri sinne minne KD:llä meneekin
punasen rajalla (6200:ssa) olis 65km/h.... Käytin suhdelaskentaa apuna
Kyllähän maatin pitäisi lähteä ykkösellä myös E-asennossa, jos petaalin painaa KD-namiskuukkelille asti.Juha Stoor kirjoitti:Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan.
Virallista tietoa vaihtokohdista:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Nuo en vaihtokohdat suurinpiirtein on, jos punasen rajalla vaihtaisi. Mutta ne tuppaa vähän venyä, ainakin meikäläisellä ja aikoinaan MaurillakinPasi M. kirjoitti:Kyllähän maatin pitäisi lähteä ykkösellä myös E-asennossa, jos petaalin painaa KD-namiskuukkelille asti.Juha Stoor kirjoitti:Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan.
Virallista tietoa vaihtokohdista: