W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

EIlen tarkkailin 1:n vaihtoviivaa ja kierroksia.

Olen aina ollut sitä mieltä, että 300SE automaatti menee ykkösellä n. 70km/h. Kuitenkin 1-2 vaihtoviiva on ~47km/h kohdalla??

Kun tässä oli puhetta aiemmin manuaaliversion ykkösen lyhyydestä, ajattelin tutkailla automaatin tilannetta:

Kun vauhtia on ~47km/h ja ykkönen päällä ja vaihtomerkki saavutettu, kierroksia on koneessa vain 4500r/1....??? Muilla vaihteilla vaihtomerkinnät on juuri punaisen rajoilla, eli kohillaan. Mistähän moinen johtuu?

Ainakin W126 automaatissa ykkönen on muuten mielestäni tarpeeksi pitkä (70km/h)

http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Vaihdelootasta

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Vaihdelootasta

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Juha Stoor kirjoitti:Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Kokeilin kierroksia keppi ryömintäasennossa tietenkin :)

Voisin pitää itseäni jonkinsortin experttinä M103:n jatkeena olevan automaattilootan käyttöön ja toimintaan liittyen :)
...Voiko muut vahvistaa ? :wink:

ja merkit ovat mielestäni maximiarvoja kyseiselle vaihteelle, eli niitten pitäisi sen valossa olla punasen rajalla....Tätä juuri hain.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Vaihdelootasta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:
Juha Stoor kirjoitti:Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Kokeilin kierroksia keppi ryömintäasennossa tietenkin :)

Voisin pitää itseäni jonkinsortin experttinä M103:n jatkeena olevan automaattilootan käyttöön ja toimintaan liittyen :)
...Voiko muut vahvistaa ? :wink:

ja merkit ovat mielestäni maximiarvoja kyseiselle vaihteelle, eli niitten pitäisi sen valossa olla punasen rajalla....Tätä juuri hain.
Joo, niinhän niiden pitäisi olla, muistaakseni TE:ssä oli 60 km/h ykkösellä... Mutta E:llä lähti tuo farkku myös ykkösellä jos survaisi melkein napille, tai siis lähti kakkosella, vaihtoi ykköselle ja vaihto kakkoselle tapahtui aina siinä 4000 - 4500 kierroksella paitsi nappi pohjassa jolloin veti täydet kierrokset.

Toisaalta TDT:ssä vaihtokohdat on merkitty 5000 kierrokselle, KD:llä kone kiertää vain 4800 ja toisaalta taas kiertää voimakkaasti tuonne 5200:aan...

Vaihtokohdat tuntuvat olavan vähän sinne päin, ottaako SE:si ykkösellä täydet kierrokset vaikka lähtisit D päällä.

Muutenkin M103:ssa vaihtokohdat ovat hauskoja koska ainakin oma kone kiersi aina melkein rajoittajaan ja joskus jopa rajoittajalle asti vaikka punaviiva alkaa paljon aiemmin. Kummaa touhua kun luulisi ettei punaviivan jälkeisiä kierroksia pitäisi käyttää ja tomaatti käyttää aina täyskaasulla...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Vaihdelootasta

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
Juha Stoor kirjoitti:Niin... Sinullahan on automaatissa asennot "S" standard ja "E" economy.
Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan. Asennolla "S" ykkönen
menee hetkeksi päälle painettaessa kaasupoljin pohjaan (hätälähtö).
Joten Sinun täytyy tarkoittaa kakkospykälää!. Merkit eivät ole käsittääkseni
merkkejä siitä milloin vaihdon tulee tapahtua, vaan maksimiarvoja kyseiselle
vaihteelle. Olenko väärässä?
Kokeilin kierroksia keppi ryömintäasennossa tietenkin :)

Voisin pitää itseäni jonkinsortin experttinä M103:n jatkeena olevan automaattilootan käyttöön ja toimintaan liittyen :)
...Voiko muut vahvistaa ? :wink:

ja merkit ovat mielestäni maximiarvoja kyseiselle vaihteelle, eli niitten pitäisi sen valossa olla punasen rajalla....Tätä juuri hain.
Joo, niinhän niiden pitäisi olla, muistaakseni TE:ssä oli 60 km/h ykkösellä... Mutta E:llä lähti tuo farkku myös ykkösellä jos survaisi melkein napille, tai siis lähti kakkosella, vaihtoi ykköselle ja vaihto kakkoselle tapahtui aina siinä 4000 - 4500 kierroksella paitsi nappi pohjassa jolloin veti täydet kierrokset.

Toisaalta TDT:ssä vaihtokohdat on merkitty 5000 kierrokselle, KD:llä kone kiertää vain 4800 ja toisaalta taas kiertää voimakkaasti tuonne 5200:aan...

Vaihtokohdat tuntuvat olavan vähän sinne päin, ottaako SE:si ykkösellä täydet kierrokset vaikka lähtisit D päällä.

Muutenkin M103:ssa vaihtokohdat ovat hauskoja koska ainakin oma kone kiersi aina melkein rajoittajaan ja joskus jopa rajoittajalle asti vaikka punaviiva alkaa paljon aiemmin. Kummaa touhua kun luulisi ettei punaviivan jälkeisiä kierroksia pitäisi käyttää ja tomaatti käyttää aina täyskaasulla...
Vaitaa kakkoselle D-päällä ja S-päällä kaasu pohjassa 4500:ssa. KD:llä menee aina rajottajalle tuonne 6700-6800:aan :)
E-asennolla lähtee ykkösellä vain KD:llä.
Muuten kiihdytyksissä menee KD:llä aina tonne rajottajalle lähes, eli reilusti punasen yli.

Otan kohta kuvat 1:n ja 2:n kierroksista, kun vaihtoviivat tulee vastaan....niin maallikkokin tajuaa mitä ajan takaa :wink:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti: Kun tässä oli puhetta aiemmin manuaaliversion ykkösen lyhyydestä, ajattelin tutkailla automaatin tilannetta:
Kun vauhtia on ~47km/h ja ykkönen päällä ja vaihtomerkki saavutettu, kierroksia on koneessa vain 4500r/1....??? Muilla vaihteilla vaihtomerkinnät on juuri punaisen rajoilla, eli kohillaan. Mistähän moinen johtuu?
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
On muuten sangen mystinen asia. Manuaskissa vaihtomerkinnät osuvat aika tarkkaan punaisen rajalle kaikilla pykälillä. Eikä tuo ykkönen 5-pykäläisessä askissa pahan lyhyt ole, ylttää sentään n. 60 km/h asti. Eri asia sitten onko noihin lukemiin mitään hyötyä vinguttaa oikeastaan missään tilanteissa :shock:

http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... kkan7.html

Mutta sitten: oli joskus puhetta, että tomaatissa ykkösen, kakkosen ja kolmosen välitykset ovat manuaskin vastaavia pidemmät. Noiden vaihtomerkkien perusteella näyttäisi olevan toisten päin.
I 47(70?) /60
II 90/100
III 150/160
IV molemmilla huiput

Vai tuliko sittenkin muistivirhe? Vai lieneekö tämä jotain VDO-mystiikkaa :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: W126:n vaihtokohtamerkintä ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Kun tässä oli puhetta aiemmin manuaaliversion ykkösen lyhyydestä, ajattelin tutkailla automaatin tilannetta:
Kun vauhtia on ~47km/h ja ykkönen päällä ja vaihtomerkki saavutettu, kierroksia on koneessa vain 4500r/1....??? Muilla vaihteilla vaihtomerkinnät on juuri punaisen rajoilla, eli kohillaan. Mistähän moinen johtuu?
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... 12610.html
On muuten sangen mystinen asia. Manuaskissa vaihtomerkinnät osuvat aika tarkkaan punaisen rajalle kaikilla pykälillä. Eikä tuo ykkönen 5-pykäläisessä askissa pahan lyhyt ole, ylttää sentään n. 60 km/h asti. Eri asia sitten onko noihin lukemiin mitään hyötyä vinguttaa oikeastaan missään tilanteissa :shock:

http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... kkan7.html

Mutta sitten: oli joskus puhetta, että tomaatissa ykkösen, kakkosen ja kolmosen välitykset ovat manuaskin vastaavia pidemmät. Noiden vaihtomerkkien perusteella näyttäisi olevan toisten päin.
I 47(70?) /60
II 90/100
III 150/160
IV molemmilla huiput

Vai tuliko sittenkin muistivirhe? Vai lieneekö tämä jotain VDO-mystiikkaa :shock:
Tuli muistivirhe. Lyhyemmät ne on aina olleet :) Muistan minäkin aiemmat keskustelut.

ykkönen on kyllä pidempi. Teoriassa 70km/h vauhdilla kierroksia olis 6700, eli juuri sinne minne KD:llä meneekin :)
punasen rajalla (6200:ssa) olis 65km/h.... Käytin suhdelaskentaa apuna
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Juha Stoor kirjoitti:Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan.
Kyllähän maatin pitäisi lähteä ykkösellä myös E-asennossa, jos petaalin painaa KD-namiskuukkelille asti.
Virallista tietoa vaihtokohdista: 8)

Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pasi M. kirjoitti:
Juha Stoor kirjoitti:Asennolla "E" ei loota ota ota ykköstä päälle ollenkaan.
Kyllähän maatin pitäisi lähteä ykkösellä myös E-asennossa, jos petaalin painaa KD-namiskuukkelille asti.
Virallista tietoa vaihtokohdista: 8)

Kuva
Nuo en vaihtokohdat suurinpiirtein on, jos punasen rajalla vaihtaisi. Mutta ne tuppaa vähän venyä, ainakin meikäläisellä ja aikoinaan Maurillakin ;)
Vastaa Viestiin