123:n ilmanvastuskerroin?
123:n ilmanvastuskerroin?
Onko kellään tarkempaa tietoa? Noihin aikoihin uuden mallin ilmanvastuskerroinhan oli poikkeuksetta aiemmin esiteltyä mallia pienempi. Eli kuvittelisi 123:n arvon asettuvan 116:sta ja 126:n väliin haarukkaan 0,42-0,36.
Sukulaiskansan heppu pustalta tiesi kertoa, että cW-arvo on
Että mallisarjan urheilullisin onkin oikeastaan kökkötraktori . Eli C123:ssa kerroin on sama kuin Lada Kombissa. Taulukkoon on kerätty myös muiden vanhempien autojen kertoimia.
Hitsi kun ei osaa paremmin tuota unkaria... on sen verran hauskan näköistä/kuuloista kieltä.
P.S. Hieno jenkki-W126:n ilmankulku-kuva, mutta mitäköhän tarkoittaa kuvateksti?
- W123:ssa 0,42
S123:ssa 0,41
C123:ssa 0,43
Että mallisarjan urheilullisin onkin oikeastaan kökkötraktori . Eli C123:ssa kerroin on sama kuin Lada Kombissa. Taulukkoon on kerätty myös muiden vanhempien autojen kertoimia.
Hitsi kun ei osaa paremmin tuota unkaria... on sen verran hauskan näköistä/kuuloista kieltä.
P.S. Hieno jenkki-W126:n ilmankulku-kuva, mutta mitäköhän tarkoittaa kuvateksti?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kröhöm... Puutteellisilla unkarinkielentaidoilla sain aikaan seuraavan selväkielisen käännöksen:Timo L. kirjoitti:P.S. Hieno jenkki-W126:n ilmankulku-kuva, mutta mitäköhän tarkoittaa kuvateksti?
Nyolcvan kilométer/órás tempó fölött a motor erejének 50 százalékát veszi el a levegő ellenállásának legyőzése
->
Kahdeksan kilometriä / kelloseppä nopeus yli moottori prosentti hävitä / menettää pois ilma vastus viuhka / seepra.
->
Eli siis: Yli 8km/h nopeuksilla kuluu yli puolet moottorin tuottamasta tehosta ilmanvastuksen voittamiseen.
Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Oho, mie kun muistelen, että 120 km/h:n nopeudessa 80 % tehosta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen... vaan eikös se ole samaan suuntaan?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hehheh...Timo L. kirjoitti:Oho, mie kun muistelen, että 120 km/h:n nopeudessa 80 % tehosta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen... vaan eikös se ole samaan suuntaan?
Ehkä tuo nyolcvan on sitten 80, vaikka sanakirja kivenkovaan väitti sen olevan 8.
Kuulostaa kyllä täysin päättömältä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Niinno, onhan se näillä main ollut haluttaessa mallisarjan ainoa turbo.Leka kirjoitti:Niin ja varmari pienimmällä lukemallaan varsinainen "sportswagon."Timo L. kirjoitti:Että mallisarjan urheilullisin onkin oikeastaan kökkötraktori . Eli C123:ssa kerroin on sama kuin Lada Kombissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sen verran kommentoin tuota cw arvon olemusta että cw arvo kertoo tavallaan sen kuinka onnistunut muotoilu korissa on. Jotta saadaan absoluuttinen ilmanvastuskerroin niin cw arvo kerrotaan auton otsapintaalalla (varjokuva edestä katsottuna) jolloin saadaan cwA arvo.Timo L. kirjoitti:Sukulaiskansan heppu pustalta tiesi kertoa, että cW-arvo on
http://www.vezess.hu/hir.php?idx=1160
- W123:ssa 0,42
S123:ssa 0,41
C123:ssa 0,43
Että mallisarjan urheilullisin onkin oikeastaan kökkötraktori . Eli C123:ssa kerroin on sama kuin Lada Kombissa. Taulukkoon on kerätty myös muiden vanhempien autojen kertoimia.
esim jos tiiliskiven otsapintaala on 1 neliömetri niin ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan puolet vähemmän tehoa kuin 2 neliömetrin samanmuotoisen tiiliskiven tapauksessa vaikka molempien tiiliskivien cw arvo on 1.
Normaalin henkilöauton otsapintaala pyörii siinä 2 neliön nurkilla ja cw:t alle 0.5 joten kokonaisilmanvastus cwA vastaa osapuilleen 1 neliön tiiliskiven muotoista autoa.
Ja asia johon oikeastaan halusin tulla on siis että vaikka cw arvot ovat samat niin mersu on suhteessa ladaan vielä huonommassa tilanteessa koska se on isompi auto.
Siksi minua ärsyttää aivan suunnattomasti kun yleensä ilmoitetaan vain cw arvo ja jätetään cwA arvo ja/tai otsapintaala ilmoittamatta koska ilman tätä tietoa ei oikein vertailua autojen välillä voi tehdä.
terv. Tero
... ja vielä linkki jota en eilen löytänyt.
http://www.netikka.net/timo.nurmela/Ilmanvastus1.htm
Sieltä löytyy täydellisemmät taulukot ilmanvastuskertoimista cw, A sekä cwA arvoineen.
,Tero
http://www.netikka.net/timo.nurmela/Ilmanvastus1.htm
Sieltä löytyy täydellisemmät taulukot ilmanvastuskertoimista cw, A sekä cwA arvoineen.
,Tero
Jep, tutummin sivut löytyvät osoitteesta www.ajovalo.net. Kaikin puolin mainio sivusto!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi