Mistä vuosimallista tuli webasto vakioksi diesel mersuissa?
Vai onko se webasto ollut vain "pakkohankinta" noissa cdi koneissa?
Webasto vakiona?
CDI
Tieto ei ole varmaa, mutta eiköhän tuollainen polttoainekäyttöinen lisälämmitin tullut ainakin E:n vakiovarusteeksi CDI-koneen yhteydessä.
(väärin menee ainakin siinä, että 290tdi koneessahan oli Eberi vakiona???)
Kyseessä ei kaiketi ollut Webaston vaan Eberspächerin (mitenköhän tuokin kirjoitetaan?) valmistava laite.
Mersu on ilmeisesti melko tasaisesti käyttänyt Webastoa ja Eberiä, uuden CDI Sprinterin vakiolämmitin on Eberi, kun taas W203 lisävarusteena tilattava (törkeänhintainen!) on Webaston Telethermotop E.
Nykyisinhän autoissa ei tule (ainakaan W203:ssa ja kaiketi ei myös 211:a) polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, vaan kabiinin lisälämmöstä huolehtii sähkövastus...
Ja tuosta sähkövastuksesta: sen toiminnan huomaa selkeästi, jos pakkasta yli 5 astetta niin hytissä on pirun kylmä.
Ihmeellinen, tosin ehkä ennemmin esteettinen seikka sähkövastuksen yhteydessä on, että auto ei "jaksa" käydä tasaisesti tyhjäkäynnillä, jos vastus on päällä, vaan "kurnuttaa" sahaten n. 100rpm:n huojuntaa tyhjäkäynnissä.
(väärin menee ainakin siinä, että 290tdi koneessahan oli Eberi vakiona???)
Kyseessä ei kaiketi ollut Webaston vaan Eberspächerin (mitenköhän tuokin kirjoitetaan?) valmistava laite.
Mersu on ilmeisesti melko tasaisesti käyttänyt Webastoa ja Eberiä, uuden CDI Sprinterin vakiolämmitin on Eberi, kun taas W203 lisävarusteena tilattava (törkeänhintainen!) on Webaston Telethermotop E.
Nykyisinhän autoissa ei tule (ainakaan W203:ssa ja kaiketi ei myös 211:a) polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, vaan kabiinin lisälämmöstä huolehtii sähkövastus...
Ja tuosta sähkövastuksesta: sen toiminnan huomaa selkeästi, jos pakkasta yli 5 astetta niin hytissä on pirun kylmä.
Ihmeellinen, tosin ehkä ennemmin esteettinen seikka sähkövastuksen yhteydessä on, että auto ei "jaksa" käydä tasaisesti tyhjäkäynnillä, jos vastus on päällä, vaan "kurnuttaa" sahaten n. 100rpm:n huojuntaa tyhjäkäynnissä.
sähkövastuksesta
Niin siis hytissä on kylmä, jos vastus EI ole päällä.
Mielenkiintoinen seikka on myös koneen lämpötila CDI:n yhteydessä jos pakkasta on yli 15 astetta, niin ei tuota saa millään kipuamaan yli 60:n asteen.
Termostaattiakaan ei Vehossa vaihtaneet, vaan käskivät laittaa maskipeiton. Auttoihan tuo hieman.
Mielenkiintoinen seikka on myös koneen lämpötila CDI:n yhteydessä jos pakkasta on yli 15 astetta, niin ei tuota saa millään kipuamaan yli 60:n asteen.
Termostaattiakaan ei Vehossa vaihtaneet, vaan käskivät laittaa maskipeiton. Auttoihan tuo hieman.
Moi!
Mulla olisi taasen sellainen käsitys (perustuu lähinnä oman W 210 E CDI:n kokemuksiin) Webaston/Eberin olemassaolosta että ensimmäiset CDI:t on varustettu näillä, seuraavat olivat näiden ja sähkövastuslämmittimien yhdistelmillä (?) ja viimeiset vain sähkövastuksella. Mulla on vuosimalli 2001 joten tässä on vain sähkölisälämmitin. Se kärvähti sopivasti viimetalven pakkasiin joten kannu kyllä lämpesi n. 60 asteiseksi mutta se ei riittänyt sisätiloihin asti. Vanha kunnon "pahvi maskin taakse" tekniikka toimi.
Joten talviksi suosittelen lämpimästi maskinpeiton käyttöä, vaikka lämmitin toimisikin, sillä ylikuumenemisesta ei näköjään ole pelkoa...!