Vaihdoin sitten auton - ainakin renkaat

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Vaihdoin sitten auton - ainakin renkaat

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Perjantaina oli vallan vinkeää lähteä kustannuspaikalta kotiin. Aamusella oli kuin kesäkeli, mutta iltapäivällä tienoo oli peittynyt tukevaan lumivaippaan. Nysset liukastelivat ihan yhtä lailla punaisia päin kuin kesälläkin :shock: Onpas runollista. Ilman ASD:tä ei olisi ollut sitä vähäistäkään asiaa tien päälle.
Onneksi sain luisteltua Ristinarkulle ( :roll: ) kaverini Rengaskaksikkoon (en laita tästä erikseen kehuja tuolle Risuruusu-osioon).

Mutta itse asiaan. Alla pyörivät nyt Pirellin Carvingit ja täytyy sanoa, notta kinneri on kuin eri maata. Toki testeissä kehuttiin renkaan huippupitoa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Mutta suurimman vaikutuksen teki renkaan tuoma ohjaustuntuma. Keskialueen velttous on Mersun helmasynti, mutta Pirelliä kehuttiin myös testeissä tuosta keskiosaston hyvästä tuntumasta. Ja niinpä onkin ohjaus kuin eri vehkeestä. Voin vilpittömästi sanoa, että 205-levyisenä Pirelli yltää todella hyvään suoritteeseen, ainakin W126-kopassa.
Tai ei kai tänä päivänä täysin sekundoja renkaita voi edes saada..... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Juu aikamoista kieli keskellä suuta ajamista oli kesärenkailla perjantaina...täytyi lähteä töistä jo puolikolmen maissa kun näytti vaan pahenevan. Tarjosin vain kolmosta automaatilta ja siltikin pyörät vaan löi tyhjää...
No onneksi pääsi ehjänä tallille...sillä matkalla yksi auto oli ajanut puistoon ja toinen päin liikenteenjakajaa. :roll:

No siinä sitten soviteltiin talvirenkaita hienossa säässä pariinkin autoon. Ainoa ongelma oli että oli vaan joko liian lyhyitä tai pitkiä pultteja...no onneksi KL tarjosi edulliseen hintaan (40€ :evil: ) sarjan sopivia pultteja. Ihme ettei tullut flunssa kun tuli kökittyä hangessa pari tuntia. No viski kummasti lämmitti sitten illalla. Kiitoksia vielä -O-:lle hyvästä vanne-rengassetistä. Yllättävän hiljaiset ovat Michelin Ivalot nastarenkaiksi ja ajettavuus loistava.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vähän OT, mutta....

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tulipa viikonloppuna taas uusi kokemus extreme-kokoelmaan.

Keli oli lauantaina sellainen mukava nollan molemmilla puolilla heiluva ja tien pinta vaikeasti kahdella jalalla pysyttävä.

Olimme kaverini kanssa tulossa kohti kotia sellaista loivaa pitkää myötälettä, joka päättyy lähes 90 asteen kurvaan vasemmalle. Tie kääntyi, muttei kitkarenkailla varustettu ajopelimme. Lopputuloksena oli, että pitkän liun seurauksena löysimme itsemme sellaisen puolitoista metrisen penkereen pohjalta.

Minä istuin ulkokurvin puolella ja se oli se uutuusarvo tässä extreme-kokemuksessa. Sen verran oli auto kallellaan pysähdyttyään, etten uskaltanut kömpiä ulos apukuskin puolelta, pelkäsin pirssin kaatuvan.

Vauhtia tuohon kurviin tullessa oli n. 45 km/t. Tämä vahvisti sen, että seuraavat ostamani talvirenkaat omaavat nastat.
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kitkasitikkaa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Muutaman kerran on tullut ajettua Ceevitosta, jossa on kitkat alla. Kyllä eteläisen maankamaran seudulla vielä niillä tulee suht. hyvin toimeen, mutta kelin kääntyessä kalmaksi ei nastaa sittenkään voita mikään. Sopivissa :roll: olosuhteissa kitkakin menee vallan sukkana.

Pasille sen verran, notta varmasti Ivalo toimii kupeessa hyvin. Jos vertaa vertailutestin vertauksia :shock: , niin juuri Misukka sai aika erisävyiset arvostelut TM:n ja TL:n välillä, samoin kuin Pirellikin. Eivät nuo olleet yksimielisiä kuin Nokian marginaalisesta paremmuudesta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Kitkasitikkaa

Viesti Kirjoittaja PM »

On kyllä ihme juttu noiden talvirenkaiden kanssa. Viime talvena noilla loppuunajetuilla HKPL kympeillä pärjäsi niin maan mainiosti, kelistä riippumati. Mutta nyt kun tuli ensimmäiset liposet, niin eihän niillä mihinkään enää päässyt. Tai ei siinä mitään, mutta kun kosla ei meinannut pysähtyä millään ilveellä.
Sitten kun on pari kuukautta ajellut talvikeleillä, niin kuin taika-iskusta renkaaseen ilmestyy helvetinmoinen pito ja mittari näyttää taas kesänopeuksia. 8)
Noh, eikös tuo nuoska taas sula pois parin päivän sisään ja sitten saa taas ajaa kuukauden pari sulilla teillä. :roll:
Niitä uusia nokialaisia en kyllä laita alle ennenkun on pysyvä lumi maassa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sitähän meikäkin tässä pelkää, että saamme kohta 4 viikon aurinkoperiodin...
Kun tuli kierrettyä perjantaina alle ne Kelly-nastarenkaat. Hemmetin nopeaa hommaa muuten, kun neljä äijää touhuaa. Menikö siihen vaihtotyöhön nyt 20 minuuttia paineentarkastuksineen päivineen.

Kannatti ennakoida; perjantaina näytti siltä että mökille vielä kesärenkain pääsee, mutta viikonlopun sääennuste lupasi lunta, ja sitähän tuli -- juuri sen verran että kesämunkeilla matka mökiltä takaisin sivistyksen pariin (vitsi!) olisi voinut päätyä pikkutiellä penkkaan. Nytpä ongelmia ei ollut, ja olipa tänä aamuna polleaa ajella kiillottuneissa ylämäissä -- kolmiovalo kertoo että joka pyörä vetää ja silloin mennään eikä vain aiota... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Aku P kirjoitti:Sitähän meikäkin tässä pelkää, että saamme kohta 4 viikon aurinkoperiodin...
Kun tuli kierrettyä perjantaina alle ne Kelly-nastarenkaat. Hemmetin nopeaa hommaa muuten, kun neljä äijää touhuaa. Menikö siihen vaihtotyöhön nyt 20 minuuttia paineentarkastuksineen päivineen.

Kannatti ennakoida; perjantaina näytti siltä että mökille vielä kesärenkain pääsee, mutta viikonlopun sääennuste lupasi lunta, ja sitähän tuli -- juuri sen verran että kesämunkeilla matka mökiltä takaisin sivistyksen pariin (vitsi!) olisi voinut päätyä pikkutiellä penkkaan. Nytpä ongelmia ei ollut, ja olipa tänä aamuna polleaa ajella kiillottuneissa ylämäissä -- kolmiovalo kertoo että joka pyörä vetää ja silloin mennään eikä vain aiota... :roll:
Ei siis vaihtotyö aivan McLarenin tasoa vielä :lol:
Ja tosiaan, kesäksihän se taitaa vielä kääntyä,sääli nastoille :cry:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Boss kirjoitti:Ei siis vaihtotyö aivan McLarenin tasoa vielä :lol:
Ja tosiaan, kesäksihän se taitaa vielä kääntyä,sääli nastoille :cry:
No, eipä ollut tunkkeja ja ristikkoavaimiakaan kuin yksi kumpaakin...

Jännä juttu muuten; kolmesta renkaasta oli kesän aikana hävinnyt noin 0,3 baria kustakin (vaikka ilmarenkaista puhutankin) mutta yksi oli sitten täysin lötkö. Kyllähän tuossa vielä näkyy perjantain täytön jäljiltä ilmaa nyt olevan, mutta ans kattoa kun pakkaset tulevat.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tänä aamuna

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kymmentä astetta näytti viisari aamusella. Se toinen näytti "viittä vaille puoli kuusi" :oops: .
Aiheeseen: rengasmaakarille mennessä ASD-valo paloi periaatteessa koko ajan, nelosellakin sai persauksen lyömään joutavaa. Täysin käsittämätöntä, että kiesi silti jaksoi nousta iljanteiseksi littaantuneet muutamat ylämäkiset valoristeykset, veljet P & P kyllä tietävät kun Rautatieasemalta lähdetään mihin tahansa itäsuuntaan.
Tätä taustaa vasten tuntuu aivan ilmiömäiseltä, että talvitassuilla ASD-valoa ei saa syttymään kuin vasiten ja väkisin yrittämällä. Saas nähdä, kuinka pitkään pitoa piisaa :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Tänä aamuna

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Täysin käsittämätöntä, että kiesi silti jaksoi nousta iljanteiseksi littaantuneet muutamat ylämäkiset valoristeykset, veljet P & P kyllä tietävät kun Rautatieasemalta lähdetään mihin tahansa itäsuuntaan.
Juu tieretäänhän me.
Itsenäisyydenkadun mäki nyt ei mikään kauhian jyrkkä ole, jos ei joudu pysähtymään puoliväliin ruuhkassa. Sen sijaan nuo Rautatienkadun ja mikäs-se-toinen-mäki siinä "sipulikirkon" vieressä on, niissä on tekemistä hyvilläkin renkailla ja etuvetoisella. Myös Särkänniemen mäki on aika paha lumimyräkässä, varsinkin jos siihen on uupunut tusina rekkaa. :roll:
Ja puhumattakaan noista Pyynikin "vuoristoteistä", hyvä että kesäkeleillä pääsee niitä ylös. Tosin se nyt johtuu pääosin tehon eikä pidon puutteesta. :wink:
Saakeli kun se ASD olisi pätevä laitos näillä keleillä. Ja kun se ei muistaakseni maksanut aikanaan kuin ~5000mk lisähintaa. Kyllä jossain pitäisi mennä kitsaudenkin raja. :x
Josko tehdään Jukka silviisiin, että sää saat vanhana ja raihnaisena miehenä tuon kuljettajan ortopedipenkin vaihdossa siihen ASD-perään. Miltäs kuulostaa? :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Tänä aamuna

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Josko tehdään Jukka silviisiin, että sää saat vanhana ja raihnaisena miehenä tuon kuljettajan ortopedipenkin vaihdossa siihen ASD-perään. Miltäs kuulostaa? :wink:
Mitä vanhempi tammi, sitä kovempi oksa. Mitä vanhempi pukki, sen kovempi sarvi :twisted: .
Raihnaisuus toivottavasti katoaa tuonne kirurgin käsittelyyn, vaikka kierukkavaivat kuuluisivat periaatteessa naisille, vain ja ainoastaan.

Eikös tuollaisen ASD-perän saa vaikka Venetmäeltä - samassa kaupassa saisit pitää sen penkinkin itse. Mutta on se tosi pätevä peli, varskinkin kun alkuperäinen omistajapankki on sen malttanut ruksia mukaan (tosin auto ei ole enää pankin omistuksessa :lol: ). Olin kyllä siinä uskossa, notta ASD-verme kuuluu ihan vakiovarustukseen, mutta niinpä tuo näkyy olevan kantakortissa erikseen mainittu (211).
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin