Bensa loppuu, ei lopu, loppuu...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Bensa loppuu, ei lopu, loppuu...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Seuraava pohdinta on kovin akateemista, mutta tulipa mieleen kun tässä pitkillä työmatkasiivuilla tuota viisarin matelemista :shock: alaspäin seurailee.

Mersun kohdalla on tullut tavaksi ottaa asiat niin kuin ne esitetään. Näin myös polttoainemittarin näyttämän suhteen. Kun näyttää puolta, niin puolet on. Kun näyttää valoa ja varatankkia, niin 12.5 litraa on (Bemarissahan tämä taiteenlaji oli vielä täydennetty litramäärillä :roll: )

Mutta kuinka lineaarisesti mittarin näyttö vastaa tankin todellista tyhjentymistahtia. Itsellä ilmiö on tämä: kun nassakka on luritettu täyteen, kestää n. 200 km ennen kuin ensimmäinen parin viisarin leveyden päässä oleva viiva saavutetaan. Tästä n. 300 km, niin ollaan puolessa tankissa. Hyppäys asteikolla on jo reilu, kuten tiedämme.

Vaan puolivälistä ei menekään kuin 100-150 km niin ollaan jo kolmannella viivalla eli parin viisarinleveyden päässä "laitimmaisesta" viivasta. Tämä viimeinen kolmannes hupenee siis tuplasti nopeammin kuin vastaava osuus siellä "täyden puolella".

Nyt matkaa on taitettu 600-650 km ja viisari haahuilee varatankin kalkkiviivoilla. Keskikulutuksen ja tankin tilavuuden mukaan laskettuna lientä pitäisi olla kuitenkin vielä 25-30 litraa. Periaatteessa viisarin siis pitäisi näyttää tässä vaiheessa 1/3-tankkia. Tämän jälkeen viisari "juuttuu" R:n ja alimman viivan (kaivo kuiva) väliin - jopa niin pitkäksi aikaa, että pariin otteeseen tuli ajateltua, että onko varoitusvalo rikki. Kyllä se aina kuitenkin on syttynyt.

Muuten, mitähän nämä suht. lähellä asteikon ääripäitä olevat apuviivat markkeeraavat. On niitä tullut tuijoteltua jo useammankin kerran, muttei ole tullut asiaa edes ajateltua - ja onko sitä elämää suurempaa merkitystä niillä edes olemassa :|

Sekavasta jutusta selkeä yhteenveto: onko ominaisuus vaiko Daamin yksilötapaus, että bensaa kyllä on, mutta mittari pelottelee siellä asteikon loppupäässä todella tehokkaasti. Hyvä tietenkin näin päin.

Joku tiätty sanoo: älä välitä, pidä tankki aina vähintään puolillaan. Mutta metsän keskellä voi tulla ylläreitä, esim. sen ainoa p-aseman mittarikenttä on "poikki" ja sivistyksen pariin tai ainakin työmaalle pitäisi uskaltautua ajamaan.... :x

PS. Ilmiö liittynee tankin muotoihin, mutta kuinkahan hankalaa olisi saada aikaiseksi näyttö, joka vastaa tasan tankin todellista määrää. Ei, en ala sellaista väkästämään.

PPS. Tästä voisi toki tehdä gallupin "Kuinka viisari etenee" :D Miten muuten on, kuinka muilla mahtaa tuo lineaarisuus toteutua, jos sitä nyt kukaan ylipäätään seuraa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Tasaseen

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Kyllä tosi tasaisesti putoaa mittari, W124 300DA -86

Täydestä ekaan viivaan 200km, noin 400 kilometrin huitteilla puolivälissä, 600 km kohdalla tullaan kolmanteen viivaan, valo syttyy tilanteesta riippuen noin 770-830 kilometrin kohdalla (keskimäärin 800 siis) ja valo palellen yleensä ei uskalla ajaa kuin 50km eli tankkaan keskimäärin 850km välein noin 55-60 litraa. Joka tiistai ;-)

Valo palaen pääsisi vielä yhden 200km muttei oikein kantti kestä. Ja ei ainakaan pääse roskia systeemiin jollei aja pelkillä hajuilla ikinä.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Sama

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

W126:ssa tippuu tasaisesti puoleen välkini, jonka jälkeen vähän reippaammin ehkä 2/5 kohtaan. Sitten siinä alimman viivan tuntumassa pysytään aika kauan, ehkä n. 150km, jonka jälkeen syttyy valo...tällalailla.
Viisari ei poukkoile yhtään ja pysyy paikallaan...Jyrkissä mutkissa saattaa hieman hitaasti vääntyä, mutta rauhallisesti silti.

Uolevissa viisari tippuu tasaisesti 1/4 tankilliseen, sitten alkaa villi tanssi ja sitten loppuu diiseli. Valoa ei näy missään välissä :D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Päätelmä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kas kas, siis ässien mittarit toimivat näköjäns varsin identtisesti, etenkin tuon puolivälin jälkeen. Tätä tässä ajoinkin takaa, sillä muissa aikaisemmissa Mersuissa pa-mittarit, varsinkin dieseleissä, tulivat alas aika tasaisen tappavasti, hitaasti mutta varmasti - noinkohan se kyyti tekee mittarinkin kaltaisekseen :lol:
Kolmas vahvistus vielä palstan kannasta kun tähän vielä löytyy - vai ovatko loput W126-kuskit sitä laatua, etteivät ilkeä vilkuilla koko mittaria ja tankkaavatkin silmät kiinni..... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Blaah

Viesti Kirjoittaja PM »

Meikäläinen ei kyllä kiinnitä mitään huomiota siihen mittariin, ennenkuin se keltainen valo alkaa palamaan. Ja senkin jälkeen sillä ajelee kevyesti vielä toistasataa kilometriä. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

ei vielä kokemusta

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Mulla ei oikein ole vielä kokemusta kun vasta eilen sain ajoon tuon mun auton. Veropäätös ei ole tullut vieläkään, kun eivät kuulemma löydä vertailuautoa minkä mukaan laskevat tuon veron. Onneks muumimamma allekirjoitti sen lain viime perjantaina niin sai edes tarrakilvet max 3kk. Muuta onnellisuutta siinä laissa ei sitten paljon ollutkaan. Kuukauden ollut jo paprut sisällä. Kyllä tullilaitos on edelleen byrokraattisuuden huipentuma edelleen. Kun hain nuo pahvikilvet niin pelkästään kuitin kirjoittaminen (14€) vei lähes kymmenen minuuttia......
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

???

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eivät löydä vertailuautoa '83-malliseen W126:een? :shock:
No jo ovat maailmankirjat sekaisin, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Eipä niitä ole varmasti pilvin pimein uusiotuotu juuri tuollaisena versiona, mutta kyllä tuossa nyt jokin tuntuisi kivestävän pahasti - siis tullin puolessa :(
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

nii-in

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Sanoppas muuta, olivat lähettänyt paprut turusta helsinkiin. Josko siellä olisi asiantuntijoita. Liitteksi laitoin jopa sivun keltaisesta pörssistä missä oli vastaavia autoja puolenkymmentä myynnissä. Juotikkaat prkl...
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

ja

Viesti Kirjoittaja Jone M »

hauskinta tässä farssissa on että olen ostanut tämän auton suomen tullilaitokselta...
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

sama

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

peli rahikaisella - siis benziinimittarin vajoamisen suhteen. Helmutissa alenee siis puolenvälin alle upottuaan nopeasti, rauhoittuen taas tovia ennen varovalon syttymistä. Samasta puusta tuntuvat ässät olevan veistetyt, ainakin tässä suhteessa :)
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Vastaa Viestiin