Waxenberger: aika kultaa muistot?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Waxenberger: aika kultaa muistot?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Sattui tuossa noukan alle Vehoniemeltä mukaan napattu rautaisannos ydintietoa Waxenbergeristä. Nostalgista luettavaa kaikkiaan, vaan etenkin yksi seikka jäi teoriassa mietityttämään.

Lähtökohtanahan oli W109 300SEL 6.3 ja kisakunnossa koneen tehoksi mainittiin 320 hv DIN, lisämaininnalla, että suurempaankin olisi ollut varaa.
Ennen kevennyksiä auto painoi 2280 kg ja kevennettynäkin liki kaksi tonnia (edes erikoisrenkaat eivät tahtoneet kestää kilvanajoa kunnialla). W109 korin ilmanvastus hätyyttelee Turun Tuomiokirkon lukemia ja 60-lukuisten ylileveiden renkaiden vierintävastuskin lienee melkoinen.
Kuitenkin - kaiken lisäksi 4-vaihteisella tomaatilla varustetulle - malmikasalle ilmoitettiin huipuiksi 270 km/h.

Noilla tehoilla monet nykyaikaisemmatkin sukkulat ovat kovilla tuon vauhdin kanssa. Quis on, mahtaako nopeusyhtälö olla realistinen vai viekö koneen 51 kpm:n vääntö sitten läpi harmaan kiven :shock:

Mutta historiassa on hauskojakin puolia. Kuinka monen tämän päivän kilpurin kone kestää paahtaa vuoden kisat avaamatta - lisäksi että iso-W tuotiin kisapaikalle aina ajamalla, varikolla alle vain kilparenkaat ja eikun viivalle 8)

Olisihan se hauskaa nähdä tositoimissa esim. W140 Langin pohjalta tehty rata-auto, vaikkapa vain "for old times sake" :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Jossain...

Viesti Kirjoittaja PM »

...puhuttiin yli 400hv:n, jopa 500hv:n tehoista. :shock:
Tiedä häntä, asiantuntijat valaiskoon asiaa. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ruuvaamaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kaapo, sinullahan on valmis aihio oikein rallilaatikolla. Ei muuta kuin ruuvaamaan :lol:
Terveisin
Tero
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kunpa..

Viesti Kirjoittaja MercMan »

kerkeisi kans visitoimaan joskus vehoniemessä!! Ei kukaan sattumoisin ole vilkaissut spinneri magazinen numeroa jota en muista jossa oli juttu suomalais pariskunnan rakentamasta Waxenberger reblicasta..?? Oli muuten pirun nätti peli, valkoista alcantaraa ja kunnon läskit alla! Edessä oli muistaakseni 275/50R15 ja takana oli 295:t.. :!:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Eli..

Viesti Kirjoittaja MercMan »

On siis näkemisen arvoinen paikka?? Mahtaakohan missään olla yhtäkään W123:sta vielä museokäytössä, museorekisterissä on kjyl, mutta...?? :?
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Kunpa..

Viesti Kirjoittaja PM »

JKL kirjoitti:Ei kukaan sattumoisin ole vilkaissut spinneri magazinen numeroa jota en muista jossa oli juttu suomalais pariskunnan rakentamasta Waxenberger reblicasta..?? Oli muuten pirun nätti peli, valkoista alcantaraa ja kunnon läskit alla! Edessä oli muistaakseni 275/50R15 ja takana oli 295:t.. :!:
Ja tämä yksilö oli ilmeisesti kyseessä:

http://kromi.org/waxenberger/

Linkin etsimiseen kului vain vaivaiset puoli tuntia. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

juu u..

Viesti Kirjoittaja MercMan »

KYLLÄ!! Juuri tuo! Sama auto! :)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Kunpa..

Viesti Kirjoittaja Saul »

Pasi M. kirjoitti: Ja tämä yksilö oli ilmeisesti kyseessä:

http://kromi.org/waxenberger/
Tahtoo kanssa! *kuolaa ja miettii samalla kieroutuneita customeita* Vähän jos omaa W115:sta virittyttäis seuraavassa 7-vuotis remontissa... :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kunpa..

Viesti Kirjoittaja MercMan »

saul kirjoitti:
Tahtoo kanssa! *kuolaa ja miettii samalla kieroutuneita customeita* Vähän jos omaa W115:sta virittyttäis seuraavassa 7-vuotis remontissa... :lol:
Ei muuta ku alahan virittelemään.. 8)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Jossain...

Viesti Kirjoittaja tero »

Pasi M. kirjoitti:...puhuttiin yli 400hv:n, jopa 500hv:n tehoista. :shock:
Tiedä häntä, asiantuntijat valaiskoon asiaa. :roll:
No nopeasti laskettuna niin noissa nopeuksissa merkittävin tekijä on ilmanvastus joka kasvaa nopeuden neliössä.

Jos ottaa http://kromi.org/waxenberger/ sivulta mainitut tehtaan ilmoittamat numerot 250 heppaa ja 220 km/h ja sijoittaa ne yhtälöön (p1/p2)^3 = v1/v2 niin saadan selville että jo kasvavan ilmanvastuksen voittamiseksi minimi tarvittava teho on 270 km/h nopeudella 462 heppaa.

Näin siis ellei auton ilmanvastuskerrointa ole vakiomallista oleellisesti parannettu. (ja silloinkin muutokset ovat pieniä)

En usko että waxenbergerkään onnistui rikkoman fysiikan lakeja joten uskottavampaa on että tuosta koneesta irroitettiin lähes 500 heppaa.

Kunnioitettava härveli siis.

terv. Tero
Vieras

Re: Eli..

Viesti Kirjoittaja Vieras »

JKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka?? Mahtaakohan missään olla yhtäkään W123:sta vielä museokäytössä, museorekisterissä on kjyl, mutta...?? :?
Visulahden pikkuruisessa automuseossa Mikkelissä oli ainakin viime tai toissa kesänä w123. Bensakoneella se oli ja kilometrejä 100t kieppeillä. Muistaakseni kirkkaankeltainen.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eli..

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Tommi R. kirjoitti:
JKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka?? Mahtaakohan missään olla yhtäkään W123:sta vielä museokäytössä, museorekisterissä on kjyl, mutta...?? :?
Visulahden pikkuruisessa automuseossa Mikkelissä oli ainakin viime tai toissa kesänä w123. Bensakoneella se oli ja kilometrejä 100t kieppeillä. Muistaakseni kirkkaankeltainen.
Tarttis nährä ja heti!! :shock:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Eli..

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

JKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka??
On näkemisen arvoinen...siellä osa autoistakin vaihtuu pari kolmekin kertaa vuodessa. Sitten sieltä kahvilasta saa erityisen hyviä munkkeja joita tekevät siellä. Ja myös kivaa oheisroinaa on myytyvänä pikkuautoja ja mukeja logoilla ym. suosittelen - terassilla on mukava istua lämpimänä kesäpäivänä munkkikahvilla :)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eli..

Viesti Kirjoittaja MercMan »

AmazonGT kirjoitti:
JKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka??
On näkemisen arvoinen...siellä osa autoistakin vaihtuu pari kolmekin kertaa vuodessa. Sitten sieltä kahvilasta saa erityisen hyviä munkkeja joita tekevät siellä. Ja myös kivaa oheisroinaa on myytyvänä pikkuautoja ja mukeja logoilla ym. suosittelen - terassilla on mukava istua lämpimänä kesäpäivänä munkkikahvilla :)
Visulahti on vaan aikas kaukana, mutta nährä tarttis se yykaakolmonen mersu.. Ainaskin Vehoniemellä olis tarkoitus poiketa joskus, Waxenberger vetää puoleensa.. :wink:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

HUH HUH, kylläpäs on jaa pikkasen komee laite :D :D :D :D :D :D :D
230 C 1978
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Kun oma tieto W:stä perustuu pelkästään juuri kyseisestä lehdestä luettuun ja johonkin toiseen samanlaiseen artikkeliin ja päällimmäisenä jäi mieleen, että niitä olisi valmistettu 3 kpl ja tämä Vehoniemen yksilö olisi ainut jäljellä oleva, jos olen väärässä niin korjatkaa.

Mihin asia sitten liittyy, saksassa ollessa törmäsin Hampurin lähettyvillä, Nordestadissa muistaakseni, paikaillisella Mersu myyjällä näytteillä yhden kappaleen kyseisiä autoja, oli hopeanuoli värillä ja aika käytöstä tullut, eli ei ainakaan entisöity. Seuraavalla reissulla varaudun hiukka paremmin(kamera) ja jos tuo ei ole aito, niin pitää mennä tiukkaamaan että mitäs .. peliä tämä tämmöinen on, toisaalta eipä sillä kait mitään väliä ole, enemmänkin kysymään että mikä sen historia on.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

PT kirjoitti:Kun oma tieto W:stä perustuu pelkästään juuri kyseisestä lehdestä luettuun ja johonkin toiseen samanlaiseen artikkeliin ja päällimmäisenä jäi mieleen, että niitä olisi valmistettu 3 kpl ja tämä Vehoniemen yksilö olisi ainut jäljellä oleva, jos olen väärässä niin korjatkaa.
Tällainen käsitys minullakin on.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

En tiedä montako oli tehty 3 luultavimmin, mutta 1 vain jäljellä. Ja senkin hankkiminen on erikoinen tarina.

Jostain olen minäkin lukenut että kisailmoitus 320hv DIN olisi ollut alakanttiin. Muita lukuja ei ole muistissa, paitsi penkissä saadut runsaat 400.
Unohditte muuten että kisakäytössä olleet renkaat olivat slicksit mitä siihen aikaan pidettiin omituisena ja vaarallisena jippona. Muistaakseni vanteet olivat 10" leveät. Niin ja eikös Waxenbergerin iskutilavuus kaikenlisäksi ollut 6,9 litraa. Enempää kuulemma samasta peruslohkosta W100 ei olisi voitu porata ilman että sylinteriseinämien kestävyys säilyisi.
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Voisi vaikka suorittaa foorumi kokoontumisen vehonimellä sinä päivänä kun mersua käytetään katsastuksessa. Muistelisin että, se käytetään kerran vuodessa katsastuksessa.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tuosta Waxestahan muuten on käynnistymässä jonkinlainen vääntö. Urpo Lahtisen poika Jeppe vaatii (Aamulehti 7.11) sekä Lahtisen säätiötää purettavaksi että Lahtisen aikanaan tekemiä omaisuuslahjoituksia palautettavaksi kuolinpesän nimiin. Yksi näistä lahjoituksista on juuri Waxenberger. Näillä näkymin vaade ei ole kovin vankalla pohjalla, mutta Jeppe Lahtisella on nyt lisäaikaa tarkentaa ja lisäperustella vaateitaan.
Aamulehti ennakoi, että joka tapauksessa käynnistymässä on mittava oikeusprosessi, jossa sitten Waxenbergerinkin kohtalo vasta varmistuu.

...Luki muuten AL:ssa että "Suomessa harvinaisen auton".
Niin no, onhan se niinkin. Olis vaan ollut enemmän käytännön mukaista todeta suosiolla etttä maailman mittakaavassa harvinaisen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: Kunpa..

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jussi L. kirjoitti:kerkeisi kans visitoimaan joskus vehoniemessä!! Ei kukaan sattumoisin ole vilkaissut spinneri magazinen numeroa jota en muista jossa oli juttu suomalais pariskunnan rakentamasta Waxenberger reblicasta..?? Oli muuten pirun nätti peli, valkoista alcantaraa ja kunnon läskit alla! Edessä oli muistaakseni 275/50R15 ja takana oli 295:t.. :!:
:D Jussin mainitsema replica oli neste rallin aikaan näytteillä paviljonkissa.
Auto on alkuperäinen V8 malli. Keskustelin auton omistajan kanssa tovin ja kerron jotain mitä muistan!
Auto kiertää näytteillä 4-vuotta. Se verhoilu kangas oli jotain 15€ metri ja sitä oli mennyt aika paljon! Autossa on Shp:n musiikki laitteet ja ne on rakennettu rikkomatta autoa!(15" suppari,navi,dvd,jne.)Merkkiä blaupunkt.Levikkeet on tehty pellistä vastoin alkuperäistä l-kuitua.Koneessa ei ole ihan yhtä paljon tehoo kuin oikeassa waxissa.
Minusta huomioon otettavaa on,että auto ajetaan aina näyttely paikoille!
8) Kannattaa tutustua jos auton jossain näkee?
Ja omistajalla oli jotain mielenkiintoisia tulevaisuuden"projekteja" :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Aku P kirjoitti:Tuosta Waxestahan muuten on käynnistymässä jonkinlainen vääntö. Urpo Lahtisen poika Jeppe vaatii (Aamulehti 7.11) sekä Lahtisen säätiötää purettavaksi että Lahtisen aikanaan tekemiä omaisuuslahjoituksia palautettavaksi kuolinpesän nimiin. Yksi näistä lahjoituksista on juuri Waxenberger. Näillä näkymin vaade ei ole kovin vankalla pohjalla, mutta Jeppe Lahtisella on nyt lisäaikaa tarkentaa ja lisäperustella vaateitaan.
Aamulehti ennakoi, että joka tapauksessa käynnistymässä on mittava oikeusprosessi, jossa sitten Waxenbergerinkin kohtalo vasta varmistuu.

...Luki muuten AL:ssa että "Suomessa harvinaisen auton".
Niin no, onhan se niinkin. Olis vaan ollut enemmän käytännön mukaista todeta suosiolla etttä maailman mittakaavassa harvinaisen.
jeppehän ajeli tuolla mesellä viel -80 luvulla tavallista kortteri rallia ympäri tamperetta. :lol: Itsekkin tappelisin moisen omistuksetsa.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Pari kuvaa arkistojen kätköistä.
Mikä ihmeen AMG, pah... 8)

Kuva

Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sata hevosvoimaa puuttuu noista merkinöistä :-). Oli ihan kiva juttu kotimaan kielellä Waxenbergeristä sekä Merojen Waxe-replicasta M-B Klubin jäsenluettelossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Sata hevosvoimaa puuttuu noista merkinöistä :-). Oli ihan kiva juttu kotimaan kielellä Waxenbergeristä sekä Merojen Waxe-replicasta M-B Klubin jäsenluettelossa.
Joo, niin oli, piti oikein pojalle opettaa millainen pitää auton olla.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Joo-o. On hienoja pelejä molemmat, aito ja replica.
Harmittaa kun en päässyt syksyllä paikanpäälle katsomaan kun tuo replica oli näyttäytymässä JKL:n Laajavuoressa juuri tuolla Rantasipin pihalla missä osa jäsenluettelon kuvistakin on otettu... :(
No jospa tässä vielä kerkiää. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Hot Wax

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Hyvä jos jäsenluettelon juttu löysi lukijoita. Lisää Wax-aiheesta tullee kunhan.

Muutama huomio yllä olevaan keskusteluun:
- Tuo noitten Waxenbergereitten teho oli tosiaan lähempänä 500 kuin 300 hv, mutta ilmoitettu alakanttiin. Uskon, että tuo Teron ilmanvastuslaskelma (462 hv) on melko lähellä totuutta.
- Painohan ei vaikuta suoraan verrannollisesti huippunopeuteen, mutta kyllä tuossa W109:ssä on sen sijaan otsapinta-alaa ja siten ilmanvastusta melko lailla.
- Jo jonkin aikaa mua on arveluttanut tuo ilmoitettu 2280 kg paino, ”tavallinen” 300 SEL 6.3 kun painoi vain 1740 kg. Ei kai ne viritysheebelit sentään 540 kg painanut, vai olivatko lokasuojatkin lyijyä? Ehkä säätiö on katsonut kokonaispainoa? MUTTA: ei spekuloida, vaan tarkistan ja tutkailen asiaa ja kerron sitten teillekin kun tiedän. :roll:
- Kaikki Waxenberger-Mersut eivät olleet automaatteja, ainakin yksi oli manuaali.
- Tuo väittely valmistuneiden ja säilyneiden Waxenbergereitten määrästä on melko turha, koska kysymys on siitä, miten Waxenbergerin määrittelee. Kolme niitä kai tehtiin radalle ja kaksi testeihin yms., mutta viritettyjä 6.3:sia on varmasti paljon enemmän. Onhan koko 300 SEL 6.3 Erich Waxenbergerin aikaansaannos. Eikä kaikissa Waxenbergereissä ollut leveitä lokasuojia. Ensimmäinen ”Wax” rakennettiin Macaon 1969 kisaa varten, ja auto taisi jäädä Macaoon, eikä ole siis missään laskuissa kai mukana. Ja että onko Lahtisen auto ainoa säilynyt? No se on yleinen käsitys ainakin Suomessa, mutta onhan noita huhuja ja kertomuksia muitten autojen kohtaloista.
- Niin ja vielä siitä replikasta: ei Alcantara maksa 15 euroa/metri, sen vähittäishinta on 129,58 (satakolmekymmentä) euroa/metri, ja tuohon verhoiluun taisi mennä jotain 11 metriä... :P

-Daaz
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hmn, Daaz, tuohan kuulostaa jo melkein siltä, että olisit kirjoittanut koko jutun.... :D
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Timo L. kirjoitti:Hmn, Daaz, tuohan kuulostaa jo melkein siltä, että olisit kirjoittanut koko jutun.... :D
Kuulostaa vai melkein kuulostaa? :)

-Daaz
Avatar
haju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 24.11.2003 17:57
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja haju »

Voihan jysäys sentään!! Jos lotossa voitan, niin rakennan tuommosen!! On sen verran porno auto että oksat pois. Näytin vaimolle auton kuvaa ja se sano että saat aina ja joka suunnasta jos tuommonen tulee meidän perheeseen,,, :wink: ja eikun veikkauspisteeseen.
Vastaa Viestiin