Waxenberger: aika kultaa muistot?
Vanha aihe... .
Otin vaan kuvan Waxenbergerin tyyppikilvestä ja eikös siinä seiso että /8 . Tästähän on ollut juttua...
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 070010.jpg
Otin vaan kuvan Waxenbergerin tyyppikilvestä ja eikös siinä seiso että /8 . Tästähän on ollut juttua...
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 070010.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Muutama vuosi sitten kävin katsomassa kyseisen auton ja jotenkin veti hiljaiseksi, on se niin kaunis...jotenkin brutaali mutta jotenkin herkkä...Oman kuulemani huhun mukaan Mersun tehdas olis monta kertaa ilmaissut mielenkiintonsa ostaa Waxenberger omaan museoon mutta on jäänyt yritykseksi. On varmaan heti kimpussa jos joskus vapautuisi myytäväksi. Olis vaan kiva tietää mikä hinta olis huutokaupassa...
Tuossa tyyppikilvessä on paino ja sehän on kokonaispaino eli omapaino lienee 1700+ kg josta tuossa aikaisemmin oli juttua.
Tuossa tyyppikilvessä on paino ja sehän on kokonaispaino eli omapaino lienee 1700+ kg josta tuossa aikaisemmin oli juttua.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Tuo Lahtisen Mersuhan on "vain" 6.3:n (viralliset kisavehkeet 6.9:jä) lisäksi tehoa oli laskettu viimeisten ratamallien tehoista, vaihteiston välitykset ovat vakiot yms. Oikeastaan Lahtisen Waxemberg on lähes "replika" tosin oikean firman ja oikeitten henkiöiden tekemänä. Ei silti, suorituskyky oli tuolloin ja vieläkin enemmänkin kuin riittävä.Ja että onko Lahtisen auto ainoa säilynyt? No se on yleinen käsitys ainakin Suomessa, mutta onhan noita huhuja ja kertomuksia muitten autojen kohtaloista.
Tuossa on hiukan vanhempi koeajo, juuri kyseisetä laitteesta
juttu
muita juttuja löytyy linkkisivun alalaidasta
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Suorituskykyhän vakio 6.3:lla on aika mukava: 0-62 mph 6.5 s sekä varttimaili 14.25 s. Kolmesataa pollea.
Niin sitä tarkoitin viestissäni että miksi tyyppikilvessä on tuo /8 .
Niin sitä tarkoitin viestissäni että miksi tyyppikilvessä on tuo /8 .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Veikkaisen sen olevan "Arppi" ja asennettu ihan suomessa. ihan offtopic: Itse muistan kuinka hienolta tuntui vuonna -83 kun kaverin isän autosta soiteltiin 15-16 vuotiaana kossina ARP:llä...vaikeaa oli vain oppia tangentin käyttö...mieleen jäi erityisesti
autossa ollut puhelin. Taisi olla aika harvinainen varuste.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
= vuonna -68 julkaistu malli... asiasta taisi olla muutenkin juttua Mercedes Classic 1/2008 lehdessä. Ainostaan pystäriin lempinimeksi juuttui sitten tuo Stricht acht = /8Niin sitä tarkoitin viestissäni että miksi tyyppikilvessä on tuo /8 .
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ajattelin vaan että nuo suoritusarvot ovat melko hyvä noille tehoille; lukemat nappasin tuosta esitemateriaalista. Koeajojuttu sitten viljelikin erilaisia lukemia; sekä tehoja että suorituskykyjä.SEC-560 kirjoitti:DIN 250 eikö ?unski kirjoitti:huom. SAE... Din on sitten ihan muutaKolmesataa pollea
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ex työnantajalla oli tuollainen selli 80-luvun alkupuolella.
Melko hulppeaa kyytiä tarjoili mersu silloinkin.
Ja se kiihtyvyys oli jotain aivan käsittämätöntä. Enpä ole vieläkään ollut kovin monessa autossa, joka lähtisi samoin.
Kuulin, että se olisi myyty turkuun, mahtaakohan jollakin olla tietoa.
Auto on parasta AA-ryhmää...
Melko hulppeaa kyytiä tarjoili mersu silloinkin.
Ja se kiihtyvyys oli jotain aivan käsittämätöntä. Enpä ole vieläkään ollut kovin monessa autossa, joka lähtisi samoin.
Kuulin, että se olisi myyty turkuun, mahtaakohan jollakin olla tietoa.
Auto on parasta AA-ryhmää...
Se herra E.W. Sai 50 luvun puolivälissä yhden 300 sl 6.2 mersun ja tehdä siitä "yksityisen" 2 ryhmän kilpa-auton. 1969 herra W sai tehtaalta pienen mekaanikko ryhmän ja 2 lisä autoa, jolloin moottorit kasvoivat 6834 kuutioon ja tehot nousi 360 din hevosvoimaan. Yhdessä autossa kokeiltiin ABS jarruja. Jossain vaiheessa yksi auto meni Amg:lle, joka 1972 turbotti (n.500 hv) autonsa, josta suunniteltiin otettavan jopa 800 hv. Amg:n lopetettua kilpa toiminnan auto meni Ranskaan Matran sotilasilmailun elektronisten laitteiden liikkuvaksi testialustaksi, jolloin Amg jatkoi autoa keskeltä 75 cm. Waxenbergereiden testi kuljettaja toimi mm. Rauno Aaltonen. lähde. mobilisti 7/2004
Tässä tarinaa Suomen ensimmäisistä virallisista kiihdytysajoista vuodelta 1975:
http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/7.htm
http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/7.htm
Tuo nollasta sataan on optimistinen tai sitten se on viritetyn koneen arvo. Urpon koneen teho ja tilavuuskin vaihtelee aina lähteen mukaan .FHRA Drag Race Keimola 18.6. 1975 Kaikki ajoneuvotyypit ja luokat
1 Jorma Päivärinta Kawasaki 750 11,16
2 Mikael Silvenius Kawasaki 1000 Yoshimura 11,49
3 Mikko Kozarowizsky Formula Super V VeeMax 1600 12,24
4 Tuisku Urpiala BMW 3.0 CSL 12,35
5 Jorma Taionlahti Ringman 750 Triumph 12,37
6 Harri Nurminen Formula V VeeMax 1300 12,99
7 Ollikainen/Huhtala Sivuvaunu Mp 13,73
8 Antero Lindqvist Simca rII 14,01
9 Hans Sjölund Porsche 911 RC 14,27
10 Urpo Lahtinen MB Waxenberger automaatti 14,42 (nopein katurekisterissä)
11 Henri Toivonen Simca rII 14,57
12 Jyrki Kalpala BMW 2002 Turbo 14,63
13 Kai Svensson Dodge Charger 14,89 (nopein jenkkiauto)
14 Hannu Valtaharju Opel Ascona rII 14,91
15 Pekka Leino Dodge Polara 500 14,98
Kooltaan Urpo Lahtisen 2 280 kg painava Waxenberger 6,8 L Veekasilla vertautuu hyvin jenkkirassien kanssa.
Tehoa löytyy 428 hv, 0 - 100 km/h 4,4 s.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jerry Slognerin koeajon vuodelta 1971 mukaan Lahtisen Mersu oli 6.3:nen. Uskon sinänsä tuota raporttia, koska Slogner on/oli Eric:n hyvä ystävä....ainakin artikkelien mukaan.tilavuuskin vaihtelee aina lähteen mukaan
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tästä Lahtisen autosta liikkuu niin älyttömästi kaupunkilegendaa, ettei kannata oikeastaan uskoa mitään totena kerrottua juttua siitä. Esimerkiksi vaikka tuo iskutilavuus, teho, paino, vetonivelten rakenne ja niin edelleen. Ei se todellakaan paina mitään 2 280 kiloa; se on auton suurin sallittu kokonaismassa (lukee ihan tavallisenkin W109:n tyyppikilvessä). Auton omapaino on paljon vähemmän. Ihan tosi.
Aiheen epätavallisen sekavasta luonteesta (ja yleisön suuresta mielenkiinnosta) johtuen olen työkaverini kanssa ottanut pitkän aikavälin projektiksi ottaa selvää kaikista epäselvistä seikoista ja lopettaa huhut kerralla. Työnantajani tuntevat tietävät, etten edes puhu ihan scheissea.
Nämä asiathan selviävät kysymällä oikeilta henkilöiltä ja yksinkertaisesti mittaamalla itse autosta. Vaatii tosin melkoisia diplomaatin taitoja saada lupaa tutkimuksiin, koska auton omistus- ja hallintasuhteet ovat aika tulenarat. Mutta malttia miehet, totuus tulee vielä julki, takaan sen!
-Daaz
Edit: Tuollahan olikin Karralla oikein kuva siitä tyyppikilvestä. Ja huomasin muuten, että olen näistä samoista teemoista mouhunnut jo vuonna 2003. No, nyt tuli sitten uusintana.
Aiheen epätavallisen sekavasta luonteesta (ja yleisön suuresta mielenkiinnosta) johtuen olen työkaverini kanssa ottanut pitkän aikavälin projektiksi ottaa selvää kaikista epäselvistä seikoista ja lopettaa huhut kerralla. Työnantajani tuntevat tietävät, etten edes puhu ihan scheissea.
Nämä asiathan selviävät kysymällä oikeilta henkilöiltä ja yksinkertaisesti mittaamalla itse autosta. Vaatii tosin melkoisia diplomaatin taitoja saada lupaa tutkimuksiin, koska auton omistus- ja hallintasuhteet ovat aika tulenarat. Mutta malttia miehet, totuus tulee vielä julki, takaan sen!
-Daaz
Edit: Tuollahan olikin Karralla oikein kuva siitä tyyppikilvestä. Ja huomasin muuten, että olen näistä samoista teemoista mouhunnut jo vuonna 2003. No, nyt tuli sitten uusintana.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Mr Daaz, ei ole tutkimukset varmaan vielä edenneet . Olen tässä törmännyt sekä netissä että luettuani uudelleen artikkelit Moblasta 7/04 ja Tähdellisistä 4/03 sekä tuon Slonigerin artikkelin Lahtisen autosta joihinkin seikkoihin (ei välttämättä faktoihin) liittyen Waxenberger-kilpureihin yleensä:Daaz kirjoitti:Tästä Lahtisen autosta liikkuu niin älyttömästi kaupunkilegendaa, ettei kannata oikeastaan uskoa mitään totena kerrottua juttua siitä.
Aiheen epätavallisen sekavasta luonteesta (ja yleisön suuresta mielenkiinnosta) johtuen olen työkaverini kanssa ottanut pitkän aikavälin projektiksi ottaa selvää kaikista epäselvistä seikoista ja lopettaa huhut kerralla.
Mutta malttia miehet, totuus tulee vielä julki, takaan sen!
-Daaz
Waxenberger lähti Macaon 1968 kisaan "siviilinä", salanimellä Enrico kahdella autolla jotka olivat 6.3 tilavuudella ja ilman levikkeitä; toinen LHD ja toinen RHD. RHD auto jäi Macaoon ja on nykyisin Hong Kongissa varustettuna 280 SE mallista irroitetulla automaattilaatikolla. LHD versio palautui saksaan ja tästä tuli myöhemmin toinen AMG-autoista...
Tässä mustavalkokuva Macaon autosta:
1969 Span kisoihin Mercedes lähti 3:lla autolla Waxenbergerin luotsaamana, näissä oli levikkeet ja 6.8 koneet jo. Kaksi näistä taisi jäädä matkan varrelle rengasongelmien takia.
Alla Aaltonen/Glemser parin auto Spassa 1969:
Tässä on vielä nykyään Hampurissa tallella oleva harmaa yksi kolmesta alkuperäisistä Waxenberger-kilpa-autoista:
AMG (juuri perustettu firma) hankki näistä kolmesta ne kaksi muuta.
Tässä on oranssi AMG , tämän kohtaloksi koitui joutua rallicross autoksi josta uudempi kuva ylempänä - mustavalko-macaolaisen vierellä. Tämä auto on ilmeisesti tuhoutunut.
Tässä toinen, punainen AMG-auto joka esiintyy mm YuoTubella 1971 Span kisassa:
Punaisen auton kohtalo oli siis joutua Matran omistukseen jossa sitä pidennettiin ja sitä käytettiin lentokonetekniikan testaamiseen...
Urpo Lahtinen osti omansa suoraan tehtaalta osittaisilla kisaspekseillä (kone "vain" 6.3 ). Kuinka hän, siviilinä, pystyi auton ostamaan on vissiin arvoitus mutta Tähdelliset-lehti on luvannut palata tähän aiheeseen...onko näin tehty jo sitä en tiedä .
Olenkohan edes oikeillä jäljillä, voisiko herra D raottaa jännityksen esirippua .
http://www.m-100.cc/6point3/magazines/c ... cedes.html
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Tässä kuvia 1971 vuodelta Klaus Behrmann:in autosta. Ilmeisesti sama laite joka Karran kuvissa mainitaan olevan Hampurissa.
Tämä ilmeisesti jälkeenpäin tehty laite. Netissä oli, että joku paja olisi 2004 vuonna tehnyt sen punaisen replican.
Tässä vanhempia kuvia.
Lahtisen Waxenbergerin kuvia.
Tämä ilmeisesti jälkeenpäin tehty laite. Netissä oli, että joku paja olisi 2004 vuonna tehnyt sen punaisen replican.
Tässä vanhempia kuvia.
Lahtisen Waxenbergerin kuvia.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
WAXENBERGER
TM. 3/89 on monisivuinen juttu kyseisestä autosta, mm.auton painoksi kerrottiin kisakunnossa 1600 kg.ja 0-100kmh.4.4 sek.
Re: WAXENBERGER
Tässä esillä nämä Mesedesin lähettämät kuvat:
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Jostain tulin siihen käsitykseen, että Urpo olisi myöhemmin asennuttanut nuo istuimet ja sisustukset tuohon autoon, ilmeisesti senjälkeen kun rallikisailu ei enää ollut niinpaljoa mielessä.
Vaan mikähän kytkin tuo ratissa oleva ikkunannostimen kytkin oikein on? Äänimerkkikö?`
Ja kiitokset Heavylle kuvien laitosta.
Vaan mikähän kytkin tuo ratissa oleva ikkunannostimen kytkin oikein on? Äänimerkkikö?`
Ja kiitokset Heavylle kuvien laitosta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vähän aihetta sivuten, mutta...tänään tuli postissa Klubin Tähdelliset lehti 4/08.
Siinä oli kopioitu juttu Tekniikan Maailma numerosta 13/80, aiheena Hannu Mikkolan pitkänmatkan ralli-450 SLC
joka oli itse asiassa yli viisilitrainen iskutilavuudeltaan.
Jutussa kerrottiin että 1970-80 tallipäällikkönä tiimilla oli Erich Waxenberger. Talli osallistui lähinnä pitkiin ralleihin
sekä pariin eurooppalaiseen ralliin kuten Akropolis ja Portugal.
Sitten aika hauska havainto; vuonna 1980 TM kirjoitti kuvatekstissään näin:
"Takaluukusta roikkuvat hihnat on tarkoitettu tartuntakahvoiksi painoina mutaisissa paikoissa käytetäville neekereille" .
Tuolla on lisää 107 rallijuttua:
http://www.mbclassic.net/Mb-W107_SLs/MB ... idades.htm
Siinä oli kopioitu juttu Tekniikan Maailma numerosta 13/80, aiheena Hannu Mikkolan pitkänmatkan ralli-450 SLC
joka oli itse asiassa yli viisilitrainen iskutilavuudeltaan.
Jutussa kerrottiin että 1970-80 tallipäällikkönä tiimilla oli Erich Waxenberger. Talli osallistui lähinnä pitkiin ralleihin
sekä pariin eurooppalaiseen ralliin kuten Akropolis ja Portugal.
Sitten aika hauska havainto; vuonna 1980 TM kirjoitti kuvatekstissään näin:
"Takaluukusta roikkuvat hihnat on tarkoitettu tartuntakahvoiksi painoina mutaisissa paikoissa käytetäville neekereille" .
Tuolla on lisää 107 rallijuttua:
http://www.mbclassic.net/Mb-W107_SLs/MB ... idades.htm
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Mikäs tämä auto "allekirjoituksessa" on? Tunnistaako joku foorumin jäsenen?
http://www.mbworld.org/forums/3235207-post88.html
http://www.mbworld.org/forums/3235207-post88.html