Waxenberger: aika kultaa muistot?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Vanha aihe... :D .

Otin vaan kuvan Waxenbergerin tyyppikilvestä ja eikös siinä seiso että /8 . Tästähän on ollut juttua...

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 070010.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Muutama vuosi sitten kävin katsomassa kyseisen auton ja jotenkin veti hiljaiseksi, on se niin kaunis...jotenkin brutaali mutta jotenkin herkkä...Oman kuulemani huhun mukaan Mersun tehdas olis monta kertaa ilmaissut mielenkiintonsa ostaa Waxenberger omaan museoon mutta on jäänyt yritykseksi. On varmaan heti kimpussa jos joskus vapautuisi myytäväksi. Olis vaan kiva tietää mikä hinta olis huutokaupassa...

Tuossa tyyppikilvessä on paino ja sehän on kokonaispaino eli omapaino lienee 1700+ kg josta tuossa aikaisemmin oli juttua.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ja että onko Lahtisen auto ainoa säilynyt? No se on yleinen käsitys ainakin Suomessa, mutta onhan noita huhuja ja kertomuksia muitten autojen kohtaloista.
Tuo Lahtisen Mersuhan on "vain" 6.3:n (viralliset kisavehkeet 6.9:jä) lisäksi tehoa oli laskettu viimeisten ratamallien tehoista, vaihteiston välitykset ovat vakiot yms. Oikeastaan Lahtisen Waxemberg on lähes "replika" tosin oikean firman ja oikeitten henkiöiden tekemänä. ;) Ei silti, suorituskyky oli tuolloin ja vieläkin enemmänkin kuin riittävä.

Tuossa on hiukan vanhempi koeajo, juuri kyseisetä laitteesta

juttu

muita juttuja löytyy linkkisivun alalaidasta
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Suorituskykyhän vakio 6.3:lla on aika mukava: 0-62 mph 6.5 s sekä varttimaili 14.25 s. Kolmesataa pollea.

Niin sitä tarkoitin viestissäni että miksi tyyppikilvessä on tuo /8 :? .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

On tuo Waxenberger tullut joskus katsottua ja mieleen jäi erityisesti
autossa ollut puhelin. Taisi olla aika harvinainen varuste.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

mieleen jäi erityisesti
autossa ollut puhelin. Taisi olla aika harvinainen varuste.
Veikkaisen sen olevan "Arppi" ja asennettu ihan suomessa. ihan offtopic: Itse muistan kuinka hienolta tuntui vuonna -83 kun kaverin isän autosta soiteltiin 15-16 vuotiaana kossina ARP:llä...vaikeaa oli vain oppia tangentin käyttö...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin sitä tarkoitin viestissäni että miksi tyyppikilvessä on tuo /8 .
= vuonna -68 julkaistu malli... asiasta taisi olla muutenkin juttua Mercedes Classic 1/2008 lehdessä. Ainostaan pystäriin lempinimeksi juuttui sitten tuo Stricht acht = /8
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kolmesataa pollea
huom. SAE... Din on sitten ihan muuta
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

unski kirjoitti:
Kolmesataa pollea
huom. SAE... Din on sitten ihan muuta
DIN 250 eikö ?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

SEC-560 kirjoitti:
unski kirjoitti:
Kolmesataa pollea
huom. SAE... Din on sitten ihan muuta
DIN 250 eikö ?
Ajattelin vaan että nuo suoritusarvot ovat melko hyvä noille tehoille; lukemat nappasin tuosta esitemateriaalista. Koeajojuttu sitten viljelikin erilaisia lukemia; sekä tehoja että suorituskykyjä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Ex työnantajalla oli tuollainen selli 80-luvun alkupuolella.
Melko hulppeaa kyytiä tarjoili mersu silloinkin.
Ja se kiihtyvyys oli jotain aivan käsittämätöntä. Enpä ole vieläkään ollut kovin monessa autossa, joka lähtisi samoin. :D
Kuulin, että se olisi myyty turkuun, mahtaakohan jollakin olla tietoa.
Auto on parasta AA-ryhmää...
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Se herra E.W. Sai 50 luvun puolivälissä yhden 300 sl 6.2 mersun ja tehdä siitä "yksityisen" 2 ryhmän kilpa-auton. 1969 herra W sai tehtaalta pienen mekaanikko ryhmän ja 2 lisä autoa, jolloin moottorit kasvoivat 6834 kuutioon ja tehot nousi 360 din hevosvoimaan. Yhdessä autossa kokeiltiin ABS jarruja. Jossain vaiheessa yksi auto meni Amg:lle, joka 1972 turbotti (n.500 hv) autonsa, josta suunniteltiin otettavan jopa 800 hv. Amg:n lopetettua kilpa toiminnan auto meni Ranskaan Matran sotilasilmailun elektronisten laitteiden liikkuvaksi testialustaksi, jolloin Amg jatkoi autoa keskeltä 75 cm. Waxenbergereiden testi kuljettaja toimi mm. Rauno Aaltonen. lähde. mobilisti 7/2004
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jep, se oli ARP ja kotimainen asennus. Se puhelin on aika juhlavan näköinen,
taisi olla peräti kierrettävä numerolevy.

ARP oli aluksi harvinainen, mutta 80-luvulla niitä oli esim.
Kone Oy:n Ladoissa, joita käytti hissinhuoltoporukka.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä tarinaa Suomen ensimmäisistä virallisista kiihdytysajoista vuodelta 1975:
http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/7.htm
FHRA Drag Race Keimola 18.6. 1975 Kaikki ajoneuvotyypit ja luokat
1 Jorma Päivärinta Kawasaki 750 11,16
2 Mikael Silvenius Kawasaki 1000 Yoshimura 11,49
3 Mikko Kozarowizsky Formula Super V VeeMax 1600 12,24
4 Tuisku Urpiala BMW 3.0 CSL 12,35
5 Jorma Taionlahti Ringman 750 Triumph 12,37
6 Harri Nurminen Formula V VeeMax 1300 12,99
7 Ollikainen/Huhtala Sivuvaunu Mp 13,73
8 Antero Lindqvist Simca rII 14,01
9 Hans Sjölund Porsche 911 RC 14,27
10 Urpo Lahtinen MB Waxenberger automaatti 14,42 (nopein katurekisterissä)
11 Henri Toivonen Simca rII 14,57
12 Jyrki Kalpala BMW 2002 Turbo 14,63
13 Kai Svensson Dodge Charger 14,89 (nopein jenkkiauto)
14 Hannu Valtaharju Opel Ascona rII 14,91
15 Pekka Leino Dodge Polara 500 14,98


Kooltaan Urpo Lahtisen 2 280 kg painava Waxenberger 6,8 L Veekasilla vertautuu hyvin jenkkirassien kanssa.
Tehoa löytyy 428 hv, 0 - 100 km/h 4,4 s.
Tuo nollasta sataan on optimistinen tai sitten se on viritetyn koneen arvo. Urpon koneen teho ja tilavuuskin vaihtelee aina lähteen mukaan :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Minulle on jostain jäänyt päähän, että Waxenbergit olivat 6,9 litraisia.
Olisi hienoa, jos saisin elää siinä luulossa edellen. :D
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

tilavuuskin vaihtelee aina lähteen mukaan
Jerry Slognerin koeajon vuodelta 1971 mukaan Lahtisen Mersu oli 6.3:nen. Uskon sinänsä tuota raporttia, koska Slogner on/oli Eric:n hyvä ystävä....ainakin artikkelien mukaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tästä Lahtisen autosta liikkuu niin älyttömästi kaupunkilegendaa, ettei kannata oikeastaan uskoa mitään totena kerrottua juttua siitä. Esimerkiksi vaikka tuo iskutilavuus, teho, paino, vetonivelten rakenne ja niin edelleen. Ei se todellakaan paina mitään 2 280 kiloa; se on auton suurin sallittu kokonaismassa (lukee ihan tavallisenkin W109:n tyyppikilvessä). Auton omapaino on paljon vähemmän. Ihan tosi.

Aiheen epätavallisen sekavasta luonteesta (ja yleisön suuresta mielenkiinnosta) johtuen olen työkaverini kanssa ottanut pitkän aikavälin projektiksi ottaa selvää kaikista epäselvistä seikoista ja lopettaa huhut kerralla. Työnantajani tuntevat tietävät, etten edes puhu ihan scheissea.

Nämä asiathan selviävät kysymällä oikeilta henkilöiltä ja yksinkertaisesti mittaamalla itse autosta. Vaatii tosin melkoisia diplomaatin taitoja saada lupaa tutkimuksiin, koska auton omistus- ja hallintasuhteet ovat aika tulenarat. Mutta malttia miehet, totuus tulee vielä julki, takaan sen! :D

-Daaz

Edit: Tuollahan olikin Karralla oikein kuva siitä tyyppikilvestä. Ja huomasin muuten, että olen näistä samoista teemoista mouhunnut jo vuonna 2003. No, nyt tuli sitten uusintana. :)
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Daaz kirjoitti:Tästä Lahtisen autosta liikkuu niin älyttömästi kaupunkilegendaa, ettei kannata oikeastaan uskoa mitään totena kerrottua juttua siitä.

Aiheen epätavallisen sekavasta luonteesta (ja yleisön suuresta mielenkiinnosta) johtuen olen työkaverini kanssa ottanut pitkän aikavälin projektiksi ottaa selvää kaikista epäselvistä seikoista ja lopettaa huhut kerralla.

Mutta malttia miehet, totuus tulee vielä julki, takaan sen! :D

-Daaz
Mr Daaz, ei ole tutkimukset varmaan vielä edenneet :D . Olen tässä törmännyt sekä netissä että luettuani uudelleen artikkelit Moblasta 7/04 ja Tähdellisistä 4/03 sekä tuon Slonigerin artikkelin Lahtisen autosta joihinkin seikkoihin (ei välttämättä faktoihin) liittyen Waxenberger-kilpureihin yleensä:

Waxenberger lähti Macaon 1968 kisaan "siviilinä", salanimellä Enrico kahdella autolla jotka olivat 6.3 tilavuudella ja ilman levikkeitä; toinen LHD ja toinen RHD. RHD auto jäi Macaoon ja on nykyisin Hong Kongissa varustettuna 280 SE mallista irroitetulla automaattilaatikolla. LHD versio palautui saksaan ja tästä tuli myöhemmin toinen AMG-autoista...

Tässä mustavalkokuva Macaon autosta:
Kuva

1969 Span kisoihin Mercedes lähti 3:lla autolla Waxenbergerin luotsaamana, näissä oli levikkeet ja 6.8 koneet jo. Kaksi näistä taisi jäädä matkan varrelle rengasongelmien takia.

Alla Aaltonen/Glemser parin auto Spassa 1969:
Kuva

Tässä on vielä nykyään Hampurissa tallella oleva harmaa yksi kolmesta alkuperäisistä Waxenberger-kilpa-autoista:
Kuva


AMG (juuri perustettu firma) hankki näistä kolmesta ne kaksi muuta.

Tässä on oranssi AMG , tämän kohtaloksi koitui joutua rallicross autoksi josta uudempi kuva ylempänä - mustavalko-macaolaisen vierellä. Tämä auto on ilmeisesti tuhoutunut.
Kuva

Tässä toinen, punainen AMG-auto joka esiintyy mm YuoTubella 1971 Span kisassa:

Kuva

Punaisen auton kohtalo oli siis joutua Matran omistukseen jossa sitä pidennettiin ja sitä käytettiin lentokonetekniikan testaamiseen...
Kuva

Urpo Lahtinen osti omansa suoraan tehtaalta osittaisilla kisaspekseillä (kone "vain" 6.3 ). Kuinka hän, siviilinä, pystyi auton ostamaan on vissiin arvoitus mutta Tähdelliset-lehti on luvannut palata tähän aiheeseen...onko näin tehty jo sitä en tiedä :) .

Olenkohan edes oikeillä jäljillä, voisiko herra D raottaa jännityksen esirippua :roll: :D .

http://www.m-100.cc/6point3/magazines/c ... cedes.html
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tässä kuvia 1971 vuodelta Klaus Behrmann:in autosta. Ilmeisesti sama laite joka Karran kuvissa mainitaan olevan Hampurissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Tämä ilmeisesti jälkeenpäin tehty laite. Netissä oli, että joku paja olisi 2004 vuonna tehnyt sen punaisen replican.

Kuva

Kuva

Kuva


Tässä vanhempia kuvia.

Kuva

Kuva

Lahtisen Waxenbergerin kuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Lisää kuvia aiheeseen liittyen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
josapappa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 14.02.2008 02:16
Paikkakunta: helsinki

itse näin

Viesti Kirjoittaja josapappa »

itse näin waxenberger-mersun vehoniemellä joskus 2000
ei ajokorttia mutta autoja ihaillaan.olisi upeaa omistaa eri merkkisiä autoja
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mulla olis siitä Lahtisen autosta toistakymmentä kuvaa, mutta kun en osaa liittää niitä tänne, niin jää vaan maininnaksi...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

WAXENBERGER

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

TM. 3/89 on monisivuinen juttu kyseisestä autosta, mm.auton painoksi kerrottiin kisakunnossa 1600 kg.ja 0-100kmh.4.4 sek.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: WAXENBERGER

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tässä esillä nämä Mesedesin lähettämät kuvat:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jukravit!

Ratijot ja puhelimet ja kaekki! Huima varustelutaso kilpa-autoksi... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jostain tulin siihen käsitykseen, että Urpo olisi myöhemmin asennuttanut nuo istuimet ja sisustukset tuohon autoon, ilmeisesti senjälkeen kun rallikisailu ei enää ollut niinpaljoa mielessä.

Vaan mikähän kytkin tuo ratissa oleva ikkunannostimen kytkin oikein on? Äänimerkkikö?`

Ja kiitokset Heavylle kuvien laitosta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Mobilisti lehdessä oli kans parin aukeaman juttu kyseisestä autosta,aikas mielenkiintosta luettavaa...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Vähän aihetta sivuten, mutta...tänään tuli postissa Klubin Tähdelliset lehti 4/08.
Siinä oli kopioitu juttu Tekniikan Maailma numerosta 13/80, aiheena Hannu Mikkolan pitkänmatkan ralli-450 SLC
joka oli itse asiassa yli viisilitrainen iskutilavuudeltaan.
Jutussa kerrottiin että 1970-80 tallipäällikkönä tiimilla oli Erich Waxenberger. Talli osallistui lähinnä pitkiin ralleihin
sekä pariin eurooppalaiseen ralliin kuten Akropolis ja Portugal.

Sitten aika hauska havainto; vuonna 1980 TM kirjoitti kuvatekstissään näin:
"Takaluukusta roikkuvat hihnat on tarkoitettu tartuntakahvoiksi painoina mutaisissa paikoissa käytetäville neekereille" :lol: .

Kuva

Kuva

Kuva

Tuolla on lisää 107 rallijuttua:
http://www.mbclassic.net/Mb-W107_SLs/MB ... idades.htm
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mikäs tämä auto "allekirjoituksessa" on? Tunnistaako joku foorumin jäsenen?

http://www.mbworld.org/forums/3235207-post88.html
Vastaa Viestiin