Paljonko paineita suvigumeihin?
Paljonko paineita suvigumeihin?
Nyt ei ole kyse niistä tanssilavan takana koivupöheikössä käytettävistä, vaan aivan Mersun alla olevista. Toisaalta kyse on jälleen hieman akateemisesta utelusta, kuten allekirjoittaneella on usein tapana
Otetaanpa malliksi 205/15/65, jotka kieppuvat esimerkiksi W126:n alla. Käsikirja sekä bensaluukun pikaopas kertovat, että parin hengen kuormalla ja tyhjällä peräkompulalla eturenkaat tulisivat toimeen peräti 2.1 bar paineella ja takanakin 2.3 olisi ok. Täydellä pokalla 2.3 eteen ja 2.5 taakse. Näin siis muistin mukaan. Joka tapauksessa kumiukko (rengasmies) kehui vakaasti, että raskaassa autossa saa olla 2.5 kautta linjan pienelläkin lastilla; väitti että 65-sarjan rengas taittuu alle tiukissa mutkissa, jos painetta on alle tuon 2.5:n. Näinkö Messukylän gummiguru kävelee tyynesti Stuttgartin insinöörien aivoitusten yli
Ei sen puoleen, nuo 2.5 paineet joka nurkassa eivät ole ollenkaan pahan tuntuiset, mitä nyt kaikkein terävimmissä montuissa hiukan jysäyttää. Ja nokialainen nyt on melkoisen kova jo luontojaan . Toisaalta ne ovat tunnottomat mm. nimismiehelle - olisiko tuo sitten laskettava ainoastaan alustan ansioksi
Otetaanpa malliksi 205/15/65, jotka kieppuvat esimerkiksi W126:n alla. Käsikirja sekä bensaluukun pikaopas kertovat, että parin hengen kuormalla ja tyhjällä peräkompulalla eturenkaat tulisivat toimeen peräti 2.1 bar paineella ja takanakin 2.3 olisi ok. Täydellä pokalla 2.3 eteen ja 2.5 taakse. Näin siis muistin mukaan. Joka tapauksessa kumiukko (rengasmies) kehui vakaasti, että raskaassa autossa saa olla 2.5 kautta linjan pienelläkin lastilla; väitti että 65-sarjan rengas taittuu alle tiukissa mutkissa, jos painetta on alle tuon 2.5:n. Näinkö Messukylän gummiguru kävelee tyynesti Stuttgartin insinöörien aivoitusten yli
Ei sen puoleen, nuo 2.5 paineet joka nurkassa eivät ole ollenkaan pahan tuntuiset, mitä nyt kaikkein terävimmissä montuissa hiukan jysäyttää. Ja nokialainen nyt on melkoisen kova jo luontojaan . Toisaalta ne ovat tunnottomat mm. nimismiehelle - olisiko tuo sitten laskettava ainoastaan alustan ansioksi
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Omat
Nyt on edessä 2,2 ja takana 2,3. ihan mukavat paineet.
Välillä oli edessä ja takana 2,5, mutta alkoi jo jyristämään huonolla pinnalla. Auto kyllä tuntui liikkuvan melkein itsestään
Nuo huoltamoiden mittaritkin näyttävät mitä sattuu, tiedä sitten paljonko mulla oikeesti nyt on.
Välillä oli edessä ja takana 2,5, mutta alkoi jo jyristämään huonolla pinnalla. Auto kyllä tuntui liikkuvan melkein itsestään
Nuo huoltamoiden mittaritkin näyttävät mitä sattuu, tiedä sitten paljonko mulla oikeesti nyt on.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
2,5-3,0
Uskon edelleenkin rengasliikkeen äijää, eli nykyrenkaille 2,5-3,0 on hyvä arvo. Tietenkin jos on varaa kuluttaa rengas ennenaikaisesti valmiiksi, niin siitä vain paineet kakkosen pintaan
Terveisin
Tero
Tero
Re: 2,5-3,0
Siis seitsemääkymppiä käyvä harmaa pieni patu pienessä radanvarren pölyisessä hallissa jyrää herrakansan korkeastikoulutetut yli-insinöörit mennen tullenflosse kirjoitti:Uskon edelleenkin rengasliikkeen äijää, eli nykyrenkaille 2,5-3,0 on hyvä arvo. Tietenkin jos on varaa kuluttaa rengas ennenaikaisesti valmiiksi, niin siitä vain paineet kakkosen pintaan
Mutta jos sinäkin olet samaan mieltä, niin kyllä viimeistään sitten on uskottava
Olisiko noilla kovin alhaisen tuntuisilla suosituspainella sitten jotain tekemistä saksalaisten nopeuksien kanssa? Kyllähän siellä 2.1 barin renkaassakin tietenkin alkaa olla ahdasta, kun on pari tuntia painatettu 200+ km/h bahnia pitkin. Siis jonkinlainen varaus todellisiin käyttöpaineisiin? Sitä taustaa vasten Suomessa saa toki olla se 2.5 jo kylmänäkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ässä
Valmistajan suositus 300SE:lle:
2,3/2,4 (etu/taka) 1-3 henk.
2,5/3,1 täyspokalle.
Ja kovassa ajossa pitää olla enemmän paineita, ettei rengas lumpsahda vanteelta. Tuo erittäin tärkeää erityisesti 123D:llä ajellessa, koska siinä sitä tehoa on juhlavasti tarjolla.
2,3/2,4 (etu/taka) 1-3 henk.
2,5/3,1 täyspokalle.
Ja kovassa ajossa pitää olla enemmän paineita, ettei rengas lumpsahda vanteelta. Tuo erittäin tärkeää erityisesti 123D:llä ajellessa, koska siinä sitä tehoa on juhlavasti tarjolla.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Ässä
No johan on painetta , varsinkin jos vertaa näihin Misukoihin.flosse kirjoitti:Valmistajan suositus 300SE:lle:
2,3/2,4 (etu/taka) 1-3 henk.
2,5/3,1 täyspokalle.
300SE:ssä onkin sitten vähän erilaiset paineet, mutta on erilainen tuo gummikin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Ässä
Mistä löysit moiset arvot? Katselin juuri omasta pensaluukunkannen sisäpuolen tarrasta, että 1-3 henkeä: eteen 2.1 ja taakse 2.2., isomalla kuormalla: eteen 2.3. ja taakse 2.4.... Vai olisiko SEL-kopassa toisenlaiset arvot. Ei kyllä käy järkeen oikein sekään, varsinkin kun auto on lisäksi hiukan pätkää painavampi. Vaikka ei se 20 kg maata merelle vie edes teoriassaflosse kirjoitti:Valmistajan suositus 300SE:lle:
2,3/2,4 (etu/taka) 1-3 henk.
2,5/3,1 täyspokalle.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nokian taulukosta
Surffailin tuossa Nokian sivuille. Koitin myös Misukan ja Hyvän Vuoden vastaavia taulukoita, mutta ne olivat jumissa (siis nuo autokohtaiset taulukot).
Nuo SE:n arvot taitavat olla vähän 126:tta uudemmalle mallille, kun vannekokokin on 16"
Summa summarum, ajan 2,5 painella autolla kuin autolla. Helppo muistaa
PS. Rengassivuilla painotettiin, että paineet tulee tarkistaa viileillä renkailla. Siis kaffelle ennen paineen tarkistusta...
Nuo SE:n arvot taitavat olla vähän 126:tta uudemmalle mallille, kun vannekokokin on 16"
Summa summarum, ajan 2,5 painella autolla kuin autolla. Helppo muistaa
PS. Rengassivuilla painotettiin, että paineet tulee tarkistaa viileillä renkailla. Siis kaffelle ennen paineen tarkistusta...
Terveisin
Tero
Tero
Varmaankin
Voisi käydä hyvinkin järkeen, että malli olisi W140. Siinä alkaa painoa olla jo niin paljon 126:aa enemmän.
Vaan uusilla renkailla oli helppo hakea oikeat paineet ammoiseen turpauunoon. 195/15/50 taisi olla koko ja kukaan ei tiennyt sanoa oikeaa painelukemaan lonkalta. Aivan tuoreessa gummissa kulumisjäljet tai oikeastaan lika näkyy hyvin (tai sitten sutaisee maaliviivan kulutuspinnan yli). Jos ei kulu keskeltä enempää kuin sivuiltakaan, niin ollaan jo lähellä.
Jos syö sivuja niin ollaan alipaineessa, jos keskeltä niin mennään yli.
Vaan nykyrenkailla tämäkään kansaviisaus ei taida enää päteä.
Vaan uusilla renkailla oli helppo hakea oikeat paineet ammoiseen turpauunoon. 195/15/50 taisi olla koko ja kukaan ei tiennyt sanoa oikeaa painelukemaan lonkalta. Aivan tuoreessa gummissa kulumisjäljet tai oikeastaan lika näkyy hyvin (tai sitten sutaisee maaliviivan kulutuspinnan yli). Jos ei kulu keskeltä enempää kuin sivuiltakaan, niin ollaan jo lähellä.
Jos syö sivuja niin ollaan alipaineessa, jos keskeltä niin mennään yli.
Vaan nykyrenkailla tämäkään kansaviisaus ei taida enää päteä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
reilusti
Laitoin w124:seen 2.5 kaikkiin renkaisiin kun vaihdoin kesäkumit alle. 195/65 sarjan rengas kaatuu vanteen alle pienemmillä paineilla
Faktatietoa rengaspaineista saa viimekesän tm:stä. Yleinen harha on että liian suuri paine kuluttaa rengasta keskeltä. Tämä ei pidä nykyrenkailla paikkaansa sillä kova paine "työntää" renkaankylkiä ulospäin mutta ei pullista kulutuspinnan keskikohtaa kuten yleinen luulo on.
Totta on myös se että pieni alipaine on nykyrenkaille paljon haitallisempaa kuin reiluhko ylipaine. Alipainenen rengas elää enemmän, se lämpenee ja vierintävastus on suurempi.
Faktatietoa rengaspaineista saa viimekesän tm:stä. Yleinen harha on että liian suuri paine kuluttaa rengasta keskeltä. Tämä ei pidä nykyrenkailla paikkaansa sillä kova paine "työntää" renkaankylkiä ulospäin mutta ei pullista kulutuspinnan keskikohtaa kuten yleinen luulo on.
Totta on myös se että pieni alipaine on nykyrenkaille paljon haitallisempaa kuin reiluhko ylipaine. Alipainenen rengas elää enemmän, se lämpenee ja vierintävastus on suurempi.
Bensatankin luvuista..
..korjatkaa jos ihan väärin huutelen, mutta ainakin rengasliikkeen omistava tuttuni valisti joskus aikoinani aluvanteiden yhteydessä käytettävistä hieman kovemmista paineista ~2.5. Autona oli silloin Sitikka, jossa normipaineet taulukon mukaan olivat ~2.0 pinnassa.
Koneella on koneen tahti
Mulla on tollanen c-farkku, onkohan se w202 , työajossa ja tulee kilsoja noin 100 tkm vuodessa, joten renkaitakin menee. Ajoin ensin 2,3 paineilla, kulu pyöreeks. Seuraava sarja 2,7 ja kulu aika tasasesti. Seuraava 2,5 ja se on siinä. Kuluu aika tasasesti mutta kannattaa vaihtaa vaikka kymppitonnin välein edestä taakse niin kuluu tasasesti. Autotehtaan suositukset on pehmeitä, koska ne kilpailee mukavuudella. Niitä ei kiinnosta, että miten se rengas kuluu joskus hamassa tulevaisuudessa vaan ainoastaan, miltä auto tuntuu.
Farkussa
Edessä 2.2 ja takana tällä hetkellä 2.8.
Tehtaan suositus kovassa ajossa tai kuormalla on 2.2 / 3.1, mukavinta kyytiä saa 2.0 / 2.5 barilla. Itse pidän aika kovia paineita, mutta kun takabaksi on usein aika tyhjä, niin himmasin 0.3 baria takarenkaista.
Tehtaan suositus kovassa ajossa tai kuormalla on 2.2 / 3.1, mukavinta kyytiä saa 2.0 / 2.5 barilla. Itse pidän aika kovia paineita, mutta kun takabaksi on usein aika tyhjä, niin himmasin 0.3 baria takarenkaista.
Re: Farkussa
Tuntuu kyllä aika alhaiselta paineelta yleisesti ottaen noinkin painavakeulaiseen autoon ja 16":n renkaille..Mauri H. kirjoitti:Edessä 2.2
Mutta mitäpä minä tiedän.
Napakampi ainakin
Eiköhän se ohjaustunto hieman vielä tarkkene. Ja voit ajaa ramppiin kovempaa, kun ei rengas taivu alle.. Aika jäykkäolkaisiahan ne nuo uudet renkaat on.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Säätöä
Noilla paineilla voi todellakin säätää auton käytöstä. Takavetopeleissä säätöä ei niinkään tarvi, sillä auto käyttäytyy muutoinkin luonnollisesti. Etuvetoisissa sen sijaan löysäämällä takarenkaita saa aikaan mukavaa yliohjaavuutta
Terveisin
Tero
Tero
jep
No niin, kaupungissa käydessäni nostin paineita, eteen 2.5 ja taakse 3.0, kyllä nyt täytyy sanoa että mutkat menevät eleettömän nätisti, vaikka ajoisi hävyttömän lujaa, rengas ei kyllä sorra
Matkustusmukavuus ei ehkä ole nyt paras, mutta minä pidän eritoten tukevasta alustasta.
Matkustusmukavuus ei ehkä ole nyt paras, mutta minä pidän eritoten tukevasta alustasta.
eturenkaiden paineet
Mersussa rengas kääntyy aika voimakkaasti alle käännettäessä joten edessäkin saa olla reilut paineet. Renkaan sortaminen korostuu entisestään kun auton ohjausgeometria on suunniteltu muutenkin "tarjoamaan" renkaankylkeä katuunpäin kun käännytään.
Re: eturenkaiden paineet
Tuo kommentti meni hieman kaljun päälakeni yli...juha kirjoitti:Mersussa rengas kääntyy aika voimakkaasti alle käännettäessä joten edessäkin saa olla reilut paineet. Renkaan sortaminen korostuu entisestään kun auton ohjausgeometria on suunniteltu muutenkin "tarjoamaan" renkaankylkeä katuunpäin kun käännytään.
Voisitko selittää ?
Re: 2,5-3,0
Jukka N. kirjoitti:Siis seitsemääkymppiä käyvä harmaa pieni patu pienessä radanvarren pölyisessä hallissa jyrää herrakansan korkeastikoulutetut yli-insinöörit mennen tullenflosse kirjoitti:Uskon edelleenkin rengasliikkeen äijää, eli nykyrenkaille 2,5-3,0 on hyvä arvo. Tietenkin jos on varaa kuluttaa rengas ennenaikaisesti valmiiksi, niin siitä vain paineet kakkosen pintaan
Mutta jos sinäkin olet samaan mieltä, niin kyllä viimeistään sitten on uskottava
Olisiko noilla kovin alhaisen tuntuisilla suosituspainella sitten jotain tekemistä saksalaisten nopeuksien kanssa? Kyllähän siellä 2.1 barin renkaassakin tietenkin alkaa olla ahdasta, kun on pari tuntia painatettu 200+ km/h bahnia pitkin. Siis jonkinlainen varaus todellisiin käyttöpaineisiin? Sitä taustaa vasten Suomessa saa toki olla se 2.5 jo kylmänäkin.
Tekniikan maailma testasi tuota asiaa jokunen vuosi sitten.
Tilannehan on nykyjään se että renkassa kuin renkaassa on enemmän kuin tarpeeksi kudosta ja renkaat pitävät muotonsa erittäin hyvin riippumatta siitä kuinka paljon ylipainetta niihin laittaa. Ylipaine siis vaikuttaa lähinnä matkustumukavuuteen, pito ja renkaan käytös yleensä sen kuin paranee paineen noustessa.
Sen sijaan alipaine syö helposti laidat sileiksi.
Jos oikein muistan niin TM:än testiautossa (olisikohan ollut joku volvo tai saabi joka oli testiautona) niin paineet vietiin jonnekin 3 kilon paremmalle puolelle ja kierrosajat paranivat sekä jarrutusmatka lyheni. Matkustusmukavuus sensijaan kärsi.
Mutta heti kun mentiin vähänkin liian alhaisiin paineisiin niin kaikki meni väärin. Renkaat kuluivat, ajokäytös ja jarrutusmatkat venyivät jne.
Eli summa summarum niin jos on epävarma niin kannattaa ilman muuta laitta ennemmin liian paljon painetta kuin liian vähän.
Nykyrengashan sinänsähän kestää painetta piktälle 20 kilon yläpuolelle olisiko peräti jonnekin 30 kilon hujakoille ennen kuin pamahtaa. En muista kuinka paljon, mutta ei sitä millään normaalilla kompuralla rikki saa. Rengasliikkeet vetävät niihin asennusvaiheessa yleensä niin paljon kuin kompurasta lähtee, eli normaalisti 10 kilon paremmalle puolelle niin varmistavat että rengas asettuu hyvin.
Tätä taustaa vasten niin olen taipuvainen tukemaan rengasliikkeen neuvoja. Jokainenhan sitten itse päättää että tuntuuko renkaat liian kovilta ja alentaa paineita sitten lähemmäs suosituksia.
Kannattaa kaivaa tuo TM:än juttu joka oli siis joskus pari kolme vuotta sitten jos haluaa tarkistaa ylläolevien mielipiteiden faktataustat koska saatan hyvinkin muistaa jotain väärin.
,Tero
Re: Jep
Mauri H. kirjoitti:Totta, alhaiselta tuntuu, varsinkin kun taakse pitää puhaltaa oikein urakalla... Oli ajatuksena kokeilla edessä 2.4:ää, katsotaan millainen autosta tulee...
Mulla on nyt TE:ssä 2,4 sekä edessä että takana. Ainakin 195/65-koon Vredensteineilla ollaan siinä rajalla, että kevytkulkuisuuden hintana on tärinä, taidan tiputtaa 2,3:een.
Eri asia on, saako noista Vredensteineistä oikein hyviä sitten millään paineilla. Onneksi kunto on (siis gummien) sitä luokkaa, että vaihtoonhan ne menevät suosiolla ennen juhannusta.
Pitäisi muuten aina näissä rengaspainekeskusteluissa muistaa, että asemien mittareilla on taipumusta puhua palturia suuntaan jos toiseen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 2,5-3,0
Kun nykyrenkaassa liian vähän painetta, rengas kuluu keskeltä -> lisää painetta. Kun nykyrenkaassa liian paljon painetta, rengas kuluu reunoilta -> vähennä painetta. Sanoovat rengasliikkeen kundit. Ja paine n. 2,5-3,0 bar (205/65R15).tero kirjoitti: Sen sijaan alipaine syö helposti laidat sileiksi.
Re: eturenkaiden paineet
Niin siis kun käännät pyörät linkkuun niin kaarteen ulompi pyörä kallistuu silmin nähtävästi / enemmän kuin esim. etuvetovehkeissä. Se kuluttaa renkaan olkaa enemmän ja jos ajaa vielä pienillä paineilla niin kuluminen on voimakkaampaa.Pertti A kirjoitti:Tuo kommentti meni hieman kaljun päälakeni yli...juha kirjoitti:Mersussa rengas kääntyy aika voimakkaasti alle käännettäessä joten edessäkin saa olla reilut paineet. Renkaan sortaminen korostuu entisestään kun auton ohjausgeometria on suunniteltu muutenkin "tarjoamaan" renkaankylkeä katuunpäin kun käännytään.
Voisitko selittää ?
Mulla ainakin kului yhdessä kesässä eturenkaiden ulkoreunat huomattavan pyöreiksi 2.2 paineilla. Ulkosyrjät on melkein sakkopinnalla kun muuten on kulutusvaraa reilusti jäljellä. Vaihdoin tietty kuluneet renkaat taakse ja nyt laitoin enemmän ilmaa eturenkaille josko se auttaa ulkoreunan syömiseen. Auraus säädettiin viime kesänä ja keulan nivelet on lähes kaikki uusittu, moottoritiellä menee 140 lasissa kuin juna eli ei aurauskulmat voi hirveästi olla pielessä.
Paineet
Itselläni on renkaat kokoa 225/40/18"
Tuolle koolle on ollut paras ainakin oman kokemuksen mukaan 2.6-2.7 bar. Voi kuulostaa jostakusta aika kovalta mutta kokemus on ollut se että auto rullaa noilla paineilla kevyesti, eikä "uppoa" asfalttiin,
Sekä renkaat kuluu tasaisemmin, kun näissä Meisseleissä on aina se onkelma että madallettu auto auraa aika nätisti takarenkailla, eli pyörät on länkällään.
Tuolle koolle on ollut paras ainakin oman kokemuksen mukaan 2.6-2.7 bar. Voi kuulostaa jostakusta aika kovalta mutta kokemus on ollut se että auto rullaa noilla paineilla kevyesti, eikä "uppoa" asfalttiin,
Sekä renkaat kuluu tasaisemmin, kun näissä Meisseleissä on aina se onkelma että madallettu auto auraa aika nätisti takarenkailla, eli pyörät on länkällään.
Re: eturenkaiden paineet
Tuo rengashan kaatuu mersussa (ainakin W123:ssa) sisäkaarteeseen päin, kuten "kilpa-autossa" kuuluukin paremman pidon saavuttamiseksi.juha kirjoitti: Niin siis kun käännät pyörät linkkuun niin kaarteen ulompi pyörä kallistuu silmin nähtävästi / enemmän kuin esim. etuvetovehkeissä. Se kuluttaa renkaan olkaa enemmän ja jos ajaa vielä pienillä paineilla niin kuluminen on voimakkaampaa.
Mulla ainakin kului yhdessä kesässä eturenkaiden ulkoreunat huomattavan pyöreiksi 2.2 paineilla. Ulkosyrjät on melkein sakkopinnalla kun muuten on kulutusvaraa reilusti jäljellä. Vaihdoin tietty kuluneet renkaat taakse ja nyt laitoin enemmän ilmaa eturenkaille josko se auttaa ulkoreunan syömiseen. Auraus säädettiin viime kesänä ja keulan nivelet on lähes kaikki uusittu, moottoritiellä menee 140 lasissa kuin juna eli ei aurauskulmat voi hirveästi olla pielessä.
Selityksestäsi jäi se käsitys, että rengas taittuisi yläreunastaan ulkokaarteeseen päin, joka olisi kaikkia taiteen sääntöjä vastaan, eikä tuollaista mersua ole tähän mennessä vastaan tullut.
Oletko varma, että kulmat säätänyt kaveri hallitsi Mersujen kulmien säätämisen ?
Re: Paineet
Juu, eikös se niin olekin, että mitä pienempi ilmatila rankaassa, sitä suuremmat paineet pitäisi ollakin? Jostain mulle jäänyt mieleen. Että vanhoissa autoissa kun oli 80- ja 70-profiiliset renkaat, niin paineetkin merkittiin alkavan jostain 2,0 barista. Näin ainakin W123:ssa.Benzo kirjoitti:Itselläni on renkaat kokoa 225/40/18"
Tuolle koolle on ollut paras ainakin oman kokemuksen mukaan 2.6-2.7 bar. Voi kuulostaa jostakusta aika kovalta mutta kokemus on ollut se että
Minulla taitaa olla tällä hetkellä nastarenkaissa (185/70-14) 2,5 joka kulmalla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L:llälle
Niinpä, saa olla aika varovainen matalilla kumeilla kun ajelee noihin monttuihin.
Ottaa matalat renkaat aika terävästi ne montut, jos ei ole tarpeeksi paineita, niin se voi lyödä vanteelle.
Ps. Mitä sitä ei tekisi kauneutensa eteen, kyllä noi 225/40/18" renkaat on todellisuudessa aika huonot ajaa, verrattuna vakiokokoon.
Ottaa matalat renkaat aika terävästi ne montut, jos ei ole tarpeeksi paineita, niin se voi lyödä vanteelle.
Ps. Mitä sitä ei tekisi kauneutensa eteen, kyllä noi 225/40/18" renkaat on todellisuudessa aika huonot ajaa, verrattuna vakiokokoon.