Paljonko paineita suvigumeihin?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Paljonko paineita suvigumeihin?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt ei ole kyse niistä tanssilavan takana koivupöheikössä käytettävistä, vaan aivan Mersun alla olevista. Toisaalta kyse on jälleen hieman akateemisesta utelusta, kuten allekirjoittaneella on usein tapana :shock:

Otetaanpa malliksi 205/15/65, jotka kieppuvat esimerkiksi W126:n alla. Käsikirja sekä bensaluukun pikaopas kertovat, että parin hengen kuormalla ja tyhjällä peräkompulalla eturenkaat tulisivat toimeen peräti 2.1 bar paineella ja takanakin 2.3 olisi ok. Täydellä pokalla 2.3 eteen ja 2.5 taakse. Näin siis muistin mukaan. Joka tapauksessa kumiukko (rengasmies) kehui vakaasti, että raskaassa autossa saa olla 2.5 kautta linjan pienelläkin lastilla; väitti että 65-sarjan rengas taittuu alle tiukissa mutkissa, jos painetta on alle tuon 2.5:n. Näinkö Messukylän gummiguru kävelee tyynesti Stuttgartin insinöörien aivoitusten yli 8)

Ei sen puoleen, nuo 2.5 paineet joka nurkassa eivät ole ollenkaan pahan tuntuiset, mitä nyt kaikkein terävimmissä montuissa hiukan jysäyttää. Ja nokialainen nyt on melkoisen kova jo luontojaan :x . Toisaalta ne ovat tunnottomat mm. nimismiehelle - olisiko tuo sitten laskettava ainoastaan alustan ansioksi :|
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Omat

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Nyt on edessä 2,2 ja takana 2,3. ihan mukavat paineet.

Välillä oli edessä ja takana 2,5, mutta alkoi jo jyristämään huonolla pinnalla. Auto kyllä tuntui liikkuvan melkein itsestään :)
Nuo huoltamoiden mittaritkin näyttävät mitä sattuu, tiedä sitten paljonko mulla oikeesti nyt on.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

2,5-3,0

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Uskon edelleenkin rengasliikkeen äijää, eli nykyrenkaille 2,5-3,0 on hyvä arvo. Tietenkin jos on varaa kuluttaa rengas ennenaikaisesti valmiiksi, niin siitä vain paineet kakkosen pintaan :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: 2,5-3,0

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

flosse kirjoitti:Uskon edelleenkin rengasliikkeen äijää, eli nykyrenkaille 2,5-3,0 on hyvä arvo. Tietenkin jos on varaa kuluttaa rengas ennenaikaisesti valmiiksi, niin siitä vain paineet kakkosen pintaan :shock:
Siis seitsemääkymppiä käyvä harmaa pieni patu pienessä radanvarren pölyisessä hallissa jyrää herrakansan korkeastikoulutetut yli-insinöörit mennen tullen :shock:
Mutta jos sinäkin olet samaan mieltä, niin kyllä viimeistään sitten on uskottava :D
Olisiko noilla kovin alhaisen tuntuisilla suosituspainella sitten jotain tekemistä saksalaisten nopeuksien kanssa? Kyllähän siellä 2.1 barin renkaassakin tietenkin alkaa olla ahdasta, kun on pari tuntia painatettu 200+ km/h bahnia pitkin. Siis jonkinlainen varaus todellisiin käyttöpaineisiin? Sitä taustaa vasten Suomessa saa toki olla se 2.5 jo kylmänäkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ässä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Valmistajan suositus 300SE:lle:

2,3/2,4 (etu/taka) 1-3 henk.
2,5/3,1 täyspokalle.

Ja kovassa ajossa pitää olla enemmän paineita, ettei rengas lumpsahda vanteelta. Tuo erittäin tärkeää erityisesti 123D:llä ajellessa, koska siinä sitä tehoa on juhlavasti tarjolla. :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Ässä

Viesti Kirjoittaja PM »

flosse kirjoitti:Valmistajan suositus 300SE:lle:

2,3/2,4 (etu/taka) 1-3 henk.
2,5/3,1 täyspokalle.
No johan on painetta :shock: , varsinkin jos vertaa näihin Misukoihin.

300SE:ssä onkin sitten vähän erilaiset paineet, mutta on erilainen tuo gummikin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Ässä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

flosse kirjoitti:Valmistajan suositus 300SE:lle:

2,3/2,4 (etu/taka) 1-3 henk.
2,5/3,1 täyspokalle.
Mistä löysit moiset arvot? Katselin juuri omasta pensaluukunkannen sisäpuolen tarrasta, että 1-3 henkeä: eteen 2.1 ja taakse 2.2., isomalla kuormalla: eteen 2.3. ja taakse 2.4.... Vai olisiko SEL-kopassa toisenlaiset arvot. Ei kyllä käy järkeen oikein sekään, varsinkin kun auto on lisäksi hiukan pätkää painavampi. Vaikka ei se 20 kg maata merelle vie edes teoriassa :|
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Nokian taulukosta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Surffailin tuossa Nokian sivuille. Koitin myös Misukan ja Hyvän Vuoden vastaavia taulukoita, mutta ne olivat jumissa (siis nuo autokohtaiset taulukot).

Nuo SE:n arvot taitavat olla vähän 126:tta uudemmalle mallille, kun vannekokokin on 16" :wink:

Summa summarum, ajan 2,5 painella autolla kuin autolla. Helppo muistaa :shock:

PS. Rengassivuilla painotettiin, että paineet tulee tarkistaa viileillä renkailla. Siis kaffelle ennen paineen tarkistusta...
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Varmaankin

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Voisi käydä hyvinkin järkeen, että malli olisi W140. Siinä alkaa painoa olla jo niin paljon 126:aa enemmän.
Vaan uusilla renkailla oli helppo hakea oikeat paineet ammoiseen turpauunoon. 195/15/50 taisi olla koko ja kukaan ei tiennyt sanoa oikeaa painelukemaan lonkalta. Aivan tuoreessa gummissa kulumisjäljet tai oikeastaan lika näkyy hyvin (tai sitten sutaisee maaliviivan kulutuspinnan yli). Jos ei kulu keskeltä enempää kuin sivuiltakaan, niin ollaan jo lähellä.
Jos syö sivuja niin ollaan alipaineessa, jos keskeltä niin mennään yli.
Vaan nykyrenkailla tämäkään kansaviisaus ei taida enää päteä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

reilusti

Viesti Kirjoittaja juha »

Laitoin w124:seen 2.5 kaikkiin renkaisiin kun vaihdoin kesäkumit alle. 195/65 sarjan rengas kaatuu vanteen alle pienemmillä paineilla ;-)

Faktatietoa rengaspaineista saa viimekesän tm:stä. Yleinen harha on että liian suuri paine kuluttaa rengasta keskeltä. Tämä ei pidä nykyrenkailla paikkaansa sillä kova paine "työntää" renkaankylkiä ulospäin mutta ei pullista kulutuspinnan keskikohtaa kuten yleinen luulo on.

Totta on myös se että pieni alipaine on nykyrenkaille paljon haitallisempaa kuin reiluhko ylipaine. Alipainenen rengas elää enemmän, se lämpenee ja vierintävastus on suurempi.
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Bensatankin luvuista..

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

..korjatkaa jos ihan väärin huutelen, mutta ainakin rengasliikkeen omistava tuttuni valisti joskus aikoinani aluvanteiden yhteydessä käytettävistä hieman kovemmista paineista ~2.5. Autona oli silloin Sitikka, jossa normipaineet taulukon mukaan olivat ~2.0 pinnassa.
Koneella on koneen tahti
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mulla on tollanen c-farkku, onkohan se w202 , työajossa ja tulee kilsoja noin 100 tkm vuodessa, joten renkaitakin menee. Ajoin ensin 2,3 paineilla, kulu pyöreeks. Seuraava sarja 2,7 ja kulu aika tasasesti. Seuraava 2,5 ja se on siinä. Kuluu aika tasasesti mutta kannattaa vaihtaa vaikka kymppitonnin välein edestä taakse niin kuluu tasasesti. Autotehtaan suositukset on pehmeitä, koska ne kilpailee mukavuudella. Niitä ei kiinnosta, että miten se rengas kuluu joskus hamassa tulevaisuudessa vaan ainoastaan, miltä auto tuntuu.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Farkussa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Edessä 2.2 ja takana tällä hetkellä 2.8.

Tehtaan suositus kovassa ajossa tai kuormalla on 2.2 / 3.1, mukavinta kyytiä saa 2.0 / 2.5 barilla. Itse pidän aika kovia paineita, mutta kun takabaksi on usein aika tyhjä, niin himmasin 0.3 baria takarenkaista.
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Re: Farkussa

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Mauri H. kirjoitti:Edessä 2.2
Tuntuu kyllä aika alhaiselta paineelta yleisesti ottaen noinkin painavakeulaiseen autoon ja 16":n renkaille..

Mutta mitäpä minä tiedän. 8)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Totta, alhaiselta tuntuu, varsinkin kun taakse pitää puhaltaa oikein urakalla... Oli ajatuksena kokeilla edessä 2.4:ää, katsotaan millainen autosta tulee...
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Napakampi ainakin

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Eiköhän se ohjaustunto hieman vielä tarkkene. Ja voit ajaa ramppiin kovempaa, kun ei rengas taivu alle.. :) Aika jäykkäolkaisiahan ne nuo uudet renkaat on.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Säätöä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Noilla paineilla voi todellakin säätää auton käytöstä. Takavetopeleissä säätöä ei niinkään tarvi, sillä auto käyttäytyy muutoinkin luonnollisesti. Etuvetoisissa sen sijaan löysäämällä takarenkaita saa aikaan mukavaa yliohjaavuutta :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

jep

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No niin, kaupungissa käydessäni nostin paineita, eteen 2.5 ja taakse 3.0, kyllä nyt täytyy sanoa että mutkat menevät eleettömän nätisti, vaikka ajoisi hävyttömän lujaa, rengas ei kyllä sorra :wink:

Matkustusmukavuus ei ehkä ole nyt paras, mutta minä pidän eritoten tukevasta alustasta.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

eturenkaiden paineet

Viesti Kirjoittaja juha »

Mersussa rengas kääntyy aika voimakkaasti alle käännettäessä joten edessäkin saa olla reilut paineet. Renkaan sortaminen korostuu entisestään kun auton ohjausgeometria on suunniteltu muutenkin "tarjoamaan" renkaankylkeä katuunpäin kun käännytään.
Vieras

Re: eturenkaiden paineet

Viesti Kirjoittaja Vieras »

juha kirjoitti:Mersussa rengas kääntyy aika voimakkaasti alle käännettäessä joten edessäkin saa olla reilut paineet. Renkaan sortaminen korostuu entisestään kun auton ohjausgeometria on suunniteltu muutenkin "tarjoamaan" renkaankylkeä katuunpäin kun käännytään.
Tuo kommentti meni hieman kaljun päälakeni yli...

Voisitko selittää ?
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,5-3,0

Viesti Kirjoittaja tero »

Jukka N. kirjoitti:
flosse kirjoitti:Uskon edelleenkin rengasliikkeen äijää, eli nykyrenkaille 2,5-3,0 on hyvä arvo. Tietenkin jos on varaa kuluttaa rengas ennenaikaisesti valmiiksi, niin siitä vain paineet kakkosen pintaan :shock:
Siis seitsemääkymppiä käyvä harmaa pieni patu pienessä radanvarren pölyisessä hallissa jyrää herrakansan korkeastikoulutetut yli-insinöörit mennen tullen :shock:
Mutta jos sinäkin olet samaan mieltä, niin kyllä viimeistään sitten on uskottava :D
Olisiko noilla kovin alhaisen tuntuisilla suosituspainella sitten jotain tekemistä saksalaisten nopeuksien kanssa? Kyllähän siellä 2.1 barin renkaassakin tietenkin alkaa olla ahdasta, kun on pari tuntia painatettu 200+ km/h bahnia pitkin. Siis jonkinlainen varaus todellisiin käyttöpaineisiin? Sitä taustaa vasten Suomessa saa toki olla se 2.5 jo kylmänäkin.

Tekniikan maailma testasi tuota asiaa jokunen vuosi sitten.

Tilannehan on nykyjään se että renkassa kuin renkaassa on enemmän kuin tarpeeksi kudosta ja renkaat pitävät muotonsa erittäin hyvin riippumatta siitä kuinka paljon ylipainetta niihin laittaa. Ylipaine siis vaikuttaa lähinnä matkustumukavuuteen, pito ja renkaan käytös yleensä sen kuin paranee paineen noustessa.

Sen sijaan alipaine syö helposti laidat sileiksi.

Jos oikein muistan niin TM:än testiautossa (olisikohan ollut joku volvo tai saabi joka oli testiautona) niin paineet vietiin jonnekin 3 kilon paremmalle puolelle ja kierrosajat paranivat sekä jarrutusmatka lyheni. Matkustusmukavuus sensijaan kärsi.

Mutta heti kun mentiin vähänkin liian alhaisiin paineisiin niin kaikki meni väärin. Renkaat kuluivat, ajokäytös ja jarrutusmatkat venyivät jne.

Eli summa summarum niin jos on epävarma niin kannattaa ilman muuta laitta ennemmin liian paljon painetta kuin liian vähän.

Nykyrengashan sinänsähän kestää painetta piktälle 20 kilon yläpuolelle olisiko peräti jonnekin 30 kilon hujakoille ennen kuin pamahtaa. En muista kuinka paljon, mutta ei sitä millään normaalilla kompuralla rikki saa. Rengasliikkeet vetävät niihin asennusvaiheessa yleensä niin paljon kuin kompurasta lähtee, eli normaalisti 10 kilon paremmalle puolelle niin varmistavat että rengas asettuu hyvin.

Tätä taustaa vasten niin olen taipuvainen tukemaan rengasliikkeen neuvoja. Jokainenhan sitten itse päättää että tuntuuko renkaat liian kovilta ja alentaa paineita sitten lähemmäs suosituksia.

Kannattaa kaivaa tuo TM:än juttu joka oli siis joskus pari kolme vuotta sitten jos haluaa tarkistaa ylläolevien mielipiteiden faktataustat koska saatan hyvinkin muistaa jotain väärin.

,Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jep

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Totta, alhaiselta tuntuu, varsinkin kun taakse pitää puhaltaa oikein urakalla... Oli ajatuksena kokeilla edessä 2.4:ää, katsotaan millainen autosta tulee...


Mulla on nyt TE:ssä 2,4 sekä edessä että takana. Ainakin 195/65-koon Vredensteineilla ollaan siinä rajalla, että kevytkulkuisuuden hintana on tärinä, taidan tiputtaa 2,3:een.
Eri asia on, saako noista Vredensteineistä oikein hyviä sitten millään paineilla. Onneksi kunto on (siis gummien) sitä luokkaa, että vaihtoonhan ne menevät suosiolla ennen juhannusta.

Pitäisi muuten aina näissä rengaspainekeskusteluissa muistaa, että asemien mittareilla on taipumusta puhua palturia suuntaan jos toiseen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

2,4 eteen / taakse. näin suositeltiin ammattiauttajien luona - se on ollut hyvä.
(225/50x16)
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 2,5-3,0

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

tero kirjoitti: Sen sijaan alipaine syö helposti laidat sileiksi.
Kun nykyrenkaassa liian vähän painetta, rengas kuluu keskeltä -> lisää painetta. Kun nykyrenkaassa liian paljon painetta, rengas kuluu reunoilta -> vähennä painetta. Sanoovat rengasliikkeen kundit. Ja paine n. 2,5-3,0 bar (205/65R15). :)
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: eturenkaiden paineet

Viesti Kirjoittaja juha »

Pertti A kirjoitti:
juha kirjoitti:Mersussa rengas kääntyy aika voimakkaasti alle käännettäessä joten edessäkin saa olla reilut paineet. Renkaan sortaminen korostuu entisestään kun auton ohjausgeometria on suunniteltu muutenkin "tarjoamaan" renkaankylkeä katuunpäin kun käännytään.
Tuo kommentti meni hieman kaljun päälakeni yli...

Voisitko selittää ?
Niin siis kun käännät pyörät linkkuun niin kaarteen ulompi pyörä kallistuu silmin nähtävästi / enemmän kuin esim. etuvetovehkeissä. Se kuluttaa renkaan olkaa enemmän ja jos ajaa vielä pienillä paineilla niin kuluminen on voimakkaampaa.
Mulla ainakin kului yhdessä kesässä eturenkaiden ulkoreunat huomattavan pyöreiksi 2.2 paineilla. Ulkosyrjät on melkein sakkopinnalla kun muuten on kulutusvaraa reilusti jäljellä. Vaihdoin tietty kuluneet renkaat taakse ja nyt laitoin enemmän ilmaa eturenkaille josko se auttaa ulkoreunan syömiseen. Auraus säädettiin viime kesänä ja keulan nivelet on lähes kaikki uusittu, moottoritiellä menee 140 lasissa kuin juna eli ei aurauskulmat voi hirveästi olla pielessä.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Paineet

Viesti Kirjoittaja mc »

Itselläni on renkaat kokoa 225/40/18"

Tuolle koolle on ollut paras ainakin oman kokemuksen mukaan 2.6-2.7 bar. Voi kuulostaa jostakusta aika kovalta mutta kokemus on ollut se että auto rullaa noilla paineilla kevyesti, eikä "uppoa" asfalttiin,

Sekä renkaat kuluu tasaisemmin, kun näissä Meisseleissä on aina se onkelma että madallettu auto auraa aika nätisti takarenkailla, eli pyörät on länkällään.
Vieras

Re: eturenkaiden paineet

Viesti Kirjoittaja Vieras »

juha kirjoitti: Niin siis kun käännät pyörät linkkuun niin kaarteen ulompi pyörä kallistuu silmin nähtävästi / enemmän kuin esim. etuvetovehkeissä. Se kuluttaa renkaan olkaa enemmän ja jos ajaa vielä pienillä paineilla niin kuluminen on voimakkaampaa.
Mulla ainakin kului yhdessä kesässä eturenkaiden ulkoreunat huomattavan pyöreiksi 2.2 paineilla. Ulkosyrjät on melkein sakkopinnalla kun muuten on kulutusvaraa reilusti jäljellä. Vaihdoin tietty kuluneet renkaat taakse ja nyt laitoin enemmän ilmaa eturenkaille josko se auttaa ulkoreunan syömiseen. Auraus säädettiin viime kesänä ja keulan nivelet on lähes kaikki uusittu, moottoritiellä menee 140 lasissa kuin juna eli ei aurauskulmat voi hirveästi olla pielessä.
Tuo rengashan kaatuu mersussa (ainakin W123:ssa) sisäkaarteeseen päin, kuten "kilpa-autossa" kuuluukin paremman pidon saavuttamiseksi.

Selityksestäsi jäi se käsitys, että rengas taittuisi yläreunastaan ulkokaarteeseen päin, joka olisi kaikkia taiteen sääntöjä vastaan, eikä tuollaista mersua ole tähän mennessä vastaan tullut.

Oletko varma, että kulmat säätänyt kaveri hallitsi Mersujen kulmien säätämisen ?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Benzo kirjoitti:Itselläni on renkaat kokoa 225/40/18"

Tuolle koolle on ollut paras ainakin oman kokemuksen mukaan 2.6-2.7 bar. Voi kuulostaa jostakusta aika kovalta mutta kokemus on ollut se että
Juu, eikös se niin olekin, että mitä pienempi ilmatila rankaassa, sitä suuremmat paineet pitäisi ollakin? Jostain mulle jäänyt mieleen. Että vanhoissa autoissa kun oli 80- ja 70-profiiliset renkaat, niin paineetkin merkittiin alkavan jostain 2,0 barista. Näin ainakin W123:ssa.

Minulla taitaa olla tällä hetkellä nastarenkaissa (185/70-14) 2,5 joka kulmalla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Timo L:llälle

Viesti Kirjoittaja mc »

Niinpä, saa olla aika varovainen matalilla kumeilla kun ajelee noihin monttuihin.

Ottaa matalat renkaat aika terävästi ne montut, jos ei ole tarpeeksi paineita, niin se voi lyödä vanteelle.

Ps. Mitä sitä ei tekisi kauneutensa eteen, :D kyllä noi 225/40/18" renkaat on todellisuudessa aika huonot ajaa, verrattuna vakiokokoon.
Vastaa Viestiin