Tarinaa ja kuvia 300 CE 1989

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tenox kirjoitti:EDIT: Eikä muuten mielestäni mene perse pystyssä, vai joko Timo on vaihtanut etujousien kumit?
Moi, en ole vielä vaihtanut, perjantaina olisi tarkoitus. En tiedä mistä johtuu, tuossa kuvassa oli vain tankki täynnä. Borbeteilla taas näytti että se oli aina perä pystyssä, näköharhaako vain?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä ufoissa on imua :lol: . Ne ovat siinä mielessä hyvä ratkaisu, että mikäli aluvannevalinnasta tuntee epävarmuutta, niin ufot sopivat aina - ne eivät koskaan ole pahan näköiset.
Sama koskee omaan silmään W123-malleja. Pitkällä juoksulla ja monenlaiset vaihtoehdot tutkailtua on korin väriin maalattu teräskapseli sittenkin "kestävin" katsella, barokit hyvänä kakkosena.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Alla kuva nykytilasta, eteen vaihdettu "3"-kumit, nyt auto on aika hyvin tasapainossa. Kuopion reissulla tuli havaittua, että jäisellä asvaltilla ja puuskittaisella sivutuulella auto on aika ilkeä ajettava. Tarkempi tutkiskelu osoitti iskunvaimentimien vaihdon olevan melko ajankohtaista. Takapään kolinaa voisi tutkia sitten samalla. Tuntuu että mitä enemmän lastia on päällä, sitä vähemmän kolisee terävissä kuopissa.

Kuva
Viimeksi muokannut Timo L., Pe 11.12.2009 23:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tuohan on kuva kuin suoraan Sindelfingenin luovutushallista. 8)
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Talviloma on saatu kulumaan - missäs muussa - kuin autojen kimpussa. Coupeen on nyt istutettu uutta osaa reilumminkin. Parahiksi mittariin kääntyi 160 000 km. Proseduuri aloitettiin öljyn- ja sytytystulppien vaihdolla. Öljyksi lykkäsin samaa kuin farkkuunkin, Shell 5W-40. Katsotaan mitä öljynsyönti tästä tykkää (eipä tuota nyt niin hirveästi ole kulunut). Suodattimen vaihto oli pettymys, irroitettaessa ainakin paikalla ollut M-Filterin suodatin tyhjensi itsensä startin päälle :? .

Tulpat ostin merkkiliikkeestä, paketti sisälsi Bosch Super H 8 DCO tms. Tuntui auttavan vähän tyhjäkäynnin vaelteluun.

Aiemmin havaittu ohjaustehostimen valittaminen poistui lähes kokonaan, kun vaihdoin ot:n suodattimen ja öljyt 1,5 kertaa.

W124-teemapäiväreissulla Kuopioon havaittu levottomuus paljaalla asvaltilla on nyt korjattu melkein kokonaan, samoin ohjauksen lisäntynyt jäykkyys. Eilen vaihdoin tosiaan vaihdon tarpeessa olleet iskunvaimentimet. Tänään oli varattu aika tyhjäkäynnin tutkiskeluun, mutta sen ollessa nyt sekundääriongelma päätettiin keskittyä pyöräntuennan/ohjauksen ongelmiin. Kun ammattimies kävi tutkimaan, johan alkoi remppakohteita löytyä:

-molemmat alapallonivelet edestä väljät, vasemmanpuoleinen lähes irti
-vas. raidetangon pää väljä
-ohjausiskunvaimennin täysin väljä
-apusimpukassa pieni välys
-taka-alatukivarren ulompi nivel aavistuksen väljä

Lisäksi mystinen kolina takaa oikealta terävissä kuopissa johtuu kuin johtuukin tasonsäätöiskarin alapään nivelen väljyydestä. Nyt vaihdettiin alapallot, raidetanko sekä takatuennan nivel. Vaihdan itse ennen nelipyöräsuuntausta ohjausiskarin sekä apusimpukan korjaussarjan. Tasonsäätöiskarit menevät myös vaihtoon myöhemmin keväällä (Veho 381 e/kpl, KL 275 e/kpl + toim. kulut, RTO kysymättä).

Vikojen ripeästä selvityksestä ja tähänastisesta asennustyöstä lämmin kiitos Savonlinnan Etelä-Savon Auton V. Turtiaiselle!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Aika nopeasti menneet nuo alustan osat, kun viime katsastuksessa alustasta tuli vielä kehuja kaikinpuolin.. (ei väljää missään) :?: Vaihdoitko muuten tulpat ihan vartavasten tyhjäkäyntiasiaan liittyen vai miksi? (Aika tuoreet oli paikoillaankin ja käsittääkseni ihan oikeanlaiset.)

Vaan hienoa kuulla, että vanhusta huolletaan ja pidetään hyvänä!
-A-J-
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

hei, hyvä tosta tulee. kommentti: ei pitäis olla tarvetta vaihtaa tasonsäätöiskareita noilla kilsoilla. vaihda vain se iskarin alanivel vai mikä pusla siellä onkaan, kaippa niitäkin jostain saa. terv.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tenox kirjoitti:Aika nopeasti menneet nuo alustan osat, kun viime katsastuksessa alustasta tuli vielä kehuja kaikinpuolin.. (ei väljää missään) :?: Vaihdoitko muuten tulpat ihan vartavasten tyhjäkäyntiasiaan liittyen vai miksi? (Aika tuoreet oli paikoillaankin ja käsittääkseni ihan oikeanlaiset.)
Moi! En tiedä miten siellä päin katsastetaan, mutta minusta täällä etupää nostetaan alatukivarresta, jolloin väljyys ei näy! Eikös se silloin ikäänkuin tiukkaannu tuo alapallo? No, se siitä, ei minustakaan autoa noutaessa se seilannut noin paljoa.

Tulpat vaihdoin osittain tyhjäkäynnin vuoksi, osittain siksi, että tapanani on ollut vaihtaa yleiset huolto-osat kun joku auto minulle on tullut :-).
Tomi kirjoitti:hei, hyvä tosta tulee. kommentti: ei pitäis olla tarvetta vaihtaa tasonsäätöiskareita noilla kilsoilla. vaihda vain se iskarin alanivel vai mikä pusla siellä onkaan, kaippa niitäkin jostain saa. terv.
Alapään niveltä ei toimiteta erikseen, muutenhan se olisi toki tullut kysymykseen. Sen verran mukavuudenhaluinen taidan olla, että itse en niveltä alapäähän käy etsimään eli vaihtamaan. Katsellaan nyt tässä, iskari ei ole niin kiireinen asia kun se muuten toimii.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

M103 on muuten pelannut hyvin, pari aamua sitten vaan kävi kenkkuilemaan rouvalle. Pari minuuttia yritti usein startein hangata käyntiin, lupasi vaan ei kestänyt käynnissä. Lopulta lähti käyntiin. Auto oli seisonut kaksi vuorokautta, sitä ennen pelannut mainiosti. Mikä lienee tullut... Nyt myös kuulostaa, että pa-pumppu surisee äänekkäämmin. Avasin eilen virranjakajan kannen. Kannessa oli sisäpuolella "roskia", pyörijäkö lienee heitellyt. Navoissa näkyi ikäänkuin hapettumia. Pyörijän kunnosta en osaa sanoa mitään kun en uutta ole kädessä pitänyt.

No, tilasin joka tapauksessa uudet kannen, pyörijän ja kannen päälle tulevan muovin. Samoin polttoainesuodatin menee vaihtoon. Ohjausiskari ja apusimpukan Lemförder-korjaussarja saapuivat myös, on taas viikonlopulle virikettä. Pyörijän ja kannen vaihdossa ei taida olla tässäkään mitään erikoista, vaikka jakajan sijoitus poikkeaakin "normaalista"?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Timo L. kirjoitti:M103 on muuten pelannut hyvin, pari aamua sitten vaan kävi kenkkuilemaan rouvalle. Pari minuuttia yritti usein startein hangata käyntiin, lupasi vaan ei kestänyt käynnissä. Lopulta lähti käyntiin. Auto oli seisonut kaksi vuorokautta, sitä ennen pelannut mainiosti. Mikä lienee tullut... Nyt myös kuulostaa, että pa-pumppu surisee äänekkäämmin. Avasin eilen virranjakajan kannen. Kannessa oli sisäpuolella "roskia", pyörijäkö lienee heitellyt. Navoissa näkyi ikäänkuin hapettumia. Pyörijän kunnosta en osaa sanoa mitään kun en uutta ole kädessä pitänyt.

No, tilasin joka tapauksessa uudet kannen, pyörijän ja kannen päälle tulevan muovin. Samoin polttoainesuodatin menee vaihtoon. Ohjausiskari ja apusimpukan Lemförder-korjaussarja saapuivat myös, on taas viikonlopulle virikettä. Pyörijän ja kannen vaihdossa ei taida olla tässäkään mitään erikoista, vaikka jakajan sijoitus poikkeaakin "normaalista"?
Niin se minullakin alkoi, vaikka onkin kyseessä eri bensakone. Tai minulla se alkoi sillä että vähän piteni starttaus ja päivä päivältä enemmän starttautti ennen kuin hörähti tulille. Nyt joutuu starttauttaan melko pitkään ennen kuin hörähtää käyntiin. Outo juttu, mutta uskoisin että se korjaantuu kun vaihtelen nuo sytytyspuolen osat tässä tämän kuun aikana. Tarvisi varmaan myös tarkastaa tuo polttoainepumpun rele samalla, että onko pahasti hapettunut. Ei siinä paljon muita vaihtoehtoja jää.
220.128 Black Mirror
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vappu menikin ajellessa merkkiliikkeen Corolla '06:lla, kun coupen vein sinne aattona tasonsäätöiskareiden ja jousten vaihtoa varten. Ei ole uudehkokaan, 32 tkm ajettu, 19 t€ maksava Corolla minun juttuni.

Sitten viime kirjoituksen auto on saanut uudet etukaiuttimet (Rainbow SL120). Kyllä muuten soi hyvin, pelkän Beckerinkin kanssa. Vahvistinkin olisi, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi asentaa sitä. Lisäksi virranjakaja ja suojamuovi vaihdettiin uusiin entisten ollessa vaihtokunnossa. Tänään tilasin Berun OEM-tulpanjohtosarjan Venetmäeltä, kun ykköspytyn johto näytti lähes tuplat vastusta. Hinta oli 100 e, Eurocable olisi ollut tarvikeliikkeestä 60 e.

Ostaessa kenkkuillut keskikonsolissa oleva vas. takalasin katkaisija toimii, kun sitä painaa pitkään ja voimakkaasti pohjaan. Kosketusvika näemmä, pitää purkaa katkaisija kun saan aikaiseksi.

Kuskin oviaukon lasitiivisteen halkeama on ensihätään korjattu mailateipillä.

Sitten varsinaiseen kohokohtaan, tasonsäätöiskunvaimentimien vaihtoon. 9.3. diagnosoitu oik. iskarin alapään nivelen väljyydestä aiheutuva kolina katosi tyystin. Vaihdettuja osia olivat siis

-molemmat tasonsäätöiskunvaimentimet
-molemmat painevaraajat
-etujouset ja takajouset
-litra ZH-M öljyä
-2 tiivistettä palloihin.

Kun ajoin kotiin, ihmettelin että kylläpä perä pomputtaa heitoissa. Kotona painelin takapäätä käsin/istuen ja joustoa ei ollut ensinkään! Meinasi taas keittää... Soittelin sitten nimim. "dieselflosselle" ja yhdessä tuumin päättelimme että joko uusissa paineakuissa on valmistusvika tai järjestelmässä on ilmaa. Kävin sitten ajamassa pikataipaleen mutkaista kantatietä niin että itseäkin hirvitti ja katso, kotipihaan tullessa pomputus oli vähentynyt huomattavasti ja paikallaan ollessa peräpää jousti lähes samalla tavalla kuin farmarissani. Eli olisikohan systeemiin jäänyt vähän ilmaa ja järjestelmä ilmasi itse itseään sitä kuritettaessa pikataipaleella? Katsotaan nyt aamulla mikä on tilanne.
Mutta joka tapauksessa onpa jämäkkä ajettava nyt, ei kolise _mikään_ minkäänlaisissa kuopissa. Kalliiksihan se tuli mutta tulipa tehtyä.

Nyt kun alusta tuntuu olevan osapuilleen kunnossa, seuraavana pitäisi tutkia tyhjäkäynnin ajoittainen vaeltelu. Forte-käsittely polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä 1,5 kk sitten ei tuntunut tehoavan juuri lainkaan. Tosin tuota tyhjäkäynnin vaeltelua ei oikeastaan huomaa, JOS tandempumppu tai mikä nyt onkaan ei pitäisi valittavaa ääntä. Lieneekö se sitten suurempi ongelma... Toinen tarkkailtava kohde on automaattivaihteisto. Nyt pari kertaa on käynyt niin, että rivakassa kickdown-ohituksessa 3->4 vaihdossa kierrokset ovat karanneet ylöspäin, eli laatikko on luistanut. Öljyä on riittävästi laatikossa. Huolto-ohjelman mukainen öljynvaihto tulisi vasta 20 tkm:n kuluttua. Tarkkaillaan tilannetta.

PS. Kyllä se Corolla pääasiassa seisoi vapun pihassa, farkulla ajeltiin :wink: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Torstaina sain autoon viimeinkin kesärenkaat alle, originaalikoon Continental Premium Contact 2. Kilometrejä tulikin viikonloppuna lähes tuhat, ja sen perusteella renkaat vaikuttavat mainioille tuohon autoon. Eritoten meluttomuus on mahtavaa, karisi kyllä talviset ajatukset lisäeristämisestä bitumilla. Karhun urissa vain pientä uraherkkyyttä havaittu.

Jalasjärven reissulla tuli myös huomattua, että coupe on kyllä paras matka-auto mitä minulla on ollut

-kyyti on erittäin hiljaista (mailateippi oli onnistunut ratkaisu tiivisteen korjaamisessa)
-ohitukset sujuvat ripeästi (kuutonen vetää kauniisti ja korkealle)
-alusta on erittäin jämäkkä, auto kulkee suoraan (ja se tuntui lompakossa)
-kulutus on maantiellä kohtuullinen.

Kulutuksesta sen verran, että 800 km pätkällä 9,8 litraa/100 km; neula oli mielestäni aika pitkälti 120 tietämissä. 1-4/2007 ajanjakson kulutus oli muistaakseni 11,4 l/100 km, 80 % kaupunkiajoa. Tuo maantiekulutus yllätti kyllä positiivisesti.

Öljyä lisäsin tuolle 800 km:n reissulle lähtiessä n. 7 dl, perillä n. 3 dl, mutta suht samalla ajotyylillä suoritetun paluumatkan jälkeen öljynpinta on yhä maksimissa. Enpä taida uhrata kovasti ajatusta tuolle öljynkulutukselle. Kulunki taitaa lisääntyä ripeällä ajotavalla.

Edit. Niin, takapää on mielestäni ehkä aavistuksen liian korkealla alustaremontin jäljiltä. Edessä on kolmosen ja takana kakkosen kumit. Tehtaan mukaan edessä pitäisi olla neloset. Jos ehkä 10 mm saisi takapäätä alemmaksi auto näyttäisi paremmalta. Kokeilin laskea takapäätä tasonsäätötankoa pidentämällä, mutta ainakaan 100 km:n ajon jälkeen muutosta ei ole tapahtunut. Pidensin tankoa kiertämällä alempaa palloniveltä ehkä 5 mm alemmaksi (eli tankoa pidemmäksi), teinkö jotain väärin vai onkohan venttiili ehkä jumissa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...korkeus säädetään jousilla ja kumeilla ei tangolla :shock:
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Timo L. kirjoitti: -kulutus on maantiellä kohtuullinen.

Kulutuksesta sen verran, että 800 km pätkällä 9,8 litraa/100 km; neula oli mielestäni aika pitkälti 120 tietämissä. 1-4/2007 ajanjakson kulutus oli muistaakseni 11,4 l/100 km, 80 % kaupunkiajoa. Tuo maantiekulutus yllätti kyllä positiivisesti.
Tuo on kyllä mielenkiintoista. Itse pidin tarkkaa kirjaa auton kulutuksesta silloin kun se minulla vielä oli ja sain n. 10tkm kokonaiskulutuksen keskiarvoksi 12,15l / 100km. Jonkinmoinen ero kuitenkin, enkä mielestäni aja edes raskaalla kaasujalalla ja kaiken lisäksi minulla kaupunkiajoa ehkä 20% kaikesta ajosta. Maantiellä en päässyt alle 10l / 100km mitenkäänpäin. :?:

Mukavia kilometrejä!
-A-J-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti: Kun ajoin kotiin, ihmettelin että kylläpä perä pomputtaa heitoissa. Kotona painelin takapäätä käsin/istuen ja joustoa ei ollut ensinkään! Meinasi taas keittää... Soittelin sitten nimim. "dieselflosselle" ja yhdessä tuumin päättelimme että joko uusissa paineakuissa on valmistusvika tai järjestelmässä on ilmaa. Kävin sitten ajamassa pikataipaleen mutkaista kantatietä niin että itseäkin hirvitti ja katso, kotipihaan tullessa pomputus oli vähentynyt huomattavasti ja paikallaan ollessa peräpää jousti lähes samalla tavalla kuin farmarissani. Eli olisikohan systeemiin jäänyt vähän ilmaa ja järjestelmä ilmasi itse itseään sitä kuritettaessa pikataipaleella?
Jep. Sama ilmiö oli itsellä aikanaan kun farkkuun ne painekellot vaihdettiin, sain oikein korjaamolta ohjeenkin että rauhallista ajoa ensi alkuun niin ilma pumppautuu hissukseen pois.

On kyä jesuksen hyvännäköinen pirssi, harvoin näkee CE-mallia niillä pyörillä jotka luoja sitä varten suunnitteli. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tenox kirjoitti:Tuo on kyllä mielenkiintoista. Itse pidin tarkkaa kirjaa auton kulutuksesta silloin kun se minulla vielä oli ja sain n. 10tkm kokonaiskulutuksen keskiarvoksi 12,15l / 100km. Jonkinmoinen ero kuitenkin, enkä mielestäni aja edes raskaalla kaasujalalla ja kaiken lisäksi minulla kaupunkiajoa ehkä 20% kaikesta ajosta. Maantiellä en päässyt alle 10l / 100km mitenkäänpäin.
Tere!

Joo, eiköhän se kohoa kesää kohti tuo kulutus, kun ilmastointia käy pitämään enemmän päällä. Jännä juttu muuten, farkussa ilmastointi on koko ajan päällä, coupessa huomattavasti harvemmin. Johtuneeko alitajunnassa siitä, että konsolissa ei pidä palaa ylimääräisiä valoja (vrt. coupen vanhempi systeemi)..? :D Mitä tuolla nyt on joku reipas 5000 km ajettu, niin ei 11,4 litran keskikulutus kuitenkaan hurjan kaukana ole sinun saavuttamastasi 12,15 litrasta per 100 km. En tiedä sitten kuinka nuo vaihdetut sytytyspuolen osat vaikuttavat.

Eilen asensin tulppiin uudet Berun kuparikaapelit. Hölmöyksissäni en muistanut tilata myös puolan johtoa. Onkohan sillä väliä, kun se on nyt silikonijohto ja muut kuparijohtoja? Mikä sen vastus kuuluisi olla, 1 kuten muillakinko?

Edit. puolanjohto hankittu ja asennettu, samaa sarjaa kuin muutkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo L. kirjoitti:Edit. Niin, takapää on mielestäni ehkä aavistuksen liian korkealla alustaremontin jäljiltä. Edessä on kolmosen ja takana kakkosen kumit. Tehtaan mukaan edessä pitäisi olla neloset. Jos ehkä 10 mm saisi takapäätä alemmaksi auto näyttäisi paremmalta. Kokeilin laskea takapäätä tasonsäätötankoa pidentämällä, mutta ainakaan 100 km:n ajon jälkeen muutosta ei ole tapahtunut.
No niin, viime viikonloppuna testailin jälleen tasonsäätöä. Uskottava on, kyllä se auto lähes lepää jousien varassa, ei tule enää alemmas. Melko jämyt on nuo uudet jouset siinä suhteessa. Pitänee vaihtaa ykkösen kumit taakse ja odotella jousien "painumista"... Nyt kuitenkin lokasuojan ja pyörän väliin mahtuu hyrkki heilumaan helposti.
Viimeksi muokannut Timo L., Ti 31.07.2007 09:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tenox kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: -kulutus on maantiellä kohtuullinen.

Kulutuksesta sen verran, että 800 km pätkällä 9,8 litraa/100 km; neula oli mielestäni aika pitkälti 120 tietämissä. 1-4/2007 ajanjakson kulutus oli muistaakseni 11,4 l/100 km, 80 % kaupunkiajoa. Tuo maantiekulutus yllätti kyllä positiivisesti.
Tuo on kyllä mielenkiintoista. Itse pidin tarkkaa kirjaa auton kulutuksesta silloin kun se minulla vielä oli ja sain n. 10tkm kokonaiskulutuksen keskiarvoksi 12,15l / 100km. Jonkinmoinen ero kuitenkin, enkä mielestäni aja edes raskaalla kaasujalalla ja kaiken lisäksi minulla kaupunkiajoa ehkä 20% kaikesta ajosta. Maantiellä en päässyt alle 10l / 100km mitenkäänpäin. :?:

Mukavia kilometrejä!
Tuo rengaskoon muuttaminen voi vaikuttaa ihmeen paljon :idea: .

Itellä ollut tuo w201 kuutisen vuotta,ja koskaan ennen ei ole päässyt kuutosella alkaviin kulutuslukemiin,kuin tänä keväänä.

Johtuu siitä,kun laitoin pappa-vainaan vanhat 185/65-15 kumit alle.Entiset 215/45-17 olivat 4mm.halkaisijaltaan isommat,eli ei kauhean paljon...
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Komia on

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Nyt vasta huomasin tämän topicin, vaikka autosta olen kuullut juttua jo aiemmin. Kyllä se vain silmää hivelee tuo coupen muotoilu... Jussin seutuvilla sitten pääsen näkemään auton livenä? (Tuli meinaan vuokrattua mökki tuolta Timon kotiseudulta.)

Ps. Kaapo, SEC on enemmän sellainen sutenööriauto. Täydellinen kokonaisuus vaatii kuskille monta paksua kultasormusta ja ranteisiin ketjut. Ja rintakarvat pitää ehdottomasti näkyä ajaessa :lol:
Terveisin
Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Komia on

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dieselflosse kirjoitti: Ps. Kaapo, SEC on enemmän sellainen sutenööriauto. Täydellinen kokonaisuus vaatii kuskille monta paksua kultasormusta ja ranteisiin ketjut. Ja rintakarvat pitää ehdottomasti näkyä ajaessa :lol:
Mahtaako Kaapolla olla muuta vikaa täydelliseen lookkiin nähden kuin 2 ovea liikaa... :twisted: :shock:

Timon kyllä kannattaa, jos vielä korkeutta miettii, odottaa ihan muutama viikko. Ainakin oma TE aikanaan oli tosi korkea uusilla takajousilla, mutta kuukauden kuluttua se oli jo pudonnut huomattavasti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Että voi joskus kivistää...

No niin, toista kuuta kierähti, eikä takajousien painumista ollut havaittavissa. Aina melkein hävetti kun "perspystyllä" lähti ajamaan. Kokeiltiin vielä vaihtaa jouset farmarista coupeen ja päinvastoin; jos olisi tullut erehdys asennettaessa kun tilasin molempiin jouset yhtäaikaa. Ei muutosta. Sitten tein sen mikä olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten, soitin KL:ään ja pyysin tarkistamaan. Nyt sattui eri heppu luuriin ja hän kertoi, että väärät jouset siellä alla ovat. Tasonsäädöllisen coupen jousia ei saa kuin alkuperäisenä ja heidän kautta toimitus kestää kaksi viikkoa. En malttanut odottaa vaan tilasin jouset Vehosta (20 e kalliimmat, toimitus 3 pv), etenkin kun KL kertoi hyvittävänsä osat ja vielä vaihtotyön.

No, jouset saatuani menin naapurin montulle vaihtamaan. Ensimmäinen meni hyvin, mutta toisen irrotettuani kävin sovittamaan yläpään kumia uuteen jouseen: eihän tämä satu millään! Halkaisija on suurempi ja leikkaus puuttuu jousen yläpäästä. Varaosanumerotarra on kyllä oikein... Kyllä korpesi klo 23 käydä laittamaan vanhaa jousta takaisin. Aamulla noituessani merkkiliikkeen varaosatiskillä selvisi, että kyseessä on W210:n etujousi, ja tehdas on sössinyt ehkä hyllytysvaiheessa "oikean tarran väärään varaosaan". Ja taas meni kaksi päivää, jotta uusi jousi lentorahtina Suomeen saatiin.

Vaan kylläpä oli hymy herkässä eilisiltana, kun näki coupen oikeassa asennossa. Tai no, edessä pitäisi olla "4"-kumit kun siellä nyt on kolmoset. Saa kelvata. Nyt takapääkin joustaa mukavasti ja tasonsäätö toimii.

Kuva

Pari lisäkuvaa

Muuta ihmettä ei oikein ole tapahtunut. Alkukesästä korjasin etuturvavöiden jousisysteemin, joka painaa vyön alapään vapautettuna lattiaa vasten. Siitä myös täällä.

Vaihdettuani etukaiuttimet jonkun kerran on käynyt niin, että ääni on hävinnyt laitteesta kokonaan. Kun nostaa matkustajan puolen etukajarin upotuksesta ja asentaa uudelleen, ääni palautuu. Voisiko kaiutinkytkentä jotenkin ottaa häiriötä, koska kun kaiutinta nostaa/liikuttaa, se rutisee ja ääni kuuluu katkonaisesti?

Seuraavaksi pitäisi paneutua laatikon toimintaan. Kickdownilla se toimii mainiosti, mutta normaalisti osakaasulla/pienellä kaasulla se LYÖ vaihteet sisään (etenkin nelosen) ja todella aikaisin. Aiemman omistajan mukaan S/E-kytkin ei toimi. Tähän kaipaisin apua että mistä lähteä ongelmaa purkamaan. Ufokapselin, roiskeläppien ja kolmisakaraisen tähden nimeen aamen.
Viimeksi muokannut Timo L., Pe 11.12.2009 23:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Timo L. kirjoitti: Seuraavaksi pitäisi paneutua laatikon toimintaan. Kickdownilla se toimii mainiosti, mutta normaalisti osakaasulla/pienellä kaasulla se LYÖ vaihteet sisään (etenkin nelosen) ja todella aikaisin. Aiemman omistajan mukaan S/E-kytkin ei toimi.
Mielestäni tuo on kyllä enemmänkin laatikon ominaisuus?. Laatikko hakee täälläkin nelosen päälle aika hitaassa vauhdissa. Itse ajelenkin yleensä kaupunkiajossa pakkokolmosella.

Vaihtaako helposti kaasulla pienemmälle? (ei siis kickdownin kautta). Ajelen tuolla S valinnalla...se kyllä tosiaan kierrättää korkeammalle kaasua annettaessa pienemmän kautta ennen kuin vaihtaa ylöspäin toisin kuin tuo E.

Noihin kilometreihin ei kannata kauheasti tuijottaa. Mullakin on vasta 130 000 km :lol: Mutta mitä enemmän varusteita sen enemmän korjattavaa ;) Eipä tuosta omasta kauheasti ole pahaa sanottavaa neljän vuoden jälkeen. Rinta-Juppikin sitä kehui siistiksi - huikeat 6000 olisi saanut vaihdossa uudempaan coupeen; harmi vaan että ne loput 17 uupuu..
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Juu, tuossa toimi se kytkin kun sen itse ostin. Jossain vaiheessa lopetti toimintansa ja onneksi jäi S puolelle. E:llä vaihtaisi muistaakseni vielä aiemmin neloselle. Ei muistikuvaa siitä, että muuttuiko vaihtamisen luonne. (Tosin ei se minusta häiritsevää ollutkaan.) Veikkaan että voisi olla ihan siitä napista löydettävissä se vika.

Hienoa kyllä katella kun autoa arvostetaan. (Vaikka itse en kyllä tuota vanneratkaisua pidä hyvännäköisenä, niin pointin ymmärrän.)
-A-J-
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Timo L. kirjoitti:Vaihdettuani etukaiuttimet jonkun kerran on käynyt niin, että ääni on hävinnyt laitteesta kokonaan. Kun nostaa matkustajan puolen etukajarin upotuksesta ja asentaa uudelleen, ääni palautuu. Voisiko kaiutinkytkentä jotenkin ottaa häiriötä, koska kun kaiutinta nostaa/liikuttaa, se rutisee ja ääni kuuluu katkonaisesti?
Komea on coupe, ei voi muuta sanoa! Tuohon kaiutinasiaan sen verran, että minulla oli samaa vikaa kun asensin Rainbowin kaiuttimet eteen. Uusien kaiuttimien runko kosketti kojelaudan "metallirunkoon", joka näkyy paljaana kaiutinreikien laidoilla päällysmateriaalien välissä. Ongelma poistui, kun vuorasin reiän reunat huolellisesti eristysnauhalla. Ja siihen en osaa vastata, miksi kaiuttimen runko ei saa koskea auton runkoon. Alkuperäisillä kajareilla ei tätä ongelmaa ollut. :roll:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Wikke kirjoitti:Tuohon kaiutinasiaan sen verran, että minulla oli samaa vikaa kun asensin Rainbowin kaiuttimet eteen. Uusien kaiuttimien runko kosketti kojelaudan "metallirunkoon", joka näkyy paljaana kaiutinreikien laidoilla päällysmateriaalien välissä. Ongelma poistui, kun vuorasin reiän reunat huolellisesti eristysnauhalla. Ja siihen en osaa vastata, miksi kaiuttimen runko ei saa koskea auton runkoon. Alkuperäisillä kajareilla ei tätä ongelmaa ollut. :roll:
Kiitos kehuista ja vinkistä, nyt vasta huomasin tämän. Pitääpä laittaa erkkaria reikään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petri M. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: Seuraavaksi pitäisi paneutua laatikon toimintaan. Kickdownilla se toimii mainiosti, mutta normaalisti osakaasulla/pienellä kaasulla se LYÖ vaihteet sisään (etenkin nelosen) ja todella aikaisin. Aiemman omistajan mukaan S/E-kytkin ei toimi.
Mielestäni tuo on kyllä enemmänkin laatikon ominaisuus?. Laatikko hakee täälläkin nelosen päälle aika hitaassa vauhdissa. Itse ajelenkin yleensä kaupunkiajossa pakkokolmosella.
Pintakaasulla ajellessa menee tosiaan 4-vaihde sisään jo varmaan 40 km/h vauhdissa. Vaijerin kiristämisellä tätä piirrettä ei saa radikaalisti korjattua, jos siis edelleen ajetaan pintakaasulla. Alaspäinvaihtoherkkyyteen vaijerin säädöllä onkin sittne merkitystä enempi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Petri M. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: Seuraavaksi pitäisi paneutua laatikon toimintaan. Kickdownilla se toimii mainiosti, mutta normaalisti osakaasulla/pienellä kaasulla se LYÖ vaihteet sisään (etenkin nelosen) ja todella aikaisin. Aiemman omistajan mukaan S/E-kytkin ei toimi.
Mielestäni tuo on kyllä enemmänkin laatikon ominaisuus?. Laatikko hakee täälläkin nelosen päälle aika hitaassa vauhdissa. Itse ajelenkin yleensä kaupunkiajossa pakkokolmosella.
Pintakaasulla ajellessa menee tosiaan 4-vaihde sisään jo varmaan 40 km/h vauhdissa. Vaijerin kiristämisellä tätä piirrettä ei saa radikaalisti korjattua, jos siis edelleen ajetaan pintakaasulla. Alaspäinvaihtoherkkyyteen vaijerin säädöllä onkin sittne merkitystä enempi.
Joo, no ei tuosta nelosen aikaisin vaihdosta sinänsä ole mitään harmia, lähinnä vaan vaihtotavasta, eli se lyödä paukauttaa sen sisään. Tämä ilmenee siis "normaalissa" ajossa. Jos ajan todella hitaasti ja pienillä kierroksilla, vaihto tapahtuu huomaamatta. Normaalissa kiihdytyksessä se lyö sen sisään, täyskaasulla taas menee napakasti ilman rytkäystä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
Joo, no ei tuosta nelosen aikaisin vaihdosta sinänsä ole mitään harmia, lähinnä vaan vaihtotavasta, eli se lyödä paukauttaa sen sisään. Tämä ilmenee siis "normaalissa" ajossa. Jos ajan todella hitaasti ja pienillä kierroksilla, vaihto tapahtuu huomaamatta. Normaalissa kiihdytyksessä se lyö sen sisään, täyskaasulla taas menee napakasti ilman rytkäystä.
Kuulostaa perin tutulta, oma laatikko teki jokseenkin samoin; neloselle vaihto ei ollut kovinkaan sivistynyt paitsi ihan kengänkärjellä ajellessa. Huoltoliikkeen tuomio oli, että nelosen kytkeytymiseen vaikuttavassa jossain osassa (en muista tarkkaan missä) on päittäisvälys kasvanut ajan kanssa ja tämä aiheuttaa muihin pykäliin verraten kovan vaihdon. Laatikon kestoikään oireella ei lie väliä, mutta ei se toki vuosien myötä itsestään paranekaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Laatikon kanssa tuli räpellettyä joku viikko sitten sen verran, että laskin paineita yhden pykälän. Nyt pintakaasulla esim. kaupungissa ajaen ei rytkäytä niin pahasti vaihteita silmään. Maantiellä yhtä napakka kuin ennenkin. Kai se on jossain vaiheessa otettava irti ja tehtävä kunon remontti, tuskin tuota säätämisellä enää hyväksi saa. Ajellaan nyt näin.

Klubin syyskokousreissulla iskeytyi tuulilasiin kunnon kokoinen kivi aiheutten noin sentin laajuisen ja syvän arven lasiin. Pahaksi onneksi kivi oli osunut myös konepellin takalaitaan. Peltivaurio korjaantui kauppaan kuuluneella (:D ) pensselipurkilla. Meinasin että nyt menee lasi vaihtoon, mutta onneksi lasin pystyi vielä korjaamaan. Aika hyvin jälki saatiin peittoon, ainoastaan pieni läikkä jäi ulkopintaan ja lasin sisälle pari viirua. Katsotaan kuinka kestää talven, kyllähän tuo lasi jo on melkein vaihtokuntoon hiekkapuhallettu.

Asensin jo kauan varastossa olleen maskin ritilän. KL-varaosan laatu ei ollut ihan yköstä tällä kertaa, puukolla joutui hieman vuolemaan kromilistojen ohjureita. Sävy on onneksi hyvin lähellä farmarin originaalia. Entinen oli haalistunut siihen kuntoon, että esim. konepeltiä avatessa kynsistä jäi muoviin jälkiä.

Eilen korjasin sen toisen kynnenkokoisen ruosteenalun takalokasuojan ja takahelman "kulmasta". Ryobi-"dremel" oli hyvä apu hionnassa, käytin ensimmäistä kertaa.

Eilen myös tuunasin autoa hieman... kuka hoksaa... :wink:

Kuva
Viimeksi muokannut Timo L., La 12.12.2009 00:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12593
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aina niin kauniit roiskeläpät :D
Vastaa Viestiin