Huhtikuussa toin sigun mukasen auton Saksasta. Kulmat oli säädetty huhtikuussa Saksassa. Tuotaessa oli aika uudenkarheet Toyo Proxesit alla, edessä kokoa 235/40/18 ja takana 265/35/18.
Muutaman kuukauden / 10 000 kilsaa rullasin niin edestä puhkes oikeanpuoleinen rengas (tuli 30 cm vekki kun oli ilmeisesti päässy sisäreunasta niin kuluneeksi ja sitten petti yhtäkkiä
) . Siinä rengasta vaihtaessa huomasin, että on muuallakin kuluneet renkaat. Ostin sitten eteen 235/40/18 Goodyear Eagle F1 Asymmetricit, XL-merkinnöin eli Extra Load -malliset.
Taakse en viittiny sillon kesällä vielä ostaa ku oli pintaa jälellä 3-4 milliä (jännä että oli edestä kulunu nopeemmin). Kävin säädättämässä kulmat/auraukset, jotka olikin sitten vasemman eturenkaan ja oikean takarenkaan osalta päin kettua. Kulmien säätöjen jälkeen (rullasin 5000 kilsaa taas huoletta ja) aattelin että kyllä näillä nyt loppukesän ajaa takarenkaillakin, kun olihan sitä pintaa se 3-4 milliä.
Kun tuli aika vaihtaa talvirenkaat alle niin järkytys takarenkaiden kulumisesta oli aika suuri. Vasen takarengas oli jo miltein ylislicksi sisäreunasta ja teräskudosta pukkas kyljestä ulos
Oikea takarengaskin oli aika pahassa hapessa eli nää Toyot eli lelut y:llä kelpaa vaan roskiin (siis jos aikuisten oikeesti tulee mittariin paljon kilsoja). Tai sitten emännällä on liian raskas kaasujalka (sehän tällä ajaa, ite ajan töihin fillarilla tai 1.0 Nissan Micralla, jossa ei tämmösiä huolia oo).
5000 kilsaa rullatut eturenkaat eli ne Eagle F1 Asymmetricit ei olleet yhtään kuluneet, kaikkialla tasaisesti pintaa vielä se 8 milliä. Tiedän kyllä minkä merkkiset ja malliset takarenkaat ostan keväällä, vaikka maksaakin ehkä vähän enempi ku halpikset. Näin siis vähän leveemmällä rengastuksella olevassa -00 320CDI:ssä.
Tuntuuhan toi Väyrysissä olevan tyyppivika tuo renkaiden kuluminen, vaikka ois kuin kulmat kunnossa jne. -97:ssa 300TD:ssäkin saa laittaa 2 uutta rengasta oikeestaan joka kesä (tosin kilsoja tulee ainakin 30 tkm vuodessa) jos haluu että alla on aina hyvät. Michelinin X-Ice North -talvirenkaat on kuitenkin kestäneet koossa 225/45/17 jo kaksi talvea miltei kulumatta. Aika outoa. Kesärenkaina tossa on ollu Pirelliä, Hankookkia yms. aika halpaa rengas-onlinestä tilattua (aina koossa 225/50/17).
Eikä se saatana tunnu olevan moottorin koostakaan kiinni, nimittäin aiemmin meillä oli -97 220DSL Väykky, joka ei todellakaan mikään tykki ollut
Laitettiin sitten ihan uudet Michelinin Primacyt, jotka suorastaan suli alle ihan silestoneiksi yhdessä kesässä (!) ja oli sentään melkein kalleimmat renkaat mitkä sai tuossa 195/65/15-koossa.
Turha kai tuota on suuremmin stressata, vakio-ominaisuudelta tuo tuntuu... XL-merkinnöin varustettujen renkaiden osto voi auttaa asiaa. Tai sitten ostaa jotkut helvetin kovaa seosta olevat Linglongit tai Nankangit rengas-onlinestä 60-70 € / kpl ja liukastelee niillä joka v*tun sadekelillä
Ne kyllä todistetusti kestää kulutusta mutta ei oikeen ajaa viittis...
Voihan tohon rengaspaineetkin vaikuttaa 17" ja 18" pyörien osalta jonki verran. Ite en kyllä 265/35/18-renkailla viittis alle 3 barin ajella. Varmaan vähän enempiki ois gutaa kulumisen kannalta, koska liian alhainen painehan tunnetusti kuluttaa nykyrengasta ja lisää polttoaineenkin kulutusta. Täytyy varmaan ens kesänä ladata joku 3,5 baria noihin Goodyeareihin ja kattoa sulaako ne kesässä alle vai lähteekö hampaista paikat ennen...
PS. Mitään järkeähän ei 18-tuumasissa ole. Polttoaineenkulutuskin laskee heti suoralta kädeltä sen 0,5 litraa / 100 km jos vaihtaa 17" nakkeihin ja varmaan toiset 0,5 litraa / 100 km jos laittaa vakioruikut 215/55/16...
PPS. Ja kaupastahan niitä renkaita saa, kuten nautseri tuossa toteskin. Ei se Väykky mikään halpa auto oo ajaa, mutta helvetin hyvä