Renkaat kuluu hetkessä.. miksi??

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tobe kirjoitti:Onko selitystä, kun toinen takarengas on kuluneempi kuin toinen, kesässä mennyt loppuun, toisessa vielä pintaa jäljellä 30%. Bridgestone Turanza Er 300 205/16/50. Edessä yli puolet jäljellä.
Jos on pintaa jäljellä toisessa 0% ja toisessa 30% niin huh huh. Takana kun pitäis olla hyvät renkaat.

Oisko iskari menny kuitenkin huonoksi toiselta puolelta?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

tobe kirjoitti:Onko selitystä, kun toinen takarengas on kuluneempi kuin toinen, .
Onko oikea kuluneempi kuin vasen, olettaisin.
tobe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 05.08.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tobe »

Oikea on kuluneempi.
1999 C 200 CDI A
2008 C 320 CDI AT
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Onko renkaat leveämmät kuin mitä alkuperäit?
tobe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 05.08.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tobe »

Leveys on 205, alkuperäisestä en tiedä, mutta on varmaan vähemmän-
1999 C 200 CDI A
2008 C 320 CDI AT
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Ja oliko ajelu enimmäkseen karkeaa pikkutietä joka on rankasti oikealle kallellaan? (ojan puolen takarengas kuluu ekana)
tobe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 05.08.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tobe »

Eniten olen ajanut valtatie 4, nykyään joku muukin numero, onhan sekin paikoitellen aika kallellaan.
1999 C 200 CDI A
2008 C 320 CDI AT
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Samaa vikaa oli omassa ceessä, oikea takarengas kului aina nopeammin kuin muut. Varmaan tuo tien kallistus sen tekee tai sitten puslat ovat loppu juuri kyseisestä nurkasta.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Tctic kirjoitti:Samaa vikaa oli omassa ceessä, oikea takarengas kului aina nopeammin kuin muut. Varmaan tuo tien kallistus sen tekee tai sitten puslat ovat loppu juuri kyseisestä nurkasta.
Mopedienkin renkaat kuluu monasti vasurista enemmän .... Tiet kallellaan ja oikeenpuoleinen liikenne tekee tehtävänsä.

Täällä Suomessa taitaa normi kallistus tiestölle olla 3,5 astetta, Saksassa tais olla 1,5 astetta (korjatkaa jos väärässä).

Onhan nuissa eroja , ja korostuu tosiaankin oikean takarenkaan kulumisena .
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

No isäukko ajellu väykky farkulla kolmet renkaat ja 120tkm on tullut. Kahdet talvirenkaat ja yhdet kesä. Kaikki on alustassa reilassa. Itellä kans huomannu, et kyllä tää on väykyn ominaisuus ainakin farkun.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Tuo oikean takarenkaan kuluminen tuntuu olevan MB henkilövaunujen ominaisuus, renkaat kuluvat muuten kyllä tasaisesti. Mikäli alusta on kuosillaan. Syytä tähän en tiedä, liekö tuo diesel mallien suuri teho :roll:
Empiiristä tutkimustietoa tullut kerättyä korimalleista 115, 123, 124, 210.
Ajettu pääasiassa maantieajoa, pelkkä kaupunkiajo voi olla eri juttu.
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Itsellä takana 255/40/17 ajettu 15tkm ja oikea takarengas sileä. vasemmalla vähän enemmän pintaa. Olisiko niin että enemmän voimaa ohjautuu oikealle puolelle, lukkoperäähän näissä ei ole.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Oikealle taitaa tulla enemmän voimaa kun vasemmalle, en kyllä tiedä miksi. Tuolla varaosa väykyllä piti käydä kokeilemassa miten kumi palaa. Hyvin se kyllä suttaa mutta yleensä vain oikealla renkaalla. Vasen jarru ei ole päällä!
Eihän erillisjousitettussa tule sitä kardaanin oikeaa takapyörää keventävää vaikutusta joka ilmenee jäykkäperäisessä autossa?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

Kuski on vasemmalla edessä -> oikea takapää kevenee :lol:.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kumi puslat antaa sen verran periksi veto päällä ,että renkaan asento näyttää lepikkoon.
Vaunua tai kärryä vedettäessä rengas kuluu aika kivasti juuri takaa oikealta .
Tietenkin tien kaltevuus ja pinnan karkeus vielä lisää kulumista.
Onneksi vielä saa renkaita kaupasta. :wink:
kojama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 17.09.2006 19:48

Viesti Kirjoittaja kojama »

Miika H. kirjoitti:Kuski on vasemmalla edessä -> oikea takapää kevenee :lol:.
no tulihan se sieltä
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Huhtikuussa toin sigun mukasen auton Saksasta. Kulmat oli säädetty huhtikuussa Saksassa. Tuotaessa oli aika uudenkarheet Toyo Proxesit alla, edessä kokoa 235/40/18 ja takana 265/35/18.

Muutaman kuukauden / 10 000 kilsaa rullasin niin edestä puhkes oikeanpuoleinen rengas (tuli 30 cm vekki kun oli ilmeisesti päässy sisäreunasta niin kuluneeksi ja sitten petti yhtäkkiä :oops:) . Siinä rengasta vaihtaessa huomasin, että on muuallakin kuluneet renkaat. Ostin sitten eteen 235/40/18 Goodyear Eagle F1 Asymmetricit, XL-merkinnöin eli Extra Load -malliset.

Taakse en viittiny sillon kesällä vielä ostaa ku oli pintaa jälellä 3-4 milliä (jännä että oli edestä kulunu nopeemmin). Kävin säädättämässä kulmat/auraukset, jotka olikin sitten vasemman eturenkaan ja oikean takarenkaan osalta päin kettua. Kulmien säätöjen jälkeen (rullasin 5000 kilsaa taas huoletta ja) aattelin että kyllä näillä nyt loppukesän ajaa takarenkaillakin, kun olihan sitä pintaa se 3-4 milliä.

Kun tuli aika vaihtaa talvirenkaat alle niin järkytys takarenkaiden kulumisesta oli aika suuri. Vasen takarengas oli jo miltein ylislicksi sisäreunasta ja teräskudosta pukkas kyljestä ulos :D Oikea takarengaskin oli aika pahassa hapessa eli nää Toyot eli lelut y:llä kelpaa vaan roskiin (siis jos aikuisten oikeesti tulee mittariin paljon kilsoja). Tai sitten emännällä on liian raskas kaasujalka (sehän tällä ajaa, ite ajan töihin fillarilla tai 1.0 Nissan Micralla, jossa ei tämmösiä huolia oo).

5000 kilsaa rullatut eturenkaat eli ne Eagle F1 Asymmetricit ei olleet yhtään kuluneet, kaikkialla tasaisesti pintaa vielä se 8 milliä. Tiedän kyllä minkä merkkiset ja malliset takarenkaat ostan keväällä, vaikka maksaakin ehkä vähän enempi ku halpikset. Näin siis vähän leveemmällä rengastuksella olevassa -00 320CDI:ssä.

Tuntuuhan toi Väyrysissä olevan tyyppivika tuo renkaiden kuluminen, vaikka ois kuin kulmat kunnossa jne. -97:ssa 300TD:ssäkin saa laittaa 2 uutta rengasta oikeestaan joka kesä (tosin kilsoja tulee ainakin 30 tkm vuodessa) jos haluu että alla on aina hyvät. Michelinin X-Ice North -talvirenkaat on kuitenkin kestäneet koossa 225/45/17 jo kaksi talvea miltei kulumatta. Aika outoa. Kesärenkaina tossa on ollu Pirelliä, Hankookkia yms. aika halpaa rengas-onlinestä tilattua (aina koossa 225/50/17).

Eikä se saatana tunnu olevan moottorin koostakaan kiinni, nimittäin aiemmin meillä oli -97 220DSL Väykky, joka ei todellakaan mikään tykki ollut 8) Laitettiin sitten ihan uudet Michelinin Primacyt, jotka suorastaan suli alle ihan silestoneiksi yhdessä kesässä (!) ja oli sentään melkein kalleimmat renkaat mitkä sai tuossa 195/65/15-koossa.

Turha kai tuota on suuremmin stressata, vakio-ominaisuudelta tuo tuntuu... XL-merkinnöin varustettujen renkaiden osto voi auttaa asiaa. Tai sitten ostaa jotkut helvetin kovaa seosta olevat Linglongit tai Nankangit rengas-onlinestä 60-70 € / kpl ja liukastelee niillä joka v*tun sadekelillä :roll: Ne kyllä todistetusti kestää kulutusta mutta ei oikeen ajaa viittis...

Voihan tohon rengaspaineetkin vaikuttaa 17" ja 18" pyörien osalta jonki verran. Ite en kyllä 265/35/18-renkailla viittis alle 3 barin ajella. Varmaan vähän enempiki ois gutaa kulumisen kannalta, koska liian alhainen painehan tunnetusti kuluttaa nykyrengasta ja lisää polttoaineenkin kulutusta. Täytyy varmaan ens kesänä ladata joku 3,5 baria noihin Goodyeareihin ja kattoa sulaako ne kesässä alle vai lähteekö hampaista paikat ennen...


PS. Mitään järkeähän ei 18-tuumasissa ole. Polttoaineenkulutuskin laskee heti suoralta kädeltä sen 0,5 litraa / 100 km jos vaihtaa 17" nakkeihin ja varmaan toiset 0,5 litraa / 100 km jos laittaa vakioruikut 215/55/16...

PPS. Ja kaupastahan niitä renkaita saa, kuten nautseri tuossa toteskin. Ei se Väykky mikään halpa auto oo ajaa, mutta helvetin hyvä :twisted:
Vastaa Viestiin