sprinter k-a matkailuautoksi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja juki65 »

Olisko kellään tietoa millä saisi rekisteröityä kuorma-auton matkailuautoksi.Mitä vaaditaan auton varusteilta,saako sen jälkeen tavaratilassa kuljettaa tavaroita/työkaluja.Onko kellään omakohtaisisa kokemuksia.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

K-a:n rekisteröinti matkailuautoksi ei liene mikään kovinkaan suuri prokkis. Jos tuossa sinun autossas on jo nyt miehistö ohjaamo, vaatii se periaatteessa kahden henkilön makuupaikan, sammuttimen, keittomahdollisuuden, tuuletus räppänän kattoon, kaapin, sekä matkustamon osalta 40% yli 1900 mm korkeutta. Tässä taas tulee sitten katsastusviranomaisten harkinta kyseeseen, joka kannattaa kysyä ko katsastus konttorilta. Mulla on ko laite ja siinä kaappina toimii penkin alla oleva laatikko, keittomahdollisuutena kiinteästi asennetun leirikeittimen, muut sitten ihan normaalisti.

Siis missäänhän ei sanota, mitä tavaraa voit kuljettaa matkailuautossa, joten saat kuljettaa siellä myös työkaluja.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Retkikeitin ei taida joka konttorilla kelvata. Se kun ei täytä kaasumääräyksiä. Ja sielä missä kelpaa niin tarvii kairata vähintään 10X10cm reikä kattoon ja toinen lattiaan. Sähköliedellä taas vaatii sähköt liedelle ja sähköurakointioikeuden omaavan yrityksen todistus sähköasennuksesta, vaikka sähköt olisi vedetty defa tai calix:n johdoilla. Tosin tätä todistusta ei vaadita joka konttorilla. Eli riippuu konttorista mitä vaativat :) .

Onko autosta tarkoitus tulla verollinen vai veroton matkailuauto?
Ilmeisesti veroton?


Konttorilta kysymällä selviää mitä muutoksia täytyy autoon tehdä.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

matkailuauto

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Joo kun on nähnyt tuon Antin UUden Sprintterin, näyttäisi
ainoaksi ongelmaksi jäävän tuo 1900 korkeus.
Siitä pitäisi katsoa katsatus konttorille ,ennen muita
toimenpiteitä.Vai oliko kyseessä uusi korimalli

Terveisin Jamppa
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

Mites toi korkeuden kanssa on täytyykö repiä palkkeja pois katosta vai miten se 40% / 40 cm toteutetaan ? Ja mitä lupia tarvitaan koko projektiin ja mitkä ovat kustannukset. Oliko kellään kuvia katosta ? Tarviiko takapenkin olla mersun alkuperäinen ? Veroton olisi tarkoitus tehdä ja b kortilla ajettava.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

juki65 kirjoitti:Mites toi korkeuden kanssa on täytyykö repiä palkkeja pois katosta vai miten se 40% / 40 cm toteutetaan ?
Piiiitkä kattoluukku :D
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mä en ole ihan varma , miten korkea tuo edellinen kori on, mutta Jamppa korjatkoon, se pitäisi riittää tossa korkeassa versiossa. Tossa uudessa korimallissa se riittää juuri ja juuri ja tuossa on kuva takaosostosta, siinä on se leirikeitin tuossa takapenkin alla oven vieressä olevan luukun takana.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

Kiitoksia paljon vastauksista rupee pikkuhiljaa hahmottumaan projekti , vielä kun löytäis alkuperäisen 3 istuttavan penkin jostain tai täytyykö se olla sellainen jos on jo rekisteröity 5 hengelle k-a
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

Sopiikohan Mb Vianon lisäpenkit sprintteriin?
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tänään mitattiin tuollainen korotettu, kylläkin LT, mutta sama korihan siinä on ja tuossa on ohut vaneri lattiassa ja sen korkeus jäi 1880:een. Joten jonkin näköisiä rakenteellisia muutoksia täytyisi kattoon tehdä, jotta saisi menemään läpi.

Noista mitoista muutenkin, esimerkiksi mun autossa on ohjaamon päällä olevaa hyllyä lyhennetty muistaakseni 3 senttiä, että katsastaja oli tyytyväinen. Ja kuten jo aiemmin sanoin, tässä taas tulee esille katsastuskonttorien lain tulkinnat ja eroavaisuudet.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

Nettiautossa on kuva sprinteristä jossa on palkkeja katkaistu katosta ja lattian vaneriin tehty kolo jolloin saadaan tarpeeksi korkeutta vaatii kai valmistajan luvan. Mitä mahtaa olla koko projektin kustannus katsatus+muut ?
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ennen kun autot oli matalampia, niin yleinen tapa oli leikata katto auki ja liimata suksiboksi aukon kohdalle (tietty boksista leikattiin pohja vek) Niin saatiin keskelle sellainen korkea kohta jolla lain kirjain täyttyi.
Valtaosahan niistä oli ihan kamalia virityksiä, eli jos pelkkä palkkien katkonta/muuttaminen riittää, niin vähällähän siinä pääsee.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

sprintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Taitaisi olla helpoin tehdä se skuuppi
sinne katolle.Käviskö joku hakemasta kats.konttorilta tarkan tiedon
PAPERILLE miten leveä ja pitkä sen korotuksen tuli olla.
Jos se matkustamo ajatus on sen 1400 pitkä lattiantasosta.
Voisin aloittaa massatuotannon ,niihin korotus paloihin.

Jamppa
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

Pitää olla 190cm tai yli!! . Yhtämittaiselta matkalta 40% asunto-osanpituudesta. Poikittais palkit pitää poistaa.Nettiautossa on yksi sprinter joka on muutettu matkailuautoksi Ajoneuvo Id: 1692538
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Niin
Kun poistetaan kattopalkit ja otetaan lattia esiin.
Saadaan meteliä ,kylmyyttä,korin heikkenemistä.
Sitten kun laitat sinne maton lattiaan ,se on AUTOVEROLLINEN(alle 1900)
Tiedän edelleen lain kirjaimen ,mutta edelleen kannattaisi ottaa
AKEn kanta paperille siitä alasta jota tarvitsee korottaa
MATKUSTAMON osalta joka on sen 140-150 cm lattiaa,vai
olitko ajatellut sängyt peräkonttiin.
Katso tuota AnttiV laittamaa kuvaa,eikös se peti yms.asuitila
olisi juuri noin toimiva

JAMPPA
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

niin meinaatko että tehdään etupäähän kattoon joku korotus eiks sittenkin tartte niitä kaaria katkaista ,kun se täytyy olla yhtenäinen alue.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kaaret

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Taas tohon esimerkki tapaukseen, siinä oli katkottu suurin osa kaarista,
mutta kun se asunto osa on siinä ohjaamon takana eikä peräkontissa.
Taitaa selvitä 2 kaaren katkasulla, ja ei siinä korotuksessakaan ole haitaksi pari tukea.

Jamppa
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

mää ajattelin että se korotus olisi siistimpi toteuttaa tonne takapäähän ,en tiedä olenko käsittänyt sun ajatuksen täytyisi varmaan vääntää rautalangasta mulle Toi anttiv auto taitaa olla korkeampi alunperin Mulla on 2002 kuva avattaressa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Juu toi uus korinen on sisätiloiltaan muutaman sentin korkeampi ja hivenen leveämpikin. Mutta tuo ajatus, mitä Jamppa esitti, eli tekisi katon etureunaan nätin pienen korotuksen ja vielä sen verran korkean, että sinne pystyisi laittamaan parit tuet, sekä eristykset. Se ei kuitenkaan vaatisi, kuin noin 50-80 mm. Tällöin siitä lisäohjaamosta tulisi aidosti sellainen, että siellä pystyisi matkustamaan ilman kuulosuojaimia ja turkishaalareita. Silloin myös tavaratila pysyisi sille varattuna alueena.

Tuo linkki minkä annoit, on kyllä vähintäänkin samaa rataa, mitä silloin joskus oli nämä "suksiboksiautot". Tuossa menettää oikeastaan kaiken sen hyödyn, mitä tuolta autolta hakee. Tuon sekoituksen jälkeen tavaratilassaei juurikaan mitään terävää voi kuljettaa, sillä tuo paljas pelti on hyvinkin pian puhki. Matkustamossa todellakin tarvitsee kuulosuojaimet vähänkin pidemmällä matkalla.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
juki65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 06.11.2005 08:36
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja juki65 »

Nyt löysin pienestä matkailuautofirmasta korotuspalan, tehty u-palkista kehys kattoon vaan reikä ja upotetaan palkkien alapään kanssa tasan ja hitsataan alareunasta kiinni Ylä ja alareuna tiivistetään sikaflexillä ja päällimmäiseksi joka lasi tai uretaani/vaneri/lasikuitua sisältävä levy . Koko oli muistaakseni 1600x600 .Sängyksi jyskistä levitettävä laveri takapäähän.Kaarinassa katsastusmies vaatii vielä jääkaappia onko pakollinen?
Avatar
cdi turbo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.11.2007 09:33
Paikkakunta: TIEN PÄÄLLÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cdi turbo »

Kyllä pitää olla lisäksi 200 l pakastearkku Kaarinan suunassa :P
routser
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 08.01.2013 14:02

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja routser »

Niin... Trafilta piti tulla loppusyksystä selvennys, kun ongelmaksi muodostui varsin villiksi muodostunut Sprintereiden muuttaminen matkailuautoksi. Eli se on tulossa ja sitä ennen muutoksia ei tehdä ainakaan kaikilla asemilla. Suositus on, ettei millään asemalla. Ajoneuvolain matkailuauton vaatimukset lienee helpohko täyttää, mutta kompastuskiveksi muodostuu veron kierto, eli verolaissa taas on sanottu, että jos ajoneuvo muutetaan sellaiseksi, että katsastaja huomaa sen veronkierroksi, ajoneuvoa ei tule hyväksyä, eli matkailuauto on matkailukäyttöön tarkoitettu ajoneuvo ja kun menee autoa tutkimaan se täytyy olla matkailuauto, eikä matkailuauton kriteerit täyttävä kuorma-auto.
Sellaiset "näennäiset matkailuautot" siis eivät oikein mene läpi, kun puhutaan verottomasta. Verollisessa matkailuautossa on lievempiä tulkintoja ja mm. korkeusvaatimusta ei ole.

Jos sähkölieden kytkee mottori- tai sisälämmitimen pistokesarjaan, ei tarvitse sähkölaitoksen tarkastusta. Muutoin tarvii.

Netistä löytyy varsin helposti tiedot, mitä vaaditaan matkailuautolta... Ja mm. säilytystila on oltava majoitustilassa, niinkuin keitinkin ja pöytä...
Sellaista...
routser
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 08.01.2013 14:02

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja routser »

Niin... Trafilta piti tulla loppusyksystä selvennys, kun ongelmaksi muodostui varsin villiksi muodostunut Sprintereiden muuttaminen matkailuautoksi. Eli se on tulossa ja sitä ennen muutoksia ei tehdä ainakaan kaikilla asemilla. Suositus on, ettei millään asemalla. Ajoneuvolain matkailuauton vaatimukset lienee helpohko täyttää, mutta kompastuskiveksi muodostuu veron kierto, eli verolaissa taas on sanottu, että jos ajoneuvo muutetaan sellaiseksi, että katsastaja huomaa sen veronkierroksi, ajoneuvoa ei tule hyväksyä, eli matkailuauto on matkailukäyttöön tarkoitettu ajoneuvo ja kun menee autoa tutkimaan se täytyy olla matkailuauto, eikä matkailuauton kriteerit täyttävä kuorma-auto.
Sellaiset "näennäiset matkailuautot" siis eivät oikein mene läpi, kun puhutaan verottomasta. Verollisessa matkailuautossa on lievempiä tulkintoja ja mm. korkeusvaatimusta ei ole.

Jos sähkölieden kytkee mottori- tai sisälämmitimen pistokesarjaan, ei tarvitse sähkölaitoksen tarkastusta. Muutoin tarvii.

Netistä löytyy varsin helposti tiedot, mitä vaaditaan matkailuautolta... Ja mm. säilytystila on oltava majoitustilassa, niinkuin keitinkin ja pöytä...
Sellaista...
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Taitaa olla aika helppo kontrata asuntoosa ja peräkontti.
harva kuskaa asunto osassa halkoja,nafta tynnyreitä,öljyisiä mersun moottoreita.
Ja asunto osassan voi olla vaatetta,virvokkeita elektroniikkaa.
Miten joku pystyy sanomaan veronkierrosta.

Terveisin Jamppa
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mikä tuos halpenee jos sprintterin kevyt kuorma-auton muuttaa matkailuautoksi? Vai onko kyse rajoittimella varustetuista sprintteristä että saa ajaa satasta?
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja apg »

etrade kirjoitti:Mikä tuos halpenee jos sprintterin kevyt kuorma-auton muuttaa matkailuautoksi? Vai onko kyse rajoittimella varustetuista sprintteristä että saa ajaa satasta?
maksuthan nousee mutta saa ajella b-kortilla
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
454SS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 17.03.2004 10:32

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja 454SS »

- Keittolevy joka ottaa virran sisälämmittimen haaroitukselta.
- Pöytä.
- Säilytystiloja.
- 180x120cm vuodepaikka tai kaksi 180x60cm.
- Hätäpoistumistie. Yhden hengen apparinpenkillä ei kuulemma tarvita erillisiä sivuikkunoita.
- Sisäkorkeus 190cm tietyllä alueella.
- hyväksytyt penkit, turvavyöt, kiinnikkeet ja näiden asennus. Tämä onkin se kallein tai vaikein osuus.

Noilla evaillä leimasin marraskuussa 2012 oman tee-se-itse matkailuauton.
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Edellisestä puuttui "istuimia". Niiden on sijaittava matkailutilassa eli Sprintterin 2 tai 3 etuistuinta eivät kelpaa.

Lisäksi oltava "matkailukäyttöön tarkoitettu". Trafi on hiljattain ohjeistanut (taas kerran) konttoreita tekemään veroilmoituksen (mikä nyt olikaan viralliselta nimeltä) sellaisista matkailuautoista, jotka eivät selvästi ole matkailukäytössä.
Jos koko auto on täynnä romua, ei auto liene matkailukäytössä -> suuret veroseuraamukset, jos jää kiinni. Missään ei kielletä kuljettamasta moottoria tavaratilassa, jos asuinosa on siinä kunnossa, että siinä voi asua vaikka viikon.

Mutta Trafilta on tulossa uudet ohjeet, joissa huhupuheiden mukaan mm vaatimus matkailuosan verhoilemisesta.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja jysi »

Näyttää olevan kiinnostava aihe kun siitä on tehty jopa opinnäytetyö:
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
mr.kreivi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 12.08.2009 16:26
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: sprinter k-a matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja mr.kreivi »

onko tietoa onko tähän tullut mitään uutta vaikeuksia vai vieläkö tuo opinnäytetyö pitää kutinsa, haaveena oli päivittää vuosikerta eli joko hakia tai ostaa täältä maxi kuorma-auto tai puolipitkä korkia vm tyyliin 05-08 ja taikinoia b-kortilliseksi matkailumobiiliksi, joko tosiaan pitkä niinkuin mulla nykyinenkin (-97 312 maxi 9hlö kuorma-auto) on tai sit puolipitkä jos kontin saa tehtyä silleen että mahtuu telamönkijä tarvittaessa konttiin (ihan min 270x137 tila)
Hannu
Vastaa Viestiin