Laitetaas vähän päivitystä tuon äiteen auton hankintaan kun siihen liittyen olen pari viestiä raapustanut.
Auto on siis pihassa ja punakilvissä, voisin tähän kopioda tuolta VAG-areenalta viestini kun kyseessä on kolopallo. Eli vaikkei nyt mersun tuonnista olekaan kyse niin samaa tuontiautoasiaa. Jos moderaattori haluaa, niin poistetaan tämä suoraan volkkariin liittyva osuus:
Lainaus Vag-Areenalta:
Olen käynyt n. 25 eri autoa katsomassa hintaluokassa 3500-5000€ jolloin autot ovat manuaalilaatikolla olevia 1.4 tai 1.6 -koneella ja kilometrit välillä 50-125tkm. Kaikki nämä autot eri liikkeeissä, hintaluokasta johtuen usein joko turkkilaisten pitämiä tai pieniä parinkymmenen auton saksalaisliikkeitä. Yksi auto oli ihan merkkiliikkeessä. Suurimmassa osassa tai oikeastaan melkein kaikissa autoissa on ollut jotakin optista vikaa eli naarmuja tai lommoja. Samoin ylensä on joku tekninen vika joka vaatii korjausta ennen ostoa. Paras vaihtoehto tähän asti oli tuo merkkiliikkeen auto, siinäkin tosin olisi pitänyt vaihtaa pakoputken keskiosa ja takapönttö sekä jäähdytyksessä oli jotakin häikkää. Nämä asiat myyjä toi esille ihan omaehtoisesti ja sanoi, että auto hoidetaan kuntoon ennen myyntiä. Hintakin oli vain 3500e kilometreillä 61tkm. Auto koko ajan huollettu ko. liikkeessä ja muuten ihan soiva peli.
Mutta tänään mobilea selatessa osui silmään uusi yksityisen ilmoitus ja heti yhteydenoton jälkeen katsomaan autoa. Ilmoituksen mukaan kyseessä oli erittäin varteenotettava vaihtoehto.
Heti auton ulkoapäin nähdessäni ensivaikutelma oli sellainen, että jos sisäpuoli ja tekniikka olisi samaa lajia, niin kaupat pitää lyödä lukkoon heti. Ja näin olikin, auto oli ulkoa ja sisältä kuin uusi vaikka kilometrejä oli 112tkm. Tekniikkakin pelasi moitteettomasti koeajolla. Auton omistaja oli n. 50v. perheenisä (oikeasti auto oli rouvan nimissä...) ja auto myytiin, koska pihassa oli jo uusi diesel-polo eli vanhalle autolle ei ollut enää tarvetta.
Auto oli siis 8/2003 rekisteröity 5-ovinen 1.6 Golf Pacific
Varusteina perusvarustelun lisäksi:
-Automaatti-ilmastointi
-Sähköikkunat x 4
-Varashälytin orkkis avaimiin yhdistettynä
-Penkinlämmittimet (aika harvinaiset saksassa)
-Ajovalojen pesurit (myös tosi harvinaiset saksassa)
-Pacific-varustelun mukana tulevat normista poikkeava mittaristo, kolmipuolainen nahkaratti, käsijarrun ja vaihdekepin nahkat, rosterilistat (vai olisko ne alumiinia...) oviaukkojen alareunassa sekä takakontin kohdalla puskurin yläpinnassa, kromatut peilien ulkokuoret (todella tärkeät
)
-Irroitettava Westfalian vetokoukku, kuin uusi, ollut kiinni vain fillarin kuljetuksessa muutaman kerran
-Alpinen soitin, johon yhdistetty Ipod-telakka hanskalokerossa. Kaveri oli musiikkimiehiä.
-Ovien kaiuttimet oli jotakin spesiaalisettiä ihan tehtaalta, ei siis perustavaraa.
-Ja sitten takavalot Hellan E-hyväksytyt tummennetut valot, auton ainoa tuning-tuote/ei orkkis-tuote. Mutta kävivät hyvin valkoiseen autoon.
-Uudet kesärenkaat orkkisaluvanteilla ja talvirenkaat peltivanteilla+orkkiskapseleilla.
-Jarrut oli laitettu uusiksi tänä vuonna, akku pari vuotta vanha, jakopää pumppuineen ja rullineen tehty ajallaan, aina huollettu samassa paikallisessa huollossa jne.
Varmaan jotakin vielä unohtui, mutta kyseessä siis oikeasti helmi ainakin tällä hetkellä. Niin, hintapyynti oli 4700€ ja kauppahinta 4600€. Enempää en saanut tingittyä ja jos muihin nähtyihin autoihin vertaa, niin hinta oli ihan perusteltu.
Koeajolla mietin, että kun itselleni ostin suomen hintaluokassa reilun 50teuron e-sarjan avomersun ja tuo golffi tulee kaikkineen maksamaan alle 6teuroa, niin ei todellakaan ole autoissa oikeasti eroa tuon hintaerotuksen vertaa... Joskus kun oppisi tekemään omat autonostopäätökset ihan järjellä eikä tunteella... Toivottavasti tuossa on muorille autoa seuraavaksi 15 vuodeksi
Ehdin nyt itse ajella autolla pari-kolme viikkoa joten eiköhän tuossa mahdolliset koeajolla piiloon jääneet viat tule esille niin ehtii laittamaan kuntoon ennen auton Suomeen vientiä.
Lainaus loppuu.
Eli auton ostin viime sunnuntaina ja kun pankkiautomaatilla on tonnin nostokatto niin maksoin käsirahan ja sovittiin, että tulen maksamaan loput maanantaina ja hakemaa auton pois vientikilvillä. Mobile.de:ssä on muten tosi hyvät kauppakirjat yksitistenkin väliseen kaupankäyntiin mm. käsirahan osalta jne. Kannattaa käyttää.
Eilen maanantaina marssin iloisena poikana paikalliselle kilpipajalla, että paas tyttö laittaen mullen vakuutukset ja vinetikilvet, niin saadaan äidin helmi kotio...
Bong, kongi kumahti ja eka erä oli ohi saman tien. Vähän rouheemmaksi rouvaksi muuttunut tyttö ilmoitti kylmästi, että kun ei ole auto pihassa niin ei onnistu Augsburgissa kilpien saanti. No asiasta ei kannata vääntää kättä, vaikka netin kautta kilvet voikin tilata suoraan kuriirilla kotiovelle. Ei se DHL:n Fritz-setä käy sitä autoa tutkimassa, että oliko nyt oikea auto papereihin nähden...
No kun mulla ei edelleenkään ole päivisin kiire mihinkään niin soitin autonmyyjälle ja sanoin, että mun on varmaan tehtävä heille pari keikkaa, haettava ensin auto jotta saan vakuutukset ja kilvet kuntoon ja sitten illalla vaimon kanssa haetaan mun auto pois. Mutta myyjä sanoi, että älä suotta tuhlaa aikaa ja rahaa, ajat niillä heidän kilvillä jotka on autossa kiinni, että niissä on vakuutus voimassa. No hieno homma asia kunnossa.
Mentiin sitten koko perheen voimin illalla autoa hakemaa, loppumaksusuoritus rouva Meierille (jotta voi ostaa jotain kivaa kotiin...) ja papereiden tekoon. Paperit tehtiin ja ajelin tyytyväisenä pojan kanssa kotia. Vaimo ja tyttö sitten toisessa autossa näytti tietä navin kanssa. Oli vähän perkeleen monen pienen tien takana ko. kylä...
Tänään sitten taas sinne kilpipajalle ja asia eteni joutuisasti kunnes piti maksaa. Enhän minä muista vieläkään, että saksassa pankkikortti vähän kuin nunnän nännit ja paavin pallit eli meleko turhat. Kortilla olisi voinut maksaa kilvet 29€, mutta kuukauden vakuutus 120€ onnistui maksaa vain käteisellä. Jätin paperit luottavaisena sille rouvasta jo vähän tytömmäksi muuttuneelle asiakaspalvelijalle ja pankkiautomaattikeikalle. Rahat kourassa takaisin ja maksusuoritteet toimeen. Sitten saatujen vakuutustositusten kanssa itse rekisteriviranomaisen pulpetille jonne pääsinkin kahden minuutin jonotuksen jälkeen! Ensimmäiseksi annoin vanhat kilvet virkailijalle, jotta hän voi poistaa auton vanhan ominstajan nimistä. Siellä sitten muita erinäisiä touhuja kuten sen vuosittaisen käyttömaksun lomakkeen täyttö, eli sieltä sitten veloitetaan minun tililtä suoraan kuukauden osalta käyttömaksut. Tätä en muuten tiedä miten asia hoituu kun ei ole saksalaista tiliä? Osaako joku ihan viimeaikoina auton tuonut valaista? Vai kelpaako siihen ihan suomalainen IBAN tilinumero... Mutta rekisteröidessä kaikki meni todella kätevästi, kun passi ja auton asiakirjat oli kaikki vielä tallessa.
No sitten lähdettiin vielä varmistamaan auton luokse, että paperit täsmäävä auton kanssa. Hetken aikaa etsimme stanssattua valmistenumeroa, tarraversio ei kelvannut. Ei ollut vielä ikkunan alapuolella oleva versia vaan se läytyi siitä konepellin alta heti tuulilasin alapuolelta tiivisteen takaa. Tosin läpinäkyvän muovin alla.
Rekistöinnistä paperin kanssa seuraavaksi kilpipajalle jossa rouva teki kilvet ja sitten vielä saman tien takaisin rekisteröintirouvan luokse jotta saatiin Bayerin pyöreät tarrat laitettua kilpiin. Sitten ei muuta kuin Auf Wiedersehen ja alahan laputtaa että virkarouva pääsee nortille...
Kilvet kiinni autoon ja kovaa ajoa, koska nyt oli myös suomalainen kasko voimassa. Äitini oli aamupäivällä vakuutuskonttorilla ja soittelivat sieltä rouva vakuutusihmisen kanssa. Rouva sanoi, ettei hän voi laittaa kaskoa voimaan kuin vasta sitten kun äiti on lähtenyt tuomaan autoa Suomeen... Sanoin, että hieman eri tavalla asia minulle aiemmin puhelimitse asiasta tiedustellessani kerrottiin. Keskustelun kuluessa tulin sanoneeksi, että autohan ei ole enää saksalaisessa rekisterissä (hieman vielä tuossa vaiheessa muuntelin totuutta, koska itseasiassa se oli vielä vanhan omistajan nimissä...) vaan vientirekisterissä, eli käytännössä auton tuonti on jo alkanut... No tämän lauseen perusteella touva sitten laittoin kaskon voimaan saman tien...
No nyt siis pirssi pihassa, käytän paikallisella pajalla öljynvaihdossa (40€ töineen ja Castrolin öljyin ja suodattimin, ei kannata paljon itse alkaa läträämään). Samoin tilasin uudet tulpat, ilmansuodaatimen ja raittarin yhteensä 55€, kaikki Boschin kamaa. Siinäpä on sitten äiteellä ajovalmis auto taas joksikin aikaa. Jos siis ei nyt porsi mistään
Sallitaanko viela pari kuvaa?
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________