Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 793
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Jääköön liikesalaisuudeksi
No luetaan se sitten tullin taulukoista 3 kk päästä ...
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Avantgarde kirjoitti:
Jääköön liikesalaisuudeksi
No luetaan se sitten tullin taulukoista 3 kk päästä ...
Toivottavasti auto on silloin jo myyty :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Puuh, saavuin elien juhannusaattona Siljalla Helsinkiin. E420 vuodelta 1993 tuli ostettua :D .

Viime viikolla ajatus kypsyi auton ostamisesta koska sain kolhitun W126:n myytyä keskiviikkona. Torstai-perjantai meni silmät sirrissä netissä tihrustaen koska edellisviikolla työkaverini ei löytänyt hyviä autoja ollessaan Saksan läpiajomatkalla. Valkkasin 6 autoa listalle; ensimmäisenä Stuttgartin lähellä oleva yksityinen. Sitten siitä ylös ja länteen ja taas ylös Ruhrin alueelle asti oli 5 sopivaa lisää, yksi ainoastaan yksityisellä sen ensimmäisen lisäksi.

Ajattelin soittaa pomolle ja kysyä vapaata ti-to ajaksi, edellisviikon olinkin ollut ylityövapaalla ja vähän olisi nolottanut kysyä lisää... soitin sitten kolleegalle saksaan ja kysyin eikös olisi keikkaa sinne tiedossa. No, oli jo kaksi, toinen olisi ollut lähellä Tsekin rajaa eli sivussa mutta sitten saatiin sovittua käynti asiakkaalla lähellä Frankfurtia, tarkemmin Diez/Limburg alueelle tiistai-keskiviikoksi.

Halvin meno -paluu lento olisi ollut sunnuntai-lähtö koska vaihtoaika ei olisi riittänyt Hesassa maanantai-aamuna (SAS lähtöselvitys on todella puuroutunut etenkin maanantai-aamuisin). Sunnuntai-ilta ei käynyt ensimmäisen auton omistajalle joten otin riskin ja otin pelkän menolipun Finnairilla Stuttgartiin heti maanantai aamusta. Jos autoa ei olisi löytynyt olisin sitten yrittänyt saada jonkun halpalennon Suomeen (germanwings tms.) ihan mistä tahansa sieltä päin...tod. näk. Dusseldorfin paikkeilta.

Herra tuli minua vastaan kentälle mersulla ja koeajoa tehtiin sitten hänen kaupunkiinsa päin, koska auto vaikutti todella hyvältä. Matkalla päätin että ostan auton. Juotiin kahvit siinä kotonansa ja käytiin huoltohistoria läpi. Huomasin että hänellä oli jotkut ihme kilvet jossa voimassaoloaika 04-09 ajalle. Olivat kuulemma sesonki- eli kesäautokilvet. Kysyin olisiko hän kiinnostunut lainaamaan kilpiä minulle kotimatkan ajaksi; ensin empi pitkään mutta sitten suostui koska lupasin lähettää ne postissa heti takaisin. Otin puhelimitse If:istä kaskon autoon mutta liikennenvakuutusta he eivät myöntäneet. Kerroin senkin myyjälle mutta silti hänelle asia oli OK koska lupasin maksaa 100 e ylimääräistä (koska säästin ne rekisteröimis ym. vakuutuskulut). Lisäksi annoin hänelle firmamme yhteystiedot Saksassa ja vakuutin että vilunkia en aio tehdä koska työssäni tulen jatkossakin matkustamaan Saksassa.

Kaupat tehtiin puolelta päivin ja illaksi ajoin 250 km Limburgiin. Olin töissä ti-ke ja lähdin ajamaan ke klo 17 tavoitteena Tanskssa yöpyminen tutussa motellissa. Olin 23.45 lautalla Puttgardenissa ja sitten ajoin Tanskassa palan matkaa huomatakseni että motellia ei enää ollut :evil: . Jatkoin Köpikseen eli tarkemmin Kastrupiin missä oli tuttu hotleli, joka olikin täynnä. Tarkistin Malmössä vielä 3 hotellia ja kaiki täynnä - samoin matkan varrella olleet 3 muuta :evil: :evil: . Katsoin vielä yhden tienvarsimotellin Etelä-Ruotsissa mutta respa oli kinni luonnollisesti yöllä (olen kerran yöpynyt vastaavassa mistä sai huoltsikalla ostettua huoneen).

Ajoin sitten puoli neljään asti ja väsymys alkoi painaa päälle joten nukuin parkkiksella 2 tuntia. Siitä sitten ajoin puolisen tuntia ja nautin aamiaisen mäkkärillä joka aukesi klo 7. Ajoin sitten noin 3 h ja lounastin taasen mäkkärillä ja päälle tunnin tirsat autossa. Saavuin Tukholmaan Värtahamniin kello 14 ja closing oli Siljalle klo 16. Laivaan pääsin puoli viiden maissa ja sain paikan klo 17 seisovan pöydän ensimmäiseen kattaukseen. Runsaan ähryämisen ja punkkupullon jälkeen nukuin klo 20 - 08.00 :shock: .

Helsingissä laivasta ulos tultaessa seurasin jonoa ja näin että tullin kyltti osoitti vasemmalle. Siinä oli kuitenkin aita enkä ollut varma mihin ajaa joten seurasin jonoa. Päädyinkin sitten ulos kaupungille jonossa ajaessa ja lähsin sitten kohti Lahtea hakemaan vierasta juhannuksen viettoon. Lahdessa ajoin tulliin ja katsoin että se on auki ma-pe 08.00 - 16.15 ja astuin sisään tarkoituksenani ottaa ajolupa ja tarralaput. Aika hiljaista oli, huoneissa valot pimeänä :shock: . Otin jonotusautomaatista vuoronumeron, klo 11.37 mutta mitään ei tapahtunut. Huhuilin siinä aulassa että onko täällä ketään; ei ollut, joten ajoin Launeelle kaiffaria hakemaan.

Korian ABC:llä tapasin nimimerkin "pepekyy" ja ostin häneltä kromiset peilinkuoret joissa sivuvilkut. Bongasin siis hänen suht tuoreen ajopelinsä siinä samalla :wink: , merkkiä mersu :lol: .

Pitää mennä sitten maanantaina Lappeenrannan tulliin jotta saisi tarrat ja vanhat kilvet lähetettyä takaisin Saksaan. Todellakin varmaan homma ei mennyt aivan lain kirjaimen mukaan mutta nythän suomalainen saa ajaa Saksassa rekisteröidyllä autolla jos siinä on vaan liikennevakuutus. Ajolupaa tullilta en ollut vielä saanut mutta minkäs teet jos paikat on kiinni :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
visuri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 11.06.2007 22:20

Viesti Kirjoittaja visuri »

Taidan tässä laittaa omankin lusikkani soppaan.. :D

Keväällä tässä tuli Saksanmaalta tuotettua c-mallin 200d automaatti ajokilometrejä takana 93000, vuosimallia 1994. Hinta tuotuna 6900e. Helsinkiin

...sekä emännälle myös c-mallin 250td niinikään kilometrejä 76.000 ja vuosimallia 1997. Hinta 7500e.

Kaikki kiitos kuuluu Matti Sepälle, joka todella asiallisesti hoiti asiat siellä päässä, sekä siten että auto oli noutovalmiina Helsingin Etelärannassa.
Molemmat autot olivat loistokuntoisia, sekä sisälsivät täydellisen huoltokirjan merkkiliikkeessä tehdyin huolloin.

Voin siis vahvasti suositella..

http://www.msmachineinvest.fi/tuonnin_kuvaus.htm
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

tulihan sitä käytyä hakemassa heinäkuun alussa frankfurtista (mannheimista) tollanen W202 C230K -96 Elegance, kuvia laitan joskus kun kykenen.
Veropäätöstä odotellessa.

Reissu oli erittäin hyvä ja helppo, suosittelen kaikille. Aikasemmin en ole tallinnaa etelämmässä käyny ja tuolla pärjäsin vallan mainiosti, kiitokset hyvälle konsultille (finnservice).

Auto oli hiukan hankala löytää, tuli 350km etsimistä. Kyllä se pitää paikkansa että halvimmat mitä tuolta mobilestakin löytyy ni voi jättää suosiolla väliin, säästää aikaa. ellei halua käydä ihmettelemässä ja nauramassa niille vehkeille.

Ajamalla takas kun loman kannalta reissussa oltiin, piti käydä pyörimässä pitkin saksaa esim. nurburingilla, mutta kaveri hukkas rahansa torstai yönä frankfurtissa kun käytiin "juhlistamassa auton ostoa", niinpä tutiin kohtuu nopeasti takaisin (Lähtö pe klo.15 - su klo. 09.00 oltiin kotona). pääsinpäs ajamaan isoa siltaa (35e siltamaksu).
Terveisiä vaan sille neljän porukalle neu-isenburgissa että oltiin teitä ennen kotona. kolme päivää ennen kuin piti :oops: muuten hyvä reissu.
Parachos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 06.11.2006 18:44
Paikkakunta: Lapland

Viesti Kirjoittaja Parachos »

Sanokaas mistäs vois kysellä auton mittari lukemia, Saksa ja Italia. Vanha rekkari tiedossa. Oma on Italiasta mutta ilmeisesti verotus syistä meni ensin Saksaan ja sieltä Suomeen. Katsastus asemathan ottaa lukemat ylös vissiin noissa maissa. Pitääköhän tietää asema missä käytetty vai ? :oops: Molemmissa maissa taitaa olla kans enemmän kuin yksi katsastusasema ketju ?! :roll:
MB W202 C200 Kompressor -97
Avatar
Muusihuusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 21.01.2007 16:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Opiksi tämäkin

Viesti Kirjoittaja Muusihuusi »

No ajattelin minäkin laittaa tänne ajatuksia omasta autostani. En käynyt sitä hakemasta mistää kauempaa, mutta se oli tuotu ruotsista joulukuussa 2006.
Lehti-ilmoituksen perusteella kävin katsomassa sitä ja kyselin täälläkin että millainen auto se on yms. Ostin sen lopulta, koska se oli katsastettu vasta ja ei siinä tuntunut olevan isoja vikoja.

Käytin autoni katsastuksessa viime kuussa. Yllätyksenä tuli esille vikoja, joita ei ole voinut tulla sinä aikana kun olen auton omistanut(6 kk). Kaikki jarruletkut menivät vaihtoon, jarrylevyt takana alle alamitan. Eli ne vaihtoon. Sitten SRS-merkkivalo ei toiminut. En ollut sitä ikinä nähnytkään niin en hoksannut sitä edes ihmetellä. No siitä huomautus. Oikean puolen jousi edestä oli poikki. Kuinka kauan lie ollut. Oli poikki kupin pohjalta ja en ollut sitä huomannut.

No eihän siinä mitään, vanhassa autossa on aina vikoja. Ainoa asia mikä kummastuttaa on se, että nuo kaikki viat ovat olleet autossa jo edellisessä katsastuksessa. Ja katsastus on suoritettu TORNIOSSA. Näköjään siellä saa auton läpi puhumalla. Joten varoituksen sana Ruåtsista tuoduista autoista, jos ne on katsastettu Torniossa. Saa varautua korjaamaan autoa lisää. No onneksi osat on halpoja KL-liikkeestä niin kirpaisi koko remontti noin 200€. SRS oli lamppu palanut ja liitin irti yhdestä sensorista eli se ei vaatinut investointeja.
ML350 4Matic -09
Avatar
Juza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.04.2006 20:26
Paikkakunta: D.C.

Viesti Kirjoittaja Juza »

KimSu -autoa ei todellakaan voi suositella. Pyysin erittäin tärkeänä asiana tarkistamaan SL:n rättikaton toiminnan. Luonnollisesti autossa tämä ei sitten tietenkään pelannut kun auto tuli suomeen. Varusteita oli ilmoitettu väärin, täydellisessä huoltokirjassa oli leima n. 50tkm välein. Lisäksi auton toimitus Saksasta Suomeen kesti viikkotolkulla.
Todella surkeaa palvelua, ei mitään kannanottoa autossa oleviin vikoihin. Välttäkääs tätä!
GLS 580
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Tiedoksi veropäätösasioista kiinnostuneille

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Saksalaisauton veropäätös on jälleen kiertämässä takaisin korkeimpaan hallinto-oikeuteen



Helsinki, 15.11. Kotimaa stt 312
Korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg haluaa selkeyttä tuontiautojen verotukseen. Hallbergin mukaan esimerkiksi oikeuskanslerin pitäisi tarkastella tullipiirien tekemiä autoveropäätöksiä.

- Toivon vastuullisten tahojen ja valvonnasta vastaavien, myös oikeuskanslerin, perehtyvän tämän hallinnonalan epäkohtiin, Hallberg vetosi hallintotuomioistuinpäivässä Helsingissä torstaina.

Hallberg kuvasi maahantuotujen autojen verotusta vuosien vinoumaksi, jota ei ole saatu korjatuksi.

Tullipiireissä on tällä hetkellä 11 000 suomalaisten valitusta ja oikaisuvaatimusta maahantuotujen käytettyjen autojen veropäätöksistä. Niistä peräti 7 000:n arvioidaan päätyvän lopulta Helsingin hallinto-oikeuden käsiteltäväksi. Helsingin hallinto-oikeus hoitaa keskitetysti kaikki tullia koskevat valitukset.

Ennakkoratkaisu menossa taas KHO:hon

Korkein hallinto-oikeus on jo kertaalleen antanut ennakkoratkaisun, joka koski Saksasta vuonna 2003 tuodun Mercedes Benzin verotusta. Tulli määräsi, että autosta piti maksaa 9 680 euroa veroja. Myöhemmin se kuitenkin palautti auton omistajalle noin 1 300 euroa.

KHO:n mielestä tulli oli määrittänyt auton verotusarvon virheellisesti. Tulli käsitteli asian uudelleen ja päätti, ettei verotusarvoa ole syytä muuttaa. Auton omistaja valitti hallinto-oikeuteen, joka oli samaa mieltä tullin kanssa.

Päätös ei ole kuitenkaan vielä lainvoimainen, sillä auton omistaja aikoo hakea valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Auton omistajan avustaja vahvisti, että valituslupahakemus jätetään ensi viikolla. Näin sama asia saattaa palata KHO:n käsiteltäväksi.

- Periaatteelliselta kannalta on hyvä muistuttaa, että verolainsäädännöltä edellytetään perustuslain mukaisesti erityistä selkeyttä, Hallberg sanoi.

Hän muistutti, että hallitusta on patistettu muuttamaan nopeasti autoverotusta koskevaa lakia. Eduskunnan lakivaliokunnan mielestä hallinto-oikeuden ei pitäisi joutua tulkitsemaan autoverotusta nykyisessä laajuudessa.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itse sain viime perjantaina omasta tuontiautostani armollisen veropäätöksen, jota olen nyt huvikseni selvitellyt muutaman päivän.
Useita mielenkiintoisia asioita on käynyt selville papereita tutkiessa ja tullin henkilökunnan kanssa keskustellessa.
Veropäätöksen mukaan tuli A4 paperi, jossa oli talukossa erivärisin pallukoin ja ristein eri ikäiset autot merkitty, yksilöimättä kuitenkaan malleja / käyttövoimaa.
Kun pyysin tarkempaa listausta hintahavainnoista, sain 23 sivuisen printin tehdyt havainnot 2 viikon välein 2,5 kk ajalta ja selvästi useat havainnot samasta autosta ( ei kuitenkaan esim rekiterinumeroa mainittu, jolla asia olisi helpoin todentaa ).
A4 paperissa oli 15kpl hintahavaintoa samanikäisistä autoista ja printtissä vain 11 autoa, joten heittoa on. Lisäksi printissä on 31kpl havaintoja mallista, joita ei tehdas ole koskaan edes tehnyt 8). Mielenkiintoista.

Veropäätös oli tehty autoni osalta mielenkiintoisti perustuen isompi moottorisen ja 4 vetoisen version hintahavaintoon, koska kilometrit täsmäsivät. Kuitenkin Tulli oli havainnut myynnissä olevan täysin samaa mallisarjaa olevia autoja useita, tosin 40 000km vähemmän ajettuna, jotka olisi ainakin autoverolain mukaan kuuluneet olla verrokki autoina.

Näin hyvin Tullin systeemi toimii....



Katsotaampa mitä asiasta tulee
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Häijyltä tuntuu tuo verotuspäätösten laadintamalli. Saa nähdä kuinka kauan suomalainen viranomainen saa jatkaa EU-lakien vastaista verottamistaan. Jos meiltä vaaditaan Suomessa jonkin muun lain noudattamista, siinä ollaan palavana keihäänkärkenä ottamassa lakia käyttöön vaikka asetusta ei olisi vielä kirjoitettu.

Perkele. :evil:
Avatar
cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:18
Paikkakunta: Epsoo

Tuontiauto???? - siis miten niin

Viesti Kirjoittaja cupee »

anteeksi heti alkuun - on siis tietenkin aivan selvää, että kotimaamme autokauppiaitten luoma termi " tuontiauto" on todella vakiintunut käsite - mutta, mutta .... kun silloin Suomi liittyi EU:hun niin samallahan Suomi liittyi yhteismarkkina-alueeseen, joten siis kauppaa, jota harjoitetaan tämän EU:n sisäpuolella on siis sisämarkkinakauppaa eli kotimaankauppaa!!! Ja katsoi asian miten vaan - niin onhan asia niin, että minä tahansa vuosikymmenenä Mersuja - zum Beispiel - on ostettu Suomeen Saksasta! Mikä nyt tosiaan tätä "virallista MB edustajaa" ja minkätahansa merkin edustajaa varsinkin Deutschland-merkkisten kohdalla jurppii, että jengi voikin nyt sitten ihan vapaasti käydä sisämarkkinoilla kaikista sen nurkista noutamassa ajokkinsa, mikä miellyttää. - Että tämä tuontiautoista, joka siis on aika vanhoollinen käsite - mutta tietyllä tarkoituksellakin viljelty. - No mitä sitten tulee tähän kokemusmaailmaan autoista, joita ei siis ole ostettu Suomesta vaan muualta EU alueelta - nii onhan se niinkin, että tulee siitä melkoinen rumba viedä auto takaisin, jos siinä ilmenee sittenkin jokin vika. Mutta onhan se mahdollista.
Olen ostanut autoja, joihin on saanut myös Suomessa toimivan takuun autolle. Ja jo neuvotttelutilanteessa voisi vaikka pyrkiä suojaamaan kauppakohdetta, eli mitä jos.....?
Ja jotta ei kuulostais ihan joltan v..un, pa...anjauhannalta, niin omat ostokseni tässä, osa niistä toisille toimeksiantona.
Olen ostanut Saksasta MB: 123/240aut.-207vm78-212Dautvm97-124/230Cautvm88-416cdivm99- A 160 vm 03 ? (enpä muista oliko 160 tai 170 tai 190) - farkku MB vm vm 87 - farkku Cmersu vm?(en muista)2 kpl.- 123/300D vm 84 ilmastoinnilla -124/320C24v vm 92
BMW: 525iAvm93
VW Golf Diesel vm 92
Honda:Prelude 4 kpl.,- Civic /tuning- 6kpl.-
Mitsibishi: Canter hinausauto
Toyota: linja-auto 25 ist. - Avensis vm 98 -
Audi: 2 kpl.
Palaute näistä autoista: Ei ole tullut valitusta tähän mennessä ajoneuvojen kunnosta tai jostakin piiloviasta.
Mutta eihän sitä koskaan tiedä, mitä siellä pellin alla muhii tai kuka on mennyt sorkkii tekniikkaa miten? - Mutta harkiten ajoneuvot on hankittu, ja tutkittu sen verran tarkkaan, että minimoidaan ongelmia.
Oli ton vanhan 207 kanssa kuitenkin sellainen homma, että siinä oli jo sen verran ikää- että riski oli melkoinen. Muutama ongelma tuotaessa kyllä esiintyi, mutta pieniä vikoja ne sitten kuitenkin olivat.
JA ANTEEKSI KAIKILTA NIILTÄ, JOIDEN JUTTUJA EN LUKENUT,(itse asiassa en lukenut yhtäkään) KOSKA AINA VOI SATTUA JOTENKIN. Näiden autojen osto on kuitenkin aina sellainen riski, että siinä pelaa maineensa helpolla kuralle. TOPIIKKI tuontiautot laittoi sormet lentämään näppiksen yli. - Arvostan foorumin arvokasta kokemustietoa vinkkejä ja etenkin huumoria, jota täällä osataan taidolla luoda. - On aina mukavaa käydä täällä lukemassa - valitettavasti en pääse lukemaan niin usein kuin haluaisin. (Nytkin olisi ollut paree valmistella huomista työpäivää ennakkoon, mutta tehdään se sitten tämän jälkeen - onhan tässä vielä yötä) Kunnioittavasti cupee
Milatus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.01.2008 23:48

Uudempaa AMG mallia suomeen....

Viesti Kirjoittaja Milatus »

Moikka, kyselen onko kukaan tuomassa lähiaikoina, tai jopa tuonut uudempaa AMG:ta suomeen?
Itsellä asia esillä oikein oikein tosissaan syksyllä (kun elämä on siinä tilanteessa että tuotos mahdollinen)
Olishan niitä vähän "vanhempiakin", mutta kun haluan, päätin ja ajattelin asiaa niin haluanpa itselleni uudemman AMG:n.
Niin ja miten mahtaa Tulli sekä verottaja tulla hinnoittelemaan autoa?
P.S Vielä 10 vuotta sitten vihasin mersua kuin ruttoa, nyt haluan mersun alleni :)
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uudempaa AMG mallia suomeen....

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Milatus kirjoitti: P.S Vielä 10 vuotta sitten vihasin mersua kuin ruttoa, nyt haluan mersun alleni :)
Henkinen valaistuminen ja järki ilmaantuvat joskus hieman myöhemmin. :lol:
Milatus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.01.2008 23:48

Re: Uudempaa AMG mallia suomeen....

Viesti Kirjoittaja Milatus »

Heh heh, vai että valaistunut.
Mukavuuden halu on lisääntynyt jäjrjen mukana :)
Mutta edelleen kaipaisin aiheeseen ihan oikeita vastauksia/keskustelua.
Jos vaikka joku muukin haluais tuoda itselleen paremman kiesin saksasta ja suunnittelee haku matkaa tulevalle syksylle.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Re: Tuontiauto???? - siis miten niin

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

cupee kirjoitti:anteeksi heti alkuun - on siis tietenkin aivan selvää, että kotimaamme autokauppiaitten luoma termi " tuontiauto" on todella vakiintunut käsite - mutta, mutta .... Kunnioittavasti cupee
Tämmöstä se tuppaa olemaan, mutta eipähän ole tainnut kukaan vähään aikaan valitella, kun tuodaan niitä Helsingistä tänne pohjoiseen niitä suolateillä ruostutettuja vanhoja takseja, joista mittaritkin on ruuvattu :)

Ehkäpä parinkymmenen vuoden päästä "tuontiautotkin" on ihan kelvollisia
ande
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ti 22.06.2004 22:40
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja ande »

Itse olen 2 viimeistä mersua hakenut tallinnasta. Hakukustannukset huomattavasti pienemmät kuin saksanreissussa ja kun aamulaivalla menee niin jo illalla pääsee heittämään rinksaa kotopuolessa :)
Hintataso saksan tasoa. www.auto24.ee sivuston kautta olen nuo molemmat katsonut valmiiksi, sen jälkeen ollut yhteydessä suomen kielellä (edellyttää virolaista myyjää:) ) sähköpostitse ja sopinut näytöt valmiiksi ja kysellyt autosta tietoja. Suurin osa 90 ja 00 luvun autoista on saksasta viroon tuotuja, yleisesti hyvillä varusteilla vielä.
Myyjän kans juttelin niitänäitä, mies oli kovasti sitä mieltä, että lama tulee siellä. -> autojen hinnat laskee. tiedä sitä sitten...

Virolaisen myyjän kanssa tulee melko hyvin toimeen ihan kukin omilla kielillään. Ensimmäisen auton ostin ilman tulkin apua ja suomella ja "elekielellä" selvittiin hyvin :D
R170 Slk 320 -00
Ex w208 clk 320 sport 'amg'
EX Supra IV
Ex Bmw m3 cabrio 3.2
EX w208 clk 430 sport
EX r170 slk 230K Carlsson
EX w202 C280 -93
EX C124 300-24 -92
EX w124 260E -88 "Amg"
EX w124 260E -88
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuontiauto???? - siis miten niin

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Joko MB:n maahantuoja lähettää "Tervetuloa huoltoon" -tyyppisen viestin kun "tuontiauto" saapuu Suomen rekisteriin? Näin tekee ainakin BMW tai sitten sen jälleenmyyjä Laakkonen. Laakkosen huolto on saanut runsaasti asiakkaita huoltopuolelle kyseisillä tervehdyskirjeillä. On penkinlämmittimien, moottorinlämmittimien yms. huoltohommaa. Tuontiautoihin kuulemma vaihdetaan öljyjäkin...

Yhteen väliin "tuontiautot" saivat ylenkatseita jobbareilta yms. automyyjiltä. Samalla tavalla jokainen MB on tuontiauto, sillä Stuttgartista niistä henkilövaunuista ainakin suurin osa tulee.

Itselläni on "Suomi-auto", joka kuulostaa nykyisin jo epäsivistykseltä mainita se. Ei ole nahkapenkkejä tai puhumattakaan ortoista. Olisin mielelläni tuontipelinkin ostanut, mutta tuli sattumalta tuollainen nykypeli sopuhinnalla eteen... Vaihdokista sain muutaman tonnin enemmän kuin maksoin. Välirahan kanssa en osaa sanoa miten kävi, mutta töihin tarvitsee kunnon vehkeen...
hannun1 kirjoitti:
cupee kirjoitti:anteeksi heti alkuun - on siis tietenkin aivan selvää, että kotimaamme autokauppiaitten luoma termi " tuontiauto" on todella vakiintunut käsite - mutta, mutta .... Kunnioittavasti cupee
Tämmöstä se tuppaa olemaan, mutta eipähän ole tainnut kukaan vähään aikaan valitella, kun tuodaan niitä Helsingistä tänne pohjoiseen niitä suolateillä ruostutettuja vanhoja takseja, joista mittaritkin on ruuvattu :)

Ehkäpä parinkymmenen vuoden päästä "tuontiautotkin" on ihan kelvollisia
:D
koff
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 06.06.2005 01:52
Paikkakunta: Schweden

Viesti Kirjoittaja koff »

Eikö se o parempi ite hake saksasta kun ei o estiläissi välikäsiä :lol:
ande kirjoitti:Itse olen 2 viimeistä mersua hakenut tallinnasta. Hakukustannukset huomattavasti pienemmät kuin saksanreissussa ja kun aamulaivalla menee niin jo illalla pääsee heittämään rinksaa kotopuolessa :)
Hintataso saksan tasoa. www.auto24.ee sivuston kautta olen nuo molemmat katsonut valmiiksi, sen jälkeen ollut yhteydessä suomen kielellä (edellyttää virolaista myyjää:) ) sähköpostitse ja sopinut näytöt valmiiksi ja kysellyt autosta tietoja. Suurin osa 90 ja 00 luvun autoista on saksasta viroon tuotuja, yleisesti hyvillä varusteilla vielä.
Myyjän kans juttelin niitänäitä, mies oli kovasti sitä mieltä, että lama tulee siellä. -> autojen hinnat laskee. tiedä sitä sitten...

Virolaisen myyjän kanssa tulee melko hyvin toimeen ihan kukin omilla kielillään. Ensimmäisen auton ostin ilman tulkin apua ja suomella ja "elekielellä" selvittiin hyvin :D
W176 A200 cdi Cls 350 cdi-11 w218 sl 500-93 Vito-15
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

kaiketi tämä on oikea osasto tälle kysymykselle... olen kokematon matkantekijä mutta nyt kiinnostaisi esim. miten saisin tuon tuolta saksasta tänne kivuttomimmin ?http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bcqtzi1itxbj(halpahan se on mutta kai siitä voisi jotain saada ? en oo mikään rahamies ja vaikka olisinkin niin ei kaikkea autoon voi laittaa :( )

Ja mitähän tuossa ilmoituksessa tarkemmin lukee ja pitääkö edes hv lukemat paikkaansa ? :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
koff
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 06.06.2005 01:52
Paikkakunta: Schweden

Viesti Kirjoittaja koff »

Mootori kaaput :cry:
Wigilante kirjoitti:kaiketi tämä on oikea osasto tälle kysymykselle... olen kokematon matkantekijä mutta nyt kiinnostaisi esim. miten saisin tuon tuolta saksasta tänne kivuttomimmin ?http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bcqtzi1itxbj(halpahan se on mutta kai siitä voisi jotain saada ? en oo mikään rahamies ja vaikka olisinkin niin ei kaikkea autoon voi laittaa :( )

Ja mitähän tuossa ilmoituksessa tarkemmin lukee ja pitääkö edes hv lukemat paikkaansa ? :?
W176 A200 cdi Cls 350 cdi-11 w218 sl 500-93 Vito-15
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

:( :( :(

jaahas ja tuo moottori olisi ollut noin 60% syistä hakea tuo rönttä (tarvihtee kai opiskella vähän enämpi saksaa) oli se hyvä etten ominpäin lähteny hakeen ja ihmetelly sitten siä pääs rahat kouras :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

No tuota noin oliskohan jollain mielenkiintoo ettii noilta saku sivuilta sellanen w124 mese joka olis sedan ja sitten tuolla 300 td 24v koneella .. koneen tarvitsisi olla hyvä ja korin varusteilla ei niin väliä kun itsellä sattuu oleen silleen että S:s on om617 300td mutta kuten tiiätte se on vanha raato motti viritystä ajatellen (muuten loistokuntoinen kone) vaihtaisen siihen tuon koneen ja sitten ku itellä sattuu oleen w124 200d muuten mainio kuntoinen mutta kori MÄTÄ :evil: siis saisin myös sen kunnostettua kun löytyy demecin korisatsi alustaa jne. niin olis kiva saada ne taas käyttöön ja auto kulkuun.... ja tärkein asia olis neuvot miten hakea se sieltä saksasta (tai ruotsista esim) HALVALLA ja autonkin tarvitsisi olla HALPA (todella low budjet juttu) säästän rahat koneen viritykseen ja kaikkeen hilppeeseen mitä noissa rojekteissa tarttee :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

124:sta ei saanut om606 24 tappisella dieselTURBO koneella...
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

wow.. kulttuurishokki tämä minun tiedottomuuteni... no mutta sitten plan B eli om603 moottori siis hakusessa korjaten tuohon edelliseen viestiini =(
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Sopiiko udella, että mitä agentteja jengi on käyttänyt? Itse tässä just pohdin, että oiskohan Ottoauto parempi vaiko Munchenwagen... Molemmat lienee kuitenkin hyviä ja luotettavia.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Meriauto ja Aksel Jaatinen
masaf1 kirjoitti:Sopiiko udella, että mitä agentteja jengi on käyttänyt? Itse tässä just pohdin, että oiskohan Ottoauto parempi vaiko Munchenwagen... Molemmat lienee kuitenkin hyviä ja luotettavia.
esakom
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:55

Viesti Kirjoittaja esakom »

Alkaa autonosto vähitellen kutittamaan, joten oli pakko kirjautua tällekin foorumille. Minä haluaisin Mazdan, emäntä Skodan, kompromissina molemmille käy mersu! Ei sen puoleen, kyllä mersu muutenkin paras olisi, mutta kun halvalla ei saa hyvää...

Mutta mutta, jos hakisi/tuottaisi saksasta?

Edit: Tuo katselemani auto on jo näköjään hävinnyt bittiavaruuteen...

Verot tietysti on karmeat, onko suosituksia sen suhteen mitä vuosikertaa sieltä kannattaa tuoda verojen minimoinnin/järkevän laadun suhteen, jos C-sarjalaisia ajatellaan, ja budjetti veroineen n. 12k€?

Vinkkejä aloittelijalle, kiitos =)
Viimeksi muokannut esakom, Ti 29.04.2008 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teesi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 02.04.2008 19:10

Auto haettu

Viesti Kirjoittaja teesi »

Kerronpa tähän omat kokemukseni autonhausta, kun vuoden alkupuolella päätin vaihtaa vanhan Mersuni vähän uudempaan ja aika selvä idea oli, että Saksasta tuotetaan tai haetaan.

Eli ensimmäistä kertaa tällaista projektia tein. Ensin selvitin, miten välittäjät toimivat. Kun tajusin, että ainoa vaihtoehto on siirtää kaikki rahat välittäjälle, joka niitä kuljettelee(?) mukanaan, niin riskithän on valtavat. Koska ei ole varaa tuollaisia summia hävitä, päätin lähteä itse paikalle, mutta niin, että Saksassa asuva suomalainen on apuna. Näitä etsiessä päädyin Berliinissä asuvaan Vuohelaisen Hannuun.

Ennen matkaa käytiin sähköpostitse viestinvaihtoa, mutta kyllähän se varsinainen kartoitus jäi ihan viime hetkeen. Vaikka Hannu kirjoitti katsovansa autoja päivittäin, hän katsoi niitä myös muille asiakkaille ja keskittyi minuun varsinaisesti sinä päivänä, kun olin Berliiniin tulossa. Eli kun keskiviikkona iltapäivällä lähdin, hän samana päivänä kävi valmiiksi tarkistamassa muutaman pelin, joista kaksi selvitti seulan.

Berliinissä kaikki toimi juohevasti. Hannu haki lentokentältä, ja ehdittiin illalla käydä tsekkaamassa yhtä autoa, josta saikin heti hyvän standardin. Kyseessä oli E 270 CDI -04, oikein siisti ja olisi kelvannut vaikka siltä istumalta.

No, torstaina aamulla jatkettiin kierrosta. Katsoimme yhden 220:n, ja tässäkin kaikki ok, varmistettiin lopullinen hinta, ja jatkettiin matkaa. Välissä yksi classic-malli, joka karsiutui pois heti nähtyäni sen. Saksasta saa lähes samalla rahalla paljon paremmin varustellun auton, joten ei ole mitään järkeä tyytyä classic-versioon. Takaisin ensimmäiseen mestaan, jossa törmäsimme 320:seen, jollaista en ollut varsinaisesti ajatellut edes harkitsevani.

Kun ajatus oli ostaa E 220 CDI -04 tai -05 vuosimalli, päädyinkin tuohon E 320 CDI avantgarde farmariin, joka oli rekisteröity lokakuussa 2003. Kilometrejä 110 000. Ratkaiseva tekijä oli webasto, jota ei muissa Berliinistä katsotuissa ollut. Käytettiin auto Dekrassa, jossa tehtiin tarkastus + katsastus, kun halusin pakokaasutestin tulokset (hinta yhteensä 150 euroa).

Kaikki oli kunnossa, joten ei kun hoitelemaan paperiasiat, jotka otti aikaa, kun piti ajaa pitkä matka rekisteröintitoimistoon ja siellä seikkailla. Onneksi oli apua mukana ja torstaipäivä, sillä juuri silloin nuo toimistot on auki pitempään Muita päivinä ne sulkee ovensa jo 13:n paikkeilla.

Lautta Rostockista oli varattu perjantaiksi, mutta saatiin siirrettyä se helposti päivää aikaisemmaksi, ja ajelin torstai-iltana Berliinistä 215 kilometriä autobahnaa suoraan Rostockin satamaan ja laivaan, jossa oli tosi tylsää. Lauantaiaamuna olin kotona.

Maksoin autosta 22700 euroa, ja veroja tuli päälle 10500 euroa, kuten olin arvioinut Tullin sivuilta. Kaikkine kustannuksineen auton hinnaksi tuli (tähän asti) noin 35000 euroa. Alla oli keskieuroopan kitkarenkaat, joilla ajan tämän kesän. Talveksi täytyy hommata nastat ja sitten tulevaisuudessa myös oikeat kesärenkaat.

Olen tyytyväinen hankintaani, vaikka nyt tiedänkin, että vastaavan auton voisi saada jopa kolme tuhatta euroa halvemmalla, jos tietää etukäteen tarkasti, mitä etsii, ja on käytettävissä laajempi hakualue Saksassa, ja kiinnittää huomiota myös muihin kuluihin.

Noista välittäjistä jäi sähköpostien ja puhelinsoittojen perusteella hyvä kuva kcs.fi nimisestä firmasta ja siellä Niko Sundströmistä, mutta sen tarkemmin en lähtenyt selvittämään luotettavuutta. Vuohelaisen Hannu ansaitsee kiitokset toiminnastaan. Kaikki sujui Berliinissä jopa paremmin, mitä osasin odottaa. Musta Saab kulki ruuhkassa monta kilometriä kitisemättä, eikä kustannus siltä osin ollut lainkaan paha. Yksin ollessa olisi joutunut vuokraamaan auton ja etsimään kaikki paikat ja ollut muutenkin vähän orpo olo saksankielisten papereiden kanssa.

Berliiniläisistä liikkeistä Hannu ja varmaan muutkin siellä toimivat vastaavat avustajat tietävät parhaiten. Kokemuksia tulee jatkuvasti lisää, ja tieto leviää. Itselle oli yllätys, ettei tuon ikäisiä Mersuja ainakaan siellä merkkiliikkeissä ollut. Kyllä ne oli järjestään kaikki näitä turkkilaisten häkkejä, mutta kun pihan kaikki autot on uudenkarheita Mersu-liikkeiden vaihdokkeja, joita saa syynätä niin tarkasti kuin haluaa, niin ei näistä liikkeistä pahaa sanottavaa jäänyt. Kaverit oli ystävällisiä ja palvelu pelasi.

Jos tästä sepustuksesta jäi jotain pois, voin kertoa asiaa harkitseville lisää vaikka yksityisviestillä.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Onnistuneista autonhakuretkistä on aina miellyttävä lukea tarinoita.

Onnittelut uuden auton omistajalle!
Vastaa Viestiin