Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eipä tässä sen pidempiä stooreja tällä erää kiireessä, mutta voin suositella erittäin lämpimästi http://www.graulin.com. Homma toimii ku junan vessa ja Hannu Linden oli erittäin ystävällinen ja vieraanvarainen tyyppi. Todella positiivinen kokemus jäi asioinnista ja koko reissusta, sekä ennen kaikkea myös autosta, joka on kyllä todellinen helmi! En voisi olla kyllä yhtään tyytyväisempi tekemääni keikkaan. Pelkkää plussaa sanottavana, erityisesti arvostan seuraavia ominaisuuksia, epäilen että on todella harvassa tämänkaltaiset akentit Saksanmaalla:

Yhteydenpito - sai AINA kiinni ja auttoi AINA, erittäin ystävällinen kaveri!

Rehellisyys - puheet pitää 110 % paikkansa, auto täysin sellainen kuin luvattukin, ostos tuntuu todella helmeltä!

Täsmällisyys - aikataulu piti, valokuvia, tietoja autosta yms. sai täsmälleen niin paljon kuin ikinä halusi ja aina tulivat todella nopeasti eli sähköpostinkin vaihtelu toimii

Huolellisuus - kaikki asiat hoidettiin huolella ja hutiloimatta, täysin virheettä!

Toimivuus - maksuliikenne hoitui suomalaisten pankkien välillä, ei siis tarvinut siirtää rahaa ulkomaille

Vieraanvaraisuus - kun aikaa jäi mukavasti ylikin (koska homma toimi niin pirun hyvin), käytiin parin tunnin kiertoajelulla Hampurissa nähtävyyksiä kattelemassa

Summa summarum, ei paljon tartte kyllä miettiä, keneltä pyytäisin agentointiapua autoa/moottoripyörää Saksasta hankittaessa, jos vielä joskus auton sieltä tuon. Kokemani perusteella tulen suosittelemaan kyseisen herran palveluksia kaikille. Kiva huomata, että joku on todella sisäistänyt asiakaspalvelulähtöisen liiketoiminnan ytimen :) Niin monesti saa lukea stooreja, kuinka palvelu loppuu kuin seinään heti sen jälkeen kun rahat on siirretty, tai ei saada yhteyttä tms.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Tässä vähän pidemmästi:

Tämmönen todella helmikuntoinen Mercedes 320 CDI Avantgarde vm. 2000 (tai no oikeestaan mallia 2001) tuli Saksasta hommattua. Todella tyytyväinen olen hankintaani, ei sitä alta 20 k€:lla ois parempaakaan kyllä voinu saada :) Ajokilsoja on vasta 194 500, oon tässä ehtiny kuukaudessa ajella jo 4 500 km ja on kyllä rullannut kuin unelma – rekisteröintikatsastuskin meni mukavasti läpi (ja savutestin k-arvo oli 0,4 eli tosi jees), mitä nyt vähän piti vasenta sumuvaloa kääntää osoittamaan alemmas... Autosta löytyy varusteita vaativammallekin Mersumiehelle:

Navi command
Nahkasisusta
Puu/nahkaratti
Parkkitutkat edessä ja takana
Sähkötoimiset etupenkit
Kuljettajan penkissä muistipaikat
Penkkien lämppärit
Etupenkkien jäähdytys (3-portaisella säädöllä, hehheh – ei muuten perse hikoa!)
Takaikkunan verho, sähkötoiminen
Cd-vaihtaja Alpine
Vakionopeudensäädin
Monitoimiratti
Webasto viikkokellolla
Automaatti-ilmastointi
Automaattivaihteisto käsivalinnalla
Sähköikkunat
Xenonlamput
18” AMG Monoblockit
16” E-sarjan Avantgardet-aluvanteet
Bose Sound System
Parametrinen ohjaus
Automaattisesti himmentyvät taustapeilit
Sadetunnistin
Saattovalot / valot ovien alareunoissa (ei voi pimiässä astua kuralätäkköön hienompikaan lady :D )
80 litran löpötankki

Tehtaan varustelista VIN-dekooderista (http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng) - Full version

VIN WDB2100261xxxxxxx
Model E 320 CDI
Chassis 2100261xxxxxxx
Engine 613961 30 026490
Transmission 722626 02 262307
Order 0 9 227 15285
Delivery date 10.07.00
Dealer Nuernberg branch (227)
Interior leather grey+orion gray (218)
Paint
339 violane metallic (с 01.01.1994)
Options
213 parameter steering (с 01.07.1989)
220 parking aid (с 01.10.1993)
228 auxiliary heater
auxiliary heater (с 01.11.1974)
auxiliary heater (only provision for installation in w 210)
249 automatically dipping inside rear view mirror (с 01.06.1990)
275 front seat positioned lower
memory package (driver's seat, steering column, mirror) (с 01.10.1993)
289 wooden/leather steering wheel (dia. 390 mm)
wood-/leather steering wheel (ш 390mm) and leather gearshift (с 01.02.1993)
multiple contour backrest for right rear single seat
345 rains sensor for windshield wipers (с 01.10.1993)
352 operation and monitoring system comand (navigation + radio/cassette) (с 01.09.1996)
354 antenna on roof centre rear for mobile D-net telephone
antenna on roof centre rear for standard D-net telephone (с 01.10.1994)
401 comfort front seats with ventilation and seat heaters (с 01.01.1996)
404 left front seat with multiple contour backrest (с 01.01.1996)
423 5 speed automatic transmission / nag (с 01.03.1994)
540 roller blind, electric, for rear window (с 01.05.1985)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
581 automatic climate control (с 01.01.1977)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (с 01.11.1978)
612 lamp unit: gas discharge lamp (ael)
xenon headlight (с 01.10.1993)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
681 Unknown code
691 blue heat-insulating glass all round, rear window, single pane safety glass (с 01.02.1995)
735 Unknown code
774 Shell modification for AMG-wheels
792 7.5 x 16 et37 205/55, 1-piece (с 01.01.1996)
801 Change of year of model, last figure shows new model year
810 loudspeaker, sound package
sound package (bose) (с 01.12.1986)
819 CD changer - alpine - in trunk (с 31.07.1992)
854 w/v 140 e32 (motronic) electronic engine control system (с 01.01.1978)
876 interior light assembly (с 01.10.1997)
877 reading lamp in the rear (с 01.11.1963)
915 fuel tank, 70 liter (с 01.05.1988) (tää on kyllä oikeesti 80 litraa, jota myös ajotietokone näyttää tankin ollessa täynnä, hyvin kyllä kun voi kepiästi raskaammallakin kaasujalalla ajella yli 1 000 kilsaa)
954 equipment package for avantgarde vehicles (с 01.06.1993)
rotating emergeny flasher, front (red light)
988 ownership certificate and COC papers with EC model plate (с 01.06.1993)


Se mikä tässä vähän on huonompaa kuin vanhemmassa W210:ssä:

-mielestäni sigun 300TD:ssä AMG:n nahkajakkarat tarjoaa paremman istuintuntuman selkänojan osalta – mutta kaikkea ei voi saada samaan pakettiin…

-leveet renkaat ei päästä parametristä ohjausta oikeuksiinsa (edessä 235/40/18 ja takana 265/35/18), tuntuu paljo jäykemmältä ku 300TD 17” paljon kaposimmilla renkailla

-yhtenäinen etupuskuri/alahelma näyttää vähän oudolta, vanha W210 on tietty normaalisti vähän rumempi, mutta imho AMG-korisarjaisena paremman näkönen ku faceliftattu W210 – mutta käyhän tämäkin autosta

Muutoin kyllä tuntuis olevan vähintään yhtä hyvä kuin 300TD:kin. Potkua tuntuu olevan vähän enempi, vaikka 300TD:ssä onkin digituninkia. Voi johtua CDI:n alaväännöstä… Nyt kuitenkin kun on vajaa 5 000 km rullannut ja verrannut kunnolla vanhempaa ja faceliftattua Väykkyä keskenään, niin täytyy kyllä sanoa, että ero on aika suuri niidenkin välillä. Se on tietty jokaisen oma asia, kuinka paljon on sitten valmis maksamaan aika pienistä uudistuksista.


Eniveis, tuossa vähän kuvia, ois varmaan pitänyt pestä ennen niiden ottoa. Ehkä sitä ens viikonloppuna tulee pesastua oikeen huolella ja vedettyä vahaksi Zainoa pintaan (tänään haettu startpack 5 + muuta sälää)! Edellinen omistaja (yksityinen) kertoi vahanneensa käsin 4 kertaa vuodessa, joten ihan hyvällä pidolla on ollut. Ei vielä oo kerinnyt vahata Suomessa, kun piti ruostesuojata ja ajaakin on pitänyt... Auto käytiin osa osalta aikalailla täydellisesti läpi, pikkasen Saksassakin oli etupalkin alapelti päässy ruostumaan, mutta kesti kyllä puhalluksen ilman että haihtui kuin tuhka tuuleen. Ainoa ruostepaikka täsä on takakontin kahvan juuressa iskemä, jossa on 3 mm x 3 mm reikä maalissa ja paistaa pikkusen ruskeen väristä. Täytyy sekin laittaa, niin sitten on perkele niin ruosteeton Väyrynen, ettei toista oo koko planeetalla! Katotaan sitten vahhuun jäläkeen, että kuinka kiiltää ku juutalaisen *ulli :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
jtt75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 04.12.2006 14:22

Viesti Kirjoittaja jtt75 »

Hyvä linkki jos haluaa välttyä ongelmilta tuontiyrityksen suhteen.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=64194
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Viesti Kirjoittaja Major »

masaf1 kirjoitti: epäilen että on todella harvassa tämänkaltaiset akentit Saksanmaalla.
Saitko / näitkö kuitin pajonko auto Saksassa maksoi?

Tuppaa nimittäin hinta nousemaan yleensä noilla agenteilla,
ts. tinkaukset pistetään omaan taskuun eikä asiakkaan...

Väitteet että ei saksalaiset tingi eivät sitten pidä paikkaansa,
kokemusta on kymmenistä autoista...
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

AMG

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Kirjoittelin tuossa joutessani hieman tarinaa viime viikon Saksan reissulta. Tarkoitus ei ollut hoitaa auton hakua mahdollisimman halvalla vaan saada samalla myös avartava ja hauska kokemus lyhyellä varoitusajalla. Sori kirjoitusvirheistä tai kieliopista :mrgreen:

MB C 36 AMG

Kuva

Kaiken alku

Olin puoli vuotta sitten antanut viisi vuotta palvelleen 300CE:n autoliikkeeseen vaihdossa Subaru Impreza GT WR240 malliin. Mersussa ei ollut mitään vikaa mutta olin aina haaveillut että minulla olisi joku yli 300 hv suorituskykyinen auto jossa olisi ajo-ominaisuudet ja alusta kohdallaan. Ja vielä kun sattui olemaan hieman ”ylimääräistä” rahaa niin ostin auton. Subaru ei oikein soveltunut arkiajoon eikä alkuunkaan vaimolle joka oli tottunut ajelemaan automaatilla.

Laitoin Subarun myyntiin alkukesästä. Se menikin kaupaksi kuudessa viikoksi. Jo sitä ennen oli tullut katseltua ehdokkaita Saksasta sekä Ruotsista. Suomesta kun ei oikein meinannut löytyä sopivia; olivat joko liian paljon ajettuja, ei huoltokirjaa tai sitten oli naarmuja/ruostetta tai liian vähän varusteita.

Selvää oli että seuraava auto olisi mersu. Listalla oli aivan ensin 230 SLK jollaista käytiin koeajamassakin Suomessa. Yksilö vaikutti kaikin puolin hyvältä. Ajokilometrejä 105 000 km. Ilmastointi kuitenkin puuttui ja ajossa auto tuntui hieman kiikkerältä maantiellä vakioalustalla. Lopullinen ratkaisu oli luopua SLK mallista koska se tosiaan on parhaimmillaan avoautona kaupunkipyörityksessä eikä tavarankuljetuksessa tai maantieajossa (oma mielipide).

Sitten nousivat pintaan vähänajetut huippukuntoiset W124 320 coupet. Loistoyksilö löytyi Saksasta http://www.sturm-automobile.de Auto oli kuin karamelli. Sitä sitten kyselemään…hyvin pian tuli vastaus että auto oli jo myyty, hintaa oli 9900 eur. Samassa liikkeessä oli myös hienokuntoinen 420 SEC hintaan 12990 eur. Lopuksi järki voitti; eihän tuota kehtaa uittaa Suomen talvessa suolavellissä ja onhan lähes 5 metrinen auto vähän hankala naisihmisen käsitellä. Lisäksi se ei olisi mahtunut autotalliin ;)

Seuraavaksi tuli mietittyä CLK malleja. 320 CLK tuli koeajettua edellisen vuoden kesällä ja vaikutti olevan aivan eri planeetalta maantiellä kuin vaikka SLK. Kyseinen yksilö oli hieno peli mutta tehot tuntuivat olevan vähän kateissa, ilmamäärämittari ehkä? tai sitten se oli vaan tunne. Myös 230K kiinnosti koska velipojalla oli sama tekniikka C-sarjan farkussa. Veholta löytyikin sopivasti Belgiasta tuotu 230 CLK vm. 1998 ja 124000 km ajettu. Ajossa auto tuntui ihan hyvältä. Varustelu oli elegance joten alusta oli hieman pehmeä omaan makuun. Autossa oli kuitenkin liian vähän varusteita sekä muutamia naarmuja lokasuojissa ja paikkamaalaus. Alle oli ruuvattu 18” vanteet+renkaat.

Sen jälkeen tuli selväksi ettei kannata katsella nettiauton ylihintaisia yksilöitä Suomesta. Nettiautosta kuitenkin osui silmiin Japanista tuotu C36 AMG vain 77 000 km ajettu. Varusteitakin oli riittämiin ja kuvat olivat varsin vakuuttavia. Kysely kuitenkin osoitti että auto oli varattu ja sittemmin myyty. Hintaa taisi olla 18 900. Automalli alkoi kiinnostamaan enemmän joten tutkin netistä tietoja joita en kovin paljoa löytänyt. Sitten aloin selaamaan www.mobile.de palvelua josta löytyi parikymmentä myynti-ilmoitusta. Jätin suosiolla katsomatta halvimmat alle 8000 euron autot. Hannoverin lähellä autoliikkeessä oli C36 vm. –95 126 000 km ajettu, hinta 8900 eur. Kuvat olivat varsin vakuuttavia kuten varustelistakin.

Lähetin heti sähköpostia liikkeeseen ja sainkin vastauksen parissa tunnissa. Auto oli ollut 10 vuotta omistuksessa Saksassa asuvan ferrari keräilijän pojalla. Hän oli vaihtanut sen liikkeessä uudempaan C43 AMG malliin. Autossa oli täydellinen huoltokirja. Tämän jälkeen selasin kyseisen liikkeen sivuja http://www.springbok.de
C36 oli liikkeen halvin auto ja liike oli täynnä ferrareita, porscheja jne. Olipa joukossa jopa MB 190E 2.5 Evolution nro 258 – hintaa 79 900 ,- !!
Kuva
Toisessa sähköpostissa mr Jacob vakuutti kaikkien lisävarusteiden toimivan ja auton olevan ”very, very beautiful”. Autossa oli alla AMG alkuperäiset 17” Michelin Pilot Sport renkailla joissa niissäkin pintaa 6-7 mm. Tässä (tiistai) vaiheessa aloin suunnittelemaan matkaa. Tarkistin ensin että saan varattua lennon, hotellin ja laivamatkan takaisin tulevalle viikonlopulle. Kaikki täsmäsi joten päätin että kerranhan sitä vaan eletään ja varasin auton perjantaiksi.

Varustelistaa:

*täydellinen huoltokirja?
*sporttialusta, iskarit AMG?
*sähköpenkit edessä
*penkinlämmittimet
*sähkökattoluukku, terästä
*4v automaatti (varmaan kaikissa näissä?)
*mustaa nahkaa
*tempomat
*sähkölasit x4
*automaatti-ilmastointi
*AMG-optiikka (etuspoileri, taka- ja helmalevikkeet sekä kynnyslistat)
*luistonesto ASR
*5-reikäset AMG-monoblokit
*Bose Soundsystem
*RDS-radio MB:n oma
*sähköantenni
*kasettisäilytyskotelo
*hälytin sisätilojen valvonnalla ja poishinaussuojalla
*käsinoja
*ulkolämpömittari
*poistumisvalot x4
*automaattisesti himmentyvä peruutuspeili
*sähköverho takalasissa
*valaistut meikkipeilit
*lämmitetyt tuulilasinpesurit
*suksille reikä takapenkissä
*airbagit edessä
*sivuvilkut
*tehokkaampi laturi
*isompi akku
*lämpöä absorboivat lasit (sävy)
*sammutin

Subarun myynnistä oli kulunut vain 3 päivää joten autottomuus ei kestäisi kuin viikon jos kaupat tulisi. Otin perjantain vapaaksi töistä ja tuumailin vielä että jos en nyt lähde en pääse seuraavaan kahteen kuukauteen Saksaan muutenkaan töiden takia. Sitten pyysin IF:stä autolle vakuutusehdotuksen valmiiksi valmistenumeroa vastaan. Vakuutuksen saisi voimaan lähettämällä tekstiviestin heti kauppojen jälkeen.

Matka:

torstai

Lensin torstaina klo 16.55 Pirkkalasta – Frankfurt am Hahniin (160 eur). Sieltä pääsin suoraan bussiin joka kuljetti sujuvasti Frankfurt am Mainiin (12 eur). Saksalaiset eivät osaa muuten englantia kovinkaan hyvin. Kysyin bussikuskilta oliko bussissa tilaa? levitteli käsiään ja mumisi saksaksi jotain. Kävin pikaisesti ostamassa lipun ja menin sitten takaisin. Ulkoa näki että perässä oli pari paikkaa vapaana joten sisään vaan. Seuraava bussi olisikin tullut vasta tunnin päästä.

Frankfurt am Mainissa oltiin klo 20.30. Olin varannut http://www.hotel.de hotellin hyvin läheltä rautatieasemaa. Bussi jättikin sopivasti rautatieaseman lähelle joten hotelli löytyi helposti. Varaukseni oli ok ja huone oli 4. kerroksessa, hissiä ei ollut.
Kuva
Kello oli jo paljon joten kysyin hotellin respasta mistä voisi ostaa juomaa ja syömistä. Kaupat olivat jo kiinni ja lähellä ei ollut mitään markettia. Rautatieasemalta sai kuulemma kaikkea mitä tarvitsisi eli sinne sitten. Sieltä löytyikin jägeriä ja pari purkkia olutta ym. sekä syömistä. Rautatieasema olikin aika iso ja Hannoverin vielä isompi. Katsoin vielä valmiiksi aamulla Hannoveriin lähtevän junan raiteen. Lipun olin ostanut jo valmiiksi netistä http://www.bahn.de Frankfurt-Hannover paikkalippu 79 eur.

Kävin läheisellä terassilla oluella ennen kuin suuntasin takaisin hotelliin. Ennen nukkumaan menoa tutustuin vielä auton tietoihin oluen kera. Saksassa näytti olevan paljon positiivisia puolia kuten TV:n yöchatissa oli juontajalla vähemmän vaatetusta kuin meillä täällä Suomessa :D
Kuva

perjantai

Heräsin ennen viittä nukuttuani ruhtinaalliset 4 tuntia. Jotain vahvistavaa naamaan ja suihkuun, juna lähtisi Hannoveriin klo 5.55. Junassa istumapaikat oli kätevästi merkitty elektronisesti mistä-mihin kyseisen paikan matkustaja oli menossa. Juna oli perillä Hannoverissa klo 8.20. Tässä vaiheessa jännitys alkoi kohoamaan…aikaa ei olisi katsoa kuin tämä yksi auto ja päättää ottaako sen vai ei. Olin varmuudeksi katsonut valmiiksi juna-aikataulut ym. Travemundeen jos kauppoja ei tulisi.
Kuva

Jännitys alkoi olla niinkin kova että missasin Hannoverin asemalla paikallisjunan Grossburgwedeliin. Minulla oli 15 minuuttia aikaa löytää oikea raide ja ostaa lippu. Katselin ensin aikataulua mutta se ei kovasti auttanut. Menin sitten infosta kyselemään oikeaa junaa. Sieltä autettiinkin ja pääsin oikealle raiteelle. 5 minuuttia aikaa ja raiteelta olleesta lippuautomaatista ei voinut ostaa lippuja rahalla eikä luottokortilla vain DB-kortilla. Lähdin siis suosiolla taksitolpalle. Vanhempi taksimies E-sarjan mersulla lupasi ajaa minut Grossburgwedeliin johon oli matkaa vajaa 20 km (30 eur). Olin myöhässä vajaa puoli tuntia tapaamisesta kun autokaupan mr Jacob soitti…sattumoisin en itse voinut soittaa kun ei ollut numeroa :D Hän lupasi lähettää huoltomiehensä hakemaan minut Porsche Boxterilla. Se saapuikin pian asemalle, liikkeeseen oli vain muutama kilometri. Kyselin matkalla että oliko boxter S-mallia? Kuski vastasi että: ”no, but it has enough power to have fun” ja sitten mentiin – hyvä alusta Porschessa tuntui olevan.

Heti perillä liikkeeseen astuessani ensimmäinen ajatus oli että miten voi olla näin paljon kalliita ja harvinaisia autoja yhdessä paikassa. Kaiken keskellä oli C36 AMG. Aloin heti tutkimaan autoa. Autoliikkeen sihteeri tuli portaita alas tervehtimään ja toi auton avaimet. Pyysi tutustumaan kaikessa rauhassa autoon ja tulemaan sitten ylös katsomaan papereita ja juomaan kahvia. Kävin auton ensin pikaisesti läpi. Ruostetta en silmämääräisesti löytänyt. Etupuskurissa oli pieni paikkamaalaus ja kuten myös auton kyljessä. Alahelma hieman irvisti yhdestä kohtaa mutta muuten oli kovin siisti. Pohjakin näytti ok mitä vähän sinne pääsin katsomaan. Sisältä auto oli aivan uskomattoman siisti; ei naarmuja ja nahkasisusta nätti. Ensin kokeilin kaikki lisävarusteet ja totesin niiden toimivan kuten myös automaatti-ilmastoinnin. No ei muuta kuin käyntiin. Moottori lähti terävästi käyntiin ja kävi ilman sivuääniä.
Kuva
Tässä vaiheessa mr Jacob tuli alas tervehtimään. Kyselin heti koekilpien mahdollisuutta. Hän pahoitteli että asiakas ei ollut vielä palauttanut niitä vaikka auton piti tulla liikkeeseen takaisin kyseisenä aamuna. Kello oli jo lähelle 11 kun käytiin läpi auton papereita ja juotiin kahvia. Nyt oli pakko päättää jos meinasi ehtiä auton rekisteröidä Saksan kilpiin samana päivänä. Päätin että en odota ja sanoin että tehdään kaupat.
Autoliikkeen sihteeri alkoi tekemään heti kauppakirjaa ja lähti sitten passini kanssa hoitamaan rekisteröintiä. Hän palasi alle tunnissa mukaan keltapohjaiset 5 päivän kilvet. Hintaa tuli 120 eur.
Sillä aikaa minulla oli aikaa katsella liikkeen upeita autoja ja jutella huoltomiehen kanssa. Huoltonurkkauksessa oli aito LeMans Porsche 550 hv biturbo, välijäähdyttimellä oli kokoa.
Kuva

Huoltomies laittoi kilvet paikalleen mersuun. Mietin että kuinkahan kauan itseltäni olisi mennyt rekisteröintiin. Lopuksi kiittelin hyvästä palvelusta ja sain turvallisen kotimatkan toivotukset. Kauppakirjan liitteeseen oli laitettu muuten ettei auto sovellu nuorille tai kokemattomille kuljettajille :D

Siitä sitten liikenteeseen ”uudella” autolla…ilman koeajoa. Ensimmäisenä tuli mieleen että onpas suht hiljainen. Automaatti vaihtoi totutusti. Auto meni mutkiin hyvin ja kulki suoraan. Navi opasti kätevästi pikkuteiltä moottoritielle. Heti kun nopeuden pääsi nostamaan yli 200 km/h selvisi AMG-kirjainten todellinen merkitys. Autohan menee kuin juna! ei hae mihinkään, tätähän uskaltaa ajaa vaikka yhdellä kädellä. Helpon tuntuisesti auto kelasi 240 km/h jonka jälkeen loppuivatkin mahdollisuudet ajaa lujaa. Hampurin kohdalla ajeltiin 1,5 h ruuhkassa 5 km/h. Moottorin luonne tuli aika selväksi, veto alkaa neljästä tonnista jossa on huippuvääntö ja jatkuu siitä loppuun asti. Huipputehothan ovat jossain 5750 k/min. En keksinyt mitään negatiivista autosta matkan aikana Lyypekkiin. Ainoa oli että kauko-ohjattu keskuslukitus ei ottanut kovin hanakasti ohjeita vastaan. Kotipuolessa todettiin että se pitää suunnata taustapeiliin jolloin toimiikin hyvin.

Lyypekissä laitoin osoitteeksi Citti-marketin naviin, navi olikin enemmän kuin hyödyllinen matkalla. Citti-marketista tulikin sitten lastattua juomia suht reilusti peräluukkuun. Panttikuitin jälkeen halvin 24 tölkin olutlaatikko maksoi noin 6 euroa!! Lyypekissä kurvailun jälkeen lähdin kohti Travemunden Skandinavienkai satamaa. Olinkin siellä jo puoli seitsemän korvilla joten ehdin hyvin käymään terminaalissa syömässä ja ostoksilla. Autokaistalla tuli vaihdettua muutama sana mm. yhden venäläisen kanssa joka oli hakenut vm. 2003 200 CDI:n. Mies tokaisi lopuksi että ”Mercedes…good car” :D Lähtöselvitys alkoi klo 20.00. Ensin sisään ajettiin rekat ja kontit, vasta klo 22.30 alettiin ajamaan henkilöautoja. Hyttiin päästyäni jo yhden oluen jälkeen tuli noutaja…sen verran väsy oli. Onneksi olin maksanut lisähintaa (200 eur) omasta hytistä. Koko laivamatka ja autopaikka maksoi näin lyhyellä varoitusajalla 547 eur. Lento+laivapakettejahan saa huomattavasti halvemmalla Finnlinesilta jaetulla hytillä.

lauantai

Meripäivä menikin mukavasti lupsakoiden rekkakuskien kanssa jutellessa. Samalla tuli täytettyä ajolupahakemus ja autoveroilmoitus liitteineen. Onneksi hytissä oli TV ja oleskelutilassakin iso TV josta tuli seurattua olympialaisia. Kauheasti tekemistähän näillä laivoilla ei ole mutta baarissa oli kyllä kiva valikoima ;) Myöskin ruoka oli todella hyvää seisovassa pöydässä.
Kuva

sunnuntai

Laiva saapui Helsinkiin klo 7.00, tullissa ei ollut ruuhkaa. Tuontiautoja tuli varmaan alle 10 kyseisellä laivalla ja niistäkin suurin osa oli menossa Venäjälle. Sain tarrakilvet 3kk ajoluvalla 20 minuutissa. Siitä sitten kotimatkalle Tamperetta kohti Hkissä asuvan siskon kautta. Ajelin mukavasti vakkarilla 140 km/h Hämeenlinnaan saakka jonka jälkeen tiputin nopeutta. Mitään ylimääräisiä valoja ei palanut kojetaulussa. Kotona katselin konehuonetta, ainakin osa johtosarjan johdoista oli teipattu eristysnauhalla. Olikohan tähän jo vaihdettu johtosarja? tämähän on näiden tyyppivika. Pahimmallaan oikosulkuun menevä johto rikkoo moottorinohjauslaitteen/ECUn.

rekisteröintikatsastus ja verotus

Maanantaina varasin autolle täydellisen ruostesuojauksen syyskuun alkuun Takuusuojaus Oy:stä josta olin kuullut kehuja. Hintaa tulee muhkeat 880 eur! Tilasin myös vaatimustenmukaisuustodistuksen TUV Nordilta faksilla Helsingistä hintaan 85 eur. Alkuperäisen pitäisi tulla postissa kotiin laskun kera ja kopion 3-4 päivässä faksilla. Tiistaina suuntasin kohti A-katsastuksen asemaa rekisteröintikatsastusta varten. Ajattelin että jos käyn ensin katsastuksessa voin merkitä mahdolliset viat autoveroilmoitukseen.

Katsastuksesta sain maksaa 199 eur sillä Saksan katsastuksella ei ollut virkaa koska se oli tehty 9/2007 vaikka onkin kaksi vuotta voimassa. Tarkoittaa sitä että joudun tekemään normaalin vuosikatsastuksen ensi keväänä koska auto on ensirekisteröity Saksassa 3/1995. Katsastusmies syynäsi ensin papereita tarkasti. Seuraavaksi testattiin iskarit jotka näyttivätkin tasaisia lukemia joka kulmassa. Jarrut ja käsijarru olivat myös tasaisia.
Jännitys kasvoi kun päästöjä ruvettiin mittaamaan. Olin ajanut suoraan töistä katsastukseen joten katti ei ollut varmaan kovinkaan lämmin. Pyysin jauhattamaan konetta kierroksilla muutaman minuutin jonka jälkeen arvot alkoivatkin olla kohdallaan…huh.
Alustasta ei löytynyt mitään väljää. Myös pohja näytti todella siistiltä, näytti jo siltä kuin mitään huomautettavaa ei löytyisi. Katsastusmies rupesi syynäämään tavaratilaa ja kuittasi heti että varoituskolmio ei käy – ei ole E-tyyppihyväksyntää :D Sitten takapenkillä ollessaan huomasi että keskellä ei ole lantiovyötä vaikka auto on rekisteröity viidelle Saksassa eli sellainenkin pitää ruuvata paikalleen. Aikaa meni paperihommineen vajaa tunti.

Kaikista hauskinta oli että aluksi oli sitä mieltä että vaatimustenmukaisuustodistus tarvittaisiin mutta katsastuksen lopuksi sanoi että melunormit ym. löytyvät rekisteriotteesta eli todistusta ei tarvitakaan. Saas nähdä onnistunko enää peruuttamaan tilaamani todistuksen TUV Nordilta. Ilmainen uusintanäyttö kuukauden sisällä siitä että kolmio ja vyö on hankittu. Sieltä suuntasin vielä tulliin johon ehdin sopivasti klo 16.00. Tulli menee kiinni klo 16.15. Autoverotusta hoitavalle virkailijalle ei ollut jonoa, näytti siltä että jonotuslappujen perusteella päivän aikana oli käynyt kaksi muuta asiakasta. Virkailija otti kaikista papereista kopiot ja veroilmoituksen liitteineen. Kertoili sitten että päätökseen voi mennä lähemmäksi 2 kuukautta koska auto menee arvioitavaksi tullin veroarpajaisiin. Toivottavasti 5000 euron arvioni ei kauheasti heitä, mieluusti voisi mennä alle.

Tämmöinen tarina. Auto sai vielä Rensin kaukalomatot samana päivänä ja KL-varaosista C36 tyyppikilvet. Seuraavaksi pitäisi ruveta metsästämään talvivanteita+renkaita…saas nähdä sopiiko mikään 16” vanne tähän. Katsotaan miten yhteiselo alkaa sujumaan – vielä en keksi mitään valittamista ja vaimokin tykkää ajaa.

Lopuksi muutama kuva autosta.

http://kuvablogi.com/blog/7794/7/
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Olipa vallan mainio kertomus. Tuli ihan mieleen ensimmäinen Saksan lomareissu, joka hoidettiin täysin julkisilla. Kuinka muuten auton maksu onnistui? Käteisellä, siirrolla...?

Pystyykö AMG:tä miten vertaamaan Subaruun? Kokoluokkahan autoissa on sama, mutta luonteessa taitaa olla runsaasti eroa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Timo L. kirjoitti:Olipa vallan mainio kertomus. Tuli ihan mieleen ensimmäinen Saksan lomareissu, joka hoidettiin täysin julkisilla. Kuinka muuten auton maksu onnistui? Käteisellä, siirrolla...?

Pystyykö AMG:tä miten vertaamaan Subaruun? Kokoluokkahan autoissa on sama, mutta luonteessa taitaa olla runsaasti eroa.
Jepulis käteistä oli mukana.

Jos Subaruun vertaa niin mielestäni ajo-ominaisuudet ovat huomattavasti paremmat maantiellä. Alustan ominaisuudet vaan paranevat kun mennään yli 120 km/h -valitettavasti. Kaupungissa taas korostuu AMG:n ajamisen helppous. Autoa ei tarvitse kierrättää vaan vääntöä löytyy kuitenkin jo alhaalta normaaliin ajamiseen. Tulee jotenkin levollinen tunne; tällä ei tarvitse näyttää. Automaatti on vaan kiva olla olemassa. Ensimmäinen 100 km kaupungissa, kulutus 14 litraa ja happeakin annettiin joten menee ihan tehtaan arvoihin.

Sellaista räjähtävää voimaa tässä ei tietenkään ole mitä on viritetyssä yli 300 hv 4-vetoturboautossa manuaalilla missä vielä turbo alkaa vetämään suht korkealla (0-100 km/h 4.7 sek). Subarussa oli jo sellaista ns. urheiluautomaista menoa että sillä olisi kuvitellut voivansa ajaa radallakin. Mutta tehoa AMG:ssä on kuitenkin riittävästi - ainakin minulle siis.

AMG:ssä tunnelma on kaikin puolin laadukkaampi...sisusta, hallintalaitteet, äänieristys jne. Ovet menevät kiinni kuin kassakaapissa. Tämä on muuten ensimmäinen kuutoskone joka mielestäni oikeasti murisee siten että sen jopa kuulee. Subarun kohdalla taas pätee "This car has not abs-brakes or airbags..why? because it´s a rally car"

Vaikea näitä on vertailla sen enempää, hienoja autoja molemmat omalla tavallaan. :)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: AMG

Viesti Kirjoittaja PM »

Petri M. kirjoitti:...vaimokin tykkää ajaa.
Onpahan vaimolla kallis maku; ettei vaan kohta tarttis alkaan blandaileen Haddington housea? :mrgreen:

Vääntöä on sairaasti juu... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
ville78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 30.08.2008 09:26
Paikkakunta: suonenjoki

...

Viesti Kirjoittaja ville78 »

-90 luvun loppupuolella tehtiin korinvaihto, w123 240D sedan automatic tuli saksasta ja mittarissa oli n.200 000. auto oli virheetön kauttaaltaan eli mittaria oli tuskin ruuvattu. sisusta oli plyyshiä lattiaverhoilua myöten ja ratissakaan ei ollut juuri kulumaa. Alusta massattiin ja päällemaalattiin samalla sävyllä. kävi kuitenkin niin, että kone alkoi syödä oljyä kohtuuttomasti ja öljykorkista lensi oljyt tuulilasiin asti jos erehtyi avaamaan koneen käydessä. vaihdettiin ehjä kone kun varaosamersuja sattui olemaan aika monta. no arvata saattaa että katsastusmies kaivoi suurennuslasin takataskusta kun halliin ajoi köyhän työläisen hieno veronkierto mersu ja laittoi auton ajokieltoon.... lompakko ja hermot ei antaneet myöten laittaa omaa konettaan kuntoon ja siellä koivikon laidassa on ruosteeton sisäänajettu mersu seissyt kohta kymmenen vuotta. täytyis lakaista joskus sammaleet päältä ja myydä itänaapuriin viidellä tonnilla, kun saksassa vastaavat maksaa jo seitsemän tuhatta.
300D -86 ex.diplomaatti mese käyttöautona
-----------
ex.
200D -86 ,240D -82 ,300D -82 ,300D -82 ,240D -82 ,200D -80 ,300D -80 ,fiat600 ,mini1000 ym.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Päivitystä

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

ylläolevaan...

C36 sai suomikilvet, veropäätös kesti tasan 6 viikkoa. Veroa 4083 eur joka on aika lailla linjassa tänä vuonna verotettuihin joiden mittarilukema on ollut suurempi. Pitkä penni kuitenkin 13 v autosta :roll:

Ruostesuojauksessa autosta löytyi vain 2 pientä ruostepaikkaa jotka laitettiin ennen suojausta. Talvivanteiksi tuli 17" AMG S replikat Hakkapeliitta II 225/45 nastoilla.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Mainio tarina Petri M:ltä, oli todella rattoisaa luettavaa näin lauantai aamuna :D Yksi asia on kuitenkin lisättävä tähän... Kansa vaatii kuvia :D
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
uusiesko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 19.02.2005 21:30
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uusiesko »

Tehtiin tuossa viisi vuotta sitten suht hurjan tuntuinen, mutta onnistunut autokauppa. Ajettuaan 22 vuotta samalla 240D:llä (sillä joka on nyt mulla jemmassa) äiti halusi uudemman auton, S202 oli se malli mitä haettiin. Koska kaverin kautta oli aiempaa kokemusta Bayerncarin Ossi Vuohtoniemestä, otin häneen yhteyttä. Toiveina oli bensakone, mieluiten neloskone, manuaali ja värinä musta tai tummansininen. Ossi haki aikansa ja sanoi että kun noita hopeanvärisiä olisi vaikka kuinka mutta tummat kiven alla, mitenkä olisi...? Kyselin äidiltä ja hän sitten taipui että no jos hyvä hopeanvärinen sitten löytyy. Ei sitten kulunut montaakaan päivää kun Ossi soitti, että nyt sitten olisi tällainen; '00 C180T Esprit ilmastoinnilla ja cruisella, 75Mm ajettu. Muuten erittäin siisti, pari pientä nirhaumaa lakkapinnassa jotka eivät ole ilmeisesti lähteneet puleerauksessa pois, vasen etulokasuoja vaihdettu. Huoltokirja, auto ollut jonkin graafisen alan firman käytössä. Kaksi valokuvaakin sain sähköpostitse.

Pohdimme asiaa ja äiti totesi että hurjalta tuntuu mutta otetaan se. Eikun rahoja järkkäämään Ossille. Ensin meinasin itse lähteä hakemaan, mutta laskin että tulee sittenkin halvemmaksi laittaa auto Haaviston kyydillä Suomeen. Ja onni olikin että niin tehtiin, auton saapumispäivä viivästyi lumimyräkän takia ja laivakin oli pari tuntia myöhässä samasta syystä. Olin sopinut tutun kuorma-autoilijan kanssa että saamme viedä auton hänen talliinsa jotta saamme vaihtaa talvirenkaat alle ja tällaista.

Auto saapui tallille, missä olimme tehneet vähän lumitöitä jo valmiiksi. Sellainen helkutinmoinen lumikasa sinne tallin ajettiin, todettiin että sisältä ainakin on siisti, paperit mukaan ja kotiin. Aamulla tulliin hakemaan siirtotarrat, vakuutusyhtiöön ottamaan kasko, sitten pienellä jännityksellä tallille. Siellä oli hyvin siisti auto. Ne nirhaumat olivat sitä luokkaa, että väittäisin ettei sitä autoa ole edes puleerattu, koska ne lähtivät Fareclalla käsin pois... Talvirenkaat alle ja katsastukseen, alustakin näytti erinomaisen hyvältä. Autoveroilmoituksen tein heti perään ja sitten piti käydä vähän päristelemässä. Hyvältähän se tuntui, kun on muutaman vuoden kokemus C-sarjalaisista taksiliikenteessä, saatoin todeta että kyllä tämä ehjä on. Motonetista kumimatot, lumiharja ja lasinpesunestettä ym. arktisten olojen varusteita mukaan.

Tullista soittivat perään; oli huomannut että auton lopullinen osoite onkin Satakunnassa eikä Turussa, kysyi lähetetäänkö veropäätös Poriin tai Raumalle. Poriin, kiitos, loistavaa palvelua.

Oma traktorini oli mennyt kotipuoleen kaverin ajamana joten mulla oli ilo ajella Mersulla muutama päivä ennenkuin sitten lähdin jouluksi äidin luo autoa viemään. Voitte uskoa että siellä oli melkoisen odottava tunnelma! En ehtinyt kunnolla pihaan asti kun äiti oli jo ulkona. Heti sitten koeajamaan, ensin äiti ja sitten kumpikin pikkusisko vuorollaan. Joulu oli tullut, päivän etuajassa :D

Auton mukaan oli Ossi hakenut paikallisesta rengasliikkeestä sarjan aluvanteita kesärenkaille, kesärenkaat kun olivat peltivanteilla (joiden sosialisoimista suunnittelin kun tohon nelkkuun kitkarenkaita hommasin, sillä tuon '00 C-Espritin orgiskapselit ovat vähän pirun hyvän näköiset!), vanteet olivat edulliset koska kuulemma ko. liike antaa Ossille aika mukavasti, taitaa Ossin avulla lähteä putiikista 20% vuosimyynnistä...

Laskeskelin, että säästimme Suomesta ostettuun verrattuna 2-3000e ja saimme erittäin hienon auton. Tuonti siis kannatti.

Nyt autolla on ajettu Suomessa noin 100Mm, äiti kun pitää autoa hyvin se ei vieläkään häpeä uudempien seurassa. Paikallinen koneyrittäjä jaksaa välillä virnuilla tuontiautosta, hänellä kun on 'suomiauto' (C220TD), siihen on hymyillen vastailtu, että onko tuo ruostekin sieltä Suomen tehtaalta lähtöisin, mites onko ilmastointi toiminut? :twisted:

Eipä ole tosiaan ennen kahden valokuvan perusteella ostettu autoa tuhansien kilometrien päästä, mutta luotettava välittäjä on hintansa arvoinen. Voisin tuoda toistekin, tämä 280E jonka ostin on tuontiauto sekin, vaikka sen Keski-Suomesta ostinkin.
seppot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 16.05.2006 09:19

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja seppot »

PM kirjoitti:Tänne keskustelua tuontiautoista, hinnoista, ostopaikoista, verotuksesta, ruuvatuista mittareista, byrokratiasta etc...
Siis erinäisiä kokemuksia autontuonnista. :idea:
Moi,kattelin ilmotuksia mobilesta ja autoscoutista ja päädyin meilaamaan erään vw-audi-liikkeen kanssa w202 cdi,2000 aj.114tkm.Soiteltiin ja ostin "sian säkissä" eli valokuvien perusteella,en siis käyny paikan päällä.Lähetin rahat ja tilasin kuljetusfirman hakemaan auton ja viemään satamaan ja lähettämään suomeen.Tämä tapahtui kesäkuussa 2008 ja olen tyytyväinen ostokseen,tällä kertaa pieni 10000€ riski kande ottaa.Näitä c200 cdi farkkuja ei kovin montaa ollu tarjollakaan.Paikka oli Sheenefeld Hampurin lähistöllä ,eli pohjoisestakin löytyy vielä hyviä .
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

ei kannata ottaa riskiä

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Auton hakeminen on helppoa eikä vaadi kohtuuttomia taitoja.

Järjetöntä on lähettää rahaa etukäteen tuntemattomalle!!

Vaikeinta on oman myyminen ennen reissuun lähtöä.

Ostaa lentolaiva paketin ferrycentetteristä ja reissuun.
Juuri ennen reissua kanttaa kuluttaa aikaa netissä muutama tunti ja selata/tulostaa valmiiksi myynti-ilmoituksia.
Vuokraa lentokentällä auton ja laittaa navin kiinni ja ITSE omin silmin
katsomaan autoa. Kun sopiva löytyy, lyö rahat pöytään ja myyjä hoitaa siirtokilvet. Sitten vain ajaa laivaan. (kenties ostaa vielä laivasatamasta olutta peräkonttiin)
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
kip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 13.12.2008 18:04

Viesti Kirjoittaja kip »

Yksi tuttu n. 35v nainen tilasi muistaakseni E220cdi n. v. 2003 Saksasta luotettavalta autontuojalta Suomesta, jota joku oli suositellut. Autoa kävi koeajamassa kuulemma joku Mersu-spesialisti Saksan päässä ja sitten "halpa ja erinomaisessa kunnossa" oleva auto lähetettiin tilaajan näkemättä ja koeajamatta Suomeen. No ei sitten muuta, kun hakemaan autoa satamasta. Ajettuaan muutaman metrin autolla rouva totesi, että auto ei toimi kunnolla. Huom! Kyseessä on siis nainen, joka ei ymmärrä autoista yhtään mitään ja hän huomaa hetim että auto ei ole kunnossa. Autossa oli ilmeisesti jäähdytysnesteet ja moottoriöljyt sekaisin, autoon tuli pesussa sisälle vettä jne. 2000e korjauksia jo ainakin, eikä auto ole ilmeisesti vieläkään kunnossa. Riidat siitä menikö auto rikki laivalla tai ajomatkalla laivalta korjaamolle (joka on kyllä paskaa) jatkuvat edelleen. Tuojan mukaanhan auto oli eksperttien mukaan loistavassa kunnossa laivaan lastattaessa. :(

Toisin sanoen, jos haetutat auton näkemättä sitä on lopputulos täysin arpaonnen varassa. Onko 2000-3000e säästö, mistä tälläkin palstalla on puhuttu, todella sen arvoista?

Sanon sen taas kerran: Älä osta sellaista autoa Saksasta, jota et ostaisi Suomesta! Mihin ovat jääneet omat koeajot ja takuut?

Sinäänsä Saksastahan voi tuoda oikein haettuna jopa paljon turvallisempia, huolletumpia, siistimpiä ja paremmin varusteltuja autoja kuin mitä Suomesta löytyisi. Siellä eivät suola ja lumi yleeensä haittaa ja tiet ovat muutenkin tasaisempia, kuin paikalliset routamonttutiet. Niitä autoja on vain osattava etsiä. Siihen taas menee paljon aikaa ja vaivaa, eivätkä nämä autot ole halpoja!
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Näinpä. Siihen ettimiseen ei riitä että pari tuntia ennen matkaa alkaa tulostella ilmotuksia... Vaatii todellakin perehtymistä. Itselläkin meni paikan päällä noin 4 tuntia autoa syynätessä ja koeajellessa yms. ja puoli vuotta netistä olin katsellut tarjontaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

itse olen huomannut ruotsista haettaessa että autot joista ollaan oltu kiinnostuneita, on jo myyty siinä vaiheessa kun on reissu lähestynyt. Näin kävi mm. viikko sitten kun käytiin kaverille tukoholmassa hakemassa CLK430 vuosituhannen vaihteesta. Otettiin kolme autoa syyniin ja varmistettiin että autot on vielä olemassa. Mutta kuinkas kävikään... Torstaina 1.1 varmistettiin. Silti kaksi oli jo myyty lauantaina 3.1 kun pihaan kurvattiin ja kolmas ei ollut riskin arvoinen ja muutenkin tuli siitä autosta huono fiilis... jobbari, piha täys kolariromuja jne. ei uskaltanut yksinkertaisesti riskiä ottaa.

Eli ei haettu mersua tällä kertaa ja uus reissu keväämmällä. Ruotsin plussapuoli, reissu maksaa satasen (täältä oolannista 11€ menopaluu) eikä harmita jos ei saa autoa eikä tule paineita ostaa väkisin autoa koska matka maksaa niin paljon.

Matkan hintahan on sitä isompi tekijä mitä halvempaa haetaan... tonni sinne tänne kun kyseessä on yli 20 tonnia maksava auto... mutta tonni on jo liikaa alle kymppitonnin autosta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Niin jos esim. seuraa aktiivisesti Autoscout24:ää ja Mobilea (kyseessä siis Saksasta haku) niin huomaa aika pirun äkkiä, mitkä yksilöt sielä pysyy myynnissä kuukaudesta toiseen. Tietysti pitää asettaa aika tarkat kriteerit itselleen, että mimmosta autoa hakee, että huomaa. Sitten kun tulee se helmi / pari kpl sellaisia myyntiin niin täytyy iskeä heti matkan päälle.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo eihän noille palstoilla lojuville autoille oikeestaan ole ku muutama syy. Liian kova peruspyyntihinta, huono kunto, ei vastaa ilmoitusta tai näiden jonkinasteinen yhdistelmä.

Vaan tässäpä tuli tänään tietoon yksi myyjä joka nosti hintaa kun kysyntä ollut niin kova! :roll:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

Onko kenelläkään "tuontiautoilijalla" omakohtaista kokemusta Saksan mersuliikkeestä ostetusta autosta? Oliko tuote sitä mitä pitikin, ja sujuiko itse kaupankäynti kivuttomasti? Löytyy ihan mukavanoloisia ehdokkaita saksalaisista merkkiliikkeistä, eikä ne pyynnitkään enää mitään ihan hirveitä ole 2002-2005 C- ja E-sarjalaisista. Käsittääkseni osa suomalaisista välittäjistä ostaa tähdelliset vain mersuliikkeistä ongelmien välttämiseksi, pitäneekö paikkansa? Kertokaapas kokemuksianne!
" Mersu-entusiasti"
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

S.K.P kirjoitti:Onko kenelläkään "tuontiautoilijalla" omakohtaista kokemusta Saksan mersuliikkeestä ostetusta autosta? Oliko tuote sitä mitä pitikin, ja sujuiko itse kaupankäynti kivuttomasti? Löytyy ihan mukavanoloisia ehdokkaita saksalaisista merkkiliikkeistä, eikä ne pyynnitkään enää mitään ihan hirveitä ole 2002-2005 C- ja E-sarjalaisista. Käsittääkseni osa suomalaisista välittäjistä ostaa tähdelliset vain mersuliikkeistä ongelmien välttämiseksi, pitäneekö paikkansa? Kertokaapas kokemuksianne!
W220:n ostin mersuliikkeestä ja minusta paras puoli niissä on että mukaan saa Europa Garantie:n joka toimiii myös Suomessa. Käytännössä muiden liikkeiden takuilla ja kuluttajansuojalla ei ole paljoa merkitystä kun auto on Suomessa. Merkkiliikkeestä saa myös varmistettua että kaikki huollot ja muut päivitykset on tehty. Tosi tarkkaan merkkiliike kyllä korjasi ja puunasi ilman vastaväitteitä kaikki pienetkin huomautukset auton suhteen.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Toimiiko todella ja mitä kattaa...

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Matti R kirjoitti:W220:n ostin mersuliikkeestä ja minusta paras puoli niissä on että mukaan saa Europa Garantie:n joka toimiii myös Suomessa. Käytännössä muiden liikkeiden takuilla ja kuluttajansuojalla ei ole paljoa merkitystä kun auto on Suomessa.
Perehdyitkö koskaan Eurooppa Garantien ehtoihin?
Kattaa vain hyvin suppean osan autosta, esim. moottorituhon kylläkin, mutta kaikki oleelliset vikakohteet on pääosin luetteloitu pois eikä korvaa oikein mitään.
Homma toimii siten, että viet auton pajalle Suomessa, esim. Veho.
Pyydät kustannusarvion korjauksesta, -pitää olla selkeä vika jotta korjausarvio voidaan antaa riittävän tarkasti.
Otat yhteyttä Saksaan ja toimitat kustannusarvion sinne jossa se käsitellään.
Jos saat korjausluvan, varaat uuden ajan Vehosta ja korjautat auton (jos kustannusarvio pitää eikä muuta vikaa ole) ja maksat Vehon koko laskun.
Lähetät laskun Saksaan ja saat sieltä korvauksen, mitä sitten saatkin...

Mutkikas, hidas, kielitaitoa vaativa ja kankea systeemi.

Toimii johonkin totaalituhoon, mutta ei juuri muuhun. En laskisi juuri moisen varaan, ei tosin ole kallis jos saa mukaan ja totaalituhossa saattaa säästää rahaa tosi paljon.

Eikä ole mikään takuu, vaan yksityisen firman vakuutus.

Ehdot löytyvät osoitteesta:
http://www.pe-li.fi/takuuehdot/Takuuehdot.pdf

... kuvaa hyvin systeemiä, että ehtoja ei pystyneet toimittamaan muulla kielellä kuin saksaksi.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Re: Toimiiko todella ja mitä kattaa...

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

Kiitos vastauksista! Olisin toki toivonut hieman enemmänkin kokemuksia, mutta tämäkin riittää. Sen verran on selvinnyt, että saksalaiset merkkiliikkeet harvemmin lähtevät mukaan kusetuksiin, koska sanktiot ovat kovemmat kuin Suomessa. Taidan talvilomalla suunnata erääseen Keski-Saksassa sijaitsevaan mersuliikkeeseen, josta löytyi erittäin hyvin englantia osaava myyjä.. :wink:
" Mersu-entusiasti"
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Suurinmassa osassa merkkiliikkeitä myyjät kyllä puhuvat englantia.

Ostaminen ei jää kiiinni kielitaidosta.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
akm8553
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 14.01.2009 08:53
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja akm8553 »

Juuri uutisissa kerrottiin Suomen joutuneen virallisestikin taantumaan. Viisaat odottavat notkahduksen kestävän ainakin vuoden verran.

Mites lie, kääntääkö talouden hiljeneminen autojen (siis käytettyjen) hintoja alaspäin? Vois äkkiä luulla, että talouden tiukkenemisen myötä auton vaihtointo vähenee. Tämän vuoksi autoliikkeet joutuisivat määrittämään käytettujen hinnat riittävän alas saadakseen edes jotain myyntiä aikaiseksi.

Tämän logiikan myötä hinnat lähestyisivät itse tuotujen hintoja, joten entistä tarkemmin pitäisi miettiä kannattaako lähteä reissuun hakemaan mersua vaikkapa Saksasta... tosin tämä lama taitaa tällä kertaa olla sellainen, että se kurittaa myös gunttereita ja sieltäkin voi löytää edullisia ajokkeja.

Loppujen lopuksi kysehän on vain matematiikasta...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Taitaa Saksassa vain lähteä käytettyjen hinnat laskuun kun siellä on valtio luvannut avustaa kaikkia uuden auton ostajia 2000€:lla...
On kuulemma piristänyt uusien myyntiä, ja kun uusia ostetaan niin vanhat tulee myyntiin. Paljon tarjontaa :arrow: hinnat alas.

Kohta vois lähtee hakee muutaman mersun lisää :P
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

JeremyH kirjoitti:Taitaa Saksassa vain lähteä käytettyjen hinnat laskuun kun siellä on valtio luvannut avustaa kaikkia uuden auton ostajia 2000€:lla...
On kuulemma piristänyt uusien myyntiä, ja kun uusia ostetaan niin vanhat tulee myyntiin. Paljon tarjontaa :arrow: hinnat alas.
Tarkalleen ottaen uuden auton ostaja saa 2500 hyvitystä (Umweltprämie) jos samalla laittaa entisen yli 9 vuotta vanhan autonsa romutettavaksi. Ja ne pitää ihan oikeasti romuttaa, joten niitä ei voi enää Suomeen tuoda.
Mutta kyllähän ne käytettyjen hinnat heikkojen talousnäkymien myötä laskevat Saksassakin.
Ja kun käytettyjen hinnat Suomessa laskevat, niin verot laskevat samaa tahtia. Eli Saksan tuonti on edelleenkin edullinen.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Markus.A.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 15.02.2009 07:58
Paikkakunta: Hyvinkää

Veropäätös vauhdilla

Viesti Kirjoittaja Markus.A. »

Veropäätökset nykyisin pikavauhdilla. Hain Saksasta MB E290 TDT:n nyt helmikuussa. Maanantaina tein autoveroilmoituksen ja keskiviikkona postilaatikossa odotti autoveropäätös!!! Vuosi sitten toin Usasta auton (ei mercedes) niin veropäätöstä sai odottaa yli 2kk. Vaikkei edellinen ollutkaan ehkä yhtä helppo arvioitava verojen osalta niin ihmetyttää veroviranomaisten nopeus tällä kertaa.
Mercedes E290TDT -98
Buick LeSabre -63 2dht
Avatar
Sharvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 11.03.2009 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharvi »

Olenitse tuonut kaksi autoa Saksasta itselleni ja jokusen muille samalta Saksalaiselta kauppiaalta. Eka auto oli -03 Passat ja ajettu sillä oli 86tkm ostohetkellä. Oli hieno peli mutta alkoi Mersu kiinnostamaan ja tuli sitten haettua -00 E Väykky 135tkm ajettuna. Hieman epäillytti kilometrit täydellisestä huoltokirjasta ja hyvästä auton kunnosta huolimatta. Taitaa olla tuo suomiauto kauppiaiden istuttama "saksalaiset autot on kaikki ruuvattuja"-pelko istunut meikäläisenkin alitajuntaan jonkin verran :) No, selviteltiin hieman erään Mersun huoltokirjaa virallisen jälleenmyyjän järjestelmän kautta ja tässä tarkistuksessa vertailtiin ulkomailla (Italiassa) tehtyvä huoltoja huoltokirjan leimoihin ja kutinsa piti.
W210 E270 CDI A -00 STW 140tkm
uusiesko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 19.02.2005 21:30
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uusiesko »

S.K.P kirjoitti:Onko kenelläkään "tuontiautoilijalla" omakohtaista kokemusta Saksan mersuliikkeestä ostetusta autosta? Oliko tuote sitä mitä pitikin, ja sujuiko itse kaupankäynti kivuttomasti? Löytyy ihan mukavanoloisia ehdokkaita saksalaisista merkkiliikkeistä, eikä ne pyynnitkään enää mitään ihan hirveitä ole 2002-2005 C- ja E-sarjalaisista. Käsittääkseni osa suomalaisista välittäjistä ostaa tähdelliset vain mersuliikkeistä ongelmien välttämiseksi, pitäneekö paikkansa? Kertokaapas kokemuksianne!
Tuon mutsin S202:n Ossi poimi Münchenin merkkiliikkeestä, joka muuten on, paradoksaalista kyllä, Saksan suurin. BMW-kaupungissa........
Vastaa Viestiin