K-viikon teoriatuokio o-tehostimesta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

K-viikon teoriatuokio o-tehostimesta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pieni saksanpähkinä purtavaksi ja taas kerran teoriatasolla :shock:
Useassa yhteydessä on kantautunut korviin tai luettuna jopa silmiin, että kaartelu ohjaus käännettynä tappiin (esim. p-hallissa) tekisi kenkkua tehostimelle. Joissain autoissahan tehostin alkaa siristä tai vinkua, kun ollaan ääripisteessä. Ko. rumba on tietty ikävää etuvetoisten nivelille enemmän harjoitettuna, mutta miten on Mersun kanssa. Ja onko tämä tehostinpelottelu muutenkin vain jo perimätietoa vuosilta ennen suuria kivisotia :?

PS. Jostain syystä itse tulee jätettyä aina "pieni tuskanvara" ohjaukseen, vaikka kaarre olisi tiukkakin. Lienee jäänyt selkäytimeen "ukkojen puheista".
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: K-viikon teoriatuokio o-tehostimesta

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Jukka N. kirjoitti:Pieni saksanpähkinä purtavaksi ja taas kerran teoriatasolla :shock:
Useassa yhteydessä on kantautunut korviin tai luettuna jopa silmiin, että kaartelu ohjaus käännettynä tappiin (esim. p-hallissa) tekisi kenkkua tehostimelle. Joissain autoissahan tehostin alkaa siristä tai vinkua, kun ollaan ääripisteessä. Ko. rumba on tietty ikävää etuvetoisten nivelille enemmän harjoitettuna, mutta miten on Mersun kanssa. Ja onko tämä tehostinpelottelu muutenkin vain jo perimätietoa vuosilta ennen suuria kivisotia :?
Mulla tehostin vingahtaa ku kääntää ihan tappiin peräyttäessä...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

paine

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Juu kyllä sieltä kihinää pitääkin kuulua.
Jos pääset käsiksi hydrauliletkuihin, kun rattia käännetän tappiin, tunnet kuinka letku paisuu. Ei tee varmasti hyvää mersunkaan tehostajalle. Itse pyrih välttämään tappin kääntämistä.

En tiedä näistä uusista sähköhydraulisista tehostajista, mutta ihan uusissakin autoissa kihinää kuuluu. Ulinaakin jostain, muistaakseni volvoista.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: paine

Viesti Kirjoittaja MercMan »

W126 kirjoitti:Juu kyllä sieltä kihinää pitääkin kuulua.
Jos pääset käsiksi hydrauliletkuihin, kun rattia käännetän tappiin, tunnet kuinka letku paisuu. Ei tee varmasti hyvää mersunkaan tehostajalle. Itse pyrih välttämään tappin kääntämistä.

En tiedä näistä uusista sähköhydraulisista tehostajista, mutta ihan uusissakin autoissa kihinää kuuluu. Ulinaakin jostain, muistaakseni volvoista.
Eli siis parempi olla kääntämättä tappiin liian usein???
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Välimöläytys

Viesti Kirjoittaja PM »

Ei niitä pyöriä kannata ainakaan paikallaan ollessa hirveästi käännellä, vaikka senhän te jo varmaan tiesittekin... :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Välimöläytys

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Pasi M. kirjoitti:Ei niitä pyöriä kannata ainakaan paikallaan ollessa hirveästi käännellä, vaikka senhän te jo varmaan tiesittekin... :wink:
No eipä tuu käänneltyä paikalla ollessaan... :)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tällainen käsitys minullakin on...

Siksi olen pitänyt tapana jättää tehostimen hinnan juuri sen verran
löysäksi, että nopealla paikallaan käännöllä hihna luistaa hieman.
Pieni vongahdus näin varoittaa, että paikat on lujilla...

Renkaiden kääntökulmathan on ihan eri luokkaa, kuin etuvetoisilla.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No eipä tosiaan ole tullut varottua moista asiaa.Paikallaan on pyöritelty ja aina tarvittaessa tappiin asti käännetty.Talvellahan välillä hieman pakkokin ettei perä karkaa edelle... 8)
Vielä 700tkm kohdalla toimii kuin uusi, mitään remonttia ei ole tarvinnut tehdä.
Hieman offtopic homma mutta: Voiko/tartteisko öljyt joskus vaihtaa?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

AM kirjoitti:Hieman offtopic homma mutta: Voiko/tartteisko öljyt joskus vaihtaa?
Täällä on jotain keskustelua siitä aiheesta. Jos sillä on ajettu jo 700th, niin suosittelisin kyllä vaihtoa pikkuhiljaa. :lol: Vaikka mitä sitä toimiviin härveleihin koskee, eihän ne kuitenkaan sen jälkeen enää toimi. :wink:

Itse ainakin jouduin viime vuonna lisäämään öljyä hieman, kun tehostin alkoi huutamaan ku syötävä. Ei sinne tainnu mennä ku desi pari, mutta huuto loppu siihen. Oli muuten kohtalaista vaahtopaskaa koko öljy -> varmaankin johtuen sen vähyydestä oli vaahdottunut.
Ja laitoin muuten sitten ATF:ää, enkä sitä Mersun kallista erikoisöljyä. :twisted: Eikä ainakaan vielä ole alkanut vuotamaan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

AM kirjoitti:No eipä tosiaan ole tullut varottua moista asiaa.Paikallaan on pyöritelty ja aina tarvittaessa tappiin asti käännetty.Talvellahan välillä hieman pakkokin ettei perä karkaa edelle... 8)
Vielä 700tkm kohdalla toimii kuin uusi, mitään remonttia ei ole tarvinnut tehdä.
Hieman offtopic homma mutta: Voiko/tartteisko öljyt joskus vaihtaa?
Voihan ne öljyt joskus vaihtaa. Se onnistuu sellaisella "imuttimella" siitä ohjaustehostimen pumpusta, kun ottaa sen kannen pois siitä päältä. On kiinni yhdellä siipimutteri tyyppisellä ratkaisulla. Sieltä pumpusta löytyy myös suodatin, jonka voi vaihtaa.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

gg

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

AM kirjoitti:No eipä tosiaan ole tullut varottua moista asiaa.Paikallaan on pyöritelty ja aina tarvittaessa tappiin asti käännetty.Talvellahan välillä hieman pakkokin ettei perä karkaa edelle... 8)
Vielä 700tkm kohdalla toimii kuin uusi, mitään remonttia ei ole tarvinnut tehdä.
Hieman offtopic homma mutta: Voiko/tartteisko öljyt joskus vaihtaa?
kannattaa vaihtaa , itse oon vaihtanut 2 kertaa ja suodattimen samalla,
ei paljoo maksa. suodatin tais olla jotain 5 € motonetissa ja vielä alkuperäinen eli Saksalainen Hengst !!
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Vastaa Viestiin