Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re:

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jumetsap kirjoitti:kttopar tarkoittanee että tämä on ollut -32 syntyneen miehen nimissä mutta oikeasti joku nuori sukulainen on ajeluttanut tällä naisia pitkin rantabulevardia 100tkm/vuosi tahdilla. Kyllähän auton kunto kaikkinensa viittaa tälläiseen huolimattomaan käyttöön... (edellä mainittu sarkasmia jos joku ei sitä ymmärrä).
Niinpä... (Tässä alla muuten lainaus tämän viestiketjun ekalta sivulta.)

Marko M kirjoitti:Ihme ettei kukaan ole vielä alkanut arvostelemaan tyyliin ei voi kilsat pitää paikkansa kun ei kukaan osta dieselautoa noin vähään ajoon :-)

Kyllähän Saksasta tuollaisia helmiä löytyy. Todella hieno peli!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Monesta kohtaa on tullu koukittua ja katteltua tätä. Liekkö tunkkia käytety kertaakaan kun siinä on vielä siinä nostosakarassa naru josta roikkuu ilmeisesti sen tunkin tiedot. En vielä kattonu tarkkaan mitä siinä lapussa lukee :)

Tänään vuorossa ronkan kromilipan paikalleen laitto. Ulospäin ei korjausjälkiä huomaa kun suurin osa jäi piiloon. Onneksi tarkistin niin ei tarttenu kamalasti pintaa aukoa. Ronkan sisäpuolisille pelleille hoidot ja verhoukset takas paikoilleen

Sit pesin auton ja vahasin ja kumitiivisteet ym paljaat muovipinnat käsittelin hoitoaineella. Aikani saavutuksia ihasteltuani otin kuskin oven lukkopesän irti. Siinä takelteli se sulkuluukku joka estää kuran ja veden menon sisälle lukkopatruunaan. No kun vähän aikaa sitä rassasin niin jouset jotka sen läpän kääntää menni väärään asentoon ja läppä jäi pysyvästi auki :roll:

No patruunapesä käsille ja se pintapelti siitä pesästä irti. Jouset oikeaan asentoon ja takas nippuun. Pesin lukkopesän huolellisesti ja laitoin uudet voiteet.

Lähiaikoina otetaan liikenteeseen ja vaunuveturi laitetaan teloille.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vakkari purettu luovuttajasta. Yllättävänkin helposti onnistu purku. Johtoihin merkkasin mikä oli missäkin ja samalla otin kuvia.

Luulen ettei kasaaminen ole mitenkään ihmejuttu. Ainut on tuo hall jonka meinasin laittaa mittariston taakse. Luovuttajassa se on vaijerin välissä. Hall mulla onkin mistä laittaa. Muuten vois tuota luovuttajan hallia harkita mutta sen vaijeri pompottaa neulaa joten ei sitä. Jarrupolkimen kytkentää voi kans joutua vähän pohtimaan kun puretussa ei ole ASD.tä mutta eiköhän tuo selvinne.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vakkari sennettu ja toimiikin vielä

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=139827" onclick="window.open(this.href);return false;


Eilen laitoin 5satkun lasit paikoilleen. Käytin umpiot pöydällä ja samalla otin heijastajatkin irti. Pesin ne vaahtopesuaineella joka taisi olla jotain CRC: ikkunanpesu ainetta. Ikkunanpesuun aivan paskaa mutta tossa pelitti hyvin. Aivan virheettömät Bochin heijastimet. Ei edes naarmuja jääny.

Hellan lasi käy Bochin tekemään umpioon heittämällä. Heijastajakin näytti että kävisi mutten kokeillut. Ei tarttenu kun nuo heijastajat on virheettömät. Nyt vielä releytys noille lisäpitkille. Vedän ylimääräiset johdot ja sit releet. Vikavalo palaa vain silloin jos takasumuvalon kytkee päälle. Itseasiassa se syttyy jo katkaisijan ykkösasennossa kun kunpikaan sumareista ei syty mutta harvoin takasumaria tarttee.

Poistin sen kupin siitä sumariheijastajasta. Se on vielä selvityksen alla et onko lisäpitkäkäytössä oleva heijastaja dimensioiltaan sama kuin sumarin.

Se kuitenkin selvisi että sumariheijastajaa on ainakin kahta sorttia. Toinen on ilmeisesti amerikanvientimalliin ja siinä on sen kupin lisäksi ilmeisesti keltainen kupu et sumuvalo heittää keltaista valoa tiehen :) Amerikkalaisten kotkotuksia sanoisin. Mutta ikäänkluin olisin nähny sellaisia lankun keuloja joissa sumarit tosiaan näyttäisi keltaisilta vaikka valot on sammuksissa.

No niin tai näin mutta vielä se selviää onko heijastajissa eroa :wink:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jälleen ihmetelty pakokaasun kierrätystä. Imusarjan tiiviste juoruaa siitä että paskaa kulkee läpitte :evil:

Koittelin mitä tapahtuu jos ilmamassamittarilta ottaa kaapelin irti. No se perus setti Ahto loppuu muutaman sadan metrin jälkeen. No otin syöttöpumpun päällä olevan tökkelin irti (Sisällähän on sellainen liukuvastus) Ahtoja ei ole ei edes alussa eli se tieto on pakollinen. Lopputulema on se että jos alipainekelloihin tai ilmamassamittariin tms. koskee loppu ahdot.

Nyt täytyy ettiä aivolaatikko koskapa jossain sellainen on pakko olla.

Jokin alipaineputki menee akun vierelle asti näkyvillä. On sellainen läpinäkyvä suodinkin akun vieressä. Sit menee jonnekkin. Mitäs peeveliä putki tuonne menee? Ilmastointia ei ole eikä käsittääkseni pitäisi olla mitään muutakaan mikä alipainetta tuolla suunnalla tarttee? Noinkohan putken päästä löytyy jokin joka mittaa ja säätää alipainetta hukkikselle sekä kierrätyksen osille?

Kele... varmana pitää vielä laitta paineohjattu hukkaportin kello. Muuten ei pääse tuosta paskankierrätyksestä eroon.

Tietääko kukaan kävisikö 300DT:n ahdin heittämällä paikoilleen? Viivettä on jo nyt aivan liikaa vaikka solmu on sellainen tulitikkuaskin kokoinen ja johtuu varmana tuosta aivolootan hitaudesta.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jari Ke kirjoitti:Jälleen ihmetelty pakokaasun kierrätystä. Imusarjan tiiviste juoruaa siitä että paskaa kulkee läpitte :evil:
Miksi tuo pitää tehdä niin hankalasti ? Laitoin itse viimeksi yhden kruunun(ruotsin kruunun kolikon) pakosarjan ja pakokaasukierrätyksen putken väliin. Toisiin olen tehnyt pellistä tiivisteen ilman reikää samaisen putken yläpäähän joka varmaan estää pakokaasujen kierron moottoriin koska ei edes pääse sinne asti. Ei tarvi nykiä/tukkia mitään johtoja/letkuja ja auto toimii niinkuin pitää.
A170cdi-00 1999-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Turbocompound kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Jälleen ihmetelty pakokaasun kierrätystä. Imusarjan tiiviste juoruaa siitä että paskaa kulkee läpitte :evil:
Miksi tuo pitää tehdä niin hankalasti ? Laitoin itse viimeksi yhden kruunun(ruotsin kruunun kolikon) pakosarjan ja pakokaasukierrätyksen putken väliin. Toisiin olen tehnyt pellistä tiivisteen ilman reikää samaisen putken yläpäähän joka varmaan estää pakokaasujen kierron moottoriin koska ei edes pääse sinne asti. Ei tarvi nykiä/tukkia mitään johtoja/letkuja ja auto toimii niinkuin pitää.
Justiin tuolleen se on tehty tuossa 300DT:ssä missä hukkisohjaus on ylipaineella ja toimii hienosti.

Tässä jos nuin tekee ni ahto loppu ku seinään. Kokeilin silleen et tukin siihen alipainekelloon menevän kumiputken --> läppä pysyy kiinni ja pakokaasua ei pääse imupuolelle --> ehkä vajaan kilsan pääsee ja ahto loppuu siihen. (hukkista ohjataan alipaineella)

Ilmeisesti ilmamassa tajuaa sen että kaikki moottorille menevä kulkee suotimen kautta vaikka aivolaatikon mielestä ei pitäisi --> FAIL -tila

Kun se tajuaa senkin kun sen imupuolen läpän pakottaa auki --> Tällöin Imukanavassa ei koskaan ole muuta alipainetta kuin suotimen aiheuttama --> FAIL --> ahdot loppu Tässäkin tapauksessa ilmeisesti ilmamassa tajuaa kaiken ilman menevän suotimenkautta?

Normaalisti ajaessa imukanavassa on jatkuva alipaine --> pakokaasua kiertää mosan läpitte --> aivoloota on tytyväinen?

Kun pakokaasunkierto on torpattu ni ahdot toimii niinkauan kun autoa kiihdyttää täyskaasulla tai rullaa vapaalla. Muutaman satametriä kun ajaa tasakaasulla on hanskat nurkassa :roll:

Niinkuin jo aiemmin totesin niin ihansama mihin koskee. Ilmamassan pakottaa auki tai sen johdon nyppää irti tai imukanavan läpänohjauksen tai pakokaasun kierrätyksen läpän ohjaukseen koskee tai syöttöpumpun johdon niin lopputulos on sama. Eikä ole väliä sillä koskeeko yksittäiseen toimintoon vai kaikkiin :roll: V***U en paremmin sano

Senverta jo kaivelin nettiä että jossain on referenssivastus ilmamassalle mikäli oikein ymmärsin missä sitten se lieneekin? Jos sen vastuksen nyppää pois ja ilmamassalta kiskaisee johdon irti niin homma on tasapainossa --> kärsii roplata kierrätykseen liittyviä kapuloita.....ehkä?

Mullon yksi 300DT ehjä ahdin jossa kello on ylipaineohjattu. Ahdin vaan on matkojenpäässä jemmassa. Jos se vaan käypi niin sit voi torpata systeemin haluamallaan tavalla jos ei tuohon muuta ratkaisua löydy.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Missäköhän tuo 18/2 referenssivastus EGR mahtaa sijaita jos sellainen ylensäkkään tuossa autossa voi olla? Kun löytää tuon control unitin EDS niin luulisi vastuskin löytyvän? Ihan arvailua mitä vastuksen nyppäminen saa aikaan mutta kokeilen jos se löytyy :wink:

Alipainekaaviokuva vastaa täysin tuossa olevia kilkkeitä mutta nuinko tuossa olisi tuo EDS eli Electonic Diesel System laatikko? Ajotietokonekko se olisi vai mikä?? Mittaritaulu on kuitenkin ihan se perinteinen. Voiko tuon EDS:n sijaan olla aivolootana jokin köyhän miehen malli?

Jokin loota siellä jokatapauksessa on koskapa kun ahto loppuu niin kun auton käyttää sammuksissa niin taas hetken pelaa.

Tässä linkissä löytyy kuva alipainesysteemistä sekä sähkökaavio.
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... agram.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä laite on vissin aikoinaan tehty Hollannin markkinoille joten voipiko olla että tietyt systeemit kuten pakokaasunkierrätyksen ohjaus on tehty erilailla kuin vastaavissa ns. Suomiautoissa? Eikait sentään? Mutta jokatapauksessa kierrätyksen torppaus on astetta hankalampaa jos haluaa myös alkuperäisen ahtimen toimivan.

En usko että teen pioneerityötä lankun kierrätyksen torppaamisessa kun hukkaportti on alipaineohjattu :lol: :lol: :lol:
Muilla se tuntuu onnistuneen ihan yksinkertaisella toimenpiteellä?
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jari Ke kirjoitti: Ton kaiken vois hoitaa silleenkin että pistää "lommin" siihen itte pakokaasukierrätysputken.
Tuolla tavalla meinasin, silloin kaikki liikuvat/toimivat ohjelman mukaisesti eli ei mitään kumiputkia tulpaamaan jne.
Mutta luettuani läpi koko aiheen niin se ei näköjään onnistu. Ihme sillä uudemissakin tuo onnistuu johonkin vuoteen 2000 asti ainakin ja ne on myös alipaineohjattuja "sähködieseleitä". Mutta jos on noin monimutkanen niin en pysty neuvomaan sen enämpää vaikka en usko että tuo on niin viisas että haistelee kierrätyksen ilmamäärää. Niin perusteelinen kun olet luulen että lyödät siihen aikanaan ratkaisun. :-)
A170cdi-00 1999-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Helppohan tuota lommia on koittaa ennen kun alkaa muita mahdollisuuksia tutkimaan Tekaisinkin jo ja koitan kun ehdin. Nuitten kalvojen liikettä ei valvo mikään sähkö Ainut joka tajuaa ja jossa on valvonta on syöttöpumpun liukuvastus sekä ilmamassa. Nopeustieto sekä moottorin kierrokset voi mennä aivolootalle.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laitoin lommin ja kaikki muu oli silleen kuten aivoloota tahtoo. Kiihdyttäessä pelas ihan oikein tai no viive taisi kyllä olla pitempi? Tasaisella ajaessa heitteli jonkinaikaa alipainetta ees ja taas ja sit loppu ja viisari meni nollaan. Kun koitin kiihdyttää loppu ahdotkin :roll:

Normaalisti kun mihinkään ei ole koskettu alipaine pysyy tasaisesti -0.2 kieppeillä kun ajaa tasakaasulla. Nyt viisari tosiaan heitteli ennen kun viskasi lusikan nurkkaan.

Eli kyllä älyää jos laittaa lommin. Käsittääkseni ainoa joka voi tuon tajuta on ilmamassa? Ilmaa menee liikaa ilmansuotimen kautta --> vikatila.

Kellään ei tietoa tuosta EDS laatikosta tai ns halvan miehen vastaava loota?

Ja toi referenssivastus mistäköhän sitä vois alkaa kaivella? Akun lähellä luulis olevan mutta onko johtonipun sisällä vai omassa kotelossa vai onko ollenkaan?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pikkasen lisää tietoa kierrätyksen suhteen eli tuo boksi jota hain on se joka hoitelee oikeastaan kaikkea informaatiota mittaristolle nesteen pintavahdeista lähtien. Laatikko taitaa olla aikamonessa lankussa?

Selvisi sekin että ko. laatikosta pystyy lukemaan vikakoodeja samaan tapaan kuin ASD:stäkin.

Melkein väittäisin että moni 93 ja nuorempi lankku tai w202 jossa on alipaineohjattu hukkaportti ja kierrätys on torpattu pelkästään lommilla tai tukkimala kelloille meneviä putkia niin ahtimen hukkis ei pelaa oikein :o Tosin kierrätyksen ohjauksissa on kyllä moottorikohtaisia eroja kun niitä selailin.

Ali ja ylipainetta väijyy Denson tekemä paineilmaisin ja jotenkin muistelen että E250TDT W202:ssakin on sellainen? Jos siitä nyppää putken irti loppuu autosta veto totaalisesti. Ilmeisesti imukanavan läppä sekä ilmamassan läppä menee kiinni --> mosa ei saa ilmaa. Softantekijä on ajatellu että siinä tapauksessa (jos tuo on rikki) on niin vakava tilanne ja onkin se jos ahtopaine nousee kovin ylös.

Kierätystä siis väijyy kolme palikkaa. Syöttöpumpun liuku, Ilmamassa ja sitten ali/ylipaineilmaisin. Olen mietiskelly mahdollisuuksia miten kierrätyksen voisi torpata niin että ahdin pelaa oikein ja pikkuhiljaa alkaa tulla seinä vastaan :?

Ainoa mahdollisuus olisi se että nyppää moottorin lämpötila-anturin irti ja laittaa tilalle noin 3kilo -ohmin vastuksen. Aivoloota luulee että mosa on kylmä ja silloin ei yritäkkään kierrättää mitään. Kylmänä tosiaan vedot on tallella vaikka lommi on kanavassa. Sitä en tiedä mitä aikaansa se jos läpät samalla pakkoaukoo? Mittariston lämpötilaneula vaan ei sit nouse koskaan lepoasennostaan :roll:

Se 18/2 EGR referenssivastus on jossakin kunhan sen vaan löytää. Testitökkelin sille jo löysinkin :wink:

ENsin on aivoloota irroitettuna paikastaan sit se ARA punakorkkisen ylijännitereleen vieressä ja vimoisena Densosn ilmaisin

Mikä on tuo ARA boksi ja mitä hommaa se toimittaa?

tässsä kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Muistinkin että lämpötila-antureita on kaksi. Se termarin vieressäoleva näyttää viisarille lämmön ja samalla määrittää hehkuaikaa. EDIT hehkulle on se termarikotelossa Mittarineulalle kannessa kakkospytyn kohdilla. Antureita onkin siis kolme ainakin tässä kulkineessa :oops:

Tämä toinen on siinä pa-suotimen lähelläoleva. No nyppäsin johdon irti. Nyt riemua riitti reilun 5km :wtf:

Tämäkin tie on siis torpattu tälläkertaa ilmeisesti aikaperusteisesti :roll: On ajateltu että noin 10 riittää siihen että mosa on tarpeeksi lämmin ja sit yrittää kierrättää mutta kun on se lommi. Sit viskaa lusikan nurkkaan. Auton sammutus ja sama peli reipas 5km ja ahto loppuu

V***U Ei onnistu millään. Alipainekello lähtee autuaammille maille ja tilalle tulee muuta. Softauskaan ei onnistu Laatikon sisällä on EP ROM :roll:

Mietin sitäkin että jos ilmamassaa huijaa mutta jos imukanavan aikoo saada alipaineettomaksi niin lopputulos on taas selvä. Ilmamassan huijaaminen ehkä onnistuisikin mutten taida jaksaa enää alkaa :eh:
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ke 30.10.2013 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jari Ke kirjoitti: Mikä on tuo ARA boksi ja mitä hommaa se toimittaa?
Näköjään estää nykimistä osakuormalla ja hidastaessa manuaali vaihdelaatikolla varustetuissa autoissa.
http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 1-1840.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
A170cdi-00 1999-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei sitä kuitenkaan malttanu pitää näppejään erossa tuosta :lol:

Mietiskelin päivänä muutamana että kun siitä lämpötila-anturista nyppä pelkästään johdon pois ni jännite joka aivolootalta tulee tuolle anturille nousee kattoon --> loota voi tulkita sen virheeksi ja protestoi sitä sitten niin että menee vikatilaan.

No nyt sitte koittelemaan sitä vastuskikkaa jota jo aiemmin meinasin. Laitoin siis anturin ja johdon väliin 3K ohmin vastuksen ja sitten koeajolle.
Nyt sitte tuntuisi pelaavan aina vaan :thumbup: Loota tulkitsee nyt että moottorin lämpö on miinuksilla ja silloin ei kierrätetä. Aikavalvontaa ei siis kuitenkaan ole.

Onneksi painevahdille ei ole tiukkaa vikavalvontaa. Ilmamassaan varmaankaan ei voi koskea mutta eipä tuohon tartekkaan kun kuristusläppä on kerta auki.

Ajon reipas 20km ja lommi on kierrätysputkessa ja imukanavan läppä on auki kokoajan ja toimii :clap: :clap: :clap:

Nyt uskaltaa tiirailla savupiippua katin takaa moottorillepäin :wink:

Mielenkiintoista nähdä mikä vaikutus tulee olemaan p-aineen kulutukseen.

Yhteenvetona voi todeta että ilmeisesti tuohon kierrätykseen ja siis ahtoihin vaikuttaa kierroslukumittari tai se että kehältä yleensäkkin tulee pulsseja (loota tajuaa että auto on käynnissä), ilmeisesti se mittariston pulssianturi kertoo lootalle ajonopeuden, syöttöpumpun liukuvastus, ilmamassa ja ilman lämpötila, ali/ylipainetunnistin ja sitten moottorin lämpö jolle on siis oma anturinsa.

Jos esim. ylijännitteen suojarele alkaa kiukutella niin voipi loota mennä vikatilaan ja sitten ei ahtoja ole? Ja jos oikeasti nuin moni asia vaikuttaa niin syitä ahtamattomuuteen voi olla uskomattoman paljon?

Loppulauseena vaan mietiskelin että onko foorumilaiset oikeasti mittailleet ahtoja ennen kun on alettu kierrätystä sorkkimaan alipaineohjatun ahtimen hukkaportin omaavassa autossa? En oikein jaksa uskoa että tuossa kulkineessa on yksilöllinen kierrätyssysteemi? Eri moottoreissa on erilaisia systeemejä eikä välttämättä nuin montaa väijyä mutta silti :think:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tämmönen siitä sitten tuli. Pistin sulakerasian sisään jos se jatkaisi vastuksen ikää.

Suraavaksi metsästetään imakuplia joita tuntuu olevan liikkeellä. Se nyt pikkasen hämää kun ilmakuplia on jo tankilta tulevassa putkessa jos nyt oikein olen tuon putkituksen ymmärtäny? Tuossa on het alussa karkeasuodin ja siinä näkyy. Pitänee pukata ilmaa tankille päin vaikka ainetta sieltä kyllä lirumalla tuli kun käytin letkuliitintä auki. Pistin kunnollisen klemmarin mutta eipä se sillä miksikään muuttunu. Eikait karkeasuodin voi rikki olla niin ettei vuotaisi ulospäin?

Näkyykin tuossa kuvassa se suodin. Onkos se tuleva putki metallinen runkopalkin vieressä. Näkyy hämärästi sen klemmari aivan kuvan oikeassa laidassa.

Käymään lähtee sahaamatta mutta tasaista 50 kun ajaa kolmosella niin tuntuu siltä kuin olisi moottorijarrutusta hetkittäin? Saattaa mennä useamman satametriä aivan tasaiseen ja sit käy moottorijarru ja taas menee tasaisesti :think: Suotimen ja sen mutterin O-renkaat vaihdoinkin ja kun se ilma tuntuisi tulevan tankilta :? Niin ja ilmakuplia menee suotimellekkin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Jari Ke kirjoitti: Eikait karkeasuodin voi rikki olla niin ettei vuotaisi ulospäin?
Semmonenkin on kyllä löytynyt.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja felmit »

sihti tankilta lähdössä puhdas? Vai olitko sen jo putsanutkin
metalli ja kumiputkien kunto alustassa.
Imuvuodot ei päällepäin paljoa näy
autodidakti
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

felmit kirjoitti:sihti tankilta lähdössä puhdas? Vai olitko sen jo putsanutkin
metalli ja kumiputkien kunto alustassa.
Imuvuodot ei päällepäin paljoa näy
Putket on kyllä noin silmämääräisesti kattottuna hyvässä kunnossa ja jos kilometrimäärään on luottaminen niin silmä ei silloin valehtele. Ja toisaalta kun tankki on täynnä niin luulis vuotavan jos jossain on putki/letku huonossa kunnosa?

Tuo tankinsihdin tukkoisuus itteäkin mietityttää ja siksi meinasin pukata ilmaa tankille päin ja samalla vaihdan tuon karkeasuotimen. Sehän pitäisi pelata ainakin jonkin aikaa tuon operaation jälkeen ja jos näin käy on edessä tankinputsaus. Muistelen vaan että tankinputsauksia on tehty lähes uusiin tankkeihin. Jotain paperipaskaa sieltä on löytyny. Mitä biolitkut mahtaa saada aikaan jos sitä on jossain vaiheessa tungettu :roll:

Olen siinä uskossa että jos sihti on tukossa ja siirtopumppu tekee tarpeeksi alipainetta niin "ilmaa" tulee joukkoon vaikka putkket/letkut olisi 100% tiiviit? Vesikin kiehuu alipaineessa aika kohtuullisella lämmöllä. Sitä en sit tiedä kykeneekö mersun siirtopumppu tekemään niin kovaa alipainetta että jos ei saa tarpeeksi ainetta niin kiehuu ja siitä ns. ilmakuplat? Mahdollista se kait kuitenkin on ainakin teoriassa?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Erilainen mersukauppa; w124 eBay:stä, kilvissä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:...
Tuo tankinsihdin tukkoisuus itteäkin mietityttää ja siksi meinasin pukata ilmaa tankille päin ja samalla vaihdan tuon karkeasuotimen. Sehän pitäisi pelata ainakin jonkin aikaa tuon operaation jälkeen ja jos näin käy on edessä tankinputsaus. Muistelen vaan että tankinputsauksia on tehty lähes uusiin tankkeihin. Jotain paperipaskaa sieltä on löytyny. Mitä biolitkut mahtaa saada aikaan jos sitä on jossain vaiheessa tungettu :roll:
...
Omasta Ranskasta tuodusta yksilöstäni avasin tankin pohjasihdin, ja voi rumasana, missä kunnossa se oli. Yritin muistaakseni oikein puhdistaakin sitä, kunnes päätin ostaa uuden, kun se oli niin skeidainen. Ei tullut kuvaa alkutilanteesta, mutta kun sen sihdin päällä on tankissa sisällä muovinen kupu, niin avaamisen jälkeen näki sen olevan aika lailla täynnä mustaa mönjää. Sitten menikin homma tankin pesemiseksi. Tässä juttua siitä, ja ketjussa muutenkin puhetta tankin likaisuudesta tuontiautoissa...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 51#p894851
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
r3333
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 29.01.2007 17:36

Re:

Viesti Kirjoittaja r3333 »

jumetsap kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Mitä olen kuullut , että kuljetusfirmat ottavat 600-1200 palveluistaan

Ketjun aloittajalla on ollut hyvää onnea.

Toisinkin on joillekin käynyt .
600 oli tuolta hannoverin paikkeilta tänne, 700 olisi saanut munchenin nurkilta.

Tuuria oli tietysti matkassa, mutta myyjän palaute kertoo aika paljon. Ja tuskin tämäkään myyjä kauppailisi viikosta toiseen eri autoja samalla tunnuksella mikäli olisi kusetus aikeena.

Kuva

Tuossa kunnossa on kaikki pyöränkotelot...

Tarkista tuo takapyörän kotelossa näkyvä kummitulpan ympäristö, siinä voi olla pieni yllätys.
Aina näistä jotain löytyy, kun ei ole ruostesuojatu.
RP
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

r3333 kirjoitti:
Tarkista tuo takapyörän kotelossa näkyvä kummitulpan ympäristö, siinä voi olla pieni yllätys.
Aina näistä jotain löytyy, kun ei ole ruostesuojatu.

Totta turiset. Kattelin nuo het kättelyssä eikä tilanne ole ihan akuutti mutta näille on hoito tiedossa. :thumbup:

JOHe kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti: Eikait karkeasuodin voi rikki olla niin ettei vuotaisi ulospäin?
Semmonenkin on kyllä löytynyt.

Nyt on sitte löytyny toinen. Aika hyvä ehdokas ilmavuotoon. Liian kireälle vedetty klemmari veikkaisin?

Vedinköhän ittekkin :o Ei oikein joutanu kattelemaan tuota vanhaa ennen kuin jälkikäteen. Vaikka ilmaa pukkasinkin niin p-aine juoksi hetkessä takaisin eli ei ihan tukkeessa kuitenkaan ole. Edit ja oli tankinkorkki pois paikoiltaan --> Tallinlattiaakin joutu sitte siivoilemaan liukkarilla :)

Loppu ilmankulku. Kumiletku tuolta kohtaa oli aivan kuiva :?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tankin puhdistusoperaatioksi meni. Nikottelu alkoi melkopian uudelleen. En ottanu tankkia irti vaan pukkasin paineilmaa konehuoneesta tankille päin. Sit odotin et polttoaine tulee konehuoneenpuolelle ja taas paineilmalla takas. Tätä tein aikatovin. Sit pukkasin letkun tankiin ja sama homa. Paineilmaa odotus paineilmaa odotus ja hyvä tovi.

Sit laskin lappoletkulla aineen kuitukankaan läpi astiaan. Ekakerralla tuli p-askaa reilusti. Kun tankki oli tyhjä pistin aineen taas tankkiin kuitukankaanläpi laskettuna.

Liian hidasta hommaa ja kävin ostamassa sähköpumpun ja johan hommaan tuli nopeutta. Kolme kertaa tein tuon et tankki tyhjäksi sit aineet takas ja paineilmahoitoa ja homma alusta. Vimosella kerralla paskaa tuli vain vähän.

No piti käydä töissä ja auto tuntui pelaavan niinkuin sen pitääkin. Tulevalla viikolla käyn ostamassa pa -suodinsysteemin ja linttaan sen kiinni tuon pumpun ulostuloon. Sit yx putki tankilta pumpulle ja toinen taks tankiin. Tarkoitus siis kierrätää ainetta suotimen läpi. Kolmannella voi vantaa lisävauhtia aineelle tankissa paineilmalla. Sistimpääkin.

Kun ei millään viittis alkaa irroittamaan tankkia. Monttua tai nosturia kun ei ole.

Mielestäni on levää. Osa paskasta myös liukeni kun sormienväliin otti ja hieroi. Mitä lie sit onkin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänään ohjelmassa tankin pesu vaikkei nykinykkään. Jäi kaivelemaan että jos onkin kuin Nozki:n sihti. No tankin irroitus tysäsi siihen kun ne neljän mutterin jälkeen tankki tuntui olevan kiinni vielä lisäksi takaselkänojan takaa :shock: Koitin senverta että kiinni se jollain vielä on.

No menin sitte auton alle ja aikani aprikoituani irroitin sen imuletkun sihdin alakautta. Todella kivaa hommaa kun kädet on ylöspäin ja vaikka tankin tyhjennyksen jälkeen käytinkin autoa niin että pa-letuissa mootoritilassa kuli pelkkää ilmaa niin valui kivasti kainaloihin asti. Nyt ei hiki haise :lol: :lol: :lol:

No sihti oli oikeastaan ihan puhdas eikä tankin pohjallakaan ollu mitään ylimääräistä niin että olis haitoksi asti. Tankin seinämät on tummat jostain lietteestä tms. Näkyy kirkkaita jäkiä kun pistin imuletkua ess sun taas. Se sähköpumpputemppu ja ilman pukkaaminen moottoritilasta taisi toimia ihan hyvin

Kuvia sihdistä het irroituksen jälkeen ja tankista anturireiästä otettuna.

Edit lisäsin kuvan vielä auton alta tuosta imuletkun kohdalta jos joku päättää tehdä saman tempun niin näkee mitä avaimia tarvitaan. 19mm kiinto ja Knippexin siirtoleukapihdit oli minulla ja niillä läx
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 23.11.2013 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jaahans. Ei enää osaa kirjoittaa selvinpäinkään. Menin sitte ja muokkasin edellisen postaukseni bittitaivaseen :) Toisaalta eipä siinä paljo asiaa ollu et vahinkoa siinä ei tullu

Olisko Dieselhöyryt noussu nuppiin :D
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Helmikuun alussa Salonseudulta länsiluoteeseen matka mersumihen vie :D :D :D

Joop Mielstäni syöttöpumpusta kuuluu ylimääräinen ääni joka vois sopia pumpun päätylaakeriääneksi. Ja auto vie mielestäni aavistuksen liikaa pa-ainetta ja pakokaasu haisee palamattomalle pa-aineelle ... Hyviä perusteita ittelle viedä auto osaavaan Diesel -huoltoon kun on vainoharhainen ja hajuaisti persiillään :lol:

No mikään ei näiltä osin oo muuttunu sitten sen kun auton ostin. Yllätyksenä nämä siis ei tule paremminkin haluan tarkistaa asioita
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:Helmikuun alussa Salonseudulta länsiluoteeseen matka mersumihen vie :D :D :D

Joop Mielstäni syöttöpumpusta kuuluu ylimääräinen ääni joka vois sopia pumpun päätylaakeriääneksi. Ja auto vie mielestäni aavistuksen liikaa pa-ainetta ja pakokaasu haisee palamattomalle pa-aineelle ... Hyviä perusteita ittelle viedä auto osaavaan Diesel -huoltoon kun on vainoharhainen ja hajuaisti persiillään :lol:

No mikään ei näiltä osin oo muuttunu sitten sen kun auton ostin. Yllätyksenä nämä siis ei tule paremminkin haluan tarkistaa asioita
Äänelle löyty ihan selkeä syy ja sekin että 250:ssa keskipakosäädin monesti pitää ääntä joka sopii myös alipainepumpun tai s-pumpun laakeriin. S-pumpun laakerit oli moitteettomassa kunnossa ja alipainepumppukin oli kunnossa. No paikalleen tuli kuitenkin uusi alipainepumppu (pierunki) kun sellainen sattu olemaan ronkassa mukana :D

S-pumpun sylinterikohtaiset syöttömäärät oli persiillään keskenään. No ne sai hoitoa ja vähä muutkin säädöt. Miten se meni et "yeti... nyt voima on kanssasi" Kyllä kulkee kevyesti nyt vakkarillakin.

Nyt sitte ei ikinä o päässy 1/4 tankilla sellaisia km määriä kuin nyt. Saapi sit nähdä mitä todella vie. Trippimittarihan näyttää nuista neljästä lankusta kaikista vähiten ja tripin näyttämä on negatiivinen mikäli googlen mapsiin on uskominen.

Vitosella alkava kulutuslukema ja olen tytyväinen. Toki tulen vielä puuttumaan tähän jahka kelit lämpenee :wink:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:
Vitosella alkava kulutuslukema ja olen tytyväinen. Toki tulen vielä puuttumaan tähän jahka kelit lämpenee :wink:
Reisu ajettu ja samalta mittarilta tankkasin tullessa. 6.1 oli lukema. Pienin mitä koskaan tuolla autolla mun ajolla. Mennessä oli kyllä loskaa raiteilla ja alkuun tullessakin loppupäässä vettä. Vakkarilla suurin osa ja pikkasen vajaat 100km nurkka-ajoa kokonaismatka melki 900km. 80 alueella sakkorajalla 100 alueella todellista 98. Ihan ok tuo 6.1 mutta täytyy vielä roplata sieltätäältä :wink:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt tankilla menty 840 kilsaa ja reipas neljäsosa jäljellä. Tarkoittaa siis noin 6l kulutusta eli ei vieläkään sitä mitä pitäis olla. Menty pääasiassa matkaa ja rauhallisesti sekä vakkarilla. Etusten cambereita sekä aurauksia säätelin ennen tätä ja ne on kyllä kohdillaan. Väljää sielä ei ole sen kattelin jo aiemmin.

No nytten sitte takasten auraustangot vaihdettu uusiin. Ei ne vanhat käsin koiteltuna holoväljiltä tuntunu pöydälläkään vaikkakin pyöränpuoleiset päät heilui helposti. Uudet tietty on tiukat. Joo öljysin pallot ennen kun laitoin paikoilleen. Lemförderit oli merkiltään.

Vanhojen säädöt oli juuttunu niinkuin ne aina tuppa olemaan siksi uusin. Ilmakäyttöinen rautasaha on estepeli tässä vaihtohommassa :wink:

Siis takaa Cambereita säädelty ja aurauksia. Auraukset ei ole vielä ihan kohdillaan mutta josko huomenna olis :)

Pakko saada menemään alle 6l kohtuuajossa :roll: S-pumppu on säädöissä samoin ennakko ja suuttimet.

Mutta kiva auto ajella kertakaikkiaan :D
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Jari Ke kirjoitti:Nyt tankilla menty 840 kilsaa ja reipas neljäsosa jäljellä. Tarkoittaa siis noin 6l kulutusta eli ei vieläkään sitä mitä pitäis olla. Menty pääasiassa matkaa ja rauhallisesti sekä vakkarilla. Etusten cambereita sekä aurauksia säätelin ennen tätä ja ne on kyllä kohdillaan. Väljää sielä ei ole sen kattelin jo aiemmin.

No nytten sitte takasten auraustangot vaihdettu uusiin. Ei ne vanhat käsin koiteltuna holoväljiltä tuntunu pöydälläkään vaikkakin pyöränpuoleiset päät heilui helposti. Uudet tietty on tiukat. Joo öljysin pallot ennen kun laitoin paikoilleen. Lemförderit oli merkiltään.

Vanhojen säädöt oli juuttunu niinkuin ne aina tuppa olemaan siksi uusin. Ilmakäyttöinen rautasaha on estepeli tässä vaihtohommassa :wink:

Siis takaa Cambereita säädelty ja aurauksia. Auraukset ei ole vielä ihan kohdillaan mutta josko huomenna olis :)

Pakko saada menemään alle 6l kohtuuajossa :roll: S-pumppu on säädöissä samoin ennakko ja suuttimet.

Mutta kiva auto ajella kertakaikkiaan :D
Tuota, vähän kyllä kuulostaa toiveajattelulta tuo alle 6 kulutus käytännössä. Ilmoitettu 90km/h tasanopeuskulutus on 5.4l/100km (minkä varmaan tiesitkin). Tästähän kulutus alkaa nopeasti nousemaan sitä mukaan kun vauhti nousee, kun tulee kiihdyttelyjä jne.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Vastaa Viestiin