Slk:sta tuli uratutka.
Slk:sta tuli uratutka.
Eli auto on slk 230k -97 renkaina on pirelli pzerot, takana: 285/30/18, eessä:235/40/18, et molemmissa 35. ja haistaa kyllä jokaisen uran, ihan järkyttävä ajaa. Mikä siis neuvoksi?
takarenkaat joutuu kyllä varmaan laittaa 255 leveiksi, pari kertaa raapaisi lokariin isommissa töyssyissä.
Kiitos jo etukäteen.
takarenkaat joutuu kyllä varmaan laittaa 255 leveiksi, pari kertaa raapaisi lokariin isommissa töyssyissä.
Kiitos jo etukäteen.
pyöränkulmien hienosäädöllä voi saada pientä parannusta aikaan, tosin tuolla rengastuksella olis jo suoranainen ihme, jos auto ei olisi "uratutka"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06
Ikävä kyllä juuri näin. Minusta tuo 45-on jo todellinen maksimi Suomen teille ja silloinkin alkaa jo urat tuntumaan.mixfo kirjoitti:eli onko se niin että kaikkea ei voi saada, ulkonäköä ja ominaisuuksia?
täytyy nyt ainaki käydä kulmat säädättämässä ja itkeä sitten taas lisää, tai sitten vaan ihailla sitä tossa pihalla.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
SLK R170 on ylivoimaisesti herkin auto alustamuutoksille millä ikinä olen ajanut. Asiasta löytyy foorumilta vuosien varrelta paljon erilaista keskustelua.
Omiin SLK-kokemuksiin perustuen sanonkin, että jos SLK:n haluaa käyttäytyvän edes jotenkuten hyvin, niin kannattaa pitäytyä koon puolesta poikkeuksellisen tiukasti sellaisissa renkaissa ja vanteiden osalta sellaisissa OFFSET:ssa ja vanneleveyksissä mitä ohjekirja sanoo. Muussa tapauksessa uraherkkyys ja muu epävakaus on takuuvarma juttu.
Myös alustageometrian muutoksille SLK on äärimmäisen herkkä.
Eli rengas- ja vannemitat ohjekirjan mukaisesti + alustan säätöjen säännöllinen tarkistus ja säätö = mahdollisimman hyvät ajo-ominaisuudet.
Omiin SLK-kokemuksiin perustuen sanonkin, että jos SLK:n haluaa käyttäytyvän edes jotenkuten hyvin, niin kannattaa pitäytyä koon puolesta poikkeuksellisen tiukasti sellaisissa renkaissa ja vanteiden osalta sellaisissa OFFSET:ssa ja vanneleveyksissä mitä ohjekirja sanoo. Muussa tapauksessa uraherkkyys ja muu epävakaus on takuuvarma juttu.
Myös alustageometrian muutoksille SLK on äärimmäisen herkkä.
Eli rengas- ja vannemitat ohjekirjan mukaisesti + alustan säätöjen säännöllinen tarkistus ja säätö = mahdollisimman hyvät ajo-ominaisuudet.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Asiallinen vastaus. Mainitsemasi asiat pätevät varmasti muihinkin autoihin, vaikka elämme tällaista tuuninkiaikaa.jva kirjoitti:SLK R170 on ylivoimaisesti herkin auto alustamuutoksille millä ikinä olen ajanut. Asiasta löytyy foorumilta vuosien varrelta paljon erilaista keskustelua.
Omiin SLK-kokemuksiin perustuen sanonkin, että jos SLK:n haluaa käyttäytyvän edes jotenkuten hyvin, niin kannattaa pitäytyä koon puolesta poikkeuksellisen tiukasti sellaisissa renkaissa ja vanteiden osalta sellaisissa OFFSET:ssa ja vanneleveyksissä mitä ohjekirja sanoo. Muussa tapauksessa uraherkkyys ja muu epävakaus on takuuvarma juttu.
Myös alustageometrian muutoksille SLK on äärimmäisen herkkä.
Eli rengas- ja vannemitat ohjekirjan mukaisesti + alustan säätöjen säännöllinen tarkistus ja säätö = mahdollisimman hyvät ajo-ominaisuudet.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Slk:sta tuli uratutka.
Halvin vaihtoehto on kokeilla rengaspaineiden säätämistä. Sillä voi saada aikaiseksi jotain muutosta. Asiasta omia kokemuksiani täällä.mixfo kirjoitti:...Mikä siis neuvoksi?...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Liian leveät
Muut ovat jo pääasian sanoneet, mutta kannan minäkin vielä korteni kekoon: sekä ajo-ominaisuudet että ulkonäön saa, kun käyttää alkuperäisiä, riittävän korkeita renkaita. Ne sopivat myös parhaiten auton mittasuhteisiin ja siis näyttävät oikean kokoisilta, ja kokonaisuus näyttää näin parhaalta. Matalat ja leveät renkaat pilaavat ajon ja näyttävät kaiken lisäksi naurettavilta. Mersu on tehtaalla laittanut alle oikean kokoiset, mikä slk:ssa tarkoittaa vakiorenkaita 16 tuuman vanteilla - aika leveäthän ne ovat nekin. Alkuperäiset vanteetkin ovat ainakin 90-luvun malleissa just napit, Mersulla on silmää.
Mulla oli ennen nykyistä (oikean kokoisilla kesä- ja talvirenkailla upeasti ja suuntavakaasti kulkevaa) slk:ta vähän aikaa uutena ostettu Chrysler Crossfire, joka on sisuksiltaan V6-koneinen slk. Sen ajo on totaalisesti pilattu vakiona tulevilla lättänöillä 18- ja 19-tuumaisilla renkailla. Kiemurtelua, hakemista, urien mukana menemistä, melua ja tärinää - kuin yö ja päivä vakio-slk:hon verrattuna.
Sen verran mun nykyistä slk:ta on tehtaan jäljiltä muutettu, että siinä oli Saksasta ostettaessa 30 mm madaltava alustasarja. En edes älynnyt asiaa ennen maahantuontikatsastusta, mutta nyt silmä on tottunut: parantaa minusta ulkonäköä, vakio näyttää tarkemmin katsoessa jotenkin korkeaperäiseltä, kiikkerältä. Kuten sanottu, ajo on erinomainen, mutta aika kivireki tuo on, paikat pyrkivät irtoilemaan hampaista kuopissa. Maavara on hyvin riittänyt talviajossakin.
Mulla oli ennen nykyistä (oikean kokoisilla kesä- ja talvirenkailla upeasti ja suuntavakaasti kulkevaa) slk:ta vähän aikaa uutena ostettu Chrysler Crossfire, joka on sisuksiltaan V6-koneinen slk. Sen ajo on totaalisesti pilattu vakiona tulevilla lättänöillä 18- ja 19-tuumaisilla renkailla. Kiemurtelua, hakemista, urien mukana menemistä, melua ja tärinää - kuin yö ja päivä vakio-slk:hon verrattuna.
Sen verran mun nykyistä slk:ta on tehtaan jäljiltä muutettu, että siinä oli Saksasta ostettaessa 30 mm madaltava alustasarja. En edes älynnyt asiaa ennen maahantuontikatsastusta, mutta nyt silmä on tottunut: parantaa minusta ulkonäköä, vakio näyttää tarkemmin katsoessa jotenkin korkeaperäiseltä, kiikkerältä. Kuten sanottu, ajo on erinomainen, mutta aika kivireki tuo on, paikat pyrkivät irtoilemaan hampaista kuopissa. Maavara on hyvin riittänyt talviajossakin.
+1jva kirjoitti:Omiin SLK-kokemuksiin perustuen sanonkin, että jos SLK:n haluaa käyttäytyvän edes jotenkuten hyvin, niin kannattaa pitäytyä koon puolesta poikkeuksellisen tiukasti sellaisissa renkaissa ja vanteiden osalta sellaisissa OFFSET:ssa ja vanneleveyksissä mitä ohjekirja sanoo. Muussa tapauksessa uraherkkyys ja muu epävakaus on takuuvarma juttu.
Autossani oli ylileveät 18" tarvikevanteet, johon oli istutettu kauttaaltaan 225/40R18 renkaat. Ylileveät sikäli, että paljasta vannetta pilkisti sentin verran renkaan ulkopuolellekin - edellinen omistaja oli hankkinut vanteet 245-leveyttä ajatellen, mutta rengaskauppias oli todennut, etteivät eturenkaat enää mahdu kääntymään.
Sain kaupan mukana kuitenkin alkuperäiset 16-tuumaiset vanteet, ja pitkällisen harkinnan jälkeen ja tästä threadista rohkaistuneena ostin niille 205/55 Dunlopit ja laitoin tänään alle. Auton luonne muuttui kertaheitolla normaalimpaan, eikä enää tarvitse koko ajan väistellä routavaurioita. Itse asiassa siihen tienpinnan epätasaisuuksien nuuskintaan tottuneena ajelu saattaa tuntua aluksi jopa tylsältä Erikoisinta on kuitenkin, että ajotietokoneen raportoima keskikulutus laski litralla - koskaan aiemmin en ole SLK 280:ssa nähnyt kasilla alkavia lukemia. Eihän tuo voi pitää paikkaansa, joten epäilin ensiksi rengaskoon muutoksen vaikuttaneen nopeusmittarin näyttämään ja sitä kautta kulutuslukemiin, mutta rengaskokolaskurin perusteella eron pitäisi olla vain prosentin luokkaa. Ihme juttu?
Yhdessä suhteessa tulin kuitenkin poikenneeksi epähuomiossa ohjekirjan suosituksista. Kuvittelin kaikkien vanteiden olevan 7Jx16 H2 ET34 mallisia (kuten talvirengassuosituksissa), joten ostin koko setin 205/55R16 renkaita. Sen sijaan takavanteet ovatkin 8Jx16 H2 ET30, suositeltava rengaskoko 225/50R16, joten takarenkaat istuvat nyt hieman liian leveillä vanteilla. Tätä ei kuitenkaan ulkoisesti huomaa, ja ensikokemusten perusteella hyvin näyttää toimivan - korkeaprofiiliset renkaat taitavat antaa hieman anteeksi varsinkin takana.
Sen sijaan takavanteet ovatkin 8Jx16 H2 ET30, suositeltava rengaskoko 225/50R16, joten takarenkaat istuvat nyt hieman liian leveillä vanteilla.
Jep. Samankokoiset valitsin minäkin taakse, en oikein nähnyt ideaa siinäkään että takana pitäisi olla leveämmät. Kauppias sanoi että tuolle vanteelle voi kyllä laittaa 205 leveän mutta periaatteessa pitäisi olla 225 leveä
230 C 1978
235/40-18 ja 265/35-18-rengastuksella ja aavistuksen alkuperäisestä poikkeavin vannemitoin ainakin meikäläisen farkkupaavo kulkee kyllä ihan ohjaamati suoraan, oli sitten sileää tai suomalaista maantietä.sportsman kirjoitti:Ikävä kyllä juuri näin. Minusta tuo 45-on jo todellinen maksimi Suomen teille ja silloinkin alkaa jo urat tuntumaan.mixfo kirjoitti:eli onko se niin että kaikkea ei voi saada, ulkonäköä ja ominaisuuksia?
täytyy nyt ainaki käydä kulmat säädättämässä ja itkeä sitten taas lisää, tai sitten vaan ihailla sitä tossa pihalla.
mullakin meni w124 samalla rengastuksella kuin juna, noin viikon, sitten olikin takapään tuenta niin selvänä (takarengasta kun potkaisee, niin se liikkuu n. 4 cm eteenpäin...) siitä metsäautotiellä ajelusta, että joutui jo välillä hieman ohjaamaan... uudella urattomalla asfaltilla tuo oli ihan pelottavan hyvä ajaaRH kirjoitti:
235/40-18 ja 265/35-18-rengastuksella ja aavistuksen alkuperäisestä poikkeavin vannemitoin ainakin meikäläisen farkkupaavo kulkee kyllä ihan ohjaamati suoraan, oli sitten sileää tai suomalaista maantietä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."