Auto Amerikasta Suomeen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Auto Amerikasta Suomeen

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kyselin joskus aikaisemmin Forumissa, mitä eroa on nykypäivänä amerikanmallisilla ja euromallisilla Mersuilla. Viestini oli kuitenkin kadonnut salaperäisesti jonnekin. Hassu homma...

Kysymykseni perustui havaintoon, että Euroopasta on ainakin hankala ellei mahdoton saada CoC-papereita (vaatimustenmukaisuustodistus) Amerikkaa varten. Ilman näitä papereita on mahdoton ostaa Euroopasta autoa ja viedä sitä USA:an.

Erityisesti minua kiinnostavat erot W203- ja W209-mallien kohdalla. Näin muotoiltuun kysymykseen ei ainakaan tuolloin löytynyt vastausta eikä Mersun virallisia sivuja selailemalla löytynyt mitään sellaista eroa, joka olisi voinut vaikuttaa vaatimustenmukaisuuteen.

Laajennetaanpa siis kysymystä hieman (alkuperäiseen kysymykseenkin toki saa mieluusti vastata :) ):

-Onko Forumissa jotakuta jolla olisi kokemuksia auton tuomisesta Amerikasta Suomeen?
-Minka auton toit?
-Mitä kannattaa huomioida yleisellä tasolla?
-Mitä kannattaa huomioida Mersujen kohdalla?

-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jututin porukkaa nyysseissä (alt.auto.mercedes) ja BenzWorldissa. Kunnollista faktaa (jonka pystyisin näkemään esteeksi vaatimustenmukaisuuden täyttymiselle) mallien eroista en ole vieläkään saanut, mutta seuraavassa joitakin ajatuksia:

-Jenkkimallit on säädetty matalaoktaanisemmalle bensalle.
-Jenkkimalleissa on tele-aid ja puhelinvalmius vakiona.
-Amerikan malleissa (CLK) on korkeampi maavara kuin euromalleissa.
-USA-malleissa on kyljissä valot.
-Joissakin USA:n malleissa on kokopunaiset takavalot.
-Amerikan malleissa on pienempi paikka rekisterikilvelle kuin eurooppalaisissa.

Ainoa ajatus jonka tuohon CoC:hen voisin nähdä vaikuttavan on:
-Euro-auto kyllä läpäisee smogitestit, mutta amerikkalaisessa lainsäädännössä edellytetään joitakin ympäristöystävällisyyttä edellyttäviä laitteita, jotka euroista puuttuvat.

...onkohan näin, että Mersu jaksaa tehdä kahta eri pakokaasuvarianttia? Luulisi olevan tuotteenhallinnalle aika hankalaa...

-T
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja Saul »

eerola kirjoitti:...onkohan näin, että Mersu jaksaa tehdä kahta eri pakokaasuvarianttia? Luulisi olevan tuotteenhallinnalle aika hankalaa...
En tiedä, mutta eiköhän se muutoksien tekeminen onnistu muutamalla erilaisella rivillä koodia siinä ohjelmistossa. Ihan kuin W115 dieselissäkin! :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja eerola »

saul kirjoitti:...En tiedä, mutta eiköhän se muutoksien tekeminen onnistu muutamalla erilaisella rivillä koodia siinä ohjelmistossa...
Jos kyseessä olisikin pelkkä ohjelmistopäivitys, voisinkin nuo variantit uskoa - pitäähän autoon muutenkin eri ohjelma pistää kun tarvitaan mailimittarit. Mutta nyt jknopin arveltiinkin olevan siinä että amerikkalaisessa lainsäädännössä edellytetään joitakin Amerikka-spesifejä laitteita vähentämään saasteita. Kiinnostaisi tietää, mitähän nuo mahtaisivat olla, vai oliko kyseessä vain nyysseissä kommentoivan henkilön spekulointi ilman tietopohjaa.

Olin Vehoon yhteydessä näistä eroista ja CoC-paperien saamisesta. Tampereella myyjä oli ihan ystävällinen ja kertoi maat ja mannut omista jenkkimallikokemuksistaan. Valitettavasti hän ei sitten teknisellä tasolla osannut kertoa miten asiat ovat ja millaisia muutoksia mihinkäkin suuntaan autoja rahdatessa tarvitaan. Hän kuitenkin kehotti olemaan juttusilla huollon kanssa.

Soittelin siis huoltoon. Siellä oltiin todella penseitä kertomaan mitään. Lähtökohta oli "en voi kertoa mitä eroa malleilla on" ja kun en ollut ymmärtävinäni asennetta jatkui tiedon panttaaminen. Kaveri ei muka osannut sanoa millainen homma on vaihtaa W209 CLK:n mailimittari kilometrimittariin. On aika huolestuttavaa jos merkkiliikkeessä ei ole tuosta tietoa... :wink:

Prinsessa ja puoli valtakuntaani ymmärryksestä, kannattaako Amerikkaan viedä muutto-Mersu Euroopasta vai ostaa se sieltä! Ja mitä sen varustuksessa tulee huomioida ajatellen a) Amerikkaa ja b) Suomeen palaamista.

-T
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja Saul »

eerola kirjoitti:Prinsessa ja puoli valtakuntaani ymmärryksestä, kannattaako Amerikkaan viedä muutto-Mersu Euroopasta vai ostaa se sieltä! Ja mitä sen varustuksessa tulee huomioida ajatellen a) Amerikkaa ja b) Suomeen palaamista.
Täydestä ymmärryksestä ei nyt eikä varmaan koskaan ole tietoakaan. Muistelisin kuitenkin, että ryhmässä sfnet.harrastus.autot olisi ollut jonkin aikaa sitten keskustelua auton ameriikkoihin viemisestä. Muistelisin vielä, että ryhmän asiantuntijat olivat sitä mieltä, että auton voi viedä, kunhan vie, mutta sillä ei saa ajaa siellä pidempään kuin vuoden. Syy on paikallisessa lainsäädännössä ja juuri noissa ympäristöystävällisyysasioissa, vaikka USA ja ympäristöystävällinen ovatkin kaksi sanaa, joita ei voi oikein mitenkään yhdistää...

Vähän tongin Googlella noita sfnet.harrastus.autot.* ryhmiä jä kyllä sieltä jotain löytyi. Keskustelua jonkin verran ja linkki http://www.quepo.com/queposite/quepoweb ... ustom.html
jonka olisit varmaan heti itsekin löytänyt. En jaksanut tutustua tarkemmin enkä harrastaa lähdekritiikkiä, mutta jos sieltä vaikka jotain löytyisi.

Asiantuntemattomana mutu-tuntuma sanoisi kuitenkin, että helpommin menee, jos tuo jenkkimallin muuttoautona Suomeen. Tietysti jos oleskelee alle sen (oletetun) vuoden ja ehdottomasti haluaa euromallin, niin sitten ei tietenkään ole vaihtoehtoa, jos pykälät sallii ja kustannukset eivät käy kovin älyttömiksi. Ja mikäs se aikaraja ulkomailla oleskelulle Suomen viskaalien mukaan oli, että auton voi yleensä tuoda muuttoautona? Ainakin se on ulkomailla tienatuilla rahoilla pystyttävä ostamaan, vai onko jo vanhaa tietoa?

No tuliko puolet valtakunnasta ja prinsessa? :shock: En usko... :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

eerola kirjoitti:[edellytetään joitakin Amerikka-spesifejä laitteita vähentämään saasteita. Kiinnostaisi tietää, mitähän nuo mahtaisivat olla, vai oliko kyseessä vain nyysseissä kommentoivan henkilön spekulointi ilman tietopohjaa.

Prinsessa ja puoli valtakuntaani ymmärryksestä, kannattaako Amerikkaan viedä muutto-Mersu Euroopasta vai ostaa se sieltä! Ja mitä sen varustuksessa tulee huomioida ajatellen a) Amerikkaa ja b) Suomeen palaamista.

-T
Hmn.. entisaikaan (siis kun isoisä W116:n osti) oli jotakin oikeita laitteita joita asennettiin jenkkeihin vietäviin malleihin. Pakokaasunkierrätykseen liittyivät ainakin... voisin tsekata J.Taylorin opuksesta, mitä siinä sanotaan, muistaakseni oli jotain mainintaa. Siis jahka palajan Joensuuhun.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
taunopalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 03.05.2003 19:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja taunopalo »

saul kirjoitti:
eerola kirjoitti:Prinsessa ja puoli valtakuntaani ymmärryksestä, kannattaako Amerikkaan viedä muutto-Mersu Euroopasta vai ostaa se sieltä! Ja mitä sen varustuksessa tulee huomioida ajatellen a) Amerikkaa ja b) Suomeen palaamista.
Täydestä ymmärryksestä ei nyt eikä varmaan koskaan ole tietoakaan. Muistelisin kuitenkin, että ryhmässä sfnet.harrastus.autot olisi ollut jonkin aikaa sitten keskustelua auton ameriikkoihin viemisestä. Muistelisin vielä, että ryhmän asiantuntijat olivat sitä mieltä, että auton voi viedä, kunhan vie, mutta sillä ei saa ajaa siellä pidempään kuin vuoden. Syy on paikallisessa lainsäädännössä ja juuri noissa ympäristöystävällisyysasioissa, vaikka USA ja ympäristöystävällinen ovatkin kaksi sanaa, joita ei voi oikein mitenkään yhdistää...

Vähän tongin Googlella noita sfnet.harrastus.autot.* ryhmiä jä kyllä sieltä jotain löytyi. Keskustelua jonkin verran ja linkki http://www.quepo.com/queposite/quepoweb ... ustom.html
jonka olisit varmaan heti itsekin löytänyt. En jaksanut tutustua tarkemmin enkä harrastaa lähdekritiikkiä, mutta jos sieltä vaikka jotain löytyisi.

Asiantuntemattomana mutu-tuntuma sanoisi kuitenkin, että helpommin menee, jos tuo jenkkimallin muuttoautona Suomeen. Tietysti jos oleskelee alle sen (oletetun) vuoden ja ehdottomasti haluaa euromallin, niin sitten ei tietenkään ole vaihtoehtoa, jos pykälät sallii ja kustannukset eivät käy kovin älyttömiksi. Ja mikäs se aikaraja ulkomailla oleskelulle Suomen viskaalien mukaan oli, että auton voi yleensä tuoda muuttoautona? Ainakin se on ulkomailla tienatuilla rahoilla pystyttävä ostamaan, vai onko jo vanhaa tietoa?

No tuliko puolet valtakunnasta ja prinsessa? :shock: En usko... :lol:
ulkomailla pitaa olla vahintaan vuosi ja auton on oltava rekisteroityna siella vahintaan 6kk. liksalla ei ole enaa mitaan merkitysta.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja eerola »

saul kirjoitti:Asiantuntemattomana mutu-tuntuma sanoisi kuitenkin, että helpommin menee, jos tuo jenkkimallin muuttoautona Suomeen.
Näin näyttäisi olevan. Ainakin mitä noihin paljon tuskailemiini CoC-papereiden hankkimiseen tulee... Kuitenkin, koska on ilmeistä että USA-mallilla ja euromallilla on jotain eroa muuallakin kuin vilkuissa olisi kovin mukavaa tietää mikä se ero on... :wink:

Koska Vehossa ei ollut "tietoa" mailimittarin päivittämisestä kilometrisellaiseen, olisiko jollakulla täällä Forumissa asiasta näkemystä? Kiinnostavat mallit siis ovat W203, W208 ja W209. Kuinka kova homma on ja millaisilla lisäkustannuksilla siitä voisi selvitä?
Customs of the Land of Hope and Glory - Linkki by saul kirjoitti:Most vehicles manufactured abroad that conform with U.S. safety, bumper, and emission standards are exported expressly for sale in the United States; therefore, it is unlikely that a vehicle obtained abroad meets all relevant standards. Be skeptical of claims by a foreign dealer or other seller that a vehicle meets these standards or can readily be brought into compliance.

Nonconforming vehicles entering the United States must be brought into compliance, exported, or destroyed.:
Tästä syystä haluaisin tietää mikä se knoppi euromallin epäkelpoisuudessa on. On aika nuivaa katsoa kun pakasta otettu CLK joutuu teksasilaisen autopyövelin kuolemanselliin. :lol: Ja lisäksi olisi erinomaisen kiva tietää mitä juttuja jenkkimalleista oletusarvoisesti puuttuu mitä esim. Suomessa myytävissä on vakiona... Olen tottunut siihen että kohtuullisen uusissa Mersuissa Saksan ja Suomen mallit ovat varsin lähekkäin toisiaan. Mutta uskonpa että jos päätän ostaa auton jostain USA:n etelävaltionsta, voi jotain täkäläisittäin oleellista jo alkaa puuttuakin.

-T
Viimeksi muokannut eerola, Su 25.05.2003 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Amerikan Mersut vs. euromallit - eroja

Viesti Kirjoittaja Saul »

eerola kirjoitti:Mutta uskonpa että jos päätän ostaa auton jostain USA:n etelävaltionsta, voi jotain täkäläisittäin oleellista jo alkaa puuttuakin.
Ainakin lohkolämmitin yms. voi olla aika harvinainen. :D Eiköhän ne saa lisävärustelistasta ruksattua?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Jenkkiviennistä

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

BMW-puolella ovat ainakin harrastajat tuskailleet sitä miten eurooppa olisi komeita Bemukoita pullollaan mutta maahantuonti on niin TOLKUTTOMAN hankalaksi tehty ettei useimmilla riitä rahkeet - autoharrastajiahan on mm. Saksassa palvelevissa jenkkien sotapojissa paljon.

Yleensä uusiksi menee liioitellusti sanoen "puoli autoa" eli valot pitää vaihtaa säälittävän tehoisiin jenkkimalleihin (vaikka harrastajat saavat aivan laillisesti vaihtaa US-malleihinsa eurovaloja), vilkkujen suhteen voi olla ongelmia, airbag on ollut vaatimuksena jo vuodesta papu ja senkin pitäisi olla jenkkikokoinen "minähän ajan ilman turvavöitä, it's my god given right" malli eikä eurooppalainen "nyt ei satu pääppi kun ajaa kolarin turvavöissä istuen" -malli.

Lisäongelmaa tuottaa että joitakin malleja, esimerkkinä nyt vaikka bmw e30 Touring - farkkua, ei ole koskaan tuotu maahan joten sellaista ei saa tuoda kuin jollakin poikkeusluvilla ja järkyttävillä maksuilla (vaikka samaan aikaan harrastajat saavat koota itse takapihallaan hotrodeja ilman sen kummempia veromätkyjä tai turvalaitevaatimuksia).

Tämä useamman vuoden takaista "hearsay" -tyyppistä nettitietoa ja kun ei itsellä ole koskaan ollut aikomusta viedä rapakon taakse autoja niin tuli silloinkin kuunneltua puolella korvalla. Jenkkien tulli nyt ainakin osaa kertoa asiasta lisää eli käänny heidän puoleensa.

Wanha kunnon www.bmwe30.net on taas pystyssä ja siellä on paljon myös jenkkiharrastajia, käypä "community forumilla" kysäisemässä käytännön detaljeja. Samoin roadfly on jenkkiharrastajien suosima paikka, mahtoikohan siellä olla mersusivutkin erikseen niin voisi hyvällä tuurilla saada mallispesifistä tietoa.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vastaa Viestiin